להנות מכל רגע, איך
להנות מהחיים? חיים משעממים, להכין שיעורי בית עם הילד, לשטוף כלים, לקפל כביסה, קיפול כביסה, שטיפת כלים, איך לגרום לילד לעשות שיעורי בית? חינוך ילדים, שלום בית איך
ליהנות מכל פעולה, אפילו משטיפת כלים? כדי
ליהנות מכל פעולה בחיים, גם אלו הנראות לנו שגרתיות ומשעממות, כמו שטיפת כלים, קיפול כביסה או הכנת שיעורי בית עם הילד, אליעד מסביר שיש לראות בכל פעולה הזדמנות להפיק תועלת או
הנאה בשתי דרכים מרכזיות. הדרך הראשונה היא להפיק תועלת מהפעולה , ותועלת מוגדרת כמילוי הרצון שלך. לדוגמה, אם אתה עובד במקום עבודה שלא כל כך מוצא חן בעיניך, אתה עדיין יכול
ליהנות מכך שהעבודה נותנת לך משכורת, ובכך היא מועילה לך למרות הקושי או אי -
ההנאה הישירה מהפעולה עצמה. הדרך השנייה היא למצוא בתוך הפעולה חוויה של
הנאה ישירה , וזה תלוי במידה רבה בשימוש בשכל ובחשיבה יצירתית. כל פעולה יכולה לגרום לך להרגיש או תחושת "יש" (קיום, חיות) או תחושת "אין" ... אחר?" או "למה הצלחת בנויה בצורה הזאת?", תגלה תובנות חדשות, ופתאום הפעולה הופכת למעניינת ומלאת חיות. מה הקשר בין שכל לבין תחושת קיום או שעמום? לפי אליעד, המפתח
ליהנות הוא האיזון המדויק בכמות השכל בפעולה שאתה מבצע. כשאין שכל כלל (כמו לשבת סתם ולבהות בקיר) אתה מרגיש כמו מת, חסר חיים לחלוטין, כי אין ... אתה יכול להרגיש תסכול, כי השכל גדול מדי מכדי להכילו בנוחות, והוא הופך לקונפליקט. האידיאל הוא למצוא נקודת איזון, שבה השכל לא גדול מדי ולא קטן מדי, ואז תוכל
ליהנות מכל מצב. אם פעולה פשוטה מדי (כמו שטיפת כלים), אפשר להוסיף לה שאלות מחשבתיות כדי להפוך אותה למעניינת. אם פעולה מורכבת מדי (כמו ויכוח עם ילד על שיעורי בית), אפשר לפשט אותה ולנסות להבין את הדברים באופן בסיסי יותר כדי להפחית את הקונפליקט. איך אפשר
ליהנות גם מהחוויה של "להיות כלום"? כשאינך מצליח למצוא שכל בפעולה, אתה יכול להפיק
הנאה מכך שאתה הופך לכלום. כלומר,
ליהנות מכך שהאגו והגאווה שלך מתבטלים. לדוגמה, אם אתה נאלץ לשטוף כלים ללא שום שכל, אתה יכול פשוט להתמסר לפעולה, לוותר על תחושת האני, ולהיות כמו רובוט או אבן - בלי רצון, בלי העדפות, באחדות מוחלטת עם המציאות כפי שהיא. גם זו סוג של
הנאה עמוקה, כי היא מאפשרת מנוחה נפשית מוחלטת. כיצד להצליח לגרום לילד להכין שיעורי בית? אליעד מסביר שהילד מסרב לשיעורים כי זה פוגע ... הדרך היא להסביר לילד שיש בחיים ערך גם לדברים שהוא לא רוצה לעשות. מצד אחד, להראות לילד איך למצוא עניין בשיעורי הבית, באמצעות שאלות מעוררות מחשבה ויצירתיות שיגרמו לו
ליהנות מהשכל שבמשימות. מצד שני, ללמד אותו לקבל גם מצבים שבהם הוא מרגיש "אין", כי חלק מההצלחה בחיים היא לדעת לעשות גם דברים משעממים או לא נעימים. בעצם מדובר בשילוב של שני צדדים:
ליהנות מהעשייה עצמה, או
ליהנות מהיכולת להשתחרר ולהיות בכל זאת במצב של "אין", שבו האגו קצת נרגע. איך
ליהנות בשיחה עם בן או בת הזוג? אליעד מתייחס גם לנושא של שיחות זוגיות, וטוען שגם בשיחה עם בת הזוג אפשר
ליהנות אם משתמשים באותו עיקרון. השיחה יכולה להיות מעניינת אם מפעילים בה מספיק שכל, כמו שאלות והתעניינות אמיתית בפרטים. ואם השיחה פחות מעניינת, אפשר
ליהנות מכך שאתה מקבל את המצב, מרפה מאגו, ומתמסר לתחושת "אין". איך מיישמים את ההבנה הזו ביום - יום? בשורה התחתונה, כדי
ליהנות בכל רגע בחיים, אליעד ממליץ על גישה מעשית שמורכבת משני היבטים: להוסיף שכל ועניין לפעולות שנראות משעממות או פשוטות מדי (לשאול שאלות, להיות יצירתי). להוריד שכל מפעולות שנראות מורכבות או מתסכלות מדי (לפשט, לשחרר אגו, להרגיש "אין"). כך בעצם ניתן תמיד
ליהנות מכל מצב, כאשר פעם אחת
נהנים מהחוכמה ומהיצירתיות, ופעם אחרת
נהנים מהמנוחה ומההרפיה המוחלטת של להיות "אין". במילים אחרות, אפשר
ליהנות גם מפעולות מאוד פשוטות על ידי התבוננות יצירתית, וגם מפעולות מורכבות על ידי פישוט או שחרור. איך
ליהנות משטיפת כלים? למה הילד לא רוצה לעשות שיעורי בית? איך
ליהנות משיחה עם בת הזוג? איך
ליהנות מפעולות משעממות? מה הקשר בין שכל לבין
הנאה? למה אני משתעמם כל כך מהר? שאלה: איך אפשר
ליהנות מכל רגע - בעבודות הבית, בשיעורי בית עם ילד ושיחה עם האישה? אליעד: יש כאן שלושה דברים, אז נדבר עליהם בצורה מופשטת. אתה למעשה רוצה ...