9:51מצידו מצידנו, הכל צפוי והרשות נתונה, פרדוקסים דתיים, סתירות בתורה, סתירות בדת, הבחירה והידיעה, רצון חופשי, ידיעת האל, שקרים של דתיים, האמת של אלוהים, הוכחות לאמיתות התורה
מה משמעות הביטוי "מצידו ומצידנו" לפי היהדות?
הביטוי "מצידו ומצידנו" הוא מושג ביהדות המתאר פרדוקס בין נקודת המבט האנושית לנקודת המבט האלוהית. אליעד כהן מסביר כי היהדות משתמשת בביטוי זה כדי לפתור לכאורה סתירות בין רעיונות דתיים, כמו פרדוקס "הכל צפוי והרשות נתונה", כלומר, הסתירה בין ידיעת האל את העתיד לבין הבחירה החופשית של האדם. הדוגמה המרכזית שאליעד מביא היא שאלוהים יודע מראש מה יקרה לאדם, אך האדם עדיין פועל מתוך תחושה שיש לו בחירה חופשית. לטענת הדת, מנקודת המבט של אלוהים אין לאדם בחירה, אך מנקודת המבט האנושית יש בחירה מלאה.
מהי הדוגמה שאליעד כהן נותן כדי להסביר את "מצידו ומצידנו"?
אליעד כהן משתמש בדוגמה של אדם עיוור ההולך לכיוון בור, בעוד אדם אחר, שרואה היטב, מזהיר אותו מפני הסכנה. העיוור אינו מבין איך האחר יכול לדעת מה יקרה לו, כיוון שהוא אינו מסוגל לתפוס את מושג ה"ראייה". העיוור נמצא מנקודת מבט מוגבלת, ולכן מבחינתו העתיד אינו ידוע. לעומת זאת, הרואה יודע בוודאות מה יקרה כי הוא יכול לראות זאת. כלומר, מנקודת מבטו של הרואה העתיד ידוע מראש, ומנקודת מבטו של העיוור קיימת אי - ודאות מוחלטת. כך, לפי אליעד, מסבירה היהדות את מושגי "מצידו ומצידנו".
מהי הבעיה העיקרית בתפיסת "מצידו ומצידנו" לפי אליעד כהן?
אליעד כהן טוען שהבעיה המרכזית במושג הזה היא שהדת בעצם מתחמקת מלענות לשאלה העמוקה יותר - מה באמת נכון? לטענתו, כשאדם שואל את הרב שאלה כמו "אם הכל צפוי, אז איך יש לי בחירה?", הרב עונה לו ש"מצידו" של אלוהים הכל צפוי, ו"מצידנו" יש בחירה. אולם אליעד מציין שהאדם החכם באמת ימשיך לשאול וירצה לדעת מה נכון באמת מעבר להבדל הזה. לדעתו, התשובה "מצידו ומצידנו" היא התחמקות, משום שהיא אינה מסבירה באמת איזו מהפרספקטיבות היא האמיתית באופן מוחלט.
מה על האדם החכם לעשות לפי ההסבר של אליעד?
אליעד מדגיש כי אם האדם הוא באמת חכם ומבין שלפי הפרספקטיבה של אלוהים אין לו באמת בחירה חופשית, עליו לפעול כבר עכשיו מתוך נקודת המבט האלוהית, במקום לחכות לעתיד. הוא מבקר את הדתיים שטוענים שבעתיד יתגלה שאין באמת בחירה, אך כרגע הם ממשיכים להתנהג כאילו הבחירה קיימת. אליעד טוען שזוהי התנהלות טיפשית משום שאם האדם יודע מראש שהאמת המוחלטת היא שאין בחירה, אין היגיון שימשיך לפעול לפי האשליה שיש בחירה.
מדוע אליעד כהן רואה במושג "מצידו ומצידנו" שקר דתי?
