אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה האני ✔עשייה באי עשייה, האני החוצה, האני פנימה, הסתכלות פנימה, להסתכל על השכל מבחוץ, העדר קיום, ביטול עצמי, לא לדעת שום דבר - פרומו ✔ איך...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
עשייה באי עשייה, האני החוצה, האני פנימה, הסתכלות פנימה, להסתכל על השכל מבחוץ, העדר קיום, ביטול עצמי, לא לדעת שום דבר
איך להגיע למצב של עשייה באי עשייה?

הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת במצב התודעתי שנקרא "עשייה באי עשייה". אליעד מסביר מצב זה כפעולה ללא תחושת "אני עושה". הוא מתאר את ההבדל בין שני מצבים עיקריים של תודעה: "האני החוצה" ו"האני פנימה". כאשר התודעה מופנית כלפי חוץ ("האני החוצה"), האדם חווה עולם מלא בנפרדות, פרטים ואירועים. כאשר התודעה מופנית פנימה ("האני פנימה"), היא מגיעה למקום של אחדות מוחלטת וחוסר קיום.

מהו המצב התודעתי של "האני פנימה"?

"האני פנימה" מתואר כמצב שבו האדם מפנה את התודעה אל תוך עצמה, וכתוצאה מכך מגיע להכרה עמוקה של חוסר ידיעה מוחלט. אליעד מדגים זאת בכך שכאשר אדם בוחן כל מחשבה, תחושה או ידיעה, הוא מגיע בסופו של דבר להכרה אחת בסיסית ויחידה - "אני קיים". אך כאשר הוא ממשיך לשאול שאלות על עצם קיומו, אפילו ההנחה "אני קיים" מתערערת, עד למצב שבו הוא כבר אינו יודע דבר, אפילו לא שהוא קיים.

איך אפשר להסתכל על השכל מבחוץ?

אליעד מסביר את המושג "להסתכל על השכל מבחוץ" בעזרת דוגמה מפורטת: השכל האנושי רגיל לקבל דברים כאמיתיים ומוחלטים - למשל ההבדל בין "יש" ו"אין". הוא מדגים זאת באמצעות הדוגמה של הכוס: השכל בטוח בכך שאם יש כוס, אז בוודאות אין מצב שאין כוס באותו רגע. אך הוא מציע להתבונן בשכל עצמו ולהטיל ספק בכל דבר, גם באמיתות היסודיות ביותר. הוא מדגים זאת בכך שאפשר להטיל ספק אפילו במציאות הכוס, ולשאול: "מי אמר שזאת האמת?". ככל שהאדם מתרגל יותר את הטלת הספק הזו, השכל מתחיל להתבונן על עצמו כעל אפשרות בלבד, ולא כעל אמת מוחלטת.

מהי משמעות "ביטול עצמי" והיעדר קיום לפי אליעד?

אליעד מדבר על "ביטול עצמי" והיעדר קיום כתוצאה טבעית של התבוננות פנימה עד הסוף. הוא מתאר תהליך שבו האדם שואל ללא הרף "האם אני באמת קיים?", "מה הייתי לפני שנולדתי?", ו"מה המשמעות של להיות קיים?". ככל שהאדם מתעמק בשאלות אלו, התודעה מפסיקה להיאחז בכל הגדרה ובכל ידיעה. בשלב מסוים, כשהתודעה ממוקדת רק באחדות מוחלטת - היא מפסיקה לדעת שהיא קיימת, וכאשר היא אינה יודעת שהיא קיימת - היא אינה קיימת באמת, מנקודת מבטה שלה.

מה קורה לאחר מצב של חוסר קיום מוחלט?

לאחר מצב זה של היעדר קיום מוחלט, האדם חוזר בהדרגה אל מצב של מודעות רגילה. אך החזרה הזו מלווה בתחושה של "רשימו" - זיכרון או רושם של המצב הלא ידוע. אליעד מדגים זאת בעזרת דימוי של התעוררות משינה עמוקה: ברגע ההתעוררות, אין עדיין שום תחושה של עולם, של עצמי או של זהות, אך המודעות מתחילה לאט לחזור ולהיזכר בפרטי החיים. המודעות חוזרת בהדרגה לעולם הנפרדות, אבל עם זיכרון פנימי ברור של מצב קודם של "לא לדעת שום דבר". מצב זה גורם לאדם לחוות את החיים מתוך תודעה חדשה - שבה הכל נראה זמני, אפשרי בלבד ולא מוחלט.

כיצד אדם יכול להגיע למצב של "אי ידיעה" מוחלט?

אליעד מסביר שהדרך להגיע ל"אי ידיעה" מוחלט היא על ידי שאילת שאלות בלתי פוסקת כלפי המחשבות, ההרגשות והתחושות. הוא מדגים...
הנחה האמת האמיתית להסתכל איך אפשר חוסר ידיעה מוחלט לא לדעת שום דבר להצדיק וודאות מוחלטת אין יש להיות קיים חיים אי עשייה אני ביטול עצמי האני האני החוצה האני פנימה הסתכלות הסתכלות פנימה העדר קיום השכל לא לדעת לא לדעת שום דבר לדעת שום דבר להסתכל להסתכל על השכל מבחוץ עשייה עשייה באי עשייה קיום שכל
מי אני, מה אני, האני, אין או יש אני או לא אני, ביטול האני עצמי, ממה האני מורכב, מה היית לפני שהיית, חיפוש עצמי
מי אני, מה אני, האני, אין או יש אני או לא אני, ביטול האני עצמי, ממה האני מורכב, מה היית לפני שהיית, חיפוש עצמי
... אני, מה אני, האני, אין או יש אני או לא אני, ביטול האני עצמי, ממה האני מורכב, מה היית לפני שהיית, חיפוש עצמי מהי המטרה המרכזית בחקירה ... יש להתבונן על כל ההנחות הללו, ולשאול: מהו טוב? מה זה אני? מה פירוש רוצה? האם באמת קיים קשר סיבתי? איך השאלה מהו רצון מובילה לחקירת האני? בתוך המשפט אני רוצה להרגיש טוב יש כמה חלקים: אני רוצה להרגיש ... להבנה שהיא תלויה בכך שיש אני שמבקש משהו. ללא אני, אין משמעות לרצון. מכאן המסקנה שחייבים לחקור קודם מהו אני. באותה מידה, אפשר לטעון שגם האני תלוי בקיומו של רצון - אך בפועל, הנקודה הכי קרובה לאדם היא תחושת האני. לכן קל יותר להתחיל לבחון את האני עצמו. מה קורה כשמתחילים לחקור מי אני? חקירת האני נעשית דרך פירוק לגורמים ובדיקת ההנחות הבסיסיות: האם האני הוא ישות ממשית או מושג נתון מראש? האם אני זהה לחוויית הרצון או שחוויית הרצון היא רק חלק בי? האם האני נפרד באמת מלא אני או שאולי שניהם צורות של מציאות אחת? בחקירה ... בין אני ללא אני עצמה מבוססת על הנחה מוקדמת, ושמתחת לשניהם יש משהו אחד שכולל את הכל. איך העמקה מובילה להשגת הכל אחד? ככל שמעמיקים בשאלת האני, מגלים שיש אני ולא אני, ושניהם חלק מאותה מהות שמאחדת אותם. זה ... עד הקצה, הוא חווה ביטול עצמי מוחלט - הוא מאבד את ההפרדה בין אני ללא אני וממילא לא יודע דבר על עצמו. אין אני שמודע. זו נקודה שנקראת לפני האני. באותו שלב, האדם לא מרגיש כלום - לא טוב ולא רע - כי אין הפרדה ... שבין אני ולא אני. התרגול דורש התמדה והתבוננות יומיומית, וככל שמתקדמים מגלים שנקודת האחדות הופכת בהירה יותר. כיצד חווים בפועל את מציאות האני והאלוהים? לפי ההסבר: יש רובד אחד שבו האדם מזדהה כישות נפרדת עם ... הסופית מתקשרת לרצון להרגיש טוב? בסופו של דבר, הרצון להרגיש טוב מתברר כדחף שמוביל את האדם לחקירה הגדולה של