מצא את ההבדלים, מודע ותת מודע, המטרה הסופית, רוחניות שקרית, אחדות ונפרדות כאחד, להיות דבר והיפוכו, להיות גם וגם
מה ההבדל בין מודע לתת מודע?
אליעד מסביר שהמודע והתת מודע הם בעצם ביטויים של אותו מנגנון, אבל בדרך כלל מפרידים ביניהם לצרכים של הבנת התהליכים הנפשיים. המודע הוא החלק שבן האדם ער אליו ומודע לקיומו, בעוד שהתת מודע הוא החלק שפועל ברקע, כמו תוכנה שפועלת במחשב ללא מודעות המשתמש. כדוגמה, הוא משווה זאת לפעולות מחשב - כשמשתמש עובד על מחשב הוא רואה רק את מה שמופיע על המסך, אך ברקע מתרחשים תהליכים נוספים, אותם הוא אינו רואה, שהם בעצם התת מודע של המחשב. הוא מוסיף דוגמה של "דיבאגר" (כלי לתיקון באגים בתוכנה), שגם הוא עצמו פועל על בסיס של תת מודע פנימי, שבדרך כלל מוסתר מהמשתמש.
האם ניתן לעקוף את המודע כדי להגיע לתת מודע?
אליעד אומר שכביכול אפשר לעקוף את המודע ולהגיע ישר לתת מודע, אבל כדי לעשות זאת נכון ובאופן מודע, יש צורך בתהליך שכלי ברור. אם האדם יגיע לתת מודע בצורה אקראית, הוא עשוי גם לאבד את היכולת להיות מודע למה שמתרחש שם. הדרך האמיתית היא להבין את המנגנון השכלי לעומק, לפרק את המודע, ואז להתחבר לתת מודע בצורה מודעת ומכוונת.
מהי המטרה הסופית של התהליך הרוחני?
אליעד מתאר שהמטרה הסופית של התהליך הרוחני אינה דווקא להגיע למצב של אחדות מוחלטת או לחוסר שיפוטיות מוחלט, אלא דווקא למצב של אינטגרציה של כל האפשרויות. הוא מסביר שיש אנשים שנמצאים בנפרדות מוחלטת (מזהים הבדלים באופן ברור), ויש כאלו שנמצאים באחדות מוחלטת (לא מזהים הבדלים). המטרה האמיתית היא להיות מסוגל לחוות בו זמנית גם את הנפרדות וגם את האחדות. הוא מדגיש שלא מדובר על מצב של ביניים, אלא על מצב שבו אדם הוא גם וגם - גם יודע וגם לא יודע, גם חווה הפרדה וגם חווה אחדות מוחלטת. זה מצב שמאפשר חופש מוחלט, ללא הגבלה לתודעה או לשכל.
מדוע אחדות מוחלטת אינה באמת שלמות?
אליעד מסביר שאחדות מוחלטת היא עדיין מוגבלת כי היא שוללת את האפשרות לחוות את ההפרדה. אדם שנמצא רק באחדות מוחלטת, לא יכול באמת ליהנות או לסבול, לא יכול באמת להרגיש רגשות חזקים של אהבה, כעס, התלהבות או דיכאון, כי הוא נייטרלי מדי. הוא בעצם מודחק בצד השכלי או בצד הרגשי, ולכן האחדות הזו אינה השלמות האמיתית. השלמות האמיתית היא להיות גם באחדות וגם בנפרדות בו זמנית.
למה צריך להיות דבר והיפוכו כדי להגיע לשלמות?
אליעד מסביר ששלמות מוחלטת היא מצב שבו אדם מסוגל להיות בשני מצבים הפוכים בו זמנית. לדוגמה, גם להרגיש שהוא רוצה להיות בריא וגם להרגיש שהוא רוצה להיות חולה באותה עוצמה. המטרה היא לחוות גם את הקיום וגם את האי - קיום בו זמנית. במילים פשוטות, אדם צריך להיות מסוגל להרגיש שהוא גם קיים וגם לא קיים, גם אכפת לו וגם לא אכפת לו, גם שיפוטי וגם נייטרלי, באופן מלא בו זמנית. המצב הזה הוא מה שאליעד מכנה "המקום האמיתי", המקום שמעבר למחשבה, מעבר לשכל הרגיל, והוא היחיד שמעניק שלמות וחופש מוחלט.
למה רוב האנשים הרוחניים נמצאים ברוחניות שקרית?
אליעד מדגיש שרוב האנשים הרוחניים נמצאים במצב של "רוחניות שקרית" כי הם בוחרים צד אחד בלבד - או אחדות או נפרדות. למשל, אנשים שעושים...
