9:49טיפול ב OCD, מחשבות טורדניות מוזרות, מחשבות לא הגיוניות, מוטרד מדברים חסרי משמעות, ממציא משמעויות מוזרות, מחשבות מוזרות, פחדים מוזרים, דמיונות מוזרים, מחשבות שווא, חושב שאני המשיח, הפרעות נפשיות
מדוע אדם סובל ממחשבות מוזרות ולא הגיוניות?
הסיבה המרכזית שמסביר אליעד כהן לקיומן של מחשבות מוזרות וטורדניות היא חוסר במשמעות בחיים. אנשים שסובלים ממחשבות מוזרות, כגון צורך לעבור שולחן תמיד מצד ימין, לבדוק שוב ושוב אם נכנסו לחדר ברגל ימין או שמאל, או לפרש דברים קטנים כמו סכין גבוה ממזלג כסימן שהאוכל לא יהיה בריא, עושים זאת כי הם יוצרים לעצמם משמעות מלאכותית. אליעד כהן מדגיש שלא מדובר רק באמונה טפלה, אלא בחיפוש עמוק אחר משמעות שהאדם אינו מוצא בחייו.
לדוגמה, אם האדם רואה צבע לבן, הוא עשוי לחשוב ש"לבן" קשור למילה "בן" ולחשוב שאם יידבק לצבע הלבן יהיו לו בנים. או אם סכין נמצא מעל מזלג, הוא עשוי לחשוב שזה סימן שהארוחה שלו לא תהיה טובה. מחשבות כאלה הן למעשה דרכים שבהן האדם מנסה לייצר משמעות במקום שבו הוא לא רואה משמעות אמיתית.
האם הבעיה היא בחוסר מטרות בחיים?
אליעד כהן מציע לבדוק תחילה האם לאדם שסובל ממחשבות טורדניות יש מטרות משמעותיות בחיים. יש לשאול אותו: האם יש לך מטרות אמיתיות כמו שאיפה להרוויח כסף, לסיים לימודים או להצליח בקריירה? אם מתברר שאין לאדם מטרות ממשיות בחייו, הדבר יכול להסביר את החיפוש אחר משמעויות מוזרות. האדם למעשה בורח מחוסר המטרות ויוצר מטרות חלופיות ומלאכותיות כי אין לו משהו אמיתי שידרבן אותו.
מצד שני, ייתכן שהאדם יטען שיש לו מטרות ממשיות, כמו להיות עשיר או להצליח בלימודים, אך הוא לא באמת פועל להשיג אותן. במצב כזה, המחשבות הטורדניות הן תוצאה של חוסר הפעולה שלו למען המטרות החשובות באמת.
מדוע אדם לא פועל למען המטרות החשובות?
אליעד מסביר שהסיבה לכך שהאדם לא פועל למען מטרותיו הרגילות היא תחושת גאווה ועליונות. האדם מרגיש שהחיים הרגילים חסרי משמעות ולא מספיק טובים עבורו. הוא אומר לעצמו: "לא מתאים לי להיות כמו כולם, לעבוד, ללמוד, לאכול - אני שואף למשהו גדול ומשמעותי יותר". הגאווה הזו גורמת לו לזלזל במטרות רגילות, ולכן הוא מחפש מטרות אחרות - או מטרות גרנדיוזיות כמו להיות המשיח, להציל את העולם, או להפוך לטבעוני מושלם, או לחלופין מטרות קטנות ובלתי משמעותיות לחלוטין, כמו לבדוק את הכיוון שבו נכנס לחדר.
דוגמה לכך היא אדם שחושב שהוא המשיח. הוא הגיע למצב הזה כי הוא מאמין שזו מטרה בעלת משמעות גדולה יותר מאשר להיות דוקטור או לעבוד ולהרוויח כסף, מטרות שנראות לו משעממות וחסרות משמעות.
האם המחשבות המוזרות הן בעיה או שיש בהן משהו חיובי?
אליעד כהן מדגיש שלתחושת הגאווה ולזלזול בחיים הרגילים יש גם צד חיובי: האדם מחפש שלמות ואינו מוכן להסתפק בדברים פשוטים ושגרתיים. מצד שני, יש בזה גם צד שלילי, כי האדם אינו רואה את השלמות שקיימת גם בחיים הרגילים. לפי אליעד, שלמות ומשמעות נמצאות בכל דבר, אפילו בדברים הפשוטים והיומיומיים ביותר.
כיצד לטפל במחשבות טורדניות ומוזרות?
הפתרון שאליעד כהן מציע הוא לעזור לאדם להבין שאין שום דבר רע בלהיות אדם רגיל ולחיות חיים רגילים. יש לשאול אותו: "מה רע בלהיות אדם רגיל?" ולהתמודד עם הטענות שלו לגבי חוסר המשמעות שבשגרה. כאשר האדם יבין שאין שום בעיה במטרות הפשוטות ושהחיים הרגילים הם בעלי משמעות, הוא יוכל להזדהות מחדש עם מטרות אלו, והמחשבות הטורדניות יתחילו להיעלם.
האם תמיד צריך לדעת את הסיבות למחשבות טורדניות?
אליעד כהן מסביר שלא תמיד חשוב להבין את הסיבות למחשבות המוזרות. הוא משתמש בדוגמה של אדם שנחתך בידו: ניתן לשים פלסטר על החתך גם בלי לדעת כיצד הוא נחתך. רק אם לא מוצאים פתרון לבעיה, שווה לבדוק את הסיבות שהובילו אליה לעומק.
מה יכול לגרום לאדם לזלזל בחיים הרגילים?
יכולות להיות סיבות רבות שגורמות לאדם לזלזל בחיים הרגילים ולחפש משמעות אחרת. אליעד מציע אפשרויות כמו אכזבה רומנטית (לדוגמה, מישהי שהוא רצה בה ולא רצתה אותו), או קריאה של ספרים עם רעיונות אוטופיים, או אמונה בקיום עולם אחר שיותר משמעותי מהמציאות. לא תמיד האדם זוכר או מודע לסיבות האלה, אך מה שחשוב הוא העובדה שהאדם רואה את החיים הרגילים כמשעממים ולכן פונה למחשבות מוזרות.
