7:17מהי הארה רוחנית? מהי לא הארה רוחנית? איך להגיע להארה רוחנית? מהו אושר אמיתי? למה קשה להיות מאושר? איך חושב אדם מאושר? איך לחשוב כדי להיות מאושר? מה לעשות כדי להיות מאושר?
מהי הארה רוחנית ולמה קשה כל כך להשיג אותה?
אליעד כהן פותח את ההרצאה בכך שהוא מבהיר כי המושגים "אושר אמיתי", "שלמות אמיתית" ו"הארה רוחנית" מתייחסים למעשה לאותו מצב. הוא מדגיש כי רוב האנשים שרוצים להיות מאושרים או שלווים נקלעים למלכודת של ניסיון מתמיד להיות משהו אחר ממה שהם באמת. הוא מסביר שכשאדם מנסה להיות רגוע, זה בעצם מצב של לחץ, כי הניסיון עצמו מייצר לחץ להיות במצב אחר. בדומה לכך, אם האדם מנסה לא לכעוס, הוא למעשה כועס על עצמו כי הוא נכשל בכך שהוא עדיין כועס.
למה ניסיון לא לנסות הוא בעצמו ניסיון?
אליעד כהן ממשיך ומפרט שאפילו אדם שמחליט לא לנסות יותר לשנות את המצב, עדיין נמצא במצב של ניסיון. כלומר, אם אדם אומר "מעכשיו אני לא מנסה יותר כלום", אז הוא עדיין מנסה "לא לנסות". במצב כזה, הוא נשאר תקוע בתוך הלופ של ניסיונות אינסופיים. אליעד מתאר מצב שבו אפילו ההחלטה להיות חופשי מניסיונות הופכת לניסיון בעצמה, ומכאן הוא שואל את השאלה כיצד יוצאים מהלופ הזה.
למה מי שחווה אושר עדיין לא באמת מאושר?
אליעד מסביר באופן עמוק יותר שאם אדם חווה אושר, זה בהכרח מצביע על קיומו של חוסר אושר, שכן החוויה של אושר מתבססת על ההשוואה בין תחושת האושר לתחושות אחרות. מי שחווה אושר, תמיד יחיה בפחד לאבד את האושר, ולכן הוא לא באמת נמצא במצב של אושר אמיתי או הארה רוחנית. אליעד מדגיש שכדי להגיע להארה אמיתית, אדם צריך להגיע למצב שבו הוא כבר לא תלוי בחוויה כלשהי.
איך מגיעים להארה רוחנית לפי אליעד כהן?
אליעד מסביר שהארה רוחנית אמיתית פירושה שהאדם לא מנסה יותר לשנות את מצבו הרגשי. הוא לא מנסה להרגיש טוב יותר, ולא פוחד להרגיש רע. הוא מדגיש שהמפתח להארה הוא להגיע למצב שבו אין משמעות לחוויה האישית של האדם. אם האדם שמח, הוא שמח. אם הוא עצוב, הוא עצוב. הבעיה מתחילה כשאדם מנסה להחזיק במצב מסוים ולהימנע ממצב אחר, שכן עצם ההחזקה הזו מייצרת סבל.
איך מגיעים למצב שבו לא משנה אם טוב או רע?
אליעד מציע תרגיל פשוט אך עמוק: אם אדם מרגיש חולה, עליו לשאול את עצמו "מה אכפת לי שאני חולה?", או "אולי בכלל טוב שאני חולה?" - עד שיגיע למצב שאם ישאלו אותו "רע לך שאתה חולה?", הוא באמת יענה "אני לא יודע". באותו אופן, אם האדם חווה משהו חיובי כמו בריאות או הצלחה, עליו להגיע למצב דומה שבו לשאלה "האם זה טוב לך?", הוא שוב יגיב בכנות "אני לא יודע".
מה ההבדל בין "לא יודע" אמיתי לבין "לא יודע" מתוך ניסיון?
