אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אשם ✔האם ישות יכולה להפעיל את עצמה בכוחות עצמה? האם ישות יכולה לשנות את עצמה בכוחות עצמה? האם ישות שלא יכולה לשנות את עצמה, יכולה לשנות ישות אחרת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
🖨️ האם ישות יכולה להפעיל את עצמה בכוחות עצמה? האם ישות יכולה לשנות את עצמה בכוחות עצמה? האם ישות שלא יכולה לשנות את עצמה, יכולה לשנות ישות אחרת? האם ישות שלא יכולה להפעיל את עצמה, יכולה לשנות ישות אחרת? יחסי גוף נפש, אשם תורם בדיני חוזים, אשם תורם בתאונת דרכים, תאונת שרשרת, מה גורם למה? מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות?
האם ישות יכולה להפעיל את עצמה בכוחות עצמה?

בתחילת הדיון הועלתה השאלה האם ישות כלשהי יכולה להפעיל את עצמה בכוחות עצמה, או שהיא תמיד תלויה בגורם חיצוני. כדי לברר זאת, אליעד ביקש תחילה להגדיר בבירור מהי פעולה. הוסבר כי פעולה פירושה יצירת שינוי. למשל, אבן שמונחת ללא תנועה לא מבצעת פעולה, אך אם האבן זזה ממקומה, מתרחש שינוי שניתן להגדירו כפעולה.

נשאלת גם השאלה האם ניסיון לבצע פעולה שלא מצליחה (לדוגמה, לדחוף אבן שאינה זזה) נחשב לפעולה. אליעד מבהיר שפעולה מוגדרת רק כאשר מתרחש שינוי בפועל.

האם יש הבדל בין הפעלה עצמית להפעלה באמצעות גורם חיצוני?

אליעד דן בשאלה מה המשמעות של "להפעיל את עצמי": האם זה אומר שינוי פנימי או שזה יכול להיות שינוי חיצוני? לדוגמה, כשאדם רוחץ את פניו, הוא מבצע פעולה עצמית לכאורה, אך הוא משתמש במים כדי להשלים את הפעולה. מכאן נובע שהאדם אינו מפעיל את עצמו באופן מוחלט אלא נעזר בגורם חיצוני.

הדוגמה מודגשת יותר עם רחיצת ידיים - האם יד ימין מפעילה את יד שמאל, או שהאדם מפעיל את שתיהן באמצעות התודעה שלו? לפי אליעד, בשני המקרים האדם לא מפעיל את עצמו בלבד אלא תמיד יש שילוב של גורמים נוספים.

האם אטום יכול להפעיל את עצמו ללא גורם חיצוני?

אליעד עובר לדוגמה פיזיקלית: אטום שנראה לכאורה כאילו נע באופן עצמאי. הוא מסביר כי למעשה האטום אינו זז מעצמו אלא מושפע מגורמים חיצוניים. האלקטרונים בתוך האטום זזים, אך גם תנועתם נגרמת מגורם חיצוני. אליעד מתבסס כאן על הנחה בסיסית בפיזיקה, לפיה שום דבר לא משתנה ללא כוח חיצוני שמופעל עליו. מכאן שהאטום, למרות שנראה לכאורה בתנועה, אינו מפעיל את עצמו אלא מופעל מבחוץ.

מהי ישות שאינה ניתנת לחלוקה והאם היא יכולה להפעיל את עצמה?

אליעד מעלה את השאלה הבאה: מה קורה כשמגיעים לישות הקטנה ביותר, שאינה ניתנת לחלוקה, האם היא מסוגלת להפעיל את עצמה? התשובה שעולה היא שהישות הבסיסית ביותר לא יכולה להשתנות מבפנים (כי אין לה חלקים פנימיים שיכולים לזוז). השינוי היחיד האפשרי עבורה הוא שינוי מקום או זמן.

אליעד מסביר שלישות כזו אין שום אפשרות לזוז בכוחות עצמה, כיוון שאם היא הייתה מסוגלת לכך, הדבר היה מצביע על קיום של גורם פנימי שמאפשר את השינוי, והרי סיכמנו שאין לה מרכיבים פנימיים. לכן, אם ישות בסיסית ביותר משנה מיקום, חייב להיות כוח חיצוני שגרם לכך.

האם הנפש מפעילה את הגוף, או שגם היא מופעלת מבחוץ?

אליעד משתמש בדוגמה של יחסי גוף ונפש: כאשר האדם מחליט להזיז את ידו, האם הנפש היא המפעילה את היד, או שהיד מפעילה את עצמה? ואם הנפש אכן מפעילה את היד, נשאלת השאלה האם הנפש יכולה להפעיל את עצמה או שגם היא מופעלת על ידי כוח עליון יותר.

הוא מביא כדוגמה את המקרה שבו בבית הדין של מעלה הגוף והנפש מטילים אחריות זה על זה - הגוף טוען שאינו יכול לפעול ללא הנפש, והנפש טוענת שאינה יכולה לפעול ללא הגוף. אליעד מסביר שהמצב הזה נועד להראות ששניהם אינם בעלי כוח פעולה עצמי מוחלט, אלא שניהם מופעלים על ידי גורם שלישי, כוח עליון או סיבה ראשונית שמפעילה אותם.

מה ניתן ללמוד מדוגמת הפטיש והקיר?

אליעד נותן דוגמה נוספת להמחיש את הנושא: כאשר אדם שובר קיר באמצעות פטיש, מי אחראי לפעולה? הפטיש הוא זה שנגע בקיר בפועל, אך הפטיש עצמו לא היה פועל ללא האדם שהחזיק בו. מצד שני, האדם לא היה יכול לשבור את הקיר ללא הפטיש. המסקנה היא שהאחריות לפעולה היא תמיד משותפת, ישנה שרשרת סיבתית של פעולות.

הוא מסביר שדוגמה זו נועדה להמחיש שהגדרה של "ישות שפועלת" תלויה בפרספקטיבה שאנו מאמצים ובגורמים הנלקחים בחשבון בתהליך.

ניסוי מטבעות: מי באמת אחראי לפעולה בשרשרת של סיבות?

כדי להדגים יותר בבירור את המורכבות של הפעולה...
האם ישות יכולה להפעיל את עצמה?

במהלך השיחה, עסקנו בשאלה האם דבר כלשהו יכול להפעיל את עצמו, או שמא תמיד נדרש גורם חיצוני שישפיע עליו. ניסינו לפרק את המושגים הבסיסיים של "ישות", "פעולה" ו"שינוי", ולבחון האם קיימת אפשרות שמשהו יפעיל את עצמו ללא גורם חיצוני.

מהי פעולה?

ראשית, הגדרנו מהי פעולה. האם עצם הקיום של משהו נחשב לפעולה, או שרק שינוי מהווה פעולה?

אם אבן מונחת ברחוב ואינה זזה, האם זו פעולה? או שרק כאשר האבן משנה את מקומה - זה נחשב לפעולה?

כדי לדייק יותר, נשאלה שאלה נוספת: אם אני דוחף את האבן והיא אינה זזה, האם זה נחשב לפעולה? כלומר, האם עצם ההשפעה שניסיתי להפעיל היא פעולה, או שרק תוצאה של שינוי בפועל היא זו שנחשבת לפעולה?

האם ישות יכולה להפעיל את עצמה?

בשלב הבא ניסינו להבין האם בכלל ניתן לומר שמשהו מפעיל את עצמו. לצורך כך, התחלנו בלפרק את המונח "להפעיל". אם "להפעיל" פירושו "לגרום לשינוי", אז כל ישות שמפעילה את עצמה חייבת לגרום לשינוי כלשהו בתוך עצמה.

בשלב זה שאלנו - האם שינוי חייב להיות פנימי? או שגם שינוי חיצוני, כמו שינוי מקום, יכול להיחשב להפעלה עצמית?

כאן הועלתה דוגמה: אם אני שוטף את הפנים שלי, האם זה נחשב שאני מפעיל את עצמי? הרי אני זה שביצע את הפעולה, אבל השתמשתי במים כדי לבצע אותה. האם אני זה ששינה את עצמי, או שמא המים הם אלו שגרמו לשינוי?

גם במקרה של רחיצת ידיים - האם אני זה שגרמתי לשינוי, או שהידיים שלי הן ששינו זו את זו?

