אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה? ✔ האם קיימת בחירה חופשית אמיתית במציאות שלנו? הרעיון שאליעד כהן מציג בהרצאה... - אליעד...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
14:57אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
האם קיימת בחירה חופשית אמיתית במציאות שלנו?

הרעיון שאליעד כהן מציג בהרצאה עוסק בשאלה העמוקה: האם קיימת באמת בחירה חופשית לאדם או אפילו לאלוהים? כאשר אנשים שואלים על בחירה חופשית, הם מניחים מראש שלאלוהים עצמו יש בחירה חופשית. אולם לפני ששואלים אם לאדם יש בחירה חופשית, עלינו לברר אם בחירה חופשית קיימת בכלל במציאות, אפילו אצל אלוהים. בחירה חופשית, בהגדרתה הפשוטה, היא מצב שבו לאדם יש רצון, התלבטויות בין כמה אפשרויות, והוא בוחר מה לעשות בהתאם לרצונו.

מדוע לאדם אין באמת בחירה חופשית על הרצון שלו?

אליעד כהן מסביר בפירוט רב את הסיבה המרכזית לכך שלאדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם לא באמת שולט ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים בתוכו בלי שליטתו.

האם לאלוהים באמת יש בחירה חופשית על הרצון שלו?

אליעד מסביר שגם לאלוהים אין באמת בחירה חופשית, במיוחד כאשר מסתכלים על הרעיון מזווית של אחדות מוחלטת. בפרספקטיבה האמיתית ביותר, שבה הכל אחד ואין הפרדה, אין אפילו משמעות למושג בחירה, כי אין נפרדות ואין שום שינוי או הבדל שיאפשר בחירה. במצב הזה, אלוהים לא יכול "לבחור" כי אין לו אופציות לבחור מתוכן.

גם בפרספקטיבה שבה אלוהים ברא את העולם, עדיין מתברר שאין לו באמת בחירה חופשית. אנשים חושבים שאם אלוהים היה יכול לברוא או לא לברוא את העולם, אז הוא בהכרח בחר לעשות זאת. אבל אליעד מדגיש שהאפשרות לעשות או לא לעשות אינה מעידה על בחירה אמיתית. יכול להיות שאלוהים הוכרח לברוא את העולם, משום שאולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה בפועל.

מהו רגע הבריאה האמיתי לפי אליעד כהן?

רגע הבריאה האמיתי הוא לא הרגע שבו נברא העולם, אלא הרגע שבו הופיע הרצון הראשון של הבורא. עצם קיומו של רצון ראשוני כבר מהווה סוג של בריאה, כי ברגע שהבורא "רצה" משהו, הוא יצר הפרדה מעצמו, ובכך נוצרה כבר הנפרדות הראשונה. אם יש הפרדה, אז כבר אין אחדות מוחלטת.

אליעד מציין שהרצון הראשון לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר "מעצמו", בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה.

האם לאלוהים יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל?

ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את העולם, בהכרח נוצרת הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה.

מדוע בכל זאת ישנה בחירה חופשית במובן גבוה יותר?

למרות שאליעד כהן מסביר שלאלוהים ולאדם אין באמת בחירה חופשית במובן הרגיל, הוא מציג מושג עמוק יותר של בחירה חופשית אמיתית. הוא מתאר מצב שבו הרצון והמציאות הם אחד, מצב שבו הרצון תואם לחלוטין את מה שקיים. זו בחירה במובן הגבוה ביותר, משום שאין קונפליקט או התלבטות בין רצון למציאות. במקרה כזה, כאשר הרצון והמציאות הם אחד, האדם חווה תחושת הרמוניה ושלמות מוחלטת.

אליעד מדגיש כי האדם יכול להגיע למצב הזה באמצעות הבנה עמוקה של המציאות ושל העיקרון שאין לו באמת שליטה על הרצון, ומתוך ההבנה הזו הוא יוכל לחוות את הבחירה החופשית במובנה העמוק ביותר, שהיא השלמה מוחלטת בין רצונו לבין המציאות.

כיצד אלוהים "בוחר" בפועל אם הוא לא באמת יכול לבחור?

לפי אליעד, מה שקורה במציאות הוא הביטוי של רצונו של אלוהים, אך בו זמנית אלוהים לא באמת "בחר" לרצות את מה שהוא עושה. אמנם מה שקורה בעולם הוא ביטוי של רצונו של אלוהים, אבל הרצון עצמו לא היה נתון לבחירתו, כי לא היה לו רצון קודם. לכן, במובן זה, אלוהים הוא המהווה של כל מה שקורה אבל לא באמת בוחר את זה.

אליעד מבהיר שבחירה חופשית אמיתית מתבטאת בכך שאין כלל הפרדה בין הרצון לבין המציאות. זהו מצב של אחדות מלאה, וזו המהות של בחירה חופשית אמיתית. האדם שמבין את העיקרון הזה יוכל לחוות את המציאות באופן שורשי ולראות שהכל אחד.

מהי המסקנה הסופית על בחירה חופשית?

המסקנה הסופית של אליעד כהן היא שלא קיימת בחירה חופשית במובן הרגיל, לא אצל האדם ולא אצל אלוהים. הרצונות של האדם מתהווים מעצמם, ללא שליטה וללא בחירה אמיתית שלו. גם הרצון הראשון של אלוהים הופיע ללא בחירה, ולכן גם אלוהים לא באמת בחר לברוא את העולם או לרצות משהו.

אולם, ברמה הגבוהה יותר, אליעד מגדיר "בחירה חופשית אמיתית" כמצב שבו האדם והאלוהים נמצאים באחדות מוחלטת עם המציאות. במצב זה אין הבדל בין הרצון לבין מה שקיים, ולכן זוהי הבחירה האמיתית, השלמות של המציאות עצמה.
מדוע בכלל לדבר על בחירה חופשית של אלוהים?

