אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בחירה ✔מהי "פקודה פנימית" וכיצד היא מנהלת אותנו? מה ההבדל בין "רצון" ל"תחושת חובה"? איך נוצרת תחושת הניתוק הרגשי...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
🖨מהי "פקודה פנימית" וכיצד היא מנהלת אותנו? מה ההבדל בין "רצון" ל"תחושת חובה"? איך נוצרת תחושת הניתוק הרגשי? כיצד להבחין אם הבחירה שלנו אותנטית או כפויה? מהי המשמעות של "להיות אני" בצורה אותנטית? למה אנשים מפחדים לחזור לחיים? איך תלות רגשית משפיעה על תחושת החיים? האם יש דרך למדוד את הבחירה האמיתית שלנו? למה אני מרגיש מנותק מהמציאות? איך להשתחרר מתחושת חובה? איך מרגיש אדם "מת רגשית" לעומת אדם שבאמת חי?
למה אדם לא מצליח לחזור לחיים למרות הבנה שכלית?

אליעד כהן מציג דיון עמוק על השאלה למה אנשים שמבינים את הבעיות שלהם ואת הפתרונות להן מבחינה שכלית, עדיין אינם מצליחים לחזור לחיים הרגילים ולחוות שמחה וחיבור פנימי. ההבנה השכלית, לפי אליעד, אינה מספיקה לייצר שינוי אמיתי ברגש, משום שהסיבה לתקיעות אינה שכלית אלא רגשית עמוקה.

הבעיה היא שאנשים מחזיקים באופן לא מודע "פקודה פנימית" ישנה, שהיא החלטה או אמונה בסיסית שנלקחה בשלב מוקדם יותר של החיים, בדרך כלל בילדות, ומאז לא נעשתה בחינה מחודשת שלה. לדוגמה, אדם שהחליט בילדות שעליו לסבול כדי לזכות באהבה או אישור מהסביבה, ימשיך להחזיק באמונה זו באופן לא מודע. גם כשאדם מבין שהוא יכול להיות מאושר, הוא לא מאפשר לעצמו ליהנות באמת משום שהפקודה הפנימית אומרת לו אחרת.

מהי "פקודה פנימית" וכיצד היא מנהלת אותנו?

אליעד מסביר שפקודה פנימית היא סוג של חוק או אמונה עצמית שנקבעה בעבר, ומשפיעה על כל ההחלטות שלנו באופן לא מודע. הפקודה הזו גורמת לנו להרגיש "חייבים" לבצע פעולות מסוימות, גם כשאנחנו מבינים שזה לא באמת מתאים לנו. לדוגמה, אדם אומר "אני חייב להיות עצמאי", "אני חייב להצליח בעסקים", אבל בתוכו הוא לא באמת מרגיש שזה הרצון האמיתי שלו, אלא רק משהו שהוא מרגיש שהוא חייב לעשות.

כדי לשחרר את הפקודה הזו, צריך לזהות אותה באופן מודע ולשאול את עצמנו שאלות אמיתיות: "האם אני באמת בוחר בזה או שזה נכפה עליי?". כשאנחנו מזהים את הפקודה, אנו יכולים להתחיל תהליך של שחרור ממנה.

מה ההבדל בין "רצון" ל"תחושת חובה"?

אליעד מדגיש הבדל קריטי בין "רצון אותנטי" לבין "חובה". כאשר אדם פועל מתוך חובה, הוא מאבד את החיבור האותנטי לחיים ולרצונותיו. "אני חייב ללכת לעבודה", "אני חייב להיות מצליחן" - כל אלו ביטויים של חובה שמרחיקים את האדם מרצונו האמיתי. הרצון האותנטי חייב להיות חיבור למה שאתה מרגיש ברגע הזה ולא למה שאתה חושב שאתה חייב להרגיש או לעשות.

לדוגמה, אדם שרוצה לצפות בטלוויזיה, אך מרגיש שאסור לו ליהנות לפני שהוא פותר בעיה מסוימת, לא יכול באמת להירגע וליהנות מהרגע, כי הוא מרגיש חייב לעשות משהו אחר קודם.

איך נוצרת תחושת הניתוק הרגשי?

תחושת הניתוק נוצרת כאשר אדם חי מתוך דמות מסוימת, שהוא חושב שהוא צריך להיות, ולא מתוך מי שהוא באמת. לדוגמה, אדם מנסה להיראות חזק או מצליח כדי לקבל אישור מהסביבה, ואז חייו הופכים להיות מופע, והוא מאבד את החיבור לעצמו. אליעד מציע לשים לב למילים כמו "אני צריך", "אני אמור", ו"אני יודע" - סימנים לכך שהאדם מדבר מתוך דמות ולא מתוך אותנטיות אמיתית.

כיצד להבחין אם הבחירה שלנו אותנטית או כפויה?

אליעד מציע לבדוק כל פעולה בשאלה פשוטה: "האם אני עושה זאת כי באמת בא לי או כי אני חייב?". אם התשובה היא "חייב", זה אומר שאין חיבור אמיתי לרצון. אדם חייב להתחבר מחדש לרצונות האמיתיים שלו, אפילו אם הם לא ברורים לחלוטין. רק אז הוא יוכל להפסיק לפעול מתוך תחושת חובה ולחזור לחיות בצורה אמיתית ואותנטית.

מהי המשמעות של "להיות אני" בצורה אותנטית?

להיות "אני" בצורה אמיתית, אומר אליעד, זה להיות נוכח במציאות של הרגע הזה, ולא לחזור למה שהיית בעבר או להיות דמות שאתה חושב שאתה צריך להיות. "להיות אני" זה להיות מחובר למה שאתה באמת מרגיש עכשיו, בלי לנסות להתאים את עצמך לציפיות או לדימויים חיצוניים.

למה אנשים מפחדים לחזור לחיים?

אחת הסיבות לפחד מלחזור לחיים היא זיכרון של פגיעות רגשיות, כישלונות או אכזבות מהעבר...
למה אנחנו לא מצליחים לחזור לחיים למרות הבנה שכלית עמוקה?

אחת השאלות המרכזיות בהרצאה של אליעד כהן היא מדוע אנשים שמבינים המון תובנות פילוסופיות ופסיכולוגיות עדיין מרגישים שהם לא מצליחים "לחזור לחיים". הוא מסביר כי הבנה שכלית לא מספיקה כדי ליצור שינוי רגשי אמיתי. פעמים רבות, למרות שהאדם מבין לעומק מה הבעיה שלו ואפילו יודע את הפתרון, הוא ממשיך לחוות תחושת ניתוק פנימי. הסיבה היא שבתת - המודע שלו קיימת "פקודה פנימית", שהיא אמונה או החלטה ישנה שהוא אימץ, בדרך כלל בילדות, ומאז לא ערער עליה לעומק.

מהי אותה "פקודה פנימית" שמונעת מאיתנו להיות מאושרים?

אליעד מדגים את המושג של פקודה פנימית בהחלטות שאדם קיבל בילדותו מבלי להבין שאלו בחירות אפשריות בלבד. לדוגמה, אדם שהחליט בילדותו שכדי להיות ראוי לאהבה, עליו לסבול או להקריב את האושר האישי שלו. בגלל אותה אמונה פנימית, גם כשהוא כבר מבין שהוא יכול להיות מאושר וליהנות מהחיים, הוא לא באמת מאפשר לעצמו ליהנות. הפתרון לכך הוא קודם כל לזהות את אותה "פקודה", ולשאול את השאלה הפנימית החשובה: "האם אני באמת בוחר את מה שאני עושה? האם אני באמת בוחר את הרצונות שלי, או שהם נכפים עלי באופן לא מודע?".

מה ההבדל בין "לרצות משהו" לבין "להרגיש מחויב לרצות אותו"?