לסיכום, המחשבות המוזרות נובעות מתחושה של חוסר משמעות בחיים הרגילים, והדרך לפתור את הבעיה היא לעזור לאדם לראות את המשמעות גם בדברים הרגילים והפשוטים ביותר.
הסיבה המרכזית שמסביר אליעד כהן לקיומן של מחשבות מוזרות וטורדניות היא חוסר במשמעות בחיים. אנשים שסובלים ממחשבות מוזרות, כגון צורך לעבור שולחן תמיד מצד ימין, לבדוק שוב ושוב אם נכנסו לחדר ברגל ימין או שמאל, או לפרש דברים קטנים כמו סכין גבוה ממזלג כסימן שהאוכל לא יהיה בריא, עושים זאת כי הם יוצרים לעצמם משמעות מלאכותית. אליעד כהן מדגיש שלא מדובר רק באמונה טפלה, אלא בחיפוש עמוק אחר משמעות שהאדם אינו מוצא בחייו.
לדוגמה, אם האדם רואה צבע לבן, הוא עשוי לחשוב ש"לבן" קשור למילה "בן" ולחשוב שאם יידבק לצבע הלבן יהיו לו בנים. או אם סכין נמצא מעל מזלג, הוא עשוי לחשוב שזה סימן שהארוחה שלו לא תהיה טובה. מחשבות כאלה הן למעשה דרכים שבהן האדם מנסה לייצר משמעות במקום שבו הוא לא רואה משמעות אמיתית.
האם הבעיה היא בחוסר מטרות בחיים?
אליעד כהן מציע לבדוק תחילה האם לאדם שסובל ממחשבות טורדניות יש מטרות משמעותיות בחיים. יש לשאול אותו: האם יש לך מטרות אמיתיות כמו שאיפה להרוויח כסף, לסיים לימודים או להצליח בקריירה? אם מתברר שאין לאדם מטרות ממשיות בחייו, הדבר יכול להסביר את החיפוש אחר משמעויות מוזרות. האדם למעשה בורח מחוסר המטרות ויוצר מטרות חלופיות ומלאכותיות כי אין לו משהו אמיתי שידרבן אותו.
מצד שני, ייתכן שהאדם יטען שיש לו מטרות ממשיות, כמו להיות עשיר או להצליח בלימודים, אך הוא לא באמת פועל להשיג אותן. במצב כזה, המחשבות הטורדניות הן תוצאה של חוסר הפעולה שלו למען המטרות החשובות באמת.
מדוע אדם לא פועל למען המטרות החשובות?
אליעד מסביר שהסיבה לכך שהאדם לא פועל למען מטרותיו הרגילות היא תחושת גאווה ועליונות. האדם מרגיש שהחיים הרגילים חסרי משמעות ולא מספיק טובים עבורו. הוא אומר לעצמו: "לא מתאים לי להיות כמו כולם, לעבוד, ללמוד, לאכול - אני שואף למשהו גדול ומשמעותי יותר". הגאווה הזו גורמת לו לזלזל במטרות רגילות, ולכן הוא מחפש מטרות אחרות - או מטרות גרנדיוזיות כמו להיות המשיח, להציל את העולם, או להפוך לטבעוני מושלם, או לחלופין מטרות קטנות ובלתי משמעותיות לחלוטין, כמו לבדוק את הכיוון שבו נכנס לחדר.
דוגמה לכך היא אדם שחושב שהוא המשיח. הוא הגיע למצב הזה כי הוא מאמין שזו מטרה בעלת משמעות גדולה יותר מאשר להיות דוקטור או לעבוד ולהרוויח כסף, מטרות שנראות לו משעממות וחסרות משמעות.
האם המחשבות המוזרות הן בעיה או שיש בהן משהו חיובי?
אליעד כהן מדגיש שלתחושת הגאווה ולזלזול בחיים הרגילים יש גם צד חיובי: האדם מחפש שלמות ואינו מוכן להסתפק בדברים פשוטים ושגרתיים. מצד שני, יש בזה גם צד שלילי, כי האדם אינו רואה את השלמות שקיימת גם בחיים הרגילים. לפי אליעד, שלמות ומשמעות נמצאות בכל דבר, אפילו בדברים הפשוטים והיומיומיים ביותר.
כיצד לטפל במחשבות טורדניות ומוזרות?
הפתרון שאליעד כהן מציע הוא לעזור לאדם להבין שאין שום דבר רע בלהיות אדם רגיל ולחיות חיים רגילים. יש לשאול אותו: "מה רע בלהיות אדם רגיל?" ולהתמודד עם הטענות שלו לגבי חוסר המשמעות שבשגרה. כאשר האדם יבין שאין שום בעיה במטרות הפשוטות ושהחיים הרגילים הם בעלי משמעות, הוא יוכל להזדהות מחדש עם מטרות אלו, והמחשבות הטורדניות יתחילו להיעלם.
האם תמיד צריך לדעת את הסיבות למחשבות טורדניות?
אליעד כהן מסביר שלא תמיד חשוב להבין את הסיבות למחשבות המוזרות. הוא משתמש בדוגמה של אדם שנחתך בידו: ניתן לשים פלסטר על החתך גם בלי לדעת כיצד הוא נחתך. רק אם לא מוצאים פתרון לבעיה, שווה לבדוק את הסיבות שהובילו אליה לעומק.
מה יכול לגרום לאדם לזלזל בחיים הרגילים?
יכולות להיות סיבות רבות שגורמות לאדם לזלזל בחיים הרגילים ולחפש משמעות אחרת. אליעד מציע אפשרויות כמו אכזבה רומנטית (לדוגמה, מישהי שהוא רצה בה ולא רצתה אותו), או קריאה של ספרים עם רעיונות אוטופיים, או אמונה בקיום עולם אחר שיותר משמעותי מהמציאות. לא תמיד האדם זוכר או מודע לסיבות האלה, אך מה שחשוב הוא העובדה שהאדם רואה את החיים הרגילים כמשעממים ולכן פונה למחשבות מוזרות.
לסיכום, המחשבות המוזרות נובעות מתחושה של חוסר משמעות בחיים הרגילים, והדרך לפתור את הבעיה היא לעזור לאדם לראות את המשמעות גם בדברים הרגילים והפשוטים ביותר.