הרעיון מתחיל מכך שרבים שואלים אם יש בחירה חופשית במציאות שלנו או לא. אנשים מניחים שלאלוהים יש בחירה חופשית, ושואלים אם גם לאדם יש בחירה חופשית. לפני שמבררים אם לאדם יש בחירה חופשית, כדאי לשאול אם קיימת בכלל בחירה חופשית בעולם, כולל אצל אלוהים עצמו. כאשר מציבים את השאלה הזו, מגלים שלפי נקודת מבט עמוקה יותר, אין שום בחירה חופשית לאף אחד במציאות, כולל לאלוהים. זאת משום ש"אלוהים" הוא שם לכוח המניע את העולם, אבל ברגע שמייחסים לו איכויות של ישות נפרדת, מדובר כבר בהאנשה של משהו שמעבר לגבולות זמן ומקום.

מהי בחירה חופשית ולמה היא לא באמת קיימת?

בחירה חופשית מוגדרת כמצב שבו יש לאדם רצון, וכאשר הוא מתלבט בין כמה אפשרויות, הוא "בוחר" מה לעשות. אולם, כאשר בודקים זאת לעומק, מגלים שהאדם אינו בוחר את הרצון שלו עצמו. כדי שיבצע פעולה מסוימת, עליו לרצות אותה. הרצון הזה נובע מרצון פנימי יותר, וגם הרצון הפנימי יותר נובע מרצון פנימי עמוק עוד יותר, וכן הלאה. בסופו של דבר, לאדם אין שליטה על הרצון הראשון שלו, ולכן לא מתקיימת בחירה חופשית אמיתית.

למה גם לאלוהים אין בחירה חופשית?

מפרספקטיבה מסוימת, אלוהים אינו מבצע שום פעולה בתוך זמן ומקום, כי במצב של אחדות מוחלטת אין שום מקום לשינוי או להחלטה. ברמה העמוקה יותר, יש רק אחדות ללא שום הפרדה בין רצון לבין מציאות, ולכן לא ניתן לדבר על תהליך של בחירה.

נוסף על כך, כאשר מדברים על כך שאלוהים ברא את העולם או בחר לברוא אותו, נשאלת השאלה אם הייתה לו בחירה מלכתחילה לרצות לברוא את העולם. הרצון הזה נוצר "מעצמו", כי לפני שנוצר רצון, לא ייתכן שהיה רצון קודם שיברא אותו. כך שגם ברצון הראשון של הבורא אין בחירה חופשית, משום שהוא "נוצר מעצמו" ללא בחירה קודמת.

האם אלוהים באמת בחר לברוא את העולם?

לכאורה אנו אומרים: אלוהים בחר לברוא את העולם, שהרי היה יכול לברוא או לא לברוא אותו. אבל הטענה ש"יכל לברוא או לא" אינה מוכיחה שהוא "בחר" בפועל, כי ייתכן שבכלל לא הייתה לו אפשרות אחרת.

נניח שקיימת ישות שבראה את העולם, הרי באותו רגע היא הופכת למשהו מוגבל יותר, משום שיש הבדל בינה לבין העולם, ולפני כן היא הייתה אחדות מוחלטת. הרגע שבו נוצר "רצון" הוא עצמו רגע הבריאה האמיתי, כי כבר בהופעת הרצון יש שניים: הרצון והמבצע. אם לרצון של הבורא אין רצון שקדם לו, סימן שהוא נוצר מעצמו, ללא בחירה.

מהו הרצון הראשון של הבורא ולמה הוא מבטא העדר בחירה?

הרצון הראשון של הבורא, ברגע שהוא "רצה" משהו, הוא כבר בריאה. אם מדובר בשלב הראשוני, שבו האל עדיין באחדות מוחלטת, אין שום אפשרות לדבר על בחירה, כי כדי לבחור צריך להיות הבדל בין רצונות שונים. אבל כאשר רצון נוצר "מעצמו", המשמעות היא שאין גורם שקדם לו שיבחר בו, ולכן לא שייך לתאר את זה כבחירה.

כל ניסיון להסביר מי או מה גרם לרצון הראשון מתנגש בשאלה נוספת: אם לפני שהיה רצון כבר הייתה ישות אחת, הרי הרצון חייב היה לצאת ממנה, ואם הוא יצא ממנה בלי שהייתה בחירה קודמת, אין משמעות לכך שהאל "בחר" לרצות.

אז לאדם יש בחירה חופשית?

הטענה היא שאם אפילו לאלוהים אין בחירה חופשית לרצון של עצמו, קל וחומר שלבן אדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם מרגיש שיש לו רצון ושיש לו חופש לבחור, אבל בפועל הרצון הזה מגיע "מעצמו" בלי שהאדם בוחר בו. תחושת הבחירה נובעת מהרצון לעשות פעולה מסוימת, אבל רצון זה עצמו לא נבחר על ידו.

אז מהי בכל זאת בחירה חופשית אמיתית?

למרות ההסבר שאין בחירה חופשית, יש נקודת מבט אחרת שלפיה לאלוהים (ובעקבות כך גם לאדם) יש בחירה חופשית במובן עמוק יותר. הבחירה החופשית הזו מתבטאת בכך שהרצון והמציאות הם אחד.

כאשר האל "רוצה" את מה שקורה, ואין הפרדה בין הרצון לבין המימוש שלו, אפשר לומר שזהו מצב של בחירה מושלמת. לא מדובר על התלבטות בין אפשרויות, אלא על התאמה מוחלטת בין מה שקיים למה שרוצים.