המציאות. החקירה פותחת פתח להבנת האני, הקיום, והדרך שבה מתקיימת נפרדות לצד האחדות. כשהאדם מגלה שהכל באמת אחד, הצורך בלהרגיש טוב במובן הנפרד מפנה את מקומו לחוויה רחבה יותר שבה טוב ורע מתמזגים לאותה מהות אחת. איך מתגברים על הפחד מפני אובדן האני? כיצד ניתן לפתח רצון חזק לחקירת האמת? מהן הדוגמאות של רבי נחמן ... רצון? תחושה של אני, אני חווה רצון. רצון זה חוויה, רגש. שאלה: שאמרת שרצון זה תחושה של אני, האם זה חלק מהאני? אליעד: מה אמרתי? שתשאל מי הוא האני, האם אני ישות גדולה? האם אני ישות שניתן לחלק אותה? שאלה: אבל זה ... ולא תהיה לך שום שאלה. שאלה: האם יש כיוון אחר בלדעת מהו רצון? אליעד: האם אתה מבין שבלי אני אין רצון? שאלה: כן אליעד: אז גמרנו, תחקור מהו האני. בלי אני לא היה רצון, נכון? אז בא ננסה להבין מהו האני. גם אם תחקור מהו קיר תוכל להגיע למקור ולדעת שהכל אחד, אבל הבעיה ... ענקית, אם האדם יבין דבר אחד בכל המציאות הזאת הוא יסתדר. מה הדבר שהכי קל לך להבין אותו, זה הדבר שהכי קרוב אליך, מה הדבר הכי קרוב אליך? האני שלך, שאתה אומר אני זה הדבר שאתה הכי מרגיש אותו. כשאתה אומר ... אני אין רצון, זה מה שרוב האנשים חושבים שהם לא יהיו קיימים, ואז אם נאמר שבלי אני לא יהיה רצון, אז צריך לחקור מה הוא אני, זה אתה מבין? כי האני הוא לפני הרצון. אפשרות נוספת שאולי בלי רצון אין אני, ולכן ... לא תבין דבר, אתה צריך לבדוק בעצמך, תן לעצמך את הצאנס ותבדוק ותראה מה תגלה, בסוף בסוף בסוף אתה צריך להבין משהו אחד. הדרייב שלך לחקור הוא האני, הדבר הכי קל לחקור זה את האני, נקודת החיבור הכי קרובה שלך עם המציאות היא האני שלך, הדבר הכי בסיסי שלך זה האני שלך, יש לזה הרבה מאוד יתרונות, הדבר שתמיד קיים גם אם אתה רוצה זה האני שלך, לדוגמה, אני רוצה, אני חושב, אני שומע, אני ישן, האני תמיד נשאר, נכון? אין לך דבר שאין בו אני, בלי אני אין לך עניין ... אפשרי המציאות, כי אפשר להגיד שאני רוצה להרגיש טוב או להרגיש רע, ואז יש את המילה להרגיש, אני רוצה להרגיש או אני רוצה משהו אחר, ואז יש את האני רוצה, ונשאלת השאלה מה הוא רצון ומה הוא אני, ובסוף נשאר האני, למה? כי האני זה הדבר שאתה הכי בטוח בו, אולי אין דבר כזה רצון, אולי זה תעתוע, עזוב, בא נתעסק באני, האני קיים? כן, בא נבין מה זה. אתה לא חוקר מה קורה לסינים, מה אכפת לך ...
הספר להיות אלוהים - האני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון איך נוצר האני של האדם, ממה מורכב הרצון + האני, חלק 1
הספר להיות אלוהים - האני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון איך נוצר האני של האדם, ממה מורכב הרצון + האני, חלק 1
... להיות אלוהים - האני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון איך נוצר האני של האדם, ממה מורכב הרצון + האני, חלק 1 איך נוצר האני של האדם ומהו שורש הרצון? ההרצאה עוסקת בשאלות פילוסופיות עמוקות על מהות האני, שורש הרצון והסיבות שבגללן האדם חווה סבל או אושר. אליעד כהן מסביר תחילה שהנושא המרכזי הוא כיצד נוצר האני, וכיצד נוצר הרצון של האדם. הוא מדגיש שהשאלה המרכזית בעצם מסתירה בתוכה שאלה עמוקה יותר: איך נוצרה הנפרדות, ... רגילים להתייחס לאני שלנו כמשהו זר (האני של האדם). הסיבה לכך היא שאנחנו לא רק האני שלנו, אלא גם חלק מהאחד הגדול יותר, שהוא בעצם אלוהים. לכן כשאנחנו אומרים האני של האדם, אנחנו בעצם מתייחסים לישות הנפרדת הזאת באופן חיצוני, כי יש גם משהו שהוא מעבר לאני הנפרד, ... להישאר בשאלות חיצוניות ופחות מאיימות, כמו למה אני רוצה דבר מסוים ולא אחר? האם האני הוא ישות פשוטה או מורכבת? לרוב נדמה לנו שהאני הוא ישות פשוטה ולא מורכבת, אבל למעשה האני הוא ישות מורכבת. הדרך לדעת האם ישות מורכבת היא לבדוק אם קיימת ישות אחרת השונה או מנוגדת לה. אם קיימת ... הזאת מורכבת, משום שאם היא הייתה פשוטה לחלוטין, לא היה דבר מחוץ לה. כך גם עם האני. עצם העובדה שיש לא אני מוכיחה שהאני הוא מורכב, כי אם הוא היה באמת פשוט ואחדותי באופן מוחלט, לא היה יכול להיות קיים משהו מחוץ לו. האם האני הוא המחויב הראשון? אליעד טוען שאם היינו אומרים שהאני הוא ישות לא מורכבת (כלומר מחויבת באופן מוחלט), היינו חייבים להסכים שאין שום דבר מחוץ לו. מכיוון שאנחנו כן רואים שיש גם לא אני, ברור שהאני הוא לא הראשון, לא היחיד ולא המחויב המוחלט. המשמעות היא שיש משהו עמוק יותר, חומר בסיסי או מהות יסודית יותר, שממנו נוצרים גם האני וגם הלא אני. למה ההבנה הזאת קשה לאדם? אליעד טוען שהבנה מלאה של הרעיונות הללו, בעיקר העובדה שאין הבדל בין ... הכרחיות אלא אפשריות בלבד, וכך להבין את עצמנו טוב יותר. סיכום הרעיונות המרכזיים: האני והרצון הם ישויות מורכבות. סיבת הסבל האנושי היא ההתנגדות למציאות. יש להבין לא רק למה רוצים טוב, אלא למה רוצים טוב בצורות מסוימות. צריך להבין מדוע יש רצון בכלל. האני הוא לא ישות מוחלטת אלא מורכבת, כי קיים גם לא אני. יש חומר יסודי יותר שממנו מורכב האני והלא אני. הבנה עמוקה של הרעיונות האלה יכולה להוביל להבנה שאין נפרדות אמיתית. איך נוצר האני? מהו שורש הרצון? למה האדם סובל? מה ההבדל בין מחויב לאפשרי? איך לפרק את הרצון? למה אני קיים? מהי נפרדות ... אינסטינקטיבית תחפשו בספר את התשובה. טוב אנחנו בעמוד 194, הספר להיות אלוהים - האני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון, איך נוצר האני של האדם, ממה מורכב הרצון + האני. שזה כמובן לבוש של השאלה איך נוצרה הנפרדות? שימו לב שאנחנו מדברים על האני כגוף זר, מפרספקטיבה מסוימת זה נכון לדבר עליו כך, כי אתה לא רק האני שלך, אתה גם האחד. כשאת האחד, אז את גם אלוהים וגם האני הנפרד, ולכן אפשר לומר, איך נוצר האני? אם היית רק האני שלך, אז היו אומרים איך את נוצרת? אבל את לא רק האני שלך אלא את גם אלוהים. האדם סובל תמיד, כי הוא לא רוצה להרגיש רע. בגלל שהוא לא רוצה להרגיש רע, האדם ...
