אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בחירה ✔טיפול בכעסים, איך להתמודד עם כעס? שיטות טיפול בכעס, לאהוב את מה שיש, ביירון קייטי, איך לבחור מאמן אישי? איך לבחור מטפל נפשי? כעס על הכעס...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
7:45טיפול בכעסים, איך להתמודד עם כעס? שיטות טיפול בכעס, לאהוב את מה שיש, ביירון קייטי, איך לבחור מאמן אישי? איך לבחור מטפל נפשי? כעס על הכעס, איך לא לכעוס? התמודדות עם לחץ
איך אפשר להתמודד עם כעס חזק במיוחד, ומה קורה כששיטת ביירון קייטי לא עובדת?

הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו הוא כיצד להתמודד עם מצבים של כעס עמוק במיוחד, ומה לעשות כאשר שיטות טיפול מקובלות, כמו שיטת ביירון קייטי, לא מצליחות לעזור לאדם להשתחרר מהכעס. הדוגמה המרכזית שאליעד הציג היא של אדם שכועס מאוד על מישהו שפגע באמו, וחש רגשות חזקים של נקמה. במסגרת הטיפול שנוסה, נשאל האדם האם הוא בטוח במאה אחוז שהמצב רע ושהכעס מוצדק. האדם טען שהוא בטוח לא רק במאה אחוז אלא במיליון אחוז, ולכן הוא לא הצליח להטיל ספק בתחושת הכעס שלו. מכאן נוצר קושי גדול: המטפל לא הצליח להוביל את המטופל לראות שקיים בו מקום כלשהו של ספק, והבעיה נשארה תקועה ללא פתרון.

מדוע הטיפול בשיטת ביירון קייטי נכשל במקרה של כעס קיצוני?

אליעד מסביר שהסיבה שהטיפול לא הצליח היא משום שהמטפל עצמו לא יישם לעומק את השיטה בחייו האישיים, ולכן לא היה מסוגל באמת להוביל את המטופל להטלת ספק אמיתית. אליעד מדגיש שכדי שמטפל יוכל להראות למטופל את הספק בכעס, עליו בעצמו להיות מסוגל להטיל ספק אמיתי בכעסים שלו. אם המטפל לא עשה זאת בעצמו, הוא לא יוכל להעביר זאת הלאה, וכך הטיפול ייעצר בנקודה שבה המטופל משוכנע לחלוטין שאין שום מקום לספק.

אליעד מביא דוגמה פרקטית: אם למטפל אין ניסיון מעשי באיתור סדקים בוודאות שלו עצמו, כאשר הוא ישאל את המטופל "האם אתה בטוח?", המטופל יענה שהוא בטוח "במיליון אחוז". ללא יכולת אמיתית להראות את המקום שבו קיים ספק, המטפל ייתקע בנקודה זו, ולא יוכל לעזור למטופל להיחלץ מהכעס העז.

מדוע כדאי להתחיל לטפל בבעיות כעס קלות יותר תחילה?

אליעד כהן טוען שכדי להתמודד עם בעיות כעס מורכבות כמו הדוגמה של האדם שכועס על מי שפגע באמו (כעס ברמת קושי 10), עדיף להתחיל מטיפול בבעיות קלות יותר (רמת קושי 2-3). הסיבה היא שבבעיות קלות, המטופל מוכן יותר לבחון את האפשרות שהוא לא בטוח בוודאות שהמצב באמת רע כל כך. כאשר המטופל מתרגל זאת עם כעסים קטנים, הוא לומד כיצד לשאול את עצמו שאלות נכונות ולהטיל ספק בוודאות שלו. רק לאחר שהוא צובר ניסיון ומיומנות בכך, הוא יכול לגשת בצורה אפקטיבית לבעיות כעס חמורות יותר.

האם ניתן להעלים את הכעס לחלוטין?

נקודה נוספת שאליעד מעלה היא השאלה האם ניתן לפתור כעס באופן מוחלט. הוא מסביר שישנם אנשים שמצפים להגיע למצב שבו הכעס ייעלם לחלוטין מהלב שלהם, ואף יצליחו ליהנות מהסיטואציה הרעה שהכעיסה אותם. אליעד מציין שאמנם אפשר לעבוד בצורה כזו שתביא את האדם למצב שבו הוא אפילו ישמח שהמצב הרע יחזור על עצמו, אך מדובר ברמה עמוקה וקיצונית של שינוי תפיסתי, שלא קל להשיג אותה.

עם זאת, אליעד מדגיש שיש גבול לטיפול בכל שיטה: תמיד יהיה קיים חיסרון כלשהו. אם המטופל מצפה שלא יהיה בו אף טיפת חיסרון או אי - נוחות, הוא כנראה יגלה שזה לא אפשרי. בכל מקרה תמיד נשאר מקום קטן לא פתור, משום שזה טבע המציאות עצמה.

מה לעשות עם מי שרוצה פתרון מוחלט לכעס ולחיסרון?

כאשר אדם מתעקש לקבל פתרון מוחלט, אליעד אומר לו שיש צורך בעבודה עמוקה ויסודית יותר - תהליך קיומי ופילוסופי שבו המטופל מטיל ספק לא רק בכעס שלו, אלא בכל הנחות היסוד העמוקות ביותר שלו על המציאות ועל קיום טוב ורע בכלל. אם האדם באמת רציני, אליעד מציע לו לעבור תהליך יסודי של הטלת ספק, שבסופו הוא יגיע לליבה של השכל שלו ויראה את המציאות מזווית חדשה לגמרי. רק כך אפשרי מצב שבו הכעס מפסיק להיות רלוונטי לחלוטין, אך מדובר בדרך לא קלה ולא מתאימה לכל אחד.

כיצד מטפל יכול לעזור למטופל אם הוא עצמו כועס על הכעס?

בעיה נוספת שאליעד מתייחס אליה היא מצב שבו המטפל עצמו מתייחס לכעס כדבר שלילי בלבד. במצב זה, כשהמטפל רואה שהמטופל כועס, הוא בעצמו כועס על עצם הכעס של המטופל, ובכך מוסיף כעס על כעס. אליעד מציע שהגישה הנכונה תהיה לא לשפוט את הכעס כ"טעות" מוחלטת, אלא להבין שיש סיבה לכך שהמטופל כועס, ובכך לפגוש את המטופל במקום האמיתי שלו. כך הטיפול הופך אמיתי ויעיל יותר, והמטופל יכול להשתחרר מהכעס ביתר קלות.

מהו המסר המרכזי שאליעד כהן מעביר לגבי טיפול בכעס?

המסר המרכזי של אליעד כהן הוא שהצלחת הטיפול בכעס תלויה בעיקר ביכולתו של המטפל עצמו להטיל ספק בוודאויות האישיות שלו. מטפל שאינו יודע להטיל ספק בכעסיו שלו, לא יוכל באמת לעזור למטופליו. לכן, הדרך האמיתית לפתור כעסים היא לעבוד קודם כל על עצמך, ורק אז אפשר להוביל אחרים בדרך זו. בנוסף, חשוב להבין שתמיד יישאר מקום קטן לא פתור, וזה חלק בלתי נפרד מהמציאות.
על מה מדברים כאן?

הנושא שעולה הוא סיטואציה שבה בן אדם כועס על מישהו שפגע באמו. הכעס והקונפליקט הפנימי שנוצר אצלו הופכים להיות עוצמתיים מאוד, עם רגשות נקמה ורצון לפתור את הבעיה. במהלך הדברים מוזכרת שיטת טיפול מסוימת, המכונה "שיטת ביירון קייטי", והדיון מתמקד בשאלה מדוע ניסו ליישם את השיטה על הבעיה הזאת, מדוע זה לא צלח ומה אפשר ללמוד מהעניין. כמו כן, עולה הטענה שלפעמים כשרוצים לעבוד על נושא קשה במיוחד (רמת קושי 10), אולי עדיף להתחיל מרמת קושי נמוכה יותר (2 או 3) כדי להתאמן על הטלת ספק ולהבין איך לשאול את השאלות הנכונות לפני שניגשים לבעיה כבדה יותר.

