אליעד כהן מתייחס לשאלה המרכזית והעמוקה האם ייתכן ריבוי אלוהים, יותר מאל אחד, או שחייב להיות רק אלוהים אחד. הוא מציג את הטענה הנפוצה בדתות, שלפיה לא ייתכן שיהיו שני אלוהים, כיוון שאם אחד יכול להגביל את השני, הרי שהשני מוגבל ואינו אלוהים. ואם הראשון לא יכול להגביל את השני, אז הראשון הוא המוגבל, ולכן לא יכול להיות אלוהים.
מדוע הטענה הדתית נגד קיום שני אלוהים בעייתית?
אליעד מסביר כי הטענה הזו, שלכאורה מונעת אפשרות של ריבוי אלוהים, בעייתית באותה מידה גם לגבי קיומו של אלוהים אחד. הוא נותן דוגמה מפורסמת לכך - פרדוקס האבן: האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה? אם הוא יכול, הוא מוגבל כי אינו יכול להרים את האבן, אם הוא לא יכול, הוא גם מוגבל, כי אינו מסוגל לברוא אבן כזו. כלומר, לפי ההיגיון הזה, עצם השאלה האם אלוהים יכול להגביל את עצמו חושפת סתירה מהותית ברעיון של "אלוהים כל יכול".
האם אלוהים יכול להיות מוגבל ועדיין להיחשב כל יכול?
אליעד כהן מדגים כיצד אפשר לנסות לטעון שאלוהים מוגבל אך בכל זאת הוא אלוהים. למשל, אפשר לומר שאלוהים יכול להגביל את עצמו ובו זמנית להישאר בלתי מוגבל. באותה דרך אפשר לטעון שיש שלושה אלוהים כל יכולים, שמגבילים אחד את השני ובכל זאת נשארים בלתי מוגבלים. זה נראה אבסורדי, אבל הוא מדגיש שזה בדיוק אותו אבסורד כמו לומר שאלוהים אחד יכול להגביל את עצמו ולהישאר כל יכול.
האם יש סיבה אחרת שמונעת ריבוי אלוהים?
טענה אחרת שאליעד מציג היא שאלוהים, מעצם הגדרתו, הוא ישות אינסופית ושלמה, ולכן לכאורה לא ייתכן שיהיו כמה ישויות אינסופיות. אך הוא טוען שגם טענה זו מוגבלת על ידי ההיגיון האנושי. האדם לא מסוגל לתפוס ריבוי של ישויות אינסופיות, אך העובדה שהשכל האנושי מוגבל לא מוכיחה שזה בלתי אפשרי אובייקטיבית.
כיצד ייתכן בכל זאת שיש כמה אלוהים אינסופיים?
אליעד מסביר שאפשר לדמיין שה"אינסוף" אינו חייב להיות מוגבל לישות אחת. למשל, יכולות להיות כמה ישויות שכל אחת מהן אינסופית, כל אחת ממלאת את כל המקום והזמן, ובכל זאת הן קיימות בו זמנית בלי להפריע זו לזו. זה שהאדם אינו יכול להבין זאת בשכלו, לא אומר שזה לא יכול להתקיים במציאות אובייקטיבית.
האם אפשרי שיש יותר מסיבה ראשונה אחת?
אליעד כהן מרחיב את השאלה ומציין שגם מושג "הסיבה הראשונה", שנהוג לייחס לאלוהים, לא מוכיח בהכרח את אחדות האלוהות. לטענתו, אפשר שיהיו כמה "סיבות ראשונות" שפועלות במקביל, ואף שהדבר אינו נתפס בשכל אנושי, הוא עדיין עשוי להיות אפשרי במציאות שמעבר לשכל.
איך ייתכן שיש ריבוי אינסוף ובכל זאת אחדות?
אליעד מציין נקודה עמוקה יותר: כשמבינים לעומק, אפשרי המציאות ומחויב המציאות מתגלים כאחד. כלומר, כל דבר שהוא מוגבל (אפשרי) מתברר בסופו של דבר גם כאינסופי (מחויב), ואז אפשר לתפוס את המציאות כקיימת בריבוי אינסופי אך גם כאחדות מוחלטת. הוא משתמש במושגים "מקיף ופנימי", ומסביר שיש אינסוף בתוך אינסוף, כך שיש הרבה אלוהים שכל אחד מהם אינסופי, אך יחד הם מתאחדים לישות אחת.
האם הזמן והמקום הם בעצם אלוהים?