האני - האם ואיך אפשר לבטל האני בשלמות?
האני - האם ואיך אפשר לבטל האני בשלמות?
האני - האם ואיך אפשר לבטל האני בשלמות? האם אפשר לבטל את האני לחלוטין? אליעד כהן מסביר לעומק את סוגיית האני, תוך כדי ניסיון להבין האם וכיצד אפשר לבטל באופן מוחלט את תחושת הקיום העצמי של האדם. לדבריו, קיימות שיטות רוחניות רבות שמנסות להפחית או לבטל את תחושת האני, אך אליעד מדגיש כי אין שום שיטה בעולם שתוכל לעשות זאת בפועל, מלבד דרך אחת ויחידה: ידיעת השורש והמהות של האני. מדוע כל מחשבה מחזקת את קיום האני? אליעד מסביר בפירוט רב כי כל מחשבה וכל ידיעה שיש לאדם מחזקות ומאשרות את קיום האני שלו. לדוגמה, אם האדם כותב על דף את כל מה שהוא יודע - למשל יש שולחן, עצם הידיעה הזאת כבר מוכיחה שקיים אני שיודע שיש שולחן. אי אפשר לדעת שום דבר בלי לדעת קודם כל שהאני קיים, משום שכל ידיעה זקוקה למישהו שיודע אותה. גם כאשר אדם חושב על השמש או על כל דבר אחר, הוא תמיד, לפחות ברמה העדינה ביותר, חושב על עצמו. המחשבה עצמה, לפי אליעד, אינה ... על כלום מוחלט? אליעד מעלה את הטענה כי לכאורה אפשר לנסות לבטל את האני על ידי מחשבה על כלום מוחלט - מצב חסר כל משמעות והיעדר מוחלט של כל מחשבה או רעיון. אך כאן הוא מציג בעיה מרכזית: ברגע שהאדם מנסה לחשוב על כלום או להבין אותו, הוא כבר מעניק לו משמעות כלשהי, וכך מאשר שוב את קיום האני שלו. הכלום המוחלט הוא מצב שבו אפילו ההפך של יש אינו קיים או נתפס, שכן עצם תפיסת ההפך עדיין מעניקה משמעות לדבר. ולכן, גם כשאדם אומר שהוא יכול לחשוב על כלום, ברגע שייצבטו אותו או שיעירו אותו מחלום שהוא אינו זוכר, הוא יגלה שהאני שלו עדיין שם, קיים ומודע. כיצד אפשר בכל זאת להעלים את האני? הדרך היחידה שאליעד מציע כדי להגיע להיעדר מוחלט של האני, היא על ידי הבנה וידיעה של המהות שממנה האני והלא - אני עשויים. אליעד מסביר שישנו מצב קיומי בו האני והלא - אני מתחברים לישות אחת ויחידה, חסרת כל הבדל או הפרדה. הוא מדגיש כי האני הוא תחושה בלבד, והלא - אני הוא תחושה מנוגדת, אך שניהם בעצם עשויים מאותה מהות שבה אין שום הבדל בין אני ללא - אני. כדי להגיע למצב הזה, האדם צריך לשאול את עצמו שוב ושוב את השאלה: מהו האני? - לא כדי לענות בסיסמאות או במושגים מוכרים כמו מקום ריק, אלא מתוך חקירה פנימית עמוקה ואמיתית. דרך החקירה הזאת, אם האדם יעמיק מספיק, הוא יגיע להבנה שהאני והלא - אני אינם נפרדים באמת, אלא מחוברים למהות אחת שאין בה כל הפרדה. מה הקשר בין ביטול האני לבין בריאת העולם? אליעד מציין כבונוס מיוחד, שמי שיצליח להבין ולחוות לעומק את המהות שבה האני והלא - אני מחוברים לישות אחת, יגיע גם להבנה כיצד נברא העולם. הוא מסביר שהאני של האדם הוא בעצם העולם הראשון שנברא. כשאדם מצליח לחוות את העדר האני באופן מוחלט, ואז כשהאני חוזר אליו, הוא חווה על בשרו את תהליך בריאת העולם ואת הסיבות לכך שהעולם נברא. כלומר, ביטול האני לא רק מוביל לשקט פנימי או רוחני, אלא גם מעניק תובנה עמוקה על הבריאה עצמה. כיצד נראה מצב ההיעדר המוחלט של האני? במצב של העדר האני, האדם אינו מבדיל יותר בין זמן למקום, בין חי לצומח, בין יש לאין, בין ימין לשמאל או בין כל דבר לדבר אחר. כל הדברים נתפסים אצלו כישות אחת שלמה ובלתי ניתנת להפרדה. במצב זה, ... כאני נפרד ומגלה את האמת שבה אין נפרדות כלל. סיכום המהות והדרך לביטול האני לפי אליעד כהן לסיכום, לפי אליעד כהן, ביטול האני אפשרי רק באמצעות הבנה וידיעה עמוקה של המהות שמאחדת בין האני ללא - אני. אין טריקים, סיסמאות או שיטות פשוטות לעשות זאת, אלא רק חקירה מעמיקה ואמיתית של מהות הקיום והתחושה העצמית. המטרה הסופית של חקירה זו היא להבין שהאני והלא - אני, היש והאין, וכל ההפכים שבעולם הם למעשה ביטוי של ישות אחת ויחידה, ובהבנת האחדות הזאת,
הספר להיות אלוהים - האני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון איך נוצר האני של האדם, כלום, אין, המקום והזמן, חלק 2
הספר להיות אלוהים - האני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון איך נוצר האני של האדם, כלום, אין, המקום והזמן, חלק 2
... להיות אלוהים - האני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון איך נוצר האני של האדם, כלום, אין, המקום והזמן, חלק 2 איך נוצר הרצון ומה הוא האני? כדי להבין איך נוצר הרצון ומהו האני של האדם, יש תחילה להבין מהו בכלל רצון. כאשר אדם אומר אני רוצה לאכול תפוח, חשוב להבין מה גרם לו לרצות דווקא תפוח ולא משהו אחר. אליעד מסביר שהרצון של האדם ... ובתחתית: אני. כלומר, לפני שתשאל למה אתה רוצה משהו מסוים, עליך להבין תחילה מי הוא אותו אני שרוצה, ומה המשמעות של האני הזה. ההבדל בין אפשרי למחויב המציאות? כדי להבין את האני, יש להבין את ההבדל בין אפשרי למחויב. דבר אפשרי הוא כל דבר שמורכב מחלקים, ולכן יכול להיות קיים ויכול לא להיות קיים. למשל, שולחן מורכב מחלקים, ולכן קיומו אינו מחויב. לעומת זאת, דבר שאינו מורכב משום דבר, חייב להיות קיים תמיד וקיומו נקרא מחויב. האדם צריך לשאול את עצמו: האם האני שלי מורכב? אליעד מסביר שכן, האני מורכב, משום שהאני הוא ישות שנמצאת מול הלא אני. אם לא היה לא אני, לא היה ניתן לזהות אני. זה אומר שהאני איננו דבר אחד אלא ישות מורכבת, ולכן הוא אפשרי המציאות ולא מחויב. האם התודעה של האדם מחויבת או אפשרית? האני שאנו חווים כתודעה, הוא ישות מורכבת ולכן אפשרית. האדם, גופו, והמחשבות שלו יכולים להיות קיימים או לא קיימים, ולכן אינם מחויבים. אבל אם ניקח את כל המציאות ... למעשה מחויבת