🖨שלמות - מה קורה אחרי שמגיעים אל השלמות? מה מחכה בסוף הדרך?כפי שכבר ביארתי מספר פעמים, השלמות קיימת, וכל אחד יכול להגיע אליה. ולא רק שכל אחד יכול להגיע אליה, אלא שכל אחד יגיע אליה גם אם הוא לא ירצה. ולא משנה לאיזה כיוון האדם ילך ומה האדם יעשה, האדם תמיד מתקדם לנקודה כלשהי, כך שבסופו של דבר, האדם יגיע אל הנקודה הסופית.
והשאלה היא, מה קורה אחרי שמגיעים לסוף הדרך? מה קורה כאשר האדם מגיע אל השלמות? מה קורה אחרי שהאדם הופך להיות מאושר באמת? האם אחרי שמגיעים לסוף מפסיקים להתקדם? אם מפסיקים להתקדם, אז איזה סוג של חיים זה ללא התקדמות? ואם ממשיכים להתקדם, אז מדוע זה נקרא שהאדם הגיע אל הסוף ואל השלמות? ולהיכן בדיוק אפשר להתקדם, אחרי שמגיעים לסוף הדרך?
והתשובה היא, כי כדי להבין ולדעת מה קורה אחרי סוף הדרך, לשם כך יש להבין מהי סוף הדרך. ואחרי שמבינים מהי המהות של השלמות ושל סוף הדרך, על ידי זה ניתן להבין מה קורה אחרי שמגיעים אל השלמות, ומה קורה אחרי שמגיעים לסוף הדרך.
וכפי שכבר ביארתי, המהות של השלמות, היא החיבור של ההפכים. כי כל דבר בעולם, לעולם הוא יהיה חסר את מה ששונה ממנו ואת מה שהפוך לו. ולא משנה מה יעשה ומה יהיה האדם, הוא תמיד יהיה חסר את שאר הדברים שהוא לא. והשלמות היא החיבור של ההפכים, דהיינו, הנקודה שבה האדם מסוגל להכיל בתוכו שני דברים שהפוכים זה מזה בבת אחת.
והשכל הזה שיכול להכיל את ההפכים, הוא השכל הגדול ביותר שקיים. והאדם מגיע לשכל הזה, רק אחרי שהוא מבין בשכלו את כל מה שביד היכולת של השכל האנושי להבין. ואחרי שהאדם מבין את כל מה שהשכל האנושי שלו מסוגל להבין, אז הוא רואה שההפכים מתחברים. ואז הוא מסוגל להכיל בתוכו את עניין החיבור של ההפכים.
וכאשר האדם מסוגל להכיל בתוכו את ההפכים, המשמעות של כך היא שהוא מסוגל להכיל בתוכו רגשית ושכלית, כל דבר וכל מצב, ועל ידי זה הוא חווה את השלמות. כי כל זמן שהאדם לא מסוגל להכיל בתוכו כל דבר, הוא לעולם יהיה חסר את מה שהוא לא יכול להכיל. אך כאשר האדם מסוגל להכיל בתוכו כל דבר, על ידי זה הוא חווה את השלמות ונמצא בנקודת השלמות.
ומי שיתבונן בעניין יראה, כי כל דבר בעולם, יש דבר אחר שגדול ממנו (או שקטן ממנו). וכל מספר שהאדם יבחר, תמיד יהיה מספר אחר שגדול ממנו. וכל מקום שאליו יגיע האדם, תמיד יהיה מקום אחר רחוק יותר ממנו. וכל זמן שאליו יגיע האדם, תמיד יהיה זמן אחר מאוחר יותר ממנו. כך שלכל הדברים שבעולם, אין סוף, ותמיד אפשר להתקדם עוד ועוד.
אבל, כאשר האדם משיג את היכולת להכיל בתוכו את ההפכים, זאת נקראת השגת האין סוף. כי היכולת להכיל את ההפכים, מהותה היא היכולת לאחד את הדברים. ואם האדם מסוגל לתפוס שני דברים הפוכים, כדבר אחד, הרי שהוא בעצם בנקודה של השגת האין סוף, כי אין דבר אחר שגדול ממנה.
כי כדי שיהיה דבר אחד שגדול יותר מדבר אחר, לשם כך צריך שיהיה שינוי בין הדברים. אך כאשר ההפכים מתחברים והכל אחד, במקרה כזה, אין אפשרות להתקדם יותר, מאחר שכל הנקודות זהות. וכאשר הכל אחד, אז אין יותר ואין פחות, אלא הכל אחד.
והשכל הגדול ביותר שהאדם יכול להגיע אליו, הוא החיבור של ההפכים. ואחרי שהאדם מסוגל לתפוס בשכלו ששני דברים הפוכים הם דבר אחד, הרי שלאחר מכן הוא כבר לא יכול לדעת יותר. כי אי אפשר לדעת יותר, ואין מה לדעת יותר. כי כאשר האדם תופס את הכל כדבר אחד, הרי שאין אח"כ יותר או פחות ושום דבר לא שונה משום דבר אחר, וממילא אי אפשר לדעת יותר, מאשר לדעת שהכל אחד.
ונדגיש, כי אל השכל הזה האדם מגיע בסוף הדרך, ורק בסוף הדרך. ואם ינסה האדם להגיע אל השכל הזה קודם זמנו, הרי שהדבר דומה לאדם שמנסה להרים משהו שאין ביכולת שלו להרים אותו, שהדבר הזה רק יגרום לו לנזק. והאדם צריך שתהיה לו את היכולת השכלית והרגשית להכיל את השכל הזה. ומי שאין לו את היכולת השכלית הזאת, הוא בעצם מנסה להעמיס על כלי הקיבול השכלי והרגשי שלו, מעבר למה שהוא יכול להכיל.