אליעד מסביר שרוב האנשים מתבלבלים בין "רצון" ל"חובה". כשאדם מרגיש שהוא "חייב" לעשות משהו, למשל בגלל לחץ חברתי, ציפיות של המשפחה, או מחשבות אוטומטיות שהושרשו בו, הוא מאבד את החיבור הפנימי לרצון שלו. הרצון האמיתי צריך להיות מחובר למה שהאדם באמת מרגיש באותו הרגע, ולא למה שהוא חושב שעליו לרצות. ברגע שאדם אומר לעצמו "אני חייב לעשות משהו", הוא כבר לא חי מתוך בחירה, אלא מתוך אילוץ פנימי, וזה בדיוק מה שגורם לתחושת הניתוק הרגשי מהחיים.

איך מרגיש אדם "מת רגשית" לעומת אדם שבאמת חי?

אליעד מתאר שאדם שבאמת חי הוא אדם שפועל מתוך חיבור לרגע הנוכחי, מתוך רצון פנימי אמיתי. לעומתו, אדם "מת רגשית" הוא זה שמבצע פעולות מתוך תחושת אוטומטיזם, ללא חיבור להנאה, לשמחה או לסקרנות. דוגמה טובה לכך היא אדם שלא מסוגל פשוט ליהנות מפעולה פשוטה כמו צפייה בטלוויזיה. אם אדם לא מצליח ליהנות מפעולות בסיסיות, זה סימן שהוא נמצא במצב של ניתוק רגשי וחוסר חיבור פנימי, כלומר, - הוא לא באמת חי.

איך נוצרת תחושת הניתוק והחוסר חיבור לחיים?

אליעד מתייחס לאנשים שחווים תחושת ריקנות מתמשכת, כאילו הם לא נמצאים באמת בחיים. הוא מסביר שזה נגרם מכך שהם חיים "מתוך דמות", כלומר, הם מנסים להיות מי שהם חושבים שהם אמורים להיות, במקום פשוט להיות הם עצמם. כל עוד האדם עסוק בלהחזיק דמות שתקבל הערכה או אהבה, הוא לא יכול באמת לחוות את המציאות בצורה אותנטית וזורמת.

איך אפשר לדעת אם אתה באמת בוחר במה שאתה עושה?

כדי לבדוק אם אנחנו באמת בוחרים את מה שאנחנו עושים, אליעד מציע לשאול את עצמנו את השאלה הבאה: "האם אני עושה את הפעולה הזו כי בא לי או כי אני מרגיש שאני חייב?". אם עולה תחושה של חובה או אילוץ, זה סימן שאנחנו לא באמת בוחרים. התהליך לשינוי הוא לזהות את אותן פעולות שאנחנו לא באמת בוחרים בהן, לעצור, ולהתחבר מחדש לרצון האמיתי שלנו.

מהו הקשר בין להיות "אני" לבין לחיות חיים אותנטיים?

אחת הנקודות החשובות בשיחה היא המושג "להיות אני". אליעד מסביר שלהיות "אני" זה לא לחזור להיות האדם שהיינו בעבר, אלא להיות נוכחים לגמרי בהווה, ולהרגיש את מה שאנחנו באמת חווים עכשיו, בלי לנסות להיות מישהו אחר או לחזור לזיכרון של עצמנו. ברגע שאדם מפסיק לנסות "להיות דמות", הוא חוזר להיות נוכח במציאות וחווה את החיים...
למה אדם לא מצליח "לחזור לחיים" למרות שהוא מבין הרבה דברים?

אחת מהשאלות המרכזיות בדיון הייתה מדוע אדם שמבין המון תובנות פילוסופיות ופסיכולוגיות עדיין לא מצליח לחזור "לחיים הרגילים". אליעד כהן מסביר כי הבנה שכלית לא בהכרח מייצרת שינוי רגשי אמיתי. פעמים רבות, האדם ממשיך לחיות בתחושת ניתוק פנימית, למרות שהוא מבין מה הבעיה ואפילו יודע את הפתרון. הסיבה לכך היא שבמעמקי תודעתו הוא עדיין מחזיק "פקודה" ישנה - הנחת יסוד לא מודעת שמונעת ממנו להשתחרר באמת ולחיות.

מהי אותה "פקודה פנימית" וכיצד היא משפיעה על החיים?

הפקודה הפנימית היא החלטה שהאדם לקח על עצמו בעבר, לעיתים בילדות, מבלי להבין שזו רק בחירה אפשרית. לדוגמה, יכול להיות שהאדם החליט שבשביל להיות ראוי לאהבה הוא צריך לסבול או לא להיות מאושר. ולכן, גם כשהוא כבר יודע איך אפשר להרגיש טוב, הוא לא מרשה לעצמו באמת לחיות וליהנות. אליעד מדגיש שהפתרון מתחיל בזיהוי הפקודה הזו, ובשאלה הפנימית: האם אני באמת בוחר את מה שאני עושה? האם אני בוחר את הרצון שלי?

מה ההבדל בין "לרצות משהו" לבין "להרגיש מחויב לרצות אותו"?

הרבה אנשים טועים לחשוב שהם רוצים משהו, אך בעצם הם פשוט מרגישים מחויבים לרצות אותו בגלל הסביבה, החברה, ההורים, או מחשבות אוטומטיות. אליעד מדגיש שהרצון האמיתי נובע מחיבור עמוק למה שהאדם רוצה כרגע - לא למה שהוא חושב שהוא צריך לרצות. ברגע שאדם אומר לעצמו "אני חייב לעשות X", הוא מאבד את הבחירה הפנימית, ואז גם מאבד את החיבור לחיים.

מה ההבדל בין אדם "חי" לאדם "מת רגשית"?

אדם חי באמת הוא זה שפועל מתוך חיבור לרגע הזה, מתוך רצון פנימי אמיתי ולא מתוך חובה או לחץ. אדם "מת רגשית" הוא זה שעושה דברים מתוך אוטומט, מרגיש נתק רגשי, לא נהנה מהדברים הקטנים, ולעיתים לא מסוגל להתחיל משימות פשוטות כמו לראות טלוויזיה. אליעד מדגיש שאם אדם לא מסוגל לשבת ולראות טלוויזיה מהנה - זה סימן שהוא לא באמת חי.

מהי תחושת "אני לא בחיים" ואיך היא נוצרת?

האדם השני בשיחה מספר שוב ושוב על תחושת ריקנות, כאילו הוא לא נוכח באמת במציאות. הוא מתאר חוסר חשק לפעול, חוסר יכולת להניע את עצמו. אליעד מסביר לו שהבעיה נובעת מכך שהוא חי מתוך דמות מסוימת שהוא מנסה לייצר - דמות של "מי שהוא אמור להיות", במקום להיות עצמו. כל עוד הוא מנסה להיות דמות מסוימת כדי לקבל אהבה או הערכה - הוא מתנתק מהחוויה הפשוטה של החיים.

איך אפשר לדעת אם אתה באמת בוחר משהו או לא?

כדי לבדוק אם אתה באמת בוחר משהו, שאל את עצמך: האם אני עושה את זה כי בא לי, או כי אני מרגיש שאני חייב? אם יש תחושת חובה או נוקשות פנימית, סימן שאתה לא באמת בוחר. אליעד מציע להתמקד שוב ושוב בשאלה: "האם אני בוחר את מה שאני עושה עכשיו?". אם אתה מגלה שאתה לא בוחר - זו הזדמנות לעצור, לזהות את הדמות שאתה מנסה להיות, ולהיזכר שאתה יכול לבחור אחרת.

מה הקשר בין "להיות אני" לבין להיות בחיים?

במהלך השיחה חוזרת הטענה ש"אני לא מרגיש את עצמי". אליעד מסביר ש"להיות אני" זה לא לחזור להיות מה שהייתי פעם - אלא להיות נוכח ברגע הזה, להרגיש את מה שקורה עכשיו. לא לפעול מתוך זיכרון או תדמית, אלא מתוך מה שבאמת קורה בתוכי כרגע. ברגע שהאדם מפסיק "לעבוד בלהיות מישהו" - הוא חוזר להיות חי.

