... בארמון שלך מלך, מעשה בארמון של עבד,
איך לזהות את האמת? איך לזהות את השקר? אמת או שקר, עבד או מלך, פדיון שבויים אליעד: " דע שיש שני מיני פלטין (יש שני סוגי ארמונות) ושני הפלטין דומים זה לזה (שני הארמונות נראים אותו דבר) אבל באחד דר בו מלך ובשני דר עבד. "ובוודאי
באמת הוא חילוק גדול בין הפלטין של המלך לפלטין של העבד רק אף על פי כן אפשר לטעות ביניהם" רבי נחמן אומר זה נראה בדיוק אותו דבר אבל זה העבד וזה המלך, כאילו שניהם נראים אותו דבר רק אחד
אמת ואחד שקר. רבי נחמן הרבה פעמים היה משבח את עצמו ואומר אבל זה לא חוכמה שאני משבח את עצמי כי גם אלה שמתנגדים אלי משבחים את עצמם ומבזים אותי, עכשיו זה אותו דבר אבל מה
האמת? "כי יש קשר שמתקשרים הרבה נפשות עד שנעשה מהם בית ופלטין כי מתקשרין אחד באחד ואחד באחד עד שנעשה מהם יסוד, ואחר כך נעשה אוהל, עד שנבנה מהם בית ומדור, וזה המדור הוא מדור
לאמת, ושצריכין לבקש
אמת מוצאין שם באותו המדור". ועל כן ציוותה התורה "אחרי רבים להטות.. אבל דע שיש כנגד זה קשר של רשעים שמתקשרים יחד הרבה נפשות של רשעים ונעשה מהם בית ומדור
לשקר ועל זה כתוב "לא תיהיה אחרי רבים לרעות". יש משפט שאומר אחרי רבים להטות זאת אומרת מה שהרבים אומרים זה נכון, אבל יש משפט שאומר אל תלך אחרי הרבים, והנה בין שני הבתים הנ"ל אפשר לטעות דהיינו, בין
האמת והשקר כי
השקר מדמה עצמו
לאמת כי גם שם יש קשר מנפשות רבים ואפשר האדם לטעות ואינו יודע היכן
האמת ולהיכן לקרב עצמו. ורבי נחמן אמר שהפתרון הוא "ודע שעל ידי מצוות פדיון שבויים זוכה להבין בין שני הבתים הנ"ל, בין
אמת לשקר ובין מלך לעבד כי
השקר הוא בחינת עבד, בחינת ארור בחינת "ארור כנען עבד עבדים". רבי נחמן אמר אם אתה רוצה
לזהות איפה הארמון שלך המלך ואיפה של העבד, אתה צריך לעשות מצווה שנקראת "פדיון שבויים", מה הפשט של "פדיון שבויים" אם אתה רואה מישהו בכלא תפדה אותו. עכשיו מה זה "פדיון שבויים" ... שני ארמונות.. כאילו אל תחשוב שלזהות את
האמת זה כל כך קל, רבי נחמן אומר הם נראים אותו דבר. בסיפור מאבדת בת המלך "היה הולך מחדר לחדר ובא לפלטין אחד ראה איזה מקום וראה שישב שם מלך עם משוררים וכלים ומעדנים ומאכלים ...