אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה צירופי מקרים, ניסים, ספר תהילים, השגחה פרטית, אמונה באלוהים, להאמין באלוהים, אקראיות, סיבתיות, ספרי קודש, ספר תורה לא נשרף, הוכחות לקיום אלוהים, הוכחות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
19:22צירופי מקרים, ניסים, ספר תהילים, השגחה פרטית, אמונה באלוהים, להאמין באלוהים, אקראיות, סיבתיות, ספרי קודש, ספר תורה לא נשרף, הוכחות לקיום אלוהים, הוכחות שיש אלוהים, השגחה כללית
מה הם צירופי המקרים, ניסים והשגחה פרטית לפי אליעד כהן?

במהלך ההרצאה, אליעד כהן מציע ניתוח מעמיק של צירופי מקרים, ניסים, והשגחה פרטית, תוך שהוא מתאר מגוון דוגמאות שנועדו להמחיש את רעיונותיו בנוגע לתופעות שונות ולקיום אלוהים. אחת הדוגמאות המפורסמות שהוזכרו הייתה מצב שבו ספר תהילים לא נשרף בשריפה. הדוגמה נועדה להמחיש את רעיון השגחה פרטית או ניסים בעידן המודרני.
  • אליעד מציין תרחיש שבו נשרף בית, וכל החפצים שבו נשרפו חוץ מספר תהילים, שממנו לא נפגעו הדפים. הוא משתמש במצב זה כדי לשאול אם מדובר בצירוף מקרים, או אולי יש כאן הוכחה לניסים ולתופעה בלתי מוסברת שמצביעה על השגחה פרטית.
  • לאחר מכן, הוא מסביר שמדובר בשאלה פילוסופית: אם ספר תהילים לא נשרף, האם זה יכול להעיד על השגחה פרטית או על אלוהים שפועל בדרך זו? הוא שואל גם אם כל מקרה שבו ספר תהילים נשרף או נשאר שלם יכול להיחשב כהוכחה להימצאות השגחה פרטית.
  • באחת מהנקודות, אליעד מציין ניסוי תיאורטי שבו אדם זורק מאה ספרים לבית שריפה, כשהספרים כולם זהים בתנאים (הם עשויים מאותם חומרים) ורק ספר תהילים נשאר שלם בסוף השריפה. הוא שואל אם מדובר בכדאיות של דעה דתית או בניסיון אישי שנעשה מתוך אמונה בתופעות אקראיות.
  • הוא שואל גם כיצד ניתן להסביר מקרים כאלה, אם יש בהם משהו מעבר להיגיון הקונבנציונלי או שהמציאות כולה תלויה בסיבה אקראית.
  • אחת השאלות המרכזיות שהוא מעלה היא, אם כל ניסיון כזה לא מספק הוכחה חד משמעית על קיום אלוהים, אז האם כל נושא השגחה פרטית הוא למעשה שקר שנבנה מתוך ניסיונות חסרי אופי מדעי?
האם צירופי מקרים יכולים להוות הוכחה לקיום אלוהים?

חלק מההרצאה עוסק בשאלה אם צירופי מקרים יכולים לשמש כראיה לקיום אלוהים או לכוחות על טבעיים אחרים. לדברי אליעד, צירוף מקרים יכול להיראות כנס, אך אין בו בהכרח הוכחה ישירה לקיום כוח עליון. הוא מסביר כי כאשר אנו מבינים את העולם כהשלכות של סדרים אקראיים, קל לנו להתבלבל ולייחס לכל תופעה משמעות דתית או רוחנית.
  • הוא מציין שמקרים שבהם נראה כי תופעות לא מוסברות קורות - כמו במקרה של הספר תהילים - יכולים להיגרם גם על ידי תהליכים טבעיים שאנחנו לא תמיד מבינים. לעיתים, תופעות מסוימות פשוט מתקיימות על פי חוקי הסיבתיות, אך אנו רואים בהן ניסים משום שאנו לא מצליחים להסביר אותן.
  • בנוסף, אליעד מתאר את הנטייה האנושית לראות סיבות חיצוניות לשינויים ומצבים, כשהוא מציין למשל איך ניתן לראות את הישרדותם של חפצים מסוימים כאות להשגחה פרטית, בעוד שבפועל מדובר פשוט בסטטיסטיקה של סיבות.
