אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פנים ואחור, איך לדעת שהבנת נכון? איך לדעת כמה הבנת? שיטות לימוד, לבדוק את הזיכרון שלך, ללמוד מאליעד כהן, איך ללמוד נכון? איך לבדוק שהבנת נכון? האם הבנת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
8:25פנים ואחור, איך לדעת שהבנת נכון? איך לדעת כמה הבנת? שיטות לימוד, לבדוק את הזיכרון שלך, ללמוד מאליעד כהן, איך ללמוד נכון? איך לבדוק שהבנת נכון? האם הבנת נכון? איך לדעת שהבנת את הספר ליקוטי מוהרן?
איך לדעת אם באמת הבנת את מה שלמדת?

אליעד כהן מסביר את הרעיון המרכזי של בדיקת ההבנה, בהתבסס על רעיון ה"פנים והאחור" שהזכיר רבי נחמן מברסלב. לפי רבי נחמן, הדרך לבדוק אם הבנת משהו לעומקו היא לראות אם אתה מסוגל להסביר אותו מתחילתו לסופו וגם מהסוף להתחלה, מילה במילה. אם אינך יכול לעשות זאת, סימן שלא באמת הבנת. אליעד מדגיש כי היכולת לחזור על הדברים בצורה מדויקת, בסדר המקורי שלהם וגם בסדר הפוך, היא אינדיקציה אמיתית לכך שהידע הופנם והובן לעומקו.

הדוגמה שאליעד נותן היא פשוטה וברורה: כשאתה רואה סרט בקולנוע, אם באמת הבנת את ההתרחשות העלילתית, תוכל לשחזר בדיוק מה קרה בסרט, את סדר האירועים ואת ההקשר ביניהם. אם אתה לא זוכר את הפרטים או לא מצליח להסביר את הרצף, זו עדות לכך שלא הבנת לעומק את מה שצפית בו. ההבנה העמוקה היא זו שמאפשרת לך לזכור את הפרטים, ולכן מבחן הזיכרון הוא מדד אמיתי לרמת ההבנה שלך.

האם באמת אפשר לזכור הכל מילה במילה?

אליעד מסביר שיש להבחין בין האידיאל לבין המציאות. הוא מציין שאפילו רבי נחמן עצמו לא היה בהכרח זוכר לאחר זמן את כל דבריו מילה במילה, אך כאשר הוא לימד את הדברים, הוא ידע בבירור כל מילה ומילה. לכן, המטרה היא לא בהכרח לזכור בעל פה את הכל לטווח הארוך, אלא לוודא שבזמן הלימוד אתה אכן מבין לעומק ומסוגל לנסח את מה שלמדת בצורה ברורה ומדויקת. אליעד מציע לבדוק זאת באופן מעשי: לקחת טקסט או קטע שלמדת, ולנסות לכתוב אותו מחדש בדיוק כפי שהוא, ללא טעויות או החלפות מילים משמעותיות. אם אתה מסוגל לעשות זאת, סימן שהבנת היטב.

איך ליישם את המבחן המעשי של ההבנה?

כדי לבדוק באופן מעשי עד כמה באמת הבנת, אליעד מציע תרגול פשוט:
  • קרא טקסט מסוים ולמד אותו לעומק.
  • לאחר מכן, סגור את הטקסט ונסה לכתוב את מה שקראת בדיוק מקסימלי, ללא שינויים מיותרים או פרשנות אישית.
  • השווה את מה שכתבת לטקסט המקורי ובדוק את ההבדלים.
לדברי אליעד, השוואה זו תאפשר לך לגלות את הפערים בין מה שחשבת שהבנת לבין מה שבאמת קיים בטקסט המקורי. הוא מבהיר שאם במהלך ההשוואה תגלה שהחמצת משפטים או לא שמת לב לפרטים מסוימים, פירוש הדבר שלא הבנת את הטקסט במלואו. התרגיל הזה ממחיש באופן חד וברור מהו עומק ההבנה שלך ומה בדיוק עליך לשפר כדי להבין טוב יותר.

מדוע אנשים חושבים שהבינו כשהם לא באמת הבינו?

אליעד מתאר מצב נפוץ שבו אנשים בטוחים שהבינו את מה שלמדו או שמעו, אך בפועל הם הבינו רק באופן כללי ומעורפל. הוא מתאר כיצד אנשים מתרצים לעצמם שהם הבינו מספיק טוב ולא מבצעים את הבדיקה המדויקת שהוצעה קודם. כאשר הם נדרשים להסביר בדיוק מה נאמר, הם מתחילים לגלות שההבנה שלהם הייתה חלקית בלבד. אליעד מצביע על כך שרוב האנשים נוטים לחשוב שהם הבינו כיוון שההבנה הכללית שלהם מספיקה להם, אך הם לא מתעקשים על הבנה מדויקת ומפורטת עד הסוף.

איך לדעת אם הבנת את הפירוש הפשוט ואת הפירושים העמוקים?

אליעד מדגיש שכאשר יש משפט או מושג כלשהו שניתן לפרשו בכמה אופנים, עליך לבדוק האם הבנת גם את הפירוש הפשוט וגם את הפירושים הנוספים. אליעד מציין כי חשוב לברר עם עצמך:
  • מהו הפירוש הפשוט ביותר של הדברים?
  • האם אני מסוגל להצביע על פירושים נוספים אפשריים?
  • כיצד משפיעים הפירושים הנוספים על הבנת ההקשר הכללי של הטקסט?
