הידבקות בהפגנות הקורונה, למה מותרות הפגנות של מפיצי מחלות אנרכיסטים? האם יש הידבקות המונית בהפגנות? הפגנות ובריאות הציבור, הפגנות ודמוקרטיה, הזכות להפגין, זכות ההפגנה, דיקטטורה וקורונה, בעד ונגד הפגנות קורונה, חוקי הקורונה
למה חייבים לאפשר הפגנות אפילו בזמן מגיפה?
אליעד כהן מסביר כי חשוב מאוד לאפשר הפגנות, גם אם ישנה מגיפה אמיתית ואפילו במצב קיצוני שבו אחוז גבוה מאוד של אנשים המפגינים יחלו ואף ימותו. גם אם במציאות היה מתברר שכל הפגנה גורמת להדבקה המונית, חשוב להמשיך ולאפשר את קיומן של הפגנות. הוא מסביר שהחשיבות העליונה לאפשר הפגנות גוברת על כל נזק אפשרי מהידבקות במחלה, וזאת כיוון שהאיסור להפגין גורם לנזק חמור בהרבה.
איזה נזק יכול להיגרם אם נאסור על הפגנות?
אליעד מציג דוגמה קיצונית ואומר, אפילו אם יתגלה שבגלל הפגנות, כל תושבי מדינת ישראל יחלו וימותו מסרטן, עדיין אסור לאסור על קיום הפגנות. ההסבר הוא שהנזק האפשרי מחוסר האפשרות להפגין הרבה יותר גדול מהנזק הבריאותי האפשרי. אם השלטון יוכל לאסור הפגנות מטעמים של "שמירה על בריאות הציבור", הוא בעצם מקבל כוח בלתי מוגבל להשתיק כל ביקורת נגדו.
למה הפגנות הן חשובות לדמוקרטיה?
המהות של הפגנה, לפי אליעד, היא לאפשר לאזרחים להגיד "אנחנו לא מרוצים מהחלטות השלטון". אם נאסור על הפגנות, אנחנו בעצם מונעים מהאזרחים להתנגד לשלטון, ובכך פותחים פתח לדיקטטורה. כל דיקטטור או אנרכיסט (אדם המעוניין להשתלט ולבטל את מוסדות המדינה) יכול לנצל את האיסור הזה על ידי המצאת "מגיפה" או "איום על שלום הציבור", וכך לשלוט ללא שום התנגדות ציבורית.
מהי הסכנה של איסור הפגנות בטיעון של מגיפה?
הסכנה, לפי אליעד, היא שדיקטטור ישתמש בסיבה של מגיפה מדומה או מוגזמת, כדי להשתלט על המדינה. הוא נותן דוגמה היסטורית מהשואה, בה היהודים "הלכו כצאן לטבח". לדבריו, בשואה היו רוב האנשים פסיביים ולא התנגדו, בעוד שרק חלק קטן של פרטיזנים באמת התנגד ופעל. אם השלטון יכול פשוט לספר לאנשים שקיימת מגיפה או סכנה כלשהי שאוסרת על הפגנות, הציבור יאבד את היכולת שלו להתנגד.
הוא מוסיף כי ההפסד שיהיה לאזרחים אם יקום דיקטטור וימנע מהם להפגין, הרבה יותר גדול מכל נזק אפשרי מהפצת מחלות דרך הפגנות.
האם אליעד מאמין שבאמת יש סכנה בריאותית בהפגנות הקורונה?
אליעד כהן מדגיש שהוא עצמו אינו מאמין כלל שיש סכנה אמיתית של הפצת מחלות דרך ההפגנות, ואף טוען שכל סיפור הקורונה הוא "קשקוש מארץ הקשקוש". עם זאת, הוא מדגיש שגם אם הייתה באמת סכנה כזו, עדיין חובה לאפשר הפגנות בגלל החשיבות הקריטית של חופש המחאה.
מדוע הפגנות חשובות יותר מאיסורים אחרים בתקופת הקורונה?
הוא מסביר שללא זכות ההפגנה אין באמת דמוקרטיה. ברגע שאוסרים את האפשרות להביע התנגדות להחלטות השלטון, נגמר המשחק הדמוקרטי. אם יום אחד האזרחים יגלו שהם חיים בדיקטטורה בלי הזכות להתנגד, הם יתחננו אפילו לחלות בקורונה או במחלות אחרות, רק כדי לקבל שוב את החופש שאיבדו.
אליעד אומר במפורש שהוא בעד להתיר את הכל - לא רק הפגנות אלא כל דבר. לדבריו, מי שמפחד מקורונה שיישאר בבית, ואף מציע בציניות שמי שכל כך חושש יעטוף את הראש שלו בשקית אשפה ויקשור חזק, כך שהוא יהיה בטוח לחלוטין שאין סכנה שיידבק.
למה דווקא הפגנות הן הבסיס לקיומה של מדינה דמוקרטית?
אליעד חוזר ומדגיש שהבסיס לקיומה של מדינה דמוקרטית הוא הזכות להגיד "לא מקובל עליי", במיוחד כשמדובר בהחלטות השלטון. ברגע שיכולת זו נלקחת, זהו הסוף של כל הדמוקרטיה, ולכן חייבים לאפשר הפגנות, לא משנה כמה זה מסוכן כביכול לבריאות הציבור.
הוא מסיים בכך שהוא קורא לכולם לא להאמין לשלטון, ומזהיר שההשלכות של איסור הפגנות הן חמורות בהרבה מכל סכנה של מגיפה אמיתית או מדומה.
