ליקוטי מוהרן ח"ב ח, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, שיעור בליקוטי מוהרן, העברת ביקורת, רחמנות, אכזריות, מנהיגות, להעביר ביקורת, תוכחה, לדון לכף זכות, ביקורת בונה, ביקורת הורסת, חלק 2
מהם עקרונות הרחמנות והאכזריות לפי ליקוטי מוהרן?
העקרונות של הרחמנות והאכזריות, כפי שמוסבר בליקוטי מוהרן, מתארים את מערכת היחסים בין האכזריות, הרחמים והאדם עצמו. אליעד כהן מציין כי הרחמנות מתחילה מעצמך, ואם אתה מרחם על עצמך, תוכל גם לרחם על אחרים. עיקר הרחמנות, לדעת רבי נחמן מברסלב, טמון בכך שבסופו של דבר אין חיסרון במציאות, וכשיש לך את הדעה הנכונה, תוכל לראות את העולם כשלם. אם אדם רואה את הדברים כשליליים או כבעיה, הוא יחשוב שהם אכזריים, אך אם יראה את הפתרון הפנימי, הוא יוכל להימנע מההרגשה של אכזריות כלפי אחרים. במילים אחרות, הרחמנות האמיתית אינה מלוּוה באכזריות.
כיצד יש להבין את האכזריות בעידן המודרני?
בהשקפת רבי נחמן, האכזריות אינה בהכרח פעולה רעה, אלא בעיקר תפיסת עולם שלילית. כל עוד אדם חושב על הדברים בצורה של חיסרון, הוא רואה את המציאות כ"בעיה" או "רע", ובכך הופך את זה לאכזריות. בתפיסה הזאת, עיוות המציאות והתמקדות בבעיה ובחיסרון מובילים את האדם לפתח גישה של אכזריות כלפי המציאות. אליעד מסביר כי כאשר אדם לא רואה את ההפך, הוא לא מבין את המורכבות של העולם, והביקורת הכפולה, של חיסרון נוסף, גורמת לו לראות את הדברים כ"אכזריים", גם כשאינו מתכוון לכך.
כיצד מתבטאת ההבנה במנהיגות והעברת ביקורת?
המנהיגות האמיתית, על פי רבי נחמן, היא כזו המובילה אנשים למקום של תיקון פנימי ושינוי רוחני. מנהיג אמיתי לא שואף לשלוט מתוך פחדים או מניפולציות אישיות, אלא מתוך רצון כן להביא לאחדות ולתיקון. אליעד מוסיף כי המנהיג צריך להיות חדור ברוח של אמת, וצריך להיות מסוגל להעביר את תפיסת עולמו בצורה בהירה לפעמים קשה, ולהתמודד עם התנגדות בדרך של הרחמים וההבנה.
מהם הקווים המנחים עבור ביקורת בונה?
ביקורת בונה, לפי רבי נחמן, אינה נוגדת את הרחמים האמיתיים. מדובר בביקורת שמטרתה לעזור לאדם לראות את עצמו בצורה ברורה ולהבין את מקומו, תוך כדי שמירה על חיבור אמיתי למציאות. ביקורת כזו לא מעוותת את המציאות ולא שופטת אותה לפי עיוותים חיצוניים, אלא מציעה דרך לשיפור אמיתי מתוך חיבור פנימי ואותנטי.
מהו הצורך בתפילה כחלק מהרחמים האמיתיים?
אליעד מדגיש את הצורך בתפילה כחלק מהבנת הרחמים האמיתיים. הוא מסביר כי תפילה אינה רק הזעקה או בקשה מאת ה', אלא היא דרך לתיקון פנימי ולחיבור לאמת. על ידי תפילה, האדם יכול לשפר את הדעת שלו ולהפוך את רגשותיו לרחמים אמיתיים. תפילה מאפשרת לאדם להבחין בין אכזריות לרחמנות אמיתית, ולהתקרב לאמת הפנימית של מציאותו.
