אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בחירה ✔יעוץ פוליטי, נאום ביבי נתניהו לבקשת חסינות, נאום בני גנץ תגובה לנאום ביבי, יעוץ פוליטי לביבי נתניהו, יעוץ פוליטי לכחול לבן, איך לגרום לאנשים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
יעוץ פוליטי, נאום ביבי נתניהו לבקשת חסינות, נאום בני גנץ תגובה לנאום ביבי, יעוץ פוליטי לביבי נתניהו, יעוץ פוליטי לכחול לבן, איך לגרום לאנשים לבחור בך? איך לשכנע מצביעים להצביע לך? איך להיות מנהיג? כתיבת נאום פוליטי, פוליטיקה
איך אפשר לשדרג נאומים פוליטיים ולגייס תומכים חדשים?

ההרצאה מתמקדת בניתוח פוליטי של נאומי שני פוליטיקאים מרכזיים: בנימין נתניהו ובני גנץ, תוך הצגת טיפים לשיפור יכולת השכנוע שלהם והאסטרטגיות בהן היו יכולים להשתמש כדי לגייס תומכים חדשים.

אליעד כהן מתחיל בהסבר על בקשת החסינות של בנימין נתניהו, ומסביר מדוע הנאום שלו בנושא חסינות היה שולי ולקוי מבחינה שיווקית. נתניהו טוען שהחסינות נועדה להגן עליו באופן אישי, כדי שיוכל להמשיך לשרת את העם. אליעד טוען שזו הייתה טעות. במקום להציג את החסינות כגנה על נבחר הציבור, היה עליו להציג אותה ככזו שמגינה על העם מפני הדחה פוליטית של נבחריהם. באופן זה, המסר היה יכול להישמע כהגנה על רצון הבוחר ולא כעניין אישי של נתניהו.

אליעד מציין כי בנימין נתניהו עושה דבר חשוב בכך שהוא מדבר באופן פרסונלי, פונה ישירות לציבור ומציג את עצמו כקורבן המותקף על ידי המתנגדיו. אך הוא טוען שהנאום היה יכול להיות הרבה יותר אפקטיבי אם נתניהו היה הופך את הסיפור לאישי יותר, פונה ישירות לבוחרים ואומר להם שהחסינות לא מיועדת לו אלא למען טובת הציבור. בעיניו, נתניהו היה צריך להדגיש את העובדה שהמתנגדים לחסינות פוגעים בציבור.

בנוגע לנושא הסיקור החיובי בתקשורת, אליעד מציע שזו הזדמנות עבור נתניהו למנף את הסיקור החיובי לטובתו. במקום להתגונן או להתעלם, הוא יכול להציג את הסיקור החיובי כהוכחה לכך שהוא ראש ממשלה טוב ושהישגיו מועילים לציבור. כהן טוען שנתניהו היה צריך להדגיש שהסיקור החיובי הוא סימן לכך שהוא עושה עבודה טובה, ואם היו רק ביקורות שליליות, זה היה סימן שהוא לא מבצע את תפקידו בצורה טובה.

החלק השני של ההרצאה עוסק בבני גנץ וטעויותיו בנאום. אליעד מציין כי גנץ לא ממקד את המסר שלו בקהל הרחב, אלא בעיקר במי שכבר תומכים בו. הוא טוען שגנץ היה צריך לפנות למצביעי הימין ולהציע להם הצעות שיתאימו לצרכים שלהם, כמו ביטחון, כלכלה ובריאות, במקום להתמקד בהתקפות על נתניהו, דבר שאינו נוגע למצביעי ימין.

אליעד מציע שבני גנץ היה צריך לשדרג את נאומיו כך שיפנו לקהל יעד רחב יותר, תוך שימוש במסרים שיכולים לשכנע את תומכי הימין להצביע לו. הוא מציין כי גנץ היה יכול להדגיש את הצורך בשיפור המצב הביטחוני והכלכלי, במקום להיגרר למתקפות כלפי נתניהו שמחזקות את תומכיו. כהן מציע לו גם להשתמש בשפה פרסונלית ולהפוך את הנאום לממוקד יותר בצרכים של הבוחרים.

בנוגע להבדלים בין המסרים של נתניהו לגנץ, אליעד מציין כי נתניהו מצליח למתג את עצמו באופן חזק, גם אם יש לו הרבה מתנגדים. הוא מציע לגנץ ללמוד מנתניהו ולהפוך את המסרים שלו ליותר ממוקדים ובעלי רלוונטיות עבור קהל יעד רחב יותר.

לסיכום, אליעד מציע למועמדים פוליטיים להשתמש בטכניקות שיווקיות מתקדמות, לפנות לציבור בצורה פרסונלית ולהתמקד בצרכים האמיתיים של הבוחרים. הוא טוען ששימוש בשפה מכוונת ופרסונלית יכול לשדרג את הנאום ולהפוך אותו ליותר אפקטיבי בשכנוע ציבור רחב.
שאלה: מהו ההקשר הכללי של הדיון ומדוע הוא עוסק בבקשת החסינות של בנימין נתניהו?

התשובה מתחילה בהסבר על כך שבנימין נתניהו ביקש חסינות. עולה פה השאלה כיצד נאומיו סביב החסינות, ובעיקר הנאום שבו הוא מסביר שהוא מבקש את החסינות כדי להמשיך לשרת את העם, יכלו להיות משודרגים מבחינה שיווקית ורטורית. כמו כן, ישנה התייחסות לנאום הנגדי של בני גנץ, שבו הוא מבקר את בקשת החסינות של נתניהו אך עושה זאת באופן שלא מצליח לשכנע מצביעים חדשים.

שאלה: איזו טעות עשה בנימין נתניהו בדרך שבה הציג את בקשת החסינות שלו?

התשובה מתמקדת בכך שנתניהו הציג את החסינות כמשהו שמגן עליו - על נבחר הציבור - כדי שיוכל להמשיך לשרת את העם. הטענה היא שזוהי טעות, מפני שהגישה השיווקית היעילה יותר היתה להציג את החסינות ככזאת שמגינה קודם כל על העם, על רצון הבוחר, כדי שלא יוכלו להדיח את הנציג שנבחר על ידם.

שאלה: איך בנימין נתניהו יכל לשדרג את המסר בנאום החסינות שלו?

תשובה מפורטת מציגה אפשרות שבה נתניהו היה מדגיש כי החסינות מבטיחה את הגנתו של הציבור מפני הדחה פוליטית של מי שהציבור בחר בו.
  • במקום לומר "החסינות מגנה עלי, הנבחר, כדי שאוכל לשרת אתכם", היה עליו לומר "החסינות מגנה עליכם מפני אלה שרוצים להדיח את שליחכם".
  • הוא היה צריך לפנות לבוחרים בצורה פרסונלית ולהסביר: "אתם בחרתם בי, אתם רוצים להמשיך לקבל ממני שירות, ולכן מי שמתנגד לחסינות שלי, בעצם פוגע בכם".
  • בדרך זו, היתה נוצרת תחושה שהחסינות אינה רק עניין פרטי של נתניהו אלא עניין ציבורי המקדם את האינטרסים של העם שבחר בו.
שאלה: באיזה אופן היה נתניהו יכול להפוך את נאומו לפרסונלי וממוקד יותר בקהל שלו?