ולכן על האדם ללכת אחרי נקודת האמת שלו. דהיינו, על האדם לחפש את האמת שלו, וללכת אחרי נקודת האמת שלו. ועל ידי זה בסופו של דבר הוא יגיע אל האמת השלמה. והדבר דומה לאדם שמתאמן להרים משקל כבד. שעל האדם להתאמן להרים כפי היכולת שלו. ולמרות שהוא רוצה יותר, עליו להתאמן כפי כוחו, כדי לא לפגוע בעצמו.
ואחרי שהאדם הופך להיות מיומן באמת, בלהרים משקלים קטנים, אז הוא פתאום מסוגל בקלות להרים גם משקלים יותר גדולים וכן הלאה. עד שבסופו של דבר, האדם מסוגל להרים את המשקל הכבד ביותר וכולי.
וכך גם על האדם ללכת אחרי נקודת האמת שלו בדברים הקטנים, ולחפש את האמת ואת השלמות ואת הטוב בדברים הקטנים בחיי היום יום. עד שבסופו של דבר האדם יגיע אל השלמות הגדולה ביותר.
וכאשר האדם מגיע אל השלמות הגדולה ביותר, הדבר הזה כבר קורה מעצמו. היינו כי השלמות באה אל האדם מעצמה. והאדם לא צריך להתאמץ לעשות שום דבר, כדי לחוות את השלמות.
כי המהות של השלמות, היא חוסר מאמץ מוחלט. וכל זמן שהאדם מנסה להתאמץ להגיע אל השלמות הגדולה ביותר, הרי שהוא לעולם לא יוכל להגיע אליה. כי מהותה היא חוסר מאמץ. ואין שום דבר בעולם שהאדם יכול לעשות כדי להגיע אל השלמות עצמה, כי כל המהות של השלמות היא שהאדם מפסיק להתאמץ.
אבל האדם בהחלט כן יכול להתאמץ ולעשות דברים, שיקרבו אותו אל המצב שבו השלמות הסופית תבוא אליו מעצמה. והשלמות נמשכת לדברים שלמים ומושלמים. ואם האדם משתדל לעשות את מעשיו היום יומיים בצורה הטובה ביותר, על ידי זה בסופו של דבר השלמות הגדולה ביותר תבוא אליו מעצמה.
ולעשות את הדברים בצורה הטובה ביותר, בפשיטות פירושו הוא שעל האדם פשוט להשתדל להשיג את המטרות שלו בצורה הטובה ביותר שהוא יכול. וכאשר האדם משיג את המטרה שלו, הרי שהדבר הזה נחשב לטוב עבורו. וככל שהאדם מצליח להשיג טוב יותר את הטוב שלו, על ידי זה הרף של הטוב שלו עולה, כי בכל פעם האדם מגלה ומבין שיש משהו טוב יותר, עד שבסופו של דבר האדם משיג את השלמות.
ואחרי שהאדם מגיע אל השלמות, הרי שבעצם אין לו להיכן להתקדם. כי אילו הוא היה יכול להתקדם, הרי שהוא לא הגיע אל השלמות. ואם אפשר לשפר את המצב, הרי שהוא לא מושלם. ואם יש דבר טוב יותר, הרי שהדבר הנוכחי הוא לא מספיק טוב. והשלמות היא הנקודה שבה האדם מסוגל להכיל בתוכו את הרע, ועדיין להרגיש טוב, ואז ממילא אין יותר להיכן להתקדם.
ואף על פי כן, למרות שאין להיכן להתקדם, הרי שבוודאי כן יש להיכן להתקדם גם אחרי שמגיעים לשלמות שאין שלמות אחריה ושאין שלמות גדולה ממנה, עדיין יש אפשרות להתקדם אל שלמות אחרת גדולה יותר ויותר.
ואיך בדיוק ניתן להגיע לשלמות יותר גדולה מהשלמות הגדולה ביותר? ומה בדיוק ההבדל בין השלמות הגדולה ביותר שאין שלמות אחריה, לבין השלמות שאחריה?
תשובה: כפי שהבנו, המהות של השלמות הוא חיבור ההפכים. ואחרי שמחברים את ההפכים לדבר אחד, ממילא כל הדברים שבאמצע מתחברים גם הם, וממילא אין יותר להיכן להתקדם. אבל, עדיין אפשר להתקדם בעוצמה של יכולת הכלת ההפכים.
כי יש אין סוף (אמיתי) של עוצמה עד כמה האדם מסוגל להכיל בתוכו את ההפכים. כי יש שני מצבים. או שהאדם מסוגל להכיל בתוכו את ההפכים, או שלא. אבל אחרי שהאדם כן מסוגל להכיל בתוכו את ההפכים, הרי שעכשיו הוא יכול להתקדם בהגדלת היכולת הרגשית שלו להכיל את השלמות ואת ההפכים.
והדבר דומה לאין סוף אחד שגדול יותר מאין סוף אחר. כי כאשר מחברים את ההפכים, הרי שזהו אין סוף. כי אין סוף וגבול בין הדברים, מאחר שהם אחד. וכאשר הכל אחד, דהיינו, כאשר אין גבול והפרדה וסוף בין הדברים, הרי שזהו אין סוף. אבל עדיין יש אין סוף עוצמה וחוזק לעד כמה האדם מכיל בתוכו את האין סוף.
ואחרי שהאדם מגיע אל האושר האמיתי, ואל השלמות שאין שלמות אחריה, ואל הטוב האמיתי וכולי, עכשיו הוא מתחיל לחיות את החיים באמת. כי כל זמן שהאדם לא הגיע אל הנקודה הסופית של הכלת ההפכים, הרי שהוא כל הזמן עובר שינויים והוא כל הזמן משתנה. וכאשר האדם מגיע אל הכלת ההפכים, הרי שהוא מפסיק להשתנות. ולמה משנה להיכן יתקדם האדם אחרי שהוא הגיע אל הנקודה הרחוקה ביותר, הרי שתמיד הוא יישאר באותה הנקודה.