כך גם האדם יכול, על ידי הבנה עמוקה של הדברים, להגיע למצב שבו רצונו חופף למציאות. זה מצב של "בחירה חופשית" במובן שהכל מתרחש בהרמוניה, ללא חוויית מאבק בין הרצון למציאות. אך אין זו בחירה חופשית במובן הרגיל של "לרצות" או "לא לרצות" משהו, אלא ביטוי לכך שהרצון תואם את הקיים.

כיצד מתבטא הדבר במעשה האלוהים?

אומרים שאלוהים "רוצה" את כל מה שקורה, וכל מה שקורה הוא ביטוי של רצונו, אך מצד שני הוא לא "בוחר" לרצות. הרצון הראשון לא נברא מתוך רצון קודם, ולפיכך אין לאלוהים בחירה חופשית ברמה הראשונית. יחד עם זאת, כאשר הרצון קיים והמציאות מתקיימת בהתאמה מלאה לרצון הזה, ניתן לתאר זאת כבחירה חופשית במובן הגבוה, כי אין הפרדה בין הרצון למעשה.

מה המסקנה הסופית?

למעשה, אין לאף אחד בחירה חופשית במובן הרגיל. לאלוהים אין בחירה חופשית לרצות את מה שהוא רוצה, כי הרצון "נוצר מעצמו" כשהוא עוד היה במצב של אחדות ללא הפרדה. לאדם גם אין בחירה חופשית לגבי מה לרצות, כי הרצונות שלו נולדים בשרשרת של סיבות שלא הוא בחר בהן.

עם זאת, במובן העמוק, הבחירה החופשית מתבטאת בשלמות הרצון והמציאות: כאשר הרצון תואם במלואו את מה שקורה, וממילא אין שום קונפליקט בין הרצון למה שקיים. זהו מצב שאדם יכול לשאוף אליו באמצעות הבנת הדברים הללו והגעה להזדהות מלאה עם המציאות.
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?

הפעם אני רוצה לדבר על הבחירה החופשית של אלוהים. כולם מדברים הרבה על, יש בחירה חופשית, אין בחירה חופשית?

על מה יש בחירה חופשית? על מה אין בחירה חופשית? השאלה הנשאלת היא, האם במציאות שלנו יש בכלל בחירה חופשית אמיתית? וכאשר אדם מתלבט האם יש או אין לו בחירה חופשית, זה בעצם אחרי שהוא מניח שיש דבר כזה בחירה חופשית, ושלאלוהים לצורך העניין יש בחירה חופשית, ואז אדם שואל, האם לי כאדם, יש בחירה חופשית? האם אלוהים נתן לי בחירה חופשית, כן או לא? ואדם שיש לו קצת שכל בקודקודו, אז עד שהוא חוקר כבר אם יש לו בחירה חופשית, מי שיש לו מעט שכל בקודקודו, שישאל האם בכלל יש דבר כזה בחירה חופשית?

מי שיתבונן מנקודת מבט אמיתית, יראה שאין בעולם שלנו, בשום מקום, שום בחירה חופשית, בשום מקום, אף פעם, כולל לאלוהים עצמו, ואלוהים זה לא מישהו, ברגע שאנו עושים האנשה לכח שמניע את העולם, אנו קוראים לו אלוהים.

ונסביר למה אין בחירה חופשית, וברור שאם לאלוהים אין בחירה חופשית, ממילא גם לאדם אין בחירה חופשית.

העניין הוא די פשוט, מהי בעצם בחירה חופשית, היא הגדרה, זה אומר שלאדם יש רצון, יש לו כמה התלבטויות, והוא בוחר לעשות כך או אחרת. זאת אומרת שהאדם מתלבט ובוחר מה לעשות

וזה הרי ברור לגמרי שלאדם אין בחירה חופשית, ולמה אין לו בחירה חופשית? כי הוא לא בוחר את הרצון של עצמו, בסופו של דבר כשי שהוא יעשה משהו, הוא צריך לרצות אותו. ומה גורם לאדם לרצות את הדבר הזה ולא דבר אחר? רצון פנימי יותר! אבל מה יוצר את הרצון הפנימי יותר? רצון פנימי עוד יותר! אבל מי בוחר את הרצון הראשון? האדם לא בוחר את הרצון הראשון שלו, זה ברור לגמרי, שכל אחד יסתכל בתוכו ויראה אם הוא בוחר את הרצון שלו.

ולגבי אלוהים, האם אלוהים באמת בוחר לעשות את מה שהוא עושה? מפרספקטיבה מסוימת, לאלוהים אין בחירה חופשית ולו רק משום שהוא לא עושה שום דבר אף פעם כי אין אצלו זמן ומקום.

כי כשהכל אחד, מה שייך בכלל בחירה?

בפרספקטיבה האמיתית, אין בכלל אלוהים ועולם, אלוהים לא ברא את העולם, העולם לא קיים, או שאלוהים לא קיים, בכל מקרה אין שניים, רק אחד.

או שאלוהים לא ברא את העולם, ויש רק אלוהים, או שאין אלוהים ויש רק עולם.

בכל מקרה, יש רק ישות אחת.

אבך אנחנו כרגע נדבר מהפרספקטיבה שבה אלוהים כן ברא את העולם, נניח לצורך העניין שאלוהים כן ברא את העולם, ויש אלוהים ועולם, ונשאל שאלה: האם אלוהים בחר לברא את העולם?

לכאורה כן, ברור, הרי הוא בחר לברא אותו והיה יכול לא לברא אותו. ומה שאמרתי עכשיו כמו שרבנים אומרים, כמובן שלא שמים לב לכשל במשפט: זה שהוא יכל לברא אותו או לא לברא אותו, זה לא אומר שהוא בחר לברא אותו! אני עכשיו יכול להשאיר את היד במקום ויכול להזיז אותה, אבל זה לא אומר שאני בחרתי לעשות את זה. ויכול להיות שאלוהים הוכרח לברא אותו.