התשובה מדגישה שנתניהו היה צריך למקד את המסר כך ש"אתם" - הציבור - תופיעו מרכזיים בנאום.
  • במקום לשדר "הם (היריבים) נגד נתניהו", עליו להצהיר "הם נגדכם, הבוחרים, כי אתם בחרתם בי".
  • להשתמש בשפה של "אנחנו" מול "הם": "אני ואתם נמצאים יחד, ואילו הם - אויבים, שמאל, בוגדים - רוצים לפגוע בכם דרך הפגיעה בי".
  • להכריז שהוא יוצא למאבק חסינות לא למענו, אלא למען הציבור, וכי כל הרדיפות נגדו הן בעצם רדיפות נגד רצון הבוחר.
  • להציף דוגמה כמו "אני מוכן שיעמידו אותי לדין, יגידו לי שאני בוגד, יכנו אותי בכל שם - העיקר לשרת אתכם".
שאלה: כיצד נתניהו יכל למנף את סוגיית הסיקור החיובי בתקשורת לטובתו?

התשובה טוענת שנתניהו נשאר תקוע במסר כי "אין סיבה להאשים אדם על שקיבל סיקור חיובי". במקום זאת, הוא יכל לפתח קו טיעון יעיל בהרבה:
  • להדגיש שהתקשורת ברובה נגדו, ודווקא מפני שהוא ראש ממשלה טוב ומביא הישגים לעם, לפעמים גם בתקשורת העוינת שלו מופיעים דברים חיוביים.
  • להכריז: "אתם (הציבור) צריכים לשמוח שיש סיקור חיובי לראש הממשלה, כי אם היתה רק ביקורת שלילית, זה היה סימן שאני לא עושה דברים טובים עבורכם".
  • להפוך את הנרטיב כך שהסיקור החיובי מצביע על הישגים אמיתיים, ולהאשים את מתנגדיו בכך שהם כנראה מעדיפים ראש ממשלה כושל שיקבל רק ביקורת שלילית.
  • לשוב ולחבר זאת אל "אתם" - העם - ולהגיד שהסיקור החיובי מוכיח שאכן נעשו פעולות טובות לטובת הציבור.
שאלה: מה הקשר לדבריו על "אני אלוהים וכולם אלוהים" ולעניין ההשוואות בין אנשים?

בתוך ההסבר המפורט, מופיעה אמירה כללית: "אני אלוהים, אבל גם כולם אלוהים במידה שווה". זו דרך לומר שאין כאן טענה שמישהו באמת עליון על האחר, אלא שיש שוויון ערך בין כולם. במקביל, נטען שנתניהו "לא מספיק חכם כמו שהוא חושב" ושנאוומיו אמנם טובים ביחס למתחרים, אבל הם עדיין יכולים להיות משודרגים הרבה יותר.

שאלה: כיצד הקטע עובר לעיסוק בבני גנץ ומדוע מכונה "ליצן"?

התשובה טוענת שבני גנץ מקבל יחס מזלזל ("ליצן") בשל האופן שבו הוא נואם, ואינו נתפס כחכם בתחום הרטוריקה. יחד עם זאת, מובהר שאין הכרח שהוא רע, או פחות טוב כמדינאי. אלא, הטענה היא שמבחינת שכנוע והעברת מסרים, הוא איננו ממוקד דיו בקהל שלא הצביע לו עד כה.

שאלה: מהו הטיפ השיווקי שניתן לבני גנץ כדי לשכנע יותר אנשים להצביע לו?

התשובה מבהירה שאם בני גנץ היה רוצה להגדיל את כוחו הפוליטי, היה עליו לפנות למי שלא הצביע לו בעבר - כלומר, למצביעי נתניהו והימין - ולהציע להם משהו שיהיה רלוונטי לצרכים שלהם.
  • בני גנץ לא צריך לדבר לאלה ששונאים את ביבי ממילא, כי הם כבר תומכים בו.
  • במקום לומר "ביבי מושחת, ביבי פוגע במדינה", היה צריך לדבר על צרכי מצביעי הימין - למשל ביטחון, מצב כלכלי, מצב רפואי - ולהסביר איך הוא יטפל בזה טוב יותר מביבי.
  • הוא היה צריך להדגיש: "אני מתבייש שראש ממשלה מתעסק בחסינות במקום לטפל ברקטות או במערכת הבריאות", וכך לבוא ממקום המדבר על ביטחונם של תומכי הימין.
  • בכך, הוא היה מנסה למשוך קולות של מי שמצביע לביבי. כי המתקפה השמאלית הקלאסית של "ביבי מושחת" בדרך כלל מחזקת את תומכי ביבי סביבו.
שאלה: מדוע נטען שיש חוסר הבנה בכחול לבן לגבי גיוס מצביעי ימין?

התשובה מציגה שתי נקודות עיקריות:
  • שלושה רמטכ"לים - גנץ, אשכנזי, יעלון - לא מצליחים למתג את עצמם כיותר אנשי ביטחון מביבי, אף על פי שהגיונית הם אמורים להצטייר כך.
  • אם היו להם כלים שיווקיים נכונים, הם היו "תוקפים את ביבי מימין", מבטיחים עוד יותר דברים מביבי בכל הנושאים הביטחוניים, או אפילו טוענים "אנחנו הרבה יותר חזקים ממנו ונעשה צעדים אגרסיביים יותר כדי להגן על העם".
  • אלא שהחשש הוא לאבד את אנשי השמאל הקיצוני, אבל למעשה כדי לנצח, יש צורך לגייס מצביעים מהימין - ולכן היה עליהם לאמץ מסרים "ימניים" יותר בצורה אסטרטגית.
  • בפועל, הם נשארים בעיקר במסרים של "ביבי מושחת" ואינם מושכים קולות חדשים, מה שממשיך לאפשר לביבי למתג את עצמו כבחירה יחידה עבור מצביעי הימין.
שאלה: מהי הגישה הכללית לגבי מי משקר ומי לא, וכיצד קשורה לכך אמירת "אם כבר משקרים, כדאי לעשות זאת בצורה מקצועית"?

התשובה כוללת טענה שכל הפוליטיקאים, כולל ביבי וגנץ, עוסקים בצורה כזו או אחרת במסרי שכנוע שיכולים לגלוש לשקרים או להגזמות. נטען שביבי "משקר בלי למצמץ", אבל לטענת הדובר אפשר היה "לשקר" בצורה משכנעת אפילו יותר. במילים אחרות, אם כבר משתמשים בטכניקות של רטוריקה פוליטית שמייפות את המציאות או מעצבות אותה, ראוי לעשות זאת באופן יעיל והתקפי יותר עבור הקהל שאליו אתה פונה.

שאלה: איך הדיון מסתיים ומהי ההמלצה הכללית לבוחרים?

התשובה מסכמת במספר מסרים:
  • למרות שהשיח התמקד בעיקר בטעויות הרטוריות של נתניהו ושל בני גנץ, יש מקום להזכיר שכדאי לכל אחד לבחור בעצמו את דרכו ולא "לעבוד על עצמו".
  • מי שרוצה עוד מידע על עמדות לגבי "במי לבחור" או על נושאים הקשורים בבחירות, מוזמן לחפש מקורות מידע רחבים יותר.
  • משתמע שבכולם יש צדדים טובים ופחות טובים, ובכל האמירות האלו אין בכוונה לקבוע בהכרח מי צודק. הרעיון הוא להראות כיצד הם יכלו להציג את עצמם בצורה משכנעת יותר.
שאלה: מה חשוב לזכור בנוגע להתייחסות ל"ביבי" ול"בני"?

עולה הרעיון שאין הכרח לפרש את הנתונים כאילו ביבי בהכרח חכם או גנץ בהכרח טיפש. יש כאן ביקורת על כישורי הנאום של השניים. ביבי נחשב "אשף" ביחס למתחריו, אבל גם הוא אינו ממצה את מלוא האפשרויות הרטוריות. בני גנץ, מצדו, נתפס כמי שפשוט לא מדבר כלל למי שלא אוהד אותו מראש.

שאלה: מהו הרעיון המרכזי בהיבט השכנוע הפוליטי שעולה מכל הדברים הללו?