למה אנשים מפחדים לחזור לחיים?

אחת התובנות החזקות בשיחה היא שהאדם לעיתים מפחד לחזור לחיים בגלל חוויות שליליות מהעבר. לדוגמה: פחד להיכשל, פחד להיפגע, פחד להיות שוב תלוי רגשית. אדם שחווה בעבר חוויה קשה (למשל פרידה כואבת) עשוי להחליט שהוא לא מוכן יותר להיפתח לחיים, ולכן הוא מקפיא את עצמו. אך אליעד מסביר שזו בחירה. גם ההחלטה "לא לחזור לחיים" - היא בחירה, וניתן לבחור אחרת.

איך אדם יכול לזהות את הדמות שהוא מגלם בלי לשים לב?

אליעד מדגיש שהרבה אנשים "מדברים דמות", כלומר, הם מדברים מתוך ניסיון להיראות בצורה מסוימת ולא מתוך כנות. הסימן לכך הוא שהם משתמשים בביטויים כמו "אני יודע", "אני צריך", "אני אמור". כל אלו מבטאים חשיבה של דמות ולא של הוויה אמיתית. הדרך להשתחרר מזה היא לדבר בכנות על מה שאתה באמת מרגיש כרגע, אפילו אם זה מבולבל ולא ברור.

מה הקשר בין תלות רגשית לבין הרצון לחיות?

אליעד מציין שתלות רגשית יכולה להיות לגיטימית - אם היא נבחרת מתוך חיבור. הבעיה מתחילה כשאדם מרגיש חייב להיות תלוי במשהו או במישהו. במצב כזה, האדם כבר לא חווה את עצמו כבוחר. אם האדם בוחר לחיות בזוגיות...
מהם האתגרים המרכזיים בהתמודדות עם החיים?

בהרצאה, אליעד כהן מתאר את ההתמודדות עם האתגרים של החיים וההבנה כיצד ניתן להתמודד עם פחדים, דאגות ואמונות מקובעות שמבוססות על חוויות העבר. הוא מציין כי על האדם להתחיל בהבנה עמוקה של עצמו, כמו גם להבין את הבחירות שהוא עושה ואת הכיוונים בהם הוא הולך בחיים.

אליעד מדבר על הצורך להבין את המציאות באופן נכון, תוך תיאור מצבים שבהם האדם לא מרגיש חי או לא מרגיש שהוא בוחר את מה שהוא עושה. הוא מציין את הקושי של אנשים להבין את עצמם ולהיות עם עצמם, בעיקר כשיש להם פחדים או התמקדות במציאות החיצונית.

איך אפשר לשחרר את הפחדים ולהיות בחיים?

אליעד מסביר שכאשר אדם מרגיש שהוא "לא חי" או שהוא לא מסוגל להשתחרר מפחדים פנימיים, עליו להתחיל בהבנה שכולנו בוחרים את הדרך שלנו. אנשים נוטים להישאר בעבודות או במערכות יחסים שלא מביאות להם אושר, אך הם לא עושים את הבחירה האמיתית לשנות את המצב כי הם מרגישים פחדים או תחושת תקיעות.

כשהאדם מבין שהוא נמצא במצב שבו הוא לא בוחר בצורה חופשית, עליו לפתח מודעות לכך, ולהתחיל לקחת אחריות על המצב שהוא נמצא בו. כל אדם יכול לשנות את מצבו אם רק יבחר בכך, גם אם הדבר דורש לו זמן ומאמץ.

האם אנחנו באמת בוחרים את מה שאנחנו עושים?

כחלק מההסברים, אליעד מציין שהמושג של "בחירה" הוא חיוני בהבנה שלנו את החיים. הוא מציין שחשוב להבין אם אנחנו בוחרים את מה שאנחנו עושים, או אם אנחנו פשוט מגיבים לסביבה או למערכת ששלטה בנו כל הזמן. אם אדם מרגיש שהוא לא יכול לחיות את החיים בצורה שהוא רוצה, הוא לא באמת בחר בכך. לפעמים זה קורה בגלל חוויות עבר או פחדים ששולטים במחשבותיו.

אליעד מזכיר גם את החשיבות של להיות בתודעה מלאה ולקבל אחריות על כל החלטה. זהו חלק מהתהליך של להיות מודע ומחובר למציאות של עצמנו.

האם באמת יש קשר בין המהות שלנו למעשים שלנו?

הרבה פעמים, אנשים בוחרים לעסוק במעשים שהם לא בהכרח מביאים להם אושר, כי הם לא מחוברים למהות האמיתית שלהם. אליעד מסביר שהדרך להתקדם היא להבין את המעשים שאתה עושה ולקחת את הבחירות באופן מודע. כל פעולה שאדם עושה, בין אם היא קשורה לעבודה, מערכת יחסים או תחום אחר, צריכה להיות בחירה מודעת, ולא תוצאה של אוטומטיזם פנימי.

איך להתחבר למהות האמיתית ולפעול מתוך חיבור פנימי?