והיתרון של האין...
ייאוש / דיכאון עולמי - מהו הייאוש והדיכאון העולמי? ממה הוא נובע? ומה הפתרון?... סוג כלשהו של ייאוש. והייאוש שמכה ושפוגע בכל בני האדם בעולם, הוא הייאוש מלהשיג את השלמות המוחלטת והמלאה. כי עפ ההיגיון ובשכל האנושי, כל אדם רוצה להשיג את השלמות. כי כל אדם רוצה להרגיש כמה שיותר טוב. ואין אדם שרוצה להרגיש רע. וגם מי שרוצה להרגיש רע, הרי שזה רק כדי שעל ידי זה הוא ירגיש טוב. וזה בעצם אומר, שכל אחד בתוך תוכו היה ... בשלמות. ואין שום אדם בעולם שיסרב להשיג שלמות. וכל מהות הרצון של האדם, היא להשיג את השלמות. כי הגדרת החיפוש של האדם, היא את השלמות. כי אחרת האדם לא היה מחפש כל הזמן איך להתקדם. וכל מה שמניע את האדם להתקדם כל הזמן, זה הרצון הפנימי האמיתי של האדם, להשיג שלמות עצמית פנימית אמיתית. ואם נתבונן על העניין הזה של חיפוש השלמות העצמית של האדם, נראה כי כאשר האדם עדיין ילד קטן שלומד את כללי המשחק של העולם, הרי שמטבעו האדם בהחלט כן מפנטז ורוצה להשיג את השלמות. וזה ברור מאליו לאדם, שכאשר יש מטרה להשיג איזה משהו, אז ברור לגמרי שטוב יותר יהיה אם האדם ישיג את המטרה שלו בשלמות. כך שהאדם מטבעו בהחלט מחפש את השלמות. אבל, ככל שהאדם גדל יותר וחווה יותר מצבים של כישלון בחייו, כך האמונה העצמית והביטחון העצמי של האדם בעצמו יורדים, והאדם מתחיל לפקפק ביכולות האישיות שלו. והאדם כבר לא ממש מאמין שהוא באמת יכול להשיג את המטרות שלו בכלל, ואת השלמות שלו בפרט. וכך החלום הגדול של האדם להשיג את השלמות, החלום הזה נעלם, ובמקומו האדם מתחיל להתפשר על כל מיני דברים, במקום להמשיך להתעקש להגיע למצב שבו האדם יהיה מאושר בשלמות, עד שהרצון להיות מאושר יעלם לגמרי. ולזה יש ... השפעת הסביבה. כי הסביבה של האדם מייאשת אותו מלהאמין בעצמו שאולי הוא כן יכול להשיג את השלמות. כי המילה שלמות נראית מוזרה ורחוקה מהשכל של האדם. ורוב בני האדם בעולם, בכלל לא מאמינים שיש דבר כזה שלמות בעולם. ורוב בני האדם בעולם חיים בייאוש מוחלט מהרצון להשיג את השלמות. והאחראי המרכזי לכך שבני האדם בעולם מיואשים מהרצון להשיג שלמות מוחלטת, היא המנהיגים הרוחניים שיש בעולם. כי כאשר האדם לא מבין באיזה דבר, אז הוא הולך לאדם שנחשב מומחה ... דברים נסתרים שלא נבין ושלא נדע, וכיוב רעיונות שונים שגורמים לאדם להתייאש מלחפש את השלמות. כי אם המנהיגים היו אומרים לאדם שיש שלמות, ושעליו לחפש אותה, והיו גם מלמדים את האדם את הדרך איך להשיג את השלמות הזאת, הרי שכל בני האדם בעולם היו צריכים להיות כל הזמן בתחושה של התחדשות מתמדת ושל שמחה ואופטימיות גדולה, מכך שהם יודעים שיש שלמות, ושהם יודעים שגם הם ושכל אחד ואחד בעולם יכול להשיג את השלמות, ומכך שהם יודעים שמישהו מוביל אותם אל השלמות. אבל מנהיגי השקר האלו, הם מייאשים את האדם, והם מלמדים אותו שהוא לא יכול להשיג את השלמות. וכמו שאמר מי שאמר, שמטרת הפסיכולוגיה היא לעזור לאדם לצאת מרמת דיכאון קיומי שאי אפשר לחיות איתו, ולהפוך את הדיכאון הזה לדיכאון ברמת מינון נמוכה יותר שכן אפשר לחיות איתו. וכיוב אמירות שונות שמלמדות את האדם שהוא לעולם לא יוכל להשיג את השלמות מסיבות כאלו ואחרות. והסיבה שהמנהיגים משקרים את האדם, היא משום שהם עצמם לא הגיעו אל השלמות האמיתית של עצמם. ומאחר שהם עצמם לא הגיעו אל השלמות, והם עצמם התייאשו מלהגיע אל השלמות, אז הם מייאשים גם את התלמידים שלהם מכך שהם כן יכולים להשיג את השלמות. והסיבה שבגללה אותם מנהיגים לא השיגו את השלמות, היא משום שעל פי השכל האנושי, באמת אין אפשרות להשיג שלמות. כי יכולת התפישה של האדם מוגבלת. והאדם לעולם לא יכול עם יכולת תפישה מוגבלת להבין את כל המציאות ולהיות מרוצה ... כי כל דבר יש בו חיסרון כלשהו וכיוב. ויש