8:08אמת מוחלטת, מה תמיד נכון? מה בטוח נכון? לכל דבר יש הפך, נכון מצד עצמו, מחוייב מצד עצמו, אמונה בשכל, אמונה בחושים, להאמין בשכל, להאמין בחושים, מודעות עצמית
האם קיימת אמת מוחלטת שאינה תלויה באמונה?
אליעד כהן מסביר בהרצאתו על המושג אמת מוחלטת, תוך בחינת השאלה האם ישנו דבר שתמיד נכון באופן מוחלט, ללא תלות באמונה או בתפיסות האדם. לדבריו, כל רעיון שנראה לנו כנכון הוא נכון רק מצד הגדרתו, ואינו נכון באופן מוחלט ובלתי תלוי. לדוגמה, הרעיון שאומר "אם יש משהו, אז יש משהו", הוא אמנם נכון לפי ההגדרה הלוגית שלו, אך גם הוא נכון רק מצד זה שהגדרנו אותו כנכון. הוא אינו נכון באופן מוחלט, ללא ההגדרה או ללא השכל.
האם החושים והשכל הם מקורות מהימנים לאמת?
אליעד טוען שכל ידע המבוסס על החושים או על השכל הוא בסופו של דבר עניין של אמונה. לדוגמה, השאלה "האם כדור הארץ מסתובב סביב השמש?" מבוססת על החושים ועל המדע. אבל, מסביר אליעד, אם מניחים שהחושים שלנו עלולים להיות שגויים, לא נוכל להוכיח בביטחון מוחלט שכדור הארץ אכן מסתובב סביב השמש. ייתכן שהמציאות שונה לגמרי ממה שאנו חווים. לכן, כל מה שנלמד או נבין באמצעות השכל או החושים, תמיד יהיה בגדר אמונה, ולא ניתן יהיה להגיע לאמת מוחלטת ובטוחה באופן מוחלט באמצעותם.
כיצד אפשר ללמוד דברים אם הכל מבוסס על אמונה?
אליעד מדגיש שאפשר בהחלט ללמוד דברים, אבל חייבים לזכור שכל למידה מתבססת על אמונה כלשהי. למשל, כשאדם לומד פיזיקה, הוא חייב להאמין שהחושים שלו מדויקים, שהנחות היסוד של הפיזיקה נכונות, ושהמדענים לפניו אכן הבינו את העולם נכון. גם כאשר אדם לומד מתמטיקה, הוא חייב להאמין שההיגיון שהוא משתמש בו הוא אמיתי, ושמערכות החשיבה והלוגיקה שלו תקפות. ברגע שאדם לא מאמין בשום דבר - לא בשכלו ולא בחושיו - הוא לא יכול ללמוד דבר כלל.
האם יש מחיר לאמונה וללמידה המבוססת עליה?
לדברי אליעד, לכל למידה המבוססת על אמונה יש מחיר, כי האדם צריך להחליט להאמין למשהו כדי להתקדם. אם אדם מסרב להאמין לכל דבר, הוא לא יוכל להתקדם בשום תחום. כלומר, אם אדם רוצה ללמוד משהו כמו פיזיקה או רפואה, הוא צריך להסכים "לשלם את המחיר" של להאמין שהנחות הבסיס וההנחות של התחום נכונות. גם ההנחה שחייבים ללמוד או חייבים להאמין במשהו כדי להתפתח - גם זו אמונה. ולכן אין דבר שנכון באופן מוחלט.
האם אפשר לבנות ידע שבטוח נכון לחלוטין?
אליעד מסביר בצורה חד - משמעית שאין שום דרך לבנות ידע שבטוח נכון לחלוטין. הוא מציין שכל ידע, כל מסקנה וכל תיאוריה שמחזיקים בה, הם בסופו של דבר אמונות. גם אם האמונה הזו נראית ברורה ומוצקה כמו אמונה שהקיר מולנו קיים, עדיין היא נשענת על האמון שאנו נותנים בחושים שלנו. אם החושים שלנו אינם מדויקים או אמינים לחלוטין, אז גם ההכרה שלנו במציאות הופכת לספק, ואין דבר שבטוח במאה אחוז.
האם להצליח ולהיות מאושר תלוי באמונה?