האם כל תופעה שנראית כנס יכולה להיחשב כהשגחה פרטית?

אליעד כהן מציע כי לעיתים תופעות שנראות כנסים יכולות להיות תוצאה של מקרים אקראיים ואין בהן הכוונה אלוהית. אחד הרעיונות המרכזיים הוא שהרבה מהתופעות האקראיות שמתרחשות בחיינו, כמו הישרדותם של חפצים במצבים קיצוניים או השפעת חומרים מסוימים, אינן נובעות מהשגחה פרטית. תופעות כאלה קורות לעיתים, אך לעיתים קרובות אין להן קשר ישיר לתפיסה דתית.
  • במהלך השיחה, הוא מתאר מצב שבו אנשים מבצעים ניסויים אישיים (כמו לקחת ספר תהילים ולשרוף אותו), ומציגים תוצאות שנראות כמעידות על השגחה פרטית, אך למעשה מדובר בהשפעת גורמים טבעיים או אקראיים.
  • אליעד גם מתאר ניסויים שונים שמדמים תופעות של ניסים, כמו שבירת צורת התנהגות מסוימת על ידי שימוש בספרי תהילים. הוא טוען כי אפילו אם תוצאה מסוימת מתרחשת בצורה חורגת מהמצופה, אין בכך בהכרח הוכחה לניסים, אלא פשוט למציאות שקשורה לסטטיסטיקות שונות שלא תמיד קל לזהות את משמעותן.
כיצד ניתן להסביר את השפעת הספר תהילים בצורה מדעית?

במהלך השיחה, אליעד כהן מציין כמה תסריטים בהם אפשר להבין את הישרדותם של חפצים מסוימים, כמו ספר תהילים בשריפה, דרך היבטים מדעיים ולא דרך סיבות רוחניות או דתיות. הוא מציין שמדען יכול להסביר כל תופעה, גם כזו שנראית כנס, באמצעות עקרונות פיזיקליים וסיבתיים פשוטים.

הוא מדגיש כי כאשר אנו רואים תוצאה שנראית חריגה או בלתי מוסברת, לעיתים מדובר פשוט במציאות פיזיקלית שלא נלקחה בחשבון בעת יצירת התיאוריה הסיבתית. כל עוד אין הוכחות מדעיות לניסים, עלינו להבין את התופעות הללו כהיבטים של אקראיות או חוקי טבע.
להעיד כפירה באלוהים עדות להתפרסם המציאות הוכחות לאלוהים ספר תהילים השגחה כללית אמונה באלוהים דת חרדים אלוהות אלוהים אלוהים לא קיים אמונה אמונה באל אמונה באלוהות אמונה באלוהים אמונות אקראי אקראיות האם אין אלוהים האם אלוהים קיים האם יש אלוהים הוכחה הוכחה לאי מציאות הבורא הוכחה לאלוהים הוכחה לכך שאין אלוהים הוכחה לכך שיש אלוהים הוכחה למציאות הבורא הוכחה לקיום אלוהים הוכחה לקיום האל הוכחה לקיומו של אלוהים הוכחה שאין אלוהים הוכחה שאלוהים לא קיים הוכחה שאלוהים קיים הוכחה שיש אלוהים הוכחות הוכחות לאי מציאות הבורא הוכחות לאלוהים הוכחות לכך שאין אלוהים הוכחות לכך שיש אלוהים הוכחות למציאות הבורא הוכחות לקיום אלוהים הוכחות לקיום האל הוכחות לקיומו של אלוהים הוכחות שאין אלוהים הוכחות שאלוהים לא קיים הוכחות שאלוהים קיים הוכחות שיש אלוהים הוכחת אי מציאות הבורא הוכחת מציאות הבורא הוכחת קיום אלוהים הוכחת קיומו של אלוהים השגחה כללית השגחה פרטית טומאה יהדות תורה מצוות אלוהים יש אלוהים כללית כפירה באלוהים להאמין להאמין באלוהים להביא הוכחות להוכיח לכפור באלוהים מציאות האלוהים מציאות הבורא ניסים סיבה ותוצאה סיבתיות ספר תהילים ספר תורה ספר תורה לא נשרף ספרי קודש צירופי מקרים קדושה קיום קיום אלוהים קיומו של אלוהים תהילים תורה
אין מהות, המהות היא אין, יש אלוהים, אין אלוהים, מהו אלוהים, למה אין אלוהים, למה יש אלוהים, מהות המציאות, מכנה משותף, תורת הקבוצות, הקבוצה הגדולה ביותר, המהות של המציאות
