ניתוח תהליך, הפללה עצמית, הסגרה עצמית, החזקת נשק ללא רישיון
מה גורם לאדם להסגיר את עצמו למשטרה על החזקת נשק לא חוקי?
הסיכום עוסק בתהליך הפסיכולוגי וההגיוני של הסגרה עצמית, כאשר אדם מגיע מיוזמתו למשטרה ומסגיר את עצמו על עבירה שביצע, כמו החזקת נשק ללא רישיון. הסיפור המרכזי בדיון הוא על אדם בן 24 משכונת קרית משה, שהגיע מיוזמתו לתחנת המשטרה וסיפר לשוטרים שיש ברשותו אקדח לא חוקי. למרות שציפה שהמשטרה תראה בו אדם ישר והגון, הוא נעצר מיד לצורך חקירה.
מה גורם לאדם להסגיר את עצמו למשטרה?
השאלה המרכזית שאליעד כהן מנתח היא: מה יכול לגרום לאדם לבחור מיוזמתו לפנות למשטרה ולחשוף עבירה שביצע? אחת ההנחות היא שהאדם כנראה חש אשמה פנימית או רצון להעניש את עצמו כדי להקל על מצפונו. ייתכן שהוא רצה "לנקות את עצמו" על ידי כך שהוא חושף בפני המשטרה עבירה שעשה, כדי שיקבל את העונש שלדעתו מגיע לו ובכך יוכל להירגע נפשית ולהרגיש נקי יותר. במקרה הנוכחי, אותו אדם החזיק נשק לא חוקי, ולמרות האפשרויות האחרות שהיו לו להיפטר מהנשק, כמו לפרק אותו או לזרוק לים, הוא בחר דווקא לגשת למשטרה.
מדוע לא לבחור להיפטר מהנשק בדרך אחרת?
אליעד כהן מעלה נקודה חשובה נוספת: מדוע האדם לא בחר באפשרויות פשוטות יותר כדי להיפטר מהנשק הלא חוקי? לדוגמה, אם היה מפרק את האקדח לחלקים וזורק אותם לים, הסיכוי שיתפסו אותו היה נמוך מאוד. הוא אף היה יכול להמיס את הנשק באש או לשבור אותו ולהטמין את החלקים במקומות שונים. אבל למרות כל האפשרויות הללו, הוא בחר בדרך של הפללה עצמית. ייתכן שמה שגרם לו לפנות למשטרה היא תחושה פנימית עמוקה של צורך "להיענש" על החזקת הנשק, ואולי אפילו מחשבה עמוקה שהוא ראוי לעונש או חייב לנקות מצפון.
מה ההבדל בין אשמה משפטית לאשמה מוסרית?
עוד נקודה שאליעד כהן מדגיש היא ההבדל בין אשמה משפטית לבין אשמה מוסרית פנימית. משפטית, האדם שהסגיר את עצמו עשה עבירה ברורה של החזקת נשק לא חוקי, והמשטרה חייבת לחקור אותו ולעצור אותו עד לסיום החקירה. אך מבחינה מוסרית, ייתכן שהוא הרגיש נקי ושלם עם ההחלטה שלו, משום שמוסרית הוא מאמין שנהג נכון כשהוא בחר להיפטר מהנשק ולהימנע ממצב שבו הנשק עלול לשמש לפשע בעתיד. האדם הזה הניח שהמשטרה תבין שהוא אדם הגון ותעריך את האקט המוסרי שלו, מה שלא בהכרח התרחש במציאות.
האם הוא ידע את ההשלכות המשפטיות של מעשיו?
נקודה נוספת וחשובה שאליעד כהן מנתח, היא האם אותו אדם ידע מראש את ההשלכות המשפטיות של מעשיו. החוק במדינת ישראל מאוד ברור: מי שמחזיק נשק לא חוקי עובר על סעיף בחוק העונשין וצפוי לעונש חמור, בדרך כלל מאסר ממושך. למרות זאת, לא בטוח שהאדם ידע מראש את חומרת העונש שעליו צפוי לעמוד. יכול להיות שהאדם הניח שיקבל עונש קל, אולי עבודות שירות או משהו דומה. יש אפשרות נוספת שהוא ידע שהעונש יהיה קשה ובכל זאת העדיף להסגיר את עצמו מתוך מוטיבציה פנימית עמוקה יותר, אולי רגשות אשמה עזים או ניסיון להקל על המצפון.
מה המשטרה חושדת כשהאדם מסגיר נשק לא חוקי?
כאשר אדם מגיע מיוזמתו למשטרה ומוסר נשק, באופן מיידי המשטרה חושדת שאולי הנשק היה מעורב בפשע, שאולי האדם בעצמו השתמש בו...
