אטיולוגיה, סיבתיות, סיבה ותוצאה, מהות וצורה, אלוהים סיבת כל הסיבות, הסיבה הראשונה, המסובב הראשון, יחסי סיבה ומסובב, מחויב המציאות, אפשרי המציאות, איך עובד הרצון? חלק 2
מהם חוויות הרצון וההבדל בין חוויית מימוש הרצון לחוויית הפעולה?
אליעד כהן מסביר את ההבדל בין שני סוגי חוויות מרכזיות: חוויית הפעולה עצמה וחוויית מימוש הרצון. למשל, כאשר אדם אומר "אני רוצה לאכול" ואחר כך אוכל, יש לו מצד אחד חוויה של אכילה, ומצד שני חוויה של מילוי הרצון לאכול. כל ביס שהוא לוקח משלב בו זמנית את שתי החוויות הללו: חוויית האכילה וחוויית מימוש הרצון לאכילה.
אך אליעד מציין גם שמצבים שונים יכולים לגרום להפרדה בין חוויות אלה. לדוגמה, אם אדם נכפה לאכול משהו שהוא לא רוצה לאכול, הוא עדיין חווה את פעולת האכילה אך לא חווה מילוי של רצון. כלומר, חוויית הפעולה לא בהכרח מתואמת עם מימוש הרצון.
האם מימוש הרצון הוא מחויב המציאות?
אליעד כהן מבהיר שהקשר בין חוויית מימוש הרצון לבין חוויית הפעולה אינו מחויב המציאות. כלומר, אדם יכול לחוות פעולה מסוימת ללא מימוש של הרצון. דוגמה לכך היא אדם שמכריחים אותו לאכול אוכל שהוא לא רוצה. במקרה כזה, החוויה של האכילה קיימת, אך היא לא כרוכה במילוי הרצון של האדם לאכול.
עוד נוסיף ונעמיק, הוא מסביר שלפעמים הרצון והפעולה מתמזגים בצורה טבעית, אך לא תמיד מדובר בחוויה אחת משולבת.
האם חיזוק הרצון גורם בהכרח ליותר סיפוק?
אליעד מתייחס לשאלה האם חיזוק הרצון בהכרח מביא ליותר סיפוק, ומסביר שלא בהכרח. אם אדם מאוד מאוד רוצה משהו ואין לו אותו, הרצון החזק יכול דווקא להעצים את הסבל שבחסרונו. כלומר, כאשר הרצון חזק, תחושת החיסרון מתחזקת גם כן. לפעמים הפחתת הרצון או נכונות לוותר על הדבר המבוקש מביאה לתחושת סיפוק גבוהה יותר.
האם ההבדלה בין דבר להיפוכו היא סיבת הסבל?
אליעד מבהיר שההבדלה בין דברים לא בהכרח גורמת לסבל, אך היא מאפשרת את קיומו. כלומר, אם אדם לא היה מבדל בין דבר להיפוכו, הוא לא היה יכול לחוות סבל. אך עצם ההבדלה אינה מחייבת את הסבל, זו סיבה מאפשרת בלבד. כאשר אדם מזהה את ההבדלה כגורם לסבל, הוא יכול לבחור כיצד להתמודד איתה או לבטל אותה, ובכך להפחית את הסבל.
האם עדיף להבין בעיות או לפתור אותן?
אליעד מציע כי לעיתים, כאשר אנו פוגשים בעיה, יש לנו שתי אפשרויות: להבין את הסיבה לבעיה או למצוא פתרון מעשי. לא תמיד הבנת הסיבה מביאה לפתרון. לפעמים, ההבנה כיצד נוצרה הבעיה אינה מספקת את הדרך יציאה מהבעיה, ולכן עדיף להתמקד בפתרון המעשי ולא בהכרח בניתוח הסיבה.
דוגמה לכך היא אדם שמעשן. הוא יכול לשאול את עצמו מדוע התחיל לעשן, אך לא תמיד הבנת הסיבה תוביל אותו להפסיק לעשן. לעומת זאת, אם יתמקד בשיטות איך להפסיק לעשן, יש סיכוי גבוה יותר להצליח, בלי להתעקש על הבנת הסיבה.
האם אפשר למלא את הרצון על ידי שינוי הרצון עצמו?
אליעד מסביר שניתן...
אליעד כהן מסביר את ההבדל בין שני סוגי חוויות מרכזיות: חוויית הפעולה עצמה וחוויית מימוש הרצון. למשל, כאשר אדם אומר "אני רוצה לאכול" ואחר כך אוכל, יש לו מצד אחד חוויה של אכילה, ומצד שני חוויה של מילוי הרצון לאכול. כל ביס שהוא לוקח משלב בו זמנית את שתי החוויות הללו: חוויית האכילה וחוויית מימוש הרצון לאכילה.