אין מהות, המהות היא אין, יש אלוהים, אין אלוהים, מהו אלוהים, למה אין אלוהים, למה יש אלוהים, מהות המציאות, מכנה משותף, תורת הקבוצות, הקבוצה הגדולה ביותר, המהות של המציאות
... מהות, המהות היא אין, יש אלוהים, אין אלוהים, מהו אלוהים, למה אין אלוהים, למה יש אלוהים, מהות המציאות, מכנה משותף, תורת הקבוצות, הקבוצה הגדולה ביותר, המהות של המציאות מה המשמעות של הטענה שאין מהות למציאות? אליעד כהן מתחיל את הדיון בנושא ... האין. הרעיון הוא שלא ניתן לשלול מהות מבלי לתת לה הגדרה כלשהי, וההגדרה הזו הופכת להיות בעצמה מהות. אליעד נותן דוגמה עם הטענה אין אלוהים: אם מישהו אומר שאין אלוהים, בעצם עליו להבין קודם כל מהו אותו אלוהים שהוא שולל. אם המושג אלוהים מוגדר כישות האחראית לכל, מחוץ למנגנון העולם, הוא למעשה אין, כי הוא מחוץ להגדרה של דברים קיימים. ולכן לומר שאין אלוהים זה בעצם לא סותר את ההגדרה שלו, כי לפי ההגדרה, הוא לא משהו שקיים במובן הרגיל של קיום במרחב ובזמן. מהו אלוהים לפי ההסבר של אליעד כהן? אליעד מפרט שכאשר אנשים דתיים אומרים יש אלוהים, הם מתכוונים לישות ממשית, שבראה את העולם ואחראית על קיומו ותפקודו, כמו בדוגמה שבה מתארים שאלוהים אחראי על סיבוב כדור הארץ, בדומה לתפיסות ישנות או מיתולוגיות. לעומת זאת, ההסבר המדויק של אליעד לאלוהים הוא שאם אלוהים הוא מחוץ למנגנון, כלומר, הוא הסיבה הראשונית לכל הדברים, הוא בעצם כלום מבחינת ההגדרה המוחשית. הוא לא יכול להיות קיים או לא קיים במובן הפיזי הרגיל, ולכן לומר אין אלוהים מתאים בדיוק להגדרה של אלוהים כאין. האם המהות קיימת או שהיא בעצם אין? אליעד כהן מבהיר כי המושג מהות מתייחס למכנה המשותף העמוק ביותר של כל הדברים שקיימים. אי ... או ביחס לכלל המציאות. החשיבה על כל עצם או צורה מחייבת שיהיה לה גבול מסוים שמפריד אותה מדברים אחרים. עצם זה שיש לה גבול, מחייב קיום של משהו שמחוץ לה. הוא נותן דוגמה ברורה: אם אדם ינסה לחשוב רק על שולחן אחד ויחיד, בלי לחשוב על שום דבר נוסף, הוא לא יוכל להבין ... מחוץ לה. אך אם קיים עוד עצם אחד בלבד, מיד נוצרת קבוצה שמאחדת את שניהם, והקבוצה הזו היא המהות המשותפת להם. האם המהות מחייבת את קיומם של הדברים? אליעד מבהיר כי המהות לא בהכרח מחייבת את קיום הדברים, אלא המהות היא זו שנותנת להם את ההגדרה או את הגבול שבתוכו הם קיימים. כאשר אומרים יש שולחן, בעצם אומרים שיש דבר אחד שנקרא ... למשפט הידוע של דקארט, אני חושב משמע אני קיים, ואומר שהטענה אינה מדויקת. הטעות לפי אליעד היא שברגע שאומרים אני קיים, מיד מגדירים קיום של משהו נוסף - קיום של מחשבה, קיום של מודעות, או קיום של דבר שמקיף ומגדיר את העצמי. כלומר, לא ניתן לטעון קיום של משהו בלי להניח מראש
האם אלוהים מאמין באלוהים? האם אלוהים חושב שיש אלוהים? האם אלוהים יודע שהוא קיים? מי ברא את הרצון של אלוהים? איך אלוהים מודע לעצמו? מה היה לפני שאלוהים ברא את העולם? אין עוד מלבדו, האם להאמין באלוהים? שאלות על אלוהים
האם אלוהים מאמין באלוהים? האם אלוהים חושב שיש אלוהים? האם אלוהים יודע שהוא קיים? מי ברא את הרצון של אלוהים? איך אלוהים מודע לעצמו? מה היה לפני שאלוהים ברא את העולם? אין עוד מלבדו, האם להאמין באלוהים? שאלות על אלוהים