במהלך השיחה, אליעד מזכיר את הצורך להיות אותנטי ולהרגיש באמת את החיים. אם אדם לא מרגיש...
רצון אמיתי לקיחת אחריות יוצאים בשאלה חזרה בשאלה לא בא לי לעשות כלום מה שאתה עושה רגשות שינוי רגש הבדל שינוי הרגלים תחושות אותנטי אותנטיות אותנטית איך להשתחרר איך להשתחרר מתחושת חובה איך נוצר איך נוצרות איך נוצרים איך נוצרת איך נוצרת הרגשה איך נוצרת תחושה אמת אני מרגיש אני מרגיש מנותק אני מרגיש מנותק מהמציאות אנשים מפחדים בחירה הבדל הבדלה הבדלים המציאות הרגשה הרגשה של חובה הרגשה של חובות הרגשה של ניתוק הרגשת חובה הרגשת חובות הרגשת חיים הרגשת ניתוק השתחררות חופש חיים כיצד נוצרות להבדיל להיות אני להשתחרר להשתחרר מרגשות להשתחרר מתחושת חובה לחזור למה אני מרגיש למה אני מרגיש מנותק למה אני מרגיש מנותק מהמציאות למה אנשים מפחדים לנהל מה אני מרגיש מה ההבדל בין מוות מנהל מנותק מהמציאות מציאות מרגיש מנותק מרגיש מנותק מהמציאות משמעות משמעותיות ניהול ניתוק ניתוק רגשי ניתוקים פחד פחדים פנימיות רגש רגשות רצון תחושה תחושה של חובה תחושה של חובות תחושה של ניתוק תחושות תחושת חובה תחושת חובות תחושת חיים תחושת ניתוק תחושת ניתוק רגשי תלות תלות רגשית תלותיות
בחירה / בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה / בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים
בחירה בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים בחירה בחירה אישית בחירה בחיים ללא ילדים בחירה בין חסרונות בחירה בין טוב לרע בחירה בלב שלם בחירה בלי חיסרון בחירה בלי טוב ורע בחירה וידיעה בחירה חופשית בחירה חופשית אלוהית בחירה חופשית אמיתית בחירה חופשית באמת בחירה חופשית בתהליך טיפולי בחירה חופשית האם יש בחירה חופשית זה טוב או רע בחירה חופשית חלקית בחירה חופשית לאלוהים בחירה חופשית לעשות בחירה חופשית לעשות כרצונו בחירה חופשית מהי בחירה חופשית מלאה בחירה חופשית על הכל בחירה חופשית רגשית בחירה חופשית של אלוהים בחירה חופשית של תינוק בחירה טוב או רע בחירה לא טובה בחירה ללא סיבה
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
... + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה? האם קיימת בחירה חופשית אמיתית במציאות שלנו? הרעיון שאליעד כהן מציג בהרצאה עוסק בשאלה העמוקה: האם קיימת באמת בחירה חופשית לאדם או אפילו לאלוהים? כאשר אנשים שואלים על בחירה חופשית, הם מניחים מראש שלאלוהים עצמו יש בחירה חופשית. אולם לפני ששואלים אם לאדם יש בחירה חופשית, עלינו לברר אם בחירה חופשית קיימת בכלל במציאות, אפילו אצל אלוהים. בחירה חופשית, בהגדרתה הפשוטה, היא מצב שבו לאדם יש רצון, התלבטויות בין כמה אפשרויות, והוא בוחר מה לעשות בהתאם לרצונו. מדוע לאדם אין באמת בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד כהן מסביר בפירוט רב את הסיבה המרכזית לכך שלאדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם לא באמת שולט ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים בתוכו בלי שליטתו. האם לאלוהים באמת יש בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד מסביר שגם לאלוהים אין באמת בחירה חופשית, במיוחד כאשר מסתכלים על הרעיון מזווית של אחדות מוחלטת. בפרספקטיבה האמיתית ביותר, שבה הכל אחד ואין הפרדה, אין אפילו משמעות למושג בחירה, כי אין נפרדות ואין שום שינוי או הבדל שיאפשר בחירה. במצב הזה, אלוהים לא יכול לבחור כי אין לו אופציות לבחור מתוכן. גם בפרספקטיבה שבה אלוהים ברא את העולם, עדיין מתברר שאין לו באמת בחירה חופשית. אנשים חושבים שאם אלוהים היה יכול לברוא או לא לברוא את העולם, אז הוא בהכרח בחר לעשות זאת. אבל אליעד מדגיש שהאפשרות לעשות או לא לעשות אינה מעידה על בחירה אמיתית. יכול להיות שאלוהים הוכרח לברוא את העולם, משום שאולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה בפועל. מהו רגע הבריאה האמיתי לפי אליעד כהן? רגע ... שהבורא רצה משהו, הוא יצר הפרדה מעצמו, ובכך נוצרה כבר הנפרדות הראשונה. אם יש הפרדה, אז כבר אין אחדות מוחלטת. אליעד מציין שהרצון הראשון לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר מעצמו, בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה. האם לאלוהים יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל? ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את העולם, בהכרח נוצרת הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה. מדוע בכל זאת ישנה בחירה חופשית במובן גבוה יותר? למרות שאליעד כהן מסביר שלאלוהים ולאדם אין באמת בחירה חופשית במובן הרגיל, הוא מציג מושג עמוק יותר של
מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת ה"אני"? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות?
... בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות? מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? בשיחה מעמיקה ומפורטת עוסק אליעד כהן בנושא הבחירה החופשית, ומדגיש את חשיבות ההבנה האם האדם פועל מתוך רצונו האמיתי או מתוך אילוץ רגשי. האדם עשוי להרגיש שחובה עליו להבין האם קיימת בחירה חופשית כדי לתפקד בחיים, דבר שלדברי אליעד כהן מעוות את החקירה והופך אותה ממקור להנאה ולחקירה טבעית לכפייה עצמית הגורמת סבל. לדוגמה, הוא מתאר אדם שחוקר את נושא הבחירה החופשית מתוך מחשבה שאם לא יבין זאת, הוא לא יצליח להרגיש חופשי במערכות יחסים ובחיים באופן כללי. האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? לפי אליעד, כדי להבין באמת מהי בחירה חופשית, על האדם להגדיר בצורה מדויקת מה המשמעות של אין לי בחירה. משמעות ההבנה שאין בחירה היא שהרצונות שהאדם חווה כשלו, אינם באמת שייכים לו אלא למציאות עצמה. למשל, כשאדם רוצה לשתות מים, התחושה היא שהוא רוצה זאת בעצמו, אך אם אין בחירה, הרצון לשתות לא נובע ממנו אלא מתוך תהליך עמוק יותר המונע על ידי המציאות. במצב כזה, האדם הוא מעין רובוט שפועל מתוך תכנות קוסמי, ולא מתוך בחירה מודעת ואישית. האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? אליעד כהן מציע לבחון את השאלה ... שלו, ואין הוא אחראי אם הוא מרגיש כאב או שמחה - הכל קורה דרכו, והוא משוחרר מהלחץ ומהאשמה האישית לגבי האירועים שמתרחשים בחייו. האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? השאלה שעולה בשיחה היא, מדוע חשוב לנו ... אלא רק למציאות שפועלת דרכו. האדם שחווה את האמת הזו מתנתק מזהותו האישית, ומתאחד עם המציאות הקוסמית. איך ניתן לחיות בפועל בלי תחושת בחירה? למרות ההבנה העמוקה שאין בחירה חופשית, האדם חייב