ברמה השיווקית, ההדגשה היא:
  • פוליטיקאי צריך לפנות למי שעדיין לא בחר בו. להציע להם סיבה להזדהות עם המסר.
  • חשוב להשתמש בשפה פרסונלית, "אני ואתם" מול "הם", כדי לגייס תמיכה רגשית.
  • אם יריבייך תוקפים אותך על היבט מסוים (כמו סיקור חיובי), נצל זאת לטובתך במקום להתגונן או להתעלם.
  • התעמקות במסרים שנוגעים לצרכים האמיתיים של אנשים (ביטחון, כלכלה, בריאות) עשויה למשוך מצביעים יותר מאשר התקפות כלליות.
שאלה: האם נאמר דבר מה על עדיפות מנהיגותית או על מהות האמת שבטענות הצדדים?

ההבהרה היא שכל הדוגמאות לגבי מה ביבי או בני יכלו לעשות, אינן מעידות בהכרח על נכונותן המוסרית או המדינית של האמירות. מדובר בהדגמה ליישום כללי שכנוע, אסטרטגיה פוליטית, והבנת שפת בוחרים. נאמר גם שהדובר לא בהכרח מצדד באיש מהם, אך מציג דרכים לשכלל את הנאום.

שאלה: מהי ההמלצה האחרונה שניתנת למי שרוצה מידע נוסף?