... אלוהים מאמין באלוהים? האם אלוהים חושב שיש אלוהים? האם אלוהים יודע שהוא קיים? מי ברא את הרצון של אלוהים? איך אלוהים מודע לעצמו? מה היה לפני שאלוהים ברא את העולם? אין עוד מלבדו, האם להאמין באלוהים? שאלות על אלוהים האם אלוהים מאמין באלוהים? בהרצאה זו אליעד כהן מציג שאלה מרכזית שמתייחסת למושג האלוהים והאמונה בו. הוא מתחיל בכך שהוא מעלה שאלה פרדוקסלית: האם אלוהים מאמין באלוהים? האם אלוהים חושב שיש אלוהים? האם הוא מודע לקיומו? שאלות אלה נוגעות לנושא מעמיק של תפיסת אלוהים בעיני עצמו. הסוגיה הראשונה שואל אליעד כהן, היא האם אלוהים יודע שהוא קיים. הוא מתאר את המצב שבו בני אדם טוענים אני קיים, ומסביר שמושג זה טמון בהנחה שבני אדם מבינים את קיומם רק ביחס לדברים אחרים. כלומר, אם אתה אומר אני, זה בהכרח דורש שתהיה קיימת הכרה במשהו שהוא לא אתה, כלומר, בעולם יש משהו מעבר לעצמך כדי שתוכל להרגיש את קיומך. הוא בודק את ההיגיון מאחורי המושג אני קיים והאם זה בכלל אפשרי להפעיל את זה על אלוהים. מכיוון שאלוהים, לפי הידע האנושי, הוא כל - יכול ואין שום דבר נוסף מלבדו, אליעד שואל איך ניתן להסביר את קיומו של אלוהים באופן הזה. לאחר מכן, הוא שואל האם לפני בריאת העולם, אלוהים ידע שהוא קיים, ומציין שאם כן, אז היה קיים משהו נוסף מלבד אלוהים, מה שנראה סותר את המושג של אלוהים הכל - יכול והאין - סופי. אליעד מציין כי אם
אלוהים אחד, אחדות הבורא, האם אלוהים אחד? למה אין עוד מלבדו? אמונה מונותאיסטית, אמונה באל אחד, האם יש יותר מאלוהים אחד? האם אלוהים אין סופי? מהות אחת, ריבוי אלוהים, כמה אלוהים יש? אחד אלוהינו, פוליתאיזם, אמונה באלים רבים
אלוהים אחד, אחדות הבורא, האם אלוהים אחד? למה אין עוד מלבדו? אמונה מונותאיסטית, אמונה באל אחד, האם יש יותר מאלוהים אחד? האם אלוהים אין סופי? מהות אחת, ריבוי אלוהים, כמה אלוהים יש? אחד אלוהינו, פוליתאיזם, אמונה באלים רבים
אלוהים אחד, אחדות הבורא, האם אלוהים אחד? למה אין עוד מלבדו? אמונה מונותאיסטית, אמונה באל אחד, האם יש יותר מאלוהים אחד? האם אלוהים אין סופי? מהות אחת, ריבוי אלוהים, כמה אלוהים יש? אחד אלוהינו, פוליתאיזם, אמונה באלים רבים מה ההיגיון מאחורי הטענה שיש רק אלוהים אחד? הטענה שיש רק אלוהים אחד, טענה מרכזית באמונה המונותאיסטית, נשענת על הנחה יסודית שאומרת שכל דבר בעולם הוא מוגבל, ולכן חייב להיות גורם ראשון בלתי מוגבל שיצר והגביל את כל ... בלתי מוגבלת, אשר הייתה ראשונה וקבעה את הגבולות לכל שאר הדברים - ישות זו היא האלוהים. אם אותה ישות, כלומר, אלוהים, הייתה מוגבלת בעצמה, מיד הייתה עולה השאלה מי הגביל אותה. במקרה כזה, יש לחפש אלוהים נוסף שהגביל את האלוהים הראשון, וכך תיווצר שרשרת אין - סופית של ישויות שמגבילות זו את זו. על מנת למנוע את הבעיה הזו, ההיגיון המונותאיסטי מצביע על כך שהאלוהים האמיתי חייב להיות בלתי מוגבל, אינסופי, ולכן לא יכול להיות מוגדר או מוגבל על ידי משהו אחר. כלומר, חייבת להיות נקודה ראשונה ... בעצמה אינה מוגבלת ואינה זקוקה למשהו חיצוני שיגביל אותה. למה לא יכולים להיות שני אלוהים או יותר? אם היו שני