אליעד מוסיף טיעון נוסף, ומציע שאם מתבוננים לעומק, כל המציאות בנויה על שני דברים אינסופיים בסיסיים - המקום והזמן. כל דבר שקיים נמצא בתוך המקום והזמן, וכך הוא מגדיר את שני אלה כשני אלוהים אינסופיים שתמיד קיימים. הוא שואל באופן רטורי, מה ההבדל בין אלוהים הדתי שאינו נמצא במקום ובזמן, לבין שום דבר, ומדגים שאם אלוהים קיים בתוך המקום והזמן, המקום והזמן הם ישויות עליונות יותר.
האם להיות אינסופי זו בעצם מגבלה?
לקראת הסוף, אליעד מציע מחשבה נוספת: עצם ההגדרה של אלוהים כישות אינסופית יוצרת מגבלה, משום שהיא מונעת ממנו להיות ישות סופית. כך, במובן מסוים, האינסוף עצמו מוגבל בעצם היותו אינסופי בלבד. כלומר, קיומו של אינסוף יוצר אוטומטית גם מושג של סופיות, ושוב אנחנו מוצאים שניים: ישות אינסופית וישות סופית.
מה המסקנה הסופית לגבי אפשרות ריבוי אלוהים?
אליעד מסכם את הנושא ואומר שלא ניתן להוכיח חד - משמעית שלא יכול להיות יותר מאלוהים אחד באותו היגיון שהדתיים מנסים להשתמש בו. הוא ממליץ שלא להאמין באופן עיוור לטיעונים כאלה, כיוון שהם אינם באמת פותרים את הסתירות והבעיות העמוקות שנמצאות בבסיס הרעיון של אלוהים אינסופי ובלתי מוגבל.
- האם אלוהים יכול להגביל את עצמו?
- מהו פרדוקס האבן?
- האם מושג האינסוף מצביע בהכרח על אחדות מוחלטת?
- כיצד מתייחסים לרעיון של כמה סיבות ראשונות?
- האם יכול להיות יותר מאלוהים אחד?
- האם המקום והזמן הם אלוהים?
- האם אינסוף זו מגבלה?
בטענה המקובלת של הדתיים נטען שלא יתכנו שני אלוהים, כי אם אלוהים אחד יכול להגביל את השני, הרי שהשני מוגבל, ואם הוא אינו יכול להגביל את השני, כי אז הראשון הוא המוגבל. בכך מנסים להוכיח שאי אפשר שיהיו שני אלוהים כל - יכולים.
עם זאת, עולה השאלה כיצד טיעון זה פותר את הפרדוקס לגבי אלוהים יחיד: האם אלוהים אחד יכול להגביל את עצמו? אם כן, אז הוא מוגבל בכך שיצר מגבלה על עצמו, ואם לא, אז הוא מוגבל בכך שאינו יכול להגביל את עצמו. כך נוצר מצב שלפחות לפי ההיגיון הזה, גם אלוהים אחד לא יכול להיות באמת בלתי מוגבל באופן מוחלט.
הפרדוקס של האבן (האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים) מחריף את הבעיה. יש הטוענים שאלוהים "לא יכול" לעשות אבן כזו, אך זה אינו נחשב לחיסרון. אך באותה מידה אפשר היה לומר על שני אלוהים שכל אחד "לא יכול" להגביל את השני, ואף על פי כן להגדיר אותם כבלתי מוגבלים.
יש דעה דתית נוספת שלפיה לא יתכן יותר מאלוהים אחד, כי אלוהים מוגדר כישות אינסופית, ולא הגיוני שבאותו "מרחב" אינסופי יהיו כמה ישויות מקבילות. עם זאת, נטען שגם זה מבוסס על מגבלה של השכל האנושי, שלא תופס ריבוי של אינסוף. ייתכן שבמציאות על - שכלית כן ייתכנו כמה ישויות אינסופיות או כמה סיבות ראשונות.
בהמשך, נטען שיש גישה הרואה את כל הקיים כאינסוף אחד, אך באותו זמן אפשר לומר שיש "ריבוי" אינסופי שקיים במקביל, משום שאפשרי המציאות ומחויב המציאות הם בעצם היבטים של אותה מהות. כך מתגלה שייתכן שיש הרבה "אלוהים" (הרבה אינסוף), ובכל זאת הם מתאחדים לישות אחת.
עוד רעיון הוא לזהות שני אלוהים בדמות המקום והזמן, כביכול שתי ישויות אינסופיות שתמיד קיימות, ואף "מעליהן" יכולים להיות גורמים נוספים. אם מנסים להציב את אלוהים המסורתי מחוץ למקום ולזמן, קשה להבחין מה ההבדל בינו לבין שום דבר, ואם הוא בתוך המקום והזמן, אז המקום והזמן גדולים ממנו.