זה כמו שאומרים שאלוהים אינסופי ועם יכולת בלתי מוגבלת.

אולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה? אולי?!!

בכל מקרה הנושא פשוט, נניח שיש מישהו שברא את העולם, אז הוא לא אלוהים האמיתי כי יש אלוהים ועולם, ואז יש מישהו לפניו.

ונניח שרצה לברא את העולם וברא אותו, צריך לזכור שבריאת העולם האמיתית לא התרחשה ברגע יצירת היש, ברגע יצירת העולם שלנו. אלא ברגע בריאתו של הרצון של הבורא! ברגע שהבורא רצה משהו, זה עצמו בריאת העולם, ז"א גם אם הבורא היה רוצה לא לברא את העולם, זה היה כבר כמו בריאת העולם, עצם הרצון זה כבר בריאת העולם. עצם המחשבה האם לברא או לא, זזה עצמו כבר בריאה.

זה כבר נקרא צמצום, כי בשורש הראשון, אין הבדל בין הבורא לבין רצונו, ובשורש הראשון אין בכלל שום שינוי, אין שניים, וברגע שאומרים הבורא רצה או חשב, או אומרים משהו על הבורא, בעצם זה הפחתנו אותו ממה שאומרים עליו וזו כבר בריאה.

השאלה האמיתית שנשאלת האם הבורא בחר את הבריאה הראשונה, העולם הראשון. הבריאה הראשונה, זה הרצון שלו, העולם הראשון, זו הבחירה של הבורא, העולם הראשון זה מידת הטוב, או מידת הרע של הבורא, זו היכולת של הבורא להשתנות, והשאלה האם הוא ברא את הרצון של עצמו מתוך בחירה או מתוך בחירה? ושתי התשובות נכונות, כי לא היתה לו עוד בחירה, הוא לא בחר לברא את הרצון והבחירה של עצמו, לכן הרצון נברא מעצמו, לכן כל התהליך הוא לא הרצון של הבורא, לכן כל מה שאחרי זה היא לא הבחירה של הבורא! כי הוא לא יכול לברא את הרצון של עצמו, ולכן איך שלא נסובב את זה, אם קיים עולם, אז לא הבורא בחר אותו, הוא נוצר מעצמו, ולמה מעצמו? כי הרצון נוצר מעצמו! עוד לא היו שניים, אז איך נוצרה הנפרדות הראשונה, הבורא לא צמצם את עצמו, מישהו צמצם את הבורא ונתן לו אפשרות לצמצם את עצמו! מי צמצם? הוא עצמו צמצם את עצמו, זה לא מסתדר, כי אח"כ נשאל מי ברא את הרצון של זה שרצה לצמצם אותו?

כל התהליכים בעצם מתחילים בהעדר בחירה, כי עדיין אין רצון, והרצון הראשון לא יכול להיווצר מרצון קודם, ואם הרצון של לברא את העולם נוצר מעצמו, אז מה שייך להגיד שהבורא בחר לברא את העולם אם הבורא בכלל לא רצה לברא את העולם.

כיוצא בזה בבני אדם, אף אחד לא מתווכח עם זה שיש לבני האדם תחושה שהם בוחרים!

השאלה היא האם באמת אתה בוחר? כי אפילו אלוהים אין לו בחירה לרצון של עצמו, אז אם הוא לא בוחר, איך אתה בוחר את הרצון של עצמך?

הרי הרצון נבחר מעצמו, אז מה שייך להגיד שאתה בחרת אותו?

ועכשיו, בחירה חופשית כפשוטו, אין דבר כזה בכלל. משהו חייב להכניס לך את הרצון.

מסקנה שאין בעולם לאף אחד, גם לאלוהים אין בחירה חופשית כלל וכלל, גם אלוהים לא בחר לבחור או לרצות, כי הוא לא רצה.

מאחדות מוחלטת, לנפרדות.

ויש לזכור שהנפרדות הראשונה היא לא יצירת העולם, אלא יצירת הרצון.

עכשיו נסביר למה כן יש לו בחירה חופשית אפילו יותר גדולה, למרות שאנו אומרים שאין לו בחירה חופשית ושהרצון שלו נוצר מעצמו, מעצמו תרתי משמע, גם מהעצמיות שלו וגם ללא רצון שלו, מעצמו אומר גם בלי שהוא ירצה, וגם הכוונה מהמהות שלו, ויש פה שאלה, מצד אחד הבורא לא רצה לברא את הרצון שלו, ומצד שני, איך נוצר הרצון שלו? מעצמו, כן, אבל רק הוא היה!

מצד אחד מוכרח לאמר שהוא זה שיצר את הרצון של עצמו, מצד שני מה נגיד? לא, הוא לא יצר את הרצון של עצמו, הרצון הראשון של אלוהים, נוצר מכלום!

בסדר, זה אלוהים!

הדבר היחיד שהיה קיים לפני שאלוהים רצה לברא את העולם, הדבר היחיד לפני כן, זה רק אלוהים! ז"א שאם יש רצון לאלוהים, הוא היה חייב להיווצר מאלוהים עצמו!

הרעיון הוא, שהבחירה החופשית של אלוהים היא אחת, היא באה לידי ביטוי בכך, שרצונו והמציאות הם אחד!

כאשר הוא רוצה את מה שקורה, ומה שקורה זה מה שהוא רוצה, זה נקרא בחירה!

זה לא מצב של התלבטות שאתה בוחר את הרצון שלך, אף אחד לא בוחר את הרצון של עצמו, כי גם אלוהים לא בחר את הרצון של עצמו, כי עוד לא היה לו רצון.