המציאות. היא ההוויה הראשונית של הכל, שאין בה צורה כלל. איך אפשר להבין את מהות האין? כדי להבין באמת את האני והרצון, אליעד אומר שצריך להבין גם את האין, שהוא ההוויה שממנה הכל עשוי. האדם שואל: מה יש לפני האני והלא אני? והתשובה היא - כלום מוחלט, העדר מוחלט של מקום וזמן. כאשר מפרקים את כל הצורות של העולם (כולל את המקום והזמן עצמם), נשאר רק כלום, וזוהי ההוויה האמיתית של ... והבעיות שלנו הם אשליות הנובעות מכך שאיננו מבינים שאנחנו והמציאות הם למעשה דבר אחד מוחלט. איך נוצר הרצון? מהו האני? מהי מחויב המציאות? איך אפשר להבין את הכלום? מהי ההוויה? איך להיות אלוהים? נקרא בעמוד 194, אני ושורש הרצון - איך נוצר הרצון, איך נוצר האני של האדם. נעשה חזרה קצרה מהפעם הקודמת. הנושא כאן, הוא איך נוצר הרצון? כשאדם אומר אני רוצה לאכול תפוח, מה גרם לכך שתרצה לאכול תפוח? איך נוצר הרצון? למשל לאדם ... אני רוצה את זה או את זה? אבל לפני ששואלים זאת, יש לשאול, למה אני בכלל רוצה? למה יש לי רצון? השלב הבא, יש לפרק את האני רוצה, ופרקנו לאני ורוצה. כאן צריך להבין מי רוצה? אם תבין מי הוא זה שרוצה, אז אולי תבין למה הוא רוצה. אז אם אתה לא מבין מה הוא האני, אז איך תבין מה אתה רוצה. והסברנו שלכל דבר יש מחויב ואפשרי. למשל אני רוצה לאכול, לאכול זה אפשרי, והמחויב זה אני רוצה. ובמשפט, אני רוצה, האני זה המחויב והרוצה זה האפשרי. ואז נשאלת השאלה איך נבין מי זה האני. ואז אמרנו שיש מחויב המציאות ואפשרי המציאות. כל דבר שמורכב מכמה ישויות הוא אפשרי המציאות, יכול להיות קיים ולא קיים, כי הקיום שלו מורכב מחלקים אחרים. לכן כל דבר ... שדבר שלא מורכב משום דבר, קיומו הוא מחויב. מה זה אומר? שלא יכול להיות שהוא לא יהיה קיים. לכן אנו צריכים לבדוק האם האני או התודעה של האדם מורכב. וכדי לבדוק עלינו לראות, אם יש עוד דברים שהם לא האני. למה? כי אם יש עוד משהו שהוא לא האני, זה אומר שקיום האני לא מחויב. כשאנו לוקחים את המילה אני, מה זה האני? התודעה שחווה שהיא קיימת. כשהאדם אומר אני, הוא חווה למעשה שיש משהו שהוא לא אני. אם אדם לא היה יודע להבדיל בין אני ללא אני, לא הייתה משמעות למילה אני. ואם יש משהו שהוא לא אני, זה אומר שהאני של האדם מורכב, ולכן האני הוא אפשרי ולא מחויב. לכאורה האני נראה בסיסי וראשוני, אבל יש לא אני, ולכן האני הוא לא הראשון, האני הוא לא מחויב. כך שהאני לא יכול להוות את הלא אני. לא יכול להיות רק אני, כי הרי יש לא אני. אם יש אני ולא אני מקבילים, אז זה אומר שיש מכנה משותף לאני וללא אני. אם ניקח את כל הדברים, בסוף ...
הסוד של ה"אני" - איך להתחבר ל"אני" של המציאות עצמה? איך להכיר את ה"אני" של עצמך?
... של האני - איך להתחבר לאני של המציאות עצמה? איך להכיר את האני של עצמך? כפי שכבר ביארתי, מי שרוצה להיות מאושר, עליו להבין את המציאות. ולהבין את המציאות, פירושו שהאדם יבין את הסיבה הראשונה של כל ... מבט עצמית. שזה אומר שעל האדם לדמיין את עצמו, כאילו הוא עצמו הדבר שאותו הוא רואה. כי המציאות שלנו מתחלקת לשלושה חלקים. והם: האני של האדם שחושב מחשבות. הדברים שהם אינם האני של האדם שעליהם האדם חושב. והמחשבה שהיא מחברת את האני של האדם, עם הדברים שאותם הוא חושב. ומי שרוצה לקבל שכל, עליו לנסות להתחיל להסתכל על המציאות דרך העיניים ומנקודת מבט של כל מה שכלפיו האדם ... שאותה הוא רואה מולו, ועל האדם לנסות להסתכל על המציאות כולה, מנקודת המבט של הישות האחרת שכלפיה האדם לא מרגיש אני. כי מצד האמת האני האמיתי של האדם הוא המציאות עצמה. ולכל אדם ולכל ישות יש שני אני. והאני הראשון של האדם, זה מה שהאדם קורא לו אני. אבל האני השני של האדם, הוא המציאות עצמה. כי האני האמיתי של האדם, הוא לא פחות מהמציאות עצמה, מאשר מה שהאדם קורא לו אני. והדבר דומה לאדם שנמצא בתוך חלום של עצמו. שבו בעצם יש לאדם שני אני. והאני האחד של האדם הוא האני העליון שנמצא מחוץ לחלום ושחולם את החלום. והאני השני של האדם, הוא האני שנמצא בתוך החלום, שחווה את כל החוויות של החלום. כי כאשר האדם ישן ונכנס למצב של חלום, האני של האדם מתפצל לכמה חלקים. ויש את האני שנמצא מחוץ לחלום, שאם תוך כדי שינה הוא ירגיש אש וכיוב או שמישהו יקרא בשמו של האדם תוך כדי חלום, הרי שהאני שנמצא מחוץ לחלום הוא יתעורר מהחלום. ויש גם את האני שנמצא בתוך החלום, שהוא זה שחווה את כל האירועים שיש בתוך החלום. ויש גם חלום בתוך חלום בתוך חלום וכולי. שבו האדם מתעורר אל תוך חלום. והאדם מרגיש שהוא התעורר, וכל זה קורה בתוך החלום עצמו. שבמצב כזה בעצם האני של האדם מתפצל לרמות עומק שונות. ובכל פעם שהאדם מתעורר מהחלום, האני של האדם מתחבר לאני החיצוני לו שגדול יותר ממנו. ומעל מה שנקרא אצל האדם אני, מעליו יש עוד אני אחר, שהיא המציאות עצמה. כי מצד האמת, מה שנקרא אצל האדם אני, זה רק חלק של האני שלו. כי האני הראשון של האדם, הוא המציאות עצמה. וכאשר האדם עושה איזו פעולה, הרי שמי שבאמת עושה את זה, זה האני העליון של האדם שהוא המציאות, שהיא באה לידי ביטוי באני התחתון של האדם, שהוא מה שנקרא אצל האדם אני. ומצד האמת, כאשר האדם רואה כל דבר שקורה בעולם, מצד האמת מי שעושה את זה, זה האדם עצמו. כי מצד האמת האני האמיתי של האדם, הוא הכוח שמניע את המציאות, שהוא זה שעושה את כל מה שקורה במציאות. והדבר דומה לעט שנמצא ביד הסופר. שהוא כותב את הספר, ... זמנית הוא לחלוטין לא נפרד מהאני הגדול יותר שהוא המציאות עצמה. וכאשר מישהו אומר לאדם איזה משהו, מצד האמת זה האדם שמדבר לעצמו. כי האני העליון של האדם, הוא זה שמניע את כל