השאלה האם לאדם יש בחירה חופשית או שהכל נקבע מראש היא נושא מורכב, הנמצא במחלוקת עמוקה. מצד אחד קיימת האמונה שהכל נקבע מלמעלה, כמו באסלאם, שם מקובל להגיד "הכל מכתוב", כלומר, כל פעולה או אירוע מתוכנן מראש על ידי אלוהים. מצד שני, היהדות מנסה להציג עמדה מתוחכמת יותר וטוענת טענה פרדוקסלית לפיה "הכל צפוי והרשות נתונה". האמירה הזאת מיוחסת לרבי עקיבא, ומשמעותה לכאורה שאלוהים יודע מראש כל מה שיקרה, ובכל זאת יש לאדם חופש פעולה ובחירה.
למה רבי עקיבא טעה כשאמר שהכל צפוי והרשות נתונה?
רבי עקיבא טען שהכל צפוי והרשות נתונה, אך הגישה הזו מציגה סתירה לוגית, ולכן הוא מתואר כמי שלא הבין באמת את מה שאמר. אם הכל אכן ידוע מראש, לא ייתכן שתהיה לאדם בחירה אמיתית. לפי אליעד כהן, רבי עקיבא היה צריך להיות מספיק חכם כדי להבין שאין טעם להילחם על אמונתו ולהתעקש עליה עד מוות. במקום זאת, היה עליו להסכים להמיר את דתו כשהרומאים ביקשו זאת, שכן אדם שמאושר באמת לא מחפש את האמת ולא נאחז באמונות מסוימות. לטענת אליעד, ההתעקשות של רבי עקיבא על אמונתו היתה "טיפשות", שהרי אם הכל נקבע מראש, ההתנגדות שלו הייתה חסרת היגיון לחלוטין.
למה השאלה "בשביל מה לקום בבוקר" היא שאלה טיפשית?
אליעד כהן מדגיש שמי ששואל "אם הכל נקבע מראש, למה לקום בבוקר?" הוא גם שקרן וגם טיפש. הסיבה לכך פשוטה: אם האדם באמת הבין שאין לו בחירה חופשית, הוא לא אמור בכלל לשאול שאלות מסוג זה. עצם השאלה מניחה בטעות שהאדם צריך לבחור האם לקום בבוקר או לא, בעוד שבמציאות שאין בה בחירה חופשית אין מקום לשאלה כזאת בכלל, כיוון שהפעולות נעשות מאליהן בלי בחירה או החלטה עצמית של האדם.
כיצד רבי נחמן מברסלב מסביר את עניין הבחירה החופשית?
אליעד מציג את דבריו של רבי נחמן מברסלב שטען כי הסיבה היחידה שהאדם חושב שיש לו בחירה חופשית היא כי הוא לא מבין לעומק את הקשר שבין הידיעה לבין הבחירה. במילים אחרות, לפי רבי נחמן, מי שיש לו שכל אמיתי מבין שאין בחירה בכלל, כי הבחירה היא חלק מהידיעה האלוהית, וממילא אלוהים קובע לאדם את רצונותיו. מצד שני, רבי נחמן אמר גם שאם האדם רוצה לעשות משהו, הוא עושה אותו. אליעד מציין שהתלמיד של רבי נחמן, רבי נתן, לא הבין את העומק שבדברים האלה וחשב שזו הוכחה שיש לו באמת בחירה, בעוד שאליעד מסביר שהאדם למעשה מוגבל על ידי הרצונות שאלוהים מטיל עליו מלמעלה.
האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית?
אליעד כהן מבהיר נקודה פילוסופית חשובה נוספת לגבי הבחירה של אלוהים עצמו. אם אלוהים יצר את הרצון של עצמו, עולה השאלה האם היה לו רצון לפני שיצר את רצונו. אם לא היה לו רצון, כיצד הוא יצר אותו? ואם היה לו רצון קודם, אז מה יצר את אותו רצון קודם? מכאן שגם לאלוהים אין בחירה חופשית באמת, והוא כבול במערכת של רצונות שמעליו, ולכן האלוהים שברא את העולם אינו בעל בחירה חופשית מוחלטת.
למי יש באמת בחירה חופשית?
אליעד כהן מסביר שבחירה חופשית מוחלטת אפשרית רק לאלוהים הראשון ביותר, אשר נמצא מעבר לכל רצון ולכל הגדרה. מבחינה אנושית, האדם מגלה שאין לו כלל בחירה חופשית. אך ברגע שהאדם יגיע להבנה מוחלטת שאין לו בחירה בכלל, הוא יהפוך לאלוהים עצמו ואז יוכל לחקור ולגלות מי באמת יצר את אלוהים. במצב תודעתי זה, שבו האדם מבין שהוא בעצמו האלוהות הראשונה, הוא יגיע למצב שבו קיימת בחירה חופשית מוחלטת.