האם שינוי שנגרם מגורם פנימי שונה במהותו משינוי שנגרם על ידי גורם חיצוני?

האם אטום מזיז את עצמו?

בהמשך הדיון, ניסינו לקחת את הרעיון לרמה בסיסית יותר.

אם ניקח אטום - האם הוא מזיז את עצמו?

לכאורה, התשובה היא לא. האטום עצמו לא זז בלי גורם חיצוני שמשפיע עליו. אבל אם נביט עמוק יותר, נראה שבתוך האטום יש אלקטרונים שנעים מסביב לגרעין. אז נשאלת השאלה - האם האלקטרונים זזים מעצמם, או שמשהו אחר גורם להם לזוז?

אם נמשיך לחקור את העניין, נגיע לאחת מהנחות היסוד של הפיזיקה: שום דבר בעולם לא משתנה אם לא מופעל עליו כוח חיצוני. כלומר, אם משהו משתנה - מישהו או משהו אחר השפיע עליו.

מהי ישות שאינה ניתנת לחלוקה?

בנקודה זו ניסינו להבין - האם ניתן להגיע לישות הקטנה ביותר, שאינה מורכבת משום דבר נוסף, ולשאול האם היא יכולה להפעיל את עצמה?

אם ישות היא הקטנה ביותר, ללא חלקים פנימיים, אז היא אינה יכולה להשתנות מבפנים, משום שאין בה שום מרכיב פנימי שישפיע עליה. הדבר היחיד שיכול לקרות לה הוא שינוי מקום.

אבל אם היא משנה את מקומה, מי גרם לה לזוז?

אם היא באמת ישות בסיסית ביותר, בלתי ניתנת לחלוקה, והיא בכל זאת זזה - הרי שלכאורה יש לה כוח פנימי שגורם לה לזוז. אבל זה מנוגד להנחת היסוד שלנו שאומרת ששום דבר לא משתנה ללא כוח חיצוני.

דוגמת גוף ונפש

ניסינו להשליך את הרעיון על גוף ונפש.

כאשר אני מזיז את ידי, מי באמת מזיז אותה?

האם היד עצמה מחליטה לזוז, או שהתודעה שלי (הנפש) היא זו שמורה לה לזוז?

ואם התודעה שלי היא זו שגורמת לתנועה, האם התודעה שלי פועלת מכוח עצמה, או שמא גם היא מופעלת על ידי משהו אחר?

דוגמה לכך הובאה מתוך המקורות - כאשר אדם יבוא לבית דין של מעלה, הגוף יאמר: "זה לא אני שחטאתי, זה הנשמה!", והנשמה תאמר: "זה לא אני, זה הגוף!"

האם באמת הגוף או הנשמה אחראים לפעולות, או שהם מופעלים על ידי כוח עליון נוסף?

בסופו של דבר, גם אם נניח שהנפש מפעילה את הגוף, עדיין עולה השאלה - מה מפעיל את הנפש?

דוגמת הפטיש והקיר

הדיון התקדם לכיוון של פעולה והשפעה.

אם אדם לוקח פטיש ומכה בקיר, מה גרם לקיר להישבר?

נראה שהתשובה היא "הפטיש", כי הוא זה שפגע בקיר.

אבל האם הפטיש לבדו גרם לשבירה? הרי מישהו החזיק את הפטיש והפעיל אותו. אם כך, אולי האדם הוא זה ששבר את הקיר?

ואז נשאלת השאלה - האם האדם לבדו היה יכול לשבור את הקיר בלי הפטיש?

נראה שהתשובה היא לא. האדם השתמש בפטיש כדי לבצע את השבירה.

אם כך, מי באמת אחראי לפעולה? האדם, הפטיש, או שניהם יחד?