טיעונים שונים מדוע האדם לא יכול להשיג את השלמות. ובחוש ניתן לראות, שלא משנה מה יתנו לאדם ומה יהיה לאדם, הוא לעולם לא ירגיש שלמות. וגם אם יתנו לאדם את כל העולם ומלואו, וגם אם המציאות תהיה בדיוק איך שהאדם רוצה, גם אז ... של האדם להשיג שלמות. ולהשיג שלמות פירושו להבין את כל המציאות בשלמות, וממילא לראות את השלמות המוחלטת ואת התמונה המלאה האין סופית כולה, בכל אחד ואחד מהחלקים שלה. כי השלמות כולה נמצאת בכל דבר. ומי שמבין את המציאות בשלמות, הוא נהנה מההנאה של השלמות. ומה שהאדם באמת רוצה, זה להשיג את תחושת השלמות הזו. שבה האדם יבין את המציאות בשלמות, ויצליח להתחבר אליה רגשית בשלמות. וזאת הסיבה שבגללה רוב בני האדם רוב הזמן לא מחייכים ולא נראים מאושרים. משום שיש משהו פנימי שמציק ... האדם להשיג שלמות פנימית אמיתית, שתעלים את הרצון להשיג שלמות, על ידי זה שהאדם השיג את השלמות. והאדם משתוקק כל חייו להיפטר מתחושת החסר המתמדת שמלווה אותו כל חייו. ולא משנה מה שיתנו לאדם, האדם תמיד מרגיש בתוכו תחושת חסר, ולכן האדם לעולם לא מסוגל ליהנות בשלמות ... של האדם להיעלם. ומי שמציל את בני האדם מהייאוש ומהדיכאון המתמיד שלהם מכך שהם רחוקים מהשלמות, ומי שעוסק בלשמח את בני האדם ולגרום להם להבין שיש שלמות ושכל אחד ואחד בעולם יכול להשיג את השלמות הגדולה ביותר, הוא החכם האמיתי שכן השיג את
שלמות או חיסרון, חיפוש השלמות יוצר חיסרון, האם יש שלמות, האם הגעת לשלמות, אמונה או שכל, אולי השכל טועהשלמות או חיסרון, חיפוש השלמות יוצר חיסרון, האם יש שלמות, האם הגעת לשלמות, אמונה או שכל, אולי השכל טועה... או חיסרון, חיפוש השלמות יוצר חיסרון, האם יש שלמות, האם הגעת לשלמות, אמונה או שכל, אולי השכל טועה האם אמונה היא טובה או לא טובה? אליעד מסביר ששאלה מרכזית היא האם האמונה ... בו עצמו. לטענתו, אם תבדוק את השכל מספיק לעומק, תוכל לגלות שאולי מה שהשכל אומר לך - אינו נכון. מדוע בני אדם מחפשים את השלמות? לדברי אליעד, אנשים רודפים אחרי השלמות כי הם חווים תחושת חיסרון. החיסרון הזה נוצר מההנחה של השכל שיש נפרדות בין האדם לבין המציאות. האדם חושב לעצמו זה שולחן ולא חדר, אני לא המציאות ולכן ... מבהיר שהשאלה אם יש שלמות או אין שלמות היא בעצם שאלה חסרת משמעות. מצד אחד, הוא אומר שאין שלמות בשום מקום אחר - כלומר, השלמות נמצאת בדיוק כאן ועכשיו, במציאות הנוכחית. מצד שני, השכל תמיד יצביע על חיסרון כלשהו (זה שולחן ולא חדר, לכן זה לא מושלם). הוא מסביר את הפרדוקס בכך שהשכל אינו מסוגל להבין את השלמות, ולכן חייבים להטיל בו ספק כדי לחוות את המציאות בצורה שלמה. כיצד השכל מגביל את התפיסה שלנו? אליעד נותן דוגמה ברורה כיצד השכל מגביל את האדם: אם ... את הגבולות של האדם, והטלת ספק בו פותחת אפשרות להבין שהגבולות האלה הם דמיוניים. מהי המטרה האמיתית של החיפוש אחרי השלמות? אליעד מדגיש שהמטרה בחיפוש אחר השלמות אינה למצוא אותה, אלא להפסיק לחפש אותה. הוא מסביר שאם מישהו חושב שיש שלמות ומשיג אותה, הוא מפסיק לחפש, ולכן הוא מגיע לאותו מצב כמו מי שמבין שאין שלמות מלכתחילה ומפסיק לחפש. המטרה היא להגיע למצב שבו האדם לא מחפש עוד שלמות חיצונית, מכיוון שהוא כבר מבין שהשלמות קיימת כאן ועכשיו, גם במה שנראה כחיסרון. כיצד אפשר לדעת שהגעת לשלמות? אליעד מציע מבחן פשוט: אם האדם חושב שהגיע לשלמות, עליו לנסות ללכת לאנשים ... את האדם למצב שבו להיות רעב הוא דבר מושלם בפני עצמו. האדם יחווה שלהיות רעב זו שלמות, ובכל זאת יבחר לאכול מתוך תחושת השלמות. אליעד טוען שיש מצב תודעתי בו כל דבר בעולם נחווה כמושלם לחלוטין, גם הדברים שנתפסים על ידי השכל כחוסר שלמות. מה הכוונה לחיות כמו חתול או אבן? ... דבר, בתחושה מוחלטת של שלמות ושקט