אליעד כהן מסביר כי חשוב מאוד לאפשר הפגנות, גם אם ישנה מגיפה אמיתית ואפילו במצב קיצוני שבו אחוז גבוה מאוד של אנשים המפגינים יחלו ואף ימותו. גם אם במציאות היה מתברר שכל הפגנה גורמת להדבקה המונית, חשוב להמשיך ולאפשר את קיומן של הפגנות. הוא מסביר שהחשיבות העליונה לאפשר הפגנות גוברת על כל נזק אפשרי מהידבקות במחלה, וזאת כיוון שהאיסור להפגין גורם לנזק חמור בהרבה.
איזה נזק יכול להיגרם אם נאסור על הפגנות?
אליעד מציג דוגמה קיצונית ואומר, אפילו אם יתגלה שבגלל הפגנות, כל תושבי מדינת ישראל יחלו וימותו מסרטן, עדיין אסור לאסור על קיום הפגנות. ההסבר הוא שהנזק האפשרי מחוסר האפשרות להפגין הרבה יותר גדול מהנזק הבריאותי האפשרי. אם השלטון יוכל לאסור הפגנות מטעמים של "שמירה על בריאות הציבור", הוא בעצם מקבל כוח בלתי מוגבל להשתיק כל ביקורת נגדו.
למה הפגנות הן חשובות לדמוקרטיה?
המהות של הפגנה, לפי אליעד, היא לאפשר לאזרחים להגיד "אנחנו לא מרוצים מהחלטות השלטון". אם נאסור על הפגנות, אנחנו בעצם מונעים מהאזרחים להתנגד לשלטון, ובכך פותחים פתח לדיקטטורה. כל דיקטטור או אנרכיסט (אדם המעוניין להשתלט ולבטל את מוסדות המדינה) יכול לנצל את האיסור הזה על ידי המצאת "מגיפה" או "איום על שלום הציבור", וכך לשלוט ללא שום התנגדות ציבורית.
מהי הסכנה של איסור הפגנות בטיעון של מגיפה?
הסכנה, לפי אליעד, היא שדיקטטור ישתמש בסיבה של מגיפה מדומה או מוגזמת, כדי להשתלט על המדינה. הוא נותן דוגמה היסטורית מהשואה, בה היהודים "הלכו כצאן לטבח". לדבריו, בשואה היו רוב האנשים פסיביים ולא התנגדו, בעוד שרק חלק קטן של פרטיזנים באמת התנגד ופעל. אם השלטון יכול פשוט לספר לאנשים שקיימת מגיפה או סכנה כלשהי שאוסרת על הפגנות, הציבור יאבד את היכולת שלו להתנגד.
הוא מוסיף כי ההפסד שיהיה לאזרחים אם יקום דיקטטור וימנע מהם להפגין, הרבה יותר גדול מכל נזק אפשרי מהפצת מחלות דרך הפגנות.
האם אליעד מאמין שבאמת יש סכנה בריאותית בהפגנות הקורונה?
אליעד כהן מדגיש שהוא עצמו אינו מאמין כלל שיש סכנה אמיתית של הפצת מחלות דרך ההפגנות, ואף טוען שכל סיפור הקורונה הוא "קשקוש מארץ הקשקוש". עם זאת, הוא מדגיש שגם אם הייתה באמת סכנה כזו, עדיין חובה לאפשר הפגנות בגלל החשיבות הקריטית של חופש המחאה.
מדוע הפגנות חשובות יותר מאיסורים אחרים בתקופת הקורונה?
הוא מסביר שללא זכות ההפגנה אין באמת דמוקרטיה. ברגע שאוסרים את האפשרות להביע התנגדות להחלטות השלטון, נגמר המשחק הדמוקרטי. אם יום אחד האזרחים יגלו שהם חיים בדיקטטורה בלי הזכות להתנגד, הם יתחננו אפילו לחלות בקורונה או במחלות אחרות, רק כדי לקבל שוב את החופש שאיבדו.
אליעד אומר במפורש שהוא בעד להתיר את הכל - לא רק הפגנות אלא כל דבר. לדבריו, מי שמפחד מקורונה שיישאר בבית, ואף מציע בציניות שמי שכל כך חושש יעטוף את הראש שלו בשקית אשפה ויקשור חזק, כך שהוא יהיה בטוח לחלוטין שאין סכנה שיידבק.
למה דווקא הפגנות הן הבסיס לקיומה של מדינה דמוקרטית?
אליעד חוזר ומדגיש שהבסיס לקיומה של מדינה דמוקרטית הוא הזכות להגיד "לא מקובל עליי", במיוחד כשמדובר בהחלטות השלטון. ברגע שיכולת זו נלקחת, זהו הסוף של כל הדמוקרטיה, ולכן חייבים לאפשר הפגנות, לא משנה כמה זה מסוכן כביכול לבריאות הציבור.
הוא מסיים בכך שהוא קורא לכולם לא להאמין לשלטון, ומזהיר שההשלכות של איסור הפגנות הן חמורות בהרבה מכל סכנה של מגיפה אמיתית או מדומה.
- האם הפגנות קורונה מסוכנות לבריאות?
- מהי חשיבות זכות ההפגנה?
- האם איסור הפגנות מוביל לדיקטטורה?
- האם מפגיני קורונה מפיצים מחלות?
- מה הקשר בין הפגנות לדמוקרטיה?