האם יש מושכל ראשון? האם יש נטייה מולדת? האם יש בחירה חופשית? האם יש דעה מולדת? רצון חופשי, חופש הבחירה, נטייה טבעית
האם יש דעות ונטיות מולדות או שהכל נלמד?
אליעד כהן עוסק בשאלה המרכזית האם קיימים מושכלים ראשוניים, דעות מולדות או נטיות טבעיות שטבועות באדם מראש, או שכל מה שהאדם יודע ומרגיש נרכש במהלך החיים. נקודת המוצא היא הניסיון להבין כיצד מבחינים בין דעה או נטייה מולדת לבין כזו שנרכשה מהסביבה ומההתנסויות בחיים. אליעד מדגיש שהדיון הזה חשוב מפני שהוא מתקשר לנושא של הבחירה החופשית והרצון החופשי.
איך יודעים האם דעה היא מולדת או נרכשת?
אליעד מציג דוגמה פשוטה: אדם חושב ששולחן מסוים הוא יפה. האם הוא חשב כך מאז שהוא נולד? כמובן שלא. זאת דוגמה ברורה לדעה נרכשת, כיוון שהוא למד עם הזמן להבחין מה יפה בעיניו ומה לא. לעומת זאת, ישנן דעות שנראות לכאורה מולדות, למשל הדעה "כאב זה רע". אליעד מסביר כי אדם אינו רוצה כאב כבר מרגע הלידה. זוהי דוגמה ברורה לדעה מולדת, כיוון שאין צורך ללמד את האדם שכאב הוא דבר שלילי.
מהי הדרך לבדוק אם דעה היא מולדת?
אליעד מציע מבחן פשוט לבדיקת דעה: אם אפשר לערער עליה בקלות, היא כנראה נרכשת. לעומת זאת, דעה שאי אפשר לערער עליה בקלות, כנראה מולדת. למשל, תחושת הכאב והרתיעה ממנו היא דעה שקשה מאוד לערער עליה, ולכן נחשבת מולדת. אבל לדעת לדבר בשפה מסוימת אינה מולדת, אף על פי שהיכולת הכללית לדבר בשפה כלשהי היא מולדת.
האם קיימת הסכמה כללית לגבי דעות מולדות?
לפי אליעד, קיימות דעות מסוימות שלגביהן כמעט כולם יסכימו שהן מולדות, כמו למשל, הרצון להימנע מכאב. אך יש דעות רבות אחרות שנמצאות במחלוקת. למשל, נטייה אסתטית לשולחן או העדפות תרבותיות הן בבירור נרכשות. לכן, לדעת אליעד, באופן יחסי ניתן לומר שיש דברים מולדים ויש דברים נרכשים.
מה ההבדל בין מוחלט ליחסי בהקשר הזה?
אליעד מדגיש שברמה היחסית ישנה הבחנה ברורה בין דברים שהם מולדים לדברים שהם נרכשים. אבל ברמה המוחלטת יותר, אפשר תמיד להטיל ספק בכל דבר. אם האדם מאמין שיש לו בחירה חופשית, אז ההבחנה בין מולד לנרכש מתערערת, כי כל דבר שהאדם נולד איתו הוא מוגבל על ידי עצם העובדה שאינו בוחר אותו. אם אין בחירה חופשית, אין משמעות לשאלה אם משהו מולד או לא, כי בכל מקרה אין לאדם שליטה עליו.
האם שפה היא מולדת או נרכשת?
אליעד כהן מביא דוגמה נוספת, ברורה מאוד: האדם אינו נולד עם שפה ספציפית כמו עברית או אנגלית, ולכן השפה הספציפית היא נרכשת. אך עצם היכולת לרכוש שפה, היכולת הכללית ללמוד לדבר, היא כן מולדת. זוהי דוגמה שמראה כיצד מולד ונרכש משתלבים יחד.
האם דעה מולדת אומרת...