ניסוי עם מטבעות

ניסינו לבחון את הרעיון באמצעות ניסוי מחשבתי עם מטבעות:
  • לקחנו שלושה מטבעות שקל, וסימנו אותם במספרים 1, 2, ו - 3.
  • ...
לקיחת אחריות החלטה האם יש סיבה ניתן לשנות משמעות מקום וזמן מתנהל מושגים דברים משתנים לשנות את עצמו יש הבדל אשם אשם תורם אשם תורם בדיני חוזים אשם תורם בתאונת דרכים אשמה בכוחות עצמי בכוחות עצמך גוף ונפש גוף נפש גורמים הסיבה הראשונה הסיבה הראשונה של כל הסיבות הסיבה של כל הסיבות הראשון חוזה חוזים יחסי גוף נפש יכולת ישויות ישות כל הסיבות להאשים להפעיל לשנות לשנות את עצמי לשנות את עצמך לשנות הרגלים לשנות התנהגות מהי הסיבה מהי הסיבה הראשונה מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות מהי סיבה נפש סיבה סיבה ראשונה סיבות רגשות אשם שינוי הרגלים שינוי התנהגות תאונת דרכים תאונת שרשרת
האם הוא אשם? האם הוא אחראי? האם לפטר את העובד? האם להיפרד ממנו? פגיעה בחפים מפשע, האם הוא מתאים לי? האם לסלוח לו? האם להיות איתו? יעוץ למנהלים, מתי לפטר עובד? האם הוא מתאים לתפקיד? חלק 1
האם הוא אשם? האם הוא אחראי? האם לפטר את העובד? האם להיפרד ממנו? פגיעה בחפים מפשע, האם הוא מתאים לי? האם לסלוח לו? האם להיות איתו? יעוץ למנהלים, מתי לפטר עובד? האם הוא מתאים לתפקיד? חלק 1
... הוא אשם? האם הוא אחראי? האם לפטר את העובד? האם להיפרד ממנו? פגיעה בחפים מפשע, האם הוא מתאים לי? האם לסלוח לו? האם להיות איתו? יעוץ למנהלים, מתי לפטר עובד? ... לעיתים קרובות הטעות של ערבוב בין שתי שאלות נפרדות לחלוטין: שאלת האשמה ושאלת ההתאמה. אליעד כהן מדגיש כי קיימות שתי שאלות ברורות ונפרדות שיש לשאול כאשר מחליטים לגבי אדם אחר, בין אם זה עובד, חבר או בן זוג: האם האדם אשם בבעיה או בהתנהגות שלו? האם האדם מתאים למערכת יחסים, לעבודה או לתפקיד המסוים? הטעות שאנשים עושים היא לקשור את השאלות האלו זו לזו. אליעד מסביר ... אם יש עובד שמאחר לעבודה בגלל סיבה אמיתית כמו אמו החולה, אז הוא באמת לא אשם באיחורים, אך זה לא בהכרח אומר שהאדם הזה מתאים להמשיך לעבוד במקום העבודה. עובד שלא עומד בדרישות התפקיד, גם אם הסיבה לכך היא אובייקטיבית או שאינה ... על המנהל להבין שמותר לו לקבל החלטה לפטר עובד על בסיס התאמה ולא על בסיס אשמה. מדוע אנשים נוטים לבלבל בין אשמה להתאמה? אליעד כהן מסביר שבדרך כלל אנשים רגילים לחשוב שאם מישהו אינו אשם, אז אין סיבה לפעול נגדו או לסיים איתו קשר. הוא נותן דוגמה מפורטת של כלב שנושך אדם - הכלב אינו אשם כי הוא פועל מתוך טבעו, אך ברור שצריך לנקוט באמצעים נגדו כמו להתרחק או לקשור אותו. דוגמה נוספת היא אש ששורפת: האש אינה אשמה שהיא שורפת, אך זה לא אומר שצריך להישאר איתה או לסבול ממנה. באותה מידה, עובד שאינו מבצע את תפקידו כראוי או אדם שפוגע בנו לא חייב להיות אשם כדי שנחליט שאינו מתאים לנו. האם אפשר לא להאשים אך עדיין להחליט לסיים קשר או לפטר עובד? אליעד כהן מציג דוגמה נוספת כדי לחדד את הנקודה: אם מנהל מבין שהסיבה לכך שעובד לא עובד טוב היא שהמנהל עצמו חסר ניסיון ולא יודע לנהל היטב, העובד באמת לא אשם במצב. אך זה לא אומר שצריך להשאיר את העובד בתפקיד שאינו מתאים לו. יתכן כי המנהל יבין שהמצב נגרם באשמתו ובכל זאת יחליט שהעובד לא מתאים לתפקיד. כלומר, שאלת ההתאמה לתפקיד היא נפרדת לחלוטין משאלת האשמה. דוגמה נוספת שמציג אליעד היא מערכת יחסים בין חברים. אם חבר אחד פוגע בשני בלי להתכוון, הוא באמת לא אשם בכך, אך זה לא אומר שחייבים להמשיך להיות חברים. ניתן להבין שהאדם אינו אשם ולבחור להתרחק ממנו מסיבות פרקטיות לחלוטין, בלי רגשות אשמה או טינה. כיצד יש להתמודד עם תחושת אשמה כלפי מי שאינו אשם? אליעד נותן דוגמה נוספת ממערכת יחסים אישית. אם בן הזוג בוגד, ואנו מבינים כי נסיבות חייו גרמו לו לכך, ניתן להבין שהוא לא אשם במעשה ועדיין להחליט לעזוב את הקשר. הסיבה לכך היא שיש הבדל ברור בין לא להאשים את האדם לבין להחליט אם מתאים לנו להמשיך להיות איתו. ההחלטה אם להיפרד או לא תלויה בהתאמה ולא באשמה. אליעד מוסיף כי אנשים עושים לפעמים מניפולציה עצמית, כשהם חושבים אני לא מאשים אותו אבל לא רוצה לדבר איתו, כאשר בפועל הם כן מאשימים. יש להפריד בין ... עוזרת לעובדת אחרת שנכה וזקוקה לעזרה. האישה שלא עוזרת לעובדת הנכה אינה אשמה בכך, אולי היא עצמה סובלת מקשיים אחרים בחיים שלה. אליעד כהן מסביר כי יש לשאול את השאלה האם האישה הזו מתאימה להיות חברה שלנו או האם מתאים לנו לעבוד איתה, בלי קשר לשאלה אם היא אשמה או לא. גם במקרה זה, העובדה שהאישה אינה אשמה לא הופכת אותה בהכרח למתאימה להיות חברה או לעבוד יחד איתה. מה הטעות העיקרית שהמוח עושה בהקשר זה? אליעד כהן מסביר שהמוח רגיל לקשר באופן אוטומטי בין אשמה להתאמה. כאשר אדם פוסל משהו, הוא בדרך כלל מצביע על סיבה כמו פגם, למשל חולצה קרועה, ואז הוא פוסל אותה. אבל ייתכן מצב שבו החולצה מושלמת לגמרי, רק ... לנו. הוא נותן דוגמה קיצונית: מחבל שרוצה לפגוע בנו - המחבל עצמו אינו אשם שכן חונך וחי בנסיבות שגרמו לו לנהוג כך, אבל זה עדיין לא אומר שלא צריך להילחם בו או לעצור אותו. חפות מפשע לא מחייבת את המשך הקשר או אי - פעולה כלפי אותו אדם. אליעד מסכם ואומר שמדובר בשתי שאלות נפרדות לחלוטין: האם האדם אשם? האם האדם מתאים לי? לא צריך להתבלבל ביניהן, ויש לקבל החלטות על בסיס התאמה גם אם אין שום אשמה. מתי לפטר עובד? איך לדעת אם אדם מתאים לי? האם להיפרד ממנו? האם לסלוח לו? מה ההבדל בין אשמה להתאמה? כיצד לשפוט אנשים נכון? עכשיו יש עוד עניין שלפעמים אנשים מערבבים נושא האם מישהו אשם או לא
רגשות אשמה כלפי חבר, להאשים את עצמך, להתמודד עם רגשות אשם, חרטה, ייסורי מצפון, נקיפות מצפון, כעס עצמי, לכעוס על עצמך, לשנוא את עצמך, שנאה עצמית, התמודדות עם רגשות אשם
רגשות אשמה כלפי חבר, להאשים את עצמך, להתמודד עם רגשות אשם, חרטה, ייסורי מצפון, נקיפות מצפון, כעס עצמי, לכעוס על עצמך, לשנוא את עצמך, שנאה עצמית, התמודדות עם רגשות אשם