מה שקורה בעולם כולל הכל. וכאשר מישהו פוגע באדם, הרי שמצד האמת זה האדם עצמו שפגע בעצמו. כי האני העליון של האדם שהוא המציאות עצמה, היא זאת שגרמה לאותו האדם האחר לפגוע באדם. וכאשר האדם נמצא בשעת חלום, כל אותן דמויות שהוא רואה בשעת החלום שלו, הן בעצם הוא עצמו ממש. כי כל המקום וכל הזמן של החלום, הם כולם נמצאים בתוך האני של האדם עצמו שחולם את החלום, שהוא נמצא מחוץ לחלום והוא מכיל בתוכו את החלום כולו. וכאשר האדם נמצא בתוך החלום של עצמו והוא רואה איזה אדם אחר, או איזה דבר כלשהו, מצד האמת האדם רואה את עצמו ממש. כי האני של האדם, הוא לא יותר מאשר תחושה. והאדם יכול להרגיש אני לגבי הרבה דברים שונים בעוצמות שונות. כי יש כאלו שמרגישים שהרכוש שלהם הוא חלק מהאני ... פגעו באדם עצמו. כי האדם עצמו יכול להמשיך להיות קיים, גם בלי אותו איבר. אבל האדם מרגיש אני כלפי אותה יד או רגל. למרות שמצד האמת האני של האדם הוא לא היד וגם לא הרגל. כי האדם יכול להמשיך להיות קיים בדיוק באותה המידה, גם בלי יד או רגל וכיוב. ומצד האמת, כל מה שקיים, זה הכל האני של האדם. כי יש אני אחד כללי של המציאות, שבתוכו קיימים כל הדברים. וגם מימד הזמן ומרחב המקום, גם הם לא יותר מאשר תחושה. כי הזמן והמקום, הם ... מנקודת המבט החיצונית לחלום, שם אין מקום כלל. כי כל המקום כולו שנמצא בתוך החלום, הוא נמצא כולו בשום מקום ממשי, אלא הוא רק בתוך האני של האדם שחולם את החלום. ומצד האמת, כל המקום כולו נמצא בתוך שום מקום. כי כל דבר נמצא בתוך דבר אחר. כי כל דבר יש דבר אחר שהוא גדול ממנו. ... קרה בעבר וכיוב. ובכל מקרה בכל רגע ורגע האדם חווה מציאות, שבה יש תחושת זמן ומקום. וגם הזמן כולו וגם המקום כולו, הם נמצאים בתוך האני העליון של האדם, שהיא המציאות עצמה. כי האני התחתון של האדם שנמצא בתוך החלום, הוא עצמו חווה תחושת מקום ותחושת זמן. וכל מה שקיים, הכל קיים בתוך אני אחד גדול יותר, שהוא המציאות עצמה. ולכן, כל דבר שאותו רואה האדם, מצד האמת האדם רואה את עצמו ממש. כי מצד האמת, הכל זה האני של האדם. וכאשר האדם מבין איזה דבר במציאות, בעצם האדם מבין את עצמו. וכאשר לדוגמה האדם מבין איך עושים פעולה כלשהי במציאות, הרי שבעצם האדם ...
האני של האדם, כיצד מנסה האדם להגדיל את האני שלו, מיהו האני האמיתי של האדם
האני של האדם, כיצד מנסה האדם להגדיל את האני שלו, מיהו האני האמיתי של האדם
האני של האדם, כיצד מנסה האדם להגדיל את האני שלו, מיהו האני האמיתי של האדם מה הכוונה כשאומרים את המילה אני? כאשר אדם משתמש במילה אני, יש כמה דרגות של הבנה למה הוא מתכוון. ... זו התודעה. קודם כול, זה עצם הידיעה שהאדם קיים, ללא קשר למחשבות או לרצונות שלו. הדרגה הבאה היא המחשבה שלו, ולאחר מכן הרצונות שלו. לאחר מכן, האדם מגדיר את האני שלו בתור המוח, הראש, הגוף, ואפילו מעבר לכך - הוא יכול להגדיר את הרכוש שלו, הרכב שלו, את הילדים שלו, כחלק מהאני שלו. אליעד כהן מסביר שאדם אומר משפטים כמו אני צריך לעבוד בשביל הילדים שלי, ובכך הוא בעצם מגדיל את תחושת האני שלו מעבר לגבולות הגוף הפיזי שלו בלבד. כלומר, האני שלו כולל לא רק את עצמו, אלא גם דברים נוספים שאינם פיזית הוא, כמו ילדיו ורכושו. למה האדם רוצה להגדיל את תחושת האני שלו? האדם עסוק כל חייו בהגדלת תחושת האני שלו. אליעד מסביר כי האדם רוצה לצבור רכוש ונכסים, להתרבות ולהביא ילדים לעולם, כיוון שזה גורם לו להרגיש שהאני שלו גדול יותר. לדוגמה, אדם שתורם כסף לבית חולים כדי שייקרא על שמו, עושה זאת כדי שהאני שלו יתפוס יותר מקום ויתרחב. האדם רוצה ליצור המשכיות לתחושת האני שלו, ולכן חשוב לו שגם לאחר מותו יישאר זכר כלשהו לאני שלו. אך אליעד כהן מוסיף הסבר חשוב: אילו היה לאדם יותר שכל, הוא היה מבין שגם הילדים שלו וגם כל מה שהוא צובר סביבו זה עדיין חלק מהאני שלו. אם האדם היה מבין שהאני שלו הוא כבר גדול ואינסופי מצד האמת, הוא לא היה צריך להשקיע מאמץ כל כך גדול בהרחבתו בצורה מלאכותית. מהו האני האמיתי של האדם לפי אליעד כהן? אליעד כהן מדגיש כי מצד האמת, האני האמיתי של האדם הוא המציאות עצמה. כלומר, אם האדם היה מבין שהוא עצמו התודעה של המציאות השלמה, ההוויה האינסופית, הוא לא היה זקוק לכל הרחבת האגו החיצונית הזאת. כל דבר חיצוני שהאדם צובר הוא קטן מאוד ביחס למה שהאדם באמת מצד המציאות. האדם עסוק כל הזמן בהרחבת האני שלו דרך דברים חיצוניים כמו כסף, מעמד, רכוש וילדים, אך כל זה הוא כמו משחק ביחס לאני האמיתי שלו. האדם דומה לאדם ... שלו, הוא זה שבחר שזה יקרה. הוא מדגים זאת בכך שאומר: אתה חווה הכל דרך התודעה שלך, ולכן אתה זה שבוחר הכל, גם אם אתה לא מודע לכך. כיצד ניתן באמת להגדיל את האני באופן הנכון? אליעד מסכם כי ההגדלה האמיתית של האני היא ההבנה שהאני הוא בעצם התודעה של המציאות. אם אדם מבין זאת, הוא לא צריך לצבור נכסים חיצוניים, ילדים, או תארים - מכיוון שבכך הוא רק מנסה להרחיב משהו שהוא כבר אינסופי באמת. הגדלת האני הנכונה היא התרחבות של ההבנה שהתודעה של האדם היא בלתי מוגבלת והיא בעצם המציאות כולה. בדרך זו, האדם מרגיש מיד עוצמה אינסופית מכיוון שהוא עצמו המקור של כל הדברים. לסיכום, המטרה האמיתית של האדם, לפי אליעד כהן, היא ההכרה בכך שהוא כבר האני המוחלט - המציאות כולה - ולא רק הגוף, הראש, או הנכסים שהוא צובר במהלך חייו. הכרה זו היא ההישג הגבוה ביותר שאליו האדם יכול להגיע. מי הוא האני האמיתי שלי? איך להגדיל את תחושת האני? האם האני הוא הגוף שלי? למה אנשים רוצים להתרבות? איך האדם בוחר את המציאות שלו? מה זו תודעת המציאות? ...