מדוע עלתה השאלה לגבי הצלחת השיטה?

שאלה זו התעוררה כי ניסו לטפל בבעיה של כעס עמוק באמצעות הכלים של "ביירון קייטי". היה נראה שהמטפל שיישם את השיטה נעצר בשלב שבו היה עליו להטיל ספק בוודאות של האדם הכועס. כשהאדם הכועס טען שהוא בטוח "לא במאה אחוז אלא במיליון אחוז" שזה באמת מצדיק כעס, המטפל לא הצליח להראות לו למה הוא אולי לא באמת בטוח במיליון אחוז. נוצרת תחושה שהמטפל בעצמו לא יישם לעומק את הרעיון של הטלת ספק, ולכן התקשה לסייע למטופל לצאת מעוצמת הכעס ולהגיע לנקודה שבה הוא פחות בטוח שהמצב בהכרח רע במיליון אחוז.

איזו דוגמה הובאה לרמת קושי 10?

הדוגמה היתה על אדם שכועס כעס עז עד כדי כך שזו מבחינתו בעיה מסוג "רמת קושי 10": מישהו עשה מעשה פוגע לאמו, והוא חש צער עמוק, נקמה, ורגש של חוסר יכולת לשחרר. המטפל ביקש ממנו לבדוק אם הוא בטוח במאה אחוז שמדובר בעובדה חד - משמעית שהמצב באמת רע ושהכעס מוצדק. האדם הכועס ענה שאצלו זה ודאי לחלוטין, לא רק במאה אחוז אלא במיליון אחוז, ואין שום זיק של ספק. מכיוון ששיטת הטיפול מתבססת על הטלת ספק והבאת האדם לנקודה שבה הוא שואל אם אולי אינו בטוח, הרי שהתחנה הזאת נתקעה כי האדם לא היה מוכן לקבל שום ערעור, והמטפל לא היה ערוך מספיק להוביל אותו לשם.

האם אפשר היה להתחיל מכעס ברמה קלה יותר?

כן. היו שטענו שבמקרה של מתחילים בשיטה או במקרה של מטפלים לא מנוסים דיים, צריך לקחת לדוגמה בעיות קלות יותר - אולי כעס "ברמת קושי 2 או 3" - ולא לנסות לפתור מיד את הבעיה הכי מורכבת ואינטנסיבית. הסיבה לכך היא שבבעיות פשוטות קל יותר לתרגל את שאלות ה"בטוח או לא בטוח", וקל יותר לעזור למטופל להטיל ספק בתחושת הוודאות שלו. כשהבעיה פשוטה יותר, ההזדהות עם הכעס לא מקבלת ממד מוחלט, והמטופל עשוי לגלות יותר פתיחות לבדוק אפשרות שאולי הוא לא בטוח לגמרי.

מהו הקושי כשאדם אומר "אני בטוח במיליון אחוז"?

הקושי נובע מכך שהרבה טכניקות, כמו "שאל את עצמך אם אתה בטוח במאה אחוז", נכנסות למבוי סתום מול אדם שאומר "זה לא מאה אחוז, זה מיליון אחוז". כדי להזיז אדם כזה מעמדתו, צריך להראות לו בפועל שבאיזשהו מקום עמוק בפנים הוא לא באמת בטוח. אבל אם המטפל עצמו לא יודע לאתר את המקום שבו יש סדק קטן, או שהמטפל עצמו עוד לא התמודד עם כעסיו שלו בשיטה הזאת, הוא לא יוכל להצביע למטופל על הנקודה הספציפית שממנה ניתן לפתוח את הספק.

מה הקשר בין רמת היישום של המטפל לבין הצלחת הטיפול?

יש הסבר שאומר שככל שהמטפל עצמו יישם יותר את השיטה בחייו האישיים, ובאמת יודע להטיל ספק בכעסים ובעיות בחייו שלו, כך יהיה לו קל יותר להראות למטופלים כיצד להטיל ספק ולהשתחרר מהכעס. אם המטפל לא מאמין בלב שלם שאפשר להפחית את תחושת הכעס, או שהוא עצמו לא התרגל למצוא פרצות בוודאות שלו, הוא לא יוכל להעביר את התהליך באופן משכנע ושלם למטופל. אדם ששואל "אתה בטוח או לא בטוח?" צריך גם להיות מסוגל להוביל את השני לראות את האזור שבו אינו בטוח, וזה בא מתוך התנסות עמוקה ותרגול אישי.

האם ניתן לפתור כעס ב - 100 אחוז?

נאמר שקשה מאוד, אולי אפילו בלתי אפשרי, לפתור כעס ברמת מאה אחוז מוחלטת אם אדם מצפה לעולם מושלם לגמרי ללא חיסרון כלשהו. בהסבר נוסף, כשאדם אומר "אני רוצה שהלב שלי יהיה לגמרי נקי, בלי טיפת כעס או זיכרון של כעס", מתברר שיש הנחת יסוד שכל דבר צריך להיות מושלם במאה אחוז - אבל זה נתקע מול המציאות שתמיד יש בה לפחות חיסרון אחד, או משהו שמציק. יש כאן תפיסה עמוקה יותר שאומרת שלצד כל חוויה טובה, תמיד ייתכן מקום קטן שבו אדם נותר לא מרוצה במשהו. אם הולכים עם זה עד הסוף, מגלים שכל שיטה, כולל כל שיטות הטיפול, בסופו של דבר תגיע לאיזו "אקסיומה" שבה מודים שיש תמיד נקודה לא פתורה.

מה עושים עם מי שרוצה לפתור כעס באופן מוחלט?

יש אנשים שרוצים לא רק להפסיק לכעוס על אירוע מסוים, אלא להגיע למצב שבו הם נהנים גם מהדבר הרע שקרה, ואפילו לא יוכלו לחשוב על אפשרות שלא ירצו אותו. זה כבר מצב קיצוני שמחייב שינוי עמוק מאד בתפיסת הטוב והרע בעולם. כדי להגיע לשם, צריך לפעמים ללכת לתהליך קיומי / פילוסופי יסודי יותר שבו מטילים ספק בכל הנחות היסוד. אם אדם לא מוכן לבדוק באופן רציני את כל המחשבות שלו, כולל אלו שהן בגדר מובנות מאליהן, שיטות פשוטות של שאלות ("האם אתה בטוח?") עלולות לא להספיק.

מה קורה למטפל שיש לו עצמו כעס על כעס?

נאמר שכאשר מטפל חושב ש"כעס זה רע" לגמרי, והוא בא לתקן למטופל את הכעס, הוא למעשה משדר למטופל שצריך להילחם בכעס. אך באותה נשימה, אם המטפל עצמו כועס על כך שהמטופל כועס, הוא מוסיף עוד כעס על כעס. לעומת זאת, מצב אידיאלי עשוי להיות כזה שבו המטפל אינו שופט את הכעס עצמו כ"טעות" נוראית, אלא מבין שיש מאחורי הכעס סיבה כלשהי. כך אפשר לפגוש את האדם במקום שבו הוא נמצא, מבלי להיבהל מהכעס ולהילחם בו באופן אוטומטי.

מה אומרת הגישה על הגעה ללב השכל ולהטלת ספק מוחלטת?

יש הסבר עמוק יותר שלפיו אם אדם הולך עם הספק "עד הסוף", הוא מגיע לאזור מהותי שממנו הכעס נחלש או נעלם. זה דורש מהאדם להיות מאוד נחוש ולא לפחד לשבור את כל הנחות היסוד - לא רק את הנחת היסוד ש"זה רע", אלא גם הנחות יסוד עמוקות יותר על קיום טוב ורע בכלל. במצבים רבים, אנשים נעצרים בשלב כלשהו, ואומרים "בסדר, אז הגענו עד כאן, וזה מספיק". אבל אדם שממש חותר למוחלט יכול לגלות אפיק חדש: מקום שבו הוא מצליח להכיל גם את הרע וגם את הכעס, ולפעמים משם מתקבלת הבנה שאין באמת סיבה ודאית במיליון אחוז לכעוס.