אליעד מדגיש שצריך לבדוק האם הבנת את הפירוש בהקשר שבו נאמרו הדברים. הבנת ההקשר חשובה במיוחד כאשר קיימות כמה אפשרויות להבנת הדברים. רק לאחר בירור מדויק של כל הפירושים האפשריים וההקשר שלהם, אפשר לומר שהבנת באופן מלא.

מדוע חשוב להבין את המושגים "פנים ואחור" בהקשר של לימוד ליקוטי מוהר"ן?

אליעד מסביר שההבנה של המושגים "פנים ואחור" אינה סתם תרגיל זיכרון טכני, אלא היא הדרך לוודא שאתה מבין לעומק את תוכנו של הספר "ליקוטי מוהר"ן". לפי רבי נחמן, אין אדם שמבין באמת את הספר, אלא אם כן הוא מסוגל להסביר את כל הספר, מתחילתו לסופו וגם מהסוף להתחלה, ללא טעויות. אליעד מדגיש שהיכולת הזו היא המדד האמיתי להבנה מלאה ועמוקה, ומי שלא מסוגל לעמוד בכך, למעשה לא מבין את תוכן הדברים בצורה מלאה.

אליעד מסכם ואומר שהמבחן הזה אמנם קשה ומאתגר, אך הוא הדרך היחידה להבטיח שאתה באמת מבין את מה שלמדת לעומק ולרוחב, ולא רק בצורה שטחית או חלקית.
איך ללמוד נכון טעות למידה איך ללמוד משמעותי האם הבנת נכון הספר ליקוטי מוהרן אליעד לדעת שהבנת ללמוד מאליעד משמעותיות איך לבדוק איך לבדוק שהבנת נכון איך לדעת איך לדעת כמה הבנת איך לדעת שהבנת איך לדעת שהבנת את הספר ליקוטי מוהרן איך לדעת שהבנת נכון איך ללמוד איך ללמוד נכון אליעד אליעד כהן האם הבנת נכון הספר ליקוטי מוהרן זיכרון זיכרונות לבדוק לבדוק את הזיכרון שלך לבדוק שהבנת לבדוק שהבנת נכון לדעת כמה הבנת לדעת שהבנת לדעת שהבנת את הספר ליקוטי מוהרן לדעת שהבנת נכון לימוד ליקוטי מוהרן ללמוד ללמוד מאליעד ללמוד מאליעד כהן ללמוד נכון למידה פנים ואחור רבי נחמן רבי נחמן מברסלב שיטות שיטות לימוד
כל העולם כולו גשר צר מאוד והעיקר לא לפחד כלל! מדוע? ואיך? ברסלב / רבי נחמן מברסלב
... העולם כולו גשר צר מאוד והעיקר לא לפחד כלל! מדוע? ואיך? ברסלב רבי נחמן מברסלב כל העולם כולו גשר צר מאוד. והכלל והעיקר לא לפחד כלל. אמר רבי נחמן מברסלב: האדם צריך לעבר על גשר צר מאד מאד! והכלל והעקר שלא יפחד כלל. ונסביר מעט את העניין הזה של רבי נחמן. מדוע העולם נדמה לגשר צר? ומדוע לא לפחד כלל? מה מאפיין גשר צר מאוד? תשובה: גשר צר מאוד מייצר אצל האדם תחושה חזקה מאוד של ... של המציאות אין אדם + מציאות. מצידה של המציאות יש רק מציאות. האהבה של המציאות לאדם, היא האהבה של המציאות את עצמה. כאשר האדם מעמיק בעניין האחדות הנל, ממילא כל הפחדים שלו נעלמים. ולכן אמר רבי נחמן, כי הכלל והעיקר הוא לא לפחד כלל. משום שהפחד הוא לא יותר מאשר הטעייה של הדמיון של האדם. מצד האמת התודעה של האדם נמצאת תמיד ...
כעס, נוקם ונוטר, עולם הבא, ספר המידות, יצר הרע הוא טוב (ברסלב)
כעס, נוקם ונוטר, עולם הבא, ספר המידות, יצר הרע הוא טוב (ברסלב)
... נוקם ונוטר, עולם הבא, ספר המידות, יצר הרע הוא טוב (ברסלב) איך יכול להיות שרבי נחמן נגד מידות רעות אם הכל אחד? אליעד כהן נשאל לגבי סתירה לכאורה בדברי רבי נחמן מברסלב: מצד אחד, רבי נחמן מלמד שהכל אחד והכל טוב, מצד שני, הוא מתנגד נחרצות למידות רעות, כגון מידת הכעס, כפי שמופיע בספר המידות ובליקוטי מוהרן. השאלה שעולה היא איך ייתכן שרבי נחמן יצא נגד מידות רעות אם הכל אחד? התשובה לשאלה היא שלפי אליעד כהן, רבי נחמן עצמו אינו מעל האמת. מעל רבי נחמן ומעל כל דבר אחר עומדת האמת המוחלטת, זו האחדות האמיתית. לכן, כאשר אדם מגיע לתפיסה עמוקה שהכל אחד, הוא חייב לשאול את עצמו כיצד יתכן שיש הבדלים ... אם הכל באמת אחד, אז אין משמעות לאיסורים ומצוות, וניתן להשליך את התורה, את רבי נחמן ואף את אלוהים. לעומת זאת, אם האדם מאמין במצוות ובאיסורים, אז הוא לא באמת מבין שהכל אחד, וממילא נמצא בסתירה פנימית. לפיכך, השאלה היא לא למה רבי נחמן אמר דברים הפוכים, אלא מה היא האמת האמיתית: האם הכל באמת אחד או לא? מדוע כעס הוא הדבר הקרוב ביותר לשעשוע של עולם הבא? אליעד מסביר את הקשר שרבי נחמן עשה בין עולם הבא לכעס. רבי נחמן אמר שהדבר הקרוב ביותר לשעשוע של עולם הבא הוא להמתיק את הכעס ברחמים. ההסבר לכך הוא שרבי נחמן ראה את כל