מהו הקשר בין רחמנות, אכזריות ומנהיגות?
הקשר בין רחמנות, אכזריות ומנהיגות מתבטא בכך שאדם המרחם על עצמו ועל אחרים צריך להבין את ההבחנה בין "רע" לבין מציאות שצריך לתקן. כשאדם רואה רק את ההפך ממה שהוא רוצה לראות כשלילי, הוא עלול להתבלבל ולחשוב שהוא רחמן בעוד שהוא למעשה רק מספק כיסוי לאכזריות פנימית. מנהיגות נכונה ומצליחה מתמקדת בהבנה הפנימית הזאת - ההבנה שאין דבר רע במציאות, אלא שהיא מכילה פתרונות רוחניים שמגיעים מתוך פנימיות האדם.
מה משמעות "לאכול את הצורה" ולמה זה קשור לרחמנות?
אליעד מסביר את הרעיון של "לאכול את הצורה" בכך שאדם לא רק צריך להבין את מהות הדברים, אלא גם את הצורות שבהן הם מתגלות. הצורה היא לא משנית, אלא חלק בלתי נפרד מהמציאות. על האדם להרחם גם על הצורה, ולהבין שהיא חלק חשוב ממהות המציאות. היכולת לרחם על הצורה, למרות שהיא לא תמיד נראית מושלמת בעינינו, היא חלק מהרחמנות האמיתית.
מהו הקשר בין התפילה לרחמנות ואכזריות?
הקשר בין תפילה לרחמנות בא לידי ביטוי בכך שהתפילה היא...
העקרונות של הרחמנות והאכזריות, כפי שמוסבר בליקוטי מוהרן, מתארים את מערכת היחסים בין האכזריות, הרחמים והאדם עצמו. אליעד כהן מציין כי הרחמנות מתחילה מעצמך, ואם אתה מרחם על עצמך, תוכל גם לרחם על אחרים. עיקר הרחמנות, לדעת רבי נחמן מברסלב, טמון בכך שבסופו של דבר אין חיסרון במציאות, וכשיש לך את הדעה הנכונה, תוכל לראות את העולם כשלם. אם אדם רואה את הדברים כשליליים או כבעיה, הוא יחשוב שהם אכזריים, אך אם יראה את הפתרון הפנימי, הוא יוכל להימנע מההרגשה של אכזריות כלפי אחרים. במילים אחרות, הרחמנות האמיתית אינה מלוּוה באכזריות.
כיצד יש להבין את האכזריות בעידן המודרני?
בהשקפת רבי נחמן, האכזריות אינה בהכרח פעולה רעה, אלא בעיקר תפיסת עולם שלילית. כל עוד אדם חושב על הדברים בצורה של חיסרון, הוא רואה את המציאות כ"בעיה" או "רע", ובכך הופך את זה לאכזריות. בתפיסה הזאת, עיוות המציאות והתמקדות בבעיה ובחיסרון מובילים את האדם לפתח גישה של אכזריות כלפי המציאות. אליעד מסביר כי כאשר אדם לא רואה את ההפך, הוא לא מבין את המורכבות של העולם, והביקורת הכפולה, של חיסרון נוסף, גורמת לו לראות את הדברים כ"אכזריים", גם כשאינו מתכוון לכך.
כיצד מתבטאת ההבנה במנהיגות והעברת ביקורת?
המנהיגות האמיתית, על פי רבי נחמן, היא כזו המובילה אנשים למקום של תיקון פנימי ושינוי רוחני. מנהיג אמיתי לא שואף לשלוט מתוך פחדים או מניפולציות אישיות, אלא מתוך רצון כן להביא לאחדות ולתיקון. אליעד מוסיף כי המנהיג צריך להיות חדור ברוח של אמת, וצריך להיות מסוגל להעביר את תפיסת עולמו בצורה בהירה לפעמים קשה, ולהתמודד עם התנגדות בדרך של הרחמים וההבנה.
