אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בחירה ✔זוגיות כמראה, איך לפרגן? על מה לפרגן? השתקפות עצמית, על מה אנשים מפרגנים? מה אתה חושב על עצמך? דימוי עצמי, אהבה עצמית, מערכות יחסים, איך...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
זוגיות כמראה, איך לפרגן? על מה לפרגן? השתקפות עצמית, על מה אנשים מפרגנים? מה אתה חושב על עצמך? דימוי עצמי, אהבה עצמית, מערכות יחסים, איך לפרגן לבחורה? איך לגרום למישהו להרגיש טוב?
איך לפרגן נכון לאנשים אחרים?

אליעד כהן מסביר שכאשר רוצים לפרגן למישהו, השאלה המרכזית היא על מה בדיוק לפרגן לו כדי שהפרגון יעשה לו טוב. בדרך כלל, אנשים נוטים לפרגן לאדם אחר על תכונות שהם עצמם מעריכים, אך למעשה, הפרגון היעיל יותר הוא דווקא על תכונות שהאדם המפורגן לא מעריך בעצמו או אינו בטוח בהן. לדוגמה, אדם שחושב על עצמו שהוא לא חכם מספיק יפרגן לאחרים על החוכמה שלהם, משום שהוא מעריך חוכמה כתכונה שחסרה בו.

אם אתה רוצה באמת לשמח אדם אחר, צריך לפרגן לו על תכונה שהוא עצמו לא מספיק מעריך. למשל, בחורה יפה שמקבלת כל הזמן מחמאות על המראה שלה לא תתרגש ממחמאות נוספות על יופייה, אבל אם היא חושבת שהיא לא מספיק חכמה, דווקא מחמאה על החוכמה שלה תגרום לה להרגיש טוב.

למה אנשים נוטים לפרגן לאחרים דווקא על מה שחסר בהם עצמם?

הסיבה שבני אדם נוטים לפרגן לאחרים על תכונות מסוימות היא שהם מעריכים אותן כי הן חסרות להם. למשל, אפילו אדם עשיר מאוד יכול לפרגן לאדם אחר על עושר, משום שהוא עדיין מעריך כסף ומרגיש שחסר לו עוד. אילו היה לו עושר מוחלט ולא היה מעריך עוד כסף, הוא כלל לא היה טורח לפרגן על כך לאחרים.

אליעד כהן מביא דוגמה לכך שאם אדם מפרגן לאחר ואומר "איזה מוצלח הוא, " ניתן להסיק שלמפרגן עצמו חסרה תחושת הצלחה. גם אם לאדם עצמו יש מידה מסוימת של הצלחה, אם הוא עדיין מחמיא לאחרים על ההצלחה שלהם, הדבר מעיד על כך שהוא עדיין לא מרגיש מספיק מוצלח בעצמו.

מדוע הפרגון של אחרים משפיע עלינו רק ביחס למה שאנחנו חושבים על עצמנו?

כאשר אדם מקבל פרגון, הדבר משפיע עליו רק אם הוא בעצמו חושב את אותו דבר על עצמו, גם אם לא בצורה מודעת. אם למשל אדם יקבל מחמאה על תכונה שהוא בטוח שאין לו, המחמאה לא תשפיע עליו לטובה. באותה מידה, אם אדם יקבל ביקורת או השמצה על תכונה שהוא לא מאמין שיש בו, הדבר לא יפגע בו כלל. לעומת זאת, כאשר מישהו מפרגן או משמיץ אדם על תכונה שהוא בספק לגביה, הדבר ישפיע עליו עמוקות כי זה מחזק לו את מה שהוא בעצמו כבר חושב על עצמו.

לדוגמה, אם מישהו יקרא לך טיפש וזה יפגע בך, זה רק מפני שאתה בעצמך כבר חושב, או לפחות חושש, שאתה טיפש. אילו לא היית חושב כך על עצמך, ההשמצה הזו לא הייתה פוגעת בך כלל.

מדוע דחייה בזוגיות גורמת לתחושת פגיעה?

כאשר אדם נדחה על ידי מישהו בזוגיות, למשל כשבחורה אומרת לו שהיא לא מעוניינת בו, הוא מיד מתחיל לשאול את עצמו למה הוא נדחה, והתשובה שתעלה לו תהיה תמיד תכונה שלילית שהוא חושב על עצמו. למרות שלבחורה עשויות להיות אלף סיבות אחרות לחלוטין מדוע היא לא רוצה אותו, האדם שנדחה יבחר דווקא את הסיבות השליליות שהוא עצמו חושב על עצמו. למשל, אם הוא חושב שהוא טיפש או לא מעניין, הוא יניח שהיא דחתה אותו בגלל זה.

אליעד כהן מסביר שזה דומה למראה: אם אדם מסתכל במראה ורואה מכוער, הוא לא יכול להאשים את המראה אלא רק את עצמו. אותו הדבר נכון לגבי מערכות יחסים - בן אדם ירגיש שלא אוהבים אותו בגלל שהוא לא אוהב את עצמו מספיק. לכן, אין טעם להחליף את בן הזוג ("להחליף מראה"), כי הבעיה...
עכשיו אני רוצה לפרגן לך עד כאן הבנת.

ש: אוקי תודה.

אליעד: כן אתה לא יודע על מה אוקי עכשיו השאלה היא בהנחה שאני רוצה לפרגן לך על מה אני אמור לפרגן לך כאילו אל תיקח את זה עכשיו אישי באופן כללי כשמפרגנים למישהו על מה אמורים לפרגן לו אז בא נחשוב בהיגיון אז על מה אנשים בדרך כלל נגיד שאתה מפרגן למישהו על מה אתה תפרגן לו.

ש: על היתרונות שלו.

אליעד: על היתרונות שלו נכון אבל על איזה יתרונות אתה תפרגן לו תן דוגמה נגיד שאתה תפרגן למישהו מה אתה סתם.

ש: חכם.

אליעד: יפה עכשיו שים לב למשהו מעניין.

ש: זה לא טוב.

אליעד: לא טוב?

ש: אתה מפרגן לו בדרך כלל על משהו שאתה מרגיש שחסר בך אז אתה מפרגן לו.

אליעד: כן עכשיו שימו למשהו מעניין השאלה היא מה המטרה שלך לפרגן לו, שימו לב למשהו מעניין בממוצע אנשים יפרגנו למישהו על מה שהם מעריכים בו אוקי.

ש: בממוצע?

אליעד: בממוצע בדרך כלל אנשים יפרגנו למישהו על מה שהם המפרגנים מעריכים בו, זאת אומרת אם אתה נגיד חושב שאתה לא מספיק חכם ואתה רוצה להיות חכם אז אתה תראה מישהו חכם ואתה תעריץ אותו על זה שהוא חכם ואז אתה תפרגן לו על זה שהוא חכם זאת אומרת אתה אמרת לו איזה חכם אתה בגלל שאתה מרגיש שהוא חכם ביחס אליך ואתה מעריך אותו על זה שהוא חכם כי אתה מרגיש שאתה לא מספיק חכם אוקי זה אחד, עכשיו לעומת זאת יש אם אתה רוצה שהפרגון יעשה לו טוב אתה צריך לא לפרגן לו על מה שאתה מעריך בו אלא לפרגן לו על מה שהוא לא מעריך בעצמו.