כדוגמה מעשית יותר, אליעד נותן דוגמה על אדם שמאמין שלהיות מוקף בהרבה נשים יביא לו אושר. הוא יכול להחזיק באמונה זו ולרדוף אחריה כל חייו, אך עליו לזכור שזו רק אמונה ולא עובדה מוחלטת. ייתכן שישיג את מטרתו ויהיה מאושר, וייתכן שלא ישיג אותה ויסבול. חשוב לו להיות מודע לכך שההנחה "להיות מוקף נשים יביא לי אושר" היא בסך הכל אמונה ולא אמת מוחלטת. אותו הדבר לגבי אדם שחושב שלהיות דוקטור או להגיע להישגים מסוימים יהפוך אותו למאושר יותר. גם במקרה הזה, מדובר באמונה בלבד, שכן ייתכן שבעתיד התפיסות הללו ישתנו לחלוטין.
מדוע כדאי לזכור שהכל מבוסס על אמונה?
אליעד מבהיר שאם אדם זוכר שהכל זה אמונות, הוא יוכל לתמרן את המציאות ואת הרגשות שלו טוב יותר. לדוגמה, כאשר יש לאדם בעיה או תחושת סבל, אם הוא יזכור שהבעיה שלו מבוססת על אמונה ולא על עובדה מוחלטת, הוא יוכל להתנהל איתה בקלות רבה יותר. במקום להילחם במציאות, הוא יוכל לראות שהמציאות כפי שהוא תופס אותה היא לא בהכרח המציאות היחידה האפשרית. התובנה הזאת עשויה לשחרר אותו ממתח ולסייע לו להסתגל למצבים שונים באופן גמיש יותר.
מהו הדבר היחיד שאפשר להיות בטוח בו לחלוטין?
לבסוף, אליעד מדגיש שאין שום דבר שאפשר להיות בטוחים בו לחלוטין, פרט לכך ששום דבר לא בטוח באופן מוחלט. זוהי ההבנה היחידה שיכולה להיחשב "מוחלטת" באופן מסוים, שכן כל אמונה אחרת תלויה בהנחות מסוימות, בעוד ההבנה ששום דבר אינו בטוח באופן מוחלט אינה נשענת על אף הנחה אחרת פרט לעצמה.
אליעד כהן מסביר בהרצאתו על המושג אמת מוחלטת, תוך בחינת השאלה האם ישנו דבר שתמיד נכון באופן מוחלט, ללא תלות באמונה או בתפיסות האדם. לדבריו, כל רעיון שנראה לנו כנכון הוא נכון רק מצד הגדרתו, ואינו נכון באופן מוחלט ובלתי תלוי. לדוגמה, הרעיון שאומר "אם יש משהו, אז יש משהו", הוא אמנם נכון לפי ההגדרה הלוגית שלו, אך גם הוא נכון רק מצד זה שהגדרנו אותו כנכון. הוא אינו נכון באופן מוחלט, ללא ההגדרה או ללא השכל.
האם החושים והשכל הם מקורות מהימנים לאמת?
אליעד טוען שכל ידע המבוסס על החושים או על השכל הוא בסופו של דבר עניין של אמונה. לדוגמה, השאלה "האם כדור הארץ מסתובב סביב השמש?" מבוססת על החושים ועל המדע. אבל, מסביר אליעד, אם מניחים שהחושים שלנו עלולים להיות שגויים, לא נוכל להוכיח בביטחון מוחלט שכדור הארץ אכן מסתובב סביב השמש. ייתכן שהמציאות שונה לגמרי ממה שאנו חווים. לכן, כל מה שנלמד או נבין באמצעות השכל או החושים, תמיד יהיה בגדר אמונה, ולא ניתן יהיה להגיע לאמת מוחלטת ובטוחה באופן מוחלט באמצעותם.
כיצד אפשר ללמוד דברים אם הכל מבוסס על אמונה?
אליעד מדגיש שאפשר בהחלט ללמוד דברים, אבל חייבים לזכור שכל למידה מתבססת על אמונה כלשהי. למשל, כשאדם לומד פיזיקה, הוא חייב להאמין שהחושים שלו מדויקים, שהנחות היסוד של הפיזיקה נכונות, ושהמדענים לפניו אכן הבינו את העולם נכון. גם כאשר אדם לומד מתמטיקה, הוא חייב להאמין שההיגיון שהוא משתמש בו הוא אמיתי, ושמערכות החשיבה והלוגיקה שלו תקפות. ברגע שאדם לא מאמין בשום דבר - לא בשכלו ולא בחושיו - הוא לא יכול ללמוד דבר כלל.