פנימי, ללא רצון לשנות דבר. מהי המשמעות האמיתית של שלמות לפי אליעד? אליעד מסביר שהשלמות האמיתית היא מצב בו האדם לא מבדיל עוד בין חסר למלא. הוא רואה הכל כמושלם כל הזמן, בלי קשר למצבו הפיזי או הרגשי. זהו מצב שבו האדם לא רוצה לשנות דבר, ... אבל אני זה השכל שלי. אליעד: לא, תבדוק. כול מה שהוא אמר זה נכון. הוא אמר שהשכל אומר שיש נפרדות, ואנחנו מחפשים את השלמות. אז אולי לא צריך לחפש את השלמות. עכשיו מה אני אומר, שכול מה שהספר הזה מסביר, שאם אתה רוצה להיות אלוהים, אתה חייב להבין את מהות השכל, אתה חייב להבין את מהות התפיסה שלך שמפרידה בין הצורה לבין המהות. זה מה שאני טוען, שקודם כל תבין את מהות השכל. למה האדם רודף אחרי השלמות? כי הוא אומר שזאת לא השלמות. זה שולחן ולא חדר, אני לא השלמות אני לא המציאות, ולכן הוא רודף אחרי השלמות. אבל למה אתה אומר, אני לא מושלם? כי יש לך שכל שאומר לך שאין שלמות. השכל אומר לך שאתה לא מושלם, יש שניים, יש דואליות. וכל מה שאני אומר, שאתה צריך ... זה בכלל נכון? כי אם זה נכון, שזה אני וזה המציאות, אז אני לא מושלם. ואם אני לא מושלם, אז יש לי חיסרון, ואני מחפש את השלמות. תטיל ספק, מי אמר שמה שהשכל אומר זה נכון? מי אמר שאני והמציאות זה לא אחד, אולי בכל זאת אני והמציאות זה אחד? ואני מגלה לך שאם תטיל ספק, אתה תגיע לתפיסה חדשה שבה לא יהיה אצלך הבדל בינך לבין המציאות, ובאמת אתה תפסיק לחפש את השלמות. כי אין שלמות, ומה זה אומר שאין שלמות? אין שלמות במקום אחר, השלמות כבר נמצאת כאן. אבל זה נגד השכל, זה שולחן ולא חדר, המצומצם הוא לא אין סופי, אבל זה השכל אומר לך, כי השכל לא מסוגל להבין שלמות. לדוגמה, אתה יכול ... ובכלל אל תכיר במושג הזה. המטרה פה זה לנסות להבין, אם בסוף תבין שאין שלמות ותפסיק לחפש אותה, אז ממילא תפסיק לחפש את השלמות. אם אתה חושב שיש שלמות, והגעת אליה, אז בסוף תפסיק לחפש את השלמות. אז הגעת לאותו המצב. המטרה היא לא להגיע לשלמות, אלא המטרה היא שתפסיק לחפש את השלמות. שאלה: הרגע הבנתי, ואני שואל את עצמי, מה אני עושה כאן? אליעד: נגיד שאתה לא עושה כאן, אבל מה אתה עושה שם? הרי אם הכל מושלם, אז הכל מושלם. שאלה: אני מבין שהשלמות זה כאן ועכשיו. אליעד: האם אתה מבין את זה בשלמות? מבחינתך לא משנה מה קורה לך, אתה מבחינתך חוויה של שלמות? שאלה: החוסר שלמות זאת השלמות. אליעד: אם אתה בחוויה הזאת, אז נשאר לך לשכנע את האחרים. עכשיו תבחן את עצמך, אם הכל מושלם, לך לאנשים מדוכאים ותנסה להסביר להם שהמצב שלהם הכי ... אליעד: אז אל תעשה את זה, יש לך בחירה. שאלה: עזרת לי בזה שיצאתי מהטוב והרע. אבל אני אומר לעצמי, כאשר אני שוב מחפש את השלמות, אני חוזר שוב למקום של הטוב והרע. עכשיו טוב לי, אז אני אומר לעצמי, לך תעשה מה שבא לך. אליעד: אני מסכים איתך, זאת בעיה רצינית, כאשר אני אומר לך, תגיע לשם, למעשה אני אומר לך, כרגע אתה לא נמצא שם. אבל השאלה הנשאלת היא, האם אתה כבר בשלמות? שאלה: אני אומר שהשלמות היא אי השלמות. אליעד: מה זה אומר, הרי זה הפוך. האם אתה חווה את זה? כאשר אדם רואה טלוויזיה, וכאשר יש פרסומות הוא מעביר לערוץ אחר, למה הוא מעביר לערוץ אחר? כי הוא לא חווה שלמות בפרסומות. השאלה היא מה אתה חווה כאשר אתה מעביר לערוץ אחר? שאלה: את האי שלמות, שזה השלמות עצמה. אליעד: ברמה הפילוסופית זה השלמות עצמה, אבל השאלה היא מה אתה חווה? אם האי שלמות היא שלמות, אז למה אתה מנסה לשנות? לדוגמה, כאשר אתה רעב, האם אתה חווה שלמות? לא, אבל אתה אומר שגם האי שלמות זה שלמות, נכון? אתה אומר להיות רעב זה אי השלמות, אבל זה גם שלמות, אז למה אתה הולך לאכול, אם זה שלמות? בחוויה שלך כאשר אתה הולך לאכול, האם אתה חושב שלהיות רעב זה מושלם? שאלה: עדיף להיות באי ...