אליעד מבהיר שהמצב האידיאלי הוא שהאדם באמת ובתמים לא יודע כלום. לא מתוך ניסיון לומר שהוא לא יודע, אלא מתוך מצב פנימי אמיתי של אי - ידיעה מוחלטת. כל ניסיון להגיד "מעכשיו אגיד שאני לא יודע", הוא למעשה עדיין ניסיון, וזה לא עובד. הוא מצטט את רבי נחמן באומרו שיש שכל שבא עם הקדמות ושכל שבא בלי הקדמות. אליעד מסביר שהשכל שבא בלי הקדמות, שהוא הארה אמיתית, הוא מצב שאינו זקוק לתחזוק מתמיד, כי הוא מתרחש מעצמו.
מה הקשר בין אמירת אמת להארה רוחנית?
אליעד מציין שהמפתח האמיתי להארה הוא לא לשקר לעצמך. אם האדם לא משקר לעצמו, הדברים יקרו באופן טבעי מעצמם. הוא מסביר שהרבה אנשים משקרים לעצמם כאשר הם מנסים להרגיש טוב יותר או לא להרגיש רע. הניסיון הזה הופך לשקר שמוביל למאבק פנימי ולסבל נוסף. כאשר האדם מפסיק לשקר לעצמו, המצב של הארה רוחנית מתרחש באופן טבעי ללא מאמץ.
למה חוויית הכלום שמגיעה מתוך הבנה היא לא אמיתית?
אליעד כהן מדגיש שאם האדם אומר לעצמו "הבנתי שאני לא יודע כלום", זו עדיין הבנה שכלית, וזו לא הארה אמיתית. חוויית הכלום במצב כזה היא מלאכותית, שכן היא נשענת על הבנה ולא מגיעה מעצמה. כדי להגיע באמת למצב של הארה, האדם צריך באמת ובתמים לא לדעת כלום, בלי שזו תהיה תוצאה של הבנה או ניסיון.
בסיכומו של דבר, אליעד כהן מדגיש שהדרך היחידה והאמיתית להגיע להארה רוחנית, לאושר אמיתי ולשלמות היא להפסיק לנסות לשנות את המציאות הפנימית. הוא חוזר ומסביר שההארה האמיתית מתרחשת רק כשהאדם מפסיק להיאבק ברגשות ובמצבים, ולא מנסה להגיע למקום אחר. רק במצב כזה, כאשר אין שום אחיזה ושום ניסיון, האדם יחווה הארה רוחנית ואושר אמיתי מעצמם.
אליעד כהן פותח את ההרצאה בכך שהוא מבהיר כי המושגים "אושר אמיתי", "שלמות אמיתית" ו"הארה רוחנית" מתייחסים למעשה לאותו מצב. הוא מדגיש כי רוב האנשים שרוצים להיות מאושרים או שלווים נקלעים למלכודת של ניסיון מתמיד להיות משהו אחר ממה שהם באמת. הוא מסביר שכשאדם מנסה להיות רגוע, זה בעצם מצב של לחץ, כי הניסיון עצמו מייצר לחץ להיות במצב אחר. בדומה לכך, אם האדם מנסה לא לכעוס, הוא למעשה כועס על עצמו כי הוא נכשל בכך שהוא עדיין כועס.
למה ניסיון לא לנסות הוא בעצמו ניסיון?
אליעד כהן ממשיך ומפרט שאפילו אדם שמחליט לא לנסות יותר לשנות את המצב, עדיין נמצא במצב של ניסיון. כלומר, אם אדם אומר "מעכשיו אני לא מנסה יותר כלום", אז הוא עדיין מנסה "לא לנסות". במצב כזה, הוא נשאר תקוע בתוך הלופ של ניסיונות אינסופיים. אליעד מתאר מצב שבו אפילו ההחלטה להיות חופשי מניסיונות הופכת לניסיון בעצמה, ומכאן הוא שואל את השאלה כיצד יוצאים מהלופ הזה.
למה מי שחווה אושר עדיין לא באמת מאושר?
אליעד מסביר באופן עמוק יותר שאם אדם חווה אושר, זה בהכרח מצביע על קיומו של חוסר אושר, שכן החוויה של אושר מתבססת על ההשוואה בין תחושת האושר לתחושות אחרות. מי שחווה אושר, תמיד יחיה בפחד לאבד את האושר, ולכן הוא לא באמת נמצא במצב של אושר אמיתי או הארה רוחנית. אליעד מדגיש שכדי להגיע להארה אמיתית, אדם צריך להגיע למצב שבו הוא כבר לא תלוי בחוויה כלשהי.