איך אפשר להגיע להבנה שאין בחירה חופשית, ולהשיג בחירה חופשית אמיתית?
הדרך להשגת הבנה כזאת, לפי אליעד כהן, מתחילה בהתבוננות פנימית עמוקה של האדם אל תוך עצמו, עד שיגלה שהוא "כלום", ואפילו להיות כלום זה יותר מדי. ברגע שהוא מגיע לנקודת האפס המוחלטת הזו, התודעה שלו משתנה, והוא מבין שאין לו שום בחירה חופשית. בשלב הבא, הוא הופך להיות תודעה אלוהית שחוקרת את עצמה בגוף ראשון, ורק אז מגלה גם מי יצר את אלוהים. בנקודה הזאת בלבד קיימת בחירה חופשית אמיתית, בחירה ללא כל מגבלה.
מה המסקנה הסופית של אליעד כהן בנושא דטרמיניזם ובחירה חופשית?
המסקנה שאליה מגיע אליעד כהן היא שכל מי שממשיך לשאול אם יש לו או אין לו בחירה חופשית לעולם לא יגיע לתשובה אמיתית וברורה. התשובה היחידה שתספק פתרון סופי לשאלה זו היא החוויה המוחלטת של חוסר הבחירה. רק כשאדם יגיע להכרה מוחלטת שאין לו שום שליטה ושום בחירה, הוא יגיע למצב של בחירה חופשית אמיתית, בו הוא הופך להיות האלוהות עצמה.
- בחירה חופשית מול דטרמיניזם
- האם הכל גורל או שיש לאדם שליטה על חייו?
- רבי נחמן על מושג הבחירה
- האם אלוהים מחליט על הכל?
- איך להבין את רצון האדם?
השאלה המרכזית שעולה היא האם לאדם יש בחירה חופשית או שהכל נקבע מראש. טענה נפוצה בתפיסת הדת המוסלמית היא שהכל "מלמעלה", כלומר, הכל מוכתב על ידי אלוהים. לעומת זאת, היהדות מוצגת ככזו שמנסה לשלב בין שני הקצוות, בטענה שהכל צפוי אך הרשות נתונה - כלומר, יש לאדם בחירה חופשית למרות שהכל ידוע מראש.
למה רבי עקיבא נחשב לטיפש לפי ההסתכלות הזו?
רבי עקיבא, שאמר "הכל צפוי והרשות נתונה", מוצג כאן כמי שאחז באמונה סותרת. אם הכל ידוע מראש, כיצד יש לאדם בחירה? לפי הפרשנות הזו, הוא לא היה אמור להיצמד לאמונתו עד כדי כך שהיה מוכן למות עליה, אלא היה יכול להתפשר כדי להינצל. התפיסה כאן היא שאדם אמיתי לא מחפש אחר האמת, אלא חי את חייו ללא עיסוק באמונות מסבכות.
אם אין בחירה חופשית, למה לקום בבוקר?
זו שאלה שמעלה כל מי שמאמין שהכל נקבע מראש - אם הכל מוכתב, למה להתאמץ? הטענה כאן היא שמי ששואל שאלה כזו הוא גם שקרן וגם טיפש, כי אם באמת הבין שאין לו בחירה, לא היה שואל למה עליו לפעול. השאלה עצמה נובעת מתוך ההנחה שיש בחירה כלשהי, ולכן היא לא הגיונית בתוך מערכת מחשבה דטרמיניסטית טהורה.
איך רבי נחמן מסביר את עניין הבחירה?
רבי נחמן טען שהתפיסה של הבחירה החופשית נובעת מכך שהאדם אינו מבין את השכל של הבחירה והידיעה. אם היה מבין זאת, היה יודע שאין לו באמת בחירה. עם זאת, הוא גם אמר "אם אתה רוצה, אתה עושה!" - מה שנתן לאנשים את האשליה שיש להם רצון חופשי, בעוד שלמעשה הרצון שלהם כבר מוכתב.
האם גם לאלוהים אין בחירה חופשית?
כדי להבין אם יש לאדם בחירה, יש צורך לשאול אם גם לאלוהים יש בחירה. אם אלוהים ברא את הרצון שלו, האם עשה זאת מתוך רצון קיים? אם לא היה לו רצון עדיין, כיצד יכול היה ליצור אותו? אם כך, גם אלוהים פועל מתוך מערכת שלא הוא יצר, ולכן גם לו אין באמת בחירה חופשית.
