🖨זוגיות / אהבה זוגית / רווקות / קשר זוגי / מערכת יחסים זוגית / רומנטיקה / אהבה / ביחד או לבד?ובו יתבאר, למה באמת אנשים מחפשים קשר זוגי וזוגיות? וכמובן יתבאר גם, למה יש כאלו שלא מחפשים זוגיות ולא מחפשים קשר זוגי, אלא דווקא מעדיפים יותר להישאר רווקים ולחיות חיי רווקות? ומה היתרונות והחסרונות, של מערכת יחסית זוגית? והאם אפשר ליהנות מכל העולמות בו זמנית?
וכפי שכבר ביארתי, לגבי אהבה בכלל ולגבי אהבה זוגית בפרט, בסופו של דבר, האדם מחפש להרגיש טוב. והאדם אוהב, את מה שגורם לו להרגיש טוב. ולא אוהב ואפילו שונא, את מה שלא גורם לו להרגיש טוב, אלא גורם לו להרגיש רע. ובסופו של דבר, האדם מחפש זוגיות, כי הזוגיות ממלאת אצל האדם את הצורך הרגשי שלו באהבה, ואת הצורך הרגשי שלו, להרגיש טוב.
והעניין הוא, שכמו בכל דבר בחיים, כך גם בזוגיות ובמערכת יחסים זוגית של קשר זוגי, יש יתרונות וחסרונות. והיתרון הגדול ביותר שיש בזוגיות, הוא, שיש בה דבר, שהאדם יכול לאהוב אותו, כמעט בלי שום תנאי. ושיש לאדם דבר שאוהב אותו, כמעט בלי שום תנאים. ושיש לאדם מקום לבטא את האהבה שלו, לאהוב ולהיות נאהב, כמעט בלי שום תנאים. והזוגיות והקשר הזוגי, מאפשרים לאדם לחוות אהבה, בעוצמה מאוד גדולה, מה שהאדם לא חווה כלפי כל הדברים שבעולם.
כי מי שאוהב את כל הדברים שבעולם באותה המידה ממש, הוא לדוגמה לא יכול להיות בזוגיות אמיתית ובקשר זוגי אמיתי. כי אם האדם אוהב את בן / בת הזוג שלו, בדיוק באותה העוצמה ממש, כמו שהוא אוהב כל דבר אחר בעולם, הרי שאין ממש משמעות לאהבה הזוגית שיש בקשר הזוגי הזה. משום, שאין שם אהבה זוגית, יותר מאשר כלפי כל דבר אחר בעולם.
והרעיון הוא, שהיתרון הגדול ביותר של הזוגיות, הוא, שהיא נותנת לאדם לחוות אהבה חזקה ולא רגילה. אהבה, שהאדם לא חווה אותה במשך היום כלפי כל העולם. אלא חווה אותה ביותר, כלפי בן / בת הזוג שלו. והקשר הזוגי, הוא המקום, שבו האהבה של האדם, יכולה לבטא את עצמה בלי פחד וכולי.
כך, שיש יתרון גדול בקשר זוגי. והוא, האפשרות של האדם לחוות אהבה בעוצמה מאוד חזקה. אהבה, שאי אפשר לחוות אותה, בלי קשר זוגי.
אבל, אם יש חיסרון בקשר זוגי, הרי שהחיסרון העיקרי שיש בקשר הזוגי ובמערכת היחסים הזוגית, הוא, שבזוגיות, האהבה של האדם, מתמקדת רק בתוך הקשר הזוגי שלו, ופחות מתבטאת, כלפי כל שאר הדברים שיש בעולם.
כי ברגע שיש זוגיות, הרי שממילא האדם מתחיל לאהוב יותר ישות אחת, יותר מאשר את כל שאר הישויות. ומצד אחד זה ממש טוב לאדם, שהוא מתחיל לחוות אהבה כלפי ישות כלשהי. אבל מצד שני, האדם מתחיל לחוות פחות אהבה, כלפי כל שאר הישויות שיש בעולם, שהוא לא נימצא איתן בקשר זוגי.
