1:04:18מראית עין, לשתות דם, שיעור תורה, חשש מראית עין, אפילו בחדרי חדרים אסור, חילול השם, שיעור בהלכה, לימוד תורה, לימוד הלכות, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אליעד כהן דתי
מה זה מראית עין ואיך היא משפיעה על האדם?
אליעד כהן מסביר בהרצאה זו את המושג "מראית עין" מנקודת מבט הלכתית ופילוסופית, ומנתח אותו לעומק עם דגש מיוחד על האופן שבו בני אדם תופסים את המציאות.
המושג "מראית עין" בהלכה מתייחס לאיסור לבצע מעשה שאחרים עלולים לטעות בו ולחשוב שהאדם עושה דבר אסור. אליעד מביא דוגמה של איסור שתיית דם בהמה וחיה, בעוד ששתיית דם דגים מותרת על פי התורה. למרות שמותר לשתות דם דגים, חז"ל אסרו זאת מדרבנן אם אין סימן ברור שזה דם דגים, כדי למנוע חשש ממראית עין.
מה ההיגיון שמאחורי האיסור של שתיית דם דגים ללא סימן?
אליעד מסביר את המנגנון הפסיכולוגי והרוחני שעומד מאחורי החשש ממראית עין. הוא טוען שמראית עין נובעת מחוסר ודאות של האדם הצופה, שאינו יודע בבירור האם מה שהוא רואה הוא אסור או מותר. האדם המצוי בספק לא משתמש בשכל ובודק לעומק מה הוא רואה, אלא משתמש בדמיון ובאמונה שלו. למשל, אם אדם רואה דם ללא סימן (כמו קשקשים) הוא עלול להסיק בטעות שמדובר בדם של בהמה או חיה, ולהגיע למסקנה מוטעית שהפעולה מותרת או אסורה באופן לא נכון.
לפי אליעד, חז"ל הבינו את הנטייה של אנשים לפעול מתוך דמיון ואמונה, במקום מתוך ידיעה שכלית ברורה. לכן הם קבעו שאפילו בחדרי חדרים, כשאף אחד לא רואה, אסור לאדם לעשות דברים שנראים כעבירה בגלל חשש למראית עין אישית. האדם עצמו עלול להתרגל למעשה, ולאבד את תחושת הזהירות שלו, מה שעלול לגרום לו לטעות גם בציבור. כלומר, גם אם האדם בטוח בביתו שהפעולה מותרת (למשל שתיית דם דגים), ההרגל עלול לגרום לו להתיר לעצמו את אותה הפעולה גם בחוץ, כאשר אין בה סימן ברור, ובכך להכשיל אחרים ולהגיע לחילול השם.
מה הקשר בין חוסר שכל למראית עין?
אליעד מתאר מצב אידיאלי שבו האדם משתמש רק בשכל ולא פועל מתוך דמיון ואמונה. במצב זה, אם כולם היו יודעים בדיוק את האמת ומבינים אותה, לא היה צורך בחשש של מראית עין, כי כולם היו יודעים להבחין בין אסור למותר בוודאות מוחלטת. הבעיה מתחילה כאשר האדם הצופה לא משתמש בשכל, אלא מאמין למה שהוא מדמיין. הוא אינו מטיל ספק בדמיון שלו, וכך מגיע להסקת מסקנות מוטעות - דבר שהוא תוצאה של חוסר שכל.
מה המשמעות של "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו" בהקשר של מראית עין?
אליעד מעלה נקודה מעניינת על הביטוי המפורסם "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו", ואומר שבהקשר של מראית עין ההיגיון הוא דווקא הפוך. במקרה הזה, ההלכה אומרת שכן צריך להסתכל בקנקן, כלומר, בחיצוניות. דווקא החיצוניות (הסימן) מאפשרת לנו לזהות בבירור את המותר (דם דגים), ולכן אנחנו חייבים להסתכל בחיצוני ולא להסתמך רק על הפנימי (הדם עצמו). זאת אומרת, במקרה זה, חיצוניות מאפשרת להכריע ספקות.
איך מתבטאת השיטה של אליעד ללימוד והתקדמות רוחנית?