ביום - יום להמשיך לחיות ולפעול כאילו הוא בעל בחירה. לדוגמה, אם אדם רואה מחבל - הוא יברח, אך במקביל יכול להרגיש שזה אלוהים שבורח מעצמו. כך נוצרת חוויה כפולה שבה האדם פועל בעולם מתוך תחושת בחירה, אך במקביל מודע לכך שכל האירועים נקבעים על ידי המציאות, כמו דמויות בחלום של החולם עצמו. האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? אליעד מבהיר כי מי שמבין לעומק שאין לו בחירה, מבין שהמחשבות והרצונות הם לא שלו באופן אישי, אלא שייכים למציאות ... הופך להיות ביטוי ישיר של הרצון הקוסמי, וזה משחרר אותו מהלחצים ומהקונפליקטים הפנימיים. איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? גם לאחר ההבנה העמוקה הזו, האדם ממשיך לתפקד בעולם - לאכול, ... של אותו רצון. למשל, כשאדם אומר אני אוהב אותך, זו לא באמת החלטה אישית שלו, אלא ביטוי של רצון המציאות המתגלם דרכו. כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? ההבנה שאין בחירה חופשית, לדברי אליעד, אינה משתקת אלא משחררת את האדם מלחצים, מתחושות אשמה ומתסכול. האדם פועל בעולם מתוך קבלה מלאה של המציאות, ולא מתוך מאבק. דווקא ההבנה שאין בחירה מאפשרת לאדם לחוות אהבה אמיתית, כי הוא הופך להיות פרפר של אלוהים, כלי ביטוי נקי של הרצון הקוסמי, ללא תלות במאבקים הפנימיים של האגו האישי שלו. האם באמת יש לנו בחירה או לא? אליעד כהן מסביר כי לא מדובר בשאלה של כן או לא. ישנן רמות שונות של תודעה: ברמה אחת יש בחירה, וברמה אחרת אין
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
... הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע? האם יש לאדם בחירה חופשית באמת? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה בהרצאה היא: האם יש לאדם בחירה חופשית? זו אחת השאלות הפילוסופיות העמוקות ביותר שמעסיקות אנשים מזה דורות. אליעד כהן מסביר שחשוב לחפש את האמת ללא אינטרסים אישיים, מכיוון שברגע שאדם מגיע עם אינטרסים לתשובה מסוימת, הוא עלול לפספס את האמת האובייקטיבית. לפני שאדם שואל האם קיימת בחירה חופשית, עליו לבדוק מהם האינטרסים שלו שיגרמו לו להעדיף תשובה מסוימת. לדוגמה, כאשר אדם שואל האם העולם טוב או רע, הוא נוטה להעדיף את התשובה שהעולם טוב, משום שיותר נעים לחיות במציאות שבה ישות מיטיבה עומדת מאחורי הדברים. באותו אופן, לאדם יש אינטרס ברור לחשוב שיש לו בחירה חופשית, מכיוון שאף אחד לא רוצה להרגיש שאין לו שליטה על חייו. למה לאדם יש אינטרס להאמין שיש לו בחירה חופשית? אליעד מסביר שיש לאדם אינטרס חזק מאוד להאמין שהוא בעל בחירה חופשית, משום שהאדם רוצה להרגיש חופשי ובשליטה. תחושת החופש והשליטה היא חלק חשוב מאוד בזהות של האדם. לדוגמה, אנשים עובדים קשה כדי להרוויח יותר כסף, לא רק בשביל הכסף עצמו, אלא כדי להגדיל את טווח אפשרויות הבחירה שלהם. זו הסיבה שאדם הזוכה בלוטו חש כל כך שמח - כעת הוא יכול לבחור מתוך אפשרויות רבות יותר. אליעד מביא דוגמה נוספת וקשה יותר, של אישה שנאנסת. מדוע הפגיעה כה קשה ומשפילה? כי הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות לאדם זה לקחת ממנו את הבחירה החופשית. ההשפלה העמוקה היא שהמציאות מתרחשת בניגוד מוחלט לרצון של האדם. אנשים פוחדים פחד עמוק מאובדן שליטה - הם מפחדים לאבד את אחיזתם במציאות, להשתגע או להפסיק לשלוט בתנועות שלהם. לכן, האינטרס העמוק ביותר הוא תמיד להגיע למסקנה שיש לאדם בחירה חופשית. האם תחושת הבחירה משקפת את המציאות? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין תחושת הבחירה לבין המציאות עצמה. הוא מביא דוגמה של אדם שחולם חלום - האדם יכול להרגיש דברים, אבל זה לא אומר שהתחושות משקפות את המציאות. באותה צורה, התחושה שיש לאדם בחירה חופשית לא בהכרח מעידה על כך שהאדם באמת שולט במציאות. למעשה, האדם אולי יכול לבחור מה לעשות בפועל, אך הוא לא שולט במה הוא רוצה לעשות מלכתחילה. לדברי אליעד, הרצון הראשוני לא נקבע על ידי האדם עצמו. האדם לא בחר להיוולד, לא בחר להיות קיים, ... הוא לא שולט ברצונותיו עצמם. מכאן שהאדם למעשה אינו שולט במציאות באופן מלא, אלא רק באופן חלקי ומוגבל. מדוע הבחירה החופשית היא מקור הסבל של האדם? אליעד מסביר שהסבל האמיתי של האדם הוא לא מכך שאין לו בחירה, אלא מכך שהוא מאמין שיש לו בחירה חלקית ומוגבלת. אילו לאדם הייתה בחירה מלאה ובלתי מוגבלת, הוא פשוט היה עושה כל דבר שרוצה, בלי התלבטויות וספקות. אך המציאות היא שהבחירה של האדם מוגבלת, ולכן הוא סובל ומתלבט מה לעשות, אם להתגרש או להישאר, אם להתפטר או להישאר בעבודה. לפעמים אדם אפילו מעדיף שלא תהיה לו בחירה, כדי להיפטר מהסבל של ההתלבטות. כאשר לאדם ברור לחלוטין שאין לו שליטה ושום בחירה, באותו רגע הרצון שלו מתבטל לגמרי. הוא כבר לא רוצה לשנות את המציאות, כי הוא יודע שהוא לא יכול לשנות אותה. במצב כזה, האדם חש שחרור מוחלט, משום שאין יותר פער בין הרצוי למצוי. אז המציאות עצמה הופכת להיות בדיוק כפי שהוא רוצה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן ממשיך ומסביר שגם לאלוהים עצמו אין בחירה חופשית, משום שגם הרצון של אלוהים נוצר ללא רצונו. אלוהים לא יכול היה לבחור את הרצון שלו עצמו, כי מלכתחילה לא היה לו רצון. מכאן שגם הגורם הראשון, כביכול אלוהים, אינו בעל בחירה חופשית. האדם המבין זאת לעומק הופך להיות האלוהים הראשון האמיתי, שמשמעותו שהאדם חווה את המציאות כולה כביטוי של רצונו העצמי. איך ניתן להשתחרר מהסבל באמצעות הבנת היעדר הבחירה? אליעד כהן מדגיש שהבנה עמוקה ואמיתית שאין לאדם שום בחירה מובילה לשחרור מוחלט. כאשר אין לאדם רצון שונה מהמציאות, הוא חווה שלמות אמיתית, משום שהכל קורה בדיוק כפי שהוא רוצה. הוא כבר לא סובל מהפער בין הרצון למציאות, ...
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
... צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת? האם באמת יש בחירה חופשית, או שהכל נקבע מראש? השאלה האם לאדם יש בחירה חופשית או שהכל נקבע מראש היא נושא מורכב, הנמצא במחלוקת עמוקה. מצד אחד קיימת ... צפוי והרשות נתונה. האמירה הזאת מיוחסת לרבי עקיבא, ומשמעותה לכאורה שאלוהים יודע מראש כל מה שיקרה, ובכל זאת יש לאדם חופש פעולה ובחירה. למה רבי עקיבא טעה כשאמר שהכל צפוי והרשות נתונה? רבי עקיבא טען שהכל צפוי ... נתונה, אך הגישה הזו מציגה סתירה לוגית, ולכן הוא מתואר כמי שלא הבין באמת את מה שאמר. אם הכל אכן ידוע מראש, לא ייתכן שתהיה לאדם בחירה אמיתית. לפי אליעד כהן, רבי עקיבא היה צריך להיות מספיק חכם כדי להבין שאין טעם ... אליעד כהן מדגיש שמי ששואל אם הכל נקבע מראש, למה לקום בבוקר? הוא גם שקרן וגם טיפש. הסיבה לכך פשוטה: אם האדם באמת הבין שאין לו בחירה חופשית, הוא לא אמור בכלל לשאול שאלות מסוג זה. עצם השאלה מניחה בטעות שהאדם צריך לבחור האם לקום בבוקר או לא, בעוד שבמציאות שאין בה בחירה חופשית אין מקום לשאלה כזאת בכלל, כיוון שהפעולות נעשות מאליהן בלי בחירה או החלטה עצמית של האדם. כיצד רבי נחמן מברסלב מסביר את עניין הבחירה החופשית? אליעד מציג את דבריו של רבי נחמן מברסלב שטען כי הסיבה היחידה שהאדם חושב שיש לו בחירה חופשית היא כי הוא לא מבין לעומק את הקשר שבין הידיעה לבין הבחירה. במילים אחרות, לפי רבי נחמן, מי שיש לו שכל אמיתי מבין שאין בחירה בכלל, כי הבחירה היא חלק מהידיעה האלוהית, וממילא אלוהים קובע לאדם את רצונותיו. מצד שני, רבי ... לעשות משהו, הוא עושה אותו. אליעד מציין שהתלמיד של רבי נחמן, רבי נתן, לא הבין את העומק שבדברים האלה וחשב שזו הוכחה שיש לו באמת בחירה, בעוד שאליעד מסביר שהאדם למעשה מוגבל על ידי הרצונות שאלוהים מטיל עליו מלמעלה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן מבהיר נקודה פילוסופית חשובה נוספת לגבי הבחירה של אלוהים עצמו. אם אלוהים יצר את הרצון של עצמו, עולה השאלה האם היה לו רצון ... שיצר את רצונו. אם לא היה לו רצון, כיצד הוא יצר אותו? ואם היה לו רצון קודם, אז מה יצר את אותו רצון קודם? מכאן שגם לאלוהים אין בחירה חופשית באמת, והוא כבול במערכת של רצונות שמעליו, ולכן האלוהים שברא את העולם אינו בעל בחירה חופשית מוחלטת. למי יש באמת בחירה חופשית? אליעד כהן מסביר שבחירה חופשית מוחלטת אפשרית רק לאלוהים הראשון ביותר, אשר נמצא מעבר לכל רצון ולכל הגדרה. מבחינה אנושית, האדם מגלה שאין לו כלל בחירה חופשית. אך ברגע שהאדם יגיע להבנה מוחלטת שאין לו בחירה בכלל, הוא יהפוך לאלוהים עצמו ואז יוכל לחקור ולגלות מי באמת יצר את אלוהים. במצב תודעתי זה, שבו האדם מבין שהוא בעצמו האלוהות הראשונה, הוא יגיע למצב שבו קיימת בחירה חופשית מוחלטת. איך אפשר להגיע להבנה שאין בחירה חופשית, ולהשיג בחירה חופשית אמיתית? הדרך להשגת הבנה כזאת, לפי אליעד כהן, מתחילה בהתבוננות פנימית ... שיגלה שהוא כלום, ואפילו להיות כלום זה יותר מדי. ברגע שהוא מגיע לנקודת האפס המוחלטת הזו, התודעה שלו משתנה, והוא מבין שאין לו שום בחירה חופשית. בשלב הבא, הוא הופך להיות תודעה אלוהית שחוקרת את עצמה בגוף ראשון, ורק אז מגלה גם מי יצר את אלוהים. בנקודה הזאת בלבד קיימת בחירה חופשית אמיתית, בחירה ללא כל מגבלה. מה המסקנה הסופית של אליעד כהן בנושא דטרמיניזם ובחירה חופשית? המסקנה שאליה מגיע אליעד כהן היא שכל מי שממשיך לשאול אם יש לו או אין ...
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
... יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית? האם יש לאדם בחירה חופשית? האם באמת קיימת בחירה חופשית לאדם, או שכל פעולה שאנו עושים נקבעת מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה זו לעומק, תוך הבאת ... מפורטות רבות והסברים מגוונים הממחישים את הסוגיה בצורה יסודית ביותר. מהי בכלל בחירה חופשית? אליעד מתחיל בשאלה האם אדם באמת בוחר את מה שהוא עושה או את מה שהוא רוצה, ומציג את התפיסה האינטואיטיבית של רוב האנשים שמאמינים שיש להם בחירה חופשית. הוא מצטט את רבי נחמן שאומר שהבחירה החופשית מתבטאת באופן פשוט: אם אדם רוצה הוא עושה, ואם לא רוצה הוא לא עושה. אבל מצד שני, אליעד גם מביא את הגישה הנגדית לפיה אין לאדם בחירה חופשית כלל. הוא מבהיר כי לפי הגישה שאין בחירה, כל פעולה שאדם עושה נקבעת מראש, ואין באמת אפשרויות לבחור ביניהן. הוא נותן דוגמאות יומיומיות פשוטות כמו ההחלטה לשבת או לעמוד, ומנסה לברר האם באמת האדם בוחר בכל אחת מהפעולות הללו, או שפעולותיו מונעות על ידי סיבות נסתרות שאין לו שליטה עליהן. האם אפשר להוכיח שיש בחירה חופשית? אליעד עובר לשאלה האם ניתן להוכיח בצורה חד - משמעית שיש או שאין בחירה חופשית. הוא מסביר שהוכחה אמיתית לכך קשה מאוד, ואולי בלתי אפשרית, שכן כל ניסיון להוכיח ... לגבי הכיוון הנגדי. לדוגמה, הוא מבקש מאחד המשתתפים לתת דוגמה לפעולה שיש לו עליה בחירה. המשתתף אומר שהוא בוחר את המילים שהוא אומר ברגע זה. אליעד שואל אותו בחזרה: מי בוחר לך את המחשבה שממנה המילים מגיעות?, ומכאן הוא ממשיך ומפרק את שאלת הבחירה למרכיביה: האם האדם הוא זה שבוחר את מחשבותיו, או אולי גם המחשבות עצמן באות ללא בחירה? מי בוחר את הרצון של האדם? אליעד מעלה נקודה חשובה נוספת לגבי הרצון עצמו - האם האדם בוחר את הרצון שלו, או שהרצון פשוט מופיע בתוכו? אם האדם לא בוחר את הרצון, אז האם אפשר בכלל לומר שיש לו בחירה? הוא ממחיש את זה דרך דוגמה מורכבת: אדם עומד על גשר, ודוחפים אותו, כך שהוא דוחף אדם אחר ... בחר בעצמו לבצע את הפעולה. מצד שני, אם האדם דוחף בכוונה תחילה, ברור לנו שיש כאן בחירה ואחריות. אך מה קורה כשהמצב מורכב יותר, למשל כשאדם לא זוכר שהוא עשה פעולה מסוימת - האם זה ...
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
... יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה האם יש בחירה חופשית או שהכל מוכתב מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה מהותית ומורכבת: האם יש בחירה חופשית או שהכל דטרמיניסטי ומוכתב מראש? הוא מציג באופן מפורט שתי הוכחות מנוגדות, כאשר הוא טוען שניתן להוכיח באופן מוחלט שיש בחירה חופשית, וניתן גם להוכיח באופן מוחלט שאין בחירה חופשית. הדיון נפתח בשאלה מהי בכלל בחירה. אליעד מסביר שבחירה היא מצב שבו אדם רוצה משהו, ובהתאם לרצונו, הוא גורם לדבר לקרות. מה ההגדרה המדויקת של בחירה חופשית? אליעד מפרק את המושג בחירה חופשית ומסביר אותו לעומק. אם אתה עושה דבר מסוים מתוך רצון, לכאורה אתה בוחר לעשות אותו. לדוגמה, אם אדם רוצה לשתות מים, אז הוא שותה כי היה לו רצון, ולכן לכאורה זו בחירה. אולם, אליעד שואל מיד: מדוע האדם רצה לשתות? התשובה היא משום שהיה לו חיסרון. כאשר אדם פועל מתוך חיסרון, זו כבר לא בחירה חופשית אמיתית. בחירה חופשית מוחלטת היא כאשר לאדם אין שום דחף או חיסרון, והוא בכל זאת ... דוגמה של אלוהים. האם לאלוהים, שלכאורה מושלם ואין לו שום חיסרון, הייתה בחירה חופשית כאשר ברא את העולם? אם אלוהים הוא שלמות ואין לו שום צורך או ... זה בעצם לומר שהוא פעל ללא שום סיבה וללא שום דחף, וזה מנוגד להגדרה שלנו לבחירה. ולכן, אם פעולה נעשית ללא שום רצון או סיבה, זו כבר לא בחירה. מכאן ניתן להסיק שאלוהים בעצם לא בחר לברוא את העולם, אלא שזה קרה ... רצה משהו ללא שום סיבה, זה כמו להגיד שאלוהים רצה בלי לרצות, או