- איך להתמודד עם OCD?
- למה יש לי מחשבות מוזרות?
- איך למצוא משמעות בחיים?
- האם אפשר להיפטר ממחשבות טורדניות?
- מה רע בחיים רגילים?
- מחשבות לא הגיוניות ופחדים מוזרים
ניתוח מקרה של מחשבות מוזרות וכיצד להתמודד עימן
כאשר אדם אומר שהוא סובל ממחשבות מוזרות, השאלה המרכזית היא כיצד להבין ולפתור את הבעיה. במקרה שלפנינו, האדם מתאר התנהגויות מחשבתיות כפייתיות, כגון צורך לעבור שולחן מצד ימין, בדיקה מתמדת של איזה רגל הכניס ראשון לחדר, חיבור אקראי של צבעים למילים ופרשנויות מוזרות לכל פעולה שהוא עושה. מחשבות כאלה נתפסות כמשונות אך יש צורך להבין מה עומד מאחוריהן.
האם מדובר באמונה טפלה או במשהו מעבר?
בהתחלה, ניתן לחשוב שהאדם מאמין בדברים מסוימים, כמו עדיפות צד ימין על שמאל, ושמדובר בסוג של אמונה טפלה. אך הבעיה היא שזה לא מוגבל רק להיבט אחד. הוא מוצא משמעות מיוחדת בכל פרט קטן בחייו, אפילו בסידור כלי האוכל או בצבעים שהוא רואה.
כדי להבין את הבעיה, יש לבדוק האם יש לו מטרות משמעותיות בחיים. אם אין לו מטרות ברורות או שהוא לא עוסק בהן, ייתכן שזה מה שגורם לו לברוח אל המחשבות המשונות הללו.
בדיקת מטרות החיים
אם האדם אומר שכל מה שהוא עושה זה להתעסק במחשבות המוזרות הללו, נשאל האם יש לו גם מטרות רגילות, כמו שאיפות לקריירה, כסף, קשרים חברתיים, לימודים וכדומה.
אפשרות אחת היא שהוא יאמר שאין לו מטרות רגילות, מה שיכול להעיד על כך שהוא מחפש משמעות בכל פרט קטן כי אין לו משמעות כללית בחיים. במקרה כזה, הוא יוצר לעצמו מטרות מדומות, כי אין לו מטרות אמיתיות לרדוף אחריהן.
אבל אם האדם אומר שיש לו מטרות רגילות, כמו רצון להיות עשיר או לסיים תואר שלישי, אך עדיין מתעסק במחשבות המוזרות - יש לבדוק האם הוא עושה משהו כדי להשיג את מטרותיו.
בדיקה נוספת: האם הוא פועל כדי להשיג את מטרותיו?
אם הוא רוצה להיות עשיר, אך אינו קם בבוקר לעבוד - יש כאן בעיה. ייתכן שהוא לא באמת רוצה את המטרות שהוא מצהיר עליהן, ולכן הוא מפצה על כך בהמצאת מטרות משניות ומוזרות.
אם כך, נשאל מדוע הוא לא פועל להשגת מטרותיו. ייתכן שהוא בז למטרות הרגילות של החיים. כלומר, מבחינתו לעבוד ולהרוויח כסף או ללמוד לתואר זה דבר משעמם וחסר משמעות. הוא מרגיש שזה "לא בשבילו", ולכן הוא לא מזדהה עם זה.
המנגנון הנפשי שמוביל למחשבות המוזרות
האדם בז למטרות הרגילות, ולכן החיים הרגילים משעממים אותו. כדי למלא את הריקנות, הוא ממציא לעצמו מטרות אלטרנטיביות - או מטרות גרנדיוזיות (למשל להיות המשיח, להציל את העולם) או מטרות קטנות ושטותיות (לבדוק איך מסודרים כלי האוכל).
הגורם המרכזי: תחושת עליונות וגאווה
הזלזול שלו במטרות הרגילות נובע מסוג של גאווה. הוא חושב שחיים רגילים הם חסרי משמעות, ולכן מסרב להסתפק בהם. מצד אחד, יש כאן צד חיובי - הוא מחפש שלמות ואינו רוצה לחיות חיים שגרתיים ומשעממים. מצד שני, הוא שוגה בכך שהוא חושב שחיים רגילים אינם מושלמים, בעוד שבמציאות ניתן למצוא שלמות בכל דבר.
כיצד לטפל במצב?
הפתרון הוא לעזור לו להבין שהחיים הרגילים אינם חסרי משמעות. יש לשאול אותו: "מה רע בלהיות אדם רגיל?" ולהתמודד עם כל טענה שלו על כך שחיים רגילים אינם ראויים. כשהוא יגיע להבנה שחיים רגילים הם טובים, הוא יוכל להזדהות עם מטרות רגילות, מה שיוביל להיעלמות המחשבות המוזרות.
מה גרם לו להגיע למצב הזה?
יכולות להיות סיבות רבות לכך שהוא בז לחיים הרגילים, כמו אכזבה רומנטית, קריאה של ספרים עם רעיונות אוטופיים, או אמונה בקיום מציאות אחרת. אך אין תמיד צורך לחקור את הסיבות - לפעמים עדיף פשוט לטפל בבעיה עצמה.
האם תמיד צריך להבין את הסיבות?
לא בהכרח. אם ניתן לפתור את הבעיה ללא חקירה מעמיקה של שורשיה, זה עדיף. כמו שבמקרה של חתך ביד אפשר לשים פלסטר בלי לדעת איך בדיוק הוא נחתך, כך גם כאן - אם יש פתרון ישיר, אין צורך לחפור בעבר. רק אם לא מוצאים פתרון, אז שווה לבדוק את הסיבות לעומק.
מסקנה
האדם יצר לעצמו עולם מחשבתי חלופי כי הוא לא מקבל את המציאות הרגילה. הוא נמנע ממטרות רגילות מתוך גאווה או תחושת ריקנות, ולכן מחפש משמעות בדרכים לא רציונליות. כדי לעזור לו, יש לגרום לו להבין שהחיים הרגילים אינם חסרי משמעות, ושאפשר למצוא משמעות גם במטרות פשוטות ויומיומיות.