בנוסף, עולה הטענה שלהיות אינסופי זה כשלעצמו סוג של מוגבלות, כי ברגע שמגדירים ישות כאינסופית, הגדרתה "מונעת" ממנה להיות סופית, וכך נוצרת הבחנה בין ישות אינסופית לישות סופית.
בסופו של דבר, מי שמקבל את הטיעון ש"אם הוא יכול להגביל את השני זה מוגבל, ואם לא אז הוא בעצמו מוגבל", צריך להבין שזו אותה בעיה שעולה גם לגבי אלוהים יחיד. לכן המסקנה היא שלא פשוט להוכיח היעדרם של שני אלוהים באותו היגיון, ושעלולים לנסות "לעבוד" על האדם עם טיעונים לוגיים שלאו דווקא פותרים את הסתירות העומדות בבסיס הסוגיה.
- האם אלוהים יכול להגביל את עצמו?
- מהו פרדוקס האבן?
- האם מושג האינסוף מצביע בהכרח על אחדות מוחלטת?
- כיצד מתייחסים לרעיון של כמה סיבות ראשונות?
ודנו בנושא רבות, ונתנו את התשובה הידועה, שלא יכול להיות שני אלוהים.
וזו הטענה הידועה של הדתיים, שלא יכול להיות שני אלוהים, ומה ההוכחה שלא יכול להיות?
מהו השכל הגדול והמתוחכם של הדתיים? הם טוענים טיעון בסיסי, נניח שיש שני אלוהים, האם אלוהים אחד יכול להגביל את כוחו של אלוהים השני? ואם כן, אז זה אומר שאלוהים הוא לא כל יכול כי מוגבל על ידי השני
ונגיד שאם אלוהים לא יכול להגביל את כוחו של אלוהים השני, אז זה אומר שהראשון הוא לא אלוהים!
כי הוא מוגבל. וזו כאילו ההוכחה הניצחת שלא יכול להיות שני אלוהים, כי זה לא יכול להגביל את זה.
ואני בשנייה יסביר איך הטיעון הזה מטופש, ואחר כך נסביר דברים נוספים.
נניח לצורך העניין שיש רק אלוהים אחד, עכשיו נשאל שאלה, האם האלוהים הזה, יכול להגביל את הכוח של עצמו?
אם הוא לא יכול, אז הוא מוגבל אז הוא לא כל יכול, ואם כן, אז הוא כן מוגבל, כי הוא יכול להגביל את עצמו - מוגבל!
אם הוא יכול להגביל את עצמו, האם הוא יכול להיות לא כל יכול? אז הוא לא אלוהים!
כי אלוהים היא ישות אינסופית שלא יכול להיות שכוחה יוגבל, אפילו לא על ידי עצמה, ואם יש בתוכה מנגנון של מוגבלות, יש בתוכה פוטנציאל של הגבלה עצמית, כי אם יש אלוהים שיכול להגביל את עצמו, אז יכול להיות שניים שמגבילים את עצמם.
- אז כך, אם הוא יכול להגביל את עצמו, אז הוא מוגבל מעצם הפוטנציאל להיות מוגבל - ואז הוא לא אלוהים.
- ואם הוא לא יכול להגביל את עצמו, אז גם כן הוא לא אלוהים, כי לא יכול להיות אלוהים שלא יכול לעשות משהו.
וזה פרדוקס האבן, האם אלוהים יעשה אבן שהוא לא יכול להרים אותה?
ומה אומרים הדתיים? יש את הטיפשים שאומרים שאלוהים לא יכול לעשות אבן שהוא לא יכול להרים אותה, אבל זה לא חיסרון.
ועל אותו משקל אפשר להגיד, אלוהים, לא יכול להגביל אלוהים אחר, ונגיד שזה לא מונע את הגדרתו!
ואז אנחנו מתחילים לשחק, אם אנחנו נכנסים לעניינים שאלוהים יכול להיות מוגבל, ואף על פי כן הוא אלוהים, אז ממילא אפשר לשחק, ישות שהיא כל יכול, אבל זה כולל שהיא לא יכולה להתגבר על ישות אחרת שהיא כל יכול, ואז כל מיני שקרים כאלו.
כולם מבינים שאין דבר כזה, או שהוא יכול לעשות הכל, או שהוא לא יכול לעשות הכל.
ואז שקר נוסף, אלוהים שיכול להגביל את עצמו, אבל ישאר בלתי מוגבל.