מהו אם כן הלקח המרכזי שעליו מדברים?

הלקח הוא שבכדי לעזור לאדם אחר להטיל ספק בכעס שלו, חשוב שהמטפל עצמו יבין לעומק כיצד להטיל ספק, כיצד לזהות שרוב הוודאויות אינן באמת ודאיות במיליון אחוז, וגם כיצד לקבל את הכעס מבלי לפחד ממנו. אם מנסים לתקן כעס מתוך ההנחה שכעס תמיד "רע" באופן מוחלט, עלול להיווצר ניגוד פנימי שמקשה על התהליך. בנוסף, אם בעיה מורכבת במיוחד ומצויה ברמה גבוהה מאוד של עוצמת כעס, לפעמים כדאי להתחיל מבעיה פשוטה יותר ובכך לתרגל את הטלת הספק. כך ניתן לבנות את היכולת ולרכוש ניסיון עד שאפשר להתקדם לבעיות יותר סבוכות. מעבר לכך, נדונה האפשרות שלא תמיד אפשר להגיע למצב שבו כעס נעלם ב - 100 אחוז, כי בכל סיטואציה יש קיומו של חיסרון כלשהו, אלא אם אדם מוכן ללכת בדרכים מאוד עמוקות של ספק וקילוף כל שורשי המחשבות שלו.

כיצד כדאי לחפש מידע נוסף?
מה הנושא?

ש: הנושא שבן אדם שכעס על מישהו זה מפריע לו, יוצר אצלו קונפליקטים, דבר נוסף זה לתת לו מענה בשיטה מסוימת אז בדוגמה ההיא זה לא צלח.

אליעד: אתה אמרת בשיטה של "ביירון קייטי" אמרת לי את זה קודם, המישהו ניסה לטפל במישהו אחר בשיטה של " ביירון קייטי" וזה לא צלח, אוקי אז?

אליעד: והייתה שם טענה שלו, מה הייתה הטענה, אתה שאלת אותו למה זה לא יצליח?

ש: לא, הוא אמר בלי קשר.

אליעד: הוא אמר למה זה לא יצליח?

ש: לא, הוא אמר בלי ששאלו אותו, הוא אמר אז את הסיבה.

אליעד: אה הוא הסביר אז למה זה לא יצליח.

ש: כן כי הוא אמר שלמתחילים לא היה צריך לקחת דוגמה של 10, צריך לקחת דוגמה של נגיד רמת קושי 2 3, לא רמת קושי 10. מבחינתו הדוגמה הזאת זו רמה 10 ובמסגרת התרגול אי אפשר לפתור אותה.

אליעד: אוקי, אז מה אתה רוצה להבין בעצם?

ש: לא, אני רוצה באמת איך אפשר היה להתמודד נגיד בנקודות שהוא הזריע לפי הספר.

אליעד: לא הבנתי, תסביר את השאלה.

ש: הבן אדם טען שהוא כועס בגלל מישהו מסוים שעשה לאימא שלו משהו, כועס עליו מאוד יש לו כעסים רגשות נקמה וכו'. הקונפליקט מצד הכאב אז לפי המהלך שמה אז אתה שואל אם הוא בטוח בזה, הוא משוכנע בזה אז הוא אמר "כן וודאי", כנראה שלפי התבנית אולי הוא היה צריך להטיל בזה ספק אבל מהלך השינוי היה אם אתה בטוח בוודאות אם אתה בטוח במאה אחוז, התשובה שלו הייתה "לא במאה אני בטוח במיליון אחוז".

אליעד: אז מה עושים?

ש: אז הוא מבחינת הטיפול כאילו התקדם בשיטת הטיפול שלו. השלב הראשון מבחינתי כאילו עצר שהוא היה אמור להטיל ספק והוא לא הטיל ספק.

אליעד: תראה קודם ככל שזה שמלמד את השיטה ככל שהוא יותר יישם אותה, לא מיישם אותה, אלא יישם אותה כי אתה לא חייב ליישם את מה שאתה מלמד, אתה רוצה תאכל לא רוצה אל תאכל אבל ככל שהוא יישם אותה יותר כך יותר קל לו ללמד, זאת אומרת לדוגמה נגיד שבא אליו בן אדם ואני נגיד שאני הולך איתו על אותה אסטרטגיה של "אתה בטוח או לא בטוח", אני יש לי את היכולת להראות לו איפה הוא לא בטוח לדוגמה, אתה מבין זאת מן פריבילגיה, ההוא שאמרו לו "אוקי, תשאל את המטופל אתה בטוח או לא בטוח", בסדר מה הוא מבין, ההוא שמטפל הוא יכול לפתור את כל הכעסים שלו בשיטה, אין לו יותר שום כעס על כלום? הוא עצמו עוד לא יישם את השיטה ודבר נוסף גם האם הוא באמת מסוגל להראות לשני שהוא לא באמת בטוח?

עכשיו אני רוצה להסביר לך עוד משהו, יש רמה מסוימת של דברים שכל בני האדם בטוחים בהם כמו לדוגמה שיש פה קיר כל בני האדם בטוחים בזה או נגיד שהם לא רוצים להרגיש רע ולא משנה איזה שיטה אתה תביא בסוף אתה תגיע למחויבים האלו, כל שיטה שאתה תבדוק אותה אתה בסוף תגיע לאקסיומות, אני אגיד לך מה האקסיומה הסופית שלא משנה איזה שיטה בעולם אתה תביא אתה תיפול שמה. השיטה שאומרת, בסוף אתה תגיע למצב אחרי כל השיטות, בטוח לא בטוח, כן בטוח, ימינה שמאלה, חשיבה חיובית שלילית לא משנה אתה בסוף תגיע למבוי סתום שאומר "תמיד יש חיסרון ותמיד רע לי במשהו, איך פותרים את זה".

עכשיו פה זה דבר שאיך תפרוץ אותו, מה לא תמיד יש חיסרון? תמיד יש חיסרון כלשהו הכי קטן, אם אתה אומר אני רוצה להרגיש אמון במאה אחוז ותמיד יש חיסרון, איך תרגיש אותו?

ש: לא הבנתי נגיד בעיה ספציפית מסוימת, נגיד כעס אתה פתרת לו את הכעס נגמר הסיפור.

אליעד: אבל אתה אף פעם לא פותר את זה במאה אחוזה, זה מה שאני מנסה להסביר לך. אם יבוא בן אדם יגיד "אני רוצה פתרון שהלב שלי יהיה נקי במאה אחוז, שאני כל כך לא אכעס על הסיטואציה עד כדי כך שמבחינתי יהיה שהיא תחזור עוד פעם לנצח". אז תגיד לו "אין בעיה אנחנו נלמד אותך, נעשה לך NLP נלמד אותך ליהנות מזה ואז לא יהיה אכפת לך שזה יחזור לנצח". בן אדם אומר "אני רוצה להגיע למצב שאני אהנה מהרגשות הרעות שהיו לי באותו רגע, יש לי טראומה מהרגשות הרעות שהיו לי, אני רוצה שתגרום לי ליהנות מהרגשות הרעות שיש לי, אני רוצה שתביא אותי למצב שאני אפילו לא אוכל לחשוב שאני לא רוצה אותן".

איך אני יכול לגרום לך שאתה אפילו לא יכול לחשוב שאתה לא רוצה אותן, איך אפשר? אי אפשר, זה מה שיגיד לך כל אחד שזה מה שגם אני אגיד לך, סתם אני אבדוק כמה אתה רציני. אם אתה לא רציני אני אגיד לך "תראה תמיד יש חיסרון זה רק יחסי זה לא מוחלט לאו דווקא", אם אתה רציני אני אגיד לך "או ברוך הבא", אם מגיע בן אדם רציני תתחיל לבדוק מה האמת ולא אכפת לך מכלום בטוח לא בטוח, עד שאתה תגיע לליבה של השכל שלך ותטיל בו ספק וסיימת את כל הסיפור. מה שאני בעצם בא להגיד שדרכים מובילות למקום מסוים אבל המתרגל הוא עצמו לא יישם מספיק את השיטה והוא עצמו לא הולך איתה עד הסוף ולכן זאת בעיה.