המיתוסים של גן עדן וסיפורי העולם הבא כשטויות. בעיניו, גן עדן אינו לימוד תורה או שהייה לצד משה רבנו, אלא חוויה פנימית שבה האדם חש כעס גדול ומצליח להמיר אותו לרחמים. זה מהות גן עדן על פי רבי נחמן. מה הקשר בין תלמיד חכם שנוקם ונוטר לבין ההתגברות על כעס? אליעד מתאר שרבי נחמן מציג מצב של תלמיד חכם נוקם ונוטר כנחש, שלכאורה נראה כדבר שלילי, שהרי אסור לנקום ולנטור. עם זאת, לפי רבי נחמן, רק תלמיד חכם כזה יכול לסייע באמת, ואפילו להחיות מתים ולהביא את המשיח. ההסבר העמוק יותר הוא שנקמה ונטירה הן למעשה ביטוי לכעס, וכאשר הכעס מחובר ... ברא את העולם מתוך רצון לשנות את המצב. לכן, קיום העולם מותנה בכעס. למה לפי רבי נחמן יצר הרע הוא טוב מאוד? לפי אליעד, רבי נחמן מברסלב אמר שיצר הרע הוא בעצם טוב מאוד, מכיוון שהוא ביטוי ישיר של אלוהים עצמו. יצר הרע הוא לא רק טוב, אלא טוב מאוד - משום שהוא מחובר לשורש של הבריאה, ולשורש של האחדות האלוהית. רבי נחמן אף אמר שיצר הרע של הצדיק הוא מלאך קדוש. מכאן שכל עבירה היא למעשה תהליך פנימי של האחדות, ולכן אם האדם מבין את הטוב שביצר הרע, הוא יכול להתגבר ... הפחד והכעס מתרחשת רק כאשר האדם מבין שהם עצמם ביטויים של הטוב האחד והיחיד. למה רבי נחמן שינה את השקפתו לאחר שחזר מארץ ישראל? לפי אליעד כהן, יש להבחין בין רבי נחמן שלפני ארץ ישראל ואחריה. ספר המידות חלק ראשון נכתב על ידי רבי נחמן הצעיר, עוד לפני שהיה בארץ ישראל, ולכן כל מה שכתב לפני ארץ ישראל פחות משמעותי ויש להשליכו לפח. אמנם חלק ב של ספר המידות נכתב לאחר מכן, אך עדיין חשוב להבחין בין שתי התקופות. לאחר שחזר מארץ ישראל, רבי נחמן כתב מתוך מקום גבוה יותר מבחינה רוחנית, ולכן הוא עצמו אמר שהספר הראשון הוא ספר שעשה אותו יהודי, בעוד הספר המאוחר הוא ספר שכתב אותו יהודי אמיתי. לסיכום, אליעד כהן מדגיש שהשאלה האמיתית היא לא הסתירות בדברי רבי נחמן, אלא החיפוש אחר האמת עצמה. האמת האמיתית היא תמיד באחדות, וכאשר האדם מגיע להבנת האחדות, הוא מסוגל להכיל את ההפכים ולראות את הכעס והרע כטוב ... כועס? כיצד להפוך את הכעס לרחמים? האם יצר הרע הוא טוב מאוד? מה השתנה בתורת רבי נחמן אחרי ארץ ישראל? ...
ארץ ישראל של רבי נחמן מברסלב - למה משה רבנו לא היה יהודי? (ברסלב)
ארץ ישראל של רבי נחמן מברסלב - למה משה רבנו לא היה יהודי? (ברסלב)
... ישראל של רבי נחמן מברסלב - למה משה רבנו לא היה יהודי? (ברסלב) למה משה רבנו לא היה יהודי לפי רבי נחמן מברסלב? לפי רבי נחמן מברסלב, ארץ ישראל אינה רק מקום פיזי, אלא מושג בעל משמעות רוחנית. הוא מסביר שלארץ ישראל יש טעם, בדומה לכך שכאשר שותים משהו יש טעם מסוים, גם לארץ ישראל יש טעם ייחודי, והטעם הזה, לדבריו, הוא טעם של שכל. לפי רבי נחמן, נפתחו השמיים ויראה מראות אלוהים הוא ביטוי שמשמעותו לראות את המציאות דרך השכל האלוהי. לדוגמה, כאשר יחזקאל הנביא התנכי מתאר שהוא ראה מישהו יושב על כיסא בשמיים, רבי נחמן מתאר אותו כמי שהיה פנטזיונר. יחזקאל, כמו אברהם אבינו וכמו משה רבנו, חשבו שאלוהים הוא יישות נפרדת שנמצאת בשמיים או במקום מסוים. משה רבנו, למשל, האמין שאלוהים הוא זה שעשה את עשר המכות במצרים, אך רבי נחמן מסביר שהראייה הזו היא טעות של תפיסת הנפרדות. לפי ההסבר הזה, לאלוהים האמיתי אין הפרדה מן המציאות, ולכן לא ניתן להפריד בין אלוהים לבין שום דבר שקורה. הכל הוא בעצם אלוהים, היד של האדם היא אלוהים, הדיבור של האדם הוא אלוהים, והעולם כולו הוא אלוהים. מדוע תפיסת הנפרדות נחשבת לטעות על פי רבי נחמן? לפי רבי נחמן, תפיסת הנפרדות היא טעות משום שהיא יוצרת הבחנה מלאכותית בין האלוהים לבין המציאות. אדם שמאמין שאלוהים עושה רק דברים מסוימים כמו עשר המכות, אך לא את הכל, הוא למעשה אתאיסט (או ... האלוהים של היהודים. כלומר, התפיסה המצומצמת של היהדות המסורתית היא חלק מתפיסה רחבה יותר של האלוהים האינסופי. למה משה רבנו לא נכנס לארץ ישראל לפי רבי נחמן? רבי נחמן מברסלב טוען שמשה רבנו לא הגיע לארץ ישראל משום שהוא לא הבין את האחדות