אך אליעד מציין גם שמצבים שונים יכולים לגרום להפרדה בין חוויות אלה. לדוגמה, אם אדם נכפה לאכול משהו שהוא לא רוצה לאכול, הוא עדיין חווה את פעולת האכילה אך לא חווה מילוי של רצון. כלומר, חוויית הפעולה לא בהכרח מתואמת עם מימוש הרצון.
האם מימוש הרצון הוא מחויב המציאות?
אליעד כהן מבהיר שהקשר בין חוויית מימוש הרצון לבין חוויית הפעולה אינו מחויב המציאות. כלומר, אדם יכול לחוות פעולה מסוימת ללא מימוש של הרצון. דוגמה לכך היא אדם שמכריחים אותו לאכול אוכל שהוא לא רוצה. במקרה כזה, החוויה של האכילה קיימת, אך היא לא כרוכה במילוי הרצון של האדם לאכול.
עוד נוסיף ונעמיק, הוא מסביר שלפעמים הרצון והפעולה מתמזגים בצורה טבעית, אך לא תמיד מדובר בחוויה אחת משולבת.
האם חיזוק הרצון גורם בהכרח ליותר סיפוק?
אליעד מתייחס לשאלה האם חיזוק הרצון בהכרח מביא ליותר סיפוק, ומסביר שלא בהכרח. אם אדם מאוד מאוד רוצה משהו ואין לו אותו, הרצון החזק יכול דווקא להעצים את הסבל שבחסרונו. כלומר, כאשר הרצון חזק, תחושת החיסרון מתחזקת גם כן. לפעמים הפחתת הרצון או נכונות לוותר על הדבר המבוקש מביאה לתחושת סיפוק גבוהה יותר.
האם ההבדלה בין דבר להיפוכו היא סיבת הסבל?
אליעד מבהיר שההבדלה בין דברים לא בהכרח גורמת לסבל, אך היא מאפשרת את קיומו. כלומר, אם אדם לא היה מבדל בין דבר להיפוכו, הוא לא היה יכול לחוות סבל. אך עצם ההבדלה אינה מחייבת את הסבל, זו סיבה מאפשרת בלבד. כאשר אדם מזהה את ההבדלה כגורם לסבל, הוא יכול לבחור כיצד להתמודד איתה או לבטל אותה, ובכך להפחית את הסבל.
האם עדיף להבין בעיות או לפתור אותן?
אליעד מציע כי לעיתים, כאשר אנו פוגשים בעיה, יש לנו שתי אפשרויות: להבין את הסיבה לבעיה או למצוא פתרון מעשי. לא תמיד הבנת הסיבה מביאה לפתרון. לפעמים, ההבנה כיצד נוצרה הבעיה אינה מספקת את הדרך יציאה מהבעיה, ולכן עדיף להתמקד בפתרון המעשי ולא בהכרח בניתוח הסיבה.
דוגמה לכך היא אדם שמעשן. הוא יכול לשאול את עצמו מדוע התחיל לעשן, אך לא תמיד הבנת הסיבה תוביל אותו להפסיק לעשן. לעומת זאת, אם יתמקד בשיטות איך להפסיק לעשן, יש סיכוי גבוה יותר להצליח, בלי להתעקש על הבנת הסיבה.
האם אפשר למלא את הרצון על ידי שינוי הרצון עצמו?
אליעד מסביר שניתן...
- מהי סיבת הסבל?
- האם רצון יכול להתמלא בדמיון?
- איך עובד הרצון?
- מה הקשר בין רצון לפעולה?
- מה ההבדל בין מהות לצורה?
- האם אפשר לא לרצות שום דבר?
מה ההבדל בין חוויית מימוש רצון לחוויית הפעולה עצמה?
אליעד כהן מסביר שיש הבדל בין שני סוגי חוויות מרכזיות: חוויית הפעולה עצמה וחוויית מימוש הרצון. למשל, כאשר אדם אומר "אני רוצה לאכול" ואחר כך אוכל, יש לו מצד אחד חוויה של אכילה, ומצד שני חוויה של מילוי הרצון לאכול. בדוגמה זו, כל ביס שהוא לוקח משלב בו - זמנית את שתי החוויות הללו - חוויית האכילה וחוויית מימוש הרצון לאכילה.