ש: כן כי יש כאלה שלוקחים קצת, לפעמים אתה יוצא ככה לפעמים ככה.

אליעד: עכשיו דבר נוסף מבחינתי להביו שיטה זה בעצם להבין למה היא גם לא נכונה ולמה היא גם רק לא נכונה.

ש: מה ההבדל אם היא לא נכונה או רק לא נכונה.

אליעד: לא משנה, יש גם לא נכונה ויש גם רק לא נכונה, יש להבין שהיא רק לא נכונה ויש להבין שהיא גם לא נכונה, ויש להבין שהיא גם רק לא נכונה לא משנה זה שלושה שונים. אני מנסה להסביר לך תקשיב, כשבן אדם כועס ובא אליך ואומר לך "אני רוצה, תעזור לי לא לכעוס" אתה יכול לעזור לו רק אם אתה חושב שזה יותר טוב שהוא יכעס שזה גם רק יותר טוב שהוא יכעס. תקשיב אם בא בן אדם ואומר "תעזור לי לא לכעוס" ואתה חושב "נכון זה לא טוב שאתה כועס, בוא נעזור לך לא לכעוס" לא משנה מה תעשה אתה לא יכול לעזור לו בלב שלם, למה? כי אתה עדיין חושב שלכעוס זה רע אז אתה ביחד איתו כועס שהוא כעס.

ש: טראומת העבר כאילו?

אליעד: לא טראומת העבר אתה עדיין נשאר בו כעס על עצם הכעס, הוא עדיין לא מסוגל לכעוס, הוא עדיין מפחד לכעוס, הוא עדיין חושב שלכעוס זה רע, הוא עדיין לא מקבל איזשהו כעס.

ש: לא אבל יש הרבה שיטות שלא תכעס וזה.