אלוהים, כל אחד מהם היה מוגבל בהכרח, שכן כל אחד היה מוגדר באמצעות העובדה שהוא לא השני. עצם הקיום של שתי ישויות נפרדות מוכיח שכל אחת מהן היא מוגבלת, שכן הן מוגדרות זו לעומת זו. מכיוון שכל מוגבל דורש מגביל חיצוני, הרי ששני אלוהים, או כל מספר של אלים רבים, דורשים הסבר לקיומם ולגבולות שלהם. כך תגיע שוב לנקודת התחלה, שבה חייב להיות אלוהים בלתי מוגבל וראשון - ולפיכך אלוהים אחד בלבד. כדי לחדד את העניין, אפשר לקחת דוגמה פשוטה יותר: אם קיימות שתי ישויות אינסופיות באמת, הן היו חייבות להתקיים אחת ... לישות אחת ויחידה. משום כך אי אפשר לדבר על ריבוי אינסופים מוחלטים באמת. לכן, אלוהים חייב להיות ישות אינסופית ויחידה, כי רק אינסוף אחד יכול להתקיים בלי להגביל את עצמו או להיות מוגבל על ידי אחר. מה הבעיה עם הטענה שאלוהים והעולם קיימים בנפרד? הטענה שאלוהים יצר את העולם והיא נפרדת ממנו גם היא בעייתית לפי ההיגיון הזה. אם קיימים שני דברים - אלוהים מצד אחד והעולם מצד שני - הרי שכל אחד מהם מוגבל על ידי
ניסים - מהם ניסים? למי מתרחשים ניסים? איך לראות ולעשות ניסים?
ניסים - מהם ניסים? למי מתרחשים ניסים? איך לראות ולעשות ניסים? מהו נס? נס = אירוע שהאדם חושב שאין שום סיבה הגיונית לכך שהאירוע יארע. אם האדם מוצא סיבה הגיונית לכך שהאירוע התרחש, הרי שהוא אינו נס. יותר מזה, אם ניתן להעלות על הדעת סיבה הגיונית כלשהי לכך שהאירוע התרחש, הרי שהוא אינו יכול להיחשב כנס. ככל שהאדם תופס יותר את קיומו של האירוע כמשהו שאינו הגיוני, כך הוא נחשב יותר לנס. למי מתרחשים ניסים? תשובה: ניסים מתרחשים למי שמעמיק את מחשבתו בהבנת מהותה של המציאות. ככל שהאדם מעמיק יותר ומבין טוב יותר את המציאות, כך הוא בעצם רואה שאין שום טבע בעולם כלל, רק הכל ניסים גמורים. הכל ניסים = הכל כולל הכל. עצם קיומו של דבר כלשהו זהו נס. עצם זה שהתודעה של האדם קיימת ושהאדם אומר אני, זה עצמו נס. הכיצד? כפי שכבר ביארתי (ראה כאן) המציאות מאחדת את הכל. כל מה שקיים קיים בתוך המציאות. המציאות מהווה את כל מה שקיים. כל מה ... האדם מתבונן בדבר הזה, הוא ממילא מבין את הנס הגדול שקיים אל מול עיניו של האדם כל יום כל היום. עצם קיומם של דברים ששונים זה מזה, זה עצמו נס, נס שאין לו הסבר לוגי כלשהו. כיצד מהות אחת, יכולה להוות דברים שונים שיראו כדברים שונים?! מאחר שאין שום דבר שאינו מלא ... עצם זה שהתודעה של האדם קיימת, זה עצמו נס. מהותה של התודעה היא מהותה של המציאות. אז כיצד זה יתכן שהאדם יכול לחוות את עצמו כחלק נפרד בתוך המציאות?! כיצד זה יתכן שהאדם אינו ... בנל, מבין כי אין שום דבר בעולם שאינו נס. הכל זה נס. הסיבה היחידה שהאדם אינו חווה את הנס הזה שקיים בכל דבר, היא רק משום חוסר התבוננות. התבוננות בדבר הזה, מעלימה את האגו ואת הגאווה של האדם ובמקומה באה ענווה. השקר ... לאדם להבין את ערכו האמיתי, ולראות את הניסים במו עיניו. האמת מאפשרת לאדם לחוות את הניסים בכל ההוויה שלו. עצם ההוויה של האדם, זה עצמו נס. כיצד המציאות יכולה להוות ממהותה דבר שנראה כשונה ממהותה?! בכל מקרה, התבוננות בנל גורמת לאדם להבין, שהכל זה נס גמור. כך, שמי רואה ניסים? מי שמתבונן בהם. ...
