... שלו שישנו, הרי שיש כאן כשל לוגי. והוא ש"אני" שהוא כלום, הוא גם לא יכול לחשוב ולהתבונן, ולא לעשות כל פעולה שהיא מכל סוג שהוא. ונמצא אם כן, שכדי
שהתודעה תחשוב על עצמה ותצליח לתפוס את מהותה בשלמות, לשם כך האדם צריך לצאת מעצמו לגמרי, דהיינו, להיות כלום ממש. אבל גם זה לא יעזור. כי ישות שהיא כלום, היא לא יכולה להכיל בתוכה שום מחשבה. כך שממילא הגענו לקושי של
התודעה להבין את מהותה העצמית בשלמות. וזה בעצם אומר, שבין אם האדם נמצא בתוך גוף ובין אם נפריד את
התודעה מהגוף, הרי שבכל אחד מהמקרים, הצופה בתמונה, לעולם לא יוכל לצפות בעצמו בתוך התמונה עצמה. כי לשם ... ונחזור לעניין הקודם, והוא כי יש כאלו שנדמה להם בטעות שהמגבלה שלהם להבין את המציאות בשלמות, ולקבל תשובה לכל השאלות שיש לאדם על המציאות, היא משום
שהתודעה שלהם מחוברת לגופם. ונדמה להם שאם
התודעה שלהם תהיה נפרדת מגופם, אז הם בצורה כלשהי יקבלו תשובות לכל השאלות שעליהן אין להם תשובה כאן. ... אפילו לא את מה שאינם מבינים. כי יש כאלו שהם לפחות מבינים שהם לא מבינים. אבל יש כאלו שהם אפילו לא מבינים את מה שהם לא מבינים. ואלו שנדמה להם
שתודעה ללא גוף לפתע פתאום מקבלת תשובות לכל השאלות, הרי שהם פשוט לא מבינים את מה שהם לא מבינים. והם ... את הסוד של המציאות ואת השכל של המציאות, הוא מעצם המהות של השכל עצמו. כי כל זמן שהשכל עצמו של האדם הוא לא המציאות עצמה. או במילים אחרות, כל זמן
שהתודעה / נשמה / ישות / הויה של האדם קיימת, הרי שמעצם הגדרתה היא נפרדת מהאחדות שלה עם המציאות השלמה. וממילא
התודעה לעולם לא תוכל לתפוס את מהות המציאות, בלי להיות המציאות עצמה. כי עצם זה שהשכל קיים, זה עצמו ... עצמו, למרות שהוא חלק ממנו. והחלק של הפאזל, לעולם הוא מנקודת המבט שלו לא יוכל להיות הפאזל עצמו. ולעולם מנקודת מבטו הוא יישאר רק חלק של הפאזל.
והתודעה של האדם מנקודת מבטה כל זמן שהיא קיימת, היא תמיד תישאר נפרדת מהמציאות ומהתמונה המלאה עצמה. וממילא
התודעה לעולם לא יכולה לתפוס את מהות התמונה המלאה. וזה כמובן לא קשור בשום צורה לכך
שהתודעה מחוברת לגוף. ומי שהוא חכם אמיתי, הוא יודע את הדרך לאיך לראות את התמונה המלאה, תוך כדי שהוא ...