כגון לדוגמה, אדם שלא נמצא בקשר זוגי, שהוא חופשי לעשות כרצונו, בלי שום התחשבות מיוחדת באף אחד בעולם. וברגע שהוא נמצא בקשר זוגי, הוא צריך להתחיל להתחשב, גם ברצון העצמי של בן / בת הזוג שלו.
ומצד אחד זה ממש כיף. שהאדם חווה, שה"אני" שלו גדל. כי בהתחלה, כאשר האדם עדיין רווק, אז כאשר הוא אומר "אני", הוא מתכוון רק לעצמו. ועכשיו, כאשר יש אהבה אמיתית בתוך קשר זוגי, אז כאשר האדם אומר "אני", הוא מתכוון לעצמו וגם לבן / בת הזוג שלו. ומצד אחד זה מאוד כיף, כי עכשיו ה"אני" של האדם גדל. אבל מהצד השני, זה יוצר אצל האדם עומס רגשי, שעכשיו הוא צריך להתחשב, גם ברצונות של ה"אני" של בן / בת הזוג שלו. מה שאין בכך צורך, כאשר האדם חי חיי רווקות.
וכפי שאמרנו, החיסרון הגדול ביותר של קשר זוגי, הוא בדיוק היתרון הגדול ביותר של הזוגיות. כי מצד אחד, הזוגיות מאפשרת לאדם לבטא אהבה מאוד חזקה כלפי בן / בת הזוג שלו. אבל מצד שני, היא מגבילה את האדם, לבטא אהבה באותה עוצמה ממש, כלפי כל שאר הישויות שיש בעולם. כי אם האדם יאהב את כל הדברים שבעולם באותה המידה, הרי שממילא, אין שום משמעות לזוגיות.
והזוגיות, מצד אחד היא מספקת לאדם, יותר אהבה בתוך הזוגיות. אבל מצד שני, היא גם גורמת לאדם, להיות תלוי רגשית באהבה הזוגית שלו. עד כדי כך, שלפעמים האדם סובל מחרדת נטישה / חרדת פרידה / חרדת בגידה וכיו"ב, ומעדיף לא להיות בקשר זוגי, כדי לא להיפגע. ואומנם, הזוגיות יכולה לתת לאדם אהבה. אבל, היא גם יוצרת תלות רגשית לאדם. בין האהבה שלו, לבין מערכת היחסים הזוגית שלו.
וכאשר ממש אוהבים מישהו, זה ממש נחמד וטוב. אבל מצד שני, זה גם ממש מפחיד, לאבד את האהבה הזוגית. כי ככל שיש יותר אהבה, וככל שהאדם משקיע יותר בזוגיות שלו, כך גם הוא יותר מפחד, לאבד את הזוגיות שלו. משום, שהוא נקשר רגשית למערכת יחסים הזוגית שלו. וכאשר האדם מפיק הנאה ואהבה מדבר אחד, יותר מאשר דבר אחר, ממילא, גם הוא מפחד יותר לאבד את האהבה שלו כלפי אותו הדבר. כי משאר הדברים, אין לו את אותה הנאה.
ובכל מקרה, בזוגיות ובקשר זוגי עם אהבה אמיתית, יש גם חסרונות, וגם יתרונות.
והאדם מטבעו, רוצה להרגיש תמיד כמה שיותר טוב. והאדם מטבעו, לא מוכן להתפשר לעולם על שום דבר. כי האדם מחויב לרצון העצמי שלו. והאדם מחויב, למלא את הרצון העצמי שלו, כמה שיותר.
וזה בעצם אומר, שאם זה היה תלוי באדם עצמו, הוא היה מעדיף לקבל את היתרונות של חיי הרווקות וגם של חיי הזוגיות, בו זמנית במקביל. דהיינו, האדם היה מעדיף לאהוב את כולם, באותה עצמה רגשית שהוא אוהב בתוך מערכת יחסים זוגית. כי במערכת היחסים הזוגית, יש אהבה עצומה. אבל היא נמצאת, רק בתוך המערכת יחסים הזוגית. והאדם רוצה ליהנות מכל העולמות. גם לאהוב באהבה עצומה, וגם שהיא תהיה, כלפי כל הדברים שיש בעולם.