בחר בלי לבחור. אם אדם עושה פעולה בלי רצון או ללא קשר לרצונו, לא ניתן לקרוא לכך בחירה. מצד שני, לומר שרצה מתוך חיסרון, גם זה לא נקרא בחירה חופשית, אלא תוצאה של חיסרון שחייב אותו לפעול. לכן, אליעד מדגיש, ... ביצה על המדרכה, האם הוא בחר לשבור את הביצה? ודאי שלא. הדבר פשוט קרה, ללא בחירה. באופן דומה, אם אלוהים יצר את העולם ללא שום חיסרון, אז גם הוא לא בחר אלא הבריאה התרחשה בעצמה, כמו שהאדם שנופל ושובר את המדרכה לא בוחר בכך באמת. למה אי אפשר להוכיח חד - משמעית שיש או אין בחירה? אליעד מראה שיש בעיה לוגית בלהוכיח את קיום או אי קיום הבחירה החופשית. אם אדם עושה פעולה בגלל רצונו, הוא לא באמת יכול להתנגד לרצון, ואז זו לא בחירה חופשית. אם הוא עושה פעולה ללא סיבה, זו גם לא בחירה אמיתית כי היא קרתה מעצמה. הוא נותן דוגמה נוספת: אם אדם טוען שהוא ... כי רציתי, הרי שהרצון שוב שולט בו והוא לא באמת חופשי. כך, כל הגדרה של בחירה מובילה לפרדוקס שבו אי אפשר באמת להגיע למסקנה חד - משמעית. האם ...
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד? האם קיימת בחירה חופשית באמת? הרצאה זו של אליעד כהן מתמקדת בנושא הבחירה החופשית, ומנסה להראות כיצד המושגים בחירה חופשית והעדר בחירה חופשית הם למעשה ביטויים שונים לאותו הדבר. אליעד פותח בטענה כי בחירה חופשית משמעותה פעולה שהרצון קדם לה. אם אדם בוחר פעולה מסוימת, הרצון של אותו אדם הוא שבחר את הפעולה הזו. מכאן עולה שאלה מהותית: מה גרם ... מתרחש באקראיות מוחלטת. במצב כזה, הבחירה כלל לא קיימת, כיוון שאין סדר או סיבה כלשהי לאירועים. האפשרות השנייה מניחה קיום של תכנון ... הזה. ההנחה של אליעד היא כי מי שבאמת בוחר הוא לא מי שמבצע פעולה, אלא מי שיוצר את הרצון המוביל לפעולה זו. לכן, אם מישהו גורם לאדם ... לו? האם הרצון הראשון הוא תוצאה של בחירה או לא? אליעד מציין כי כאשר מדברים על הנקודה הראשונה, הפרספקטיבה משתנה, כיוון שבשורש של ... עד אינסוף, מה ששוב שולל את רעיון הבחירה החופשית. לעומת זאת, אם הרצון הראשון נוצר ללא סיבה, המשמעות היא שהוא אקראי, וגם כאן אין בחירה חופשית, כי לא הייתה סיבה שתיצור בחירה כלשהי. אליעד מבהיר שהשאלה אם הרצון הראשון נוצר מסיבה או ללא סיבה היא בעצם שאלה טיפשית. ... אותו כלום יצר את הרצון, הרי שהוא עשה בחירה כלשהי. גם אם אנחנו לא מבינים כיצד בדיוק הוא עשה את זה, עדיין הוא זה שעשה, ולכן לא ניתן לומר שאין בחירה. מצד שני, אם מקבלים שהרצון הראשון נוצר ללא סיבה, אז שוב, זהו מצב של חוסר בחירה, כיוון שלא היה דבר שהניע את הרצון הזה להיווצר. אליעד טוען כי שתי נקודות המבט הללו משנות את ההגדרה של מהי בכלל בחירה. כלומר, גם פעולה שנעשית ללא רצון יכולה להיחשב כבחירה אם היא מתרחשת בפועל. האם אפשר להבין את הבחירה כמציאות אפשרית בלבד? אליעד מוסיף פרספקטיבה נוספת: עצם השימוש במושג בחירה מניח את האפשרות שיש גם אי - בחירה. אם קיימת אפשרות לבחור, משמעות הדבר היא שהבחירה איננה הכרחית ויכלה להיות גם אחרת. הוא מציע לשאול מדוע דווקא הבחירה הזו נעשתה ולא אחרת, שהייתה יכולה להיות אקראית לחלוטין. כך עולה שההבדל בין בחירה לאקראיות או חוסר בחירה הוא עצמו רק עוד מושג נברא. מעל כל ההבחנות הללו, טוען אליעד, קיים דבר כללי וגבוה יותר. ... להבדלים בין מושגים כמו סיבה, רצון, בחירה או אקראיות. ברמה זו, כל המושגים הם אפשרויות בלבד, ואף אחת מהם אינה מחויבת. במקום זאת, ... יותר, שבה אין שום הבדל בין קיום הבחירה להעדרה. מהו המסר המרכזי על בחירה חופשית? המסר המרכזי שאליעד מציע לנו לקחת מכאן הוא שחשוב להתבונן לעומק במושגים של
אפשרויות בחירה בתהליך רכישה, פחד מהחמצה של לקוח, FOMO של לקוח, קבלת החלטות בזמן רכישה, לתת ללקוח לבחור, לתת ללקוח להחליט, אפשרויות בתהליך מכירה, אפשרויות בתהליך רכישה, האם להציג ללקוח אפשרויות בחירה? לבחור לקנות, האם לתת אפשרויות בחירה ללקוח? בחירה בתהליך מכירה, אפשרויות בחירה בתהליך מכירה
... בחירה בתהליך רכישה, פחד מהחמצה של לקוח, FOMO של לקוח, קבלת החלטות בזמן רכישה, לתת ללקוח לבחור, לתת ללקוח להחליט, אפשרויות בתהליך מכירה, אפשרויות בתהליך רכישה, האם להציג ללקוח אפשרויות בחירה? לבחור לקנות, האם לתת אפשרויות בחירה ללקוח? בחירה בתהליך מכירה, אפשרויות בחירה בתהליך מכירה כאשר באים למכור מוצר ללקוח, צריכים לדעת איך משפיע על הלקוח המצב שבו יש לו כמה אפשרויות בחירה שונות, שהוא צריך לבחור ביניהן. כגון לדוגמה לקוח שבא לרכוש רכב, שאפשרי להציג לו רכב אחד ולומר לו שיש לו רק אפשרות בחירה אחת של לרכוש או לא לרכוש את הרכב. אבל אפשרי גם לומר לו, שיש לו כמה אפשרויות בחירה, של כמה דגמים שונים וכולי. אז איך בעצם משפיעות אפשרויות בחירה על תהליך הרכישה. ואתן כאן כמה נקודות מבט. יכול לדוגמה להיות לקוח, שרוצה להרגיש שהוא בוחר בין אפשרויות שונות ושהוא לא רוצה להרגיש שכאילו נכפה עליו מה לרכוש. לדוגמה לקוח שחייב לרכוש כאן ועכשיו מוצר מסויים. ואז הוא מרגיש שהרכישה נכפית עליו. ואז הלקוח עשוי ... בגלל שהמוצר לא טוב לו, אלא בגלל שהוא מרגיש שהעסקה נכפית עליו. במקרה כזה לדוגמה, יש היגיון לתת ללקוח אפשרויות בחירה, כדי שהוא ירגיש שהוא בחר בחירה חופשית שלו, בתהליך המכירה. יכול גם להיות מצב שאנחנו נרצה שלקוח ירצה לרכוש מוצר X, וכדי לעודד אותו לרכוש את המוצר, אנחנו נרצה לגרום לו לראות עוד יותר טוב את היתרונות של המוצר X. ואת זה נוכל לעשות על ידי זה שניתן לו עוד אפשרות בחירה של מוצר Y שהוא הרבה פחות מתאים ללקוח בצורה ברורה וחד משמעית. כגון לדוגמה שנציג ללקוח מוצר הרבה יותר יקר, שהלקוח לא יכול להרשות לעצמו לרכוש אותו. אבל שמצד שני הלקוח ירגיש שהוא כן תאורטית יכול לרכוש אותו. כדי שהוא ירגיש שכן יש לו כאן אפשרות בחירה. ואז כאשר הלקוח רואה כמה אפשרויות בחירה, שרק אחת מהן טובה לו, אז בעצם מופעלת עליו מניפולציה, שהוא יכול לחשוב, שמאחר שאפשרות X עדיפה על אפשרות Y או אפשרות Z, מכך כאילו נובע שהוא בכלל צריך לרכוש את העסקה. כי ... נשתל ללקוח במוח, שכאילו הוא חייב לרכוש, רק שהוא מתלבט לגבי האפשרויות. אפשרות נוספת, שנציג ללקוח עוד אפשרויות בחירה, כדי לשדר לו אמינות בתהליך המכירה, שמנסים להתאים את המוצר לצרכים שלו. דהיינו, שהלקוח ירגיש שהמוצר לא סתם מתאים לו, אלא שיש כאן תהליך חשיבה ובדיקה שבו מתברר שהמוצר ... יחשוב לעצמו, שלא הגיוני שהמוצר מתאים לו. או שאולי המוצר לא בהכרח מתאים ללקוח, אז נוכל להציג ללקוח אפשרויות בחירה, כדי לשדר ללקוח שיש כאן תהליך של התלבטות ודיוק של צרכי הלקוח. בפרט אם האפשרות הנוספת יותר זולה ויותר טובה