הבנת זאת אומרת זה משהו אחר יכול להיות נגיד בן אדם חכם שהוא חושב נגיד שהוא מכוער אז אתה צריך להגיד לו איזה יפה אתה לא איזה חכם אתה, עכשיו למרות שיכול להיות שאתה מאוד יפה ואתה חושב שהוא מכוער נגיד ואז אתה לא מעריך את זה שהוא יפה אוקי אתה לא מעריך את זה בו אבל הוא בטוח שהוא חכם ואז כשאתה אומר לו איזה חכם אתה אתה כאילו אמרת לו מה החיסרון שלך ביחס אליו אבל לא פרגנת בכוונה שלו לא פרגנת לו כי זה לא מרגש אותו שהוא חכם כי יכול להיות שהוא גם לא מעריך את זה שהוא חכם יכול להיות שהוא מכיר את זה שהוא חכם יכול להיות שהוא בטוח בזה או שהוא לא שם על זה או שהוא יודע את זה כבר וזה לא מזיז לו או שזה לא מעניין אותו או שזה בכלל אפילו חיסרון.

ש: יכול להיות שזה חיסרון.

אליעד: בדיוק אבל בהנחה שאתה רוצה לפרגן לו כדי לעשות לו טוב צריך לפרגן לו על מה שהוא רוצה שיפרגנו לו ומה הוא ירצה שיפרגנו לו מה שהוא לא חושב שיש בו זאת אומרת החסרונות שלו נגיד יכולה להיות בחורה יפה ואתה תבוא תפרגן לה איזה יפה את עכשיו למה אתה מפרגן לה למה אתה רוצה אותה נגיד כי היא יפה על מה אתה תפרגן לה על זה שהיא יפה אבל היא יודעת שהיא יפה כל היום כולם אומרים לה שהיא יפה ולכן זה לא מזיז לה שאמרת לה שהיא יפה, מה היא רוצה שיגידו לה שהיא חכמה נגיד למה כי מה חושבים שהיא לא חכמה אז על מה אתה תפרגן שהיא חכמה ולכן אתה תצטרך לפרגן לה לא על מה שאתה חושב כאילו על מה שחסר לך ביחס אליה אלא על מה שהיא רוצה לשמוע.

עכשיו בא נחזור עוד פעם אחורה מה עושה לבן אדם טוב בהנחה שמישהו טוב לו כשמפרגנים לו מה יעשה לו טוב שיפרגנו לו על הדברים שהוא רוצה לחשוב על עצמו, מה הוא רוצה לחשוב על עצמו הדברים שהוא חושב שהוא לא הם או דברים שהוא רוצה להיות בטוח שהוא זאת אומרת אם אתה נגיד חושב שאתה לא מספיק חכם ואתה רוצה להיות יותר חכם ואתה תרצה שיפרגנו לך על כמה אתה חכם אוקי זה מה בן אדם רוצה שיפרגנו לו, עכשיו על מה בן אדם יפרגן בן אדם יפרגן על מה שהוא מעריך בשני מה אתה מעריכים בשני את מה שבעל ערך עבורך מה בעל ערך עבורך מה שחסר לך.

עכשיו שימו לב יכול להיות נגיד מישהו עשיר נגיד בחורה יפה שהיא תגיד על מישהי אחרת איזה יפה היא או מישהו עשיר שיגיד איזה עשיר הוא אז לכאורה למה הוא פרגן לו על העשיר אבל גם הוא עצמו עשיר אלא מה שבמאה אחוז שעבור עצמו הוא מעריך את זה שהבן אדם השני עשיר כי הוא לא מרגיש מספיק עשיר זאת אומרת הוא עדיין מעריך עושר אם היית עשיר בעושר מוחלט אין שום משמעות לכסף עבורך ואז אתה לא תפרגן למישהו "תראה כמה כסף יש לו", זאת אומרת שבמאה אחוז כשאתה פרגנת למישהו אם זה היה מהמקום שלך זה אומר אתה פרגנת לו על מה שהערכת בו הערכת בו על מה שיכול להיות חסר לך אפילו חסר לך שיהיה לך מזה עוד גם אם יש לך מזה אבל אתה רוצה מזה עוד.

עכשיו כשאתה רואה מישהו שמפרגן למישהו על משהו אתה יכול לדעת שזה מה שחסר לו אם אתה נגיד רואה מישהו שאומר למישהו אחר "תראה איזה מוצלח הוא" אז אתה יודע שהמפרגן בחוויה שלו חסרה לו הצלחה. מה אתה רצית להגיד?

ש: על היפה יש הרבה יפות שכאילו בכוונה מפרגנות ליפות אחרות להראות שהן כאילו תומכות בקטע של היופי או למכוערות או ליפות להראות שהן לא מקנאות.

אליעד: בסדר אבל זה משהו לא דיברתי על זה שאתה מפרגן כדי להראות לו "אני מפרגן לך אני כאילו לא צר עין" זה משהו אחר. עכשיו יש עוד משהו עכשיו בן אדם יכול להרגיש טוב או רע כשמפרגנים לו רק ביחס למה שהוא חושב על עצמו, מה זאת אומרת אם מישהו נגיד יפרגן לך "איזה קרניים יפות יש לך על הראש" יפרגן לך זה לא יזיז לך כי אתה לא חושב שיש לך קרניים על הראש ואם מישהו ישמיץ אותך "וואלה איזה מגעיל אתה יש לך קרניים על הראש" זה לא יזיז לך אין אפשרות שזה יזיז לך.

עכשיו אם מישהו מחמיא לך על זה שאתה נגיד חכם מאה אחוז וזה מזיז לך לטובה מאה אחוז שאיפשהו בתוכך אתה חושב שאתה חכם רק אתה לא בטוח בזה ואם מישהו אומר לך איזה חכם אתה וזה עושה לך טוב מאה אחוז שאתה כבר חשבת על עצמך שאתה חכם רק לא היית סגור על זה זה היה לך בספק הוא חיזק לך את מה שאתה חשבת על עצמך ואם מישהו אומר לך "איזה טיפש אתה" וזה עושה לך רע מאה אחוז שאתה חשבת על עצמך שאתה טיפש רק לא היית סגור על זה עכשיו הוא חיזק לך את מה שחשבת על עצמך, זאת אומרת אם אתה לא היית חושב על עצמך נגיד מישהו אומר לך מכוערת אם את לא היית חושבת שאת מכוערת לא היה מזיז לך מישהו שאומר לך את מכוערת עכשיו אם מישהו אומר לך איזה יפה אם לא היית חושבת שאת יפה לא יכל להחמיא לך מישהו שאומר לך שאת יפה.

זאת אומרת בסופו של דבר אם מישהו פרגן לך או השמיץ אותך זה אך ורק בדברים שאתה חשבת על עצמך קודם עד כאן הבנו, עכשיו שימו לב לדבר הבא נניח נגיד שמישהו אומר "אני לא רוצה להיות חבר שלך" בחורה אומרת "אני לא רוצה אותך" סבבה ואז אתה שואל את עצמך למה היא לא רוצה אותי היא לא רוצה אותי ואז אתה נפגע ואז אני אשאל אותך למה אתה נפגע ואז אתה תגיד כי אם היא לא רוצה אותי זה אומר שאני.

ש: טיפש.