אבל, זה לא אפשרי! ולמה זה לא אפשרי? כי גם אם האדם יצליח לאהוב את כל הדברים בעולם באהבה עצומה, הרי שגם אז הוא לא ממש ייהנה מהאהבה, כמו בתוך אהבה זוגית. ולמה? כי אהבה זוגית, היא יותר חזקה ויותר ממשית, מאשר אם האדם יאהב, את כל העולם באותה המידה ממש. ולמה?
כי כדי לאהוב בעוצמה חזקה, לשם כך האדם צריך, שתהיה בתוכו גם שנאה חזקה. כי אפשר להרגיש אהבה כלפי משהו, רק כאשר יש גם תחושה כלשהי של שנאה, שניתן להשוות אליה את התחושה של האהבה. ז"א, בלי תחושה של שנאה, אי אפשר להרגיש מהי אהבה. ואם האדם אוהב את הכל באותה המידה ממש, ממילא אין שום משמעות לאהבה שלו. כי הוא מרגיש רגש אחיד, כלפי כל הדברים כולם.
ומי שישנא את כל העולם, באותה המידה ממש, הוא ירגיש רגש זהה בדיוק, למי שיאהב את כל העולם, באותה המידה ממש. דהיינו, רגש של השתוות, שאין בו לא אהבה ולא שנאה כלל. שהוא רגש אחיד, בלי שום שינוי כלל. וכדי לאהוב משהו, צריך שתהיה גם שנאה, כלפי משהו אחר. כדי שיהיה ניתן לחוות את האהבה.
ומי שרע לו רק קצת, ומי ששונא את העולם רק קצת, ממילא גם האהבה שלו לא ממש חזקה. כי האהבה החזקה, נוצרת, בגלל התלות הרגשית החזקה של האדם, בדבר שאותו הוא אוהב. והאדם נהנה מהאוכל, כפי כמה שהוא היה רעב קודם לכן. ומי שאין לו שום בעיות, ומי שמסתדר עם כולם, ומי שטוב לו עם כולם, ממילא כמעט אין לו צורך רגשי בזוגיות, ואז ממילא, הוא גם לא ממש יכול ליהנות, מכך שהוא בזוגיות. וממילא גם הוא לא ממש יכול לאהוב את בן / בת הזוג שלו, יותר מאשר כל אחד...
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 3אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 3 ואם האדם באמת בלב שלם, מקבל חיסרון כלשהו במוחלטות, המשמעות של זה היא, שהאדם בלב שלם, ... רוצה את המציאות. ולרצות חיסרון בשלמות, פירושו, שהאדם מסתכל לחיסרון ישר בעיניים, והאדם מישיר מבט לתוך החיסרון, והאדם מקבל ואוהב את החיסרון, כפי מה שהוא, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. ואם האדם מצליח באמת, לאהוב חיסרון כלשהו, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. הרי שממילא, המצב התודעתי הזה, מוביל לכך, שהאדם יאהב את כל החסרונות האפשריים, בלי שום סיבה ובלי שום תנאי. כי אם יש סיבה, למה האדם אוהב חיסרון אחד יותר מאשר חיסרון אחר, הרי שזאת אהבה עם תנאים, שהיא לא אהבה מוחלטת. ואם האהבה היא מוחלטת, בלי שום תנאים כלל, אז ממילא, היא כלפי כל הדברים כולם. וזה בעצם אומר, שאם האדם באמת, לא רוצה, ולא מחפש אהבה מוחלטת, אם זה באמת, בלב שלם ובאופן מוחלט, הרי שזה אומר, שהאדם באופן מוחלט, מקבל ואוהב באופן מוחלט, לפחות טיפה אחת של רע. כי אם האדם לא אוהב