אז למי יש בחירה חופשית?
הטענה כאן היא שהבחירה החופשית קיימת רק אצל האלוהים הראשון, שמעבר לכל רצון והגבלה. מנקודת המבט האנושית, אין בחירה חופשית כלל. אך כאשר אדם מגיע להבנה מוחלטת שאין לו בחירה, הוא למעשה מגיע למצב של חוסר תודעה אינדיבידואלית, שבו הוא מתמזג עם האלוהות - ואז חווה בחירה מוחלטת, ואז מגלה שגם לאלוהים אין בחירה.
מה הדרך להגיע להבנה הזו?
על האדם להתבונן בעצמו ולחפש את האמת עד שהוא חווה חוסר בחירה מוחלט. ברגע שהוא מבין שאין לו כלל רצון עצמאי, תודעתו משתנה והוא חווה את המציאות מנקודת מבט אלוהית. בשלב הזה הוא מבין שהאלוהות עצמה אינה בעלת רצון נפרד, אלא פועלת מתוך אחדות מוחלטת.
מה המסקנה הסופית?
מי שממשיך להתלבט אם יש לו בחירה או לא - לא יגיע לתשובה מוחלטת לעולם. רק מי שחווה חוסר בחירה באופן מוחלט, יוכל להגיע למצב שבו הוא הופך להיות הישות שבראה את האלוהים עצמו, ושם תתאפשר לו הבחירה החופשית המוחלטת.
- בחירה חופשית מול דטרמיניזם
- האם הכל גורל או שיש לאדם שליטה על חייו?
- רבי נחמן על מושג הבחירה
- האם אלוהים מחליט על הכל?
- איך להבין את רצון האדם?
ואני ואמר את זה בצורה ששאלו אותי בנוסח המקורי.
כי הערבים אומרים כביכול, הכל מלמעלה הכל מלמעלה, אז איך אפשר להינצל מזה?
כי אם הכל מלמעלה, אז למה בכלל לקום בבוקר?
והיהדות שהיא נוכלת, ולמה נוכלת? כי היא לא בקצה הזה או בקצה הזה, אלא מנסה לעשות דברים בצורה מתוחכמת, משתי הקצוות כביכול, היהדות מנסה להראות כאילו היא מאוזנת
כאילו היא באמצע, היא אומרת יש לך בחירה חופשית וגם אין לך.
גם רבי עקיבא היה טומטום, ולמה? כי אמר, הכל צפוי והרשות נתונה.
היהדות מבקשת שאלוהים ירחם עליהם בזכות הטמטום של רבי עקיבא.
ואני נותן לו קרדיט, לפחות שהיה מוכן למות על הטמטום של עצמו. ולמה היה מטומטם?
כי ברגע שביקשו ממנו להמיר את דתו, היה צריך להגיד בסדר, מה העניין.
אדם מאושר, אדם אמיתי, לא מחפש את האמת.
ואם רבי עקיבא היה לו שכל, היה כופר באלוהים, אבל הוא הפריד בין הרומאים ליהודים.
מה הבעיה? ברומא תהיה רומאי, מה הבעיה.
ורבי עקיבא לא ידע, שהצליח לחשוב שגם יש לו בחירה וגם אין לו.
גם המוסלמים חושבים שיש להם בחירה, למרות שהם אומרים שהכל מלמעלה.
ונעביר את זה עכשיו לרמה האנושית יותר, אם באמת אין לבן אדם בחירה, אז בשביל מה להתאמץ באמת? בשביל מה לקום בבוקר?
והתשובה היא שמי ששואל את השאלה הזו הוא גם שקרן וגם טיפש, כי השאלה נובעת מטיפשות, ולמה?
כי אם אדם מבין שאין לו בחירה חופשית, אז מה זה השאלה הזו למה לקום בבוקר?
כי אין לך בחירה, אז מה השאלה?
והאדם חושב שיש לו בחירה, אז הוא אומר טוב, אין לי בחירה... אבל בכל זאת.. מה לעשות בבוקר.
כי אם היה מבין באמת שאין לו בחירה, אז מה מהות השאלה בכלל?!
אם אין לך בחירה חופשית, אין בכלל שאלה, ממילא אתה עושה מה שרוצים ממך שתעשה.
ורבי נחמן מה שהיה איתו, הוא חי בקהילת מטומטמים יהודים שהיה להם את השיגעונות של עצמם.
ורבי נחמן אמר בעצמו, בליקוטי מוהר"ן, שאדם חושב שיש לו בחירה, שהסיבה שהאדם חושב שיש לו בחירה חופשית זה כי הוא מטומטם, זה רק כי אין לו שכל, בתורה כ"א חלק א':
" הסיבה שיש לאדם בחירה, זה בגלל שהוא לא מבין את השכל של הבחירה והידיעה, אבל אם היה לו שכל, היה יודע שאין לו בחירה ". כי הבחירה היא חלק מהידיעה.