כאשר אדם אומר שהוא סובל ממחשבות מוזרות, השאלה המרכזית היא כיצד להבין ולפתור את הבעיה. במקרה שלפנינו, האדם מתאר התנהגויות מחשבתיות כפייתיות, כגון צורך לעבור שולחן מצד ימין, בדיקה מתמדת של איזה רגל הכניס ראשון לחדר, חיבור אקראי של צבעים למילים ופרשנויות מוזרות לכל פעולה שהוא עושה. מחשבות כאלה נתפסות כמשונות אך יש צורך להבין מה עומד מאחוריהן.
האם מדובר באמונה טפלה או במשהו מעבר?
בהתחלה, ניתן לחשוב שהאדם מאמין בדברים מסוימים, כמו עדיפות צד ימין על שמאל, ושמדובר בסוג של אמונה טפלה. אך הבעיה היא שזה לא מוגבל רק להיבט אחד. הוא מוצא משמעות מיוחדת בכל פרט קטן בחייו, אפילו בסידור כלי האוכל או בצבעים שהוא רואה.
כדי להבין את הבעיה, יש לבדוק האם יש לו מטרות משמעותיות בחיים. אם אין לו מטרות ברורות או שהוא לא עוסק בהן, ייתכן שזה מה שגורם לו לברוח אל המחשבות המשונות הללו.
בדיקת מטרות החיים
אם האדם אומר שכל מה שהוא עושה זה להתעסק במחשבות המוזרות הללו, נשאל האם יש לו גם מטרות רגילות, כמו שאיפות לקריירה, כסף, קשרים חברתיים, לימודים וכדומה.
אפשרות אחת היא שהוא יאמר שאין לו מטרות רגילות, מה שיכול להעיד על כך שהוא מחפש משמעות בכל פרט קטן כי אין לו משמעות כללית בחיים. במקרה כזה, הוא יוצר לעצמו מטרות מדומות, כי אין לו מטרות אמיתיות לרדוף אחריהן.
אבל אם האדם אומר שיש לו מטרות רגילות, כמו רצון להיות עשיר או לסיים תואר שלישי, אך עדיין מתעסק במחשבות המוזרות - יש לבדוק האם הוא עושה משהו כדי להשיג את מטרותיו.
בדיקה נוספת: האם הוא פועל כדי להשיג את מטרותיו?
אם הוא רוצה להיות עשיר, אך אינו קם בבוקר לעבוד - יש כאן בעיה. ייתכן שהוא לא באמת רוצה את המטרות שהוא מצהיר עליהן, ולכן הוא מפצה על כך בהמצאת מטרות משניות ומוזרות.
אם כך, נשאל מדוע הוא לא פועל להשגת מטרותיו. ייתכן שהוא בז למטרות הרגילות של החיים. כלומר, מבחינתו לעבוד ולהרוויח כסף או ללמוד לתואר זה דבר משעמם וחסר משמעות. הוא מרגיש שזה "לא בשבילו", ולכן הוא לא מזדהה עם זה.
המנגנון הנפשי שמוביל למחשבות המוזרות
האדם בז למטרות הרגילות, ולכן החיים הרגילים משעממים אותו. כדי למלא את הריקנות, הוא ממציא לעצמו מטרות אלטרנטיביות - או מטרות גרנדיוזיות (למשל להיות המשיח, להציל את העולם) או מטרות קטנות ושטותיות (לבדוק איך מסודרים כלי האוכל).
הגורם המרכזי: תחושת עליונות וגאווה
הזלזול שלו במטרות הרגילות נובע מסוג של גאווה. הוא חושב שחיים רגילים הם חסרי משמעות, ולכן מסרב להסתפק בהם. מצד אחד, יש כאן צד חיובי - הוא מחפש שלמות ואינו רוצה לחיות חיים שגרתיים ומשעממים. מצד שני, הוא שוגה בכך שהוא חושב שחיים רגילים אינם מושלמים, בעוד שבמציאות ניתן למצוא שלמות בכל דבר.
כיצד לטפל במצב?
הפתרון הוא לעזור לו להבין שהחיים הרגילים אינם חסרי משמעות. יש לשאול אותו: "מה רע בלהיות אדם רגיל?" ולהתמודד עם כל טענה שלו על כך שחיים רגילים אינם ראויים. כשהוא יגיע להבנה שחיים רגילים הם טובים, הוא יוכל להזדהות עם מטרות רגילות, מה שיוביל להיעלמות המחשבות המוזרות.
מה גרם לו להגיע למצב הזה?
יכולות להיות סיבות רבות לכך שהוא בז לחיים הרגילים, כמו אכזבה רומנטית, קריאה של ספרים עם רעיונות אוטופיים, או אמונה בקיום מציאות אחרת. אך אין תמיד צורך לחקור את הסיבות - לפעמים עדיף פשוט לטפל בבעיה עצמה.
האם תמיד צריך להבין את הסיבות?
לא בהכרח. אם ניתן לפתור את הבעיה ללא חקירה מעמיקה של שורשיה, זה עדיף. כמו שבמקרה של חתך ביד אפשר לשים פלסטר בלי לדעת איך בדיוק הוא נחתך, כך גם כאן - אם יש פתרון ישיר, אין צורך לחפור בעבר. רק אם לא מוצאים פתרון, אז שווה לבדוק את הסיבות לעומק.
מסקנה
האדם יצר לעצמו עולם מחשבתי חלופי כי הוא לא מקבל את המציאות הרגילה. הוא נמנע ממטרות רגילות מתוך גאווה או תחושת ריקנות, ולכן מחפש משמעות בדרכים לא רציונליות. כדי לעזור לו, יש לגרום לו להבין שהחיים הרגילים אינם חסרי משמעות, ושאפשר למצוא משמעות גם במטרות פשוטות ויומיומיות.