האני, מי אני? מה אני? מודעות עצמית, שורש הנשמה, לפני הנשמה, מהי תודעה עצמית? לפני האני, מה היית לפני שהיית? ממה האני מורכב, להיות הצופה, חיפוש רוחני
האני, מי אני? מה אני? מודעות עצמית, שורש הנשמה, לפני הנשמה, מהי תודעה עצמית? לפני האני, מה היית לפני שהיית? ממה האני מורכב, להיות הצופה, חיפוש רוחני
האני, מי אני? מה אני? מודעות עצמית, שורש הנשמה, לפני הנשמה, מהי תודעה עצמית? לפני האני, מה היית לפני שהיית? ממה האני מורכב, להיות הצופה, חיפוש רוחני מהו אני? כיצד אנחנו חווים את עצמנו? במהלך הרצאה זו, אליעד כהן מתמודד עם שאלות קיומיות עמוקות על מהות האדם והחוויה של האני. נושא זה עוסק במודעות העצמית, בשורש הנשמה ובחוויות תודעתיות. אליעד מציע לתהות על המושג אני - מה זה אומר להיות אני, מה יש מאחוריו, ואיך אנחנו תופסים את עצמנו. מהי תחושת האני ואיך נבנית התודעה שלנו? הוא פותח בשאלה על מהות האני: מהו האני וממה הוא עשוי? מהו מקור האני? האם אנחנו באמת מבינים את עצמנו, או שאנחנו חיים בתחושה מנותקת של עצמי? אליעד מציע שהתשובה אינה פשוטה, וההבנה שלנו על האני לא בהכרח משקפת את האמת העמוקה. במקום להסתכל על האני כמשהו נפרד וברור, הוא מזמין את הקהל לחשוב עליו כעל תחושת זדהות - חוויה שמתעוררת מתוך תודעה, ולא משהו מוחלט או קבוע. מהי התחושה של האני לפני שהייתי? אליעד נכנס לשאלה אחרת - מה היינו לפני שהיינו? לא רק כתחושת האני, אלא מהי החוויה של האני לפני שנולדנו או לפני שהתחלנו להיות מודעים לעצמנו? ... את עצמנו מתוך תודעת הצופה? אליעד מדגיש את הצורך להפוך להיות הצופה - לא להיות מזוהה עם החוויה, אלא לנסות להפריד את עצמנו ממנה. אם אנחנו לומדים להסתכל על עצמנו מבעד לעיניים של צופה, נוכל להבין טוב יותר את האני שלנו. זהו שלב מתקדם בתודעה שבו אדם מתחיל להבין את עצמו כמתבונן, ולא כחלק מהחוויה עצמה. ברגע זה, השאלה החשובה היא: האם אנחנו יכולים להבין את עצמנו על פי תחושת האני או האם אנחנו צריכים להתעלות מעליה? מה זה אומר להיות לא אני? מהו ההבדל בין אני ללא אני? בהמשך, אליעד מציע דרך להבין את ההבדל בין אני ללא אני. הוא מציין כי תחושת האני לא קיימת בפני עצמה, היא קיימת רק בהקשר לעומת הלא אני. למעשה, האני נבנה מתוך הזדהות עם דבר מה, והוא לא קיים בצורה מוחלטת אלא רק בהשוואה למשהו אחר. כך, ברגע שאדם מבין שאין הבדל אמיתי בין האני ללא אני, הוא חודר לתודעה גבוהה יותר שבה הכל שווה, ... אנחנו משאירים את ההזדהות האישית בצד ומבינים את עצמנו לא כישות נפרדת, אלא כחלק בלתי נפרד מהתודעה הכללית. הוא מציין שברגע שאנחנו מתרחקים מההזדהות האישית, אנחנו יכולים להתחיל להבין את המהות האמיתית שלנו. מהות האני מודעות עצמית הצופה הבדל בין אני ללא אני תודעה ...
מודל הנפש, מהות התודעה, מהות הזמן, אני בהווה, אני בעבר, אני בעתיד, תפישת המציאות, אני עתידי, אני בזיכרון, אני ברגע הזה, לחיות את הרגע הזה, רק רגע אחד, האני האמיתי
מודל הנפש, מהות התודעה, מהות הזמן, אני בהווה, אני בעבר, אני בעתיד, תפישת המציאות, אני עתידי, אני בזיכרון, אני ברגע הזה, לחיות את הרגע הזה, רק רגע אחד, האני האמיתי
... תפישת המציאות, אני עתידי, אני בזיכרון, אני ברגע הזה, לחיות את הרגע הזה, רק רגע אחד, האני האמיתי האם יש בכלל משמעות לתפיסת הזמן והאני? ההרצאה של אליעד כהן מתמקדת בבירור מעמיק של שאלת מהות הזמן, התודעה, והקשר בין האני האמיתי לבין הרגע הנוכחי. אליעד מציג שאלות יסוד כמו מי אני?, האם הזמן באמת קיים?, האם העבר והעתיד קיימים ... מסביר שבאותו רגע יחיד אין אפשרות שתהיה תחושת אני ואין גם תחושה של לא אני, מכיוון שתחושת האני תמיד קשורה לזיכרון (עבר) או לציפייה (עתיד). לכן ברגע אחד בלבד, אין תחושה מוגדרת של זהות, אלא רק קיום טהור ... על עצמו רק ברגע בודד אחד ללא זיכרון וללא מחשבה קדימה, הוא יגלה שאין אני מוגדר באותו רגע. האני הוא תמיד דימוי שנוצר כאשר התודעה מוסיפה לרגע הנוכחי מחשבה על עבר או עתיד. כיצד מתגבשת תחושת האני? אליעד מדגים שתפיסת האני נוצרת מתוך השילוב של זיכרון וציפייה. למשל, כשאדם חושב אני, הוא לעיתים מתכוון למה שהוא היה בעבר, לעיתים למה שהוא רוצה להיות בעתיד, ולעיתים למה שהוא כרגע. אך אף פעם תחושת האני אינה עומדת בפני עצמה, אלא תמיד קיימת ביחס למשהו אחר - לעבר או לעתיד. הוא מסביר שלמעשה העבר הוא דימוי, משהו ... מתקיים עוד, ואילו העתיד הוא ציפייה או דמיון, שאינו קיים ברגע הזה. מכאן עולה שתפיסת האני כמשהו רציף או קבוע היא אשליה שנוצרת בתוך התודעה. מדוע העבר והעתיד הם דימויים בלבד? אליעד מסביר שהעבר והעתיד ... רק את הרגע הזה, ללא שום מחשבה על העבר או על העתיד, לא היינו חווים תחושה של אני, מכיוון שהאני מוגדר תמיד ביחס למשהו שהיינו או נהיה. לכן, לחיות את הרגע באמת פירושו לאבד את תחושת הזהות הרגילה, כי תחושת הזהות תמיד נשענת על הזיכרון או הציפייה. מה קורה כאשר האדם מנסה להבין מהותית את האני? אליעד מדגיש שבחקירה עמוקה של מושג האני, האדם יגיע בסופו של דבר לשאלה בסיסית מאוד - מאין מגיע האני?. כשאדם מתחיל לפרק את ההבנה של עצמו, הוא מגלה שהאני שהוא חושב שהוא, הוא לא האני של הרגע הזה, אלא אוסף של דימויים וזיכרונות. ברגע שהאדם מבין שהאני שלו ברגע הזה אינו אותו אני שהיה בעבר, וגם לא זה שיהיה בעתיד, נוצרת הבנה עמוקה שהאני הוא בעצם מושג אשלייתי. אליעד מסביר שככל שנחפור יותר, נגלה שבסופו של דבר תמיד נחזור לאותה שאלה פילוסופית ... אליעד כהן? הסיכום העמוק של אליעד הוא שהתודעה והזמן הן אשליות תודעתיות שיוצרות את תחושת האני. בסופו של דבר, כאשר האדם חוקר לעומק את תחושת האני והזמן, הוא מגיע להבנה ברורה שאין באמת אני קבוע ומוגדר מעבר לרגע הנוכחי, ושכל תפיסת הזמן שלנו בנויה מאשליה של ... קיימת באופן מוחלט, אלא כיצירה של המוח האנושי בלבד. מהו הרגע הזה? האם הזמן קיים באמת? האני האמיתי איך נוצר האני? האם העבר והעתיד קיימים