אליעד כהן עוסק בשאלה המרכזית האם קיימים מושכלים ראשוניים, דעות מולדות או נטיות טבעיות שטבועות באדם מראש, או שכל מה שהאדם יודע ומרגיש נרכש במהלך החיים. נקודת המוצא היא הניסיון להבין כיצד מבחינים בין דעה או נטייה מולדת לבין כזו שנרכשה מהסביבה ומההתנסויות בחיים. אליעד מדגיש שהדיון הזה חשוב מפני שהוא מתקשר לנושא של הבחירה החופשית והרצון החופשי.
איך יודעים האם דעה היא מולדת או נרכשת?
אליעד מציג דוגמה פשוטה: אדם חושב ששולחן מסוים הוא יפה. האם הוא חשב כך מאז שהוא נולד? כמובן שלא. זאת דוגמה ברורה לדעה נרכשת, כיוון שהוא למד עם הזמן להבחין מה יפה בעיניו ומה לא. לעומת זאת, ישנן דעות שנראות לכאורה מולדות, למשל הדעה "כאב זה רע". אליעד מסביר כי אדם אינו רוצה כאב כבר מרגע הלידה. זוהי דוגמה ברורה לדעה מולדת, כיוון שאין צורך ללמד את האדם שכאב הוא דבר שלילי.
מהי הדרך לבדוק אם דעה היא מולדת?
אליעד מציע מבחן פשוט לבדיקת דעה: אם אפשר לערער עליה בקלות, היא כנראה נרכשת. לעומת זאת, דעה שאי אפשר לערער עליה בקלות, כנראה מולדת. למשל, תחושת הכאב והרתיעה ממנו היא דעה שקשה מאוד לערער עליה, ולכן נחשבת מולדת. אבל לדעת לדבר בשפה מסוימת אינה מולדת, אף על פי שהיכולת הכללית לדבר בשפה כלשהי היא מולדת.
האם קיימת הסכמה כללית לגבי דעות מולדות?
לפי אליעד, קיימות דעות מסוימות שלגביהן כמעט כולם יסכימו שהן מולדות, כמו למשל, הרצון להימנע מכאב. אך יש דעות רבות אחרות שנמצאות במחלוקת. למשל, נטייה אסתטית לשולחן או העדפות תרבותיות הן בבירור נרכשות. לכן, לדעת אליעד, באופן יחסי ניתן לומר שיש דברים מולדים ויש דברים נרכשים.
מה ההבדל בין מוחלט ליחסי בהקשר הזה?
אליעד מדגיש שברמה היחסית ישנה הבחנה ברורה בין דברים שהם מולדים לדברים שהם נרכשים. אבל ברמה המוחלטת יותר, אפשר תמיד להטיל ספק בכל דבר. אם האדם מאמין שיש לו בחירה חופשית, אז ההבחנה בין מולד לנרכש מתערערת, כי כל דבר שהאדם נולד איתו הוא מוגבל על ידי עצם העובדה שאינו בוחר אותו. אם אין בחירה חופשית, אין משמעות לשאלה אם משהו מולד או לא, כי בכל מקרה אין לאדם שליטה עליו.
האם שפה היא מולדת או נרכשת?
אליעד כהן מביא דוגמה נוספת, ברורה מאוד: האדם אינו נולד עם שפה ספציפית כמו עברית או אנגלית, ולכן השפה הספציפית היא נרכשת. אך עצם היכולת לרכוש שפה, היכולת הכללית ללמוד לדבר, היא כן מולדת. זוהי דוגמה שמראה כיצד מולד ונרכש משתלבים יחד.
האם דעה מולדת אומרת...
- האם יש דעות מולדות?
- האם יש בחירה חופשית?
- איך להבדיל בין מולד לנרכש?
- האם פחד מכאב הוא מולד?
- האם יש נטיות טבעיות באדם?
- האם שפה היא יכולת מולדת?