אליעד: אבל זה לא בלב שלם, יש מישהו שאומר לך בלב שלם שלא תכעס, תמיד למה תכעס? בשביל שלא יהיה לך נזק אחר, בסדר אז עכשיו משהו אחר הוא גרוע. אבל כשבא אלי בן אדם עם "לא תכעס" אני מבין שזה לא משנה אם הוא יכעס או לא יכעס יש משהו אחר שהוא צריך להבין, הוא צריך להבין להגיע לחוויה שיש לו הבדל אם לכעוס או לא לכעוס שמבחינתו לכעוס ולוותר זה אותו דבר. מה זה אומר? זה לא אומר שלא אכפת לו, בקיצור על מה שאנחנו תמיד מדברים שזה מקום אחר בכלל ואז בעצם אין לי כעס על הכעס שלו בלב שלם אבל. טוב זה הבנת פחות או יותר?
שיטה מיומנויות מיוחד להילחם אסטרטגיות תחושה של וודאות קיר להרגיש צריך להילחם להזדהות כלום אהבה איך לא לכעוס איך לבחור איך לבחור מאמן איך לבחור מאמן אישי איך לבחור מטפל איך לבחור מטפל נפשי איך להתמודד איך להתמודד עם כעס אימון אימון אישי אימונים בחירה ביירון ביירון קייטי התמודדות התמודדות עם כעס התמודדות עם כעסים התמודדות עם לחץ התמודדות עם לחצים טיפול טיפול בכעס טיפול בכעסים טיפולים כעס כעס על הכעס כעסים לא לכעוס לאהוב לאהוב את מה שיש לבחור לבחור מאמן לבחור מאמן אישי לבחור מטפל לבחור מטפל נפשי להתאמן להתמודד להתמודד עם כעס להתמודד עם כעסים להתמודד עם לחץ להתמודד עם לחצים לחץ לכעוס מאמן מאמן אישי מאמנים מטופל מטופלים מטפל מטפל נפשי מטפלים נפש שיטות שיטות טיפול שיטות טיפול בכעס שיטות טיפוליות
בחירה / בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה / בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים
בחירה בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים בחירה בחירה אישית בחירה בחיים ללא ילדים בחירה בין חסרונות בחירה בין טוב לרע בחירה בלב שלם בחירה בלי חיסרון בחירה בלי טוב ורע בחירה וידיעה בחירה חופשית בחירה חופשית אלוהית בחירה חופשית אמיתית בחירה חופשית באמת בחירה חופשית בתהליך טיפולי בחירה חופשית האם יש בחירה חופשית זה טוב או רע בחירה חופשית חלקית בחירה חופשית לאלוהים בחירה חופשית לעשות בחירה חופשית לעשות כרצונו בחירה חופשית מהי בחירה חופשית מלאה בחירה חופשית על הכל בחירה חופשית רגשית בחירה חופשית של אלוהים בחירה חופשית של תינוק בחירה טוב או רע בחירה לא טובה בחירה ללא סיבה
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
... + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה? האם קיימת בחירה חופשית אמיתית במציאות שלנו? הרעיון שאליעד כהן מציג בהרצאה עוסק בשאלה העמוקה: האם קיימת באמת בחירה חופשית לאדם או אפילו לאלוהים? כאשר אנשים שואלים על בחירה חופשית, הם מניחים מראש שלאלוהים עצמו יש בחירה חופשית. אולם לפני ששואלים אם לאדם יש בחירה חופשית, עלינו לברר אם בחירה חופשית קיימת בכלל במציאות, אפילו אצל אלוהים. בחירה חופשית, בהגדרתה הפשוטה, היא מצב שבו לאדם יש רצון, התלבטויות בין כמה אפשרויות, והוא בוחר מה לעשות בהתאם לרצונו. מדוע לאדם אין באמת בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד כהן מסביר בפירוט רב את הסיבה המרכזית לכך שלאדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם לא באמת שולט ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים בתוכו בלי שליטתו. האם לאלוהים באמת יש בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד מסביר שגם לאלוהים אין באמת בחירה חופשית, במיוחד כאשר מסתכלים על הרעיון מזווית של אחדות מוחלטת. בפרספקטיבה האמיתית ביותר, שבה הכל אחד ואין הפרדה, אין אפילו משמעות למושג בחירה, כי אין נפרדות ואין שום שינוי או הבדל שיאפשר בחירה. במצב הזה, אלוהים לא יכול לבחור כי אין לו אופציות לבחור מתוכן. גם בפרספקטיבה שבה אלוהים ברא את העולם, עדיין מתברר שאין לו באמת בחירה חופשית. אנשים חושבים שאם אלוהים היה יכול לברוא או לא לברוא את העולם, אז הוא בהכרח בחר לעשות זאת. אבל אליעד מדגיש שהאפשרות לעשות או לא לעשות אינה מעידה על בחירה אמיתית. יכול להיות שאלוהים הוכרח לברוא את העולם, משום שאולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה ... משהו, הוא יצר הפרדה מעצמו, ובכך נוצרה כבר הנפרדות הראשונה. אם יש הפרדה, אז כבר אין אחדות מוחלטת. אליעד מציין שהרצון הראשון לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר מעצמו, בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה . האם לאלוהים יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל? ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את העולם, בהכרח נוצרת הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה. מדוע בכל זאת ישנה בחירה חופשית במובן גבוה יותר? למרות שאליעד כהן מסביר שלאלוהים ולאדם אין באמת בחירה חופשית במובן הרגיל, הוא מציג מושג עמוק יותר של
מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת ה"אני"? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות?
... בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות? מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? בשיחה מעמיקה ומפורטת עוסק אליעד כהן בנושא הבחירה החופשית, ומדגיש את חשיבות ההבנה האם האדם פועל מתוך רצונו האמיתי או מתוך אילוץ רגשי. האדם עשוי להרגיש שחובה עליו להבין האם קיימת בחירה חופשית כדי לתפקד בחיים, דבר שלדברי אליעד כהן מעוות את החקירה והופך אותה ממקור להנאה ולחקירה טבעית לכפייה עצמית הגורמת סבל. לדוגמה, הוא מתאר אדם שחוקר את נושא הבחירה החופשית מתוך מחשבה שאם לא יבין זאת, הוא לא יצליח להרגיש חופשי במערכות יחסים ובחיים באופן כללי. האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? לפי אליעד, כדי להבין באמת מהי בחירה חופשית, על האדם להגדיר בצורה מדויקת מה המשמעות של אין לי בחירה. משמעות ההבנה שאין בחירה היא שהרצונות שהאדם חווה כשלו, אינם באמת שייכים לו אלא למציאות עצמה. למשל, כשאדם רוצה לשתות מים, התחושה היא שהוא רוצה זאת בעצמו, אך אם אין בחירה, הרצון לשתות לא נובע ממנו אלא מתוך תהליך עמוק יותר המונע על ידי המציאות. במצב כזה, האדם הוא מעין רובוט שפועל מתוך תכנות קוסמי, ולא מתוך בחירה מודעת ואישית. האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? אליעד כהן מציע לבחון את השאלה מתוך נקודת מבט חווייתית ולא רק פילוסופית. לדעתו, כאשר נעלמת התחושה של אני נפרד, ... משוחרר מהלחץ ומהאשמה האישית לגבי האירועים שמתרחשים בחייו. האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? השאלה שעולה בשיחה היא, מדוע חשוב לנו להרגיש רגשות כמו כעס או אכזבה אם אנו מבינים שאין לנו שליטה אמיתית על האירועים. ... האישית, ומתאחד עם המציאות הקוסמית. איך ניתן לחיות בפועל בלי תחושת בחירה? למרות ההבנה העמוקה שאין בחירה חופשית, האדם חייב ביום - יום להמשיך לחיות ולפעול כאילו הוא בעל בחירה. לדוגמה, אם אדם רואה מחבל - הוא יברח, אך במקביל יכול להרגיש שזה אלוהים שבורח מעצמו. כך נוצרת חוויה כפולה שבה האדם פועל בעולם מתוך תחושת בחירה, אך במקביל מודע לכך שכל האירועים נקבעים על ידי המציאות, כמו דמויות בחלום של החולם עצמו. האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? אליעד מבהיר כי מי שמבין לעומק שאין לו בחירה, מבין שהמחשבות והרצונות הם לא שלו באופן אישי, אלא שייכים למציאות עצמה. אדם כזה מפסיק להיאבק עם אנשים, מפסיק להילחם במציאות, ומתחיל לפעול בצורה ... הפנימיים. איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? גם לאחר ההבנה העמוקה הזו, האדם ממשיך לתפקד בעולם - לאכול, לנהל מערכות יחסים, לעבוד, ואף להתווכח או לריב אם יש צורך. אך ברקע הוא מודע שכל מה ... אישית שלו, אלא ביטוי של רצון המציאות המתגלם דרכו. כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? ההבנה שאין בחירה חופשית, לדברי אליעד, אינה משתקת אלא משחררת את האדם מלחצים, מתחושות אשמה ומתסכול. האדם פועל בעולם מתוך קבלה מלאה של המציאות, ולא מתוך מאבק. דווקא ההבנה שאין בחירה מאפשרת לאדם לחוות אהבה אמיתית, כי הוא הופך להיות פרפר של אלוהים, כלי ביטוי נקי של הרצון הקוסמי, ללא תלות במאבקים הפנימיים של האגו האישי שלו. האם באמת יש לנו בחירה או לא? אליעד כהן מסביר כי לא מדובר בשאלה של כן או לא. ישנן רמות שונות של תודעה: ברמה אחת יש בחירה, וברמה אחרת אין