בחירה חופשית אמיתית שאליה יכול כל אדם להגיע, על ידי הבנת הדברים האלו כמובן, בחירה חופשית אמיתית מהותו, שהאדם רוצה תמיד את המציאות, שיש השתקפות מוחלטת, כאשר הרצון של האדם הוא שקוף, כאשר אין הבדל בין הרצון של האדם למציאות, בדיוק כשם שאין הבדל בין הרצון של הבורא לבין המציאות, אז זה נקרא בחירה חופשית אמיתית.

להגיד שאלוהים בוחר בחר את מעשיו, פירושו שהוא מהווה אותם, אבל הוא לא באמת בוחר אותם!!

צריך לזכור שגם כאשר אלוהים רוצה את מה שהוא עושה, אף על פי כן הוא לא רוצה את הרצון שלו לעשות מה שהוא עושה, זה נכון שמה שקורה זה ביטוי של הרצון שלו, אבל הביטוי שלו זה לא הרצון שלו, כי עדיין אין לו רצון, ומי שיתעמק בדברים האלו הוא יבין את המציאות ואז יחווה את הדברים האלו בשורשם!!

הפעם אני רוצה לדבר על הבחירה החופשית של אלוהים. כולם מדברים הרבה על, יש בחירה חופשית, אין בחירה חופשית?

על מה יש בחירה חופשית? על מה אין בחירה חופשית? השאלה הנשאלת היא, האם במציאות שלנו יש בכלל בחירה חופשית אמיתית? וכאשר אדם מתלבט האם יש או אין לו בחירה חופשית, זה בעצם אחרי שהוא מניח שיש דבר כזה בחירה חופשית, ושלאלוהים לצורך העניין יש בחירה חופשית, ואז אדם שואל, האם לי כאדם, יש בחירה חופשית? האם אלוהים נתן לי בחירה חופשית, כן או לא? ואדם שיש לו קצת שכל בקודקודו, אז עד שהוא חוקר כבר אם יש לו בחירה חופשית, מי שיש לו מעט שכל בקודקודו, שישאל האם בכלל יש דבר כזה בחירה חופשית?

מי שיתבונן מנקודת מבט אמיתית, יראה שאין בעולם שלנו, בשום מקום, שום בחירה חופשית, בשום מקום, אף פעם, כולל לאלוהים עצמו, ואלוהים זה לא מישהו, ברגע שאנו עושים האנשה לכח שמניע את העולם, אנו קוראים לו אלוהים.

ונסביר למה אין בחירה חופשית, וברור שאם לאלוהים אין בחירה חופשית, ממילא גם לאדם אין בחירה חופשית.

העניין הוא די פשוט, מהי בעצם בחירה חופשית, היא הגדרה, זה אומר שלאדם יש רצון, יש לו כמה התלבטויות, והוא בוחר לעשות כך או אחרת. זאת אומרת שהאדם מתלבט ובוחר מה לעשות

וזה הרי ברור לגמרי שלאדם אין בחירה חופשית, ולמה אין לו בחירה חופשית? כי הוא לא בוחר את הרצון של עצמו, בסופו של דבר כשי שהוא יעשה משהו, הוא צריך לרצות אותו. ומה גורם לאדם לרצות את הדבר הזה ולא דבר אחר? רצון פנימי יותר! אבל מה יוצר את הרצון הפנימי יותר? רצון פנימי עוד יותר! אבל מי בוחר את הרצון הראשון? האדם לא בוחר את הרצון הראשון שלו, זה ברור לגמרי, שכל אחד יסתכל בתוכו ויראה אם הוא בוחר את הרצון שלו.

ולגבי אלוהים, האם אלוהים באמת בוחר לעשות את מה שהוא עושה? מפרספקטיבה מסוימת, לאלוהים אין בחירה חופשית ולו רק משום שהוא לא עושה שום דבר אף פעם כי אין אצלו זמן ומקום.

כי כשהכל אחד, מה שייך בכלל בחירה?

בפרספקטיבה האמיתית, אין בכלל אלוהים ועולם, אלוהים לא ברא את העולם, העולם לא קיים, או שאלוהים לא קיים, בכל מקרה אין שניים, רק אחד.

או שאלוהים לא ברא את העולם, ויש רק אלוהים, או שאין אלוהים ויש רק עולם.

בכל מקרה, יש רק ישות אחת.

אבך אנחנו כרגע נדבר מהפרספקטיבה שבה אלוהים כן ברא את העולם, נניח לצורך העניין שאלוהים כן ברא את העולם, ויש אלוהים ועולם, ונשאל שאלה: האם אלוהים בחר לברא את העולם?

לכאורה כן, ברור, הרי הוא בחר לברא אותו והיה יכול לא לברא אותו. ומה שאמרתי עכשיו כמו שרבנים אומרים, כמובן שלא שמים לב לכשל במשפט: זה שהוא יכל לברא אותו או לא לברא אותו, זה לא אומר שהוא בחר לברא אותו! אני עכשיו יכול להשאיר את היד במקום ויכול להזיז אותה, אבל זה לא אומר שאני בחרתי לעשות את זה. ויכול להיות שאלוהים הוכרח לברא אותו.

זה כמו שאומרים שאלוהים אינסופי ועם יכולת בלתי מוגבלת.

אולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה? אולי?!!

בכל מקרה הנושא פשוט, נניח שיש מישהו שברא את העולם, אז הוא לא אלוהים האמיתי כי יש אלוהים ועולם, ואז יש מישהו לפניו.

ונניח שרצה לברא את העולם וברא אותו, צריך לזכור שבריאת העולם האמיתית לא התרחשה ברגע יצירת היש, ברגע יצירת העולם שלנו. אלא ברגע בריאתו של הרצון של הבורא! ברגע שהבורא רצה משהו, זה עצמו בריאת העולם, ז"א גם אם הבורא היה רוצה לא לברא את העולם, זה היה כבר כמו בריאת העולם, עצם הרצון זה כבר בריאת העולם. עצם המחשבה האם לברא או לא, זזה עצמו כבר בריאה.