אליעד: טיפש עכשיו שים לב הרי עכשיו אם אנחנו נשאל אותה למה את לא רוצה אותו היא יכולה להביא הרבה סיבות אבל אתה תבחר לפרש שהיא לא רוצה אותך בגלל מה שאתה חושב על עצמך, עוד פעם למה שבחורה לא תרצה אותך יש אלף סיבות אפשריות אם נשאל את הבחורה למה את לא רוצה אותי היא תביא לנו איזו תשובה אבל אם אני אשאל אותך למה היא לא רוצה אותך אתה תביא את הדברים השליליים שאתה חושב על עצמך בממוצע אלא אם כן אתה מודע לעצמך וסיפור אחר, זאת אומרת גבר נגיד מפחד להתחיל עם מישהי "למה אתה מפחד להתחיל איתה? כי היא לא תגיד לי לא, אם היא תגיד לך לא אז מה? כי אם היא תגיד לא זה אומר שהיא לא רוצה אותי, אז מה אם היא לא רוצה אותך? זה אומר שאני לא מספיק טוב עבורה, אבל במה אתה לא טוב עבורה?" ואז אתה תגיד את הדברים שאתה חושב על עצמך הדברים שאתה חושב על עצמך זה מה שאתה תחשוב שהיא תחשוב עליך כשהיא לא תרצה אותך.

אוקי עכשיו מה בעצם אמרנו פה מה הרחבנו לא רק כאשר מישהו מפרגן לך על משהו אם זה מזיז לך זה אומר שאתה חושב על זה ולא רק כשמישהו משמיץ אותך על משהו אם זה מזיז לך זה אומר שאתה חושב על זה גם אם באופן אקראי מישהו גורם לך להרגיש משהו נגיד "כשאני נמצאת ליד מישהי אני מרגישה יפה" זה אומר שכבר חשבת שאת יפה "כשאני נמצאת ליד מישהו אני מרגישה מכוערת" זה אומר שכבר חשבת שאת מכוערת קודם, אוקי עכשיו מה אנחנו לוקחים מכאן אם הבנו את כל זה אנחנו לוקחים מכאן עוד דבר שזה בעצם אומר שמה שאתה מרגיש ביחס לאנשים אחרים זה סוג של מראה זאת אומרת אם אתה עכשיו מסתכל במראה ואתה רואה מישהו מכוער אתה יכול להאשים את המראה לא אתה המכוער אתה רואה מישהו נחמד אתה יכול לפרגן למראה איזה מראה נחמדה אתה הנחמד.

עד כאן זה נכון האם יהיה הגיוני שבן אדם מסתכל במראה ורואה מישהו מכוער והוא ישנא את המראה יש בזה היגיון יש בזה היגיון אבל הוא ישאר מכוער נכון מישהו נגיד הולך למכונת רנטגן והיא אומר לו יש לך ברגל משהו בגוף יש לך משהו שצריך להוציא אותו אתה יכול להאשים את המכונה אתה יכול "בוא נשבור את המכונה" אתה זה נשאר לך בגוף מה אתה מאשים את המכונה, עכשיו מה זה אומר לנו בעצם מה אנחנו גוזרים מכאן שאם בן אדם נגיד נמצא במערכת יחסים אוקי והוא נגיד מרגיש "לא אוהבים אותי מספיק לא זה וזה" כל מיני סיפורים הרבה פעמים מה שקורה אתה מרגיש מה אתה מרגיש אתה אומר "אני מרגיש שלא אוהבים אותי, למה לא אוהבים אותך?" ואז יש לך איזה סיפור הרבה פעמים אתה תרגיש שלא אוהבים אותך כי אתה לא אוהב את עצמך אתה לא אוהב את עצמך ואז אתה חושב שלא אוהבים אותך.

ש: הייתי רוצה שתחבר את זה אחר כך לראשון.

אליעד: חכה עכשיו מה זה אומר לנו אבל שימו לב בן אדם לדוגמה נגיד עכשיו יבואו נגיד שני אנשים אוקי גבר "למה אתה לא רוצה אותה" נשאל אותו "למה אתה לא רוצה אותה" הוא יכול להביא מאה סיבות אבל מתוך כל המאה סיבות שהוא יבחר להגיד שהוא לא רוצה אותה הוא יבחר להגיד את הסיבות שמפריעות לו מה מפריע לו נגיד הוא יגיד "כי היא לא מעריכה אותי מספיק כי היא לא מעריכה את זה מספיק ש... למה דווקא על זה דיברת?" אז הרבה פעמים מגלים שזה אתה לא חושב את זה על עצמך אתה לא מעריך את עצמך אתה שונא את עצמך אתה זה וזה ואז אתה מאשים את השני "הוא לא מספיק אוהב אותי הוא לא מספיק מעריך אותי".

אוקי אבל אז מה זה אומר לנו שאם אתה תגיד "בוא ניפרד ממנה בא נחליף את הזוגיות הזאת" מה בעצם עשית את מה החלפת את המראה החלפת החלפת את המראה, אם אתה לא היית חושב על עצמך שאתה טיפש נגיד לא יכולת לחשוב או היה פחות סיכוי שתחשוב שמישהו חושב שאתה טיפש ואז אם אתה חושב שמישהו אומר "אני לא רוצה להיות חבר שלו כי הוא חושב שאני טיפש" נגיד אתה בטוח שהוא חושב שאתה טיפש אולי אתה חושב שאתה טיפש ואתה חושב להיפטר ממנו אבל בסופו של דבר אתה נשאר עם עצמך כי תלך פתאום מחר תמצא מראה אחרת ואתה תראה במראה אחרת את אותו הדבר ולכן ההיגיון אומר שאל תחליף את המראה.