... אשמה כלפי חבר, להאשים את עצמך, להתמודד עם רגשות אשם, חרטה, ייסורי מצפון, נקיפות מצפון, כעס עצמי, לכעוס על עצמך, לשנוא את עצמך, שנאה עצמית, התמודדות עם רגשות אשם איך נוצרים רגשות אשם כלפי חבר? רגשות אשם כלפי חבר נוצרים כאשר אדם מרגיש שהוא גרם למשהו רע לקרות לחברו. המונח רגשות אשם כולל שני חלקים: רגשות, שמתארים תחושות מסוימות, ואשם, שמשמעותו היא שמישהו אחראי למשהו רע שקרה. כלומר, רגשות אשם הם תחושה של אדם שהוא הסיבה לדבר רע שקרה. במקרה של רגשות אשם כלפי חבר, זה אומר שהאדם מאמין שהוא גרם לחברו להרגיש רע, ולכן הוא מאשים את עצמו על כך. מדוע אדם מרגיש רגשות אשם? רגשות אשם נובעים מהשיפוט של טוב ורע. אם אדם לא היה מגדיר דבר מסוים כרע, הוא לא היה חווה רגשות אשם לגבי אותו דבר. בנוסף, רגשות אשם נובעים גם מהקשר הרגשי שיש לאדם עם חברו. כלומר, השילוב בין תפיסת טוב ורע לבין קשר רגשי יוצר את רגשות האשם. כיצד רגשות אשם כלפי עצמך קשורים לרגשות אשם כלפי אחרים? כאשר אדם פוגע בעצמו, הוא יכול להרגיש רגשות אשם, בדיוק כמו שהוא מרגיש כלפי חבר. לדוגמה, אם אדם עבר תאונה כי לא היה זהיר מספיק, הוא עשוי להרגיש אשם ולומר למה לא הסתכלתי?. גם במקרה כזה הוא מאשים את עצמו על כך שקרה לו משהו רע. כך גם כאשר אדם מרגיש שרע לחברו בגלל משהו שהוא עשה, הוא רואה את עצמו כסיבה לכך ולכן חווה רגשות אשם. מדוע אדם שונא את עצמו בעקבות רגשות אשם? כאשר אדם חווה רגשות אשם, הוא בעצם אומר לעצמו: אני הסיבה למשהו רע. מאחר שהוא חווה את המצב כרע, הוא מחפש את האשם, וברגע שהוא מזהה את עצמו כסיבה, השנאה כלפי מה שקרה ... האשם מביאים את האדם לשנאה כלפי עצמו משום שהוא רואה את עצמו כסיבה למצב הרע. איך ניתן לנטרל רגשות אשם? ישנן שתי דרכים עיקריות להתמודד עם רגשות אשם: לשנות את תפיסת הטוב והרע - אם אדם יצליח לראות את מה שקרה כדבר טוב (או לפחות כחלק מהמציאות שאין בה טוב ורע מוחלטים), רגשות האשם ייחלשו. ... בכך יתרונות מסוימים, כמו למידה מהחוויה או שינוי חיובי בחייו, רגשות האשם עשויים להיחלש. להפסיק להאשים את עצמך - אפשרות נוספת היא להסיט את האשמה למקום אחר, אך זו גישה פחות יציבה, כי היא מבוססת על מציאת גורם חיצוני שאפשר להאשים אותו במקום את עצמך. איך להתמודד עם מצבים שבהם המעשה נעשה ללא כוונה? גם אם אדם לא התכוון לגרום נזק, הוא עדיין יכול לחוות רגשות אשם כי הוא רואה את עצמו כסיבה לכך. הדרך להתמודד עם זה היא להבין שאם המציאות הייתה מתפתחת אחרת, עדיין ייתכן שהאירוע היה מתרחש, וכן שאין אפשרות ... רע, או שלא היה ניתן למנוע אותו, הוא יוכל להשתחרר מרגשות האשם. האם ניתן להגיע למצב שבו אין רגשות אשם כלל? כן, אם אדם יוכל לראות את המצב בצורה מוחלטת שבה אין טוב ורע, אז רגשות האשם יתפוגגו לחלוטין. כל עוד אדם חושב במונחים יחסיים של טוב ורע, ... את רגשות האשם. אולם, בגישה מוחלטת שבה אין הבחנה בין טוב ורע, רגשות האשם פשוט לא קיימים. איך רגשות אשם כלפי חבר קשורים לכלל המושג? כפי שהוסבר קודם, רגשות אשם נובעים מהשילוב בין תפיסת טוב ורע לבין קשר רגשי. כאשר אדם מרגיש שרע לחברו בגלל משהו שהוא עשה, הוא רואה את עצמו כסיבה לכך ולכן חווה רגשות אשם. אליעד מסביר שכאשר אדם חווה רגשות
אתה הראש אתה אשם, חרבות ברזל, האם תמיד הראש אשם? האם הראש אשם? ביבי נתניהו, ראש הממשלה, להאשים את המנהל, להאשים את הראש, מחדל השביעי באוקטובר, מי אחראי לאסון השביעי באוקטובר? ועדת חקירה השביעי לאוקטובר, אחריות ניהולית, להאשים את המנהל, אחריות המנהל בארגון, לקיחת אחריות, הסרת אחריות, את מי להאשים?
... הראש אתה אשם, חרבות ברזל, האם תמיד הראש אשם? האם הראש אשם? ביבי נתניהו, ראש הממשלה, להאשים את המנהל, להאשים את הראש, מחדל השביעי באוקטובר, מי אחראי לאסון השביעי באוקטובר? ועדת חקירה השביעי לאוקטובר, אחריות ניהולית, להאשים את המנהל, אחריות המנהל בארגון, לקיחת אחריות, הסרת אחריות, את מי להאשים? אז הפעם ננסה להתבונן על האמירה אתה הראש אתה אשם. האם באמת הראש אשם? מה האמת בסיפור? אז קודם כל צריכים להפריד בין אשמה, לבין אחריות, לבין סיבתיות. דהיינו, קודם כל צריכים לנסות להבין למה קרה מה שקרה, בלי קשר למי היה אחראי שזה לא יקרה והאם ואת מי רוצים להאשים בתהליך ועדת החקירה של השביעי לאוקטובר. טענה אפשרית לדוגמה, תהיה, אסון השביעי לאוקטובר קרה בגלל שהעבירו כסף לחמאס. עכשיו, ... עכשיו נניח שוב, שרק ואך ורק ביבי היה אחראי לכך שהעבירו כסף לחמאס. עכשיו יש לנו תשובה, ללמה זה קרה ומי אחראי לכך. עכשיו נוכל לשאול, האם ביבי אשם בכך? שאלת האשמה, היא נפרדת מהשאלות הקודמות. כי לא כל מי שגורם למשהו לקרות, הרי שהוא אשם בכך. יכול להיות לדוגמה, שמישהו סיממו אותו נגד רצונו והוא הלך ועשה תאונת דרכים. האם הוא גרם לכך? כן. האם הוא אחראי לכך? האם הוא אשם בכך? תלוי... כמו כן, צריכים להבין את משמעות המושג אשמה. מה בדיוק היא אומרת? האם היא מבטאת כוונת זדון? מה היא אומרת? עכשיו, נניח שביבי הוא הסיבה, ונניח שביבי הוא האחראי, ונניח ... באוקטובר, עכשיו נשאל שאלה נוספת, האם זה אומר שצריכים להדיח אותו? לפטר אותו? להעמיד אותו לדין? האם יש לו אלטרנטיבה יותר טובה? האם על כל אשמה מפטרים מדיחים וכולי? שאלות למחשבה. או במילים אחרות, האם צריך להוציא להורג את מי שאשם בביצוע פשע? אולי בכלל צריכים לחון ... הסרבנות גרמה לחמאס להרים ראש וכולי, גם אם כל זה נכון, הרי שיש עוד משהו שהוא בטוח נכון, והוא שבכל תרחיש כלשהו, ברור שגם הצבא אחראי וגם הצבא אשם. כי גם אם ביבי בוגד במדינה ונותן נשק ומבקש מיחיא סינוואר לתקוף אותנו, הרי שתפקידו של הצבא, הוא להגן על המדינה ולמנוע את כל מה שקרה. במילים אחרות, בכל אנליזה כלשהי, חלק מהאחריות היא בכל מקרה על הצבא. אז כאשר מאשימים את ביבי שהוא הראש ושהוא אשם, האם מאשימים גם את הצבא? האם גם הצבא אשם במשהו, או שהצבא לא קשור לנושא? עכשיו, נניח שביבי הוא הראש והוא אשם, ונניח שצריכים להדיח אותו וכולי, עכשיו נשאל, האם אלו שקוראים להדחתו של ביבי, קוראים גם להדחתו של הפיקוד הצבאי, או שהם בסדר גמור, כי הם לא הראש ולכן הם לא אשמים? האם מי שהוא הראש הוא אשם, ומי שהוא לא הראש לא אשם? ביבי אומר, שהוא לא ידע. כי לא היה כלום כי אין כלום, ומה מה פתאום, ורחמים לא ידע וכולי. וכל מערכת הביטחון אמרה לו שהחמאס מורתע ושלא היה כלום כי אין כלום, אבל בכך ביבי מנסה להסיר אחריות. כי אם באמת הטעו את ביבי, גם אז ביבי אשם. כי הוא לא היה מספיק חכם לדרוש את האמת ולהבין שמרמים אותו. ובנוסף הוא היה אמור לעשות הכל כדי לדעת מה האמת ולוודא שיספקו ... האמת. וגם לפעול לכך שיחליפו את מי שמדווח לו. כי אם העובד גונב, הרי שהמנהל שגייס עובד גנב, גם הוא אחראי לכך שהעובד גנב. אבל נכון שהגיוני להאשים את המנהל, בכך שהוא גייס לארגון עובד גנב, אבל האם הגיוני להסיר את האחריות מהעובד הגנב? האם רק הראש אשם? במילים אחרות, הגיוני שהראש אשם. וביבי אשם גם בלי קשר לכך שהוא הראש, גם אם הוא היה זנב הוא אשם. לא חסרות האשמות להאשים את ביבי ולא חסרים לו חסרונות. אבל לא הגיוני ל