מהם הקווים המנחים עבור ביקורת בונה?
ביקורת בונה, לפי רבי נחמן, אינה נוגדת את הרחמים האמיתיים. מדובר בביקורת שמטרתה לעזור לאדם לראות את עצמו בצורה ברורה ולהבין את מקומו, תוך כדי שמירה על חיבור אמיתי למציאות. ביקורת כזו לא מעוותת את המציאות ולא שופטת אותה לפי עיוותים חיצוניים, אלא מציעה דרך לשיפור אמיתי מתוך חיבור פנימי ואותנטי.
מהו הצורך בתפילה כחלק מהרחמים האמיתיים?
אליעד מדגיש את הצורך בתפילה כחלק מהבנת הרחמים האמיתיים. הוא מסביר כי תפילה אינה רק הזעקה או בקשה מאת ה', אלא היא דרך לתיקון פנימי ולחיבור לאמת. על ידי תפילה, האדם יכול לשפר את הדעת שלו ולהפוך את רגשותיו לרחמים אמיתיים. תפילה מאפשרת לאדם להבחין בין אכזריות לרחמנות אמיתית, ולהתקרב לאמת הפנימית של מציאותו.
מהו הקשר בין רחמנות, אכזריות ומנהיגות?
הקשר בין רחמנות, אכזריות ומנהיגות מתבטא בכך שאדם המרחם על עצמו ועל אחרים צריך להבין את ההבחנה בין "רע" לבין מציאות שצריך לתקן. כשאדם רואה רק את ההפך ממה שהוא רוצה לראות כשלילי, הוא עלול להתבלבל ולחשוב שהוא רחמן בעוד שהוא למעשה רק מספק כיסוי לאכזריות פנימית. מנהיגות נכונה ומצליחה מתמקדת בהבנה הפנימית הזאת - ההבנה שאין דבר רע במציאות, אלא שהיא מכילה פתרונות רוחניים שמגיעים מתוך פנימיות האדם.
מה משמעות "לאכול את הצורה" ולמה זה קשור לרחמנות?
אליעד מסביר את הרעיון של "לאכול את הצורה" בכך שאדם לא רק צריך להבין את מהות הדברים, אלא גם את הצורות שבהן הם מתגלות. הצורה היא לא משנית, אלא חלק בלתי נפרד מהמציאות. על האדם להרחם גם על הצורה, ולהבין שהיא חלק חשוב ממהות המציאות. היכולת לרחם על הצורה, למרות שהיא לא תמיד נראית מושלמת בעינינו, היא חלק מהרחמנות האמיתית.
מהו הקשר בין התפילה לרחמנות ואכזריות?
הקשר בין תפילה לרחמנות בא לידי ביטוי בכך שהתפילה היא...
- רחמנות אמיתית
- אכזריות בעידן המודרני
- מנהיגות רוחנית
- תפילה כחלק מרחמנות
- ביקורת בונה
- עזות פנים ורחמנות
- הכשרת הדעת לרחמנות
מהם עקרונות הרחמנות והאכזריות לפי ליקוטי מוהרן?
אליעד מציין שתחום הרחמנות נוגע לאדם ולעיתים הוא לא יוכל לראות את ההפך מהרחמים, כלומר, את האכזריות. לפי תורת רבי נחמן מברסלב, תחושת הרחמנות מתחילה קודם כל מעצמך, והעיקר שלה הוא דעה נכונה. אם אדם מרחם על עצמו, אז הוא גם יכול לרחם על אחרים. המושג "רחמנות" קשור לעיתים לאכזריות, אם כי לפי התפיסה של רבי נחמן, רחמים אמיתיים אינם מלוּוים באכזריות. במילים אחרות, כשאדם לא רואה את ההפך או לא מסוגל לראות את השונה מהמציאות שהוא מייצר בעיני עצמו, הוא עלול לראות את ההתנגדות כמעין "אכזריות".