ניסים / לחולל ניסים - מה טוב יותר מאשר לחולל ניסים? מי לא רוצה כוחות על?
ניסים לחולל ניסים - מה טוב יותר מאשר לחולל ניסים? מי לא רוצה כוחות על? ניסים. לפעמים רוצה האדם שתהיה לו את היכולת לחולל ניסים ולשנות את המציאות ולשלוט בה כרצונו. ואם נתבונן בעניין היטב, ... וכיוב, הרי שעדיין אין קשר בין כך לבין האושר. ואושר אמיתי, הוא להגיע למצב, שבו האדם מרגיש ככ טוב, עד שאפילו לא עולה על דעתו לרצות לשנות את המציאות. ונסכם: הנס האמיתי, הוא כאשר האדם מרגיש שכל מה שקורה לו זה ניסים. ועל ידי זה הוא מרגיש ככ טוב, והוא לא זקוק לשום ניסים נוספים. ...
ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?
ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?
... מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה? האם מתן תורה אכן התרחש במציאות? הוויכוח סביב השאלה האם מתן תורה ויציאת מצרים התרחשו במציאות מתנהל בין אלו שטוענים שהסיפורים הללו אכן התרחשו, לבין אלו שמכחישים אותם וטוענים שהם לא התרחשו. לכאורה, משמעות הוויכוח פשוטה: אם מתן תורה באמת קרה, אז יש אלוהים ויש מצוות שאותן צריך לקיים, ואם לא היה, אז לא חייבים לקיים מצוות ואין מחויבות דתית. אך למעשה, אליעד כהן טוען שזה ויכוח סרק ומיותר לגמרי, משום שאין שום משמעות אמיתית לשאלה האם הניסים הללו אכן התרחשו. מהי משמעות הניסים והאם הם מוכיחים את קיומו של אלוהים? אליעד מסביר שהדתיים כל הזמן מנסים להוכיח את קיומו של אלוהים דרך הניסים, בטענה שאם מתרחשת תופעה בלתי מוסברת, היא מוכרחה להיות פעולה של אלוהים. מתן תורה מתואר כאירוע מלא אותות ומופתים שמוכיחים לכאורה את קיומו של כוח עליון. עם זאת, אליעד מדגיש שבעצם, אף אירוע לא מהווה הוכחה מוחלטת לשום דבר. הוא מדגים שהטענה של הדתיים - לפיה נס בהכרח אינו יכול להיות אקראי - אינה נכונה בהכרח. הוא טוען כי גם אם מישהו אומר שאלוהים גרם לנס, עדיין נשאלת השאלה מדוע אלוהים רצה לעשות דווקא את הנס הזה, וכל תשובה לכך מובילה שוב לשאלה נוספת, ובסוף לתובנה שהכל בעצם אקראי. מדוע הרצון של אלוהים נתפש כאקראי? כאשר אליעד בוחן את הרעיון לפיו אלוהים החליט לעשות
הקוונטים, יקומים מקבילים, הזיכרון האנושי, סיבתיות, חלומות, ניסים, תודעת על, טוב אמיתי, אמת יוצרת סבל
הקוונטים, יקומים מקבילים, הזיכרון האנושי, סיבתיות, חלומות, ניסים, תודעת על, טוב אמיתי, אמת יוצרת סבל