זה כבר נקרא צמצום, כי בשורש הראשון, אין הבדל בין הבורא לבין רצונו, ובשורש הראשון אין בכלל שום שינוי, אין שניים, וברגע שאומרים הבורא רצה או חשב, או אומרים משהו על הבורא, בעצם זה הפחתנו אותו ממה שאומרים עליו וזו כבר בריאה.

השאלה האמיתית שנשאלת האם הבורא בחר את הבריאה הראשונה, העולם הראשון. הבריאה הראשונה, זה הרצון שלו, העולם הראשון, זו הבחירה של הבורא, העולם הראשון זה מידת הטוב, או מידת הרע של הבורא, זו היכולת של הבורא להשתנות, והשאלה האם הוא ברא את הרצון של עצמו מתוך בחירה או מתוך בחירה? ושתי התשובות נכונות, כי לא היתה לו עוד בחירה, הוא לא בחר לברא את הרצון והבחירה של עצמו, לכן הרצון נברא מעצמו, לכן כל התהליך הוא לא הרצון של הבורא, לכן כל מה שאחרי זה היא לא הבחירה של הבורא! כי הוא לא יכול לברא את הרצון של עצמו, ולכן איך שלא נסובב את זה, אם קיים עולם, אז לא הבורא בחר אותו, הוא נוצר מעצמו, ולמה מעצמו? כי הרצון נוצר מעצמו! עוד לא היו שניים, אז איך נוצרה הנפרדות הראשונה, הבורא לא צמצם את עצמו, מישהו צמצם את הבורא ונתן לו אפשרות לצמצם את עצמו! מי צמצם? הוא עצמו צמצם את עצמו, זה לא מסתדר, כי אח"כ נשאל מי ברא את הרצון של זה שרצה לצמצם אותו?

כל התהליכים בעצם מתחילים בהעדר בחירה, כי עדיין אין רצון, והרצון הראשון לא יכול להיווצר מרצון קודם, ואם הרצון של לברא את העולם נוצר מעצמו, אז מה שייך להגיד שהבורא בחר לברא את העולם אם הבורא בכלל לא רצה לברא את העולם.

כיוצא בזה בבני אדם, אף אחד לא מתווכח עם זה שיש לבני האדם תחושה שהם בוחרים!

השאלה היא האם באמת אתה בוחר? כי אפילו אלוהים אין לו בחירה לרצון של עצמו, אז אם הוא לא בוחר, איך אתה בוחר את הרצון של עצמך?

הרי הרצון נבחר מעצמו, אז מה שייך להגיד שאתה בחרת אותו?

ועכשיו, בחירה חופשית כפשוטו, אין דבר כזה בכלל. משהו חייב להכניס לך את הרצון.

מסקנה שאין בעולם לאף אחד, גם לאלוהים אין בחירה חופשית כלל וכלל, גם אלוהים לא בחר לבחור או לרצות, כי הוא לא רצה.

מאחדות מוחלטת, לנפרדות.

ויש לזכור שהנפרדות הראשונה היא לא יצירת העולם, אלא יצירת הרצון.

עכשיו נסביר למה כן יש לו בחירה חופשית אפילו יותר גדולה, למרות שאנו אומרים שאין לו בחירה חופשית ושהרצון שלו נוצר מעצמו, מעצמו תרתי משמע, גם מהעצמיות שלו וגם ללא רצון שלו, מעצמו אומר גם בלי שהוא ירצה, וגם הכוונה מהמהות שלו, ויש פה שאלה, מצד אחד הבורא לא רצה לברא את הרצון שלו, ומצד שני, איך נוצר הרצון שלו? מעצמו, כן, אבל רק הוא היה!

מצד אחד מוכרח לאמר שהוא זה שיצר את הרצון של עצמו, מצד שני מה נגיד? לא, הוא לא יצר את הרצון של עצמו, הרצון הראשון של אלוהים, נוצר מכלום!

בסדר, זה אלוהים!

הדבר היחיד שהיה קיים לפני שאלוהים רצה לברא את העולם, הדבר היחיד לפני כן, זה רק אלוהים! ז"א שאם יש רצון לאלוהים, הוא היה חייב להיווצר מאלוהים עצמו!

הרעיון הוא, שהבחירה החופשית של אלוהים היא אחת, היא באה לידי ביטוי בכך, שרצונו והמציאות הם אחד!

כאשר הוא רוצה את מה שקורה, ומה שקורה זה מה שהוא רוצה, זה נקרא בחירה!

זה לא מצב של התלבטות שאתה בוחר את הרצון שלך, אף אחד לא בוחר את הרצון של עצמו, כי גם אלוהים לא בחר את הרצון של עצמו, כי עוד לא היה לו רצון.

בחירה חופשית אמיתית שאליה יכול כל אדם להגיע, על ידי הבנת הדברים האלו כמובן, בחירה חופשית אמיתית מהותו, שהאדם רוצה תמיד את המציאות, שיש השתקפות מוחלטת, כאשר הרצון של האדם הוא שקוף, כאשר אין הבדל בין הרצון של האדם למציאות, בדיוק כשם שאין הבדל בין הרצון של הבורא לבין המציאות, אז זה נקרא בחירה חופשית אמיתית.

להגיד שאלוהים בוחר בחר את מעשיו, פירושו שהוא מהווה אותם, אבל הוא לא באמת בוחר אותם!!