אליעד מתאר את השיטה שלו כלימוד אינטלקטואלי המבוסס על חקירה עמוקה של השורשים והסיבות שמאחורי כל רעיון או פעולה. הוא מסביר שהמטרה שלו היא להוביל את האדם להבנה שכלית עמוקה של הדברים, ולא להישאר רק במעשים או בהרגלים. המדד להתקדמות רוחנית ואינטלקטואלית על פי אליעד הוא עד כמה האדם מצליח לקצר את זמן ההבנה של רעיון מסוים. ככל שההבנה הופכת מהירה יותר, כך האדם מתקדם יותר מבחינה שכלית.
הוא מדגים את זה באמצעות לימוד הלכות או סוגיות פילוסופיות, כאשר האדם נדרש להבין לא רק את הפשט של ההלכה, אלא גם את הסיבה וההיגיון שעומדים מאחוריה. ככל שהאדם מתרגל את זה, הוא יכול להבין רעיונות בצורה מהירה ומדויקת יותר.
איך דוגמאות הלכתיות יכולות לשמש ככלי להתפתחות אישית?
אליעד מדגים את שיטת ההתבוננות שלו באמצעות סוגיית דם דגים וחשש מראית עין. הלימוד לא נועד רק להבנת ההלכה אלא גם לפיתוח היכולת של האדם לחשוב בצורה ביקורתית ומדויקת יותר על החיים בכלל. הוא מסביר שאם האדם מתרגל להטיל ספק, לברר ולשאול שאלות על כל רעיון ומעשה, הוא מפתח את יכולת ההתבוננות שלו לעומק. יכולת זו היא שמאפשרת לאדם להתמודד בצורה טובה יותר עם ספקות וחוסר ודאות בחיים.
לסיכום, מה היא מטרת הלימוד העמוק על פי אליעד כהן?
המטרה של הלימוד היא לא רק להבין את ההלכות או הרעיונות עצמם, אלא ללמוד כיצד האדם עצמו יכול להשתמש ברעיונות האלה כדי לפתח את יכולת החשיבה וההבנה שלו. כלומר, התכלית של לימוד תורה לפי אליעד היא להפוך את האדם למודע יותר לתהליכי החשיבה שלו, להפסיק לפעול על פי הרגלים ואמונות מוטעות, ולפתח שכל ברור וחד שיכול להבין את המציאות בדיוק רב יותר.
אליעד כהן מסביר בהרצאה זו את המושג "מראית עין" מנקודת מבט הלכתית ופילוסופית, ומנתח אותו לעומק עם דגש מיוחד על האופן שבו בני אדם תופסים את המציאות.
המושג "מראית עין" בהלכה מתייחס לאיסור לבצע מעשה שאחרים עלולים לטעות בו ולחשוב שהאדם עושה דבר אסור. אליעד מביא דוגמה של איסור שתיית דם בהמה וחיה, בעוד ששתיית דם דגים מותרת על פי התורה. למרות שמותר לשתות דם דגים, חז"ל אסרו זאת מדרבנן אם אין סימן ברור שזה דם דגים, כדי למנוע חשש ממראית עין.
מה ההיגיון שמאחורי האיסור של שתיית דם דגים ללא סימן?
אליעד מסביר את המנגנון הפסיכולוגי והרוחני שעומד מאחורי החשש ממראית עין. הוא טוען שמראית עין נובעת מחוסר ודאות של האדם הצופה, שאינו יודע בבירור האם מה שהוא רואה הוא אסור או מותר. האדם המצוי בספק לא משתמש בשכל ובודק לעומק מה הוא רואה, אלא משתמש בדמיון ובאמונה שלו. למשל, אם אדם רואה דם ללא סימן (כמו קשקשים) הוא עלול להסיק בטעות שמדובר בדם של בהמה או חיה, ולהגיע למסקנה מוטעית שהפעולה מותרת או אסורה באופן לא נכון.
לפי אליעד, חז"ל הבינו את הנטייה של אנשים לפעול מתוך דמיון ואמונה, במקום מתוך ידיעה שכלית ברורה. לכן הם קבעו שאפילו בחדרי חדרים, כשאף אחד לא רואה, אסור לאדם לעשות דברים שנראים כעבירה בגלל חשש למראית עין אישית. האדם עצמו עלול להתרגל למעשה, ולאבד את תחושת הזהירות שלו, מה שעלול לגרום לו לטעות גם בציבור. כלומר, גם אם האדם בטוח בביתו שהפעולה מותרת (למשל שתיית דם דגים), ההרגל עלול לגרום לו להתיר לעצמו את אותה הפעולה גם בחוץ, כאשר אין בה סימן ברור, ובכך להכשיל אחרים ולהגיע לחילול השם.
