... - למה מוכרח שיהיו
קושיות, על חכם אמיתי? איך לזהות חכם אמיתי? חלק 1 במאמר הזה נבאר, מדוע מי שהוא חכם אמיתי, מוכרח שיהיו עליו
קושיות ותמיהות. והעניין הוא, כי חכם אמיתי ... היא משום שהשכל של המציאות הוא מאוד גדול. ולא כל אדם עם שכל קטן, יכול להבין את השכל
הגדול של המציאות. וחכם אמיתי, הוא זה שהוא ... השכלי שלו מכוח אל הפועל, על ידי זה בסופו של דבר האדם מסוגל להכיל בתוכו גם את השכל
הגדול של המציאות. ואז האדם מבין את השכל של ... להבנת המציאות. והשכל של המציאות הוא מאוד גדול והוא לא שכל שגרתי. ולכן יש לאדם המון
קושיות על המציאות. כי בכל פעם שקורה לאדם דבר נגד רצונו, והאדם לא מבין מדוע הדבר הזה קורה נגד רצונו, הרי שזה סוג של
קושיא שיש לאדם על המציאות. והחכם האמיתי, הוא זה שאין לו שום
קושיא על המציאות. מאחר שהוא מבין בדיוק ... וכאשר האדם עם השכל הקטן, מפרש עפ שכלו הקטן את מעשיו של החכם, על ידי זה נוצרת אצלו
קושיא על החכם. כי אכן נכון הדבר, שאם באמת החכם פועל מאותן הסיבות שנדמה לאדם שבגללן החכם פועל, אז אכן נכון הדבר שיש כאן איזו
קושיא. אבל החכם עצמו יש לו שכל אחר שונה ... ובוודאי שיש הסבר לכל הפרדוקסים האלו. אלא שמצד השכל הקטן של האדם, נדמה לו שיש
קושיא גדולה על המציאות. למרות שבאמת אין כאן לא שאלה ולא תשובה. כי השאלה עצמה לא קיימת מלכתחילה. וכל
הקושיות הגדולות שיש לאדם על ... ומאחר שהחכם חושב כמו המציאות ופועל לפי אותו השכל, על ידי זה מוכרח שיהיו עליו
קושיות ותמיהות. וכאשר יש לאדם
קושיא על החכם האמיתי, על האדם לזכור שאפילו ... שלו. אבל מאחר שהאדם לא באמת מבין אפילו לא את עצמו בשלמות, לכן מוכרח שיהיו לאדם
קושיות על החכם האמיתי. ועל חכם אמיתי מוכרח שיהיו
קושיות. ולא סתם
קושיות, אלא
קושיות של פרדוקסים וסתירות. דהיינו, מוכרח ... והפוכים זה לזה. אבל כל זה רק מצד השכל הקטן של האדם עצמו, שהוא לא מבין את השכל
הגדול יותר, שבתוכו נמצאות כל הדעות השונות בשלום. וכאשר יש לאדם
קושיות על חכם אמיתי, עליו להבין
שהקושיות שלו הן אכן נכונות. אבל
הקושיות האלו הן לא על החכם עצמו, אלא על הצורה הסובייקטיבית והאישית שבה האדם מפרש את מעשיו של החכם. כי כל
הקושיות שיש לאדם על המציאות ועל החכם האמיתי, כל
הקושיות והשאלות האלו הן אכן נכונות. אבל
הקושיא היא לא על המציאות עצמה, אלא אך ורק ... המציאות עצמה. כי האדם ממציא לעצמו איזה פירוש למציאות, עפ שכלו הקטן. ואז הוא מקשה
קושיות על המציאות. אבל
הקושיות הן לא על המציאות, אלא רק על הדמיון שהאדם מדמיין את המציאות. והאדם נדמה לו שהוא מבין את החכם האמיתי, ואז יש לו עליו
קושיות. והקושיות נכונות. רק שהן לא על החכם עצמו, אלא רק על הפירוש שהאדם מפרש לפיו את החכם. ולמרות שמוכרח שיהיו לאדם
קושיות על החכם האמיתי, הרי שאין הדבר אומר שכל מי שיש עליו
קושיות, הרי שהוא חכם אמיתי. כי יש כאלו שהם ...