מנהיגות / מדריך רוחני - מיהו מנהיג אמיתי? מי ראוי להנהיג ולהיות מורה דרך רוחני?... שאין לו ברירה אלא להמשיך להנהיג לפחות את עצמו, כדי להביא את עצמו אל השלמות האישית של עצמו. ואף על פי שכל אחד הוא סוג של מנהיג, אפ על פי כן נשאלת השאלה, מי ראוי להנהיג? ובשאלה מי ראוי להנהיג, נכללת גם השאלה, לאיזה מנהיג אמור האדם להתקרב? כי הרי ראוי ... ושהנהיג את עצמו עד לשלמות האישית של עצמו. וכל זמן שהאדם לא הגיע אל השלמות האישית של עצמו, בשלמות שאין שלמות גדולה ממנה, הרי שעדיין יש לו להיכן להתקדם, והרי שהוא עדיין לא באמת יודע להנהיג אחרים. וכמובן שאנחנו לא מדברים כאן על מנהיג טכני, כגון מנהיג ... מאשר אחרים, אלא אנחנו מדברים כאן על מנהיג רוחני, שמנהיג את האדם אל השלמות האישית של עצמו. וכל זמן שהאדם עצמו לא הגיע אל השלמות, הרי הוא לא באמת יודע איך להנהיג. כי אילו הוא ידע איך להנהיג, הרי שהוא היה מנהיג את עצמו אל השלמות. ואם האדם לא יודע להנהיג את עצמו, כיצד הוא ינהיג אחרים?! ואם המנהיג חושב בטעות או אומר בטעות שאין דבר כזה שלמות, הרי שאז המצב גרוע עוד יותר. כי לא רק שהוא לא יודע איך להגיע אל השלמות, אלא שהוא מטעה גם אחרים שלא יתקרבו אל השלמות. וכל זמן שהאדם לא מבין את עצמו בשלמות, הרי שהוא לא מבין שום דבר בשלמות, וממילא הוא לא יכול לדעת שום דבר על האדם השלמות קיימת או לא. וכל שכן שהוא לא יכול להנהיג אחרים אל השלמות שלהם. וכל זמן שהאדם יכול לשפר את השלמות שלו בדבר כלשהו, וכל זמן שהאדם יכול להבין את עצמו טוב יותר ממה שהוא מבין את עצמו, הרי שהוא לא באמת מבין את עצמו בשלמות, והרי שהוא לא הגיע עדיין אל השלמות, ואכ הוא לא יכול להוביל אחרים אל השלמות. ויש כאלו שחושבים שיש להם רחמנות על העולם ושהם רוצים בטובת העולם. ומתוך הרחמים שלהם על העולם, הם רוצים לעזור לבני האדם להגיע אל ההארה המיוחלת. אך באמת כל זמן שהאדם לא הגיע אל השלמות שאין שלמות אחריה, הרי שכל המנהיגות שלו נובעת בגלל שהוא נזקק רגשית, ובגלל שהוא זקוק לכבוד שבני האדם נותנים לו, ולדברים שהמנהיגות והפרסום נותנים לו. כי מי שהגיע אל השלמות, הוא לא זקוק בשום צורה ובשום דרך לקבל כבוד כלשהו או הערכה כלשהי מבני אדם. ומי שהגיע אל השלמות, הוא זה שטוב לו תמיד, וזה שיודע שהעולם מושלם איך שהוא ושלא צריך לתקן שום דבר. ומי שלא מבין מה טוב בכך שיש רע, הרי שהוא לא הגיע אל השלמות. ומי שכן הגיע אל השלמות, רק הוא באמת יכול לעזור לאדם לראות את הדרך האישית שלו אל השלמות. כי כל זמן שהאדם לא הגיע אל השלמות, נדמה לו שהדרך אל מה שנדמה לו כשלמות, נמצאת דווקא בצד שלו. ונדמה למנהיג בטעות, שמי שרוצה לחיות טוב ולהיות מאושר, עליו להתקרב אליו וללכת בדרך שלו. וכל זה נובע רק משום שהמנהיג לא יודע מהי השלמות, והוא לא יודע שכל הדרכים מובילות אל השלמות. ולהגיע אל השלמות, פירושו כאשר האדם רואה ומבין ומרגיש את השלמות שיש בכל דבר. דהיינו, רק כאשר האדם מסוגל להכיל בתוכו כל דבר, ולהרגיש אחדות מלאה כלפי כל הדברים. וכאשר האדם מגיע אל השלמות, אז הוא רואה את השלמות שיש בכל דבר, ואז הוא מנסה לעזור לאדם להתקרב אל השלמות שנמצאת אל האדם עצמו. כי השלמות נמצאת אצל האדם עצמו. והמנהיג האמיתי מאיר לאדם את עיניו, להבין ולראות את השלמות שנמצאת אצלו. ומי שיתבונן היטב על העניין, יראה כי כאשר האדם מנהיג אנשים אחרים, הדבר הזה נותן לו מענה רגשי לצרכים הרגשיים שלו. כגון תחושה של כבוד, גאווה, הערכה עצמית, אהבה ... עצמו. ומצד האמת, מנהיג אמיתי הוא זה שלא זקוק לאחרים. כי מי שמגיע אל השלמות, הוא לא זקוק לאחרים רגשית בשום צורה. ועיקר המנהיגות של המנהיג האמיתי, היא לעזור לאדם שיהיה כמותו ממש. דהיינו, שגם הוא ימצא את השלמות שיש בכל דבר ודבר וכולי. וכל הנל נכון גם לגבי האדם עצמו ביחס לעצמו. שעל האדם לחפש בתוך עצמו את נקודת המנהיגות האמיתית, שהיא עוזרת לאדם להתבונן טוב יותר אל תוך עצמו, ולמצוא את ...