... יקומים מקבילים, הזיכרון האנושי, סיבתיות, חלומות, ניסים , תודעת על, טוב אמיתי, אמת יוצרת סבל כיצד להפוך חיסרון ליתרון ומה הקשר לאושר? אליעד כהן ... אליעד כהן מפרט צעדים מעשיים ליישום השיטה: לזהות את החיסרון, את מה שחסר לך בחיים כרגע. לשאול את עצמך מדוע זה בכלל מפריע לך ולנסות להבין לעומק את הסיבה האמיתית. לערער על המחשבה שאומרת שהמצב הזה שלילי. לשאול שאלות כמו מי אמר שזה רע? או אולי ... לשינוי העבר? אליעד מסביר שהרעיון הקוונטי אינו נעצר רק בהווה. הטענה היא שכאשר האדם מתבונן במשהו בהווה, הוא גם מעצב כביכול את העבר שלו כך שיתאים לתוצאה הנוכחית. לדוגמה, אם מסתכלים על קיר ורואים אותו כקיים, נוצרת מציאות שבה בעבר כבר קרו אירועים שהובילו להיווצרות הקיר. אבל ההסבר לפי התורה הקוונטית הוא שכל האירועים הללו נוצרים כזיכרון ברגע ההתבוננות. האדם פתאום מקבל תודעה שיש ... תשובות אפשריות: 1. הסתברותית: ייתכן שיש אין סוף אפשרויות, ורק באפשרות מסוימת נראה שכולם רואים את אותו הדבר. 2. הסבר אחר טוען שהאדם בכלל לא יכול להוכיח שאחרים קיימים או שיש להם תודעה. ייתכן שכל הסובבים הם חלק מהדמיון שלו, כמו בחלום, שבו גם נראה שכולם רואים את אותו שולחן, אבל בפועל אלו דמויות בחלום של החולם. מדוע אי אפשר להוכיח שאחרים תופסים את המציאות כמוני? אליעד נותן את דוגמת החלום: בחלום, נדמה שיש אנשים שונים, ... לא היה שלך, עדיף שתדע שזה לא שלך מאשר להיאחז באשליה. בסוף, אם אתה מגלה שאתה לא באמת מאבד כלום כי גם אתה נברא כרגע, המשמעות מתבררת בדרך חדשה. מדוע סיבתיות לא בהכרח אמיתית? לפי השיחה, האדם מניח שיש רצף זמן וסיבה ותוצאה. למשל, אם אני רוצה לחתוך נייר ואחר כך חותך אותו, האדם מקשר את הרצון ... לא באמת מחייב שתהיה פעולת חיתוך. הכל מתחבר רק בחוויה של רצף. האלטרנטיבה היא שתמיד נוצר עכשיו זיכרון של אתמול רציתי וחתכתי, אבל אי אפשר באמת להוכיח שרצף הזמן קיים אובייקטיבית. איך התפיסה הזו משנה את ההסתכלות על רצון ומאמץ? אם כל דבר ... יש כאן שתי רמות מבט: 1. ברמה של העולם היומיומי, האדם משוכנע שהוא בוחר ופועל ומרגיש שיש תכלית ומטרה למעשיו. 2. ברמה העמוקה, הכל מתהווה בלי קשר לסיבה ותוצאה, והאדם אינו יכול להוכיח שהוא המקור לפעולותיו. מה משמעות חוויית הזמן שכולם נוטים להאמין בה? אדם חווה שהדברים ממשיכים מרגע לרגע, ולכן נדמה שיש המשכיות לעבר. אבל לפי ההסבר, ברגע ... אותו בית, אבל מי אמר שלא רק עכשיו נוצר לו הזיכרון כמי שראה את הבית אתמול. האם כולם רואים בדיוק אותו שולחן ואותה מציאות? לפי השיחה, לא באמת אפשר להוכיח שכולם רואים אותו שולחן. האדם רואה אנשים ואומר הם רואים שולחן, אבל מנקודת המבט שלו, גם זה ... בפועל כולם דמויות דמיוניות בחלומו של החולם. מדוע רעיון זה עשוי לגרום לאדם לאבד את תחושת הרצון והמאמץ? האדם מרגיש שאם הכל מתהווה מעצמו, ואין באמת סיבתיות מחייבת, אז לכאורה אין טעם להתאמץ כי הכל כבר נקבע. אבל באותה נשימה, עצם השאלה למה להתאמץ קיימת, כי עדיין יש בו חלק שחווה בחירה ורצון. ברמה המעשית, הוא ממשיך לתפקד על פי סיבה ותוצאה, כי ככה המערכת שלו בנויה כרגע. איך קשור אלוהים להבנת הסופר פוזיציה והזמן? אליעד