כולם מוזמנים לחפש באתר הרלוונטי ולהעמיק בנושאים כמו "ייעוץ פוליטי", "ניתוח רעיונות", "איך לדרבן אנשים לבחור בך" וכולי. מוסבר שוב שהעיקר הוא שהבוחר לא יעבוד על עצמו ושבסופו של דבר כולנו "אלוהים" וכולנו שווים, אבל בו - זמנית אפשר למנף את הנאום לרמה גבוהה יותר של שכנוע כאשר מבינים לעומק את צרכי הקהל.
במי לבחור בבחירות? מי מתאים להיות ראש ממשלה? שיטות שכנוע פוליטיות, שיטות שכנוע של פוליטיקאים, חוק החסינות, סיקור חיובי, שכנוע פרסונאלי, יעוץ לביבי נתניהו, יעוץ לבני גנץ, יעוץ לכחול לבן, יעוץ לליכוד, ניתוח ראיון פוליטי, מי הלקוחות שלך? לדבר ללקוחות שלך, איך להיבחר לראשות הממשלה? שכנוע פוליטי, גוש הימין, גוש השמאל, בקשת חסינות לראש הממשלה, דמוקרטיה
ביבי מושחת ראש ממשלה נוצרת יעוץ פוליטי מנהיג כת לנצח הרגשה הוכחה שימוש כלכלה להזדהות איך לגרום איך לגרום ל איך לגרום לאנשים איך לגרום לאנשים לבחור איך לגרום לאנשים לבחור בך איך להיות איך להיות מנהיג איך לשכנע איך לשכנע אנשים איך לשכנע מצביעים איך לשכנע מצביעים להצביע לך אימון לפוליטיקאים אנשים בחירה ביבי ביבי נתניהו בני גנץ בנימין נתניהו בקשת חסינות גנץ יועץ יועץ אסטרטגי יועץ אסטרטגי פוליטי יועץ פוליטי יועץ תקשורת יועץ תקשורת פוליטי יעוץ יעוץ פוליטי יעוץ פוליטי לביבי נתניהו יעוץ פוליטי לכחול לבן יעוץ תקשורתי כחול לבן כיצד להיות מנהיג כיצד לשכנע אנשים כתיבת נאום פוליטי כתיבת נאומים לאנשים לבחור לבחור בך לגרום לגרום לאנשים לגרום לאנשים לבחור לגרום לאנשים לבחור בך להיות מנהיג להצביע להצביע לך לנאום לשכנע לשכנע אנשים לשכנע אנשים לבחור בך לשכנע מצביעים לשכנע מצביעים להצביע לשכנע מצביעים להצביע לך מנהיג מנהיגות מצביעים נאום נאום ביבי נתניהו נאום ביבי נתניהו לבקשת חסינות נאום בני גנץ תגובה לנאום ביבי נאום פוליטי נתניהו פוליטי פוליטיקה שכנוע תגובה תגובות
בחירה / בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה / בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים
בחירה בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים בחירה בחירה אישית בחירה בחיים ללא ילדים בחירה בין חסרונות בחירה בין טוב לרע בחירה בלב שלם בחירה בלי חיסרון בחירה בלי טוב ורע בחירה וידיעה בחירה חופשית בחירה חופשית אלוהית בחירה חופשית אמיתית בחירה חופשית באמת בחירה חופשית בתהליך טיפולי בחירה חופשית האם יש בחירה חופשית זה טוב או רע בחירה חופשית חלקית בחירה חופשית לאלוהים בחירה חופשית לעשות בחירה חופשית לעשות כרצונו בחירה חופשית מהי בחירה חופשית מלאה בחירה חופשית על הכל בחירה חופשית רגשית בחירה חופשית של אלוהים בחירה חופשית של תינוק בחירה טוב או רע בחירה לא טובה בחירה ללא סיבה
מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת ה"אני"? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות?
... בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות? מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? בשיחה מעמיקה ומפורטת עוסק אליעד כהן בנושא הבחירה החופשית, ומדגיש את חשיבות ההבנה האם האדם פועל מתוך רצונו האמיתי או מתוך אילוץ רגשי. האדם עשוי להרגיש שחובה עליו להבין האם קיימת בחירה חופשית כדי לתפקד בחיים, דבר שלדברי אליעד כהן מעוות את החקירה והופך אותה ממקור להנאה ולחקירה טבעית לכפייה עצמית הגורמת סבל. לדוגמה, הוא מתאר אדם שחוקר את נושא הבחירה החופשית מתוך מחשבה שאם לא יבין זאת, הוא לא יצליח להרגיש חופשי במערכות יחסים ובחיים באופן כללי. האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? לפי אליעד, כדי להבין באמת מהי בחירה חופשית, על האדם להגדיר בצורה מדויקת מה המשמעות של אין לי בחירה. משמעות ההבנה שאין בחירה היא שהרצונות שהאדם חווה כשלו, אינם באמת שייכים לו אלא למציאות עצמה. למשל, כשאדם רוצה לשתות מים, התחושה היא שהוא רוצה זאת בעצמו, אך אם אין בחירה, הרצון לשתות לא נובע ממנו אלא מתוך תהליך עמוק יותר המונע על ידי המציאות. במצב כזה, האדם הוא מעין רובוט שפועל מתוך תכנות קוסמי, ולא מתוך בחירה מודעת ואישית. האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? אליעד כהן מציע לבחון את השאלה מתוך נקודת מבט חווייתית ולא רק פילוסופית. לדעתו, כאשר נעלמת התחושה של אני נפרד, נוצרת חוויית ... לו שליטה על הרגשות שלו, ואין הוא אחראי אם הוא מרגיש כאב או שמחה - הכל קורה דרכו, והוא משוחרר מהלחץ ומהאשמה האישית לגבי האירועים שמתרחשים בחייו. האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? השאלה שעולה בשיחה היא, מדוע חשוב לנו להרגיש רגשות כמו כעס או אכזבה אם אנו מבינים שאין לנו שליטה אמיתית על האירועים. אליעד ... כמו אשמה או כעס, אלא רק למציאות שפועלת דרכו. האדם שחווה את האמת הזו מתנתק מזהותו האישית, ומתאחד עם המציאות הקוסמית. איך ניתן לחיות בפועל בלי תחושת בחירה? למרות ההבנה העמוקה שאין בחירה חופשית, האדם חייב ביום - יום להמשיך לחיות ולפעול כאילו הוא בעל בחירה. לדוגמה, אם אדם רואה מחבל - הוא יברח, אך במקביל יכול להרגיש שזה אלוהים שבורח מעצמו. כך נוצרת חוויה כפולה שבה האדם פועל בעולם מתוך תחושת בחירה, אך במקביל מודע לכך שכל האירועים נקבעים על ידי המציאות, כמו דמויות בחלום של החולם עצמו. האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? אליעד מבהיר כי מי שמבין לעומק שאין לו בחירה, מבין שהמחשבות והרצונות הם לא שלו באופן אישי, אלא שייכים למציאות עצמה. אדם כזה מפסיק להיאבק עם אנשים, מפסיק להילחם במציאות, ומתחיל לפעול בצורה הרמונית עם ... אני נפרד שנאבק, הוא הופך להיות ביטוי ישיר של הרצון הקוסמי, וזה משחרר אותו מהלחצים ומהקונפליקטים הפנימיים. איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? גם לאחר ההבנה העמוקה הזו, האדם ממשיך לתפקד בעולם - לאכול, לנהל מערכות יחסים, לעבוד, ואף להתווכח או לריב אם יש צורך. אך ברקע הוא מודע שכל מה שקורה ... שלו הן ביטויים של אותו רצון. למשל, כשאדם אומר אני אוהב אותך, זו לא באמת החלטה אישית שלו, אלא ביטוי של רצון המציאות המתגלם דרכו. כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? ההבנה שאין בחירה חופשית, לדברי אליעד, אינה משתקת אלא משחררת את האדם מלחצים, מתחושות אשמה ומתסכול. האדם פועל בעולם מתוך קבלה מלאה של המציאות, ולא מתוך מאבק. דווקא ההבנה שאין בחירה מאפשרת לאדם לחוות אהבה אמיתית, כי הוא הופך להיות פרפר של אלוהים, כלי ביטוי נקי של הרצון הקוסמי, ללא תלות במאבקים הפנימיים של האגו האישי שלו. האם באמת יש לנו בחירה או לא? אליעד כהן מסביר כי לא מדובר בשאלה של כן או לא. ישנן רמות שונות של תודעה: ברמה אחת יש בחירה, וברמה אחרת אין
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
... + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה? האם קיימת בחירה חופשית אמיתית במציאות שלנו? הרעיון שאליעד כהן מציג בהרצאה עוסק בשאלה העמוקה: האם קיימת באמת בחירה חופשית לאדם או אפילו לאלוהים? כאשר אנשים שואלים על בחירה חופשית, הם מניחים מראש שלאלוהים עצמו יש בחירה חופשית. אולם לפני ששואלים אם לאדם יש בחירה חופשית, עלינו לברר אם בחירה חופשית קיימת בכלל במציאות, אפילו אצל אלוהים. בחירה חופשית, בהגדרתה הפשוטה, היא מצב שבו לאדם יש רצון, התלבטויות בין כמה אפשרויות, והוא בוחר מה לעשות בהתאם לרצונו. מדוע לאדם אין באמת בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד כהן מסביר בפירוט רב את הסיבה המרכזית לכך שלאדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם לא באמת שולט ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים בתוכו בלי שליטתו. האם לאלוהים באמת יש בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד מסביר שגם לאלוהים אין באמת בחירה חופשית, במיוחד כאשר מסתכלים על הרעיון מזווית של אחדות מוחלטת. בפרספקטיבה האמיתית ביותר, שבה הכל אחד ואין הפרדה, אין אפילו משמעות למושג בחירה, כי אין נפרדות ואין שום שינוי או הבדל שיאפשר בחירה. במצב הזה, אלוהים לא יכול לבחור כי אין לו אופציות לבחור מתוכן. גם בפרספקטיבה שבה אלוהים ברא את העולם, עדיין מתברר שאין לו באמת בחירה חופשית. אנשים חושבים שאם אלוהים היה יכול לברוא או לא לברוא את העולם, אז הוא בהכרח בחר לעשות זאת. אבל אליעד מדגיש שהאפשרות לעשות או לא לעשות אינה מעידה על בחירה אמיתית. יכול להיות שאלוהים הוכרח לברוא את העולם, משום שאולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה בפועל. מהו רגע הבריאה האמיתי לפי אליעד כהן? רגע הבריאה ... ברגע שהבורא רצה משהו, הוא יצר הפרדה מעצמו, ובכך נוצרה כבר הנפרדות הראשונה. אם יש הפרדה, אז כבר אין אחדות מוחלטת. אליעד מציין שהרצון הראשון לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר מעצמו, בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה. האם לאלוהים יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל? ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את העולם, בהכרח נוצרת הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה. מדוע בכל זאת ישנה בחירה חופשית במובן גבוה יותר? למרות שאליעד כהן מסביר שלאלוהים ולאדם אין באמת בחירה חופשית במובן הרגיל, הוא מציג מושג עמוק יותר של
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
... הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע? האם יש לאדם בחירה חופשית באמת? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה בהרצאה היא: האם יש לאדם בחירה חופשית? זו אחת השאלות הפילוסופיות העמוקות ביותר שמעסיקות אנשים מזה דורות. אליעד כהן מסביר שחשוב לחפש את האמת ללא אינטרסים אישיים, מכיוון שברגע שאדם מגיע עם אינטרסים לתשובה ... עלול לפספס את האמת האובייקטיבית. לפני שאדם שואל האם קיימת בחירה חופשית, עליו לבדוק מהם האינטרסים שלו שיגרמו לו להעדיף תשובה מסוימת. לדוגמה, כאשר אדם שואל האם העולם טוב או רע, הוא נוטה להעדיף את התשובה שהעולם טוב, משום שיותר נעים לחיות ... מאחורי הדברים. באותו אופן, לאדם יש אינטרס ברור לחשוב שיש לו בחירה חופשית, מכיוון שאף אחד לא רוצה להרגיש שאין לו שליטה על חייו. למה לאדם יש אינטרס להאמין שיש לו בחירה חופשית? אליעד מסביר שיש לאדם אינטרס חזק מאוד להאמין שהוא בעל בחירה חופשית, משום שהאדם רוצה להרגיש חופשי ובשליטה. תחושת החופש והשליטה היא חלק חשוב מאוד בזהות של האדם. לדוגמה, אנשים עובדים קשה כדי להרוויח יותר כסף, לא רק בשביל הכסף עצמו, אלא כדי להגדיל את טווח אפשרויות הבחירה שלהם. זו הסיבה שאדם הזוכה בלוטו חש כל כך שמח - כעת הוא יכול לבחור מתוך אפשרויות רבות יותר. אליעד מביא דוגמה נוספת וקשה יותר, של אישה שנאנסת. מדוע הפגיעה כה קשה ומשפילה? כי הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות לאדם זה לקחת ממנו את הבחירה החופשית. ההשפלה העמוקה היא שהמציאות מתרחשת בניגוד מוחלט לרצון של האדם. אנשים פוחדים פחד עמוק מאובדן שליטה - הם מפחדים לאבד את אחיזתם במציאות, להשתגע או להפסיק לשלוט בתנועות שלהם. לכן, האינטרס העמוק ביותר הוא תמיד להגיע למסקנה שיש לאדם בחירה חופשית. האם תחושת הבחירה משקפת את המציאות? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין תחושת הבחירה לבין המציאות עצמה. הוא מביא דוגמה של אדם שחולם חלום - האדם יכול להרגיש דברים, אבל זה לא אומר שהתחושות משקפות את המציאות. באותה צורה, התחושה שיש לאדם בחירה חופשית לא בהכרח מעידה על כך שהאדם באמת שולט במציאות. למעשה, האדם אולי יכול לבחור מה לעשות בפועל, אך הוא לא שולט במה הוא רוצה לעשות מלכתחילה. לדברי אליעד, הרצון הראשוני לא נקבע על ידי האדם עצמו. האדם לא בחר להיוולד, לא בחר להיות קיים, ולא בחר את רצונותיו ... אינו שולט במציאות באופן מלא, אלא רק באופן חלקי ומוגבל. מדוע הבחירה החופשית היא מקור הסבל של האדם? אליעד מסביר שהסבל האמיתי של האדם הוא לא מכך שאין לו בחירה, אלא מכך שהוא מאמין שיש לו בחירה חלקית ומוגבלת. אילו לאדם הייתה בחירה מלאה ובלתי מוגבלת, הוא פשוט היה עושה כל דבר שרוצה, בלי התלבטויות וספקות. אך המציאות היא שהבחירה של האדם מוגבלת, ולכן הוא סובל ומתלבט מה לעשות, אם להתגרש או להישאר, אם להתפטר או להישאר בעבודה. לפעמים אדם אפילו מעדיף שלא תהיה לו בחירה, כדי להיפטר מהסבל של ההתלבטות. כאשר לאדם ברור לחלוטין שאין לו שליטה ושום בחירה, באותו רגע הרצון שלו מתבטל לגמרי. הוא כבר לא רוצה לשנות את המציאות, כי הוא יודע שהוא לא יכול לשנות אותה. במצב כזה, האדם חש שחרור מוחלט, משום שאין יותר פער בין הרצוי למצוי. אז ... עצמה הופכת להיות בדיוק כפי שהוא רוצה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן ממשיך ומסביר שגם לאלוהים עצמו אין בחירה חופשית, משום שגם הרצון של אלוהים נוצר ללא רצונו. אלוהים לא יכול היה לבחור את הרצון שלו עצמו, כי מלכתחילה לא היה לו רצון. מכאן שגם הגורם הראשון, כביכול אלוהים, אינו בעל בחירה חופשית. האדם המבין זאת לעומק הופך להיות האלוהים הראשון האמיתי, שמשמעותו שהאדם חווה את המציאות כולה כביטוי של רצונו העצמי. איך ניתן להשתחרר מהסבל באמצעות הבנת היעדר הבחירה? אליעד כהן מדגיש שהבנה עמוקה ואמיתית שאין לאדם שום בחירה מובילה לשחרור מוחלט. כאשר אין לאדם רצון שונה מהמציאות, הוא חווה שלמות אמיתית, משום שהכל קורה בדיוק כפי שהוא רוצה. הוא כבר לא סובל מהפער בין הרצון למציאות, ואין לו התלבטויות ...
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
... יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית? האם יש לאדם בחירה חופשית? האם באמת קיימת בחירה חופשית לאדם, או שכל פעולה שאנו עושים נקבעת מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה זו לעומק, תוך הבאת דוגמאות מפורטות רבות והסברים מגוונים הממחישים את הסוגיה בצורה יסודית ביותר. מהי בכלל בחירה חופשית? אליעד מתחיל בשאלה האם אדם באמת בוחר את מה שהוא עושה או את מה שהוא רוצה, ומציג את התפיסה האינטואיטיבית של רוב האנשים שמאמינים שיש להם בחירה חופשית. הוא מצטט את רבי נחמן שאומר שהבחירה החופשית מתבטאת באופן פשוט: אם אדם רוצה הוא עושה, ואם לא רוצה הוא לא עושה. אבל מצד שני, אליעד גם מביא את הגישה הנגדית לפיה אין לאדם בחירה חופשית כלל. הוא מבהיר כי לפי הגישה שאין בחירה, כל פעולה שאדם עושה נקבעת מראש, ואין באמת אפשרויות לבחור ביניהן. הוא נותן דוגמאות יומיומיות פשוטות כמו ההחלטה לשבת או לעמוד, ומנסה לברר האם באמת האדם בוחר בכל אחת מהפעולות הללו, או שפעולותיו מונעות על ידי סיבות נסתרות שאין לו שליטה עליהן. האם אפשר להוכיח שיש בחירה חופשית? אליעד עובר לשאלה האם ניתן להוכיח בצורה חד - משמעית שיש או שאין בחירה חופשית. הוא מסביר שהוכחה אמיתית לכך קשה מאוד, ואולי בלתי אפשרית, שכן כל ניסיון להוכיח לכיוון אחד מיד מציב שאלות ובעיות לגבי הכיוון הנגדי. לדוגמה, הוא מבקש מאחד המשתתפים לתת דוגמה לפעולה שיש לו עליה בחירה. המשתתף אומר שהוא בוחר את המילים שהוא אומר ברגע זה. אליעד שואל אותו בחזרה: מי בוחר לך את המחשבה שממנה המילים מגיעות?, ומכאן הוא ממשיך ומפרק את שאלת הבחירה למרכיביה: האם האדם הוא זה שבוחר את מחשבותיו, או אולי גם המחשבות עצמן באות ללא בחירה? מי בוחר את הרצון של האדם? אליעד מעלה נקודה חשובה נוספת לגבי הרצון עצמו - האם האדם בוחר את הרצון שלו, או שהרצון פשוט מופיע בתוכו? אם האדם לא בוחר את הרצון, אז האם אפשר בכלל לומר שיש לו בחירה? הוא ממחיש את זה דרך דוגמה מורכבת: אדם עומד על גשר, ודוחפים אותו, כך שהוא דוחף אדם אחר למטה, והאחרון מת. האם אפשר לומר שהאדם הראשון בחר לבצע את הפעולה? ... לומר שלא, כי הוא נדחף ולא בחר בעצמו לבצע את הפעולה. מצד שני, אם האדם דוחף בכוונה תחילה, ברור לנו שיש כאן בחירה ואחריות. אך מה קורה כשהמצב מורכב יותר, למשל כשאדם לא זוכר שהוא עשה פעולה מסוימת - האם זה אומר שאין לו
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
... יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה האם יש בחירה חופשית או שהכל מוכתב מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה מהותית ומורכבת: האם יש בחירה חופשית או שהכל דטרמיניסטי ומוכתב מראש? הוא מציג באופן מפורט שתי הוכחות מנוגדות, כאשר הוא טוען שניתן להוכיח באופן מוחלט שיש בחירה חופשית, וניתן גם להוכיח באופן מוחלט שאין בחירה חופשית. הדיון נפתח בשאלה מהי בכלל בחירה. אליעד מסביר שבחירה היא מצב שבו אדם רוצה משהו, ובהתאם לרצונו, הוא גורם לדבר לקרות. מה ההגדרה המדויקת של בחירה חופשית? אליעד מפרק את המושג בחירה חופשית ומסביר אותו לעומק. אם אתה עושה דבר מסוים מתוך רצון, לכאורה אתה בוחר לעשות אותו. לדוגמה, אם אדם רוצה לשתות מים, אז הוא שותה כי היה לו רצון, ולכן לכאורה זו בחירה. אולם, אליעד שואל מיד: מדוע האדם רצה לשתות? התשובה היא משום שהיה לו חיסרון. כאשר אדם פועל מתוך חיסרון, זו כבר לא בחירה חופשית אמיתית. בחירה חופשית מוחלטת היא כאשר לאדם אין שום דחף או חיסרון, והוא בכל זאת פועל. האם אלוהים בחר לברוא את העולם? אליעד ממשיך להסביר את הנושא דרך דוגמה של אלוהים. האם לאלוהים, שלכאורה מושלם ואין לו שום חיסרון, הייתה בחירה חופשית כאשר ברא את העולם? אם אלוהים הוא שלמות ואין לו שום צורך או חיסרון, למה הוא בחר ... אם לא חסר לו כלום? לומר שאלוהים רצה בלי סיבה זה בעצם לומר שהוא פעל ללא שום סיבה וללא שום דחף, וזה מנוגד להגדרה שלנו לבחירה. ולכן, אם פעולה נעשית ללא שום רצון או סיבה, זו כבר לא בחירה. מכאן ניתן להסיק שאלוהים בעצם לא בחר לברוא את העולם, אלא שזה קרה מעצמו. האם אפשר לרצות בלי ... אליעד מוסיף ומחדד את העניין: לומר שאלוהים רצה משהו ללא שום סיבה, זה כמו להגיד שאלוהים רצה בלי לרצות, או בחר בלי לבחור. אם אדם עושה פעולה בלי רצון או ללא קשר לרצונו, לא ניתן לקרוא לכך בחירה. מצד שני, לומר שרצה מתוך חיסרון, גם זה לא נקרא בחירה חופשית, אלא תוצאה של חיסרון שחייב אותו לפעול. לכן, אליעד מדגיש, כאשר מנסים להסביר שיש רצון ... אליעד נותן דוגמה: כשאדם הולך ברחוב ונופלת לו ביצה על המדרכה, האם הוא בחר לשבור את הביצה? ודאי שלא. הדבר פשוט קרה, ללא בחירה. באופן דומה, אם אלוהים יצר את העולם ללא שום חיסרון, אז גם הוא לא בחר אלא הבריאה התרחשה בעצמה, כמו שהאדם שנופל ושובר את המדרכה לא בוחר בכך באמת. למה אי אפשר להוכיח חד - משמעית שיש או אין בחירה? אליעד מראה שיש בעיה לוגית בלהוכיח את קיום או אי קיום הבחירה החופשית. אם אדם עושה פעולה בגלל רצונו, הוא לא באמת יכול להתנגד לרצון, ואז זו לא בחירה חופשית. אם הוא עושה פעולה ללא סיבה, זו גם לא בחירה אמיתית כי היא קרתה מעצמה. הוא נותן דוגמה נוספת: אם אדם טוען שהוא יכול להתנגד לרצונו, אז נשאל מדוע הוא בחר להתנגד לו? אם הוא עונה: כי רציתי, הרי שהרצון שוב שולט בו והוא לא באמת חופשי. כך, כל הגדרה של בחירה מובילה לפרדוקס שבו אי אפשר באמת להגיע למסקנה חד - משמעית. האם אלוהים מחויב לרצון שלו? עוד ...
אפשרויות בחירה בתהליך רכישה, פחד מהחמצה של לקוח, FOMO של לקוח, קבלת החלטות בזמן רכישה, לתת ללקוח לבחור, לתת ללקוח להחליט, אפשרויות בתהליך מכירה, אפשרויות בתהליך רכישה, האם להציג ללקוח אפשרויות בחירה? לבחור לקנות, האם לתת אפשרויות בחירה ללקוח? בחירה בתהליך מכירה, אפשרויות בחירה בתהליך מכירה
... בחירה בתהליך רכישה, פחד מהחמצה של לקוח, FOMO של לקוח, קבלת החלטות בזמן רכישה, לתת ללקוח לבחור, לתת ללקוח להחליט, אפשרויות בתהליך מכירה, אפשרויות בתהליך רכישה, האם להציג ללקוח אפשרויות בחירה? לבחור לקנות, האם לתת אפשרויות בחירה ללקוח? בחירה בתהליך מכירה, אפשרויות בחירה בתהליך מכירה כאשר באים למכור מוצר ללקוח, צריכים לדעת איך משפיע על הלקוח המצב שבו יש לו כמה אפשרויות בחירה שונות, שהוא צריך לבחור ביניהן. כגון לדוגמא לקוח שבא לרכוש רכב, שאפשרי להציג לו רכב אחד ולומר לו שיש לו רק אפשרות בחירה אחת של לרכוש או לא לרכוש את הרכב. אבל אפשרי גם לומר לו, שיש לו כמה אפשרויות בחירה , של כמה דגמים שונים וכולי. אז איך בעצם משפיעות אפשרויות בחירה על תהליך הרכישה. ואתן כאן כמה נקודות מבט. יכול לדוגמא להיות לקוח, שרוצה להרגיש שהוא בוחר בין אפשרויות שונות ושהוא לא רוצה להרגיש שכאילו נכפה עליו מה לרכוש. לדוגמא לקוח שחייב לרכוש כאן ועכשיו מוצר מסויים. ואז הוא מרגיש שהרכישה נכפית ... לרכישה, לא בגלל שהמוצר לא טוב לו, אלא בגלל שהוא מרגיש שהעסקה נכפית עליו. במקרה כזה לדוגמא, יש היגיון לתת ללקוח אפשרויות בחירה, כדי שהוא ירגיש שהוא בחר בחירה חופשית שלו, בתהליך המכירה. יכול גם להיות מצב שאנחנו נרצה שלקוח ירצה לרכוש מוצר X, וכדי לעודד אותו לרכוש את המוצר, אנחנו נרצה לגרום לו לראות עוד יותר טוב את היתרונות של המוצר X. ואת זה נוכל לעשות על ידי זה שניתן לו עוד אפשרות בחירה של מוצר Y שהוא הרבה פחות מתאים ללקוח בצורה ברורה וחד משמעית. כגון