ולכן אם יש לך נגיד אתה נמצא בתוך מערכת יחסים כלשהי ואתה מרגיש במערכת היחסים הזאת רגשות רעות יש היגיון להגיד שאתה אדרבא צריך להישאר במערכת היחסים הזאת וזה יהיה המבחן שלך לדעת אם אתה אוהב את עצמך אם אתה יכול להיות באותה מערכת יחסים ולאהוב את עצמך, הדרך שלך לדעת אם אתה...
מטרה הערכה עצמית גבוהה לעזוב מה שאני חושב פחד להתחיל עם בנות לשאול חוסר ערך עצמי דימוי עצמי גבוה טוב אמיתי תכונות מסוימות לא להאשים את עצמך אהבה אהבה עצמית אהבה עצמית בלי תנאים אהבה עצמית ללא תנאים איבוד ערך עצמי איך לגרום איך לגרום לה איך לגרום לו איך לגרום למישהו איך לגרום למישהו להרגיש איך לגרום למישהו להרגיש טוב איך לגרום למישהי איך לפרגן איך לפרגן לבחורה איך לשכנע מישהו אישה בחורה בחורות בחירה דימוי דימוי עצמי דימוי עצמי גבוה דימוי עצמי חיובי דימוי עצמי נמוך דימוי עצמי שלילי דימויים העלאת הערכה עצמית העלאת ערך עצמי הערכה עצמית הערכה עצמית גבוהה הערכה עצמית חיובית הערכה עצמית נמוכה הערכה עצמית רעה הערכה עצמית שלילית השתקפות השתקפות עצמית זוגיות זוגיות כמראה חוסר הערכה עצמית חוסר ערך עצמי חיזוק הערכה עצמית חיזוק ערך עצמי חסר ערך עצמי טיפול בהערכה עצמית טיפול בערך עצמי יחסים כמראה לאהוב את עצמי לאהוב את עצמי בלי תנאים לאהוב את עצמי ללא תנאים לאהוב את עצמך לאהוב את עצמך בלי תנאים לאהוב את עצמך ללא תנאים לבנות ערך עצמי לגרום לגרום לאישה לגרום לבחור לגרום לבחורה לגרום לגבר לגרום לה לגרום לה להרגיש לגרום לו לגרום לו להרגיש לגרום למישהו לגרום למישהו להרגיש לגרום למישהו להרגיש טוב לגרום למישהי לגרום למישהי להרגיש להחמיא להעלות ערך עצמי להעריך את עצמי להעריך את עצמך להרגיש להרגיש טוב להשיג ערך עצמי לפרגן לפרגן לבחורה לשכנע מישהו לשכנע מישהו להרגיש לשכנע מישהו להרגיש טוב לשפר דימוי עצמי מה אתה חושב מה אתה חושב על עצמך מה זה ערך עצמי מחמאות מערכות מערכות יחסים מערכת יחסים מראה נשים סובל מדימוי עצמי על מה אנשים מפרגנים על מה לפרגן ערך עצמי ערך עצמי גבוה ערך עצמי נמוך פירגון פיתוח הערכה עצמית שיפור דימוי עצמי תחושת ערך עצמי
בחירה / בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה / בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים
בחירה בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים בחירה בחירה אישית בחירה בחיים ללא ילדים בחירה בין חסרונות בחירה בין טוב לרע בחירה בלב שלם בחירה בלי חיסרון בחירה בלי טוב ורע בחירה וידיעה בחירה חופשית בחירה חופשית אלוהית בחירה חופשית אמיתית בחירה חופשית באמת בחירה חופשית בתהליך טיפולי בחירה חופשית האם יש בחירה חופשית זה טוב או רע בחירה חופשית חלקית בחירה חופשית לאלוהים בחירה חופשית לעשות בחירה חופשית לעשות כרצונו בחירה חופשית מהי בחירה חופשית מלאה בחירה חופשית על הכל בחירה חופשית רגשית בחירה חופשית של אלוהים בחירה חופשית של תינוק בחירה טוב או רע בחירה לא טובה בחירה ללא סיבה
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
... + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה? האם קיימת בחירה חופשית אמיתית במציאות שלנו? הרעיון שאליעד כהן מציג בהרצאה עוסק בשאלה העמוקה: האם קיימת באמת בחירה חופשית לאדם או אפילו לאלוהים? כאשר אנשים שואלים על בחירה חופשית, הם מניחים מראש שלאלוהים עצמו יש בחירה חופשית. אולם לפני ששואלים אם לאדם יש בחירה חופשית, עלינו לברר אם בחירה חופשית קיימת בכלל במציאות, אפילו אצל אלוהים. בחירה חופשית, בהגדרתה הפשוטה, היא מצב שבו לאדם יש רצון, התלבטויות בין כמה אפשרויות, והוא בוחר מה לעשות בהתאם לרצונו. מדוע לאדם אין באמת בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד כהן מסביר בפירוט רב את הסיבה המרכזית לכך שלאדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם לא באמת שולט ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, ... הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים בתוכו בלי שליטתו. האם לאלוהים באמת יש בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד מסביר שגם לאלוהים אין באמת בחירה חופשית, במיוחד כאשר מסתכלים על הרעיון מזווית של אחדות מוחלטת. בפרספקטיבה האמיתית ביותר, שבה הכל אחד ואין הפרדה, אין אפילו משמעות למושג בחירה, כי אין נפרדות ואין שום שינוי או הבדל שיאפשר בחירה. במצב הזה, אלוהים לא יכול לבחור כי אין לו אופציות לבחור מתוכן. גם בפרספקטיבה שבה אלוהים ברא את העולם, עדיין מתברר שאין לו באמת בחירה חופשית. אנשים חושבים שאם אלוהים היה יכול לברוא או לא לברוא את העולם, אז הוא בהכרח בחר לעשות זאת. אבל אליעד מדגיש שהאפשרות לעשות או לא לעשות אינה מעידה על בחירה אמיתית. יכול להיות שאלוהים הוכרח לברוא את העולם, משום שאולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה בפועל. מהו רגע הבריאה האמיתי לפי ... אז כבר אין אחדות מוחלטת. אליעד מציין שהרצון הראשון לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר מעצמו, בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה. האם לאלוהים יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל? ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את העולם, בהכרח נוצרת הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך ... כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה. מדוע בכל זאת ישנה בחירה חופשית במובן גבוה יותר? למרות שאליעד כהן מסביר שלאלוהים ולאדם אין באמת בחירה חופשית במובן הרגיל, הוא מציג מושג עמוק יותר של
מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת ה"אני"? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות?
... בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות? מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? בשיחה מעמיקה ומפורטת עוסק אליעד כהן בנושא הבחירה החופשית, ומדגיש את חשיבות ההבנה האם האדם פועל מתוך רצונו האמיתי או מתוך אילוץ רגשי. האדם עשוי להרגיש שחובה עליו להבין האם קיימת בחירה חופשית כדי לתפקד בחיים, דבר שלדברי אליעד כהן מעוות את החקירה והופך אותה ממקור להנאה ולחקירה טבעית לכפייה עצמית הגורמת סבל. לדוגמה, הוא מתאר אדם שחוקר את נושא הבחירה החופשית מתוך מחשבה שאם לא יבין זאת, הוא לא יצליח להרגיש חופשי במערכות יחסים ובחיים באופן כללי. האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? לפי אליעד, כדי להבין באמת מהי בחירה חופשית, על האדם להגדיר בצורה מדויקת מה המשמעות של אין לי בחירה. משמעות ההבנה שאין בחירה היא שהרצונות שהאדם חווה כשלו, אינם באמת שייכים לו אלא למציאות עצמה. למשל, כשאדם רוצה לשתות מים, התחושה היא שהוא רוצה זאת בעצמו, אך אם אין בחירה, הרצון לשתות לא נובע ממנו אלא מתוך תהליך עמוק יותר המונע על ידי המציאות. במצב כזה, האדם הוא מעין רובוט שפועל מתוך תכנות קוסמי, ולא מתוך בחירה מודעת ואישית. האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? אליעד כהן מציע לבחון את השאלה מתוך נקודת מבט חווייתית ולא רק פילוסופית. לדעתו, כאשר נעלמת התחושה של אני נפרד, נוצרת ... כאב או שמחה - הכל קורה דרכו, והוא משוחרר מהלחץ ומהאשמה האישית לגבי האירועים שמתרחשים בחייו. האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? השאלה שעולה בשיחה היא, מדוע חשוב לנו להרגיש רגשות כמו כעס או אכזבה אם אנו מבינים שאין לנו שליטה אמיתית על האירועים. אליעד ... האדם שחווה את האמת הזו מתנתק מזהותו האישית, ומתאחד עם המציאות הקוסמית. איך ניתן לחיות בפועל בלי תחושת בחירה? למרות ההבנה העמוקה שאין בחירה חופשית, האדם חייב ביום - יום להמשיך לחיות ולפעול כאילו הוא בעל בחירה. לדוגמה, אם אדם רואה מחבל - הוא יברח, אך במקביל יכול להרגיש שזה אלוהים שבורח מעצמו. כך נוצרת חוויה כפולה שבה האדם פועל בעולם מתוך תחושת בחירה, אך במקביל מודע לכך שכל האירועים נקבעים על ידי המציאות, כמו דמויות בחלום של החולם עצמו. האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? אליעד מבהיר כי מי שמבין לעומק שאין לו בחירה, מבין שהמחשבות והרצונות הם לא שלו באופן אישי, אלא שייכים למציאות עצמה. אדם כזה מפסיק להיאבק עם אנשים, מפסיק להילחם במציאות, ומתחיל לפעול בצורה הרמונית עם ... הקוסמי, וזה משחרר אותו מהלחצים ומהקונפליקטים הפנימיים. איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? גם לאחר ההבנה העמוקה הזו, האדם ממשיך לתפקד בעולם - לאכול, לנהל מערכות יחסים, לעבוד, ואף להתווכח או לריב אם יש צורך. אך ברקע הוא מודע שכל מה שקורה ... אני אוהב אותך, זו לא באמת החלטה אישית שלו, אלא ביטוי של רצון המציאות המתגלם דרכו. כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? ההבנה שאין בחירה חופשית, לדברי אליעד, אינה משתקת אלא משחררת את האדם מלחצים, מתחושות אשמה ומתסכול. האדם פועל בעולם מתוך קבלה מלאה של המציאות, ולא מתוך מאבק. דווקא ההבנה שאין בחירה מאפשרת לאדם לחוות אהבה אמיתית, כי הוא הופך להיות פרפר של אלוהים, כלי ביטוי נקי של הרצון הקוסמי, ללא תלות במאבקים הפנימיים של האגו האישי שלו. האם באמת יש לנו בחירה או לא? אליעד כהן מסביר כי לא מדובר בשאלה של כן או לא. ישנן רמות שונות של תודעה: ברמה אחת יש בחירה, וברמה אחרת אין
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
... הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע? האם יש לאדם בחירה חופשית באמת? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה בהרצאה היא: האם יש לאדם בחירה חופשית? זו אחת השאלות הפילוסופיות העמוקות ביותר ... מכיוון שברגע שאדם מגיע עם אינטרסים לתשובה מסוימת, הוא עלול לפספס את האמת האובייקטיבית. לפני שאדם שואל האם קיימת בחירה חופשית, עליו לבדוק מהם האינטרסים שלו שיגרמו לו ... משום שיותר נעים לחיות במציאות שבה ישות מיטיבה עומדת מאחורי הדברים. באותו אופן, לאדם יש אינטרס ברור לחשוב שיש לו בחירה חופשית, מכיוון שאף אחד לא רוצה להרגיש שאין לו שליטה על חייו. למה לאדם יש אינטרס להאמין שיש לו בחירה חופשית? אליעד מסביר שיש לאדם אינטרס חזק מאוד להאמין שהוא בעל בחירה חופשית, משום שהאדם רוצה להרגיש חופשי ובשליטה. תחושת ... של האדם. לדוגמה, אנשים עובדים קשה כדי להרוויח יותר כסף, לא רק בשביל הכסף עצמו, אלא כדי להגדיל את טווח אפשרויות הבחירה שלהם. זו הסיבה שאדם הזוכה בלוטו חש כל כך שמח - כעת הוא יכול לבחור מתוך אפשרויות רבות יותר. אליעד מביא דוגמה נוספת וקשה יותר, של אישה שנאנסת. מדוע הפגיעה כה קשה ומשפילה? כי הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות לאדם זה לקחת ממנו את הבחירה החופשית. ההשפלה העמוקה היא שהמציאות מתרחשת בניגוד ... את אחיזתם במציאות, להשתגע או להפסיק לשלוט בתנועות שלהם. לכן, האינטרס העמוק ביותר הוא תמיד להגיע למסקנה שיש לאדם בחירה חופשית. האם תחושת הבחירה משקפת את המציאות? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין תחושת הבחירה לבין המציאות עצמה. הוא מביא דוגמה של אדם שחולם חלום - האדם יכול להרגיש דברים, אבל זה לא אומר שהתחושות משקפות את המציאות. באותה צורה, התחושה שיש לאדם בחירה חופשית לא בהכרח מעידה על כך שהאדם באמת שולט במציאות. למעשה, האדם אולי יכול לבחור מה לעשות בפועל, אך הוא לא שולט במה הוא רוצה לעשות ... רוצה, הוא לא שולט ברצונותיו עצמם. מכאן שהאדם למעשה אינו שולט במציאות באופן מלא, אלא רק באופן חלקי ומוגבל. מדוע הבחירה החופשית היא מקור הסבל של האדם? אליעד מסביר שהסבל האמיתי של האדם הוא לא מכך שאין לו בחירה, אלא מכך שהוא מאמין שיש לו בחירה חלקית ומוגבלת. אילו לאדם הייתה בחירה מלאה ובלתי מוגבלת, הוא פשוט היה עושה כל דבר שרוצה, בלי התלבטויות וספקות. אך המציאות היא שהבחירה של האדם מוגבלת, ולכן הוא סובל ומתלבט מה לעשות, אם להתגרש או להישאר, אם להתפטר או להישאר בעבודה. לפעמים אדם אפילו מעדיף שלא תהיה לו בחירה, כדי להיפטר מהסבל של ההתלבטות. כאשר לאדם ברור לחלוטין שאין לו שליטה ושום בחירה, באותו רגע הרצון שלו מתבטל לגמרי. הוא כבר לא רוצה ... מוחלט, משום שאין יותר פער בין הרצוי למצוי. אז המציאות עצמה הופכת להיות בדיוק כפי שהוא רוצה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן ממשיך ומסביר שגם לאלוהים עצמו אין בחירה חופשית, משום שגם הרצון של אלוהים נוצר ללא רצונו. אלוהים לא יכול היה לבחור את הרצון שלו עצמו, כי מלכתחילה לא היה לו רצון. מכאן שגם הגורם הראשון, כביכול אלוהים, אינו בעל בחירה חופשית. האדם המבין זאת לעומק הופך להיות האלוהים ... האמיתי, שמשמעותו שהאדם חווה את המציאות כולה כביטוי של רצונו העצמי. איך ניתן להשתחרר מהסבל באמצעות הבנת היעדר הבחירה? אליעד כהן מדגיש שהבנה עמוקה ואמיתית שאין לאדם שום בחירה מובילה לשחרור מוחלט. כאשר אין לאדם רצון שונה ...