צריך לזכור שגם כאשר אלוהים רוצה את מה שהוא עושה, אף על פי כן הוא לא רוצה את הרצון שלו לעשות מה שהוא עושה, זה נכון שמה שקורה זה ביטוי של הרצון שלו, אבל הביטוי שלו זה לא הרצון שלו, כי עדיין אין לו רצון, ומי שיתעמק בדברים האלו הוא יבין את המציאות ואז יחווה את הדברים האלו בשורשם!!
לחוות העולם נוצר המציאות ישות נפרדת מציאות האם קיימת בחירה חופשית הוכחה לקיום אלוהים מיוחד יהדות תורה מצוות אלוהים הגעה מבצע אין בחירה אין בחירה חופשית אלוהות אלוהים בחירה בחירה חופשית בחירה חופשית לאלוהים חופש חופשית לאלוהים אין בחירה לאלוהים אין בחירה חופשית
שבת, לעבוד בשבת, האם אלוהים עובד בשבת? האם אלוהים עובד ביום ראשון? האם אלוהים עובד? בריאת העולם על ידי אלוהים
...אליעד מרחיב על כך שאין משמעות אמיתית לחלוקה של ימי השבוע עבור אלוהים. ההבדל שאנחנו עושים בין שבת לבין שאר ימי השבוע נובע אך ורק מהתפיסה האנושית שלנו. מנקודת המבט של אלוהים, אין שום יום מיוחד שבו הוא נח, ואין יום שבו הוא עובד יותר או פחות. בעיניו של אלוהים, כל הזמנים והמקומות הם אותו הדבר - הם אחד. אין הבדל בין יום לשבוע, בין שבת ליום חול, או בין קיום לאי - קיום. הוא מדגיש שאין טעם לשאול האם אלוהים עובד בשבת? מבלי שנבין שהשאלה הזו יוצאת מנקודת הנחה...
איך לזכות בלוטו? מה המספרים של הלוטו? לזכות בלוטו בעזרת הסוד, תפילה לזכות בלוטו, ניבוי עתידות, אלוהים יודע מה יהיה, מספרי לוטו לפי מזלות, להיות אלוהים, תפילה לאלוהים, לדעת מה יהיה
...הרעיון המרכזי של אליעד כהן: אם אתה אלוהים, אתה לא צריך לדעת מראש מה המספרים בלוטו - כי אתה יכול לקבוע אותם מראש. אם אתה אלוהים, אין לך צורך בכלל בלוטו - כי אתה יכול להשיג ישירות כל מה שאתה רוצה. אם אתה באמת אלוהים, אין לך צורך בכלל להשיג דברים - כי מספיק לך להחליט שאתה רוצה בדיוק את מה שקיים עכשיו, וכך רצונך תמיד מתמלא מיידית. אפילו הרעיון שאלוהים משחק משחק ומסתיר מעצמו מידע הוא למעשה מיותר, כי אלוהים לא באמת צריך את המשחק כדי למלא את רצונו. בשורה...
אמונה באלוהים היא שורש הרע! איך לא להאמין אלא לכפור באלוהים? אתאיזם, למה אתאיסטים מאמינים באלוהים?
...האם הדתיים יודעים באמת מהי תכלית החיים? אליעד מדגיש שגם אנשים דתיים שמאמינים שיש משמעות ותכלית אלוהית לחיים לא באמת יודעים מהי אותה תכלית. אף אדם דתי או חרדי אינו יכול להסביר מדוע אלוהים רצה לברוא את העולם מלכתחילה. גם הסיבות המקובלות כמו להיטיב אינן מסבירות למה בכלל אלוהים היה צריך להיטיב, או מדוע הוא חייב להיות טוב. הוא מביע ביקורת כלפי כל מי שטוען שהוא מבין את אלוהים או את התכלית הראשונה של הבריאה, מכיוון שאף אחד לא באמת מסוגל להסביר למה העולם...
אימון אישי / קאוצ'ינג - איך לבחור מאמן אישי? איזה מאמן אישי לחפש?
...תמיד את הטוב ביותר עד כמה שידו משגת. מאמן אישי הוא כמו רופא. הרופא מרפא את הגוף, האימון האישי אמור לעזור לאדם לרפואת הנפש. כאשר האדם חולה במחלה קשה וסופנית, הוא מחפש את הרופא הגדול ביותר. ככל שהחולה מודע יותר למצבו הקשה יותר, כך הוא צריך ללכת אל הרופא הגדול ביותר. כך גם בנושא של אימון אישי. ככל שהאדם מבין טוב יותר עד כמה הוא מסובך עם עצמו, כך הוא צריך למצוא את המאמן האישי הטוב ביותר. המאמן האישי הטוב ביותר, אמור להיות מסוגל להבין את כל צורות המחשבה...
קריירה / לבחור מקצוע / בחירת קריירה - איך לבחור עבודה / קריירה / תעסוקה?
...X לצרכי פרנסה וכיוב. כאן נדבר על הצד של בחירת הכיוון הכללי של הקריירה. היינו מתוך כל האפשרויות האפשריות, באיזו מהן כדאי לבחור, לאיזה כיוון כדאי ללכת. הקריירה של האדם היא בעצם התעסוקה שלו. תעסוקה גם ברמת העשייה בפועל וגם ברמת התעסוקה המחשבתית של האדם. המחשבות של האדם עסוקות בנושאים של הקריירה שלו. מסקנה: בחר קריירה שהמחשבה עליה גורמת לך להרגיש טוב. קריירה תעסוקה טובה = תעסוקה שיוצרת אצלך מחשבות חיוביות בראש וגורמת לך להרגיש טוב. נקודה נוספת: האדם...
איך לבחור מקצוע? בחירת קריירה, אושר, סיבת האושר, האם יש סיבה לכל דבר?
איך לבחור מקצוע? בחירת קריירה, אושר, סיבת האושר, האם יש סיבה לכל דבר?
...של האדם כלפי המציאות. הוא מסביר כי ברגע שאדם מקבל את המציאות כפי שהיא, מבלי להתנגד לה, ומבלי לחשוב שחייבים לשנות אותה, הוא למעשה משחרר את עצמו מהקונפליקט הפנימי, ולכן הסבל נעלם. הוא מדגים את הרעיון הזה באמצעות מצב של מזג אוויר גשום. אדם אחד יסבול בגלל הגשם, כי יש לו ציפייה שיהיה מזג אוויר שמשי ונעים, בעוד אדם אחר לא יחווה שום סבל כי אין לו ציפייה מוגדרת ממזג האוויר. הוא פשוט מקבל את המציאות כמו שהיא. על כן, המקור לסבל הוא תמיד הציפייה והרצון לשינוי...