איך אתם מנתחים את המקרה הבא בא בן אדם אומר אני סובל ממחשבות מוזרות מזה זה לדוגמא נגיד מחשבות מוזרות נגיד נכנס לו ג'וק לראש שהוא כל פעם שהוא עובר איזה שולחן הוא צריך לעבור אותו מצד ימין כל פעם שהוא עושה משהו נגיד דוגמא למחשבה מוזרה נגיד כל הזמן הוא בודק "רגע נכנסתי ברגל ימין או נכנסתי ברגל שמאל" עכשיו מה תגיד תגיד כי יש לו אמונה שעדיף ימין ולא שמאל נכון אבל זה לא זה זה כל מיני דברים אם זה רק זה תגיד הוא מאמין שיהיה לו מזל והוא מאמין שימין זה יותר טוב ולכן הוא מאמין בזה אבל זה לא זה זה כל דבר.
הוא פתאום רואה נגיד צבעים הוא מתחיל לעשות אסוציאציות כאילו ממציא נגיד מילה נגיד הוא רואה צבע לבן אז הוא אומר "לבן זה מלשון המילה בן אז עכשיו אם אני ידבק לצבע הלבן יהיו לי בנים" סתם ממציא כל מיני דברים יש לו מאה דברים כאלה דברים מוזרים ביותר ממציא המצאות נגיד הוא לוקח סכין ומזלג הוא פתאום אומר "רגע אחד אבל אם הסכין יותר גבוה מהמזלג אז זה אומר ככה וככה אז האוכל לא יהיה בריא", כן זה מה שהוא זה נראה לך משוגע מה שאתה מאמין זה לא משוגע.
ש: זה באמת נראה לי משוגע.
אליעד: בכל מקרה השאלה היא זה איך ניגשים לזה איך פותרים את זה איך יוצאים מזה.
ש: כנראה שחסרה לו משמעות בחיים הוא מחפש כל מיני משמעויות.
אליעד: נכון אז אתה אמרת אז בא נשאל אותו הוא אומר "אוקי אני נצמד למטרות מטופשות" אז מה השאלה הנכונה "אוקי תגיד לי ויש דברים שכן חשובים לך בחיים" נגיד שמישהו אומר "תראה אני כל היום מתעסק אם עברתי את השולחן מצד ימין או מצד שמאל" אומרים לו "אוקי אבל יש לך גם דברים נורמליים שאתה מתעסק בהם או רק בלא נורמליים" כי יכול להיות שהסיבה שהוא מתעסק בלא נורמליים זה כי אין לו שום מטרות נורמליות אין לו שום דבר בחיים שום כלום כל היום לא עושה כלום אז הוא ממציא כל מיני שיגעונות לרדוף אחריהם.
עד כאן זה הגיוני ואז מה מתברר ואז הוא אומר לך "כן יש לי מטרות אני רוצה להיות מאוד עשיר ואני רוצה לסיים תואר שלישי" יש לו מטרות אתה שואל אותו הוא אומר לך "כן יש לי מטרות ובכל זאת יש לי את המחשבות המשוגעות האלה" איך ממשיכים את התחקיר.
ש: יש לו מטרות אבל אין לו דרייב לעשות אותן הוא לא עושה אותן.
אליעד: למה יש לו מטרות אבל.
ש: זה לא מספיק אתה צריך גם לעשות משהו לכיוון המטרה.
אליעד: אז צריך לשאול אותו והאם אתה עושה משהו בשביל לעשות את זה הוא אומר נגיד "אני רוצה להיות מאוד עשיר, אין בעיה אבל אתה גם קם בבוקר לעבוד", שימו לב אז התברר שלא זאת אומרת הוא גם רוצה להיות עשיר או גם רוצה זה וזה אבל הוא לא עושה זאת אומרת המטרות שהוא רוצה הנורמליות הוא לא מתעסק בהן אז מה נשאר לו לעשות להמציא מטרות מוזרות, עכשיו למה הוא לא מתעסק במטרות שהוא רוצה אומרים לו הנה יש לך מטרה אתה רוצה כסף לך תעבוד למה אתה לא הולך לעבוד.
ש: כי הוא לא באמת רוצה את המטרה.
אליעד: נכון ולמה הוא לא באמת רוצה את זה יש הרבה סיבות אבל מה מתברר שיש סיפור אחר הבן אדם הוא יש לו סוג של גאווה כן, לא שנייה מההתחלה הבן אדם יש לו סוג של גאווה מסוימת הוא כאילו לא בכבוד שלו לחיות את החיים הרגילים זאת אומרת הוא אומר לעצמו כזה דבר "להאמין שאני צריך לעבוד ולאכול זה וזה הדברים הרגילים זה לא מתאים לי לחיות חיים כאלה מה זה הכל זה כל מה שיש לחיים להציע לא הגיוני" אוקי ואז כאילו יש לו מטרות רגילות של בני אדם רגילים אבל המטרות האלה נראות לו חסרות משמעות כי הוא אומר זה כאילו זה סתם ואז למטרות הרגילות הוא בז ואז החיים שלו משעממים ואז הוא ממציא לעצמו מטרות מוזרות.
עכשיו הטיפוס הזה ספציפית היו לו כמה תופעות מצד אחד הייתה לו לפעמים תקופות שהוא חשב שהוא המשיח נגיד עכשיו למה כי הוא בז למטרות הרגילות ואז הוא היה צריך למצוא מטרה בעלת משמעות הוא אמר "תראה אם אני אהיה המשיח יש לזה משמעות אבל סתם להיות דוקטור אין לזה משמעות", אוקי עכשיו אז התהליך הוא כזה הוא יש לו מטרות רגילות הוא לא מעניין אותו המטרות הרגילות ולכן הן משעממות אותו בגלל שהן משעממות אותו הוא ממציא מטרות או מטרות מוזרות מדי כאילו או שיש לו מטרות אבל משוגעות נגיד הוא רוצה להיות המשיח רוצה לגאול את עם ישראל או כל מיני שיגעונות או להציל את העולם או שכאילו הוא מתחיל עכשיו להמציא מטרות מפגרות לגמרי נגיד מפגרות מהצד השני לעבור את השולחן מימין מזלג סכין כפית כל מיני כאלה.
עכשיו בן אדם שאומר "אני המטרות הרגילות של החיים משעממות אותי" ממה זה נובע זה עצמו ממה נובע אז מה אני אמרתי אמרתי סוג של גאווה כאילו לא בכבוד שלו להיות בן אדם רגיל.
ש: כמו כולם.