האם יש מחיר לאמונה וללמידה המבוססת עליה?
לדברי אליעד, לכל למידה המבוססת על אמונה יש מחיר, כי האדם צריך להחליט להאמין למשהו כדי להתקדם. אם אדם מסרב להאמין לכל דבר, הוא לא יוכל להתקדם בשום תחום. כלומר, אם אדם רוצה ללמוד משהו כמו פיזיקה או רפואה, הוא צריך להסכים "לשלם את המחיר" של להאמין שהנחות הבסיס וההנחות של התחום נכונות. גם ההנחה שחייבים ללמוד או חייבים להאמין במשהו כדי להתפתח - גם זו אמונה. ולכן אין דבר שנכון באופן מוחלט.
האם אפשר לבנות ידע שבטוח נכון לחלוטין?
אליעד מסביר בצורה חד - משמעית שאין שום דרך לבנות ידע שבטוח נכון לחלוטין. הוא מציין שכל ידע, כל מסקנה וכל תיאוריה שמחזיקים בה, הם בסופו של דבר אמונות. גם אם האמונה הזו נראית ברורה ומוצקה כמו אמונה שהקיר מולנו קיים, עדיין היא נשענת על האמון שאנו נותנים בחושים שלנו. אם החושים שלנו אינם מדויקים או אמינים לחלוטין, אז גם ההכרה שלנו במציאות הופכת לספק, ואין דבר שבטוח במאה אחוז.
האם להצליח ולהיות מאושר תלוי באמונה?
כדוגמה מעשית יותר, אליעד נותן דוגמה על אדם שמאמין שלהיות מוקף בהרבה נשים יביא לו אושר. הוא יכול להחזיק באמונה זו ולרדוף אחריה כל חייו, אך עליו לזכור שזו רק אמונה ולא עובדה מוחלטת. ייתכן שישיג את מטרתו ויהיה מאושר, וייתכן שלא ישיג אותה ויסבול. חשוב לו להיות מודע לכך שההנחה "להיות מוקף נשים יביא לי אושר" היא בסך הכל אמונה ולא אמת מוחלטת. אותו הדבר לגבי אדם שחושב שלהיות דוקטור או להגיע להישגים מסוימים יהפוך אותו למאושר יותר. גם במקרה הזה, מדובר באמונה בלבד, שכן ייתכן שבעתיד התפיסות הללו ישתנו לחלוטין.
מדוע כדאי לזכור שהכל מבוסס על אמונה?
אליעד מבהיר שאם אדם זוכר שהכל זה אמונות, הוא יוכל לתמרן את המציאות ואת הרגשות שלו טוב יותר. לדוגמה, כאשר יש לאדם בעיה או תחושת סבל, אם הוא יזכור שהבעיה שלו מבוססת על אמונה ולא על עובדה מוחלטת, הוא יוכל להתנהל איתה בקלות רבה יותר. במקום להילחם במציאות, הוא יוכל לראות שהמציאות כפי שהוא תופס אותה היא לא בהכרח המציאות היחידה האפשרית. התובנה הזאת עשויה לשחרר אותו ממתח ולסייע לו להסתגל למצבים שונים באופן גמיש יותר.
מהו הדבר היחיד שאפשר להיות בטוח בו לחלוטין?
לבסוף, אליעד מדגיש שאין שום דבר שאפשר להיות בטוחים בו לחלוטין, פרט לכך ששום דבר לא בטוח באופן מוחלט. זוהי ההבנה היחידה שיכולה להיחשב "מוחלטת" באופן מסוים, שכן כל אמונה אחרת תלויה בהנחות מסוימות, בעוד ההבנה ששום דבר אינו בטוח באופן מוחלט אינה נשענת על אף הנחה אחרת פרט לעצמה.
- מהי אמת מוחלטת?
- האם אפשר לסמוך על החושים?
- האם יש ידע בטוח לחלוטין?
- איך לדעת אם משהו נכון?
- מה ההבדל בין אמונה לידיעה?
- האם האושר תלוי באמונה?