מה הקשר בין חוסר שכל למראית עין?
אליעד מתאר מצב אידיאלי שבו האדם משתמש רק בשכל ולא פועל מתוך דמיון ואמונה. במצב זה, אם כולם היו יודעים בדיוק את האמת ומבינים אותה, לא היה צורך בחשש של מראית עין, כי כולם היו יודעים להבחין בין אסור למותר בוודאות מוחלטת. הבעיה מתחילה כאשר האדם הצופה לא משתמש בשכל, אלא מאמין למה שהוא מדמיין. הוא אינו מטיל ספק בדמיון שלו, וכך מגיע להסקת מסקנות מוטעות - דבר שהוא תוצאה של חוסר שכל.
מה המשמעות של "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו" בהקשר של מראית עין?
אליעד מעלה נקודה מעניינת על הביטוי המפורסם "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו", ואומר שבהקשר של מראית עין ההיגיון הוא דווקא הפוך. במקרה הזה, ההלכה אומרת שכן צריך להסתכל בקנקן, כלומר, בחיצוניות. דווקא החיצוניות (הסימן) מאפשרת לנו לזהות בבירור את המותר (דם דגים), ולכן אנחנו חייבים להסתכל בחיצוני ולא להסתמך רק על הפנימי (הדם עצמו). זאת אומרת, במקרה זה, חיצוניות מאפשרת להכריע ספקות.
איך מתבטאת השיטה של אליעד ללימוד והתקדמות רוחנית?
אליעד מתאר את השיטה שלו כלימוד אינטלקטואלי המבוסס על חקירה עמוקה של השורשים והסיבות שמאחורי כל רעיון או פעולה. הוא מסביר שהמטרה שלו היא להוביל את האדם להבנה שכלית עמוקה של הדברים, ולא להישאר רק במעשים או בהרגלים. המדד להתקדמות רוחנית ואינטלקטואלית על פי אליעד הוא עד כמה האדם מצליח לקצר את זמן ההבנה של רעיון מסוים. ככל שההבנה הופכת מהירה יותר, כך האדם מתקדם יותר מבחינה שכלית.
הוא מדגים את זה באמצעות לימוד הלכות או סוגיות פילוסופיות, כאשר האדם נדרש להבין לא רק את הפשט של ההלכה, אלא גם את הסיבה וההיגיון שעומדים מאחוריה. ככל שהאדם מתרגל את זה, הוא יכול להבין רעיונות בצורה מהירה ומדויקת יותר.
איך דוגמאות הלכתיות יכולות לשמש ככלי להתפתחות אישית?
אליעד מדגים את שיטת ההתבוננות שלו באמצעות סוגיית דם דגים וחשש מראית עין. הלימוד לא נועד רק להבנת ההלכה אלא גם לפיתוח היכולת של האדם לחשוב בצורה ביקורתית ומדויקת יותר על החיים בכלל. הוא מסביר שאם האדם מתרגל להטיל ספק, לברר ולשאול שאלות על כל רעיון ומעשה, הוא מפתח את יכולת ההתבוננות שלו לעומק. יכולת זו היא שמאפשרת לאדם להתמודד בצורה טובה יותר עם ספקות וחוסר ודאות בחיים.
לסיכום, מה היא מטרת הלימוד העמוק על פי אליעד כהן?
המטרה של הלימוד היא לא רק להבין את ההלכות או הרעיונות עצמם, אלא ללמוד כיצד האדם עצמו יכול להשתמש ברעיונות האלה כדי לפתח את יכולת החשיבה וההבנה שלו. כלומר, התכלית של לימוד תורה לפי אליעד היא להפוך את האדם למודע יותר לתהליכי החשיבה שלו, להפסיק לפעול על פי הרגלים ואמונות מוטעות, ולפתח שכל ברור וחד שיכול להבין את המציאות בדיוק רב יותר.
- מה זה מראית עין?
- למה אסור לשתות דם בהלכה?
- האם מותר לשתות דם דגים?
- מה המשמעות של "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו"?
- איך מודדים התקדמות רוחנית?
- מה הקשר בין אמונה לשכל?