האשמת הקורבן, עקרון המידתיות, האם הקורבן אשם? חוק דרומי, עשיית דין עצמי, מתי הקורבן אשם? האם להאשים את הקורבן? איך לדעת מי אשם? חוק ומשפט, הסגת גבול, מוסריות צהל, פגיעה במחבל, אלימות במשפחה, תוקף ומותקף, המותקף אשם
האשמת הקורבן, עקרון המידתיות, האם הקורבן אשם? חוק דרומי, עשיית דין עצמי, מתי הקורבן אשם? האם להאשים את הקורבן? איך לדעת מי אשם? חוק ומשפט, הסגת גבול, מוסריות צהל, פגיעה במחבל, אלימות במשפחה, תוקף ומותקף, המותקף אשם
... הקורבן, עקרון המידתיות, האם הקורבן אשם? חוק דרומי, עשיית דין עצמי, מתי הקורבן אשם? האם להאשים את הקורבן? איך לדעת מי אשם? חוק ומשפט, הסגת גבול, מוסריות צהל, פגיעה במחבל, אלימות במשפחה, תוקף ומותקף, המותקף אשם האם אפשר להאשים את הקורבן כאשר מישהו פוגע בו? הנושא המרכזי שאליעד כהן מסביר בהרצאה הוא שאלת האשמת הקורבן - האם האדם שנפגע יכול להיות אשם בכך שפגעו בו, והאם הגיוני להאשים אותו במעשיו של מי שפגע בו? ראשית, אליעד נותן דוגמה קיצונית של אדם שנרצח ושואל אם אפשר להאשים את הנרצח בכך שרצחו אותו. באופן אינטואיטיבי רוב האנשים יגידו שלא ניתן להאשים את הנרצח, אבל אליעד מסביר שבמקרים מסוימים דווקא כן אפשר. הוא נותן דוגמה של מחבל שמגיע עם סכין לדקור חייל. החייל, לאחר מספר ניסיונות ... מהרג המחבל (ירייה ברגליים, ירייה באוזניים, אזהרות חוזרות ונשנות), הורג בסופו של דבר את המחבל. במקרה זה, לדעתו של אליעד, האשמה היא של המחבל עצמו. למחבל הייתה בחירה חופשית שלא להגיע לתקוף את החייל, ובכך הוא בעצם גרם למותו שלו. הסבר זה מוביל לעיקרון מרכזי של ... אישית ובחירה חופשית. כל עוד לאדם יש אפשרות למנוע את הפגיעה בעצמו או באחר, הוא נושא באחריות למעשיו ולתוצאותיהם. מתי אי אפשר להאשים את הקורבן? אליעד כהן מסביר שישנם מקרים שבהם לא ניתן להאשים את הקורבן. לדוגמה, אדם לא יכול להצדיק אונס בטענה שהקורבן הזמין את האונס, כמו במקרה שבו גבר טוען שהוא אנס אישה כי היא הלכה בלבוש חשוף. ... הוא יכול פשוט לעזוב את הבית. בשני המקרים, מי שביצע את הפגיעה נושא באחריות מלאה, מאחר שהייתה לו אפשרות לבחור אחרת. מתי אפשר להאשים את הקורבן באופן חלקי או מלא? מנגד, אליעד מדגיש שישנם מצבים שבהם כן אפשר להאשים את הקורבן, או לפחות לייחס לו חלק מהאשמה. הוא נותן דוגמה של שני אנשים, שבה אדם אחד מתגרה באחר - לדוגמה, כאשר אחד מקרב את האצבע שלו לעין של האחר בלי לגעת בו, ומתעקש שלא עשה שום דבר רע. במצב כזה, אם האדם שהתגרו בו מגיב בתגובה מידתית (לא בתגובה מוגזמת ולא פרופורציונלית), ניתן בהחלט לייחס את האשמה לאדם שיצר את הפרובוקציה. דוגמה נוספת שאליעד נותן היא מצב של הסגת גבול. אם אדם נכנס לבית של מישהו אחר ללא רשות, והבעלים יורה בו למוות, השאלה אם בעל הבית אשם תלויה בכך האם הייתה לו אפשרות אחרת להוציא את הפולש מבלי להרוג אותו. אם הייתה אפשרות כזו והוא לא ניצל אותה, הוא אשם. אך אם לא הייתה אפשרות סבירה אחרת להוציא את הפולש, האחריות למותו של הפולש נופלת על הפולש עצמו, שבחר להיכנס לבית ללא רשות. איך מחליטים מי אשם בסיטואציות של תקיפה ואלימות? אליעד מדגיש שיש כמה קריטריונים שקובעים מי אשם: בחירה חופשית - האם לצדדים הייתה אפשרות לפעול אחרת? מידתיות התגובה - האם התגובה הייתה פרופורציונלית למעשה? האם היו התרעות - האם הצד ... לא? לדוגמה, כאשר חייל יורה במחבל שבא לדקור אותו, אם החייל פעל לפי נוהל ברור והשתדל תחילה למנוע את הפגיעה בלי להרוג, אז המחבל אשם בפגיעה בעצמו. אך אם התגובה של החייל הייתה לא מידתית, החייל עשוי להיחשב אשם בפגיעה לא הכרחית. האם קורבן יכול להיות אשם בהתנהגות מתגרה מכוונת? אליעד מביא דוגמה של אישה שמתעקשת לעמוד דווקא מול דלת ביתו של גבר חרדי, בידיעה ברורה שהוא מאיים לפגוע בה אם תתלבש ... הוא לא היה צריך לפעול באלימות. הנקודה המרכזית כאן היא שההתגרות הייתה מכוונת ובמקום פרטי, ולכן נוצרה אחריות משותפת. איך נקבעת האשמה מנקודות מבט שונות? לבסוף, אליעד מדגיש כי האשמה נקבעת לעיתים קרובות על פי נקודת המבט והנורמות של החברה. לדוגמה, מנקודת מבט פלסטינית, חייל שהורג מחבל תמיד ייחשב אשם, כי החייל נתפס כפולש וככובש שהביא את המצב מראש. לעומת זאת, החברה הישראלית תראה את החייל כמי שפעל להגנה עצמית, והמחבל כאשם העיקרי. ההרצאה מסכמת בכך שאין נוסחה חד - משמעית תמידית מי אשם, אלא מדובר בשקלול של בחירה חופשית, התרעות מראש, מידתיות, וציפיות חברתיות וחוקיות. האם הקורבן אשם? עשיית דין עצמי מה זה עקרון המידתיות? חוק דרומי והסגת גבול מתי להאשים את הקורבן? מי מחליט מה מוסרי? עשיית דין עצמי במקרקעין, מי מחליט מה מוסרי? פגיעה במחבלים, תגובה מידתית, תגובה לא מידתית, פגיעה בחפים ...
ניתוח תהליך, מי אשם בתאונה? מי אשם בתאונת דרכים? איך מוכיחים מי אשם? הוכחת אשמה בתאונת דרכים, פיתוח החשיבה, בדיקת האמת בלי אינטרס, לפתח את השכל, שיפור יכולת שכלית, אשם תורם
ניתוח תהליך, מי אשם בתאונה? מי אשם בתאונת דרכים? איך מוכיחים מי אשם? הוכחת אשמה בתאונת דרכים, פיתוח החשיבה, בדיקת האמת בלי אינטרס, לפתח את השכל, שיפור יכולת שכלית, אשם תורם
... תהליך, מי אשם בתאונה? מי אשם בתאונת דרכים? איך מוכיחים מי אשם? הוכחת אשמה בתאונת דרכים, פיתוח החשיבה, בדיקת האמת בלי אינטרס, לפתח את השכל, שיפור יכולת שכלית, אשם תורם איך ניתן להוכיח מי אשם בתאונת דרכים? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בניתוח תהליך האשמה בתאונות דרכים. הוא מציע לגשת לסוגיה דרך חקירה של עקרונות האשמה וההבנה כיצד אפשר לקבוע מי אחראי לתאונה, תוך התמקדות בהבנה אובייקטיבית של המצב. במהלך ההרצאה, ... ללא אינטרסים אישיים. מהם העקרונות שמנחים את הקביעות מי אשם בתאונה? אליעד מציין שהצעד הראשון בתהליך זה הוא הגדרת האשמה. השאלה המרכזית היא: מי גרם לתאונה? והתשובה לכך לא בהכרח פשוטה. לדוגמה, בתאונת דרכים, יכול ... פעולה שהוביל לתאונה. איך משפיעה בחירה חופשית על קביעת האשמה? בהרצאה, אליעד מתאר מקרים בהם ניתן להצביע על כך שלנהג הייתה הבחירה לעצור או להימנע מלעשות ... מהן השאלות המרכזיות שמסייעות להנחות את הבדיקה של מי אשם בתאונה? המרצה מציין כי יש להתמקד לא רק בסיבתיות של התאונה אלא גם בהנחות היסוד שמביאות לקביעת האשמה. אליעד מסביר שלפני שמגיעים לקביעה של מי אשם, יש להכיר את החוקים והסכמות הבסיסיות שמכתיבות כיצד על אדם לנהוג בסיטואציות מסוימות - למשל, ... בתאונה עמד בהנחות ובציפיות אלו. אם לא, ייתכן שהוא אשם במידה כלשהי. האם כל אדם יכול להיות אשם בתאונה? כחלק