אליעד כהן טוען שהביטוי "מצידו ומצידנו" משמש את הדת כתירוץ להתחמקות משאלות קשות. לטענתו, דתיים אומרים "מצידו ומצידנו" כדי לא להתעמת עם העובדה שיש אמת אחת מוחלטת, וכדי להימנע מהשאלה - אם באמת יש פרספקטיבה מוחלטת של אלוהים, מדוע לא לאמץ אותה כבר עכשיו? הוא מדגיש שאם באמת רוצים לחיות לפי האמת המוחלטת של אלוהים, יש להפסיק להתייחס לפרספקטיבה המוגבלת של האדם ולקבל את נקודת המבט האלוהית באופן מיידי. לפי אליעד, המושג הוא למעשה מנגנון פסיכולוגי של פחד והדחקה, שמטרתו להמשיך לאפשר לבני אדם לחיות בשקר.
מהו הפגם המרכזי שאליעד כהן מוצא בהסברי הדתיים על פרדוקסים?
הפגם המרכזי שאליעד מזהה הוא שהדתיים מנסים לטעון ששתי נקודות מבט סותרות יכולות להיות נכונות במקביל. לטענתו, זוהי טענה חסרת היגיון. לדבריו, כאשר אדם פוגש בסתירה כמו זו בין הבחירה החופשית לידיעת האל, התשובה האמיתית צריכה להיות ברורה: או שיש בחירה או שאין בחירה. הדתיים, לפי אליעד, בוחרים להימנע מבחירת צד ברור, מה שמוביל את האדם לחיים באשליה ובבלבול מתמיד.
כיצד על האדם לחפש את האמת, לפי אליעד כהן?
אליעד כהן טוען כי על האדם לחפש באופן מוחלט ובלתי מתפשר את נקודת האמת המוחלטת של אלוהים, ולהפסיק לקבל תשובות חלקיות ומתחמקות כמו "מצידו ומצידנו". הוא מסביר כי אם האדם מבין שלפי התפיסה האלוהית אין לו בחירה, עליו להתאים את חייו כבר עכשיו לנקודת המבט הזאת. לפי אליעד, כל התירוצים הדתיים הם שקרים, והאמת האחת נמצאת רק כאשר האדם מפסיק לברוח ומתחייב באופן מוחלט למצוא את נקודת המבט של האמת האולטימטיבית, זו של אלוהים.
הביטוי "מצידו ומצידנו" הוא מושג ביהדות המתאר פרדוקס בין נקודת המבט האנושית לנקודת המבט האלוהית. אליעד כהן מסביר כי היהדות משתמשת בביטוי זה כדי לפתור לכאורה סתירות בין רעיונות דתיים, כמו פרדוקס "הכל צפוי והרשות נתונה", כלומר, הסתירה בין ידיעת האל את העתיד לבין הבחירה החופשית של האדם. הדוגמה המרכזית שאליעד מביא היא שאלוהים יודע מראש מה יקרה לאדם, אך האדם עדיין פועל מתוך תחושה שיש לו בחירה חופשית. לטענת הדת, מנקודת המבט של אלוהים אין לאדם בחירה, אך מנקודת המבט האנושית יש בחירה מלאה.
מהי הדוגמה שאליעד כהן נותן כדי להסביר את "מצידו ומצידנו"?
אליעד כהן משתמש בדוגמה של אדם עיוור ההולך לכיוון בור, בעוד אדם אחר, שרואה היטב, מזהיר אותו מפני הסכנה. העיוור אינו מבין איך האחר יכול לדעת מה יקרה לו, כיוון שהוא אינו מסוגל לתפוס את מושג ה"ראייה". העיוור נמצא מנקודת מבט מוגבלת, ולכן מבחינתו העתיד אינו ידוע. לעומת זאת, הרואה יודע בוודאות מה יקרה כי הוא יכול לראות זאת. כלומר, מנקודת מבטו של הרואה העתיד ידוע מראש, ומנקודת מבטו של העיוור קיימת אי - ודאות מוחלטת. כך, לפי אליעד, מסבירה היהדות את מושגי "מצידו ומצידנו".
מהי הבעיה העיקרית בתפיסת "מצידו ומצידנו" לפי אליעד כהן?