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
... הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע? האם יש לאדם בחירה חופשית באמת? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה בהרצאה היא: האם יש לאדם בחירה חופשית? זו אחת השאלות הפילוסופיות העמוקות ביותר ... האובייקטיבית. לפני שאדם שואל האם קיימת בחירה חופשית, עליו לבדוק מהם האינטרסים שלו שיגרמו לו להעדיף ... אופן, לאדם יש אינטרס ברור לחשוב שיש לו בחירה חופשית, מכיוון שאף אחד לא רוצה להרגיש שאין לו שליטה על חייו. למה לאדם יש אינטרס להאמין שיש לו בחירה חופשית? אליעד מסביר שיש לאדם אינטרס חזק מאוד להאמין שהוא בעל בחירה חופשית, משום שהאדם רוצה להרגיש חופשי ובשליטה. תחושת ... עצמו, אלא כדי להגדיל את טווח אפשרויות הבחירה שלהם. זו הסיבה שאדם הזוכה בלוטו חש כל כך שמח - כעת הוא יכול לבחור מתוך אפשרויות רבות יותר. אליעד מביא דוגמה נוספת וקשה ... ביותר שאפשר לעשות לאדם זה לקחת ממנו את הבחירה החופשית. ההשפלה העמוקה היא שהמציאות מתרחשת בניגוד ... העמוק ביותר הוא תמיד להגיע למסקנה שיש לאדם בחירה חופשית. האם תחושת הבחירה משקפת את המציאות? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין תחושת הבחירה לבין המציאות עצמה. הוא מביא דוגמה של אדם שחולם חלום - ... את המציאות. באותה צורה, התחושה שיש לאדם בחירה חופשית לא בהכרח מעידה על כך שהאדם באמת שולט במציאות. למעשה, האדם אולי יכול לבחור מה לעשות בפועל, אך הוא לא שולט במה הוא רוצה לעשות ... באופן מלא, אלא רק באופן חלקי ומוגבל. מדוע הבחירה החופשית היא מקור הסבל של האדם? אליעד מסביר שהסבל האמיתי של האדם הוא לא מכך שאין לו בחירה, אלא מכך שהוא מאמין שיש לו בחירה חלקית ומוגבלת. אילו לאדם הייתה בחירה מלאה ובלתי מוגבלת, הוא פשוט היה עושה כל דבר שרוצה, בלי התלבטויות וספקות. אך המציאות היא שהבחירה של האדם מוגבלת, ולכן הוא סובל ומתלבט מה לעשות, אם ... בעבודה. לפעמים אדם אפילו מעדיף שלא תהיה לו בחירה, כדי להיפטר מהסבל של ההתלבטות. כאשר לאדם ברור לחלוטין שאין לו שליטה ושום בחירה, באותו רגע הרצון שלו מתבטל לגמרי. הוא כבר לא רוצה ... בדיוק כפי שהוא רוצה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן ממשיך ומסביר שגם לאלוהים עצמו אין בחירה חופשית, משום שגם הרצון של אלוהים נוצר ללא רצונו. אלוהים לא יכול היה לבחור את הרצון שלו עצמו, כי מלכתחילה לא היה לו רצון. מכאן שגם הגורם הראשון, כביכול אלוהים, אינו בעל בחירה חופשית. האדם המבין זאת לעומק הופך להיות האלוהים ... איך ניתן להשתחרר מהסבל באמצעות הבנת היעדר הבחירה? אליעד כהן מדגיש שהבנה עמוקה ואמיתית שאין לאדם שום בחירה מובילה לשחרור מוחלט. כאשר אין לאדם רצון שונה ...
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
... נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת? האם באמת יש בחירה חופשית, או שהכל נקבע מראש? השאלה האם לאדם יש בחירה חופשית או שהכל נקבע מראש היא נושא מורכב, הנמצא במחלוקת עמוקה. מצד אחד קיימת האמונה שהכל נקבע מלמעלה, כמו באסלאם, שם מקובל להגיד הכל ... יש לאדם חופש פעולה ובחירה. למה רבי עקיבא טעה כשאמר שהכל צפוי והרשות נתונה? רבי עקיבא טען שהכל צפוי והרשות נתונה, אך הגישה הזו מציגה סתירה לוגית, ולכן הוא מתואר ... לא ייתכן שתהיה לאדם בחירה אמיתית. לפי אליעד כהן, רבי עקיבא היה צריך להיות מספיק חכם כדי להבין שאין טעם להילחם על אמונתו ולהתעקש עליה עד מוות. במקום זאת, היה עליו ... באמת הבין שאין לו בחירה חופשית, הוא לא אמור בכלל לשאול שאלות מסוג זה. עצם השאלה מניחה בטעות שהאדם צריך לבחור האם לקום בבוקר או לא, בעוד שבמציאות שאין בה בחירה חופשית אין מקום לשאלה כזאת בכלל, כיוון שהפעולות נעשות מאליהן בלי בחירה או החלטה עצמית של האדם. כיצד רבי נחמן מברסלב מסביר את עניין הבחירה החופשית? אליעד מציג את דבריו של רבי נחמן מברסלב שטען כי הסיבה היחידה שהאדם חושב שיש לו בחירה חופשית היא כי הוא לא מבין לעומק את הקשר שבין הידיעה לבין הבחירה. במילים אחרות, לפי רבי נחמן, מי שיש לו שכל אמיתי מבין שאין בחירה בכלל, כי הבחירה היא חלק מהידיעה האלוהית, וממילא אלוהים קובע לאדם את רצונותיו. מצד שני, רבי נחמן אמר גם שאם האדם רוצה לעשות משהו, הוא עושה אותו. אליעד ... שזו הוכחה שיש לו באמת בחירה, בעוד שאליעד מסביר שהאדם למעשה מוגבל על ידי הרצונות שאלוהים מטיל עליו מלמעלה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן מבהיר נקודה פילוסופית חשובה נוספת לגבי הבחירה של אלוהים עצמו. אם אלוהים יצר את הרצון של עצמו, עולה השאלה האם היה לו רצון לפני שיצר את רצונו. אם לא היה לו רצון, כיצד הוא יצר אותו? ... מכאן שגם לאלוהים אין בחירה חופשית באמת, והוא כבול במערכת של רצונות שמעליו, ולכן האלוהים שברא את העולם אינו בעל בחירה חופשית מוחלטת. למי יש באמת בחירה חופשית? אליעד כהן מסביר שבחירה חופשית מוחלטת אפשרית רק לאלוהים הראשון ביותר, אשר נמצא מעבר לכל רצון ולכל הגדרה. מבחינה אנושית, האדם מגלה שאין לו כלל בחירה חופשית. אך ברגע שהאדם יגיע להבנה מוחלטת שאין לו בחירה בכלל, הוא יהפוך לאלוהים עצמו ואז יוכל לחקור ולגלות מי באמת יצר את אלוהים. במצב תודעתי זה, שבו האדם מבין שהוא בעצמו האלוהות הראשונה, הוא יגיע למצב שבו קיימת בחירה חופשית מוחלטת. איך אפשר להגיע להבנה שאין בחירה חופשית, ולהשיג בחירה חופשית אמיתית? הדרך להשגת הבנה כזאת, לפי אליעד כהן, מתחילה בהתבוננות פנימית עמוקה של האדם אל תוך עצמו, עד שיגלה שהוא כלום, ואפילו להיות ... והוא מבין שאין לו שום בחירה חופשית. בשלב הבא, הוא הופך להיות תודעה אלוהית שחוקרת את עצמה בגוף ראשון, ורק אז מגלה גם מי יצר את אלוהים. בנקודה הזאת בלבד קיימת בחירה חופשית אמיתית, בחירה ללא כל מגבלה. מה המסקנה הסופית של אליעד כהן בנושא דטרמיניזם ובחירה חופשית? המסקנה שאליה מגיע אליעד כהן היא שכל מי שממשיך לשאול אם יש לו או אין לו
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
... יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית? האם יש לאדם בחירה חופשית? האם באמת קיימת בחירה חופשית לאדם, או שכל פעולה שאנו עושים נקבעת מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה זו לעומק, תוך הבאת דוגמאות מפורטות רבות והסברים מגוונים הממחישים את הסוגיה בצורה יסודית ביותר. מהי בכלל בחירה חופשית? אליעד מתחיל בשאלה האם אדם באמת בוחר את מה שהוא עושה או את מה שהוא רוצה, ומציג את התפיסה האינטואיטיבית של רוב האנשים שמאמינים שיש להם בחירה חופשית. הוא מצטט את רבי נחמן שאומר שהבחירה החופשית מתבטאת באופן פשוט: אם אדם רוצה הוא עושה, ואם לא רוצה הוא לא עושה. אבל מצד שני, אליעד גם מביא את הגישה הנגדית לפיה אין לאדם בחירה חופשית כלל. הוא מבהיר כי לפי הגישה שאין בחירה, כל פעולה שאדם עושה נקבעת מראש, ואין באמת אפשרויות לבחור ביניהן. הוא נותן דוגמאות יומיומיות פשוטות כמו ההחלטה לשבת או לעמוד, ומנסה לברר האם באמת האדם בוחר בכל אחת מהפעולות הללו, או שפעולותיו מונעות על ידי סיבות נסתרות שאין לו שליטה עליהן. האם אפשר להוכיח שיש בחירה חופשית? אליעד עובר לשאלה האם ניתן להוכיח בצורה חד - משמעית שיש או שאין בחירה חופשית. הוא מסביר שהוכחה אמיתית לכך קשה מאוד, ואולי בלתי אפשרית, שכן כל ניסיון להוכיח לכיוון אחד מיד מציב שאלות ובעיות לגבי הכיוון הנגדי. לדוגמה, הוא מבקש מאחד המשתתפים לתת דוגמה לפעולה שיש לו עליה בחירה. המשתתף אומר שהוא בוחר את המילים שהוא אומר ברגע זה. אליעד שואל אותו בחזרה: מי בוחר לך את המחשבה שממנה המילים מגיעות?, ומכאן הוא ממשיך ומפרק את שאלת הבחירה למרכיביה: האם האדם הוא זה שבוחר את מחשבותיו, או אולי גם המחשבות עצמן באות ללא בחירה? מי בוחר את הרצון של האדם? אליעד מעלה נקודה חשובה נוספת לגבי הרצון עצמו - האם האדם בוחר את הרצון שלו, או שהרצון פשוט מופיע בתוכו? אם האדם לא בוחר את הרצון, אז האם אפשר בכלל לומר שיש לו בחירה? הוא ממחיש את זה דרך דוגמה מורכבת: אדם עומד על גשר, ודוחפים אותו, כך ... לבצע את הפעולה? מצד אחד אפשר לומר שלא, כי הוא נדחף ולא בחר בעצמו לבצע את הפעולה. מצד שני, אם האדם דוחף בכוונה תחילה, ברור לנו שיש כאן בחירה ואחריות. אך מה קורה כשהמצב מורכב יותר, למשל כשאדם לא זוכר שהוא עשה ...
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
... יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה האם יש בחירה חופשית או שהכל מוכתב מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה מהותית ומורכבת: האם יש בחירה חופשית או שהכל דטרמיניסטי ומוכתב מראש? הוא מציג באופן מפורט שתי הוכחות מנוגדות, כאשר הוא טוען שניתן להוכיח באופן מוחלט שיש בחירה חופשית, וניתן גם להוכיח באופן מוחלט שאין בחירה חופשית. הדיון נפתח בשאלה מהי בכלל בחירה. אליעד מסביר שבחירה היא מצב שבו אדם רוצה משהו, ובהתאם לרצונו, הוא גורם לדבר לקרות. מה ההגדרה המדויקת של בחירה חופשית? אליעד מפרק את המושג בחירה חופשית ומסביר אותו לעומק. אם אתה עושה דבר מסוים מתוך רצון, לכאורה אתה בוחר לעשות אותו. לדוגמה, אם אדם רוצה לשתות מים, אז הוא שותה כי היה לו רצון, ולכן לכאורה זו בחירה. אולם, אליעד שואל מיד: מדוע האדם רצה לשתות? התשובה היא משום שהיה לו חיסרון. כאשר אדם פועל מתוך חיסרון, זו כבר לא בחירה חופשית אמיתית. בחירה חופשית מוחלטת היא כאשר לאדם אין שום דחף או חיסרון, והוא בכל זאת פועל. האם אלוהים בחר לברוא את העולם? ... של אלוהים. האם לאלוהים, שלכאורה מושלם ואין לו שום חיסרון, הייתה בחירה חופשית כאשר ברא את העולם? אם אלוהים הוא שלמות ואין לו שום צורך או חיסרון, למה הוא בחר לברוא את העולם? ... לומר שהוא פעל ללא שום סיבה וללא שום דחף, וזה מנוגד להגדרה שלנו לבחירה. ולכן, אם פעולה נעשית ללא שום רצון או סיבה, זו כבר לא בחירה. מכאן ניתן להסיק שאלוהים בעצם לא בחר לברוא את העולם, אלא שזה קרה מעצמו. האם אפשר לרצות בלי שיש חיסרון? ... משהו ללא שום סיבה, זה כמו להגיד שאלוהים רצה בלי לרצות, או בחר בלי לבחור. אם אדם עושה פעולה בלי רצון או ללא קשר לרצונו, לא ניתן לקרוא לכך בחירה. מצד שני, לומר שרצה מתוך חיסרון, גם זה לא נקרא בחירה חופשית, אלא תוצאה של חיסרון שחייב אותו לפעול. לכן, אליעד מדגיש, כאשר מנסים להסביר שיש רצון ללא חיסרון, ... המדרכה, האם הוא בחר לשבור את הביצה? ודאי שלא. הדבר פשוט קרה, ללא בחירה. באופן דומה, אם אלוהים יצר את העולם ללא שום חיסרון, אז גם הוא לא בחר אלא הבריאה התרחשה בעצמה, כמו שהאדם שנופל ושובר את המדרכה לא בוחר בכך באמת. למה אי אפשר להוכיח חד - משמעית שיש או אין בחירה? אליעד מראה שיש בעיה לוגית בלהוכיח את קיום או אי קיום הבחירה החופשית. אם אדם עושה פעולה בגלל רצונו, הוא לא באמת יכול להתנגד לרצון, ואז זו לא בחירה חופשית. אם הוא עושה פעולה ללא סיבה, זו גם לא בחירה אמיתית כי היא קרתה מעצמה. הוא נותן דוגמה נוספת: אם אדם טוען שהוא יכול להתנגד לרצונו, אז נשאל מדוע הוא ... רציתי, הרי שהרצון שוב שולט בו והוא לא באמת חופשי. כך, כל הגדרה של בחירה מובילה לפרדוקס שבו אי אפשר באמת להגיע למסקנה חד - משמעית. האם אלוהים מחויב לרצון שלו? עוד שואל אליעד: ...
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד? האם קיימת בחירה חופשית באמת? הרצאה זו של אליעד כהן מתמקדת בנושא הבחירה החופשית, ומנסה להראות כיצד המושגים בחירה חופשית והעדר בחירה חופשית הם למעשה ביטויים שונים לאותו הדבר. אליעד פותח בטענה כי בחירה חופשית משמעותה פעולה שהרצון קדם לה. אם אדם בוחר פעולה מסוימת, הרצון של אותו אדם ... אליעד מציע שתי אפשרויות מרכזיות לגבי השאלה הזאת. אפשרות ראשונה היא שהכל מתרחש באקראיות מוחלטת. במצב כזה, הבחירה כלל לא קיימת, כיוון שאין סדר או ... העולם. הוא שואל האם לתבונה זו יש רצון כלשהו, והאם היא בעצמה רוצה את הרצון הזה. ההנחה של אליעד היא כי מי שבאמת בוחר הוא לא מי שמבצע פעולה, אלא מי ... ולא האדם עצמו. השאלה המרכזית של אליעד היא מה יצר את הרצון הראשון? מה קדם לו? האם הרצון הראשון הוא תוצאה של בחירה או לא? אליעד מציין כי כאשר מדברים ... אם הרצון הראשון נוצר מסיבה, מיד נשאל מה הסיבה שהובילה לסיבה הזו וכך הלאה עד אינסוף, מה ששוב שולל את רעיון הבחירה החופשית. לעומת זאת, אם הרצון הראשון נוצר ללא סיבה, המשמעות היא שהוא אקראי, וגם כאן אין בחירה חופשית, כי לא הייתה סיבה שתיצור בחירה כלשהי. אליעד מבהיר שהשאלה אם הרצון ... או העדר רצון, שאותו הוא מתאר כישות בלתי מוגדרת, חסרת סיבה. במצב כזה, אם אותו כלום יצר את הרצון, הרי שהוא עשה בחירה כלשהי. גם אם אנחנו לא מבינים כיצד בדיוק הוא עשה את זה, עדיין הוא זה שעשה, ולכן לא ניתן לומר שאין בחירה . מצד שני, אם מקבלים שהרצון הראשון נוצר ללא סיבה, אז שוב, זהו מצב של חוסר בחירה, כיוון שלא היה דבר שהניע את הרצון הזה להיווצר. אליעד טוען כי שתי נקודות המבט הללו משנות את ההגדרה של מהי בכלל בחירה. כלומר, גם פעולה שנעשית ללא רצון יכולה להיחשב כבחירה אם היא מתרחשת בפועל. האם אפשר להבין את הבחירה כמציאות אפשרית בלבד? אליעד מוסיף פרספקטיבה נוספת: עצם השימוש במושג בחירה מניח את האפשרות שיש גם אי - בחירה. אם קיימת אפשרות לבחור, משמעות הדבר היא שהבחירה איננה הכרחית ויכלה להיות גם אחרת. הוא מציע לשאול מדוע דווקא הבחירה הזו נעשתה ולא אחרת, שהייתה יכולה להיות אקראית לחלוטין. כך עולה שההבדל בין בחירה לאקראיות או חוסר בחירה הוא עצמו רק עוד מושג נברא. מעל כל ... הללו, טוען אליעד, קיים דבר כללי וגבוה יותר. ברמה העליונה הזו אין משמעות להבדלים בין מושגים כמו סיבה, רצון, בחירה או אקראיות. ברמה זו, כל המושגים הם אפשרויות בלבד, ואף אחת מהם אינה מחויבת. במקום זאת, קיימת אמת אחת כללית יותר, שבה אין שום הבדל בין קיום הבחירה להעדרה. מהו המסר המרכזי על בחירה חופשית? המסר המרכזי שאליעד מציע ...
אפשרויות בחירה בתהליך רכישה, פחד מהחמצה של לקוח, FOMO של לקוח, קבלת החלטות בזמן רכישה, לתת ללקוח לבחור, לתת ללקוח להחליט, אפשרויות בתהליך מכירה, אפשרויות בתהליך רכישה, האם להציג ללקוח אפשרויות בחירה? לבחור לקנות, האם לתת אפשרויות בחירה ללקוח? בחירה בתהליך מכירה, אפשרויות בחירה בתהליך מכירה