עם זאת, אליעד מחדד שקיימים מצבים שבהם חוויית הפעולה יכולה להתרחש ללא קשר ישיר למימוש הרצון. לדוגמה, אדם שמכריחים אותו לאכול משהו שהוא לא רוצה לאכול, חווה את פעולת האכילה אך אינו חווה מילוי של רצון. בנוסף, ייתכן מצב שבו האדם עובר פעולה מסוימת, כמו נסיעה דרך מדבר, אבל זו לא בהכרח חוויית מילוי הרצון שלו להיות במדבר, אם לא היה לו רצון כזה.
האם מימוש הרצון הוא מחויב המציאות?
אליעד מסביר שהקשר בין חוויית מימוש הרצון לבין חוויית הפעולה אינו מחויב המציאות. אדם יכול לדמיין פעולה מסוימת ללא רצון, כמו אסיר שיודע שיכפו עליו לאכול. במקרה כזה, ישנה הפרדה ברורה בין החוויה של "אני אוכל" לבין "אני ממלא את רצוני באכילה".
במצבים אחרים, כגון אדם שהולך למקום מסוים כי הוא רוצה להגיע לשם, הוא אכן חווה את מימוש הרצון יחד עם הפעולה עצמה. אך ההפרדה קיימת ותמיד ניתן לראות שתי חוויות נפרדות: פעולה עצמה וחוויית מימוש הרצון.
האם ישנה משמעות למילוי רצון ללא מימוש פיזי של הפעולה?
אליעד מבהיר שיש הבדל משמעותי בין דמיון לבין פעולה ממשית. ניתן לממש רצון גם באמצעות דמיון בלבד, אך דמיון הוא תמיד מימוש חלקי של הרצון ולא מלא, כיוון שהמציאות עצמה היא מימוש מלא יותר של הרצון מאשר דמיון.
לדוגמה, כאשר אדם רעב מדמיין אוכל, הוא יכול באופן חלקי למלא את הרצון, אך החוויה תמיד תהיה פחות מלאה לעומת אכילה אמיתית. לכן הדמיון יכול למלא את הרצון באופן חלקי בלבד, משום שהוא "מציאות חלקית".
האם חיזוק הרצון גורם בהכרח ליותר סיפוק?
אליעד מסביר שלא בהכרח. אם אדם מאוד מאוד רוצה משהו ואין לו אותו, הרצון החזק יכול דווקא להעצים את הסבל והכאב שבחסר. כלומר, ככל שהרצון חזק יותר, כך תחושת החיסרון מתחזקת.
לכן לפעמים דווקא הפחתת הרצון או נכונות לוותר על הדבר, מובילות לתחושת סיפוק ומילוי גבוהה יותר.
האם להבדיל בין דברים הוא הסיבה לסבל?
אליעד מתייחס לשאלה אם הסבל נגרם בהכרח כתוצאה מההבדלה בין דבר להיפוכו. הוא מסביר שההבדלה אינה בהכרח מחייבת סבל, אך היא מאפשרת אותו. כלומר, אם אדם לא היה מבדיל בין דבר להיפוכו, הוא לא היה יכול לחוות סבל, אך עצם ההבדלה אינה מחייבת שהוא יסבול. זוהי רק סיבה מאפשרת.
ההבחנה חשובה כיוון שהיא מאפשרת שליטה על מידת הסבל. אם האדם יזהה שההבדלה מאפשרת את הסבל, הוא יוכל לבחור כיצד להתמודד עמה, ואולי אפילו לבטל אותה במקרים מסוימים וכך להפחית את סבלו.
כיצד כדאי להתמודד עם בעיות - להבין אותן או לפתור אותן?
אליעד מסביר שכשאדם מתמודד עם בעיה, יש לו שתי אפשרויות: לחפש את הסיבה לבעיה או לחפש פתרון מעשי. לא תמיד מציאת הסיבה מביאה לפתרון. לפעמים ההבנה כיצד נוצרה הבעיה אינה מובילה לדרך יציאה מהבעיה, ולכן עדיף להתמקד בפתרון המעשי ולא בהכרח בניתוח הסיבה.
לדוגמה, אדם שמעשן יכול לנסות להבין למה הוא התחיל לעשן, אך זה לא בהכרח יוביל אותו להפסקת העישון. לעומת זאת...
אליעד כהן מסביר שיש הבדל בין שני סוגי חוויות מרכזיות: חוויית הפעולה עצמה וחוויית מימוש הרצון. למשל, כאשר אדם אומר "אני רוצה לאכול" ואחר כך אוכל, יש לו מצד אחד חוויה של אכילה, ומצד שני חוויה של מילוי הרצון לאכול. בדוגמה זו, כל ביס שהוא לוקח משלב בו - זמנית את שתי החוויות הללו - חוויית האכילה וחוויית מימוש הרצון לאכילה.