השלמה בין אלוהים לבין המציאות. לפי רבי נחמן, ארץ ישראל היא סמל להבנת האחדות, ולכן מי שמגיע לארץ ישראל הרוחנית חייב להבין שהכל אחד. משה רבנו, לדבריו, עדיין היה בקונספט של נפרדות, ולכן נשאר בגדר עטאיסט, אחד שרואה הפרדה בין אלוהים למציאות. לפי ההסבר הזה, מי שרוצה להיות יהודי אמיתי, במובן הרוחני של רבי נחמן, חייב להגיע להבנה של אחדות שלמה, כלומר, חייב להגיע לארץ ישראל הרוחנית. משה רבנו, לפי ההסבר הזה, לא הגיע להבנה הזו ולכן לא הגיע לארץ ישראל, ולכן, במובן הרוחני - עמוק הזה, לא היה יהודי שלם. אליעד כהן מדגיש בסוף שהמחויבות שלו היא לא לאמירות של רבי נחמן באופן עיוור, אלא לאמת עצמה. לדבריו, גם אם רבי נחמן היה טוען אחרת ממנו, הוא היה ממשיך לטעון את מה שהוא מאמין בו, ואם הוא עצמו טועה, הוא מקבל זאת, כי האמת תמיד נכונה, כולל ההפך של מה שאומרים. מה זה ארץ ישראל לפי רבי נחמן? למה משה לא נכנס לארץ ישראל? מה ההבדל בין אלוהים האמיתי לאלוהים של היהודים? מה זה תפיסת הנפרדות? מי הוא יהודי אמיתי לפי רבי נחמן?
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב)
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב)
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב) מי היה רבי נחמן מברסלב וכיצד להבין את תורתו? רבי נחמן מברסלב היה דמות יוצאת דופן, שלמרות שנראה כלפי חוץ כבן אדם רגיל ואף כאדם דתי פשוט, נשא בקרבו שכל מיוחד מאוד. אליעד כהן מסביר כי על פי רבי נחמן, אנשים חושבים שניתן לזהות אדם קדוש, או צדיק, לפי מראהו החיצוני. אולם בפועל, הצדיק האמיתי, בדומה לאלוהים, אינו ניתן ... אלוהים הוא בלתי נראה, ואינו שונה מהמציאות עצמה. לפי רבי נחמן, הצדיק מזוהה אך ורק על ידי הפנימיות והשכל שלו. במילים אחרות, הדרך היחידה להכיר באמת את רבי נחמן ואת גדולתו היא דרך ההבנה של שכלו ושל פנימיותו, לא דרך התבוננות חיצונית בו. מה מאפיין את השכל של רבי נחמן מברסלב? השכל של רבי נחמן היה שכל ייחודי ובלתי רגיל, שכל שדומה לשכל של אלוהים. אלוהים, על פי רבי נחמן, אינו מבדיל בין דבר לדבר, והוא מחוץ להגדרות העולם. באופן דומה, רבי נחמן חווה את עצמו ואת המציאות בדרך דומה לזו של אלוהים, כאשר הוא מרגיש שקיומו הוא מחוץ לעולם עצמו. רבי נחמן ביטא את שכלו העמוק בצורה מצומצמת, במטרה להנגיש אותו לתלמידים. בשל התקופה בה חי (לפני 200-300 שנה), הדיבור המרכזי היה על יהדות וטקסטים תורניים, ולכן רבי נחמן ביטא את רעיונותיו העמוקים באמצעות אותם טקסטים יהודיים כגון תנך, משנה, גמרא, זוהר וכתבי קבלה. כיצד השתמש רבי נחמן בטקסטים יהודיים להעברת רעיונותיו? אליעד מסביר כי רבי נחמן השתמש בטקסטים יהודיים מוכרים והלביש עליהם משמעויות חדשות, שלעיתים היו הפוכות לחלוטין מההבנה הפשוטה המקובלת. רבי נחמן היה לוקח משפטים מהגמרא, למשל משפט שדן בקבלת איסורים, והיה מפרש אותו בדרך הפוכה לגמרי מהכוונה המקורית של הטקסט. בדרך ... אלה מוסיפים רבדים, אך אינם סותרים זה את זה. לעומת זאת, רבי נחמן לא רק הוסיף משמעויות אלא גם סתר והפך לחלוטין את המשמעות המקורית, מתוך כוונה להעביר רעיונות עמוקים ובלתי שגרתיים. מהם הטקסטים המרכזיים של רבי נחמן? אליעד מפרט כי רבי נחמן השאיר מספר טקסטים מרכזיים, כאשר המפורסם שבהם הוא ליקוטי מוהרן, טקסט שידוע כקשה מאוד להבנה, אפילו ברמה הבסיסית שלו. אנשים רבים מתלהבים מהספר הזה, אך אליעד מציין שרבי נחמן עצמו התייחס לספר כאל סוג של קליפות גרעינים, המצביעות על כך שיש בספר עומק נוסף, נסתר ורחב הרבה יותר ממה שרוב האנשים יכולים לתפוס. בנוסף, רבי נחמן כתב את ליקוטי מוהרן כתובנותיו על הטקסטים התורניים והזוהר, וישנם טקסטים נוספים, כגון: ליקוטי מוהרן - פירושים עמוקים על טקסטים דתיים. ליקוטי הלכות - דברים עיוניים ופרשניים על ההלכה היהודית. שיחות הרן - שיחות יומיומיות ומחשבות של רבי נחמן שתועדו על ידי תלמידיו. סיפורי מעשיות - סיפורים סמליים ועמוקים שרבי נחמן סיפר בשנות חייו האחרונות כדי להעביר מסרים ישירות לתת המודע של המאזין.