מהשאלות המוסריות שההרצאה מציגה, אליעד עוסק גם בשאלה אם כל אדם בתאונה יכול להיות אשם במידה כלשהי, או אם אפשר למצוא תמיד דרך להאשים מישהו אחר. הוא טוען שבמקרים מסוימים ניתן לגלגל את האשמה על כל אחד מהמעורבים, תלוי כיצד בודקים את המקרה. למשל, אדם עשוי להאשים את עצמו בתאונה על ידי חיפוש תמידי אחרי מה שהוא עשה לא בסדר, גם אם הוא לא אחראי ישירות לתוצאה. ... לגבי אשמת תאונה? אליעד מציין שלעיתים יש ספקות בנוגע לאשמה בתאונה, מכיוון שהאדם המשפיע על המקרה עשוי לא לדעת מראש את כל הסיכונים. הוא מביא את דוגמת ... את האמת לגבי מי גרם בדיוק למה שקרה? מהו תהליך קביעת האשמה לפי עקרונות של סיבתיות? ההיבט המרכזי של הרצאה זו הוא ניתוח סיבתיות. אליעד מציין כי צריך לבדוק ... שלא עצר כראוי. מה הקשר בין ציפיות חברתיות לבין קביעת אשמה בתאונה? בסופו של דבר, אליעד טוען כי ההגדרה של אשמה היא יחסית, ותלויה בהבנה החברתית של מה שמצופה מאדם במצב מסוים. הוא מציין שאם אנו מצפים מנהג לתת ... עשוי להיחשב כאחראי לתאונה, גם אם לא התכוון לגרום לה. מי אשם בתאונת דרכים? כיצד להוכיח אשמה בתאונה? האם ניתן להאשים שניים בתאונה? איך קובעים אם אדם אשם בתאונה? מהו תהליך קביעת האשמה בתאונה? ...
האם ביבי אשם? האם הגיוני להאשים את ביבי? האם לשחרר את החטופים בכל מחיר? מי מתאים להיות ראש ממשלה? את מי הגיוני להאשים? מי אשם במה שקורה? האם לעשות עסקה עם השטן? האחריות של בגץ, הסמכויות של הממשלה, האם אתה הראש אתה אשם? מי באמת אשם? חיזבאלה, החמאס, שחרור החטופים בכל מחיר, מחדלי הקורונה, הסוד של ביבי, בחירתה של סופי, סצנת הבחירה של סופי, חרבות ברזל, אסון השביעי לאוקטובר, איך להילחם בטרור? עסקה עם החמאס, עסקה לשחרור החטופים
... ביבי אשם? האם הגיוני להאשים את ביבי? האם לשחרר את החטופים בכל מחיר? מי מתאים להיות ראש ממשלה? את מי הגיוני להאשים? מי אשם במה שקורה? האם לעשות עסקה עם השטן? האחריות של בגץ, הסמכויות של הממשלה, האם אתה הראש אתה אשם? מי באמת אשם? חיזבאלה, החמאס, שחרור החטופים בכל מחיר, מחדלי הקורונה, הסוד של ביבי, בחירתה של סופי, סצנת הבחירה של סופי, ... עם החמאס, עסקה לשחרור החטופים וכאן נתבונן על האם הגיוני להאשים את ביבי במה שקורה, בכך שהחטופים נרצחו וכיוב. ויש בזה כל מיני נקודות מבט. אז יש את נקודת המבט שאומרת, שביבי אשם, כי היתה לו אפשרות לסגור עסקה עם החמאס. וזה נכון שיש לעסקה מחירים, אבל ביבי היה יכול לסגור עסקה. ואם ביבי היה ... נניח שאותם חטופים היו חוזרים בחיים. ומכך נובע שיש היגיון להאשים את ביבי, או גם את ביבי במה שקורה. כי הוא לא סגר עסקה ולכן יש לו אשם תורם בכך שהחטופים נרצחו. אבל יש כאן עוד נקודת מבט. ונשאל את השאלה הבאה על בסיס הסרט בחירתה של סופי, שבו נאצי ... להציל את הבן שלה ושיהרגו את הבת שלה. ונשאל, האם הגיוני להאשים את סופי, בכך שהבת שלה נרצחה בגלל הבחירה שלה?! ונציג את השאלה הבאה: נניח שמישהו תופס אותך קושר אותך וחותך לך ... ונניח שבינתיים הטרוריסט חותך לך את האצבעות, האם הגיוני להאשים אותך בכך שהוא פוגע בך? כי הרי אם היית בוחר אם להיות עיוור או חירש, אז הוא לא היה חותך לך את האצבעות? אז כמובן שבמובן מסוים, כן, אתה אשם בכך, כי אם היית בוחר להיות חירש, לפחות לא היית בלי אצבעות וכולי. אבל ברור, שהטרוריסט אשם ולא אתה אשם, לא משנה מה תעשה. ולכן בנמשל שלנו, לא הגיוני להאשים את ביבי שלנו, בכך שהוא לא סוגר עסקה, כי לא משנה מה הוא יחליט, המצב יהיה גרוע. כל שכן במקרה הנוכחי, שאין באמת ... שהוא, פשוט לחטוף חטופים ובכך להינצל. אז האם באמת הגיוני להאשים את ביבי שלנו, בכך שהוא לא סוגר עסקה עם השטן ולא משחרר חלק מהחטופים וגורם למוות של שאר החטופים. ברור שלא הגיוני להאשים אותו בכך, והמאשימים אותו, יותר שונאים אותו מאשר כל דבר אחר. אבל מה האמת? איזו מן הטענות באמת נכונה? והאמת היא שהנושא הוא לא שחור ולבן. וכן הגיוני להאשים את ביבי שלנו, להאשים אותו או גם אותו. כמובן שלא רק אותו, אבל בהחלט גם אותו. יש בכך היגיון למרות המשל הקודם. ולמה? כי נניח במשל ... לך אצבעות במקום להשתחרר ממנו. מה אז? הרי שאז, כן הגיוני להאשים אותך, כי אתה הרי יכול באופן כללי להקטין את כמות הנזק שנגרמת לך, בלי אצבעות, בלי עיניים בלי אוזניים וגם אתה ... בכל תרחיש האפשרויות גרועות. אבל זאת לא כל האמת. וביבי לא אשם בכך שהוא לא סוגר עסקה. ביבי יכול להיות אשם בכך שהמצב ככ גרוע ושהוא לא סוגר את הדברים בצורה אחרת, שתהיה יותר טובה מ 2 האפשרויות האלו. כי העובדה היא, ... שמנעו את ההפגנות נגד הממשלה וכולי. לסיכום: לא באמת הגיוני להאשים את ביבי בכך שהחטופים מתו. כי לבחור בעסקה עם השטן החמאס, זה אומר לבחור בגזר דין מוות על כל מי שלא ישוחרר וכולי ... זה שהחטופים אולי יחזרו בחיים וזה כמובן עניין אחר. ומי עוד אשם בכל הבלאגן? אסור לשכוח, שלראש הממשלה ולממשלה, אין באמת את כל היכולת המעשית להוציא מכוח אל הפועל את הרצון ואת ...
לקיחת אחריות ניהולית, מי אשם במשבר הקורונה? השקר של ליצמן, השקר של ביבי, האם ליצמן אשם במשבר הקורונה? למה להאשים רק את עצמך? למה לקחת אחריות על עצמך? לקיחת אחריות של אלוהים, רק אני אשם, רק אתה אשם, אל תאשים אף אחד
לקיחת אחריות ניהולית, מי אשם במשבר הקורונה? השקר של ליצמן, השקר של ביבי, האם ליצמן אשם במשבר הקורונה? למה להאשים רק את עצמך? למה לקחת אחריות על עצמך? לקיחת אחריות של אלוהים, רק אני אשם, רק אתה אשם, אל תאשים אף אחד
... אחריות ניהולית, מי אשם במשבר הקורונה? השקר של ליצמן, השקר של ביבי, האם ליצמן אשם במשבר הקורונה? למה להאשים רק את עצמך? למה לקחת אחריות על עצמך? לקיחת אחריות של אלוהים, רק אני אשם, רק אתה אשם , אל תאשים אף אחד מהו השקר של ליצמן ומדוע זה חשוב לקחת ... את אחריותו של המנהל, ומתעקש להאשים את העובד, מפספס את הנקודה המרכזית. ההסבר על השקר הוא ... כשמתרחש תאונה, הוא לא יכול להאשים את הנהג, כי הוא עצמו עשה את הבחירה. כך גם עם ליצמן - אם ... בחירותיו ותפיסת עולמו. במקום להאשים אחרים - כמו ביבי או ליצמן - יש ללמוד לקחת אחריות על ...
האשמות בזוגיות, מי אשם במערכות יחסים? מי אשם שרע לי? רע לי בגללה, רע לי בגללו, רע לי בגלל שהוא לא אוהב אותי, רע לי בגלל שהיא לא אוהבת אותי, הוא לא מכבד אותי, היא לא מכבד אותי, הוא לא מתייחס אלי יפה, היא לא מתייחסת אלי יפה
האשמות בזוגיות, מי אשם במערכות יחסים? מי אשם שרע לי? רע לי בגללה, רע לי בגללו, רע לי בגלל שהוא לא אוהב אותי, רע לי בגלל שהיא לא אוהבת אותי, הוא לא מכבד אותי, היא לא מכבד אותי, הוא לא מתייחס אלי יפה, היא לא מתייחסת אלי יפה