לכן יכול להיות כמה אלוהים, 3 אלוהים שהם כל יכול, אבל יש להם שכל אחד, הם לא שונאים אחד את השני, והם יכולים להגביל אחד את השני, ואף על פי כן השני ישאר בלתי מוגבל.
איך זה יכול להיות? הוא אלוהים!!
זה כמו להגיד שיש אלוהים אחד ולשאול, האם הוא יכול להגביל את עצמו?
מה שאני אומר זו אותה הלוגיקה שאפשר להגיד על אלוהים אחד שיכול להגביל את עצמו ואף על פי כן נשאר אלוהים כל יכול, אז באותה מידה אפשר להגיד על מערכת של כמה אלוהים.
אחד מגביל את השני ואף על פי כן הם נשארים לא מוגבלים, או לדוגמה, נאמר שהם פועלים ברצון אחד, ואז אלוהים השני, גורם לאלוהים הראשון להגביל אותו, ואז זה אומר בכלל שהוא הגביל את עצמו, ועוד אפשרויות נוספות שונות להגיד את זה.
בכל מקרה אני בא להראות את השקרים, את הטעויות הלוגיות, הטעויות הבסיסיות בהבנה.
- ועכשיו, נתחיל את הכל מהתחלה, האם יכול להיות שיש שני אלוהים? תשובה - לא! לא יכול להיות שיש שני אלוהים! שזו כמובן התשובה הדתית, למה לא יכול להיות? כי אם הוא יכול להגביל את השני, אז השני מוגבל, ואם הוא לא יכול להגביל את השני, אז הוא עצמו מוגבל.
ואם נפתח את הנושא הזה, נגיע לשאלה יותר בסיסית, למעשה לא צריך להסתבך כל כך, כדי להוכיח שאין שני אלוהים.
לא יכול להיות שיש שני אלוהים, מסיבה אחרת, במקום כל התסבוכת הלוגית הזאת
כי אלוהים מעצם הגדרתו הוא אינסופי, ומאחר שהוא אינסופי, לא יכולה להיות יותר מישות אחת שהיא אינסופית.
אלוהים פירושו ישות שלמה, ישות אינסופית, השלם, המהווה את הכל, ומאחר שהגדרתו השלם, הדבר שמהווה את הכל, הוויה אינסופית, ממילא לא יכול להיות ששתי הוויות הן אינסופית, יש הוויה אינסופית אחת, וזה לכאורה, הוכחה, הבנה, שיש רק אלוהים אחד.
אבל כמובן שההבנה הזו היא לא נכונה, ולמה לא נכונה? כי ההבנה שאומרת שלא יכולה להיות יותר מישות אחת אינסופית, היא מחשבה סובייקטיבית של האדם.
האדם לא מסוגל לדמיין או לתפוש, שיש יותר מישות אינסופית אחת, מה זאת אומרת? אם האינסוף ממלא את כל המקום, אז כמה ישויות אינסופיות יכולות למלא את המקום, אחת!
אבל האדם שטיפה שכל בקודקודו מבין, שזה לא נכון מבחינה אובייקטיבית, כי יכול להיות שיש הרבה אלוהים, ויש הרבה אינסוף, וכל אחד מהם ממלא את כל המקום ואת כל הזמן, אבל אף על פי כן בשכל האנושי זה לא נתפש. וזה שזה לא נתפש בשכל של האדם, זה לא אומר שזה לא יכול להיות מבחינה אובייקטיבית.
אסביר את זה בעוד דרך, נגיד שיש אלוהים אחד, שהוא הסיבה של כל הסיבות, ואם הגדרת אלוהים היא הסיבה הראשונה, ממילא לא יכול להיות שני אלוהים, כי לא יכול היות שני סיבה ראשונה.
אבל אולי כן יש יותר מסיבה ראשונה אחת, וזה שאתה לא מבין בשכל איך זה יכול להיות, זה אומר שבאמת זה לא יכול להיות?
וזה שלאלוהים יש בחירה חופשית, שהוא בחר את הרצון של עצמו, זה למישהו כן יש הסבר?
וזה שאלוהים קיים בלי מקום וזמן, זה ישהו כן מבין את הנושאים האלו? לא מבינים ואומרים שזה מעל השכל
אבל אז זה אומר שמעל השכל יכול להיות כמה אלוהים, כמה " סיבה ראשונה", יש כמה אינסוף
יכול להית הרבה דברים.
ועכשיו ניתן עוד כיון למחשבה, ולפני כן אני חייב להגיד שמצד האמת יש יותר מאלוהים אחד, ושאני אומר יותר מאלוהים אחד, אני מתכוון לשני היבטים:
1. שלכל בורא יש בורא עד אינסוף.