לדוגמא שנציג ללקוח מוצר הרבה יותר יקר, שהלקוח לא יכול להרשות לעצמו לרכוש אותו. אבל שמצד שני הלקוח ירגיש שהוא כן תאורטית יכול לרכוש אותו. כדי שהוא ירגיש שכן יש לו כאן אפשרות בחירה. ואז כאשר הלקוח רואה כמה אפשרויות בחירה, שרק אחת מהן טובה לו, אז בעצם מופעלת עליו מניפולציה, שהוא יכול לחשוב, שמאחר שאפשרות X עדיפה על אפשרות Y או אפשרות Z, מכך כאילו נובע שהוא בכלל ... רכישה. ואז נשתל ללקוח במוח, שכאילו הוא חייב לרכוש, רק שהוא מתלבט לגבי האפשרויות. אפשרות נוספת, שנציג ללקוח עוד אפשרויות בחירה, כדי לשדר לו אמינות בתהליך המכירה, שמנסים להתאים את המוצר לצרכים שלו. דהיינו, שהלקוח ירגיש שהמוצר לא סתם מתאים לו, אלא שיש כאן תהליך חשיבה ובדיקה ... חוששים שהלקוח יחשוב לעצמו, שלא הגיוני שהמוצר מתאים לו. או שאולי המוצר לא בהכרח מתאים ללקוח, אז נוכל להציג ללקוח אפשרויות בחירה, כדי לשדר ללקוח שיש כאן תהליך של התלבטות ודיוק של צרכי הלקוח. בפרט אם האפשרות הנוספת יותר זולה ויותר טובה ללקוח, שאז האפשרות הנוספת נראית ללקוח ... סיכוי לסגור את ההצעה השניה, כי היא משדרת ללקוח אמינות, לגבי איש המכירות. עד כאן היו רעיונות ללמה כן לתת ללקוח כמה אפשרויות בחירה. אבל צריכים לדעת שכאשר נותנים ללקוח כמה אפשרויות בחירה, יש בזה גם חסרונות. לדוגמא לקוח שקשה לו להחליט, או לקוח שסובל מ FOMO פחד מהחמצה, או לקוח שתמיד חושש שהוא מפספס משהו עוד יותר טוב, או לקוח שיראה בכל אחת מהאפשרויות, את החסרונות שיש בה, בגלל שהוא ראה את היתרונות שיש באפשרויות האחרות. בכל המקרים האלו, לתת ללקוח אפשרות לבחור בין מוצרים שונים עשויה להרוס את העסקה. כי הלקוח מתלבט בין האפשרויות השונות ולא מסוגל להגיע להחלטה. כמו חמורו של בורידן, שלא ידע אם לאכול או לשתות, אז הוא מת ברעב ובצמא בו זמנית. ולכן, כאשר נותנים ללקוח אפשרויות בחירה, חייבים לקחת בחשבון האם וכמה אפשרויות בחירה לתת ללקוח. איך להציג כל אפשרות בחירה, מה לפני מה וכולי? אילו אפשרויות בחירה לתת ללקוח וכולי. ולזכור? שלפעמים העסקה לא תתבצע, לא בגלל שהמוצר לא טוב, אלא בגלל שיש יותר מידי אפשרויות, שאז הן מקשות על ההחלטה. כי המוצר לעולם אינו מושלם. ויש כאלו שמתקשים לקבל החלטות. ועודף אפשרויות בחירה, ישפיע עליהם לרעה. בקיצור, צריכים לבחור בחוכמה איך להציג ללקוח אפשרויות בחירה.
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
... בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית האם באמת קיימת בחירה חופשית? אליעד כהן מציג בהרצאה זו ניתוח מעמיק על מושג הבחירה החופשית, תחושת בחירה חופשית, וההבדל בין רצון חופשי לבין רצון כפוי. השאלה המרכזית שעומדת בבסיס ההרצאה היא האם באמת יש לאדם בחירה חופשית, או שמא הכל כפוי עלינו על ידי המחשבות והתחושות שבתוכנו. אליעד מסביר כי כאשר אנו עושים פעולה כלשהי, יש לנו תחושה שהפעולה נעשית מתוך בחירה חופשית או מתוך כפייה. הוא מציג את המנגנון הפסיכולוגי והקוגניטיבי שמייצר תחושות אלו. המוח שלנו מורכב מכמה סוגים של מחשבות: מחשבות שמתארות את ... רוצה ללכת), נוצרת תחושה של בחירה חופשית. לעומת זאת, כאשר יש פער בין המחשבות (אני הולך ואני לא רוצה ללכת), נוצרת תחושת כפייה. מהי כפייה ומה קובע אם פעולה נכפתה עלינו? אליעד מפרק ... הנעשית מתוך סיבה נחשבת לבחירה חופשית? אליעד מתאר מצב שבו אדם עושה פעולה בגלל סיבה ברורה - למשל אוכל בגלל שהוא רעב. האם פעולה כזו היא בחירה או כפייה? התשובה, לפי אליעד, תלויה בהתייחסות של האדם לסיבה: אם האדם מקבל את הסיבה, הוא יחווה תחושה של בחירה. לעומת זאת, אם האדם מתנגד לסיבה אך עדיין מבצע את הפעולה, הוא יחוש כפייה. אליעד מציין שאין דבר כזה פעולה בלי סיבה. לכל פעולה יש סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת, אך באותו זמן אין גם כפייה מוחלטת. בכל פעולה שאדם עושה, יש תערובת של תחושת בחירה ותחושת כפייה, וההבדל הוא רק במידת ההתנגדות הפנימית של האדם לסיבות הקיימות. האם אפשר לרצות משהו בלי סיבה בכלל? אליעד מסביר שלא ניתן לרצות משהו ללא ... אחרות. האם קיימת תחושת בחירה אמיתית או שהכל משחק של מחשבות? אליעד מדגיש כי תחושת הבחירה היא למעשה משחק של מחשבות. המוח אומר לנו בו - זמנית מה אנחנו עושים ומה אנחנו רוצים לעשות, והשילוב בין המחשבות הללו הוא שיוצר תחושת בחירה או תחושת כפייה. כאשר אנחנו מזדהים עם סיבה מסוימת, נרגיש שבחרנו בה, אבל כאשר אנחנו חשים שסיבה מסוימת נכפית עלינו ואנחנו מתנגדים אליה, נחווה זאת ... ברורה. פעולה כזו אינה נחשבת לבחירה חופשית משום שאין לה סיבה מודעת. אך אם האדם חש שהיה יכול להתנגד לפעולה ועדיין מבצע אותה, הוא יוכל לחוות את הפעולה כבעלת סיבה, אפילו אם אינה מודעת לחלוטין. מהי ההגדרה הנכונה של בחירה חופשית? אליעד מציין שאין הגדרה מוחלטת וחד - משמעית לבחירה חופשית. מדובר במושג סובייקטיבי לחלוטין, והוא תלוי בפרשנות האישית שלנו לגבי המושגים רצון, סיבה וכפייה. ההגדרה שלנו לבחירה חופשית יכולה להשתנות בהתאם לנקודת המבט או למצב הרוח שלנו. לכן, הדיון סביב בחירה חופשית הוא במידה רבה דיון על המשמעות האישית שכל אדם נותן למושגים אלו. האם יש בחירה או אין בחירה בכלל? לסיום, אליעד מבהיר כי מבחינה מוחלטת, לא קיימת בחירה חופשית מלאה אך גם לא קיימת כפייה מוחלטת. המציאות היא תמיד איפשהו באמצע: מצד אחד, שום דבר אינו מתרחש ללא סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת. מצד שני, אנחנו תמיד יכולים למצוא נקודת מבט שבה נרגיש שהדברים קורים בהתאם לרצוננו, ולכן אין גם כפייה מוחלטת. הכל תלוי בפרשנות ... מתעצבות במוחנו. האם יש בחירה חופשית? מהי כפייה? תחושת רצון חופשי האם הכל כפוי מראש? האם רצון בלי סיבה אפשרי? ההבדל בין כפייה ל
סוד הבחירה החופשית, פרדוקס הבחירה החופשית, הוכחות שאין בחירה חופשית, הוכחות שיש בחירה חופשית, סוד החלל הפנוי, האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? חופש הבחירה, רצון חופשי
סוד הבחירה החופשית, פרדוקס הבחירה החופשית, הוכחות שאין בחירה חופשית, הוכחות שיש בחירה חופשית, סוד החלל הפנוי, האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? חופש הבחירה, רצון חופשי