הרחמנות הנכונה, שבה עסק רבי נחמן, מתארת את המקום שבו אדם יכול להבין שאין חיסרון במציאות. זהו רעיון שבסופו של דבר נמצא פתרון פנימי לכל דבר בעולם. כאשר אדם רואה את הפתרון הנפשי או רוחני למציאות, הוא מרחם על עצמו ולא יראה את הדברים כמעין "חיסרון". מתוך כך יוכל להעביר את הרחמנות גם על אחרים ולהיות חלק מהפיתרון.
כיצד יש להבין את האכזריות בעידן המודרני?
באופן כללי, כאשר אדם מסתכל על משהו בהשוואה לרגש של עצמו, הוא חושב לעיתים שמדובר במשהו רע. רבי נחמן מבדיל בין מהות האכזריות לבין היכולת לראות את היקום במלואו. האכזריות לא רק מתבטאת במעשים רעים, אלא גם בחשיבה שמובילה לתוצאה של חיסרון או פסול במציאות. כל עוד אדם חושב על דברים כשליליים או חסרים, הוא יראה את הדברים כ"אכזריים". הנקודה שהביא רבי נחמן, היא שלעיתים, הביקורת הכפולה (הכפלה של תחושת חיסרון) תוביל אדם להרגיש אכזרי, אפילו כאשר הוא מציג את עצמו כרחמן.
כיצד מתבטאת ההבנה במנהיגות והעברת ביקורת?
בהקשר של מנהיגות, אליעד מביא את הקטע שבו רבי נחמן מתאר את המנהיגות כפי שהיא תופסת את האדם. המנהיג חייב להיות אדם שמפנים לו מקום עבור דעת רבה, ומטרתו היא להוציא את כל הקהל למקום של תיקון ושינוי רוחני. המנהיגות אמורה להיות מנהיגות כנה ואמיתית, ששואפת לאחדות ותיקון הפנימיות של כל אחד ואחד. אליעד מציין שמנהיג אמיתי חייב להיות חדור ברוח של אמת ולא לשלוט בציבור מתוך פחדים, רצונות אישיים או מניפולציות שליטה.
מהם הקווים המנחים עבור ביקורת בונה...
אליעד מציין שתחום הרחמנות נוגע לאדם ולעיתים הוא לא יוכל לראות את ההפך מהרחמים, כלומר, את האכזריות. לפי תורת רבי נחמן מברסלב, תחושת הרחמנות מתחילה קודם כל מעצמך, והעיקר שלה הוא דעה נכונה. אם אדם מרחם על עצמו, אז הוא גם יכול לרחם על אחרים. המושג "רחמנות" קשור לעיתים לאכזריות, אם כי לפי התפיסה של רבי נחמן, רחמים אמיתיים אינם מלוּוים באכזריות. במילים אחרות, כשאדם לא רואה את ההפך או לא מסוגל לראות את השונה מהמציאות שהוא מייצר בעיני עצמו, הוא עלול לראות את ההתנגדות כמעין "אכזריות".
הרחמנות הנכונה, שבה עסק רבי נחמן, מתארת את המקום שבו אדם יכול להבין שאין חיסרון במציאות. זהו רעיון שבסופו של דבר נמצא פתרון פנימי לכל דבר בעולם. כאשר אדם רואה את הפתרון הנפשי או רוחני למציאות, הוא מרחם על עצמו ולא יראה את הדברים כמעין "חיסרון". מתוך כך יוכל להעביר את הרחמנות גם על אחרים ולהיות חלק מהפיתרון.
כיצד יש להבין את האכזריות בעידן המודרני?
באופן כללי, כאשר אדם מסתכל על משהו בהשוואה לרגש של עצמו, הוא חושב לעיתים שמדובר במשהו רע. רבי נחמן מבדיל בין מהות האכזריות לבין היכולת לראות את היקום במלואו. האכזריות לא רק מתבטאת במעשים רעים, אלא גם בחשיבה שמובילה לתוצאה של חיסרון או פסול במציאות. כל עוד אדם חושב על דברים כשליליים או חסרים, הוא יראה את הדברים כ"אכזריים". הנקודה שהביא רבי נחמן, היא שלעיתים, הביקורת הכפולה (הכפלה של תחושת חיסרון) תוביל אדם להרגיש אכזרי, אפילו כאשר הוא מציג את עצמו כרחמן.