ראש השנה של רבי נחמן מברסלב בעיר אומן - מה העניין? (ברסלב)
ראש השנה של רבי נחמן מברסלב בעיר אומן - מה העניין? (ברסלב)
... השנה של רבי נחמן מברסלב בעיר אומן - מה העניין? (ברסלב) למה חסידי ברסלב נוסעים לאומן בראש השנה? אליעד כהן פותח את הנושא בשאלה מרכזית: למה אנשים רצים לאומן, במיוחד בראש השנה? הוא מציין שרבי נחמן מברסלב אמר בצורה מפורשת וחד - משמעית, שהדבר הכי חשוב בעולם הוא להיות אצלו בראש השנה. לפי רבי נחמן, להיות אצלו בראש השנה חשוב יותר מלימוד תורה, קיום מצוות ואפילו מאלוהים בעצמו. רבי נחמן הצהיר שאם אדם מתלבט האם לאכול או לא, האם לישון או לא, האם להתפלל או לא - הדבר החשוב באמת הוא להיות אצלו בראש השנה. הוא אפילו אמר שמי שיגיע אליו בראש השנה לא צריך לעשות ... ההגעה אליו. מנגד, מי שלא יגיע, לא משנה כמה יצום ויתענה, זה לא יעזור לו. האם לחסידי ברסלב ברור מה רבי נחמן באמת התכוון? אליעד מסביר שבכל אמירה של רבי נחמן ישנם כמה רבדים של פרשנות: פשט, רמז, דרש וסוד. ברמת הפשט, רבי נחמן פשוט הזמין את תלמידיו לעזוב את הבית, האישה והילדים, ולהגיע אליו לראש השנה. עם זאת, אליעד כהן מדגיש שהחסידים לא באמת מבינים את כוונתו העמוקה של רבי נחמן, ולוקחים את הדברים כפשוטם, כלומר, לנסוע פיזית לאומן. לדבריו, חסידי ברסלב הופכים את ההגעה לאומן למשהו מיסטי וחושבים שבאבן או בקבר עצמו יש משהו קדוש, אך לטענתו, אין הבדל בין אבן רגילה לבין אבן בקבר של רבי נחמן. הוא אף משווה זאת למצב היפותטי שבו אנשים היו הופכים פח אשפה למקום פולחן, מתוך דמיון מודרך, ומדגיש שזו אשליה בלבד. מהי המשמעות העמוקה של ראש השנה לפי רבי נחמן? המשמעות האמיתית של ראש השנה לפי אליעד כהן היא שונה לחלוטין. רבי נחמן, בספרו (ליקוטי מוהרן חלק ב תורה א), מצביע על כך שבראש השנה האדם שופט את העולם, או במילים אחרות - קובע את תפיסת המציאות שלו. להיות אצל רבי נחמן בראש השנה משמעותו היא לא להיות פיזית לידו, אלא לאמץ את נקודת המבט שלו לגבי העולם. אליעד מפרט שהמטרה של רבי נחמן היא לגרום לתלמידיו להבין שכל המציאות היא אחדות שלמה, שכל מה שקורה הוא מאלוהים, ולכן הכל טוב באופן מוחלט. לדבריו, ראש השנה אמור להביא את האדם להסתכל על המציאות באותו אופן שרבי נחמן רואה אותה - אחדות מוחלטת שאין בה שום רע. איך הדת המסורתית מתנגשת עם המסר של רבי נחמן? אליעד כהן מסביר שהדת היהודית המסורתית, לפי התפיסה הרווחת, מייצרת הפרדה בין טוב לרע, ומכניסה לאדם תחושה שיש בו ובמציאות רע. למשל, כאשר אומרים לאדם להתפלל ולבקש סליחה מאלוהים, הוא בעצם מקבל תחושה שיש רע ושהוא חוטא. אליעד טוען שזה בדיוק ההפך ממה שרבי נחמן מנסה ללמד. לפי רבי נחמן, המציאות היא טובה לחלוטין, ולכן האדם לא צריך לחוש רגשות אשמה או פחד מאלוהים. הוא מדגיש שהדתיים, בכך שהם מקבלים את הרעיון של טוב ורע, דווקא מתרחקים מאלוהים ולא מתקרבים ... כהן מדגיש שאין קשר הכרחי בין הנסיעה הפיזית לאומן לבין ההתקרבות האמיתית לאמת של רבי נחמן. לדעתו, השינוי צריך להתרחש בתודעה ובמחשבה של האדם. הוא מדגיש שאם האדם לא מבין שהכל אחד, לא משנה אם הוא נמצא באומן, בגן עדן, או בשבי הסורי - הוא עדיין לא השיג דבר. ... או כל מקום אחר הם בסך הכל כלים, אך הם לא המטרה עצמה. מה באמת הכוונה להיות אצל רבי נחמן בראש השנה? אליעד כהן מבהיר שהמשמעות האמיתית של המשפט להיות אצלו בראש השנה היא שהאדם יאמץ לחלוטין את ההשקפה של רבי נחמן לגבי המציאות, שיש בה אחדות מוחלטת ושאין הבדל בין טוב לרע, כי הכל מגיע מאותו המקור - מאלוהים. זוהי משמעות ראש השנה לפי רבי נחמן - להפוך להיות כמוהו ברמה התודעתית והרוחנית, ולשפוט את העולם באותו אופן שבו הוא שופט אותו. למה נוסעים לאומן בראש השנה? מה רבי נחמן התכוון בראש השנה? מהי המשמעות של אומן בברסלב? האם חשוב להיות אצל רבי נחמן בראש השנה? למה
מעשה ממלך ענו, סיפורי מעשיות - לראות את אלוהים, השקרים של המדינה, איך לגלות שקרים ושקרנים (ברסלב)
מעשה ממלך ענו, סיפורי מעשיות - לראות את אלוהים, השקרים של המדינה, איך לגלות שקרים ושקרנים (ברסלב)
... ממלך ענו, סיפורי מעשיות - לראות את אלוהים, השקרים של המדינה, איך לגלות שקרים ושקרנים (ברסלב) מדוע האדם מרגיש שהוא לא מצליח לשלוט במחשבותיו? אליעד כהן מסביר שאנשים רבים מרגישים שהם לא מצליחים לשלוט במחשבות שלהם. האדם אומר לעצמו שהוא רוצה לחשוב בצורה מסוימת, אבל ...