הסיכום עוסק בתהליך הפסיכולוגי וההגיוני של הסגרה עצמית, כאשר אדם מגיע מיוזמתו למשטרה ומסגיר את עצמו על עבירה שביצע, כמו החזקת נשק ללא רישיון. הסיפור המרכזי בדיון הוא על אדם בן 24 משכונת קרית משה, שהגיע מיוזמתו לתחנת המשטרה וסיפר לשוטרים שיש ברשותו אקדח לא חוקי. למרות שציפה שהמשטרה תראה בו אדם ישר והגון, הוא נעצר מיד לצורך חקירה.
מה גורם לאדם להסגיר את עצמו למשטרה?
השאלה המרכזית שאליעד כהן מנתח היא: מה יכול לגרום לאדם לבחור מיוזמתו לפנות למשטרה ולחשוף עבירה שביצע? אחת ההנחות היא שהאדם כנראה חש אשמה פנימית או רצון להעניש את עצמו כדי להקל על מצפונו. ייתכן שהוא רצה "לנקות את עצמו" על ידי כך שהוא חושף בפני המשטרה עבירה שעשה, כדי שיקבל את העונש שלדעתו מגיע לו ובכך יוכל להירגע נפשית ולהרגיש נקי יותר. במקרה הנוכחי, אותו אדם החזיק נשק לא חוקי, ולמרות האפשרויות האחרות שהיו לו להיפטר מהנשק, כמו לפרק אותו או לזרוק לים, הוא בחר דווקא לגשת למשטרה.
מדוע לא לבחור להיפטר מהנשק בדרך אחרת?
אליעד כהן מעלה נקודה חשובה נוספת: מדוע האדם לא בחר באפשרויות פשוטות יותר כדי להיפטר מהנשק הלא חוקי? לדוגמה, אם היה מפרק את האקדח לחלקים וזורק אותם לים, הסיכוי שיתפסו אותו היה נמוך מאוד. הוא אף היה יכול להמיס את הנשק באש או לשבור אותו ולהטמין את החלקים במקומות שונים. אבל למרות כל האפשרויות הללו, הוא בחר בדרך של הפללה עצמית. ייתכן שמה שגרם לו לפנות למשטרה היא תחושה פנימית עמוקה של צורך "להיענש" על החזקת הנשק, ואולי אפילו מחשבה עמוקה שהוא ראוי לעונש או חייב לנקות מצפון.
מה ההבדל בין אשמה משפטית לאשמה מוסרית?
עוד נקודה שאליעד כהן מדגיש היא ההבדל בין אשמה משפטית לבין אשמה מוסרית פנימית. משפטית, האדם שהסגיר את עצמו עשה עבירה ברורה של החזקת נשק לא חוקי, והמשטרה חייבת לחקור אותו ולעצור אותו עד לסיום החקירה. אך מבחינה מוסרית, ייתכן שהוא הרגיש נקי ושלם עם ההחלטה שלו, משום שמוסרית הוא מאמין שנהג נכון כשהוא בחר להיפטר מהנשק ולהימנע ממצב שבו הנשק עלול לשמש לפשע בעתיד. האדם הזה הניח שהמשטרה תבין שהוא אדם הגון ותעריך את האקט המוסרי שלו, מה שלא בהכרח התרחש במציאות.
האם הוא ידע את ההשלכות המשפטיות של מעשיו?
נקודה נוספת וחשובה שאליעד כהן מנתח, היא האם אותו אדם ידע מראש את ההשלכות המשפטיות של מעשיו. החוק במדינת ישראל מאוד ברור: מי שמחזיק נשק לא חוקי עובר על סעיף בחוק העונשין וצפוי לעונש חמור, בדרך כלל מאסר ממושך. למרות זאת, לא בטוח שהאדם ידע מראש את חומרת העונש שעליו צפוי לעמוד. יכול להיות שהאדם הניח שיקבל עונש קל, אולי עבודות שירות או משהו דומה. יש אפשרות נוספת שהוא ידע שהעונש יהיה קשה ובכל זאת העדיף להסגיר את עצמו מתוך מוטיבציה פנימית עמוקה יותר, אולי רגשות אשמה עזים או ניסיון להקל על המצפון.
מה המשטרה חושדת כשהאדם מסגיר נשק לא חוקי?
כאשר אדם מגיע מיוזמתו למשטרה ומוסר נשק, באופן מיידי המשטרה חושדת שאולי הנשק היה מעורב בפשע, שאולי האדם בעצמו השתמש בו...
- מה זה הפללה עצמית?
- הסגרה עצמית למשטרה
- החזקת נשק ללא רישיון
- הבדל בין אשמה משפטית למוסרית
- האם כדאי להסגיר את עצמי למשטרה?
- מה עושים עם נשק לא חוקי?