כיצד מתבטאת ההבנה במנהיגות והעברת ביקורת?
בהקשר של מנהיגות, אליעד מביא את הקטע שבו רבי נחמן מתאר את המנהיגות כפי שהיא תופסת את האדם. המנהיג חייב להיות אדם שמפנים לו מקום עבור דעת רבה, ומטרתו היא להוציא את כל הקהל למקום של תיקון ושינוי רוחני. המנהיגות אמורה להיות מנהיגות כנה ואמיתית, ששואפת לאחדות ותיקון הפנימיות של כל אחד ואחד. אליעד מציין שמנהיג אמיתי חייב להיות חדור ברוח של אמת ולא לשלוט בציבור מתוך פחדים, רצונות אישיים או מניפולציות שליטה.
מהם הקווים המנחים עבור ביקורת בונה...
מהו הקשר בין רחמנות, אכזריות ומנהיגות?
אליעד מדבר על המושגים של רחמנות ואכזריות, בהקשרים שונים של חיי היום - יום, ודורש להבחין בין סוגים שונים של חוויות ורגשות שמאוד רלוונטיים למנהיגות ולהעברת ביקורת. הוא מציין את הרעיון שבסופו של דבר הרחמנות האמיתית היא כשיש לאדם את הדעת לראות את ההפך ממה שהוא רואה כרע. כשאדם רואה את הדבר כלא טוב, הוא בעצם רואה חיסרון כלשהו, ולפעמים אנשים שמחשיבים את עצמם לרחמנים בעצם רק מספקים כיסוי לאכזריות כלפי המציאות או כלפי עצמם.
לפי אליעד, כאשר אדם מרחם על המציאות או על עצמו בצורה שטחית, הוא בעצם לא מבין את המהות של הרחמנות. הרחמנות האמיתית, לדעתו, היא היכולת לדון את המציאות לכף זכות ולהבין שאין רע במציאות, אלא אם יש חיסרון שנראה ככזה רק כי המוח לא מבין את הסיטואציה באופן מלא.
מה משמעות "לאכול את הצורה" ולמה זה קשור לרחמנות?
בהרצאה עולה גם רעיון אחר: עלינו להרחם לא רק על המהות של הדברים, אלא גם על הצורה. אליעד מסביר שבעולם שלנו, על אף שהתפיסה שלנו עשויה לחשוב על צורה כמשהו משני, יש מקום להסתכל גם על הצורה ולתת לה זכות קיום. כלומר, לא מדובר רק במהות של הדבר, אלא גם בצורתו. יש צורך לראות את הצורות שבוראות את העולם שלנו, ולבקש לא להמעיט מהן או לפסול אותן מראש, אלא לרחם על כל דבר במציאות גם כאשר הוא לא נראה מושלם בעינינו.
מהו הקשר בין התפילה לרחמנות ואכזריות?
הקשר בין תפילה לרחמנות הוא מרכזי בהרצאה, שכן אליעד מציין כי התפילה היא הדרך בה אדם יכול להפוך את רגשותיו לרחמים אמיתיים. דרך התפילה הוא פועל על המוח והדעת שלו, ומבצע תיקון שמביא אותו להבחין בין אכזריות לרחמנות אמיתית. מה שצריך להתרחש, הוא שהאדם יכנס לדיאלוג עם עצמו ויבין את כוונותיו האמיתיות. על ידי תפילה, האדם יכול לתקן את מחשבותיו ולהימנע מהשגיאות של "רחמים שקריים".
מהו המודל של המנהיגות ומה הקשר בין מנהיגות לתפילה?