מורים רוחניים, גורואים - איך לבחור מדריך רוחני, מורה רוחני, גורו? מדריך לחיים טובים!
מורים רוחניים, גורואים - איך לבחור מדריך רוחני, מורה רוחני, גורו? מדריך לחיים טובים!
...כך אליעד כהן משיב תשובה ברורה ופשוטה - אל תחפש מורה רוחני בכלל . הסיבה המרכזית לכך היא שכל הצורך במורה רוחני נובע מתוך החיפוש של האדם אחרי מישהו שייתן לו אישור חיצוני, שיוריד ממנו את האחריות על החיפוש אחר האמת בעצמו. מה גורם לסבל האנושי לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר שכל סבל בעולם נובע מהאמונות של האדם. אמונה היא המחלה הכי קשה שיש לאנושות. למה? כי אמונה זו מחשבה שאתה מחזיק כנכונה מבלי לברר אותה עד הסוף. כאשר אדם מוותר על החשיבה העצמאית שלו, הוא בעצם...
חווית הרצון, כצורה ולא כצורך - לחוות את החסר, מתוך בחירה
... עצמה, שאז האדם חווה, שהוא הבורא של הקיום העצמי שלו ושל הרצון העצמי שלו. שאז האדם חווה חיסרון, אבל הוא חווה, שהוא זה שבוחר בבחירה חופשית מלאה את החיסרון הזה. כי גם הקיום עצמו, הוא חיסרון. כי הקיום של האני, הוא ההפרדה ממה שאינו אני. ... העצמי של עצמו, אם הוא רוצה בכך. ולכן הוא יודע את האמת, שהוא זה שבוחר האם להיות קיים עם רצון. וכאשר האדם מבין ויודע שזאת בחירה חופשית מלאה שלו, האם להיות קיים כנפרד או לא, אז האדם חווה את החיסרון, בצורה טובה מאוד וכולי. ...
זוגיות, בחירת בן זוג, בחירת בת זוג, לבחור בן זוג, חיפוש זוגיות, נפרדות מתוך אחדות, זוגיות מתוך אחדות
זוגיות, בחירת בן זוג, בחירת בת זוג, לבחור בן זוג, חיפוש זוגיות, נפרדות מתוך אחדות, זוגיות מתוך אחדות
...להסתכסך. האם אפשר לרצות זוגיות ועדיין להיות באחדות? אליעד מסביר שלמרות שלכאורה זה בלתי אפשרי להיות באחדות מוחלטת ועדיין לרצות משהו, למעשה יש אפשרות כזו. לדבריו, ניתן להיות בו זמנית בחוויה של אחדות ונפרדות. איך זה קורה בפועל? האדם חווה שהמציאות היא זו שרוצה שהוא ירצה זוגיות, או שירצה אוכל, ואז האדם נמצא למעשה באחדות עם הרצונות של המציאות. הוא לא חווה זאת בתור רצון אישי או אינדיבידואלי שלו לשנות משהו, אלא כהרמוניה מוחלטת עם תנועת המציאות. מצד אחד הוא...
לבחור בטוב, ובחרת בחיים, וביערת הרע מקרבך, טוב ורע, אין טוב ורע, יש טוב ורע, הכל אחד
לבחור בטוב, ובחרת בחיים, וביערת הרע מקרבך, טוב ורע, אין טוב ורע, יש טוב ורע, הכל אחד
...אליעד מציין, שהכוונה העמוקה של המושג הזה היא לקחת את האדם מעבר לקונפליקט הפנימי שבו הוא נמצא - במקום להמשיך להיאבק בין טוב לרע, עליו לבחור בנקודת המבט שמכירה תודה על כל המצבים הקיימים, בלי להעדיף מצב אחד על פני מצב אחר. מה המשמעות של ביערת הרע מקרבך לפי אליעד? כאשר אליעד מתייחס למושג ביערת הרע מקרבך, הוא לא מתכוון לכך שאדם צריך ממש להסיר או לחסל את הרע באופן פיזי. המשמעות היא פנימית יותר - מדובר על תהליך שבו האדם צריך להוציא מתודעתו את התפיסה של...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך נוצרה הנפרדות?, איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך נוצרה הנפרדות?, איך להאמין בעצמך? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לקבל החלטות? איך ליצור אהבה? איך לשפר את הזיכרון? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לא להישחק בעבודה? איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפרש חלומות? איך להיגמל מהימורים? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בזוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחנך ילדים? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם גירושין? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשתול מחשבות? איך להיות מאושר ושמח? איך לטפל בהתנגדויות מכירה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להנות בחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם באמת הכל לטובה? למה לא להתאבד? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? בשביל מה לחיות? איך להיות מאושר? למה העולם קיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם אפשר לדעת הכל? אולי אנחנו במטריקס? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע בעולם? האם יש משמעות לחיים? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה המשמעות של החיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן לזוגיות, קואצ'ר, אימון אישי לילדים בתחום איך נוצרה הנפרדות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2188 שניות - עכשיו 27_07_2025 השעה 08:57:15 - wesi1