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
... צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת? האם באמת יש בחירה חופשית, או שהכל נקבע מראש? השאלה האם לאדם יש בחירה חופשית או שהכל נקבע מראש היא נושא מורכב, הנמצא במחלוקת עמוקה. מצד אחד קיימת האמונה שהכל נקבע מלמעלה, כמו באסלאם, שם מקובל להגיד הכל מכתוב, ... לרבי עקיבא, ומשמעותה לכאורה שאלוהים יודע מראש כל מה שיקרה, ובכל זאת יש לאדם חופש פעולה ובחירה. למה רבי עקיבא טעה כשאמר שהכל צפוי והרשות נתונה? רבי עקיבא טען שהכל צפוי והרשות נתונה, אך הגישה הזו מציגה סתירה לוגית, ולכן הוא מתואר כמי שלא הבין באמת את מה שאמר. אם הכל אכן ידוע מראש, לא ייתכן שתהיה לאדם בחירה אמיתית. לפי אליעד כהן, רבי עקיבא היה צריך להיות מספיק חכם כדי להבין שאין טעם להילחם על אמונתו ולהתעקש עליה עד מוות. במקום זאת, היה עליו להסכים ... נקבע מראש, למה לקום בבוקר? הוא גם שקרן וגם טיפש. הסיבה לכך פשוטה: אם האדם באמת הבין שאין לו בחירה חופשית, הוא לא אמור בכלל לשאול שאלות מסוג זה. עצם השאלה מניחה בטעות שהאדם צריך לבחור האם לקום בבוקר או לא, בעוד שבמציאות שאין בה בחירה חופשית אין מקום לשאלה כזאת בכלל, כיוון שהפעולות נעשות מאליהן בלי בחירה או החלטה עצמית של האדם. כיצד רבי נחמן מברסלב מסביר את עניין הבחירה החופשית? אליעד מציג את דבריו של רבי נחמן מברסלב שטען כי הסיבה היחידה שהאדם חושב שיש לו בחירה חופשית היא כי הוא לא מבין לעומק את הקשר שבין הידיעה לבין הבחירה. במילים אחרות, לפי רבי נחמן, מי שיש לו שכל אמיתי מבין שאין בחירה בכלל, כי הבחירה היא חלק מהידיעה האלוהית, וממילא אלוהים קובע לאדם את רצונותיו. מצד שני, רבי נחמן אמר גם שאם האדם רוצה לעשות משהו, הוא עושה אותו. אליעד מציין שהתלמיד של רבי נחמן, רבי נתן, לא הבין את העומק שבדברים האלה וחשב שזו הוכחה שיש לו באמת בחירה, בעוד שאליעד מסביר שהאדם למעשה מוגבל על ידי הרצונות שאלוהים מטיל עליו מלמעלה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן מבהיר נקודה פילוסופית חשובה נוספת לגבי הבחירה של אלוהים עצמו. אם אלוהים יצר את הרצון של עצמו, עולה השאלה האם היה לו רצון לפני שיצר את רצונו. אם לא היה לו רצון, כיצד הוא יצר אותו? ואם היה לו רצון קודם, אז מה יצר את אותו רצון קודם? מכאן שגם לאלוהים אין בחירה חופשית באמת, והוא כבול במערכת של רצונות שמעליו, ולכן האלוהים שברא את העולם אינו בעל בחירה חופשית מוחלטת. למי יש באמת בחירה חופשית? אליעד כהן מסביר שבחירה חופשית מוחלטת אפשרית רק לאלוהים הראשון ביותר, אשר נמצא מעבר לכל רצון ולכל הגדרה. מבחינה אנושית, האדם מגלה שאין לו כלל בחירה חופשית. אך ברגע שהאדם יגיע להבנה מוחלטת שאין לו בחירה בכלל, הוא יהפוך לאלוהים עצמו ואז יוכל לחקור ולגלות מי באמת יצר את אלוהים. במצב תודעתי זה, שבו האדם מבין שהוא בעצמו האלוהות הראשונה, הוא יגיע למצב שבו קיימת בחירה חופשית מוחלטת. איך אפשר להגיע להבנה שאין בחירה חופשית, ולהשיג בחירה חופשית אמיתית? הדרך להשגת הבנה כזאת, לפי אליעד כהן, מתחילה בהתבוננות פנימית עמוקה של האדם אל תוך עצמו, עד שיגלה שהוא כלום, ואפילו להיות כלום זה יותר מדי. ברגע שהוא מגיע לנקודת האפס המוחלטת הזו, התודעה שלו משתנה, והוא מבין שאין לו שום בחירה חופשית. בשלב הבא, הוא הופך להיות תודעה אלוהית שחוקרת את עצמה בגוף ראשון, ורק אז מגלה גם מי יצר את אלוהים. בנקודה הזאת בלבד קיימת בחירה חופשית אמיתית, בחירה ללא כל מגבלה. מה המסקנה הסופית של אליעד כהן בנושא דטרמיניזם ובחירה חופשית? המסקנה שאליה מגיע אליעד כהן היא שכל מי שממשיך לשאול אם יש לו או אין לו
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
... יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית? האם יש לאדם בחירה חופשית? האם באמת קיימת בחירה חופשית לאדם, או שכל פעולה שאנו עושים נקבעת מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה זו לעומק, תוך הבאת דוגמאות ... בצורה יסודית ביותר. מהי בכלל בחירה חופשית? אליעד מתחיל בשאלה האם אדם באמת בוחר את מה שהוא עושה או את מה שהוא רוצה, ומציג את התפיסה האינטואיטיבית של רוב האנשים שמאמינים שיש להם בחירה חופשית. הוא מצטט את רבי נחמן שאומר שהבחירה החופשית מתבטאת באופן פשוט: אם אדם רוצה הוא עושה, ואם לא רוצה הוא לא עושה. אבל מצד שני, אליעד גם ... הגישה הנגדית לפיה אין לאדם בחירה חופשית כלל. הוא מבהיר כי לפי הגישה שאין בחירה, כל פעולה שאדם עושה נקבעת מראש, ואין באמת אפשרויות לבחור ביניהן. הוא נותן דוגמאות יומיומיות פשוטות כמו ההחלטה לשבת או לעמוד, ומנסה לברר האם באמת האדם בוחר בכל אחת מהפעולות הללו, או שפעולותיו מונעות על ידי סיבות נסתרות שאין לו שליטה עליהן. האם אפשר להוכיח שיש בחירה חופשית? אליעד עובר לשאלה האם ניתן להוכיח בצורה חד - משמעית שיש או שאין בחירה חופשית. הוא מסביר שהוכחה אמיתית לכך קשה מאוד, ואולי בלתי אפשרית, שכן כל ניסיון להוכיח לכיוון אחד ... לתת דוגמה לפעולה שיש לו עליה בחירה. המשתתף אומר שהוא בוחר את המילים שהוא אומר ברגע זה. אליעד שואל אותו בחזרה: מי בוחר לך את המחשבה שממנה המילים מגיעות?, ומכאן הוא ממשיך ומפרק את שאלת הבחירה למרכיביה: האם האדם הוא זה שבוחר את מחשבותיו, או אולי גם המחשבות עצמן באות ללא בחירה? מי בוחר את הרצון של האדם? אליעד מעלה נקודה חשובה נוספת לגבי הרצון עצמו - האם האדם בוחר את הרצון שלו, או שהרצון פשוט מופיע בתוכו? אם האדם לא בוחר את הרצון, אז האם אפשר בכלל לומר שיש לו בחירה? הוא ממחיש את זה דרך דוגמה מורכבת: אדם עומד על גשר, ודוחפים אותו, כך שהוא דוחף אדם אחר למטה, ... תחילה, ברור לנו שיש כאן בחירה ואחריות. אך מה קורה כשהמצב מורכב יותר, למשל כשאדם לא זוכר שהוא עשה פעולה מסוימת - האם זה אומר שאין ...
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
... יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה האם יש בחירה חופשית או שהכל מוכתב מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה מהותית ומורכבת: האם יש בחירה חופשית או שהכל דטרמיניסטי ומוכתב מראש? הוא מציג באופן מפורט שתי הוכחות מנוגדות, כאשר הוא טוען שניתן להוכיח באופן מוחלט שיש בחירה חופשית, וניתן גם להוכיח באופן מוחלט שאין בחירה חופשית. הדיון נפתח בשאלה מהי בכלל בחירה. אליעד מסביר שבחירה היא מצב שבו אדם רוצה משהו, ובהתאם לרצונו, הוא גורם לדבר לקרות. מה ההגדרה המדויקת של בחירה חופשית? אליעד מפרק את המושג בחירה חופשית ומסביר אותו לעומק. אם אתה עושה דבר מסוים מתוך רצון, לכאורה אתה בוחר לעשות אותו. לדוגמה, אם אדם רוצה לשתות מים, אז הוא שותה כי היה לו רצון, ולכן לכאורה זו בחירה. אולם, אליעד שואל מיד: מדוע האדם רצה לשתות? התשובה היא משום שהיה לו חיסרון. כאשר אדם פועל מתוך חיסרון, זו כבר לא בחירה חופשית אמיתית. בחירה חופשית מוחלטת היא כאשר לאדם אין שום דחף או חיסרון, והוא בכל זאת פועל. האם אלוהים בחר לברוא את העולם? אליעד ממשיך להסביר את הנושא דרך דוגמה של אלוהים. האם לאלוהים, שלכאורה מושלם ואין לו שום חיסרון, הייתה בחירה חופשית כאשר ברא את העולם? אם אלוהים הוא שלמות ואין לו שום צורך או חיסרון, למה הוא בחר לברוא את העולם? אם נאמר שהוא ברא כי רצה, מיד עולה השאלה, למה הוא רצה אם לא חסר ... בלי סיבה זה בעצם לומר שהוא פעל ללא שום סיבה וללא שום דחף, וזה מנוגד להגדרה שלנו לבחירה. ולכן, אם פעולה נעשית ללא שום רצון או סיבה, זו כבר לא בחירה. מכאן ניתן להסיק שאלוהים בעצם לא בחר לברוא את העולם, אלא שזה קרה מעצמו. האם אפשר לרצות בלי שיש חיסרון? אליעד מוסיף ומחדד את העניין: לומר שאלוהים רצה משהו ללא שום סיבה, זה כמו להגיד שאלוהים רצה בלי לרצות, או בחר בלי לבחור. אם אדם עושה פעולה בלי רצון או ללא קשר לרצונו, לא ניתן לקרוא לכך בחירה. מצד שני, לומר שרצה מתוך חיסרון, גם זה לא נקרא בחירה חופשית, אלא תוצאה של חיסרון שחייב אותו לפעול. לכן, אליעד מדגיש, כאשר מנסים להסביר שיש רצון ללא חיסרון, הדבר הופך מיד לחסר משמעות, כי אם אפשר לרצות בלי לרצות אז הכל ... לו ביצה על המדרכה, האם הוא בחר לשבור את הביצה? ודאי שלא. הדבר פשוט קרה, ללא בחירה. באופן דומה, אם אלוהים יצר את העולם ללא שום חיסרון, אז גם הוא לא בחר אלא הבריאה התרחשה בעצמה, כמו שהאדם שנופל ושובר את המדרכה לא בוחר בכך באמת. למה אי אפשר להוכיח חד - משמעית שיש או אין בחירה? אליעד מראה שיש בעיה לוגית בלהוכיח את קיום או אי קיום הבחירה החופשית. אם אדם עושה פעולה בגלל רצונו, הוא לא באמת יכול להתנגד לרצון, ואז זו לא בחירה חופשית. אם הוא עושה פעולה ללא סיבה, זו גם לא בחירה אמיתית כי היא קרתה מעצמה. הוא נותן דוגמה נוספת: אם אדם טוען שהוא יכול להתנגד לרצונו, אז נשאל מדוע הוא בחר להתנגד לו? אם הוא עונה: כי רציתי, הרי שהרצון שוב שולט בו והוא לא באמת חופשי. כך, כל הגדרה של בחירה מובילה לפרדוקס שבו אי אפשר באמת להגיע למסקנה חד - משמעית. האם אלוהים מחויב לרצון שלו? עוד שואל אליעד: מי יצר את הרצון הראשון? אם אלוהים ברא את הרצון הראשון, מי ברא ...
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד? האם קיימת בחירה חופשית באמת? הרצאה זו של אליעד כהן מתמקדת בנושא הבחירה החופשית, ומנסה להראות כיצד המושגים בחירה חופשית והעדר בחירה חופשית הם למעשה ביטויים שונים לאותו הדבר. אליעד פותח בטענה כי בחירה חופשית משמעותה פעולה שהרצון קדם לה. אם אדם בוחר פעולה מסוימת, הרצון של אותו אדם הוא שבחר ... באקראיות מוחלטת. במצב כזה, הבחירה כלל לא קיימת, כיוון שאין סדר או סיבה ... ההנחה של אליעד היא כי מי שבאמת בוחר הוא לא מי שמבצע פעולה, אלא מי שיוצר את ... האם הרצון הראשון הוא תוצאה של בחירה או לא? אליעד מציין כי כאשר מדברים על ... אינסוף, מה ששוב שולל את רעיון הבחירה החופשית. לעומת זאת, אם הרצון הראשון נוצר ... היא שהוא אקראי, וגם כאן אין בחירה חופשית, כי לא הייתה סיבה שתיצור בחירה כלשהי. אליעד מבהיר שהשאלה אם הרצון הראשון ... כלום יצר את הרצון, הרי שהוא עשה בחירה כלשהי. גם אם אנחנו לא מבינים כיצד בדיוק ... זה שעשה, ולכן לא ניתן לומר שאין בחירה. מצד שני, אם מקבלים שהרצון הראשון נוצר ללא סיבה, אז שוב, זהו מצב של חוסר בחירה, כיוון שלא היה דבר שהניע את הרצון הזה ... הללו משנות את ההגדרה של מהי בכלל בחירה. כלומר, גם פעולה שנעשית ללא רצון יכולה להיחשב כבחירה אם היא מתרחשת בפועל. האם אפשר להבין את הבחירה כמציאות אפשרית בלבד? אליעד מוסיף פרספקטיבה נוספת: עצם השימוש במושג בחירה מניח את האפשרות שיש גם אי - בחירה. אם קיימת אפשרות לבחור, משמעות הדבר היא שהבחירה איננה הכרחית ויכלה להיות גם אחרת. הוא מציע לשאול מדוע דווקא הבחירה הזו נעשתה ולא אחרת, שהייתה יכולה להיות ... לחלוטין. כך עולה שההבדל בין בחירה לאקראיות או חוסר בחירה הוא עצמו רק עוד מושג נברא. מעל כל ההבחנות ... בין מושגים כמו סיבה, רצון, בחירה או אקראיות. ברמה זו, כל המושגים הם ... יותר, שבה אין שום הבדל בין קיום הבחירה להעדרה. מהו המסר המרכזי על בחירה חופשית? המסר המרכזי שאליעד מציע לנו לקחת ...
אפשרויות בחירה בתהליך רכישה, פחד מהחמצה של לקוח, FOMO של לקוח, קבלת החלטות בזמן רכישה, לתת ללקוח לבחור, לתת ללקוח להחליט, אפשרויות בתהליך מכירה, אפשרויות בתהליך רכישה, האם להציג ללקוח אפשרויות בחירה? לבחור לקנות, האם לתת אפשרויות בחירה ללקוח? בחירה בתהליך מכירה, אפשרויות בחירה בתהליך מכירה
... בחירה בתהליך רכישה, פחד מהחמצה של לקוח, FOMO של לקוח, קבלת ... רכישה, לתת ללקוח לבחור, לתת ללקוח להחליט, אפשרויות בתהליך מכירה, אפשרויות בתהליך ... ללקוח אפשרויות בחירה? לבחור לקנות, האם לתת אפשרויות בחירה ללקוח? בחירה בתהליך מכירה, אפשרויות בחירה בתהליך מכירה כאשר באים למכור מוצר ללקוח, צריכים לדעת איך ... יש לו כמה אפשרויות בחירה שונות, שהוא צריך לבחור ביניהן. כגון לדוגמה לקוח שבא לרכוש רכב, שאפשרי להציג לו ... לו שיש לו רק אפשרות בחירה אחת של לרכוש או לא לרכוש את הרכב. אבל אפשרי גם לומר לו, שיש לו כמה אפשרויות בחירה, של כמה דגמים שונים וכולי. אז איך בעצם משפיעות אפשרויות בחירה על תהליך הרכישה. ואתן כאן כמה נקודות מבט. יכול לדוגמה ... שרוצה להרגיש שהוא בוחר בין אפשרויות שונות ושהוא לא רוצה להרגיש שכאילו נכפה עליו ... לתת ללקוח אפשרויות בחירה , כדי שהוא ירגיש שהוא בחר בחירה חופשית שלו, בתהליך המכירה. יכול גם להיות מצב שאנחנו נרצה ... שניתן לו עוד אפשרות בחירה של מוצר Y שהוא הרבה פחות מתאים ללקוח בצורה ברורה וחד ... יש