המשיח, אור אין סוף, מעשה מרכבה, תורת הצמצום, בריאת העולם, הצדיק האמת, נוקם ונוטר - שיחות הרן צג (ברסלב)
המשיח, אור אין סוף, מעשה מרכבה, תורת הצמצום, בריאת העולם, הצדיק האמת, נוקם ונוטר - שיחות הרן צג (ברסלב)
... אור אין סוף, מעשה מרכבה, תורת הצמצום, בריאת העולם, הצדיק האמת, נוקם ונוטר - שיחות הרן צג (ברסלב) מהו אור אין סוף, ואיך אפשר להבין אותו? אליעד כהן מסביר כי אור ... של חלקים, אלא רק בשלמות או בכלל לא. איך אפשר ליהנות מאור אין סוף אם הוא בלתי ניתן להבנה? אליעד מציג את רבי נחמן שאומר שיש תלמיד חכם, שהוא צדיק אמיתי, המסוגל לחלק את האור ... הזו, הוא מגיע למצב שבו הוא מבין בשלמות מדוע העולם נברא, ומהי הסיבה הראשונה של כל המציאות. מהו מעשה מרכבה לפי רבי נחמן ואליעד כהן? אליעד מבקר את הרמבם על הגדרתו למעשה מרכבה וטוען כי ... בתוכו את ההבנה של האחדות המוחלטת מתוך המציאות הנפרדת שהוא חי בה. בסיום הדברים, אליעד מדגיש כי המטרה של כל הלימוד והעבודה הפנימית היא להגיע לחוויית האחדות האמיתית, שבה האדם חי ... אחד של אור האינסוף. מהו אור אין סוף? מהי תורת הצמצום? מה המשמעות של תלמיד חכם נוקם ונוטר? מהו מעשה מרכבה לפי ברסלב? מהי תחיית המתים האמיתית? מי הוא המשיח לפי רבי נחמן?
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
... בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב) מהי שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? רבי נחמן מברסלב מתחיל את סיפורו מעשה בשבעה קבצנים באמירה חשובה: אספר לכם איך היו שמחים. הוא מתייחס לתלמידיו ששמחו בעקבות הוראתו מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד. אך רבי נחמן מציין כי השמחה שלהם עדיין אינה שלמה. למה? כי השמחה שלהם נבעה מתוך מרה שחורה. כלומר, זו הייתה שמחה יחסית - הם היו שמחים רק משום שמצאו נקודות טובות בתוך עולם שמכיל גם סבל וכאב. רבי נחמן מסביר את ההבדל בין שמחה אמיתית לשמחה יחסית. שמחה חיצונית היא כמו אדם שמחייך, מספר בדיחות או שר שירים, אך בפנים הוא עדיין עצוב. שמחה כזו נקראת שמחת הכסילים, והיא איננה עמוקה באמת. אמנם רבי נחמן מייעץ להשתמש לפעמים בשטויות ובהומור כדי להעלות את מצב הרוח באופן זמני, אך השמחה החיצונית הזאת היא רק שלב זמני בדרך לשמחה האמיתית. השמחה האמיתית, לפי רבי נחמן, היא השמחה בדבקות באלוהים. זוהי שמחה שנובעת מההבנה העמוקה שהכל אחד ושהמציאות כולה מחוברת בשורשה לבורא. השמחה האמיתית אינה תלויה בנסיבות ... אדם בשמחה אמיתית מסוגל לשמוח מהדברים הרעים עצמם, לא משום שהוא מוצא בהם נקודת אור, אלא משום שהוא מבין שגם הדברים הרעים הם חלק מהאחדות המוחלטת של המציאות. רבי נחמן משתמש בפסוק ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה כדי ללמדנו שצריך לקחת אפילו את הצער והכאב ולהפוך אותם לשמחה. לא רק לחפש בהם צד טוב שיתרחש בעתיד, אלא לשמוח בהם עצמם, כיוון שהם חלק בלתי נפרד מהשלמות האלוהית. מה משמעות הסיפור על המלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו? המשל של רבי נחמן על המלך ובנו הוא עמוק ביותר. המלך מייצג את האלוהים, והבן מייצג את הבריאה, את כל מה שנראה כנפרד מאלוהים. בדרך כלל, מלך מוסר את המלוכה רק לאחר ... בתוך העולם המפוצל שנראה לנו נפרד מהבורא. כלומר, המלך (אלוהים) עדיין קיים, ועדיין שולט, אך בו בזמן גם הבן (הבריאה) הוא מלך. זוהי אחדות מוחלטת בין הבורא לבריאה. רבי נחמן מסביר שהמלך אף פעם לא מת, וכך גם האחדות והשלמות שלפני הבריאה ממשיכות להתקיים גם בתוך הבריאה. איך מתמודד האדם עם שכחת המלוכה (הירידה מהמלוכה)? רבי נחמן מתאר שהמלך חוזה בכוכבים ורואה שהבן ירד מהמלוכה - כלומר, האדם ישכח את מקורו האלוהי בעקבות חוקי הטבע, הזמן והמקום. חוקי הפיזיקה והמציאות ... כך? כיוון שהעצבות היא ביטוי לכך שהאדם כופר באחדות, בכך שהוא שוכח את היותו מלך ומזהה את עצמו כנפרד. כשהאדם עצוב, הוא מתכחש לשלמות המציאות ולכך שהוא עצמו הבורא. רבי נחמן מסביר כי כשאדם עצוב, אלוהים דווקא שמח - לא מתוך רוע, אלא