... בחירה בתהליך רכישה, פחד מהחמצה של לקוח, FOMO של לקוח, קבלת החלטות בזמן רכישה, לתת ללקוח לבחור, לתת ללקוח להחליט, אפשרויות בתהליך מכירה, אפשרויות בתהליך רכישה, האם להציג ללקוח אפשרויות בחירה? לבחור לקנות, האם לתת אפשרויות בחירה ללקוח? בחירה בתהליך מכירה, אפשרויות בחירה בתהליך מכירה כאשר באים למכור מוצר ללקוח, צריכים לדעת איך משפיע על הלקוח המצב שבו יש לו כמה אפשרויות בחירה שונות, שהוא צריך לבחור ביניהן. כגון לדוגמה לקוח שבא לרכוש רכב, שאפשרי להציג לו רכב אחד ולומר לו שיש לו רק אפשרות בחירה אחת של לרכוש או לא לרכוש את הרכב. אבל אפשרי גם לומר לו, שיש לו כמה אפשרויות בחירה, של כמה דגמים שונים וכולי. אז איך בעצם משפיעות אפשרויות בחירה על תהליך הרכישה. ואתן כאן כמה נקודות מבט. יכול לדוגמה להיות לקוח, שרוצה להרגיש שהוא בוחר בין אפשרויות שונות ושהוא לא רוצה להרגיש שכאילו נכפה עליו מה לרכוש. לדוגמה לקוח שחייב לרכוש כאן ועכשיו מוצר מסויים. ואז הוא מרגיש שהרכישה נכפית עליו. ... כזה לדוגמה, יש היגיון לתת ללקוח אפשרויות בחירה, כדי שהוא ירגיש שהוא בחר בחירה חופשית שלו, בתהליך המכירה. יכול גם להיות מצב שאנחנו נרצה שלקוח ירצה לרכוש מוצר X, וכדי לעודד אותו לרכוש את המוצר, אנחנו נרצה לגרום לו לראות עוד יותר ... נוכל לעשות על ידי זה שניתן לו עוד אפשרות בחירה של מוצר Y שהוא הרבה פחות מתאים ללקוח בצורה ברורה וחד משמעית. כגון לדוגמה שנציג ללקוח מוצר הרבה יותר יקר, שהלקוח לא יכול להרשות לעצמו לרכוש אותו. אבל ... אותו. כדי שהוא ירגיש שכן יש לו כאן אפשרות בחירה. ואז כאשר הלקוח רואה כמה אפשרויות בחירה, שרק אחת מהן טובה לו, אז בעצם מופעלת עליו מניפולציה, שהוא יכול לחשוב, שמאחר שאפשרות X עדיפה על אפשרות Y או אפשרות Z, מכך כאילו נובע שהוא בכלל צריך ... אפשרות נוספת, שנציג ללקוח עוד אפשרויות בחירה, כדי לשדר לו אמינות בתהליך המכירה, שמנסים להתאים את המוצר לצרכים שלו. דהיינו, שהלקוח ירגיש שהמוצר לא סתם מתאים לו, אלא שיש כאן תהליך חשיבה ובדיקה שבו ... מתאים ללקוח, אז נוכל להציג ללקוח אפשרויות בחירה, כדי לשדר ללקוח שיש כאן תהליך של התלבטות ודיוק של צרכי הלקוח. בפרט אם האפשרות הנוספת יותר זולה ויותר טובה ללקוח, שאז האפשרות הנוספת נראית ללקוח יותר ... רעיונות ללמה כן לתת ללקוח כמה אפשרויות בחירה. אבל צריכים לדעת שכאשר נותנים ללקוח כמה אפשרויות בחירה, יש בזה גם חסרונות. לדוגמה לקוח שקשה לו להחליט, או לקוח שסובל מ FOMO פחד מהחמצה, או לקוח שתמיד חושש שהוא מפספס משהו עוד יותר טוב, או לקוח שיראה בכל ... האחרות. בכל המקרים האלו, לתת ללקוח אפשרות לבחור בין מוצרים שונים עשויה להרוס את העסקה. כי הלקוח מתלבט בין האפשרויות השונות ולא מסוגל להגיע להחלטה. כמו חמורו של בורידן, שלא ידע אם לאכול או לשתות, אז ... זמנית. ולכן, כאשר נותנים ללקוח אפשרויות בחירה, חייבים לקחת בחשבון האם וכמה אפשרויות בחירה לתת ללקוח. איך להציג כל אפשרות בחירה, מה לפני מה וכולי? אילו אפשרויות בחירה לתת ללקוח וכולי. ולזכור? שלפעמים העסקה לא תתבצע, לא בגלל שהמוצר לא טוב, אלא בגלל שיש יותר מידי אפשרויות, שאז הן מקשות על ההחלטה. כי המוצר לעולם אינו ... כאלו שמתקשים לקבל החלטות. ועודף אפשרויות בחירה, ישפיע עליהם לרעה. בקיצור, צריכים לבחור בחוכמה איך להציג ללקוח אפשרויות בחירה.
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
... בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית האם באמת קיימת בחירה חופשית? אליעד כהן מציג בהרצאה זו ניתוח מעמיק על מושג הבחירה החופשית, תחושת בחירה חופשית, וההבדל בין רצון חופשי לבין רצון ... ההרצאה היא האם באמת יש לאדם בחירה חופשית, או שמא הכל כפוי עלינו על ידי המחשבות ... לנו תחושה שהפעולה נעשית מתוך בחירה חופשית או מתוך כפייה. הוא מציג את המנגנון ... רוצה ללכת), נוצרת תחושה של בחירה חופשית. לעומת זאת, כאשר יש פער בין המחשבות ... פעולה הנעשית מתוך סיבה נחשבת לבחירה חופשית? אליעד מתאר מצב שבו אדם עושה פעולה ... שהוא רעב. האם פעולה כזו היא בחירה או כפייה? התשובה, לפי אליעד, תלויה בהתייחסות ... את הסיבה, הוא יחווה תחושה של בחירה. לעומת זאת, אם האדם מתנגד לסיבה אך עדיין ... לכל פעולה יש סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת, אך באותו זמן אין גם כפייה ... שאדם עושה, יש תערובת של תחושת בחירה ותחושת כפייה, וההבדל הוא רק במידת ההתנגדות ... לסיבות אחרות. האם קיימת תחושת בחירה אמיתית או שהכל משחק של מחשבות? אליעד מדגיש כי תחושת הבחירה היא למעשה משחק של מחשבות. המוח אומר לנו בו - ... המחשבות הללו הוא שיוצר תחושת בחירה או תחושת כפייה. כאשר אנחנו מזדהים עם סיבה ... ברורה. פעולה כזו אינה נחשבת לבחירה חופשית משום שאין לה סיבה מודעת. אך אם האדם ... לחלוטין. מהי ההגדרה הנכונה של בחירה חופשית? אליעד מציין שאין הגדרה מוחלטת וחד - משמעית לבחירה חופשית. מדובר במושג סובייקטיבי לחלוטין, והוא ... סיבה וכפייה. ההגדרה שלנו לבחירה חופשית יכולה להשתנות בהתאם לנקודת המבט או ... הרוח שלנו. לכן, הדיון סביב בחירה חופשית הוא במידה רבה דיון על המשמעות האישית ... אדם נותן למושגים אלו. האם יש בחירה או אין בחירה בכלל? לסיום, אליעד מבהיר כי מבחינה מוחלטת, לא קיימת בחירה חופשית מלאה אך גם לא קיימת כפייה מוחלטת. ... אינו מתרחש ללא סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת. מצד שני, אנחנו תמיד יכולים ... מתעצבות במוחנו. האם יש בחירה חופשית? מהי כפייה? תחושת רצון חופשי האם הכל ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על טיפול בכעסים, איך להתמודד עם כעס? שיטות טיפול בכעס, לאהוב את מה שיש, ביירון קייטי, איך לבחור מאמן אישי? איך לבחור מטפל נפשי? כעס על הכעס, איך לא לכעוס? התמודדות עם לחץ
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: בחירה, איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? דיכאון? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: בחירה, איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשנות תכונות אופי? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לנהל את הזמן? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחנך ילדים? איך להעריך את עצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להצליח בראיון עבודה? איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות? איך להיות מאושר ושמח? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשפר את הזיכרון? איך למצוא זוגיות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור אהבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשתול מחשבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע וסבל בעולם? למה העולם קיים? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? למה לא להתאבד? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להנות בחיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש אמת מוחלטת? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי קריירה, טיפול נפשי, מאמן אישי קואצ'ינג בנושא בחירה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3887 שניות - עכשיו 15_07_2025 השעה 04:38:49 - wesi1