באמת? לחיות את הרגע מהי תפיסת הזמן והאני ברגע הנוכחי? ההרצאה מתמקדת בכמה נושאים עקרוניים הקשורים לתודעה, הזמן ולתפיסת האני. נושא מרכזי בהרצאה הוא הדיון בהבנת האני בהקשר של הזמן: האם האני נמצא רק בהווה, או שגם בעבר ובעתיד? האם האני קיים רק בהווה? במהלך ההרצאה, אליעד מציין כי הזמן לא באמת קיים כפי שאנחנו רגילים לתפוס אותו. התודעה שלנו היא ... רק ברגע אחד, אז לא ניתן לחוות תחושה של אני. כאשר מחשבים את הזמן, אנחנו לא באמת חווים את האני ברגע זה, שכן זהו רק רגע חולף מבלי להיות חלק ממסגרת ארוכה יותר של זמן. מה קורה לעבר ולעתיד בתפיסת האני? אליעד מבקש להדגים איך האני שייך אך ורק לרגע הזה. הוא מסביר שבעצם כל הזמן הוא רק אשליה, גם העבר וגם העתיד הם דימויים. כל מחשבה על העבר או על העתיד לא בהכרח שייכת לנו בהיבט של האני. האני כפי שאנחנו תופסים אותו הוא לא אלא זיכרון או ציפייה לעתיד. כלומר, יש איזו חוויה של האני רק בתוך הרגע הנוכחי. האם יש משמעות לעבר ולעתיד? כשהשניים שואלים, אם האני לא באמת קיים מעבר לרגע הנוכחי, אז איפה נמצא
אני מחוק, נמחק לי האני, נמחקה לי האישיות, נמחקו לי הרגשות, נמחק לי הרצון, הפרעה נפשית של מחיקת האני, הפרעת אישיות של מחיקת הזהות העצמית, אין לי חשק לכלום, אין לי רצון לכלום, אחדות שקרית ומחלות נפש, הפרעה נפשית ואחדות שקרית
אני מחוק, נמחק לי האני, נמחקה לי האישיות, נמחקו לי הרגשות, נמחק לי הרצון, הפרעה נפשית של מחיקת האני, הפרעת אישיות של מחיקת הזהות העצמית, אין לי חשק לכלום, אין לי רצון לכלום, אחדות שקרית ומחלות נפש, הפרעה נפשית ואחדות שקרית
... מחוק, נמחק לי האני, נמחקה לי האישיות, נמחקו לי הרגשות, נמחק לי הרצון, הפרעה נפשית של מחיקת האני, הפרעת אישיות של מחיקת הזהות העצמית, אין לי חשק לכלום, אין לי רצון לכלום, אחדות שקרית ומחלות נפש, הפרעה נפשית ואחדות שקרית מהי הפרעה נפשית של ... העצמית היא מצב חמור שבו האדם מרגיש שהאני שלו נמחק, הזהות שלו נעלמה, הרגשות והרצונות שלו אבדו, ואין לו חשק או רצון לשום דבר. מדובר בהפרעה קשה שמשפיעה עמוקות על חייו של האדם, גורמת לו ... מגדיר לעצמו מה טוב ומה רע, ומגבש את האני שלו. מה קורה כשאדם מאבד את הזהות העצמית שלו? כאשר אדם מאבד את הזהות שלו, הוא חוזר במובן מסוים למצב התודעתי של תינוק, אך נמצא בגוף של אדם ... וגם משכל. איך מתבטאת ההפרעה של מחיקת האני? אדם שסובל מהפרעת מחיקת האני חווה תסמינים כמו: תחושת ניתוק מעצמו - אין לו תחושה ברורה של זהות או רצון. דיכאון קיצוני - חוסר מוטיבציה מוחלט לפעול או לעשות דברים. מצבי רוח ... מהי אחדות שקרית ואיך היא קשורה למחיקת האני? המושג אחדות שקרית מתאר מצב שבו האדם מאמין שאין הבדל בין טוב לרע, בין רצוי ללא רצוי. האדם מגיע לתפיסה של אחדות שבה הכל זהה עבורו - אין משמעות ... היא שקרית ולא אמיתית. האם באמת נמחק האני לחלוטין? לא באמת נמחק האני. מה שנמחק הוא האני הישן, הזהות הישנה, הרצונות הישנים. בפועל, האדם מפתח אני חדש שסובל מהמצב הנוכחי ורוצה לחזור למצב הקודם. לכן, יש לו עדיין אני, עדיין יש לו טוב ... עוד האדם מרגיש רע ורוצה לשנות את המצב - האני שלו קיים. מהו הפתרון למחיקת הזהות העצמית? יש פתרון לבעיה הזו, והוא כולל שני היבטים מרכזיים: טיפול רגשי: לעזור לאדם ללמוד להתמודד עם תחושות ... להתמודד עם התפיסות הפילוסופיות שמחקו את האני. כלומר, להבין שלכל טענה שאומרת שום דבר לא משנה יש גם טענה הפוכה שיכולה להפריך אותה. האמת היא באמצע - לא הכל חסר משמעות וגם לא הכל משמעותי באופן ... רצונות חדשים או ישנים, ובונה מחדש את האני שלו. האם ניתן להגיע למצב טוב יותר לאחר ההפרעה? כן. אדם שעבר את התהליך יכול להגיע למצב טוב אף יותר מהמצב הראשוני שלו, משום שהוא למד לראות את ... לסיכום, מה חשוב להבין לגבי הפרעת מחיקת האני? חשוב להבין שהבעיה אינה בלתי פתירה. יש לה פתרון, והוא שילוב בין ההבנה הרגשית וההתמודדות עם כאב, לבין הבנה שכלית עמוקה יותר של המציאות, ההבדל בין ... נדירה ניתוק רגשי הבדל בין טוב לרע האני שלי נמחק טיפול בהפרעות נפשיות הפרעה נפשית של מחיקת הזהות העצמית - תופעה והפתרון הפרעה נפשית קשה ונפוצה היא מחיקת הזהות העצמית של האדם, כלומר, מצבים בהם אדם מאבד את תחושת האני שלו, את רצונותיו ואת ההבדלה בין טוב לרע. מדובר על תופעה משמעותית מאוד אשר משפיעה על החיים של אנשים רבים, ובמהלך ההסבר נבין כיצד זה קורה ומה ... כך הזהות שלו נמחקת והוא מאבד את תחושת האני שלו. לרוב, שני הגורמים הללו פועלים יחד - אדם חווה משבר רגשי שגורם לו לרצות להפסיק להרגיש כאב, והוא במקביל נחשף לתפיסות פילוסופיות שמסייעות ... בריא או חולה, חי או מת. האם באמת נמחק האני? האמת היא, שהאני לא באמת נמחק. מה שנמחק הוא האני הישן. מה שקורה זה שאדם מאבד את הרגשות והרצונות שהוא הכיר, ואז נדמה לו שהוא איבד את הזהות שלו. אבל בפועל, יש לו אני חדש - האני הזה כואב לו מהמצב החדש ורוצה לחזור למצב הישן. לכן, כל עוד יש לך רצון לשנות את המצב שלך, האני שלך קיים, פשוט במצב אחר. האם יש פתרון? כן, יש פתרון. כדי לחזור לחיים רגילים, צריך לעבוד על שני ההיבטים: היבט רגשי - לעזור לאדם ללמוד להתמודד ... את הרצונות. כדי לצאת מזה, צריך להבין שהאני לא באמת נמחק - יש רק אני חדש שרוצה לחזור למצב הקודם. הפתרון הוא שילוב של פיתוח השכל והבנה רגשית עמוקה יותר, כך שאפשר יהיה לחזור לחיים רגילים ... את הרצון שלי, איבדתי את עצמי, איבדתי את האני של עצמי, הפרעת זהות מנותקת, טיפול במחלות נפש, הפרעת אישיות בעקבות טראומה, אני לא מזהה את עצמי, הפרעת אישיות מרובת פנים, מרגיש ניתוק מעצמי, ... תחושה של ניתוק מהמציאות, מחיקת האני, האני שלי נמחק, אין לי אני, נמחק לי האני, אני לא יודע מי אני, איבדתי את האני שלי, מחיקת הזהות העצמית, הזהות שלי נמחקה, הזהות העצמית שלי נמחק, אין לי זהות עצמית, נמחקה לי הזהות העצמית, אני לא יודע מה הזהות העצמית שלי, ...
