... - למה מוכרח שיהיו קושיות, על
חכם אמיתי? איך
לזהות חכם אמיתי? חלק 2 ועכשיו השאלה המתבקשת היא, מאחר שגם על
חכם אמיתי יש שאלות וגם על
טיפש ונוכל יש שאלות, אז כיצד ידע האדם להבדיל בין מורה דרך רוחני אמיתי, שהוא
חכם אמיתי ושהקושיות שיש עליו, הן רק מצד האדם עצמו, לבין נוכל
וטיפש, שהקושיות שיש עליו, הן ההוכחה לכך שהוא משקר. ואיך ידע האדם להבדיל בין השניים האלו? והתשובה היא, שאין לאדם שום דרך
לדעת באופן מיידי , מיהו הנוכל ומיהו דובר האמת. והדרך היחידה של האדם
לדעת האם הקושיות שיש לו, האם הן מעידות על נוכלות או על
חוכמה מאוד גדולה של הדבר שעליו יש לו קושיות, היא רק על ידי זה שהאדם מסתכל על עצמו, ולוקח אחריות אישית על עצמו, ומגיע לשלמות ... לא הגיע לשלמות העצמית של השכל ושל המחשבות של עצמו, הוא לעולם לא באמת יכול להבדיל בין נוכל מאוד גדול שיש עליו קושיות, לבין
חכם מאוד גדול שיש עליו קושיות. ומצד האמת, הדבר הזה לא צריך כלל להטריד את האדם. דהיינו, חוסר היכולת של האדם להבדיל בין מורה דרך רוחני ... רוחני כלשהו, על האדם להתבונן היטב על מה שהוא שמע, ולנסות להבין את השכל שעומד מאחורי הרעיון שהוא שמע. ועל האדם לא להיות
טיפש ופשוט להאמין למה שאמרו לו, אלא לנסות להבין עם השכל העצמי שלו את מה שאמרו לו. כי מי שהוא פתי שמאמין לכל אחד, הוא באמת נלחץ מכך ... השכל העצמי שלו. וכאשר האדם פשוט מאמין למה שאמרו לו, בלי להסתכל על השכל של מה שאמרו לו, על ידי זה הוא מקבע בעצמו את
הטיפשות. ובנוסף על כך, הוא גם לא באמת מבין את מה שאמרו לו. כי נניח לדוגמא שהאדם מקורב לאיזה מנהיג אמיתי
וחכם אמיתי. ואותו
החכם האמיתי אומר איזה משהו
חכם. במקרה כזה, למרות שהאדם מקורב
לחכם אמיתי, אם הוא יבחר רק להאמין לדברי
החכם, בלי לנסות להבין אותם, על ידי זה הוא לא באמת יבין את דברי
החכם. כי כאשר
החכם האמיתי אומר איזה דבר, אפשר להבין ולפרש את מה שהוא אמר בדרכים שונות. וכאשר האדם שומע איזה דבר
חכם מאדם חכם אמיתי, האדם לעולם מבין את דברי
החכם, אך ורק לפי השכל הקטן והאישי שלו. והפירוש שהאדם מבין את דברי
החכם האמיתי, הוא לעולם יהיה שונה ממה
שהחכם האמיתי התכוון. כי כל מה
שהחכם האמיתי אומר, זה רק היטב מסוים של שכל אחר שאותו
החכם לא יכול לומר, מאחר שהשכל הזה גדול מידי מכדי לומר אותו. כי אין מי שיבין אותו. וכאשר האדם שומע את
החכם האמיתי אומר איזה משהו, אז אם הוא לא מסתכל על השכל שיש בתוך דברי
החכם, אלא הוא בוחר
לקבל את דברי
החכם בלי להתבונן בהם, על ידי זה הוא מבין את דברי ה