איך מגיעים להארה רוחנית לפי אליעד כהן?
אליעד מסביר שהארה רוחנית אמיתית פירושה שהאדם לא מנסה יותר לשנות את מצבו הרגשי. הוא לא מנסה להרגיש טוב יותר, ולא פוחד להרגיש רע. הוא מדגיש שהמפתח להארה הוא להגיע למצב שבו אין משמעות לחוויה האישית של האדם. אם האדם שמח, הוא שמח. אם הוא עצוב, הוא עצוב. הבעיה מתחילה כשאדם מנסה להחזיק במצב מסוים ולהימנע ממצב אחר, שכן עצם ההחזקה הזו מייצרת סבל.
איך מגיעים למצב שבו לא משנה אם טוב או רע?
אליעד מציע תרגיל פשוט אך עמוק: אם אדם מרגיש חולה, עליו לשאול את עצמו "מה אכפת לי שאני חולה?", או "אולי בכלל טוב שאני חולה?" - עד שיגיע למצב שאם ישאלו אותו "רע לך שאתה חולה?", הוא באמת יענה "אני לא יודע". באותו אופן, אם האדם חווה משהו חיובי כמו בריאות או הצלחה, עליו להגיע למצב דומה שבו לשאלה "האם זה טוב לך?", הוא שוב יגיב בכנות "אני לא יודע".
מה ההבדל בין "לא יודע" אמיתי לבין "לא יודע" מתוך ניסיון?
אליעד מבהיר שהמצב האידיאלי הוא שהאדם באמת ובתמים לא יודע כלום. לא מתוך ניסיון לומר שהוא לא יודע, אלא מתוך מצב פנימי אמיתי של אי - ידיעה מוחלטת. כל ניסיון להגיד "מעכשיו אגיד שאני לא יודע", הוא למעשה עדיין ניסיון, וזה לא עובד. הוא מצטט את רבי נחמן באומרו שיש שכל שבא עם הקדמות ושכל שבא בלי הקדמות. אליעד מסביר שהשכל שבא בלי הקדמות, שהוא הארה אמיתית, הוא מצב שאינו זקוק לתחזוק מתמיד, כי הוא מתרחש מעצמו.
מה הקשר בין אמירת אמת להארה רוחנית?
אליעד מציין שהמפתח האמיתי להארה הוא לא לשקר לעצמך. אם האדם לא משקר לעצמו, הדברים יקרו באופן טבעי מעצמם. הוא מסביר שהרבה אנשים משקרים לעצמם כאשר הם מנסים להרגיש טוב יותר או לא להרגיש רע. הניסיון הזה הופך לשקר שמוביל למאבק פנימי ולסבל נוסף. כאשר האדם מפסיק לשקר לעצמו, המצב של הארה רוחנית מתרחש באופן טבעי ללא מאמץ.
למה חוויית הכלום שמגיעה מתוך הבנה היא לא אמיתית?
אליעד כהן מדגיש שאם האדם אומר לעצמו "הבנתי שאני לא יודע כלום", זו עדיין הבנה שכלית, וזו לא הארה אמיתית. חוויית הכלום במצב כזה היא מלאכותית, שכן היא נשענת על הבנה ולא מגיעה מעצמה. כדי להגיע באמת למצב של הארה, האדם צריך באמת ובתמים לא לדעת כלום, בלי שזו תהיה תוצאה של הבנה או ניסיון.
בסיכומו של דבר, אליעד כהן מדגיש שהדרך היחידה והאמיתית להגיע להארה רוחנית, לאושר אמיתי ולשלמות היא להפסיק לנסות לשנות את המציאות הפנימית. הוא חוזר ומסביר שההארה האמיתית מתרחשת רק כשהאדם מפסיק להיאבק ברגשות ובמצבים, ולא מנסה להגיע למקום אחר. רק במצב כזה, כאשר אין שום אחיזה ושום ניסיון, האדם יחווה הארה רוחנית ואושר אמיתי מעצמם.
- איך להגיע להארה רוחנית?
- מהו אושר אמיתי?
- איך להיות מאושר באמת?
- למה קשה להפסיק לנסות?
- איך לא לדעת כלום באמת?