באופן מוחלט, אפילו לא טיפה אחת של רע, הרי שממילא זה אומר, שהאדם באופן יחסי, כן מחפש אהבה מוחלטת, לפי כמה שהוא לא אוהב את הרע. ואם האדם הגיע למצב של אהבה מוחלטת, או אם האדם הגיע למצב שבו, הוא באופן מוחלט, לא מחפש אהבה מוחלטת, שזה בדיוק אותו הדבר ממש, הרי שזה אומר, שבשלמות, האדם מקבל באופן מוחלט, אפילו טיפה אחת של רע. ואז ממילא זה אומר, שהאדם אוהב בלי תנאים ובאופן מוחלט, גם את כל הרע כולו. כי האהבה שהיא בלי תנאים כלפי דבר אחד, היא מתרחבת ומתפשטת והיא מקיפה וממלאת את האדם, גם כלפי כל שאר הדברים שיש בעולם. ואז ממילא, לא שייך שהאדם יחפש אהבה יחסית. והאדם מחפש אהבה יחסית, רק משום שהוא מחפש את האהבה המוחלטת, שהוא לא רוצה להרגיש שום רע, ואז הוא מחפש כמה שיותר טוב. ונמצא אם כן, כי החיפוש אחרי אהבה מוחלטת, הוא זה שמניע את החיפוש אחרי אהבה יחסית. והרצון של האדם להרגיש רק טוב, הוא זה שדוחף את האדם לחפש כל הזמן כמה שיותר אהבה, כדי להתקרב כמה שיותר למצב של רק אהבה. והאדם כל הזמן רוצה יותר אהבה, כדי להגיע למצב של רק אהבה. ועדיין האדם לא רוצה בלב שלם להגיע למצב של רק אהבה. כי אם ... האדם לא יחפש בכלל אהבה יחסית, הרי שזה אומר, שהאדם מוכן בלב שלם, לקבל את זה שהוא לא רק אוהב. ואז ממילא, אין גם חיפוש אחרי אהבה מוחלטת. ובפשיטות העניין הוא, שיש אהבה יחסית ויש אהבה מוחלטת. והאהבה היחסית, ... כחלק ממשחק האהבה של החיים. ואחרי שהבנו את כל זה, עכשיו אפשר להבין למה קשה למצוא אהבה? ולמה קשה לאהוב? ויש כאן 4 נקודות מבט משלימות ומנוגדות אחת לשנייה: 1 - לא מצליח למצוא אהבה יחסית, כי מחפש אהבה ... מחפש אהבה מוחלטת. דהיינו, הרצון של האדם למצוא דבר מושלם ואהבה מושלמת בלי שום חסרונות, הוא זה שמונע מהאדם להתאהב בדבר מוגדר ומוגבל, שיש לו גם יתרונות וגם חסרונות. דהיינו, החיפוש אחרי האהבה המוחלטת, שבה האדם אוהב בלב שלם, דהיינו, שהאדם לא רואה שום חיסרון בדבר, הוא זה שמונע מהאדם למצוא אהבה ולהתאהב בלב שלם, בדבר אחר מוגבל. שבו, הוא לא יכול למצוא רק אהבה. אלא הוא מבין לפחות בתת המודע שלו, ... אהבה יחסית, כלפי דבר מוגדר כלשהו. ואדרבה, זה שהאדם לא מחפש אהבה מוחלטת, זה מוביל לכך, שהוא כן יכול לאהוב באופן יחסי, דבר כזה או אחר. או במילים אחרות, זה שהאדם מוכן גם לשנוא, זה מה שמאפשר לו לאהוב. כי אם האדם לא יהיה מוכן לשנוא בכלל, הוא יחפש אהבה מוחלטת, ולא יוכל למצוא אהבה יחסית, אלא רק אהבה מוחלטת. ודווקא המוכנות של האדם להיות גם בתחושה של שנאה, ולא רק לאהוב בלב שלם, זה מה שמאפשר לו להתאהב בדבר מוגבל, שיש בו גם חסרונות. וחוסר חיפוש האהבה המוחלטת, הוא זה שמאפשר למצוא אהבה יחסית. וכמובן שאפשר לתת ...