... בזוגיות, מי אשם במערכות יחסים? מי אשם שרע לי? רע לי בגללה, רע לי בגללו, רע לי בגלל שהוא לא אוהב אותי, רע לי בגלל שהיא לא ... מכבד אותי, הוא לא מתייחס אלי יפה, היא לא מתייחסת אלי יפה מי באמת אשם בכך שרע לך במערכות יחסים? אנשים רבים מרגישים שרע להם בזוגיות ומאשימים בכך את בני הזוג, ההורים או הילדים שלהם. לדוגמה, אדם חושב שאשתו אשמה בזה שרע לו כי היא לא מספיק נחמדה אליו, או שאישה מאשימה את בעלה כי הוא לא מתייחס אליה בכבוד. אבל האם באמת אפשר להאשים מישהו אחר ברגשות השליליים שאנחנו חווים? אליעד מסביר שהסיבה לכך שרע לך מורכבת משני ... אתה לא רוצה שמה שקורה יקרה. כלומר, אם מישהו נותן לך מכות, הוא אכן אשם בכך שהוא נתן לך את המכות עצמן, ובכך שנגרם לך כאב פיזי. אך אליעד מדגיש כי האדם השני ... נשרף, ומישהו יכול היה להציל אותך אך הוא בחר שלא לעשות זאת, האם הוא אשם בזה שנשרפת? אליעד מסביר שהאדם הזה לא אשם בשריפה עצמה, הוא לא גרם לה. הוא אמנם יכול היה להציל אותך, אך העובדה שהוא לא הציל אותך ... זאת אומרת, האדם הזה לא חייב לך דבר מבחינה מוחלטת, ולכן אי אפשר להאשים אותו בכך שנגרמה לך השריפה או בכאב שאתה חווה כתוצאה ממנה. האם בת הזוג שלך אשמה בכך שאתה לא מרגיש אהוב? אליעד מדבר על כך שבן הזוג שלך מספק לך שירותי אהבה, כלומר, ... אהוב ומוערך. אבל אם הוא לא מביע כלפיך אהבה או חיבה, האם הוא באמת אשם בכך שאתה מרגיש רע? לא. אליעד מסביר שהעובדה שבת הזוג שלך לא מביעה כלפיך אהבה היא לא ... זה למצב שבו תחנת דלק סגורה: אם התחנה סגורה ואין לך דלק, האם התחנה אשמה שאין לך דלק? ודאי שלא. התחנה אמנם הייתה יכולה לעזור לך לפתור את הבעיה, אך היא לא זו ... למכולת: אם אין לך אוכל בבית והמכולת סגורה, האם אפשר לומר שהמכולת אשמה בזה שאין לך אוכל? התשובה היא כמובן שלא. המכולת הייתה יכולה לעזור, אך היא אינה הסיבה ... הסיבה לכך נעוצה במשהו אחר - בעצמך. האם הבגידה של בן או בת הזוג אשמה בכך שאתה מרגיש חסר ערך? אליעד מסביר שאם בן הזוג שלך בגד בך, ברור שזה משפיע עליך וגורם ... למה אנשים מאשימים אחרים ברגשותיהם? אליעד מציין שאנשים נוטים להאשים את מי שיכול לפתור להם בעיות, אך לא עושה זאת. אם בן הזוג שלך יכול היה לאהוב אותך, להעניק לך ביטחון, או לפרגן לך וזה היה משפר לך את התחושה, אתה עלול להאשים אותו אם הוא לא עושה זאת. אך אליעד מדגיש שמי שלא נותן לך את מה שאתה רוצה לא אשם בקיומה של הבעיה הפנימית שלך. הוא אולי היה יכול לעזור לפתור אותה, אבל הוא לא יצר אותה. ... של לקחת אחריות רגשית בזוגיות? לסיום, אליעד מדגיש שאין טעם להאשים אחרים בתחושות שלך. האחריות לכך שרע לך נמצאת אצלך בלבד. כדי לשפר את התחושה שלך, עליך ... כי המפתח לשינוי הוא תמיד לקחת אחריות אישית, במקום להטיל את האשמה על אחרים. לקיחת אחריות בזוגיות לקיחת אחריות רגשית במערכות יחסים למה רע לי? בעלי לא ... הפעם נדבר על אנשים שמאשימים אנשים אחרים בזה שרע להם. מי באמת אשם בכך שרע לך? מי האשם המרכזי בזה שרע לך? האנשים הכי קרובים אליך? אשתך אשמה בזה שרע לך כי היא לא מספיק נחמדה אליך? בעלך אשם בזה שרע לך? אולי לא בהכל, אבל לפחות בחלק? הילדים שלך אשמים בזה שרע לך? ההורים שלך ... אחראי לכך שרע לך? נגיד שעכשיו בא בן אדם ונותן לך מכות. האם הוא אשם בזה שרע לך? האם הוא אשם בכך שאתה מרגיש רע? אז בואו נתרכז טוב טוב: אם אתה לא רוצה שייתנו לך מכות, והוא נתן לך מכות, אז הוא אשם בזה שהוא נתן לך מכות. זה ברור. אם הוא לא היה נותן לך מכות, לא היה כואב לך בגוף. אבל ... משהו. אתה לא רוצה שזה יקרה. אם מישהו דורך עליך, שורף אותך באש, הוא אשם בכך שאתה נשרף באש, זה נכון. הוא אשם בכך שהדבר הזה קרה לך. אבל הוא לא אשם בזה שאתה לא רוצה שזה יקרה. האם מישהו שלא מציל אותך אשם במה שקרה לך? נניח שיש שריפה, ואתה נשרפת. מישהו היה יכול להציל אותך, אבל הוא לא עשה את זה. האם הוא אשם בזה שנשרפת? לא. הוא לא גרם לשריפה, הוא פשוט לא הציל אותך. זה נכון שהוא היה יכול לעזור ...
איך לדעת מי אשם? מריבות בזוגיות, בעיות בזוגיות, איך לדעת האם אתה אשם? מי אשם בזה שיש מריבה? למה יש מריבה? בעיות בתקשורת הזוגית, מריבות במשפחה, גישור משפחתי, מגשר זוגי, מטפל זוגי, טיפול זוגי
איך לדעת מי אשם? מריבות בזוגיות, בעיות בזוגיות, איך לדעת האם אתה אשם? מי אשם בזה שיש מריבה? למה יש מריבה? בעיות בתקשורת הזוגית, מריבות במשפחה, גישור משפחתי, מגשר זוגי, מטפל זוגי, טיפול זוגי
... לדעת מי אשם? מריבות בזוגיות, בעיות בזוגיות, איך לדעת האם אתה אשם? מי אשם בזה שיש מריבה? למה יש מריבה? בעיות בתקשורת הזוגית, מריבות במשפחה, גישור משפחתי, מגשר זוגי, מטפל זוגי, טיפול זוגי איך אפשר לדעת מי אשם במריבות בזוגיות? כאשר מתרחשות מריבות בין בני זוג, או במשפחה, ישנה תמיד השאלה מי אשם בכך והאם המריבה היא תוצאה של התנהגות או מחשבה של אחד הצדדים בלבד או שיש אשמה משותפת. אליעד כהן מסביר כיצד אפשר לדעת מי אשם במריבות ואיך לאבחן אם הבעיה היא אצלנו או אצל הצד השני, ... שהוא מאחר ושואל אותו מדוע הוא לא אוהב אותה יותר. השאלה שנשאלת כאן היא איך לדעת אם האשמה באמת נמצאת באדם שמאחר או שמא דווקא באישה שמתלוננת. ... כיוון שזו דמגוגיה. חייבים לבדוק זאת באופן מעשי ולא בהצהרות כלליות. איך לבדוק אם אתה אשם במריבה או שהבעיה בצד השני? לפי אליעד כהן, הדרך לדעת מי אשם או האם המריבה נובעת מאיתנו או מהצד השני, היא לבדוק האם ... לעומת זאת, אם הוא מסתדר מצוין עם אחרים ורק עם בת הזוג שלו יש בעיות, עדיין ייתכן שהוא אשם, אבל הסבירות קטנה יותר. כיצד להבין אם בעיות הזוגיות ... עדיין לבדוק את עצמך בצורה כנה. אליעד מסביר שזו הדרך האינטואיטיבית הטובה ביותר לדעת מי אשם במריבות, במקום להסתפק באמירות כלליות או לא מבוססות. הוא ממליץ תמיד לבצע בדיקה מקיפה של התחומים השונים בחיים לפני שמאשימים את הצד השני. מי אשם במריבות בזוגיות? איך לזהות אם אתה אשם בבעיות בתקשורת? בעיות זוגיות בגלל דימוי עצמי נמוך איך ... כמה המריבה היא בגללך או בגללה נגיד שאתה צריך להמר עד כמה זה בגללי עד כמה זה בגללה מי אשם פה איך אתה יכול לדעת זאת שאלה ראשונה, כן מה אתה אומר? ... אתה אוהב את עצמך? לא, אתה מרוצה מזה? לא, אז תקשיב זה שיש לך בעיות גם איתו אולי גם הוא אשם אבל גם אתה אשם יש לך פה אשמה לא פחות חמורה אם אתה אומר לי תראה אני מסתדר עם זה וזה ורק איתו אני לא מסתדר גם יכול להיות שאתה אשם אבל יש פתח לאמון על מה מדובר פה אבל אם כלל שיש לבן אדם ...
