... יש או אין
אלוהים קיים או לא,
בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל האם יש או
אין אלוהים? השאלה הראשונה שאליעד כהן דן בה היא מי ... מראש שיש אלוהים, ושאלות מסוג זה מגיעות מתפיסות מעוותות, שכן אדם שמבין מהו אלוהים באמת, יראה שכל השאלות הללו נעלמות מעצמן. לכן אליעד מציע לשאול במקום זאת,
האם יש אלוהים?, ומכאן מתחיל הדיון לעומקו של הנושא. השואל מציע
הגדרה לאלוהים כישות אינסופית שיצרה את הבריאה. אליעד מזהה מיד את הקושי
בהגדרה זו, שכן אם אלוהים הוא ישות, מתעוררת ... הלאה עד שמגיעים להכרה שהכל נמצא בתוך מסגרת של מקום וזמן. כל דבר שישנו בעולם, כולל מחשבות, רצונות ופוטנציאלים, מתקיים בתוך מרחב של מקום וזמן. כדי שתהיה
הגדרה כלשהי כמו אני, חייב להיות גם לא אני, ... וזמן. אפילו אם נלך אחורה בזמן, לפני המפץ הגדול, קיים פוטנציאל, ופוטנציאל זה בעצמו תופס מרחב. לכן הוא מציע את הרעיון שהמקום והזמן הם עצמם אינסופיים ולא
נבראו לעולם, והעולם פשוט תמיד היה קיים באינסוף אפשרויות. מה המשמעות של קדמות העולם וחידוש העולם? אליעד כהן דן בשתי גישות מרכזיות: גישת קדמות העולם, שאומרת שהמקום והזמן תמיד היו קיימים ולא
נבראו לעולם, וגישה דתית יותר של חידוש העולם, הטוענת שהמקום והזמן
נבראו יש מאין על ידי אלוהים. לטענתו, גם אם אומרים שאלוהים
ברא את העולם, נותרת הבעיה -
מי ברא את אלוהים? ולכן ההסבר הפשוט יותר הוא ... כיצד מתנהל השיח המלא והמפורט על מי זה אלוהים? בשיחה הזאת עולה השאלה, מי זה אלוהים? ומיד מציינים שיש בעייתיות בשאלה עצמה, כי ייתכן שיש אלוהים וייתכן
שאין אלוהים כלל. אליעד מסביר שהרבה פעמים השאלות על ... באמת היה מבין מהי מהות האלוהים, כל קושי או ספק שהיה לו היו נעלמים מעצמם. לכן, במקום לשאול מי זה אלוהים?, עדיף לשאול האם באמת יש אלוהים?. השואל שואל מחדש,
האם יש אלוהים?, ואליעד מזמין אותו להגדיר מהו אלוהים ... בהקשר זה הוא מזכיר שברמה המעשית אפשר להכניס הכל לחומר ולא חומר, אך בסוף כל התופעות, כולל מחשבות ורצונות, מתקיימות בתוך מרחב של מקום וזמן. אליעד מחדד שכל
הגדרה של אני כרוכה בהבדלה מלא אני, כלומר, מתקיימת הבחנה בין דברים, והבחנה מחייבת מרחב של מקום וזמן. במקום שבו אין שניים (רק ישות אחת ויחידה), לא יכולה להתקיים הבחנה או
הגדרה כלשהי. איך קשורים המקום והזמן לדיון על
בריאת העולם? מתוך ההבנה שכל ישות ... שהמקום והזמן היו כאן תמיד, ומשום כך אולי לא צריך כלל אלוהים כחיצוני לבריאה. באותה מידה, אפשר לומר שגם אם מאמינים באלוהים שהתחיל את הכל, עדיין נשארת בעיית
מי ברא את אלוהים , כי
יצירת העולם על ידי אלוהים רק מסבכת את התמונה: אם ... ואת העולם גם יחד. מהי התפיסה של קדמות העולם וכיצד מתקשרת לשאלת האלוהים? אליעד מתייחס לרעיון קדמות העולם (שהעולם קיים מאז ומעולם) לעומת חידוש העולם
(שהעולם נברא מאין). הוא אומר שהזמן והמקום לכאורה ... שתי ישויות נצחיות: מקום וזמן, והן פועלות תמיד. הוא מוסיף שההבנה הזו משמעה שהמקום והזמן עצמם הם הכוח המהווה והמניע של כל הבריאה, ואין בהכרח צורך להניח
קיומו של אלוהים נפרד. עם זאת, כאשר ממשיכים לחקור מה ... הוא היש. בסופו של דבר, מגיעים לרעיון שהיש והאין הם היפכים שמתקיימים בו - זמנית, והם למעשה הישות האחת. מכאן אין כבר הפרדה בין אלוהים לעולם, כי אלוהים מקבל
הגדרה ככלום שממנו נוצרים הזמן, המקום וכל ... נובע מאותה נקודה אחת. כך, כשאדם רוצה משהו או חושש ממשהו, הוא עשוי לשאול את עצמו למה הוא נצמד לרצון הזה, האם באמת טוב אחד עדיף על טוב אחר, והאם יש כאן
הגדרה מוחלטת. ככול שגדלה ההבנה שכל הדברים ... נותרת הפרדה בין יש תכלית לאין תכלית. האלוהים כאן אינו דמות חיצונית שבראה עולם אלא עצם האין שמהווה את היש, והבנת הדבר מייתרת את השאלות הלוגיות הנפוצות של
מי ברא את העולם או למה הוא
נברא. התשובה היא שהיא (ההוויה) תמיד קיימת ... תפיסת יש ואין כאחד עבור הרצון האנושי? שאלה: מי זה אלוהים? אליעד: אם אתה רוצה את האמת, אתה לא יכול לשאול מי זה אלוהים, כי למעשה אתה מניח שיש אלוהים, ואולי
אין אלוהים בכלל. למה אני באתר שואל שאלות על ... שיש למשל שני אלוהים, אז למה אני עושה את כל הבלגן הזה? כי כשאתה מאמין באלוהים, ומאמין שיש אלוהים, התפיסה שלך את אלוהים מעוותת. אם האדם היה מבין באמת
מה זה אלוהים, אז אוטומטית היו נפתרות לו כל השאלות. אז מה אני עושה כדי לקרב את האדם להבנה העליונה? אני אומר לו
שאין אלוהים, למה? כדי שכשהוא יחקור הוא יגלה את האמת. מה שאני רוצה לומר שבמקום לשאול מי זה אלוהים, צריך לשאול האם באמת יש אלוהים? שאלה: אז אני שואל
האם יש אלוהים? אליעד: אז בא נחשוב
מה זה אלוהים? מה זה אומר עבורך אלוהים? שאלה: מבחינתי ...