מנהיגות / אל יתהלל חוגר כמפתח - מה המשמעות?... שזה שחוזר מנצח מהמלחמה, שהוא בהחלט יכול להתגאות בכך שהוא ניצח את הקרב. והעניין הוא, שכל זמן שהאדם עוד לא הגיע אל השלמות האישית שלו, הרי שהוא עוד לא יכול להתהלל בכך שהוא מצא את הדרך הנכונה. ורק מי שהוא הגיע לשלמות האישית שלו, בשלמות שאין שלמות גדולה ממנה, רק הוא יכול להיות מרוצה מכך שהוא הגיע אל השלמות האישית שלו. כי יש אנשים שונים שמנהיגים אנשים אחרים. ולמרות שהם עצמם לא יודעים איך להנהיג את עצמם, הם מורי ... ובלי שהוא בכלל יודע איך לפתור את הבעיות של עצמו. ומצד האמת, כל הדרכים בסופו של דבר מובילות את האדם אל האושר ואל השלמות. וגם אם האדם נופל פעם אחרי פעם, הרי שבסופו של דבר האדם מגיע אל השלמות. ומי שהגיע אל השלמות ושהוא רואה כיצד כל הדרכים מקושרות זו בזו, הוא רואה ומבין כיצד בכל דרך שבה האדם הולך, בסופו של דבר הוא יגיע אל השלמות. ולמרות שכל הדרכים מובילות אל השלמות, הרי שהאדם מעדיף להגיע לשם בצורה כמה שיותר ברורה ובהירה. ומצד האמת, כל המנהיגים השונים הם עוזרים לאדם בדבר אחד, בכך שהם מחליפים את הבעיות שלו בבעיות אחרות. וכל העצות שנותן אדם שלא הגיע אל השלמות, הרי שהן מחליפות בעיה אחת בבעיה אחרת. כי כאשר האדם מקבל עצה כלשהי של מנהיג כלשהו, הרי שבעצם העצה הזאת ... מה יעשה האדם ולאיזה מצב הוא יגיע, הרי שתמיד האדם ירגיש חיסרון כלשהו. כך שמצד האמת, כל העצות של מי שלא הגיע אל השלמות, כולן הן רק להחליף בעיה אחת בבעיה אחרת. והדבר דומה לאדם שכואבת לו היד, שהוא בא לאיזה רופא חסר השכלה, שכדי ... הולך, יש בה חיסרון כלשהו. ואז האדם עובר לחפש דרך אחרת וכולי. ומי שהוא מנהיג אמיתי, דהיינו, מי שהוא כן הגיע אל השלמות האישית שלו, הוא כן יודע להנהיג. והוא מוביל את האדם בכל דרך ודרך שבה האדם הולך. כאשר הוא מאיר לאדם את דרכו, כדי לראות את השלמות שמסתתרת מאחורי כל הדרכים. כי בכל דבר שיש בעולם יש בו שלמות. והשלמות של הדבר נמצאת בפנימיות שלו. ומי שהוא הגיע אל השלמות של עצמו, הוא רואה גם את השלמות שיש בכל דבר. ויותר מאשר חשוב ללכת בדרך הנכונה, חשוב ללכת בצורה נכונה בדרך. כי אם האדם לומד לחשוב בצורה נכונה, הרי שהוא יגיע אל השלמות שלו, גם אם הוא הולך בדרך שנראית כלא נכונה, הרבה יותר מהר מאדם אחר שנראה שהוא הולך בדרך נכונה, אבל הוא הולך בה בלי להתבונן על הפנימיות והמשמעות שיש בדרך שבה הוא הולך. כי השלמות של האדם, היא תובנה פנימית של האדם. והשלמות לא נמצאת מחוץ לאדם, אלא בתוכו. והשלמות לא תלויה במקום החיצוני או במצב החיצוני שבו האדם נמצא, אלא היא תלויה בצורה הפנימית שבה האדם תופש את המציאות ... שראוי להנהיג, הוא מלמד את האדם כיצד להסתכל בצורה שונה ופנימית יותר על הדרך שבה הוא הולך. כי כדי שהאדם יגיע אל השלמות, לשם כך הוא צריך להבין דבר כלשהו. וכדי שהאדם יבין את הדבר הזה, לשם כך האדם צריך להיות מסוגל להבין את הדבר. ... האמיתי, הוא נותן לאדם עצות בצורה מסוימת, שהעצות האלו אמורות להוביל את האדם לצורת מחשבה כלשהי, שתאפשר לו לחוות את השלמות ואת האושר. ולמרות שנדמה לאדם שהוא מקבל עצה, איך להשיג את הדבר שאותו הוא רוצה, הרי שבאמת הוא מקבל עצה גם ... שהוא מבין את פנימיות המחשבה של האדם, הוא מוביל את האדם אל הטוב האמיתי שלו, דהיינו, אל האושר. כי מי שלא הגיע אל השלמות, על ידי זה נדמה לו שהשלמות נמצאת בנקודה חיצונית כלשהי. וכאשר מנהיג שאינו ראוי נותן עצה לאדם, הרי שהעצה שלו היא כדי לגרום לאדם להשיג ... והאדם יכול לצאת מכל מבוך ומכל בעיה, על ידי זה שהאדם מוצא את הטוב שיש בכל דבר וכולי. ומי שנדמה לו שהוא מתקרב אל השלמות שלו, הרי שכל זמן שהוא לא הגיע אל השלמות שלו בשלמות שאין שלמות אחריה, הרי שיכול להיות שהוא עדיין טועה. כי לפעמים נדמה לאדם שהוא ממש קרוב, והוא ממש ... להמשיך לחפש את האמת, והוא עדיין לא יכול להוביל אחרים. והוא צריך להתמקד בלהוביל את עצמו. כי האדם יכול להגיע אל השלמות, כאן בעולם הזה בגוף האנושי. ויש מי שנדמה לו בטעות, שהאדם לא יכול בגופו האנושי להשיג את השלמות. אבל השלמות נמצאת כבר בכל דבר. ומי שיש לו עיניים לראות, הוא יודע שבוודאי שאפשר להשיג את השלמות, כאן בגוף האנושי ולהמשיך לחיות כרגיל. ומי שחושב שאי אפשר להשיג את השלמות בגוף אנושי, זה רק משום שהוא עוד לא השיג את השלמות, שהוא חושב שכן אפשר להשיג בגוף אנושי. כי כל זמן שהאדם עוד לא מימש את הפוטנציאל האישי שלו שידוע לו, בצורה ...