כי זהו הביטוי לכך שהאדם אינו ראוי להיות מלך. אך כשהאדם חוזר לשמחה הפנימית, כאשר הוא מזהה את עצמו שוב כחלק מהאחדות, אז השמחה היא יתרה מאד. איך האדם חוזר להיות מלך לפי רבי נחמן? הדרך לחזור אל המלוכה היא באמצעות שימוש נכון בשכל. רבי נחמן מעודד את האדם להעמיק, לשאול שאלות קשות, אפילו להתמודד עם הפרדוקסים והקושיות העמוקות ביותר (החלל הפנוי). אך בשימוש נכון, בשכל העמוק באמת, האדם מגיע להבנה שהכל אחד, שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, שאין טוב ורע בנפרד - הכל שלמות אחת. זו נקראת ההתכללות במחויב המציאות. החכמה האמיתית, לפי רבי נחמן, אינה ההבחנה בין טוב לרע, אלא ההבנה שאין הבדל ביניהם. דווקא הפרדוקסים, הסתירות והקושיות שמרחיקות את האדם בתחילה, יכולות בסופו של דבר להוביל ... בשכל לעומקו ולהגיע להבנה שאין באמת שום נפרדות. כאשר האדם מבין זאת, הוא חוזר למלוכה ולשמחה אמיתית ועמוקה, שאינה תלויה בשום גורם חיצוני. מהי שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? איך להגיע לשמחה שלא תלויה בדבר? האם יש הבדל בין טוב לרע במציאות? מהי משמעות הסיפור של שבעת הקבצנים? איך חוזרים להיות מלך לפי תורת ברסלב? האם אפשר להיות בשמחה בזמן קושי? מהו החלל הפנוי בתורת רבי נחמן? אמשיך להרחיב את ההסברים ולפרט כל רעיון בצורה מעמיקה יותר, תוך פירוק כל מושג ותת - מושג לגורמים, כך שהטקסט ישמור על אורכו המקורי. הקדמה - חשיבות השמחה האמיתית רבי נחמן פותח את הסיפור במשפט: אספר לכם איך היו שמחים. הוא אומר זאת כתגובה לכך שהתלמידים שלו היו שמחים מאוד. שמחה זו מגיעה בעקבות הוראתו הידועה של רבי נחמן כי מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד. כלומר, על האדם להיות תמיד במצב של שמחה, ללא תלות במצבו החיצוני או בנסיבות חייו. אך רבי נחמן ראה כי שמחתם של תלמידיו אינה שלמה, ולכן הוא אומר להם: מה אתם יודעים לשמוח מתוך מרה שחורה? אני אספר לכם איך היו שמחים. משמעות דבריו היא כי ... אמיתית. זו שמחה יחסית, שמחה מתוך מצב של נפרדות, מתוך תפיסה שבה יש טוב ורע בעולם, וכאשר האדם מוצא משהו טוב בתוך עולם של סבל - הוא שמח. אך זו אינה שמחה מושלמת. רבי נחמן בא ללמד אותם מהי שמחה אמיתית, שמחה שאינה תלויה בחיפוש נקודות טובות בתוך מציאות של סבל, אלא שמחה שנובעת ממקום עמוק יותר, מקום של דבקות מוחלטת ... - אדם מחייך, מספר בדיחות, שר ורוקד, ולכן הוא שמח. אנשים אף מכנים לעיתים אנשים מסוימים כשרי שמחה, אנשים שתמיד צוחקים ושמחים חיצונית. אך זו איננה השמחה שעליה מדבר רבי נחמן. שמחה זו, החיוך והבדיחות, היא רק שמחת הכסילים - שמחה חיצונית שאין לה שורש פנימי. אמנם, רבי נחמן אומר שאפשר להשתמש במילא דשטותא, כלומר, בשטויות קטנות ובדיחות כדי לשמח את עצמך באופן זמני. אך זו רק דרך להגיע לשמחה אמיתית, ולא המטרה עצמה. ... לא היה שמח. לעומת זאת, שמחה אמיתית אינה תלויה בכלום. היא שמחה שמגיעה מתוך חיבור לשורש המציאות, מתוך הבנה שהכל אחד, ומתוך דבקות בבורא עצמו. מהי שמחה בהשם יתברך? רבי נחמן אומר במקום אחר: ראוי לכם לשמוח בהשם יתברך. כלומר, השמחה האמיתית היא השמחה הנובעת מהקשר עם הבורא. אך מה קורה כאשר אדם אינו מצליח להיות שמח בקשר עם הבורא? רבי נחמן מציע כמה שלבים: אם אינך יכול לשמוח בהשם - תשמח בכך שיש לך רבי כזה, רבי שמכוון אותך לאמת. אם אינך מצליח לשמוח בכך - תשמח בדברים אחרים. אך ... מתוך חוויית הדבקות בבורא, מתוך הבנה שהכל אחד, ולכן אין צורך בחיפוש אחר נקודות טובות - כי הכל כבר טוב מעצמו. מה משמעות המשפט ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה? רבי נחמן אומר כי האדם צריך לקחת את היגון והאנחה ולהפוך אותם לקדושה. כלומר, לא רק לשמוח כאשר טוב לו, אלא גם לשמוח מהדברים הרעים עצמם. רוב האנשים, כאשר הם נתקלים בקושי, מנסים למצוא בו צד חיובי, ולשמוח בכך שהוא יביא להם משהו טוב בעתיד. אך זו עדיין לא השמחה האמיתית שעליה מדבר רבי נחמן. השמחה האמיתית היא כאשר אדם שמח גם ברגעים הקשים עצמם, מבלי לחפש בהם צד טוב. הוא שמח לא כי זה לטובה, אלא כי עצם קיומם של הדברים הרעים הוא ... האמת, העולם והבורא אינם שני דברים נפרדים. מחויב המציאות ואפשרי המציאות - איחוד בין השניים יש תפיסה לפיה רק הבורא הוא מחויב המציאות, והעולם הוא אפשרי המציאות. אך רבי נחמן מלמד שכאשר האדם מתעמק באמת, הוא מגלה שהעולם כולו הוא למעשה מחויב המציאות. באמצעות התבודדות והתבוננות, האדם יכול להגיע להבנה שכל מה שנתפס ...