נכון שיש לך בחירה חופשית, אבל אלוהים מחליט לך מה תבחר.
יום אחד, מישהו שאל את רבי נחמן, מה זו בחירה חופשית?
ורבי נחמן ענה, אם אתה רוצה, אתה עושה! ורבי נתן שלא קלט, והיה מטומטם, אמר וחקקתיו במוחי היטב, לזכור, שאם אני רוצה אני עושה, יש לי בחירה חופשית!
המטומטם הזה לא קלט איך שעבדו עליו, למה עבדו עליו? כי האדם בוחר לעשות את מה שהוא רוצה, אבל האדם מוגבל לעשות את מה שהוא רוצה, כי האלוהים מגביל אותך לעשות את מה שהוא רוצה.
וגם אלוהים מוגבל לבחור את מה שהוא רוצה.
נניח שאלוהים יצר את הרצון של עצמו, האם הוא רצה ליצור את הרצון של עצמו?
כי אם רצה ליצור את הרצון של עצמו ולא היה לו רצון עדיין, אז איך זה יכול להיות שיצר רצון?
כך שאם את הרצון שלו הוא לא יצר, אז משהו יצר את הרצון של אלוהים, ולכן גם לאלוהים אין רצון של עצמו.
ובחירה חופשית זה משהו אחר לגמרי לגמרי
. לאדם יש בחירה וגם אין לו. מצד הגוף אין לו בחירה, אלוהים מחיה את הכל כל הזמן, ואתה בקושי קיים בכלל, אין לך בחירה, וגם אם אתה אלוהים אין לך בחירה.
אבל מאיזה צד יש לך בחירה? מהצד של אלוהים שבחר שתהיה בחירה, ומי ברא את האלוהים הראשון שברא את הרצון, אני יודע שיש כאן שאלה.
אך מהצד של האלוהים הראשון אין שאלה, אין רצון, אין כלום, הכל אחד!
ויש בכך הרבה דברים עמוקים שכל אחד צריך להתבונן בהם.
אבל אם אתה כופר באלוהים וחושב שיש לך רצון משל עצמך, איך תבין בכלל את הרצון של אלוהים?
אם בן אדם רוצה להבין את הבחירה החופשית של אלוהים, קודם כל שיבין את הבחירה של עצמו
איך הוא יוכל להבין את הרצון, את הבחירה החופשית? אם הוא לא מבין את עצמו?
ועל ידי שהאדם מתבונן בתוכו, ומבין את האמת שהוא כלום, וגם כלום זה יותר מידי
על ידי זה התודעה שלו משנה צורה, על ידי זה הוא הופך להיות אלוהים, ואחר כך הוא מתחיל לחקור בגוף ראשון מה זו הבחירה החופשית של אלוהים, ואחר כך הוא מגלה מי ברא את אלוהים, ואחר כך יש לו בחירה חופשית באמת.
רבי נחמן אמר שלעתיד לבוא, שיהיה לאדם שכל יתבטל לו הבחירה, אבל מצד שני רבי נחמן השתבח, ושיבח את עצמו ואמר, תדעו לעצמכם שלי יש בחירה חופשית.
כי רבי נחמן היה בשורש, תלוי מאיפה מסתכלים על זה, כי אם אתה מלאך, מה שרבי נחמן אמר שהשכל הופך להיות מלאך, אז אין לך בחירה חופשית, כי למלאך אין בחירה.
אבל אם אתה בשורש, בשורש של הבורא אז יש לך בחירה
בפרקטיקה, השאלה האם צריך לקום בבוקר או לא לקום בבוקר, זו לא השאלה, השאלה היא מה היא האמת.
ושכל אחד יחפש את האמת, אם אין לך בחירה חופשית, אז תגלה את זה ובזה נגמרות השאלות.
אבל אם עדיין תמשיך להתלבט אם יש לך או אין לך, אז לא משנה מה שנגיד לך, אתה עדיין תמשיך להסתבך.
בשורה תחתונה, שכל אחד יחפש את האמת עד שיחווה חוסר בחירה מוחלט, עד שזה בקצה האחרון של חוסר בחירה
אז הוא יהפוך להיות אלוהים, ואז הוא יחשוב שיש לו בחירה, ואז יגלה שגם לאלוהים אין בחירה, ואז הוא יהפוך להיות זה שברא את אלוהים, ואז תהיה לו בחירה חופשית על הכל.