הסנדלר הולך יחף, בגדי המלך החדשים, נוכלות או גאונות, קושיות על מורה רוחני, סוד שנשאר סוד, הדרך של אליעד כהן, ביקורת על אליעד כהן, למה לא רואים עליך? האם הגעת? להזיז את השמש, האם הגעת להארה רוחנית?
מה הקשר בין הסנדלר ההולך יחף לביקורת על מורה רוחני?
הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת בנושאים שמערערים על תפיסות נפוצות, תוך שימוש במטאפורות וסיפוריות שעוזרות להבין את הרעיונות העמוקים ביותר על עצמנו. אחד הרעיונות המרכזיים שהוצגו הוא המושג של "הסנדלר ההולך יחף", מונח הממחיש את הפערים בין מה שמלמדים לבין מה שעושים בפועל. הוא מסביר באמצעות הדימוי הזה את האבסורד שבהנחה שמישהו יכול ללמד משהו שהוא בעצמו לא מצליח לעשות.
ההנחה הכללית היא שבעל מקצוע בתחום מסוים, כמו סנדלר, אמור להיות אדם שמבין את מלאכתו עד לפרטים הקטנים, כך שכאשר הוא עצמו אינו משתמש בכלים שהמדובר בהם, כמו נעליים במקרה של הסנדלר, עולה השאלה האם הוא יכול להמליץ לאחרים עליהם. אליעד כהן מציין שזו לא בהכרח בעיה, שכן יכול להיות מצב שבו אדם מתנדב או בוחר להימנע משימוש בכלים אלו, אך כאשר מדובר במישהו שמתיימר להיות מומחה במלאכה, יש בעייתיות בכך.
לדבריו, ההיגיון אומר שאם מישהו אומר שהוא יכול לעזור לאנשים אחרים להצליח, אך הוא עצמו לא מצליח להשיג את המטרה הזאת, משהו בטעון שלו לא הגיוני. אליעד מסביר גם שעל פי עקרונות בסיסיים של מקצועיות, אדם שלא יכול לייצר עבור עצמו את התוצאה שהוא מבטיח לאחרים, הוא לא יכול להיות נחשב לאדם מוסמך ללמד או להמליץ.
האם "בגדי המלך החדשים" הם תרמית או גאונות?
סיפור בגדי המלך החדשים הוא דוגמה נוספת שבה אליעד כהן מביא דימוי הממחיש את האבסורד שבמצבים בהם אדם מתיימר להציג משהו שאינו באמת קיים, או לפחות הוא לא ניתן למדידה בצורה מוחלטת. לפי הסיפור, כל אדם שמדבר על דבר בלתי נראה (כמו הבגדים החדשים) מבקש להסתיר את העובדה שהוא בעצם מציע משהו שאין לו בסיס מציאותי.
לפי אליעד, אם מטרת הבגדים החדשים היא להסתיר את העובדה שהמלך עירום, אז למעשה מדובר בתרמית. עם זאת, הוא מציין שאם מטרת הבגדים החדשים הייתה לגרום לכך שהמלך יהיה "ערום" בצורה מכוונת כדי ליצור אשליה של נראות או מבט רענן יותר על המצב, אז בגדי המלך החדשים לא היו תרמית, אלא גאונות. כלומר, אם הסיפור עצמו היה נועד להציג מציאות אחרת או להדגים רעיון עיוור במכוון, אז התוצאה היא לא תרמית, אלא מימוש יצירתי של רעיון מופשט.
מהי הדרך של אליעד כהן וכיצד היא קשורה לרוחניות?
בהמשך ההרצאה, אליעד כהן בוחן את הדרך הרוחנית ומעמת את רעיונותיו עם הספקות שמתרקמים סביבם. הוא משתמש בדימויים של חפצים לא נראים, כמו "נעליים שקופות", כדי להציג את הדרך בה אדם יכול למכור משהו שאין לו קיום מדוד, וכיצד זה קשור לנכונות של אחרים להאמין במוצר שאינו ניתן להוכחה. הוא מציין את הבעיה העולה כאשר מישהו מציע לך מוצר או רעיון שלא ניתן למדוד או לראות, ושאל את השאלה אם אתה מוכן לקנות משהו כזה מתוך רצון להגיע למקום טוב יותר, גם אם אין הוכחה מוחלטת לכך.
במהלך ההרצאה, אליעד מעלה את הדילמה של האם אדם יכול להוות מורה רוחני אמיתי כאשר בעצמו הוא לא חף מבעיות או סבל אישי. הוא מציין את האבסורד בהנחה שמורה רוחני אמיתי הוא אדם...
הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת בנושאים שמערערים על תפיסות נפוצות, תוך שימוש במטאפורות וסיפוריות שעוזרות להבין את הרעיונות העמוקים ביותר על עצמנו. אחד הרעיונות המרכזיים שהוצגו הוא המושג של "הסנדלר ההולך יחף", מונח הממחיש את הפערים בין מה שמלמדים לבין מה שעושים בפועל. הוא מסביר באמצעות הדימוי הזה את האבסורד שבהנחה שמישהו יכול ללמד משהו שהוא בעצמו לא מצליח לעשות.
ההנחה הכללית היא שבעל מקצוע בתחום מסוים, כמו סנדלר, אמור להיות אדם שמבין את מלאכתו עד לפרטים הקטנים, כך שכאשר הוא עצמו אינו משתמש בכלים שהמדובר בהם, כמו נעליים במקרה של הסנדלר, עולה השאלה האם הוא יכול להמליץ לאחרים עליהם. אליעד כהן מציין שזו לא בהכרח בעיה, שכן יכול להיות מצב שבו אדם מתנדב או בוחר להימנע משימוש בכלים אלו, אך כאשר מדובר במישהו שמתיימר להיות מומחה במלאכה, יש בעייתיות בכך.
לדבריו, ההיגיון אומר שאם מישהו אומר שהוא יכול לעזור לאנשים אחרים להצליח, אך הוא עצמו לא מצליח להשיג את המטרה הזאת, משהו בטעון שלו לא הגיוני. אליעד מסביר גם שעל פי עקרונות בסיסיים של מקצועיות, אדם שלא יכול לייצר עבור עצמו את התוצאה שהוא מבטיח לאחרים, הוא לא יכול להיות נחשב לאדם מוסמך ללמד או להמליץ.
האם "בגדי המלך החדשים" הם תרמית או גאונות?
סיפור בגדי המלך החדשים הוא דוגמה נוספת שבה אליעד כהן מביא דימוי הממחיש את האבסורד שבמצבים בהם אדם מתיימר להציג משהו שאינו באמת קיים, או לפחות הוא לא ניתן למדידה בצורה מוחלטת. לפי הסיפור, כל אדם שמדבר על דבר בלתי נראה (כמו הבגדים החדשים) מבקש להסתיר את העובדה שהוא בעצם מציע משהו שאין לו בסיס מציאותי.
לפי אליעד, אם מטרת הבגדים החדשים היא להסתיר את העובדה שהמלך עירום, אז למעשה מדובר בתרמית. עם זאת, הוא מציין שאם מטרת הבגדים החדשים הייתה לגרום לכך שהמלך יהיה "ערום" בצורה מכוונת כדי ליצור אשליה של נראות או מבט רענן יותר על המצב, אז בגדי המלך החדשים לא היו תרמית, אלא גאונות. כלומר, אם הסיפור עצמו היה נועד להציג מציאות אחרת או להדגים רעיון עיוור במכוון, אז התוצאה היא לא תרמית, אלא מימוש יצירתי של רעיון מופשט.
מהי הדרך של אליעד כהן וכיצד היא קשורה לרוחניות?
בהמשך ההרצאה, אליעד כהן בוחן את הדרך הרוחנית ומעמת את רעיונותיו עם הספקות שמתרקמים סביבם. הוא משתמש בדימויים של חפצים לא נראים, כמו "נעליים שקופות", כדי להציג את הדרך בה אדם יכול למכור משהו שאין לו קיום מדוד, וכיצד זה קשור לנכונות של אחרים להאמין במוצר שאינו ניתן להוכחה. הוא מציין את הבעיה העולה כאשר מישהו מציע לך מוצר או רעיון שלא ניתן למדוד או לראות, ושאל את השאלה אם אתה מוכן לקנות משהו כזה מתוך רצון להגיע למקום טוב יותר, גם אם אין הוכחה מוחלטת לכך.
במהלך ההרצאה, אליעד מעלה את הדילמה של האם אדם יכול להוות מורה רוחני אמיתי כאשר בעצמו הוא לא חף מבעיות או סבל אישי. הוא מציין את האבסורד בהנחה שמורה רוחני אמיתי הוא אדם...
- הסנדלר ההולך יחף
- בגדי המלך החדשים
- הדרך הרוחנית של אליעד כהן
- האם אפשר להאמין למורים רוחניים?
- האם יש אמת מאחורי רעיונות לא נראים?
- מהו מוצר בלתי ניתן למדידה?
- האם ניתן להאמין למוצר שאין לו הוכחה?