לו כאן אפשרות בחירה. ואז כאשר הלקוח רואה כמה אפשרויות בחירה, שרק אחת מהן טובה לו, אז בעצם מופעלת עליו מניפולציה, שהוא ... ללקוח עוד אפשרויות בחירה, כדי לשדר לו אמינות בתהליך המכירה, שמנסים להתאים את המוצר ... ללקוח אפשרויות בחירה, כדי לשדר ללקוח שיש כאן תהליך של התלבטות ודיוק של צרכי ... ללקוח כמה אפשרויות בחירה. אבל צריכים לדעת שכאשר נותנים ללקוח כמה אפשרויות בחירה, יש בזה גם חסרונות. לדוגמה לקוח שקשה לו להחליט, או לקוח ... לתת ללקוח אפשרות לבחור בין מוצרים שונים עשויה להרוס את העסקה. כי הלקוח מתלבט בין ... ללקוח אפשרויות בחירה, חייבים לקחת בחשבון האם וכמה אפשרויות בחירה לתת ללקוח. איך להציג כל אפשרות בחירה, מה לפני מה וכולי? אילו אפשרויות בחירה לתת ללקוח וכולי. ולזכור? שלפעמים העסקה לא תתבצע, לא בגלל ... ועודף אפשרויות בחירה, ישפיע עליהם לרעה. בקיצור, צריכים לבחור בחוכמה איך להציג ללקוח אפשרויות בחירה.
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
... בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית האם באמת קיימת בחירה חופשית? אליעד כהן מציג בהרצאה זו ניתוח מעמיק על מושג הבחירה החופשית, תחושת בחירה חופשית, וההבדל בין רצון חופשי לבין רצון כפוי. השאלה המרכזית שעומדת בבסיס ההרצאה היא האם באמת יש לאדם בחירה חופשית, או שמא הכל כפוי עלינו על ידי המחשבות והתחושות שבתוכנו. אליעד מסביר כי כאשר אנו עושים פעולה כלשהי, יש לנו תחושה שהפעולה נעשית מתוך בחירה חופשית או מתוך כפייה. הוא מציג את המנגנון הפסיכולוגי והקוגניטיבי שמייצר תחושות אלו. המוח שלנו מורכב מכמה סוגים ... אני הולך). מחשבות שמתארות את הרצונות שלנו לגבי הפעולות האלה (אני רוצה ללכת). כאשר המחשבות האלה תואמות אחת לשנייה (אני הולך ואני רוצה ללכת), נוצרת תחושה של בחירה חופשית. לעומת זאת, כאשר יש פער בין המחשבות (אני הולך ואני לא רוצה ללכת), נוצרת תחושת כפייה. מהי כפייה ומה קובע ... אם האדם ירגיש שהרעב מחייב אותו לאכול והוא מתנגד לכך, תיווצר תחושת כפייה. אבל אם הוא מקבל את הסיבה ורוצה לאכול, אין תחושת כפייה. האם פעולה הנעשית מתוך סיבה נחשבת לבחירה חופשית? אליעד מתאר מצב שבו אדם עושה פעולה בגלל סיבה ברורה - למשל אוכל בגלל שהוא רעב. האם פעולה כזו היא בחירה או כפייה? התשובה, לפי אליעד, תלויה בהתייחסות של האדם לסיבה: אם האדם מקבל את הסיבה, הוא יחווה תחושה של בחירה. לעומת זאת, אם האדם מתנגד לסיבה אך עדיין מבצע את הפעולה, הוא יחוש כפייה. אליעד מציין שאין דבר כזה פעולה בלי סיבה. לכל פעולה יש סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת, אך באותו זמן אין גם כפייה מוחלטת. בכל פעולה שאדם עושה, יש תערובת של תחושת בחירה ותחושת כפייה, וההבדל הוא רק במידת ההתנגדות הפנימית של האדם לסיבות הקיימות. האם אפשר לרצות משהו בלי סיבה בכלל? ... כלשהי שמאחוריו. לכן גם מה שנתפס כרצון חופשי הוא בעצם תוצאה של סיבות נסתרות או גלויות. אין רצון שמכונן את עצמו ללא סיבה או ללא קשר לסיבות אחרות. האם קיימת תחושת בחירה אמיתית או שהכל משחק של מחשבות? אליעד מדגיש כי תחושת הבחירה היא למעשה משחק של מחשבות. המוח אומר לנו בו - זמנית מה אנחנו עושים ומה אנחנו רוצים לעשות, והשילוב בין המחשבות הללו הוא שיוצר תחושת בחירה או תחושת כפייה. כאשר אנחנו מזדהים עם סיבה מסוימת, נרגיש שבחרנו בה, אבל כאשר אנחנו חשים שסיבה מסוימת נכפית עלינו ואנחנו מתנגדים אליה, נחווה זאת ככפייה. הוא מביא דוגמה של תסמונת טורט - אדם שמזיז את ידו באופן בלתי רצוני וללא סיבה ברורה. פעולה כזו אינה נחשבת לבחירה חופשית משום שאין לה סיבה מודעת. אך אם האדם חש שהיה יכול להתנגד לפעולה ועדיין מבצע אותה, הוא יוכל לחוות את הפעולה כבעלת סיבה, אפילו אם אינה מודעת לחלוטין. מהי ההגדרה הנכונה של בחירה חופשית? אליעד מציין שאין הגדרה מוחלטת וחד - משמעית לבחירה חופשית. מדובר במושג סובייקטיבי לחלוטין, והוא תלוי בפרשנות האישית שלנו לגבי המושגים רצון, סיבה וכפייה. ההגדרה שלנו לבחירה חופשית יכולה להשתנות בהתאם לנקודת המבט או למצב הרוח שלנו. לכן, הדיון סביב בחירה חופשית הוא במידה רבה דיון על המשמעות האישית שכל אדם נותן למושגים אלו. האם יש בחירה או אין בחירה בכלל? לסיום, אליעד מבהיר כי מבחינה מוחלטת, לא קיימת בחירה חופשית מלאה אך גם לא קיימת כפייה מוחלטת. המציאות היא תמיד איפשהו באמצע: מצד אחד, שום דבר אינו מתרחש ללא סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת. מצד שני, אנחנו תמיד יכולים למצוא נקודת מבט שבה נרגיש שהדברים קורים בהתאם לרצוננו, ולכן אין גם כפייה מוחלטת. הכל תלוי בפרשנות האישית ובאופן שבו המחשבות מתעצבות במוחנו. האם יש בחירה חופשית? מהי כפייה? תחושת רצון חופשי האם הכל כפוי מראש? האם רצון בלי סיבה אפשרי? ההבדל בין כפייה ל
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על זוגיות כמראה, איך לפרגן? על מה לפרגן? השתקפות עצמית, על מה אנשים מפרגנים? מה אתה חושב על עצמך? דימוי עצמי, אהבה עצמית, מערכות יחסים, איך לפרגן לבחורה? איך לגרום למישהו להרגיש טוב?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: בחירה, מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם אפשר לדעת הכל? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם המציאות היא טובה או רעה? מי ברא את אלוהים? אולי אנחנו במטריקס? האם לדומם יש תודעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? איך להיות מאושר? האם יש בחירה חופשית? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: בחירה, איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך ליצור אהבה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לחנך ילדים? איך להצליח בזוגיות? איך לקבל החלטות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להאמין בעצמך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למצוא זוגיות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשפר את הזיכרון? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפרש חלומות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי להרזיה, אימון אישי מומלץ, ספרים על אימון אישי בתחום בחירה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.5156 שניות - עכשיו 04_08_2025 השעה 16:59:21 - wesi1