אליעד: נכון אבל האמת היא שיש לזה גם צד חיובי וגם צד שלילי יש פה צד חיובי ושלילי הצד החיובי הוא שבן אדם אומר "אני רוצה שלמות וכל דבר שאין בו שלמות לא מעניין אותי" וזה גורם לו לזלזל במטרות הרגילות כי הוא אומר "זה החיים זה אין בזה שלמות" זאת אומרת המחשבה של הזלזול במטרות הרגילות היא טובה במובן של "אני רוצה שלמות לא רוצה לחשוב שכל מה שיש לחיים להציע זה רק את השגרה היומית לא רוצה לחשוב את זה", אוקי יחד עם זאת המחשבה הזאתי גם שגויה כי האמת היא שהוא יכול בכל דבר לראות שלמות זאת אומרת גם לחיות את החיים הרגילים זה הדבר הכי מושלם שיש בעולם עלי אדמות אתה לא בטוח שלא וזה הכי מושלם עלי אדמות.
ש: אתה לא בטוח שמה?
אליעד: אתה לא בטוח שזה לא מושלם. עוד פעם אני אומר כזה דבר לראות את החיים הרגילים כחסרי משמעות במובן מסוים זה רע למה אתה לא יכול למצוא משמעות בכל דבר מה כל דבר שיש פה יכול להיות מושלם מצד שני זה טוב כי זה כאילו אומר תראה הוא לא מוכן להסתפק בחיים רגילים הוא צריך משהו בעל משמעות יותר אבל מפה לשם משם לפה בגלל שהבן אדם החליט שדברים רגילים לא מעניינים אותו אז אומנם פורמאלית הוא עדיין מתעניין גם בדברים רגילים אבל הוא לא באמת מקדיש לזה זמן ואז החיים הרגילים משעממים אותו ואז כדי ליצור משמעות אז הוא ממציא לעצמו משמעויות מוזרות או משמעויות מוזרות מסוג של מאניה של "אני עכשיו צריך לגאול את עם ישראל ולהציל את העולם ולהיות טבעוני ולהציל את כל בעלי החיים וכל מיני דברים כאלה" או מחשבות של דיפרסיה כל מיני "אני לא מספיק בסדר למה הלכתי מפה למה הלכתי משם" כל מיני שיגעונות והכל מתחיל מזה שהמחשבות הרגילות לא מעניינות אותו.
אז מה הפתרון לאותו בן אדם ספציפית ולכן איך נעזור לו נגיד לו מה רע לך בלחיות חיים רגילים, עכשיו מה רע לך בלחיות חיים רגילים השכל שבדבר זה בעצם הוא חושב שדברים רגילים הם חסרי משמעות הוא בז להם הוא בז לחיים הרגילים אז כשאנחנו אומרים לו מה רע בלחיות חיים רגילים הוא יתחיל להביא חסרונות בחיים הרגילים ואז אנחנו צריכים לשאול אותו מי אמר שזה לא בסדר מה רע בזה ומה רע בזה ואז כשהוא לא יחשוב שזה רע להיות בן אדם רגיל אז הוא יוכל להזדהות עם מטרות רגילות וכשהוא יוכל להזדהות עם מטרות רגילות אז יעלמו לו המחשבות המוזרות מכל הכיוונים זה הסיפור.
ש: אבל מה גרם לו להגיע למצב הזה?
אליעד: הוא נגיד לדוגמא קרא איזה ספר שאומר לו יש הרבה סיבות למה בן אדם בז לחיים הרגילים לא חסרות סיבות יכול להיות שנגיד הוא רצה פעם מישהי והיא לא רצתה אותו ואז מן מנגנון הגנה הוא אמר "טוב בא נגיד שכל החיים האלה לא מעניינים" יכול להיות שהוא קרא באיזה ספר שאומר שיש עולם אחר והוא רוצה להגיע לעולם האחר יכול להיות הרבה סיבות.
ש: והוא עצמו אולי לא יודע מזה.
אליעד: הוא לא תמיד זוכר אבל מה שמחויב לנו זה שהוא בבוקר מבחינתו לקום ללכת לעבוד לאכול לשתות זה סתם החיים הרגילים נראים לו משעממים כשהחיים הרגילים נראים לו משעממים אז הוא מתחיל להמציא שיגעונות.
ש: זאת אומרת לפעמים לטפל במישהו אתה לא חייב לדעת את הסיבות אלא אתה מטפל בצורה אחרת בלי לדעת את הסיבות.
אליעד: תראה אם אתה בא אלי ויש לך חתך ביד ואני לא יודע איך נחתכת עדיין אפשר לשים לך פלסטר.
ש: כן כאילו מההתחלה מתי כדאי להבין את הסיבות ומתי לא?
אליעד: מאוד פשוט אף פעם לא מעניין מה הסיבות בכלל אף פעם לא מעניין.
ש: למה?
אליעד: אם יש לך דימום בוא נעצור את הדימום מה אכפת לי איך זה קרה לך אם אתה לא מצליח אתה אומר רגע אולי אם אני אבין את הסיבות אולי אני דרך זה אמצא פתרון יותר טוב אבל אם יש לך פתרון מה אכפת לך איך.
ש: נניח שתמצא סיבה הוא הולך כל היום ליד גדר תיל נתחתך ואז הוא בא אליך.
אליעד: אתה הבנת מה אמרתי אני לא אומר הוא בא עם בעיה זה הפתרון עכשיו אם לא מצליחים למצוא פתרון אז בא נבדוק איך זה קרה.
ש: אם לא מוצאים.
אליעד: אם לא אם אתה יודע מה הפתרון מה אכפת לך ממה זה יכול להיות שהבעיה קרתה באופן אקראי אבל זה הפתרון.
ש: לא תמיד כדאי למצוא את השורש כדי למנוע את הבעיה?
אליעד: לא אם אתה אומר אני רוצה למנוע את ההתכנות של לשנות את הבעיה אז גם פה לפעמים נגיד עכשיו יש מישהו שהוא עושה בעיה אתה אומר אם אני אירה בו הוא בטוח לא יעשה יותר בעיות אין לי מושג איך הוא נולד אין לי מושג איך הוא בא לא יודע איך הוא גדל אבל בטוח שאם אני אירה בו הוא לא יעשה בעיות במאה אחוז הוא לא יעשה יותר בעיות, זאת אומרת אתה לא יודע מאיפה נבעה הבעיה ואתה יכול לפתור אותה באופן מוחלט בלי לדעת מאיפה היא באה.