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 2אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 2 והרעיון הוא, שכל חיפוש אחרי אהבה יחסית, או אהבה כלשהי בכלל, הוא תמיד נובע מתוך חוסר אהבה מוחלטת. והוא תמיד, מרחיק את האדם מהאהבה המוחלטת. כי באהבה המוחלטת, לא מחפשים אהבה, כי יש תמיד אהבה. וכל חיפוש אהבה באשר הוא, הוא מחזק את החשיבה השיפוטית, שהיא אוהבת רק עם תנאים ועם סיבות, ושהיא יוצרת, אהבה יחסית. ונראה אם כן, כי האהבה היחסית, היא מנוגדת, לאהבה המוחלטת. ... מרחיק את האדם מאהבה יחסית. כי לחפש אהבה מוחלטת, פירושו, להפסיק לחפש אהבה יחסית. כי אהבה מוחלטת פירושה, רק לאהוב, ולהיות במצב של רק אהבה, שאין בה שום שנאה כלל. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, ... בעצם מרחיק את עצמו מלמצוא אהבה מוחלטת. שכדי למצוא אותה, לשם כך צריך להפסיק לחפש דבר מוגדר כלשהו, שאפשר לאהוב אותו בגלל היתרונות היחסיים שלו. אלא, צריך להתחיל לנסות לאהוב כל דבר, כולל החסרונות שלו. ומנקודת המבט הזו שביארתי לעיל, אהבה יחסית ואהבה מוחלטת, הן אהבות מנוגדות אחת לשנייה. ... כלשהי. כי כפי שאמרנו, אהבה יחסית, היא מצב, שבו יש גם אהבה וגם שנאה. אלא, שבאופן יחסי, האדם יותר אוהב מאשר שונא. שאז, האדם אומר שהוא אוהב את הדבר, והוא מתכוון לומר, שהוא באופן מודע, יותר מודע לרגשות האהבה שלו, יותר מאשר לרגשות השנאה שלו כלפי ... כלל. ואם ניקח בן אדם, וניקח ממנו באופן מוחלט, את הרצון למצוא אהבה מוחלטת, הרי שבכך בעצם גרמנו לו לאהוב באופן מוחלט, את חוסר האהבה המוחלטת. זא, האדם מחפש אהבה מוחלטת, כדי להגיע למצב של רק אהבה. וזה נובע, ... כי אם האדם בלב שלם, היה מוכן להרגיש גם שנאה, הרי שממילא הוא לא היה מחפש אהבה. והאדם מחפש לאהוב, רק בגלל שהוא לא מוכן גם לשנוא. והאדם רוצה רק לאהוב, ולכן הוא רוצה תמיד למצוא עוד יותר אהבה וכמה שיותר אהבה. ואם לאדם לא היה שום רצון כלשהו, למצוא ... אהבה, אלא האדם מוכן גם לשנוא ולהיות במצב של שנאה. ואם האדם באמת היה מוכן גם לשנוא ולא רק לאהוב, הרי שממילא האדם לא היה מחפש אהבה יחסית. כי תמיד הוא כבר היה, באהבה המוחלטת. ונחדד: מי שבאופן מוחלט, ... רע, ומאחר שהאדם גם לא מוכן בלב שלם מלכתחילה להרגיש גם רע. דהיינו, גם אם האדם מוכן לסבול בשקט ולאהוב את מה שיש, הרי שהאדם לא מוכן מלכתחילה בלב שלם, להרגיש גם רע. אלא, האדם מלכתחילה, רוצה להרגיש רק ... כי הוא היה מרוצה בלב שלם, מכך שיש לו אהבה יחסית כלפי המציאות, כי הוא בלב שלם, לא מחפש לאהוב בלב שלם. ואז ממילא בלב שלם, הוא אוהב בלב שלם, את זה שהוא לא אוהב בלב שלם. ואז ממילא, האדם לא היה מחפש לאהוב אהבה יחסית. כי הוא בלב שלם, מרוצה מכך שהוא לא אוהב בלב שלם. ושוב פעם נחדד: רצון לאהבה מוחלטת = רצון להיות במצב של: רק אהבה, ולא במצב של: גם ... של חוסר אהבה, אז ממילא תמיד יש אהבה מוחלטת, ואז אין חיפוש אהבה כלשהו. וחיפוש אהבה, פירושו, שהאדם לא אוהב את השנאה. כי אם האדם אוהב את השנאה בלב שלם, אז למה שהוא יחפש אהבה?! וחיפוש אהבה נובע, רק משום שהאדם לא אוהב בלב שלם את השנאה. שזה אומר, שהוא בתוך תוכו, רוצה להגיע למצב של רק אהבה. שבו, אין שום שנאה ... זה לא רק טוב. אבל מי שיתבונן על הדברים באופן מוחלט, הוא יראה מיד, כי הדבר אינו אפשרי. כי לאהוב משהו בלב שלם ובלי שום תנאים, פירושו כמובן, לאהוב את הדבר, בלב שלם בלי שום תנאים. ולאהוב את הרע בלב שלם בלי שום תנאים, פירושו, לאהוב את הרע בלב שלם, בלי להציב תנאים על הכמות של הרע. דהיינו, אם האדם אוהב באמת באופן מוחלט גם את השנאה וגם את הרע, הרי שהוא אמור לאהוב את השנאה ואת הרע, גם אם הוא מרגיש שהם יותר מהטוב. כי אם האדם באמת מקבל ומכיל בלב שלם, ...
אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 1אהבה מוחלטת, אהבה יחסית, למה קשה למצוא אהבה? למה קשה לאהוב? אהבות מנוגדות, אהבות משלימות, רק לאהוב, רק אהבה - חלק 1 ובו יתבאר, מהי אהבה מוחלטת ומהי אהבה יחסית? ויתבאר, מהו ההבדל שבין שני סוגי האהבה האלו? ויתבאר, כיצד החיפוש אחרי אהבה מוחלטת, גם מחזק וגם מחליש, את האהבה היחסית? ויתבאר, כיצד המרדף אחרי אהבה יחסית, מחליש וגם מחזק את האהבה המוחלטת? ויתבאר גם, למה קשה לאהוב? ולמה קשה למצוא אהבה? ולמה דווקא הרצון לאהוב, למה הוא יכול להחליש את האהבה? ולמה לפעמים, דווקא הרצון לאהבה, דווקא הוא יוצר שנאה? ולמה לפעמים, דווקא השנאה וחוסר הרצון לאהוב, למה דווקא הם יוצרים אהבה? ועוד. ומי שיתבונן בעניין יראה, שיש שני סוגים של אהבה. יש אהבה יחסית ויש אהבה מוחלטת. ואהבה יחסית פירושה, אהבה, שהאדם אוהב, עם תנאים ועם סיבות. וכאשר האדם אוהב עם תנאים ועם סיבות, אז האהבה שלו, היא מעורבת, גם עם שנאה. דהיינו, האהבה היא לא שלמה. כי כאשר ... וסיבות, הם בשכל של האדם. שהשכל של האדם, שופט את הדבר. והאדם רואה את הטוב שיש בדבר, ואז האדם אוהב את הדבר, בגלל הטוב שיש בו. וכאשר האהבה נובעת מהשיפוטיות השכלית של האדם, אז האהבה, היא רק יחסית. ולמה? ... שנאה. והיא אהבה, שאינה אהבה שלמה בלב שלם. ואהבה כזאת, נקראת, אהבה יחסית. שפירושה הוא, שבאופן יחסי, האדם יותר אוהב את הדבר, מאשר שונא אותו. דהיינו, שהאדם יש לו רגשות מעורבים, גם של שנאה וגם של אהבה, וגם של נייטרליות, כלפי הדבר. ובאופן יחסי, האדם יותר אוהב, מאשר נייטרלי, ומאשר שונא את הדבר. וזאת נקראת, אהבה יחסית. ויש גם עוד סוג אחר של אהבה, שנקראת אהבה ... שאין בה שום שנאה? וגם לא נדון, האם בכלל קיימת אהבה מוחלטת שכזו? והאם זה בכלל טוב או רע, לאהוב בלב שלם, בלי שום שנאה? וכל הדברים האלו, כבר ביארתי אותם במקומות אחרים. וכאן, כן נדון במערכת היחסים שיש, ... גם אהבה יחסית וגם אהבה מוחלטת. והרצון של האדם להשיג אהבה יחסית, מתבטא בכך, שהאדם במשך החיים שלו, מנסה לאהוב כל מיני דברים, שהוא יודע מראש, שהם לא יספקו לו אהבה מוחלטת. ומצד האמת, שום דבר בעולם, לא יכול לספק לאדם אהבה מוחלטת. ולמה? כי שום דבר בעולם, הוא לא מושלם. ולכן, אי אפשר לאהוב שום דבר בעולם, בצורה מוחלטת. וכאשר האדם מתאהב באיזה דבר שקיים בעולם, הרי שהאדם מנסה להפיק מכך אהבה. אבל, האהבה הזאת, היא תמיד רק אהבה יחסית בלבד. כי כפי שאמרנו, אהבה מוחלטת, פירושה, שהאדם אוהב בלב שלם, ושאין לאדם שום שמץ של שנאה כלפי הדבר. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, ... גם תחושה של חיסרון כלשהו, וגם תחושה רעה כלשהי, מכל דבר שהוא שקיים בעולם. וכאשר האדם מחפש אהבה, ומנסה להתאהב בדבר כזה או אחר, הרי שבכך, בעצם האדם מחפש אהבה יחסית. כי אהבה מוחלטת, דהיינו, מצב תודעתי, שבו יש ... את זה, על ידי אהבה של דבר מוגדר כלשהו. כי הדבר המוגדר, אין בו שלמות, וממילא גם אי אפשר לאהוב אותו באמת בלב שלם. כי הלב בתוכו, רואה את האמת. שאין בדבר שלמות, ולכן אין אהבה מוחלטת, אלא רק ... את צורת ההסתכלות שלו על העולם. כי כל זמן שהאדם רואה חיסרון כלשהו בדבר כלשהו, הוא לעולם לא יוכל לאהוב את הדבר בצורה מוחלטת, אלא רק בצורה יחסית בלבד. ואהבה מוחלטת, מגיעה, רק על ידי שינוי פנימי של צורת ... כולו רוצה למצוא אהבה מוחלטת. כי ברגע שהאדם מתמקד בלחפש אהבה יחסית, הרי שבכך הוא מראה, שהוא לא באמת אוהב את האהבה המוחלטת בצורה מוחלטת. כי מי שאוהב את האהבה המוחלטת בכל ליבו ובלב שלם, הוא יחפש רק אותה וגם יקבל אותה. אבל ברגע שהאדם מחפש אהבה יחסית, הרי שבכך הוא מראה, שהוא לא מספיק אוהב את האהבה המוחלטת. דהיינו, אפילו קצת שונא את האהבה המוחלטת, והוא נוטש אותה לטובת האהבה היחסית. והרעיון הוא, שהחיפוש ... כי הוא גורם לאדם, לא להתמקד רק בחיפוש האהבה המוחלטת, אלא באהבה היחסית. ובנוסף, אהבה מוחלטת, היא כאשר האדם אוהב בלב שלם, בלי שום תנאים ובלי שום סיבה כלל. וכאשר האדם מתאהב בדבר כלשהו, בגלל סיבה כלשהי ובגלל תנאים כלשהם. דהיינו, כאשר האדם מחפש אהבה כלשהי, הרי שבכך בעצם הוא מרחיק ... מי שמחפש אהבה, בכך, הוא בעצם מרחיק את עצמו מהאהבה המוחלטת. כי לחפש אהבה, פירושו, לחפש דבר, שאותו אפשר לאהוב. ובאהבה המוחלטת, אפשר לאהוב כל דבר, כי הרי אין שום תנאים או סיבות לאהבה. ובאהבה מוחלטת שאין בה שום שנאה כלל, בה לא מחפשים אהבה, כי בה יש תמיד אהבה. כי כאשר אין שום שיפוטיות כלשהי, אז ממילא אוהבים את הכל תמיד בלב שלם, ואין שום צורך או יכולת לחפש אהבה. וברגע שהאדם מחפש אהבה, הרי שבכך הוא ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?