2. שיש הרבה בוראים שהם מקבילים, אחד לשני.
בעניין שיש בורא לבורא עד אינסוף, זה עניין שלא נסביר אותו עכשיו.
ולגבי הנושא שיש יותר מבורא אחד מקביל, הנושא הוא פשוט, כאשר מתבוננים, בסוף התהליך מבינים, שאפשרי המציאות ומחויב המציאות, הם אחד.
ואז שמבנים שהם אחד בכלל, ממילא מבינים שאפשרי המציאות, הוא מחויב המציאות.
מה זה אומר? שכל ישות מצומצמת, היא בכלל אינסופית, ורק אנחנו חווים אותה כמצומצמת, שזה בעצם אומר, שיש יותר מאינסוף אחד.
ויש בזה עוד את הנושא של מקיף למקיף פנימיים וחיצוניים, שבמערכת הזו יש לנו פנימי ופנימי ופנימי ופנימי, ולמרות שיש הרבה אלוהים, אף על פי כן הם ישות אחת.
כל מה שנכון לגבי המחויב, נכון לגבי האפשרי, מה שאומר שכל האפשרי הוא אינסוף, למרות שיש הרבה אז יש הרבה אינסוף, אבל אף על פי כן כל מה שנכון לגבי האפשרי, הוא גם נכון לגבי המחויב, כך שבסופו של דבר אנחנו מגיעים לכך שיש הרבה אלוהים, אבל מצד שני הם ישות אחת
וזה עצמו אומר שהוא אחד בתוך השני, אבל זה נושא אחר, רק רציתי לתת כיוון למחשבה.
עכשיו אתן נקודה נוספת למחשבה, נוכיח שיש כן שני אלוהים!!
ומי שיחקור טיפה את הנושא, יגלה שכל מה שישנו, קיים בתוך מקום וזמן, ואין שום דבר שקיים ללא מקום וזמן, וגם המקום והזמן ממה הם עשויים? ממקום וזמן אחר, לפני המפץ הגדול היה מקום וזמן אחר, ויש עוד מקום וזמן אחר וכן הלאה.
וזה אומר שיש שני אלוהים, ומה השם שלהם? לאלוהים הראשון קוראים מקום, ולשני קוראים זמן
זה שני האלוהים!
והם פועלים בשיתוף פעולה והם אינסופיים ותמיד קיימים, ומעליהם יש עוד אלוהים אחר וכו'.
ואלוהים הדתי, אם הוא לא קים בתוך מקום וזמן, אז הוא בכלל לא קיים, ואם הוא קיים בלי מקום וזמן, מאד אשמח שמישהו שיסביר לי מה ההבדל בין מישהו שקיים בלי מקום וזמן, לבין כלום!
ואם נאמר שהוא קיים בתוך המקום והזמן, זה אומר שמעליו יש את המקום והזמן.
אז בסופו של דבר מגיעים למסקנה שיש שני אלוהים שהם המקום והזמן.
ועכשיו אני רצה לתת עוד נקודה למחשבה, נניח לצורך העניין שיש אלוהים אחד אינסופי
אבל מי שיש לו טיפה שכל בקודקוד, מבין שגם להיות אינסוף, זה גם כן מוגבל! למה?
כי מה המגבלה של האינסוף, המגבלה היא שהוא אינסוף, זה גם מוגבל, לא להיות מוגבל זה גם כן מגבלה, ברגע שהגדרת את אלוהים שהיא ישות אינסופית, בעצם אמרת שהוא מוגבל!
כי ברגע שאומרים אינסוף, זה אומר שקיימת אפשרות שתהיה ישות שהיא לא אינסופית, לכן הוא אינסוף, ויש, יש סוף.
ז"א שמישהו הגביל את אלוהים להיות אינסופי, ואז יש לנו שניים, יש סוף, ואינסוף!
תמיד יהיו שתי ישויות, שזה אלוהים והעולם, העולם והנפרדות זה ישויות סופיות, ואלוהים ישות
אינסופית נניח.
מה שאני אומר שלהיות אינסופי זו מוגבלות באי יכולת להיות סופי.
בסופו של דבר נחזור להתחלה כי זה ממש פשוט, לא יכול להיות שני אלוהים, כי אם הוא יכול להגביל את השני אז השני מוגבל, ואם הוא לא יכול, אז הוא מוגבל, ואת אותו הטיעון בדיוק, אנו עושים על האלוהים עצמו.
אז שלא יעבדו עליכם!!