הוא פתאום רואה נגיד צבעים הוא מתחיל לעשות אסוציאציות כאילו ממציא נגיד מילה נגיד הוא רואה צבע לבן אז הוא אומר "לבן זה מלשון המילה בן אז עכשיו אם אני ידבק לצבע הלבן יהיו לי בנים" סתם ממציא כל מיני דברים יש לו מאה דברים כאלה דברים מוזרים ביותר ממציא המצאות נגיד הוא לוקח סכין ומזלג הוא פתאום אומר "רגע אחד אבל אם הסכין יותר גבוה מהמזלג אז זה אומר ככה וככה אז האוכל לא יהיה בריא", כן זה מה שהוא זה נראה לך משוגע מה שאתה מאמין זה לא משוגע.
ש: זה באמת נראה לי משוגע.
אליעד: בכל מקרה השאלה היא זה איך ניגשים לזה איך פותרים את זה איך יוצאים מזה.
ש: כנראה שחסרה לו משמעות בחיים הוא מחפש כל מיני משמעויות.
אליעד: נכון אז אתה אמרת אז בא נשאל אותו הוא אומר "אוקי אני נצמד למטרות מטופשות" אז מה השאלה הנכונה "אוקי תגיד לי ויש דברים שכן חשובים לך בחיים" נגיד שמישהו אומר "תראה אני כל היום מתעסק אם עברתי את השולחן מצד ימין או מצד שמאל" אומרים לו "אוקי אבל יש לך גם דברים נורמליים שאתה מתעסק בהם או רק בלא נורמליים" כי יכול להיות שהסיבה שהוא מתעסק בלא נורמליים זה כי אין לו שום מטרות נורמליות אין לו שום דבר בחיים שום כלום כל היום לא עושה כלום אז הוא ממציא כל מיני שיגעונות לרדוף אחריהם.
עד כאן זה הגיוני ואז מה מתברר ואז הוא אומר לך "כן יש לי מטרות אני רוצה להיות מאוד עשיר ואני רוצה לסיים תואר שלישי" יש לו מטרות אתה שואל אותו הוא אומר לך "כן יש לי מטרות ובכל זאת יש לי את המחשבות המשוגעות האלה" איך ממשיכים את התחקיר.
ש: יש לו מטרות אבל אין לו דרייב לעשות אותן הוא לא עושה אותן.
אליעד: למה יש לו מטרות אבל.
ש: זה לא מספיק אתה צריך גם לעשות משהו לכיוון המטרה.
אליעד: אז צריך לשאול אותו והאם אתה עושה משהו בשביל לעשות את זה הוא אומר נגיד "אני רוצה להיות מאוד עשיר, אין בעיה אבל אתה גם קם בבוקר לעבוד", שימו לב אז התברר שלא זאת אומרת הוא גם רוצה להיות עשיר או גם רוצה זה וזה אבל הוא לא עושה זאת אומרת המטרות שהוא רוצה הנורמליות הוא לא מתעסק בהן אז מה נשאר לו לעשות להמציא מטרות מוזרות, עכשיו למה הוא לא מתעסק במטרות שהוא רוצה אומרים לו הנה יש לך מטרה אתה רוצה כסף לך תעבוד למה אתה לא הולך לעבוד.
ש: כי הוא לא באמת רוצה את המטרה.
אליעד: נכון ולמה הוא לא באמת רוצה את זה יש הרבה סיבות אבל מה מתברר שיש סיפור אחר הבן אדם הוא יש לו סוג של גאווה כן, לא שנייה מההתחלה הבן אדם יש לו סוג של גאווה מסוימת הוא כאילו לא בכבוד שלו לחיות את החיים הרגילים זאת אומרת הוא אומר לעצמו כזה דבר "להאמין שאני צריך לעבוד ולאכול זה וזה הדברים הרגילים זה לא מתאים לי לחיות חיים כאלה מה זה הכל זה כל מה שיש לחיים להציע לא הגיוני" אוקי ואז כאילו יש לו מטרות רגילות של בני אדם רגילים אבל המטרות האלה נראות לו חסרות משמעות כי הוא אומר זה כאילו זה סתם ואז למטרות הרגילות הוא בז ואז החיים שלו משעממים ואז הוא ממציא לעצמו מטרות מוזרות.
עכשיו הטיפוס הזה ספציפית היו לו כמה תופעות מצד אחד הייתה לו לפעמים תקופות שהוא חשב שהוא המשיח נגיד עכשיו למה כי הוא בז למטרות הרגילות ואז הוא היה צריך למצוא מטרה בעלת משמעות הוא אמר "תראה אם אני אהיה המשיח יש לזה משמעות אבל סתם להיות דוקטור אין לזה משמעות", אוקי עכשיו אז התהליך הוא כזה הוא יש לו מטרות רגילות הוא לא מעניין אותו המטרות הרגילות ולכן הן משעממות אותו בגלל שהן משעממות אותו הוא ממציא מטרות או מטרות מוזרות מדי כאילו או שיש לו מטרות אבל משוגעות נגיד הוא רוצה להיות המשיח רוצה לגאול את עם ישראל או כל מיני שיגעונות או להציל את העולם או שכאילו הוא מתחיל עכשיו להמציא מטרות מפגרות לגמרי נגיד מפגרות מהצד השני לעבור את השולחן מימין מזלג סכין כפית כל מיני כאלה.
עכשיו בן אדם שאומר "אני המטרות הרגילות של החיים משעממות אותי" ממה זה נובע זה עצמו ממה נובע אז מה אני אמרתי אמרתי סוג של גאווה כאילו לא בכבוד שלו להיות בן אדם רגיל.
ש: כמו כולם.
