התורה היהודית, הוכחות לאמיתות
התורה , תורה מן השמים, חזרה בתשובה, מי כתב את
התורה, סנפיר וקשקשת, נבואות
התורה, הדת היהודית, חזרה בשאלה, אתאיסטים האם אפשר להוכיח
שהתורה ניתנה מאלוהים? אליעד מסביר שיש אנשים הטוענים שיש הוכחה
שהתורה היהודית היא תורה אלוהית, שניתנה מן השמיים ולא נכתבה על ידי בני אדם. הטענה המרכזית שהוא מנתח קשורה למה שנאמר בתורה על הדגים, לגבי סימני הטהרה של סנפיר וקשקשת. על פי הטענה הרווחת,
התורה מצהירה באופן חד - משמעי שכל דג בעל קשקשת חייב להיות גם בעל סנפיר, ולא תמצא בעולם דג שיש לו קשקשת ואין לו סנפיר. זה, לפי הטוענים, מוכיח
שהתורה נכתבה על ידי ישות אלוהית בעלת ידע מוחלט, משום שאף אדם לא יכול היה לדעת או להתחייב לכך מראש, על כל הדגים שבאוקיינוסים בכל העולם. אליעד מפרק את הטענה הזאת לפרטים ומראה את הבעייתיות שיש בה, תוך כדי מתן דוגמאות והסברים מפורטים: מהי הבעיה בטענה של הוכחת
התורה מסנפיר וקשקשת? אליעד מסביר שהבעיה הראשונה בטענה הזאת היא שמניחים מראש שבתורה יש התחייבות מוחלטת שלא יימצא אף פעם דג עם סנפיר ללא קשקשת, או להיפך. ראשית כל, הוא מסביר שצריך לבדוק האם בכלל קיימת התחייבות כזו במפורש בטקסט של
התורה. הוא אומר שיכול להיות שבתורה פשוט מתואר מצב או נאמר משהו כללי על סימני דגים כשרים, אבל לא התחייבות מוחלטת וחד משמעית לעתיד. לכן, ההוכחה הראשונה נפגעת כבר בשלב הזה. האם באמת לא נמצאו טעויות בהתחייבויות
התורה? אליעד ממשיך להסביר שגם אם נניח
שהתורה אכן התחייבה באופן מוחלט שאין יוצאים מן הכלל לגבי סימני הכשרות בדגים, עדיין הטענה אינה חזקה מספיק. הוא טוען שכן נמצאו בעבר דוגמאות לתופעות טבע אחרות
שהתורה לכאורה התחייבה עליהן, ובסופו של דבר התגלה שהן לא נכונות. במקרים האלה, הדתיים אמרו
שהתורה לא באמת התכוונה לזה באופן מילולי, אלא בצורה מטאפורית או חלקית. אם כך, אז גם התחייבות זו לגבי הדגים יכולה להיות מטאפורית או חלקית בלבד. כלומר, הוא מסביר שאם מגלים שיש טעות, תמיד אפשר לומר
שהתורה לא התכוונה בצורה ברורה למקרה המסוים הזה, וכך הטענה מפסיקה להיות הוכחה מוחלטת. כיצד ניתן להסביר את העובדה שלא נמצאו דגים סותרים? בהמשך ... דג שיפריך את הטענה, ואם מלכתחילה לא היה סביר למצוא כזה דג, אין בהתחייבות זו גדולה או ראיה מיוחדת. האם ידיעה מוקדמת מצביעה על אלוהות? אליעד מסביר שגם אם נניח
שהתורה באמת ידעה דברים מראש שאף אדם לא יכול היה לדעת, זה עדיין לא מוכיח שהיא ניתנה על ידי אלוהים. הוא נותן דוגמה מעניינת ואומר שייתכן שהיה אדם מאוד חכם או מישהו שהגיע מהעתיד עם ידע מוקדם. לדוגמה, ייתכן שבעתיד תומצא מכונת זמן ומישהו יחזור לעבר עם ספר מדעי, וכך נכתבה
התורה מתוך ידע עתידי. גם במקרה כזה אין הוכחה לאלוהות, אלא רק לידע יוצא דופן. לכן, הטענה הזו לבדה אינה מוכיחה
שהתורה נכתבה על ידי אלוהים. גם אם אלוהים נתן את
התורה, האם צריך להקשיב לה? אליעד מוסיף עוד נקודה מעניינת ואומר שגם אם נניח שאלוהים עצמו כתב את
התורה, זה עדיין לא אומר שחייבים להקשיב או לבצע את דבריו. הוא מעלה את האפשרות שאפילו אם אלוהים כתב את הדברים, אולי בכלל הכוונה שלו הייתה שנעשה ההפך. אולי הוא רצה לבדוק אם נחשוב בעצמנו או לא. כלומר, גם במקרה שהוכח
שהתורה היא אלוהית, עדיין אין מכאן חובה או הכרח ללכת לפי ההוראות הכתובות בה. מדוע אנשים מתעקשים לחפש הוכחות לאמיתות
התורה? אליעד מדגיש שהשאלות האלה על הוכחות
התורה מעניינות לא רק בהקשר דתי אלא באופן כללי, משום שהן מדגימות כיצד אנשים לוקחים רעיון, מוסיפים לו קצת, מעוותים, מניחים הנחות ומגיעים ... פשוטה וישירה יותר. בסיכומו של דבר, אליעד מציע לבחון את הטענות האלה בצורה ביקורתית ועניינית, ולא להיגרר למסקנות מופרזות או להאמין באופן עיוור להוכחות לכאורה של
התורה, אלא לשאול שאלות ולהטיל ספק באופן מתמיד. האם
התורה ניתנה מן השמיים? סנפיר וקשקשת הוכחה לתורה? מי כתב את
התורה? האם יש טעויות בתורה? הוכחות לאמיתות
התורה היהודית האם
התורה מחייבת אותנו? ...