נושא מנהיגות גם עולה בשיחה, אליעד מדבר על איך מנהיגות אמיתית לא קשורה לפופולריות או לרצון של האנשים, אלא קשורה להובלה של אנשים בכיוון הנכון. הוא מדגיש את החשיבות בהבנת האמת של המנהיגות - להיות מנהיג אמיתי ולא רק להיתפס כמנהיג בעיני אחרים. מנהיג אמיתי הוא אדם שיש לו את החכמה הפנימית להוביל אחרים, ויש לו את היכולת להעביר את תפיסת העולם הזו בבהירות ובפשטות.
בנוגע לתפילה, אליעד מבהיר...
אליעד מדבר על המושגים של רחמנות ואכזריות, בהקשרים שונים של חיי היום - יום, ודורש להבחין בין סוגים שונים של חוויות ורגשות שמאוד רלוונטיים למנהיגות ולהעברת ביקורת. הוא מציין את הרעיון שבסופו של דבר הרחמנות האמיתית היא כשיש לאדם את הדעת לראות את ההפך ממה שהוא רואה כרע. כשאדם רואה את הדבר כלא טוב, הוא בעצם רואה חיסרון כלשהו, ולפעמים אנשים שמחשיבים את עצמם לרחמנים בעצם רק מספקים כיסוי לאכזריות כלפי המציאות או כלפי עצמם.
לפי אליעד, כאשר אדם מרחם על המציאות או על עצמו בצורה שטחית, הוא בעצם לא מבין את המהות של הרחמנות. הרחמנות האמיתית, לדעתו, היא היכולת לדון את המציאות לכף זכות ולהבין שאין רע במציאות, אלא אם יש חיסרון שנראה ככזה רק כי המוח לא מבין את הסיטואציה באופן מלא.
מה משמעות "לאכול את הצורה" ולמה זה קשור לרחמנות?
בהרצאה עולה גם רעיון אחר: עלינו להרחם לא רק על המהות של הדברים, אלא גם על הצורה. אליעד מסביר שבעולם שלנו, על אף שהתפיסה שלנו עשויה לחשוב על צורה כמשהו משני, יש מקום להסתכל גם על הצורה ולתת לה זכות קיום. כלומר, לא מדובר רק במהות של הדבר, אלא גם בצורתו. יש צורך לראות את הצורות שבוראות את העולם שלנו, ולבקש לא להמעיט מהן או לפסול אותן מראש, אלא לרחם על כל דבר במציאות גם כאשר הוא לא נראה מושלם בעינינו.
מהו הקשר בין התפילה לרחמנות ואכזריות?
הקשר בין תפילה לרחמנות הוא מרכזי בהרצאה, שכן אליעד מציין כי התפילה היא הדרך בה אדם יכול להפוך את רגשותיו לרחמים אמיתיים. דרך התפילה הוא פועל על המוח והדעת שלו, ומבצע תיקון שמביא אותו להבחין בין אכזריות לרחמנות אמיתית. מה שצריך להתרחש, הוא שהאדם יכנס לדיאלוג עם עצמו ויבין את כוונותיו האמיתיות. על ידי תפילה, האדם יכול לתקן את מחשבותיו ולהימנע מהשגיאות של "רחמים שקריים".
מהו המודל של המנהיגות ומה הקשר בין מנהיגות לתפילה?
נושא מנהיגות גם עולה בשיחה, אליעד מדבר על איך מנהיגות אמיתית לא קשורה לפופולריות או לרצון של האנשים, אלא קשורה להובלה של אנשים בכיוון הנכון. הוא מדגיש את החשיבות בהבנת האמת של המנהיגות - להיות מנהיג אמיתי ולא רק להיתפס כמנהיג בעיני אחרים. מנהיג אמיתי הוא אדם שיש לו את החכמה הפנימית להוביל אחרים, ויש לו את היכולת להעביר את תפיסת העולם הזו בבהירות ובפשטות.
בנוגע לתפילה, אליעד מבהיר...