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 2 - שבעת הקבצנים והילדים שהלכו לאיבוד ביער (ברסלב)
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 2 - שבעת הקבצנים והילדים שהלכו לאיבוד ביער (ברסלב)
... בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 2 - שבעת הקבצנים והילדים שהלכו לאיבוד ביער (ברסלב) איך להשיג תחושה טובה ללא סיבה ...
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 3 - הקבצן העיוור מתוך שבעת הקבצנים (ברסלב)
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 3 - הקבצן העיוור מתוך שבעת הקבצנים (ברסלב)
... בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 3 - הקבצן העיוור מתוך שבעת הקבצנים (ברסלב) מה מסמל הקבצן העיוור בסיפור של רבי נחמן? בסיפור מעשה בשבעה קבצנים, של רבי נחמן מברסלב, הקבצן הראשון שמתואר הוא הקבצן העיוור. לכאורה נראה שהוא בעל חסרונות ... בין ההפכים. מדוע החתונה קשורה לזיכרונות מהיער? החתונה קשורה לזיכרונות מהיער משום שהיער מייצג את החיים של האדם לפני שהוא מגיע לשכל של האחדות. ביער יש ... מחוץ למגבלות של העבר, ההווה והעתיד. רבי נחמן מכנה זאת מתנת חינם, משום שהאדם מקבל את התובנה הזו ללא קשר להשתדלות שלו. למה הקבצן ... של הספינות והמגדל בסיפור? בסיפור של רבי נחמן מתוארת קבוצת אנשים שנסעה בספינות, והספינות נשברו על ידי רוח סערה. האנשים ניצלו והגיעו ... משמעות המושגים נפש, רוח ונשמה לפי רבי נחמן? לפי הסיפור, רבי נחמן מסביר שישנן שלוש רמות תודעה (נפש, רוח ונשמה). אולם הקבצן העיוור מתואר כמי שנמצא מעבר ... עדיין נחשבות לצמצומים של התודעה. רבי נחמן לא מתייחס לרמות תודעה מעבר לשלוש אלו (חיה ויחידה), אלא ישר אל מה שמעל כולן - זוכר ולא ... מעל הזמן? מהי משמעות חתונה בסיפורי רבי נחמן? מה זה אני זוכר ולא כלום? מה ההבדל בין נפש, רוח ונשמה? למה הכוונה חיים נצחיים לפי רבי נחמן? מהי משמעות שבעת הקבצנים? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על פנים ואחור, איך לדעת שהבנת נכון? איך לדעת כמה הבנת? שיטות לימוד, לבדוק את הזיכרון שלך, ללמוד מאליעד כהן, איך ללמוד נכון? איך לבדוק שהבנת נכון? האם הבנת נכון? איך לדעת שהבנת את הספר ליקוטי מוהרן?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? מועקות נפשיות וייאוש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשתול מחשבות? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות? איך לא להישחק בעבודה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור אהבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשנות תכונות אופי? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בזוגיות? איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אולי אנחנו במטריקס? האם לדומם יש תודעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה לא להתאבד? למה יש רע בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש אמת מוחלטת? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש משמעות לחיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות מאושר? האם הכל אפשרי? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם אפשר לדעת הכל? למה העולם קיים? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להנות בחיים? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל טוב, מטפל קוגניטיבי התנהגותי, אימון אישי להצלחה ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1094 שניות - עכשיו 25_06_2025 השעה 20:06:06 - wesi1