... הבחירה החופשית, פרדוקס הבחירה החופשית, הוכחות שאין בחירה חופשית, הוכחות שיש בחירה חופשית, סוד החלל הפנוי, האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? חופש הבחירה, רצון חופשי האם יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית? בהרצאה הזו, אליעד עוסק בשאלת הבחירה החופשית, תוך התמקדות בפרדוקס שבו היא כרוכה. הוא מעלה את השאלה האם יש לנו בחירה חופשית או שזו אשליה, ודן בהבטים השונים של המושג. במהלך השיחה, אליעד מבצע חקירה פילוסופית עמוקה של מהות הבחירה, בחינה של הוכחות לכאן ולכאן, ומציג נקודות שמערערות על קיומה של בחירה חופשית. ההתחלה של השיחה עוסקת בבחירה חופשית מבחינת חוויית האדם. כל אחד מרגיש שיש לו רצון חופשי, ושהוא בוחר את מעשיו, אך אליעד שואל: אם אכן יש לנו רצון חופשי, מדוע אנחנו מנסים לשכנע אחרים לבחור בדרך שלנו? אם אין להם בחירה חופשית, מדוע להתאמץ לשכנע אותם במה שאנו חושבים שהוא נכון? לאחר מכן, אליעד מציין את הבעיה בהנחה שיש בחירה חופשית: אם יש לי בחירה חופשית, למה כל מה שאני עושה נתון להשפעה של כוחות חיצוניים, גם אם אני לא מודע להם? הוא מדבר על האפשרות שיש עקרונות שמניעים אותנו ושהם בעצם מהווים את הרצונות שלנו. שיחה זו מתפתחת לכדי עיון בפרדוקסים של הבחירה החופשית. אליעד טוען שלעיתים יש תחושה של בחירה חופשית, אך האם אנחנו באמת בוחרים? האם אנו יכולים לשנות את הבחירות שלנו באמת, או שמא אנחנו נגרמים לבחור על פי תנאים חיצוניים? האם אנחנו בוחרים או שמשהו אחר בוחר עבורנו? במהלך ההרצאה, אליעד מציע שהדבר שמניע אותנו עשוי להיות משהו חיצוני לנו, ואם כך, הבחירה היא לא שלנו. למשל, אם אנחנו מקבלים החלטה מתוך תחושת חוסר אפשרות לבחור משהו אחר, אז אולי אין לנו באמת חופש לבחור. אליעד מציין גם את הקשר בין קיום לתודעה. האם אנחנו באמת יכולים לבחור אם מהותנו (הקיום שלנו) תלויה בכוח חיצוני? האם באמת יש לנו כוח על כל מהותנו? לדוגמה, הוא מעלה את השאלה האם באמת אנחנו
חופש הבחירה וסבל, האם אפשר להרגיש רע אם אין בחירה חופשית? הרצון שלי לא שלי, של מי הרצון שלי? איך נוצר הרצון שלי? איך לא להרגיש רע מכך שאין בחירה חופשית? למה אם אין בחירה חופשית אי אפשר להרגיש רע? סבל והעדר בחירה חופשית
חופש הבחירה וסבל, האם אפשר להרגיש רע אם אין בחירה חופשית? הרצון שלי לא שלי, של מי הרצון שלי? איך נוצר הרצון שלי? איך לא להרגיש רע מכך שאין בחירה חופשית? למה אם אין בחירה חופשית אי אפשר להרגיש רע? סבל והעדר בחירה חופשית
... הבחירה וסבל, האם אפשר להרגיש רע אם אין בחירה חופשית? הרצון שלי לא שלי, של מי הרצון שלי? איך נוצר הרצון שלי? איך לא להרגיש רע מכך שאין בחירה חופשית? למה אם אין בחירה חופשית אי אפשר להרגיש רע? סבל והעדר בחירה חופשית מהו חופש הבחירה ואיך הוא קשור לסבל? בהרצאה הזו, אליעד כהן דן בשאלה האם אפשר להרגיש רע כאשר אין לנו חופש בחירה. הוא מתחיל בכך שהוא מתאר את הדילמה של אדם שמרגיש רע מכך שהוא חושב שאין לו חופש בחירה. כלומר, אדם כזה מרגיש שאין לו שליטה על רצונותיו, רגשותיו, מחשבותיו, ועל פעולותיו. הוא משלים את תחושת הרע בכך ... אליעד מסביר כי אדם כזה חושב שמכיוון שאין לו חופש בחירה, הוא לא יכול לשלוט על גורלו, ולכן הוא מתחיל להרגיש רע. אליעד מציין את הבשורה הרעה במצב כזה: אם אין לך חופש בחירה, אתה לא יכול להתמודד עם תחושת הרע שנובעת מכך. מכיוון שאין לך חופש בחירה, גם אין לך שליטה על אם תצליח להתמודד עם התחושה הזו או לא. כל החלטותיך נתונות ביד המציאות, שהיא קובעת אם תהיה ... או לא עם התחושה הרעה. לפיכך, אם אין לך חופש בחירה, גם אין אפשרות להתמודד עם תחושת הרע הזו. בהמשך, אליעד מסביר שהמציאות קובעת גם אם אתה תחשוב שיש לך חופש בחירה או לא. מציאות זו גם קובעת אם תרגיש רע מהמחשבה שאין לך חופש בחירה. כלומר, אם המציאות קובעת שאין לך חופש בחירה, היא גם קובעת אם תחשוב שזו בעיה. זהו המצב שבו אליעד מציין כי אם באמת לא היה לך חופש בחירה, לא היית מסוגל להרגיש רע מכך. כעת, אליעד עובר להסביר את הבשורה הטובה. אם היית חושב באמת שאין לך חופש בחירה, אולי היית מוטרד מכך מאוד. האדם שהיה מאמין שאין לו חופש בחירה היה מרגיש כאילו הוא רובוט, שבו כל דבר קורה לו באופן אוטומטי, ללא שליטה אישית. אם אין לך חופש בחירה, אז אתה עלול לחשוב שאולי יקרו לך דברים רעים, כי אם אין לך שליטה, כל דבר יכול לקרות לך. אך כאן אליעד מביא את הטוויסט החשוב. הוא מסביר כי מי שחושב שאין לו חופש בחירה לא מפחד מכך שיקרו לו דברים רעים. למה? כי רע, לפי אליעד, זה כאשר אתה רוצה משהו ומתרחש משהו אחר, בניגוד לרצונך. אם אין לך חופש בחירה, אתה לא שולט במה שאתה רוצה ולא שולט במה שקורה, אז לא יכול לקרות לך דבר רע. אם אין לך חופש בחירה, אז הרצון שלך אינו שייך לך, ואם הרצון שלך אינו שייך לך, לא יכול לקרות לך שום דבר רע. לפי ההסבר של אליעד, אם אין לך חופש בחירה , אז גם הרצון שלך לא שייך לך. לכן, אם אתה רוצה משהו מסוים, זה לא בהכרח רצונך האמיתי. אליעד מביא דוגמה בה אדם ... שלו, והמציאות היא זו שמחליטה עבורו. אם אין לו חופש בחירה, אז כל התחושות, המחשבות, והרגשות שלו אינם שייכים לו, אלא הם של משהו אחר. בהמשך ההסבר, אליעד מדגיש: אם אתה לא ... לסיום, אליעד שואל את השאלה המהותית: אם אין לי חופש בחירה, האם באמת יכול לקרות לי דבר רע? הרי אם כל מה שאני מרגיש, רוצה, או חושב הוא לא באמת שלי, אז בעצם אין לי שום ... הן לא שלי, ואני בעצם כלום. האם יש לנו חופש בחירה? איך נוצר הרצון שלנו? מהו הסבל ללא חופש בחירה? מה קורה כשאין לנו שליטה על הרצון? מהי המשמעות של חוסר שליטה במציאות? של מי הרצון אם אין בחירה חופשית? האם אפשר לסבול בלי בחירה חופשית? פחד מחוסר בחירה חופשית, מרגיש רע מכך שאין
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על יעוץ פוליטי, נאום ביבי נתניהו לבקשת חסינות, נאום בני גנץ תגובה לנאום ביבי, יעוץ פוליטי לביבי נתניהו, יעוץ פוליטי לכחול לבן, איך לגרום לאנשים לבחור בך? איך לשכנע מצביעים להצביע לך? איך להיות מנהיג? כתיבת נאום פוליטי, פוליטיקה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: בחירה, איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? כעס ועצבים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? דיכאון? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: בחירה, איך להעריך את עצמך? איך ליצור אהבה? איך לשפר את הזיכרון? איך לחנך ילדים? איך להאמין בעצמך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשתול מחשבות? איך לקבל החלטות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך למצוא זוגיות? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשנות תכונות אופי? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפרש חלומות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש משמעות לחיים? האם יש בחירה חופשית? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להנות בחיים? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה יש רע בעולם? מי ברא את אלוהים? האם באמת הכל לטובה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? למה לא להתאבד? האם יש הבדל בין חלום למציאות? אולי אנחנו במטריקס? האם אפשר לדעת הכל? למה העולם קיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות מאושר? בשביל מה לחיות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם המציאות היא טובה או רעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל אישי מומלץ, מאמן זוגי, מאמן אישי למתבגרים בנושאי בחירה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 1.0000 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 05:48:54 - wesi1