זוגיות מושלמת, שלמות זוגית, זוגיות טובה, זוגיות מוצלחת, בעיות בזוגיות, בן זוג מושלם, בת זוג מושלמת... ואיזה דימוי כלשהו של שלמות. וככל שהדבר קרוב יותר לצורה שבה האדם מדמיין את השלמות, כך האדם רוצה אותו יותר. או בפשיטות, האדם רוצה שהדברים יהיו כמה שיותר קרובים אל השלמות. והנה, החיים של האדם כאן בעולם הזה, הם לא מושלמים. ואחד הדברים שאמורים להיות הכי קרובים לשלמות, בחיים של האדם, זאת מערכת ... הזוגית שלו. כי זוגיות טובה, אמורה לספק לאדם תחושה שקרובה כמה שיותר אל השלמות. ושלמות פירושה, שהאדם מרגיש שלם עם עצמו. שהאדם מרגיש שאוהבים אותו ומקבלים אותו איך שהוא בלי תנאים. ושהאדם מקבל את בן בת ... ובצורה כמה שיותר מושלמת. והרעיון הוא, שזוגיות טובה, זה הדבר הקרוב ביותר אל השלמות, שיש בחיים של האדם, כאן בעולם הזה. כי שלמות פירושה, שהאדם מרגיש שלם. ושלם פירושו, ללא כל חיסרון. כי ברגע שיש חסרונות באיזה ... שיש בדבר. וככל שהאדם רואה פחות חסרונות באיזה דבר, כך הוא חווה יותר את השלמות, עם אותו הדבר. וזוגיות, אמורה לספק לאדם את חוויית השלמות. כי זוגיות, בשונה ובניגוד לכל שאר הדברים שיש בחיים של האדם, זוגיות היא המקום, שבו האהבה באה לידי ביטוי, בעוצמה החזקה ביותר. ... ונמצא אם כן, כי זוגיות טובה ומוצלחת, היא זוגיות, שהיא קרובה כמה שיותר אל השלמות. וקרובה כמה שיותר אל השלמות, פירושה, שיש בה כמה שפחות חסרונות וכמה שיותר יתרונות. כי ככל שיש בזוגיות ובבן בת הזוג, יותר חסרונות, כך ממילא הזוגיות הופכת להיות פחות מושלמת ופחות טובה. וזוגיות מושלמת, שמביאה לאדם את השלמות, היא זוגיות, שיש בה אהבה ללא שום תנאים. ושבה האדם אוהב ונאהב, בלי שום תנאים. ואז האדם חווה את השלמות. אלא, שמי שיתבונן בעניין יראה, כי בפועל, בעולם שלנו, בשום דבר מוגדר, אין שלמות אמיתית. והכוונה היא, שמנקודת מבט שבה האדם ... חשובה להתבוננות. והיא, שמצד אחד, זוגיות אמורה להיות הדבר הקרוב ביותר אל השלמות. וזה בהנחה שהאדם אכן רוצה זוגיות טובה וזוגיות מוצלחת. כי אם האדם מסתפק בזוגיות בינונית וזוגיות פושרת, אז ממילא זה לא ככ ... וזוגיות טובה, הרי שעל האדם לשאוף תמיד. שהזוגיות, תהיה כמה שיותר קרובה אל השלמות. והזוגיות, אמורה לספק לאדם תחושה של אהבה בשלמות. שאוהבים אותו בשלמות, ושגם הוא אוהב בשלמות, בלי תנאים, את בן בת הזוג שלו. ... חזקה, על ידי זה ששני בני הזוג, כל הזמן שואפים לשפר את הזוגיות לכיוון של השלמות. ואם שני בני הזוג, היו מקבלים אחד את השני, באמת בלב שלם ובלי שום תנאים כלשהם, הרי שממילא כבר לא הייתה שום משמעות לזוגיות. ... להיות מושלמת באופן מוחלט. ולמרות שהאדם נמשך אל הזוגיות, כדי להרגיש את השלמות. ולמרות שהאדם שואף להשיג זוגיות מושלמת. בפועל, האדם לעולם לא יכול להשיג זוגיות מושלמת. כי תמיד יהיו גם חסרונות כלשהם, בתוך ... אותו להשתפר. והאדם רוצה להשתפר, כדי שהזוגיות תהיה כמה שיותר קרובה אל השלמות. והאדם מצפה מהזוגיות, לספק לו חוויה, שהיא כמה שיותר קרובה אל השלמות. אבל בפועל, לא משנה מה יעשה האדם, הוא לעולם לא יקבל את התחושה הזאת בשלמות. ובנוסף, כדי שהזוגיות תהיה קרובה אל השלמות, לשם כך האדם צריך לא לקבל את עצמו איך שהוא, ולהיות מוכן להתאים את עצמו, למען הצד השני שבקשר הזוגי, כדי שתהיה שלמות זוגית. ... כמו אדם שכן מבין, שגם מצד אחד זוגיות אמורה להיות הדבר הקרוב ביותר אל השלמות. וגם מהצד השני, הזוגיות לעולם לא תהיה מושלמת. אלא תמיד יש גם מקום לשיפור וכולי. וכנל, יש כאן פרדוקס רגשי מאוד עמוק. שמצד ... הזמן צריך להשתפר למען הזוגיות הזאת, כדי שהיא באמת תהיה קרובה כמה שיותר אל השלמות. וכדי שכל הזמן תהיה התרגשות מחדש. כי התאהבות מחדש, נוצרת, כאשר האדם משנה את עצמו, למען האהבה. ואם האדם מפסיק להתאמץ למען ... שבעולם, זוגיות שכזו, מצד אחד, היא גם אמורה להיות הדבר הקרוב ביותר אל השלמות, שיש בחיים של האדם. וגם האדם אמור כל הזמן להתאמץ להפוך את הזוגיות למושלמת. אבל גם בו זמנית, הזוגיות, לעולם לא תהיה מושלמת ... יותר, כך אפשרי יותר שהוא יהיה מסוגל להכיל בתוכו את ההפכים, וגם לשאוף אל השלמות תמיד, וגם לדעת שהוא לעולם לא ישיג אותה, ואעפכ, להמשיך לשאוף אליה ולהתאמץ עבורה. ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?