רגשות אשמה, למה אני מאשים את עצמי? איך לא להאשים את עצמי? התמודדות עם רגשות אשמה, איך להתמודד עם רגשות אשם? לקיחת אחריות, מתי להאשים את עצמי? האם אני אשם? שנאה עצמית, שונא את עצמי
רגשות אשמה, למה אני מאשים את עצמי? איך לא להאשים את עצמי? התמודדות עם רגשות אשמה, איך להתמודד עם רגשות אשם? לקיחת אחריות, מתי להאשים את עצמי? האם אני אשם? שנאה עצמית, שונא את עצמי
... אשמה, למה אני מאשים את עצמי? איך לא להאשים את עצמי? התמודדות עם רגשות אשמה, איך להתמודד עם רגשות אשם? לקיחת אחריות, מתי להאשים את עצמי? האם אני אשם? שנאה עצמית, שונא את עצמי למה אני מאשים את עצמי ואיך להתמודד עם רגשות אשמה? אליעד כהן מסביר כי רגשות אשמה נובעים מהתחושה שמשהו רע קרה ושאנחנו אחראים לכך. אדם יחווה אשמה כאשר יתרחש אירוע שלילי, ואז הוא יחפש את הגורם לכך. באופן טבעי, עולה השאלה מי אחראי לאירוע - וכאן נוצרים רגשות אשמה. אשמה לא נוצרת מאירוע טוב, אלא תמיד מתוך תחושת אחריות על אירוע שנתפס כרע. למשל, אם אדם מרגיש רע כי לא הצליח בעסקים, הוא מתחיל לחפש את האשם. אם הוא מאשים את עצמו, הוא אומר אני אחראי לכך שנכשלתי. אבל אליעד מדגיש שהמושג של אשמה הוא עמוק יותר ממה שנראה. כאשר אדם אומר שהוא אשם, עליו לבדוק האם הוא באמת אחראי באופן מלא למה שקרה, ואם כן - האם הוא יכול גם לשנות את המצב. אם האדם מאשים את עצמו אך מרגיש חסר אונים ואומר אני מטומטם ולכן לא אצליח לשנות זאת, למעשה הוא מסיר מעצמו אחריות אמיתית, כי הוא לא לוקח על עצמו את האפשרות לשינוי. לפי אליעד, אשמה אמיתית היא רק כאשר אתה מאמין שאתה יכול לשנות את המצב. אם אתה לא יכול לשנות - אז אתה לא באמת אשם, כי אינך אחראי לדבר שאתה לא יכול לשנות. האם תמיד יש אשמים ואיך לבחור את מי להאשים? לפי אליעד כהן, תמיד ניתן למצוא אשמים לכל דבר שלילי שקורה - או שאתה אשם, או שהמציאות אשמה, או שהסביבה אשמה. הוא מביא דוגמה פשוטה: אם לא לקחת מטרייה וירד גשם, אפשר להאשים את עצמך שלא לקחת מטרייה, או להאשים את הגשם שירד. בשני המקרים יש היגיון. השאלה היא את מי אתה מעדיף להאשים, בהתאם למה שמתאים לך להרגיש באותו רגע. אם אתה רוצה להרגיש טוב יותר, נוח לך להאשים אחרים או את המציאות. אם אתה רוצה להשתפר ולשנות את עצמך, עדיף שתאשים את עצמך. אך אליעד מסביר גם דבר נוסף: אם אתה מאשים את עצמך באמת עד הסוף, אתה מגיע להבנה עמוקה יותר. אם ... אז אתה כבר לא עבד של אף אחד. מדוע? מפני שאתה מבין שגם המחשבות שלך, שאומרות לך שחייבת להיות לך עבודה, הן באחריותך. רק כך אתה לוקח אחריות מוחלטת ומשתחרר באמת מתחושת אשמה. מה הקשר בין אשמה ואחריות מוחלטת? אליעד מסביר שכדי להשתחרר מתחושת אשמה או להפוך אותה לכלי לצמיחה, צריך לקחת אחריות מוחלטת על הכל. אדם שלוקח אחריות מוחלטת מבין שכל תחושה רעה שהוא חווה נובעת רק ממנו. אם אדם מבין שכל דבר רע שהוא חווה, כולל התחושה שהוא חייב להיות עשיר או חייב להצליח בעסקים, תלויה אך ורק בו - הוא משתחרר מהאשמה, משום שאין לו עוד סיבה להרגיש רע. אדם שלוקח אחריות מוחלטת ואומר הכל תלוי בי מפסיק להיות עבד של גורמים חיצוניים. אליעד מסביר כי עבד הוא אדם שחש שאין לו שליטה מלאה על חייו, שיש לו אילוצים חיצוניים שאותם הוא חייב לקבל. אם אתה אומר אני אשם במצב הכלכלי שלי אבל אין לי שליטה על המחשבות שלי או על הרצונות שלי, אז אתה בעצם עדיין עבד של האילוצים האלה. ברגע שאתה מבין שגם המחשבות שלך, גם הרצונות וגם הרגשות הם בשליטתך המלאה - אתה מפסיק להיות עבד, ולכן גם משתחרר מאשמה. האם הגנטיקה קובעת את גורלנו או שיש לנו בחירה מלאה? אליעד מתייחס לשאלה האם אנחנו באמת אחראים להכל, גם כאשר נדמה לנו שיש גורמים חיצוניים כמו הגנטיקה שלנו שקובעים את ... קובע באמצעות הפרשנות שלך. לכן שוב, הכל תלוי בך. ברמה המוחלטת - אפשר לקבל שאין שום אחריות ושאתה רובוט שמופעל על ידי גורמים חיצוניים כמו הגנטיקה, אך אז אתה לא יכול להאשים אף אחד בשום דבר, כולל את עצמך. בסופו של דבר, אליעד מציע את האפשרות לראות את עצמך כאחראי באופן מלא על כל דבר, כולל על הגנטיקה והמציאות שלך. כאשר אתה עושה זאת, אתה משוחרר לחלוטין מאשמה, כי כל תחושה וכל מצב נמצאים בשליטתך המוחלטת. איך להפסיק ל
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על האם ישות יכולה להפעיל את עצמה בכוחות עצמה? האם ישות יכולה לשנות את עצמה בכוחות עצמה? האם ישות שלא יכולה לשנות את עצמה, יכולה לשנות ישות אחרת? האם ישות שלא יכולה להפעיל את עצמה, יכולה לשנות ישות אחרת? יחסי גוף נפש, אשם תורם בדיני חוזים, אשם תורם בתאונת דרכים, תאונת שרשרת, מה גורם למה? מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: אשם, איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם לחץ? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? מועקות נפשיות וייאוש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אשם, איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לקבל החלטות? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לא להישחק בעבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך להעריך את עצמך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך למצוא זוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשתול מחשבות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפרש חלומות? איך להאמין בעצמך? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם גירושין? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיגמל מהימורים? איך לחנך ילדים ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש משמעות לחיים? למה יש רע בעולם? האם אפשר לדעת הכל? אולי אנחנו במטריקס? האם הכל אפשרי? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה המשמעות של החיים? האם באמת הכל לטובה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות מאושר? האם המציאות היא טובה או רעה? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה העולם קיים? למה יש רע וסבל בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? בשביל מה לחיות? האם יש או אין אלוהים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להנות בחיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי קואצ'ינג, טיפול נפשי, מאמן אישי לימודים בנושאי אשם - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.5957 שניות - עכשיו 28_05_2025 השעה 06:48:25 - wesi1