עם זאת, אליעד מחדד שקיימים מצבים שבהם חוויית הפעולה יכולה להתרחש ללא קשר ישיר למימוש הרצון. לדוגמה, אדם שמכריחים אותו לאכול משהו שהוא לא רוצה לאכול, חווה את פעולת האכילה אך אינו חווה מילוי של רצון. בנוסף, ייתכן מצב שבו האדם עובר פעולה מסוימת, כמו נסיעה דרך מדבר, אבל זו לא בהכרח חוויית מילוי הרצון שלו להיות במדבר, אם לא היה לו רצון כזה.
האם מימוש הרצון הוא מחויב המציאות?
אליעד מסביר שהקשר בין חוויית מימוש הרצון לבין חוויית הפעולה אינו מחויב המציאות. אדם יכול לדמיין פעולה מסוימת ללא רצון, כמו אסיר שיודע שיכפו עליו לאכול. במקרה כזה, ישנה הפרדה ברורה בין החוויה של "אני אוכל" לבין "אני ממלא את רצוני באכילה".
במצבים אחרים, כגון אדם שהולך למקום מסוים כי הוא רוצה להגיע לשם, הוא אכן חווה את מימוש הרצון יחד עם הפעולה עצמה. אך ההפרדה קיימת ותמיד ניתן לראות שתי חוויות נפרדות: פעולה עצמה וחוויית מימוש הרצון.
האם ישנה משמעות למילוי רצון ללא מימוש פיזי של הפעולה?
אליעד מבהיר שיש הבדל משמעותי בין דמיון לבין פעולה ממשית. ניתן לממש רצון גם באמצעות דמיון בלבד, אך דמיון הוא תמיד מימוש חלקי של הרצון ולא מלא, כיוון שהמציאות עצמה היא מימוש מלא יותר של הרצון מאשר דמיון.
לדוגמה, כאשר אדם רעב מדמיין אוכל, הוא יכול באופן חלקי למלא את הרצון, אך החוויה תמיד תהיה פחות מלאה לעומת אכילה אמיתית. לכן הדמיון יכול למלא את הרצון באופן חלקי בלבד, משום שהוא "מציאות חלקית".
האם חיזוק הרצון גורם בהכרח ליותר סיפוק?
אליעד מסביר שלא בהכרח. אם אדם מאוד מאוד רוצה משהו ואין לו אותו, הרצון החזק יכול דווקא להעצים את הסבל והכאב שבחסר. כלומר, ככל שהרצון חזק יותר, כך תחושת החיסרון מתחזקת.
לכן לפעמים דווקא הפחתת הרצון או נכונות לוותר על הדבר, מובילות לתחושת סיפוק ומילוי גבוהה יותר.
האם להבדיל בין דברים הוא הסיבה לסבל?
אליעד מתייחס לשאלה אם הסבל נגרם בהכרח כתוצאה מההבדלה בין דבר להיפוכו. הוא מסביר שההבדלה אינה בהכרח מחייבת סבל, אך היא מאפשרת אותו. כלומר, אם אדם לא היה מבדיל בין דבר להיפוכו, הוא לא היה יכול לחוות סבל, אך עצם ההבדלה אינה מחייבת שהוא יסבול. זוהי רק סיבה מאפשרת.
ההבחנה חשובה כיוון שהיא מאפשרת שליטה על מידת הסבל. אם האדם יזהה שההבדלה מאפשרת את הסבל, הוא יוכל לבחור כיצד להתמודד עמה, ואולי אפילו לבטל אותה במקרים מסוימים וכך להפחית את סבלו.
כיצד כדאי להתמודד עם בעיות - להבין אותן או לפתור אותן?
אליעד מסביר שכשאדם מתמודד עם בעיה, יש לו שתי אפשרויות: לחפש את הסיבה לבעיה או לחפש פתרון מעשי. לא תמיד מציאת הסיבה מביאה לפתרון. לפעמים ההבנה כיצד נוצרה הבעיה אינה מובילה לדרך יציאה מהבעיה, ולכן עדיף להתמקד בפתרון המעשי ולא בהכרח בניתוח הסיבה.
לדוגמה, אדם שמעשן יכול לנסות להבין למה הוא התחיל לעשן, אך זה לא בהכרח יוביל אותו להפסקת העישון. לעומת זאת...
- מהי סיבת הסבל?
- האם רצון יכול להתמלא בדמיון?
- איך עובד הרצון?
- מה הקשר בין רצון לפעולה?
- מה ההבדל בין מהות לצורה?
- האם אפשר לא לרצות שום דבר?