האני של האדם, אני לא אני, אתה לא רק האני שלך, נשמה וגם שורש הנשמה
האני של האדם, אני לא אני, אתה לא רק האני שלך, נשמה וגם שורש הנשמה
האני של האדם, אני לא אני, אתה לא רק האני שלך, נשמה וגם שורש הנשמה למה מתייחסים לאני של האדם בגוף שלישי? כאשר מדברים על האני של האדם, הביטוי האני של האדם נאמר לעיתים קרובות בגוף שלישי, כאילו האדם מדבר על מישהו אחר ולא על עצמו. אליעד כהן מסביר זאת כך: הסיבה היא שהאדם איננו רק האני שלו, אלא גם משהו שהוא מעבר לאני שלו, משהו רחב יותר ומכיל יותר. כלומר, התודעה או ההוויה של האדם רחבה הרבה יותר מהתחושה המצומצמת של אני מסוים. מה הכוונה שאתה לא רק האני שלך? אליעד מדגיש שהאדם הוא לא רק האני שלו, כי אם הוא היה רק האני שלו, היה מספיק לדבר אליו בגוף שני ישיר (אתה), אך מאחר שהוא משהו מעבר לכך, אנו מדברים על האני שלו באופן מרוחק יותר, בגוף שלישי. למעשה, האדם הוא לא רק האני שהוא מכיר, אלא גם ישות רחבה יותר ומקיפה יותר - משהו אינסופי, כולל הכל, מה ... הכוללת את הכל. כאשר האדם תופס את עצמו רק כאני מצומצם ונפרד, הוא מאבד את הקשר לאחד הזה. אך כאשר הוא מכיר בכך שהוא גם האחד, הוא מבין שהאני שלו הוא רק חלק קטן מתוך משהו אינסופי שהוא בעצם גם הוא עצמו. כיצד נוצר האני של האדם מתוך האחד? אליעד מסביר שהאני המצומצם והאישי נוצר מתוך מצב של הפרדה - האחד הבלתי מוגבל מצמצם את עצמו לכדי אני מוגבל, נפרד, שיש לו זהות פרטית. האדם שואל איך נוצר האני שלי? מפני שהאני שלו אינו הזהות האמיתית והיחידה שלו, אלא הוא חלק ממשהו רחב יותר וגדול יותר. ההפרדה הזאת היא פעולה שהאחד עושה בעצמו, באופן המאפשר קיום של תחושת נפרדות, אינדיבידואליות ואישיות. האם הנשמה היא האני האמיתי של האדם? אליעד מתייחס לכך שהאני של האדם אינו זהה בהכרח לנשמה שלו. הנשמה עצמה היא סוג של ביטוי רוחני פנימי, חלק שעדיין שייך לתפיסת אני, אך מדובר ברמה גבוהה ועמוקה יותר של זהות, בהשוואה לתחושת האני הגשמית היומיומית של האדם. גם הנשמה עצמה אינה הסוף, אלא יש לה מקור גבוה יותר, מה שנקרא שורש הנשמה. מה זה שורש הנשמה? שורש הנשמה לפי ההסבר של אליעד כהן הוא המקור הרוחני העמוק והראשוני ביותר של הנשמה. כלומר, אם האני היום - יומי הוא רמה ראשונה של זהות, והנשמה היא רמה שנייה, אז שורש הנשמה הוא ... כל ביטוי אחר של זהות אינדיבידואלית. מתוך אותו שורש הנשמה, שהוא עצמו ביטוי של אותו אחד, נוצרת הנשמה האינדיבידואלית של האדם, וממנה נובע האני היומיומי המוכר לנו. מדוע חשוב להכיר בכך שאתה גם האחד ולא רק האני שלך? ההכרה בכך שהאדם אינו רק האני האישי שלו, אלא גם האחד הכולל והאינסופי, חשובה מפני שהיא מאפשרת לאדם להרחיב ... הזהות האישית. אליעד מסביר כי בכך האדם יכול להבין טוב יותר את מהות המציאות ואת מקומו בה, ולחוות פחות סבל, קושי ומוגבלות, משום שהוא מבין שהאני שלו אינו מוגבל כפי שחשב, אלא הוא חלק בלתי נפרד מהמהות האינסופית של המציאות עצמה. ... אליעד, נוצרת כתוצאה מאותה פעולה פנימית של האחד עצמו, שהופך לחלק מצומצם של עצמו כדי ליצור חוויית חיים אישית. זאת אומרת, עצם ההפרדה בין האני לאחד אינה טעות אלא פעולה מכוונת של התודעה האינסופית כדי לחוות עצמה דרך הפרספקטיבה המצומצמת של האני. הנפרדות אינה באמת מוחלטת - היא חוויה זמנית בתוך האחדות הכוללת. מה זה שורש הנשמה? האם אני הוא הנשמה שלי? למה האדם מרגיש נפרד מהמציאות? איך נוצרת תחושת האני? האם האדם הוא יותר מהאני שלו? מה המשמעות של האחד? למה מדברים על האני בגוף שלישי? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על עשייה באי עשייה, האני החוצה, האני פנימה, הסתכלות פנימה, להסתכל על השכל מבחוץ, העדר קיום, ביטול עצמי, לא לדעת שום דבר
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האני, למה לא להתאבד? האם אפשר לדעת הכל? האם לדומם יש תודעה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? אולי אנחנו במטריקס? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע בעולם? האם יש או אין אלוהים? למה העולם קיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש משמעות לחיים? האם יש אמת מוחלטת? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש בחירה חופשית? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? למה יש רע וסבל בעולם ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: האני, איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשנות תכונות אופי? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור אהבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשתול מחשבות? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להאמין בעצמך? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בזוגיות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למצוא זוגיות? איך לקבל החלטות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשפר את הזיכרון? איך לעשות יותר כסף? איך להעריך את עצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? דיכאון? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לחיים, מאמן אישי ועסקי, רטוריקה בתחום האני - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.5625 שניות - עכשיו 16_07_2025 השעה 09:07:14 - wesi1