אליעד: נכון אבל האמת היא שיש לזה גם צד חיובי וגם צד שלילי יש פה צד חיובי ושלילי הצד החיובי הוא שבן אדם אומר "אני רוצה שלמות וכל דבר שאין בו שלמות לא מעניין אותי" וזה גורם לו לזלזל במטרות הרגילות כי הוא אומר "זה החיים זה אין בזה שלמות" זאת אומרת המחשבה של הזלזול במטרות הרגילות היא טובה במובן של "אני רוצה שלמות לא רוצה לחשוב שכל מה שיש לחיים להציע זה רק את השגרה היומית לא רוצה לחשוב את זה", אוקי יחד עם זאת המחשבה הזאתי גם שגויה כי האמת היא שהוא יכול בכל דבר לראות שלמות זאת אומרת גם לחיות את החיים הרגילים זה הדבר הכי מושלם שיש בעולם עלי אדמות אתה לא בטוח שלא וזה הכי מושלם עלי אדמות.
ש: אתה לא בטוח שמה?
אליעד: אתה לא בטוח שזה לא מושלם. עוד פעם אני אומר כזה דבר לראות את החיים הרגילים כחסרי משמעות במובן מסוים זה רע למה אתה לא יכול למצוא משמעות בכל דבר מה כל דבר שיש פה יכול להיות מושלם מצד שני זה טוב כי זה כאילו אומר תראה הוא לא מוכן להסתפק בחיים רגילים הוא צריך משהו בעל משמעות יותר אבל מפה לשם משם לפה בגלל שהבן אדם החליט שדברים רגילים לא מעניינים אותו אז אומנם פורמאלית הוא עדיין מתעניין גם בדברים רגילים אבל הוא לא באמת מקדיש לזה זמן ואז החיים הרגילים משעממים אותו ואז כדי ליצור משמעות אז הוא ממציא לעצמו משמעויות מוזרות או משמעויות מוזרות מסוג של מאניה של "אני עכשיו צריך לגאול את עם ישראל ולהציל את העולם ולהיות טבעוני ולהציל את כל בעלי החיים וכל מיני דברים כאלה" או מחשבות של דיפרסיה כל מיני "אני לא מספיק בסדר למה הלכתי מפה למה הלכתי משם" כל מיני שיגעונות והכל מתחיל מזה שהמחשבות הרגילות לא מעניינות אותו.
אז מה הפתרון לאותו בן אדם ספציפית ולכן איך נעזור לו נגיד לו מה רע לך בלחיות חיים רגילים, עכשיו מה רע לך בלחיות חיים רגילים השכל שבדבר זה בעצם הוא חושב שדברים רגילים הם חסרי משמעות הוא בז להם הוא בז לחיים הרגילים אז כשאנחנו אומרים לו מה רע בלחיות חיים רגילים הוא יתחיל להביא חסרונות בחיים הרגילים ואז אנחנו צריכים לשאול אותו מי אמר שזה לא בסדר מה רע בזה ומה רע בזה ואז כשהוא לא יחשוב שזה רע להיות בן אדם רגיל אז הוא יוכל להזדהות עם מטרות רגילות וכשהוא יוכל להזדהות עם מטרות רגילות אז יעלמו לו המחשבות המוזרות מכל הכיוונים זה הסיפור.
ש: אבל מה גרם לו להגיע למצב הזה?
אליעד: הוא נגיד לדוגמא קרא איזה ספר שאומר לו יש הרבה סיבות למה בן אדם בז לחיים הרגילים לא חסרות סיבות יכול להיות שנגיד הוא רצה פעם מישהי והיא לא רצתה אותו ואז מן מנגנון הגנה הוא אמר "טוב בא נגיד שכל החיים האלה לא מעניינים" יכול להיות שהוא קרא באיזה ספר שאומר שיש עולם אחר והוא רוצה להגיע לעולם האחר יכול להיות הרבה סיבות.
ש: והוא עצמו אולי לא יודע מזה.
אליעד: הוא לא תמיד זוכר אבל מה שמחויב לנו זה שהוא בבוקר מבחינתו לקום ללכת לעבוד לאכול לשתות זה סתם החיים הרגילים נראים לו משעממים כשהחיים הרגילים נראים לו משעממים אז הוא מתחיל להמציא שיגעונות.
ש: זאת אומרת לפעמים לטפל במישהו אתה לא חייב לדעת את הסיבות אלא אתה מטפל בצורה אחרת בלי לדעת את הסיבות.
אליעד: תראה אם אתה בא אלי ויש לך חתך ביד ואני לא יודע איך נחתכת עדיין אפשר לשים לך פלסטר.
ש: כן כאילו מההתחלה מתי כדאי להבין את הסיבות ומתי לא?
אליעד: מאוד פשוט אף פעם לא מעניין מה הסיבות בכלל אף פעם לא מעניין.
ש: למה?
אליעד: אם יש לך דימום בוא נעצור את הדימום מה אכפת לי איך זה קרה לך אם אתה לא מצליח אתה אומר רגע אולי אם אני אבין את הסיבות אולי אני דרך זה אמצא פתרון יותר טוב אבל אם יש לך פתרון מה אכפת לך איך.
ש: נניח שתמצא סיבה הוא הולך כל היום ליד גדר תיל נתחתך ואז הוא בא אליך.
אליעד: אתה הבנת מה אמרתי אני לא אומר הוא בא עם בעיה זה הפתרון עכשיו אם לא מצליחים למצוא פתרון אז בא נבדוק איך זה קרה.
ש: אם לא מוצאים.
אליעד: אם לא אם אתה יודע מה הפתרון מה אכפת לך ממה זה יכול להיות שהבעיה קרתה באופן אקראי אבל זה הפתרון.
ש: לא תמיד כדאי למצוא את השורש כדי למנוע את הבעיה?
אליעד: לא אם אתה אומר אני רוצה למנוע את ההתכנות של לשנות את הבעיה אז גם פה לפעמים נגיד עכשיו יש מישהו שהוא עושה בעיה אתה אומר אם אני אירה בו הוא בטוח לא יעשה יותר בעיות אין לי מושג איך הוא נולד אין לי מושג איך הוא בא לא יודע איך הוא גדל אבל בטוח שאם אני אירה בו הוא לא יעשה בעיות במאה אחוז הוא לא יעשה יותר בעיות, זאת אומרת אתה לא יודע מאיפה נבעה הבעיה ואתה יכול לפתור אותה באופן מוחלט בלי לדעת מאיפה היא באה.