אליעד מסביר שהמודע והתת מודע הם בעצם ביטויים של אותו מנגנון, אבל בדרך כלל מפרידים ביניהם לצרכים של הבנת התהליכים הנפשיים. המודע הוא החלק שבן האדם ער אליו ומודע לקיומו, בעוד שהתת מודע הוא החלק שפועל ברקע, כמו תוכנה שפועלת במחשב ללא מודעות המשתמש. כדוגמה, הוא משווה זאת לפעולות מחשב - כשמשתמש עובד על מחשב הוא רואה רק את מה שמופיע על המסך, אך ברקע מתרחשים תהליכים נוספים, אותם הוא אינו רואה, שהם בעצם התת מודע של המחשב. הוא מוסיף דוגמה של "דיבאגר" (כלי לתיקון באגים בתוכנה), שגם הוא עצמו פועל על בסיס של תת מודע פנימי, שבדרך כלל מוסתר מהמשתמש.
האם ניתן לעקוף את המודע כדי להגיע לתת מודע?
אליעד אומר שכביכול אפשר לעקוף את המודע ולהגיע ישר לתת מודע, אבל כדי לעשות זאת נכון ובאופן מודע, יש צורך בתהליך שכלי ברור. אם האדם יגיע לתת מודע בצורה אקראית, הוא עשוי גם לאבד את היכולת להיות מודע למה שמתרחש שם. הדרך האמיתית היא להבין את המנגנון השכלי לעומק, לפרק את המודע, ואז להתחבר לתת מודע בצורה מודעת ומכוונת.
מהי המטרה הסופית של התהליך הרוחני?
אליעד מתאר שהמטרה הסופית של התהליך הרוחני אינה דווקא להגיע למצב של אחדות מוחלטת או לחוסר שיפוטיות מוחלט, אלא דווקא למצב של אינטגרציה של כל האפשרויות. הוא מסביר שיש אנשים שנמצאים בנפרדות מוחלטת (מזהים הבדלים באופן ברור), ויש כאלו שנמצאים באחדות מוחלטת (לא מזהים הבדלים). המטרה האמיתית היא להיות מסוגל לחוות בו זמנית גם את הנפרדות וגם את האחדות. הוא מדגיש שלא מדובר על מצב של ביניים, אלא על מצב שבו אדם הוא גם וגם - גם יודע וגם לא יודע, גם חווה הפרדה וגם חווה אחדות מוחלטת. זה מצב שמאפשר חופש מוחלט, ללא הגבלה לתודעה או לשכל.
מדוע אחדות מוחלטת אינה באמת שלמות?
אליעד מסביר שאחדות מוחלטת היא עדיין מוגבלת כי היא שוללת את האפשרות לחוות את ההפרדה. אדם שנמצא רק באחדות מוחלטת, לא יכול באמת ליהנות או לסבול, לא יכול באמת להרגיש רגשות חזקים של אהבה, כעס, התלהבות או דיכאון, כי הוא נייטרלי מדי. הוא בעצם מודחק בצד השכלי או בצד הרגשי, ולכן האחדות הזו אינה השלמות האמיתית. השלמות האמיתית היא להיות גם באחדות וגם בנפרדות בו זמנית.
למה צריך להיות דבר והיפוכו כדי להגיע לשלמות?
אליעד מסביר ששלמות מוחלטת היא מצב שבו אדם מסוגל להיות בשני מצבים הפוכים בו זמנית. לדוגמה, גם להרגיש שהוא רוצה להיות בריא וגם להרגיש שהוא רוצה להיות חולה באותה עוצמה. המטרה היא לחוות גם את הקיום וגם את האי - קיום בו זמנית. במילים פשוטות, אדם צריך להיות מסוגל להרגיש שהוא גם קיים וגם לא קיים, גם אכפת לו וגם לא אכפת לו, גם שיפוטי וגם נייטרלי, באופן מלא בו זמנית. המצב הזה הוא מה שאליעד מכנה "המקום האמיתי", המקום שמעבר למחשבה, מעבר לשכל הרגיל, והוא היחיד שמעניק שלמות וחופש מוחלט.
למה רוב האנשים הרוחניים נמצאים ברוחניות שקרית?
אליעד מדגיש שרוב האנשים הרוחניים נמצאים במצב של "רוחניות שקרית" כי הם בוחרים צד אחד בלבד - או אחדות או נפרדות. למשל, אנשים שעושים...
- מהו תת מודע?
- ההבדל בין מודע לתת מודע
- מהי רוחניות שקרית?
- איך מגיעים לאחדות אמיתית?
- האם אפשר להיות דבר והיפוכו?
- איך להשיג שלמות רוחנית?
- האם יש הבדל בין נפרדות לאחדות?