ללקוח, שאז האפשרות הנוספת נראית ללקוח יותר מתאימה לו. כי איש ... ההצעה השניה, כי היא משדרת ללקוח אמינות, לגבי איש המכירות. עד כאן היו רעיונות ללמה כן לתת ללקוח כמה אפשרויות בחירה. אבל צריכים לדעת שכאשר נותנים ללקוח כמה אפשרויות בחירה, יש בזה גם חסרונות. לדוגמה לקוח שקשה לו להחליט, או לקוח שסובל מ FOMO פחד מהחמצה, או לקוח שתמיד חושש שהוא מפספס משהו עוד יותר טוב, או לקוח שיראה בכל אחת מהאפשרויות, את החסרונות שיש בה, בגלל שהוא ראה את היתרונות שיש באפשרויות האחרות. בכל המקרים האלו, לתת ללקוח אפשרות לבחור בין מוצרים שונים עשויה להרוס את העסקה. כי הלקוח מתלבט בין האפשרויות השונות ולא מסוגל להגיע להחלטה. כמו חמורו של בורידן, שלא ידע אם לאכול או לשתות, אז הוא מת ברעב ובצמא בו זמנית. ולכן, כאשר נותנים ללקוח אפשרויות בחירה, חייבים לקחת בחשבון האם וכמה אפשרויות בחירה לתת ללקוח. איך להציג כל אפשרות בחירה, מה לפני מה וכולי? אילו אפשרויות בחירה לתת ללקוח וכולי. ולזכור? שלפעמים העסקה לא תתבצע, לא בגלל שהמוצר לא טוב, אלא בגלל שיש יותר מידי אפשרויות, שאז הן מקשות על ההחלטה. כי המוצר לעולם אינו מושלם. ויש כאלו שמתקשים לקבל החלטות. ועודף אפשרויות בחירה, ישפיע עליהם לרעה. בקיצור, צריכים לבחור בחוכמה איך להציג ללקוח אפשרויות בחירה.
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
... בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית האם באמת קיימת בחירה חופשית? אליעד כהן מציג בהרצאה זו ניתוח מעמיק על מושג הבחירה החופשית, תחושת בחירה חופשית, וההבדל בין רצון חופשי לבין רצון כפוי. השאלה המרכזית שעומדת בבסיס ההרצאה היא האם באמת יש לאדם בחירה חופשית, או שמא הכל כפוי עלינו על ידי המחשבות והתחושות שבתוכנו. אליעד מסביר כי כאשר אנו עושים פעולה כלשהי, יש לנו תחושה שהפעולה נעשית מתוך בחירה חופשית או מתוך כפייה. הוא מציג את המנגנון הפסיכולוגי והקוגניטיבי שמייצר תחושות ... כאשר המחשבות האלה תואמות אחת לשנייה (אני הולך ואני רוצה ללכת), נוצרת תחושה של בחירה חופשית. לעומת זאת, כאשר יש פער בין המחשבות (אני הולך ואני לא רוצה ללכת), נוצרת ... מקבל את הסיבה ורוצה לאכול, אין תחושת כפייה. האם פעולה הנעשית מתוך סיבה נחשבת לבחירה חופשית? אליעד מתאר מצב שבו אדם עושה פעולה בגלל סיבה ברורה - למשל אוכל בגלל שהוא רעב. האם פעולה כזו היא בחירה או כפייה? התשובה, לפי אליעד, תלויה בהתייחסות של האדם לסיבה: אם האדם מקבל את הסיבה, הוא יחווה תחושה של בחירה. לעומת זאת, אם האדם מתנגד לסיבה אך עדיין מבצע את הפעולה, הוא יחוש כפייה. אליעד מציין שאין דבר כזה פעולה בלי סיבה. לכל פעולה יש סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת, אך באותו זמן אין גם כפייה מוחלטת. בכל פעולה שאדם עושה, יש תערובת של תחושת בחירה ותחושת כפייה, וההבדל הוא רק במידת ההתנגדות הפנימית של האדם לסיבות הקיימות. האם ... אין רצון שמכונן את עצמו ללא סיבה או ללא קשר לסיבות אחרות. האם קיימת תחושת בחירה אמיתית או שהכל משחק של מחשבות? אליעד מדגיש כי תחושת הבחירה היא למעשה משחק של מחשבות. המוח אומר לנו בו - זמנית מה אנחנו עושים ומה אנחנו רוצים לעשות, והשילוב בין המחשבות הללו הוא שיוצר תחושת בחירה או תחושת כפייה. כאשר אנחנו מזדהים עם סיבה מסוימת, נרגיש שבחרנו בה, אבל כאשר ... טורט - אדם שמזיז את ידו באופן בלתי רצוני וללא סיבה ברורה. פעולה כזו אינה נחשבת לבחירה חופשית משום שאין לה סיבה מודעת. אך אם האדם חש שהיה יכול להתנגד לפעולה ועדיין ... לחוות את הפעולה כבעלת סיבה, אפילו אם אינה מודעת לחלוטין. מהי ההגדרה הנכונה של בחירה חופשית? אליעד מציין שאין הגדרה מוחלטת וחד - משמעית לבחירה חופשית. מדובר במושג סובייקטיבי לחלוטין, והוא תלוי בפרשנות האישית שלנו לגבי המושגים רצון, סיבה וכפייה. ההגדרה שלנו לבחירה חופשית יכולה להשתנות בהתאם לנקודת המבט או למצב הרוח שלנו. לכן, הדיון סביב בחירה חופשית הוא במידה רבה דיון על המשמעות האישית שכל אדם נותן למושגים אלו. האם יש בחירה או אין בחירה בכלל? לסיום, אליעד מבהיר כי מבחינה מוחלטת, לא קיימת בחירה חופשית מלאה אך גם לא קיימת כפייה מוחלטת. המציאות היא תמיד איפשהו באמצע: מצד אחד, שום דבר אינו מתרחש ללא סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת. מצד שני, אנחנו תמיד יכולים למצוא נקודת מבט שבה נרגיש שהדברים ... כפייה מוחלטת. הכל תלוי בפרשנות האישית ובאופן שבו המחשבות מתעצבות במוחנו. האם יש בחירה חופשית? מהי כפייה? תחושת רצון חופשי האם הכל כפוי מראש? האם רצון בלי סיבה אפשרי? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מהי "פקודה פנימית" וכיצד היא מנהלת אותנו? מה ההבדל בין "רצון" ל"תחושת חובה"? איך נוצרת תחושת הניתוק הרגשי? כיצד להבחין אם הבחירה שלנו אותנטית או כפויה? מהי המשמעות של "להיות אני" בצורה אותנטית? למה אנשים מפחדים לחזור לחיים? איך תלות רגשית משפיעה על תחושת החיים? האם יש דרך למדוד את הבחירה האמיתית שלנו? למה אני מרגיש מנותק מהמציאות? איך להשתחרר מתחושת חובה? איך מרגיש אדם "מת רגשית" לעומת אדם שבאמת חי?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: בחירה, איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אכזבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: בחירה, איך לפרש חלומות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך ליצור אהבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לקבל החלטות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בזוגיות? איך להעריך את עצמך? איך להאמין בעצמך? איך למצוא זוגיות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לא להישחק בעבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך לשתול מחשבות? איך לחנך ילדים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשנות תכונות אופי? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש משמעות לחיים? בשביל מה לחיות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם באמת הכל לטובה? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה המשמעות של החיים? אולי אנחנו במטריקס? האם יש בחירה חופשית? האם הכל אפשרי? למה לא להתאבד? איך להנות בחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? למה העולם קיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לאורח חיים בריא, מאמן זוגי, ייעוץ טיפולי בנושא בחירה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2031 שניות - עכשיו 17_07_2025 השעה 05:42:15 - wesi1