אליעד כהן טוען שהבעיה המרכזית במושג הזה היא שהדת בעצם מתחמקת מלענות לשאלה העמוקה יותר - מה באמת נכון? לטענתו, כשאדם שואל את הרב שאלה כמו "אם הכל צפוי, אז איך יש לי בחירה?", הרב עונה לו ש"מצידו" של אלוהים הכל צפוי, ו"מצידנו" יש בחירה. אולם אליעד מציין שהאדם החכם באמת ימשיך לשאול וירצה לדעת מה נכון באמת מעבר להבדל הזה. לדעתו, התשובה "מצידו ומצידנו" היא התחמקות, משום שהיא אינה מסבירה באמת איזו מהפרספקטיבות היא האמיתית באופן מוחלט.
מה על האדם החכם לעשות לפי ההסבר של אליעד?
אליעד מדגיש כי אם האדם הוא באמת חכם ומבין שלפי הפרספקטיבה של אלוהים אין לו באמת בחירה חופשית, עליו לפעול כבר עכשיו מתוך נקודת המבט האלוהית, במקום לחכות לעתיד. הוא מבקר את הדתיים שטוענים שבעתיד יתגלה שאין באמת בחירה, אך כרגע הם ממשיכים להתנהג כאילו הבחירה קיימת. אליעד טוען שזוהי התנהלות טיפשית משום שאם האדם יודע מראש שהאמת המוחלטת היא שאין בחירה, אין היגיון שימשיך לפעול לפי האשליה שיש בחירה.
מדוע אליעד כהן רואה במושג "מצידו ומצידנו" שקר דתי?
אליעד כהן טוען שהביטוי "מצידו ומצידנו" משמש את הדת כתירוץ להתחמקות משאלות קשות. לטענתו, דתיים אומרים "מצידו ומצידנו" כדי לא להתעמת עם העובדה שיש אמת אחת מוחלטת, וכדי להימנע מהשאלה - אם באמת יש פרספקטיבה מוחלטת של אלוהים, מדוע לא לאמץ אותה כבר עכשיו? הוא מדגיש שאם באמת רוצים לחיות לפי האמת המוחלטת של אלוהים, יש להפסיק להתייחס לפרספקטיבה המוגבלת של האדם ולקבל את נקודת המבט האלוהית באופן מיידי. לפי אליעד, המושג הוא למעשה מנגנון פסיכולוגי של פחד והדחקה, שמטרתו להמשיך לאפשר לבני אדם לחיות בשקר.
מהו הפגם המרכזי שאליעד כהן מוצא בהסברי הדתיים על פרדוקסים?
הפגם המרכזי שאליעד מזהה הוא שהדתיים מנסים לטעון ששתי נקודות מבט סותרות יכולות להיות נכונות במקביל. לטענתו, זוהי טענה חסרת היגיון. לדבריו, כאשר אדם פוגש בסתירה כמו זו בין הבחירה החופשית לידיעת האל, התשובה האמיתית צריכה להיות ברורה: או שיש בחירה או שאין בחירה. הדתיים, לפי אליעד, בוחרים להימנע מבחירת צד ברור, מה שמוביל את האדם לחיים באשליה ובבלבול מתמיד.
כיצד על האדם לחפש את האמת, לפי אליעד כהן?
אליעד כהן טוען כי על האדם לחפש באופן מוחלט ובלתי מתפשר את נקודת האמת המוחלטת של אלוהים, ולהפסיק לקבל תשובות חלקיות ומתחמקות כמו "מצידו ומצידנו". הוא מסביר כי אם האדם מבין שלפי התפיסה האלוהית אין לו בחירה, עליו להתאים את חייו כבר עכשיו לנקודת המבט הזאת. לפי אליעד, כל התירוצים הדתיים הם שקרים, והאמת האחת נמצאת רק כאשר האדם מפסיק לברוח ומתחייב באופן מוחלט למצוא את נקודת המבט של האמת האולטימטיבית, זו של אלוהים.
- הכל צפוי והרשות נתונה?
- פרדוקס הבחירה והידיעה
- האם יש רצון חופשי?
- מהי האמת המוחלטת של אלוהים?
- מצידו ומצידנו ביהדות
- שקרים של דתיים
- איך אלוהים יודע הכל מראש?