אומר שהאדם, מצד מהותו, הוא אלוהים שיוצר את הכל, אבל מצמצם את עצמו כדי לחוות עולם מוגבל. זה כמו אדם חולם חלום: החולם יכול לשלוט בכל האירועים אם ירצה, אבל כשהוא בתוך החלום הוא מרגיש מוגבל. כך, האדם הוא לכאורה אלוהים שחווה את עצמו כאדם קטן ולא זוכר שהוא זה שמייצר את הזמן, המקום, וגם את התחושה שהוא לא אלוהים . האם באמת בחרנו להיות כך? עולה השאלה: אני לא זוכר שבחרתי להגביל את עצמי, אז איך זה יכול להיות שאני האלוהים? התשובה המוצעת היא שאם אתה אלוהים, אתה יכול גם לבחור לשכוח שבחרת, כדי לחוות מציאות מוגבלת. החלוקה הזו למדרגות היא כמו בחלום: מבחינתך בחלום אינך זוכר שהכל אתה, אבל בפועל אתה המקור לחלום. מה התועלת בחקירה זו של אני ואלוהים? התועלת, לפי אליעד, היא שההבנה העמוקה יכולה לשחרר את האדם מהסבל שנובע מהאחיזה הנפרדת ... לי מהאמת, הוא לא באמת מצליח להעלים את פחדיו. לדוגמה, אם הוא פוחד שמשהו יקרה למשפחתו, הוא לא מרגיע את עצמו על ידי שקר פנימי של אין ממה לפחד בלי להאמין בזה באמת. כדי להרגיש טוב באופן מוחלט, צריך להגיע לאמת מוחלטת שחורגת מהגדרות הרגילות של זמן, מקום, סיבתיות והפרדה. מה הקושי בהבנת הרעיון של יש ואין בו זמנית? כאשר מתקדמים לחקירה עמוקה מגיעים ... לפני לאחרי, או בין אפשרות אחת לאחרת. המסע הוא לברר בשכל הרגיל עד שמגיעים למצב שבו נשברת ההנחה שהיש והאין נפרדים, ואז חווים שהדברים אחד. למה נושא הנס וההתערבות העל - טבעית עולה כאן? אדם שאל על ניסים. אליעד הסביר שנס הוא אירוע שאנו לא מבינים את החוקיות שלו, ובכלל אין הכרח שקורה כאן משהו על - טבעי. בעולם שבו הכל מתהווה לפי רצון האל או הכוח הראשוני, אין שום הבדל בין נס לבין טבע, כי הכל קורה בכל רגע לפי מה שהכוח הזה מחליט. לכן גם תפילה, כביכול, אינה גורמת ... אותה מהות. כיצד רבי נחמן משתלב בכל ההסברים האלה? אליעד מזכיר את רבי נחמן ומסביר שרבי נחמן דיבר על כך שלצדיקים יש עיני השם, כלומר, שכל גדול או מבט אלוהי על המציאות. בשלב גבוה, אדם יכול לחוות את עצמו דרך השכל הזה, וחווים שכל שבו אין הבדל בין עושה הפעולה לנפעל. רבי נחמן גם אמר שלא צריך שום השתדלות אם מבינים את האמת בשלמות, כי מנקודת מבט אלוהית אין בכלל שינוי מאין ליש. מדוע האדם ממשיך לחוות
ניסים - למה ניסים קורים, רק לאנשים *טיפשים*?
ניסים - למה ניסים קורים, רק לאנשים טיפשים? ובו יתבאר, למה מעולם לא קרו ולא קורים ולא יקרו ניסים לאנשים חכמים. ולמה ניסים קורים ואפילו הרבה ניסים יכולים לקרות, לאנשים שהם טועים מחשבתית. וככל שהאדם יותר חסר הבנה וטועה מחשבתית, כך גדול הסיכוי, שיקרו לו ניסים (וגם כמובן אסונות לא הגיוניים). ונס, הוא כל דבר שהוא שלא כדרך הטבע. כי המציאות שלנו פועלת עפ חוקיות כלשהי. וכל דבר שקורה לפי החוקיות של המציאות שלנו, הוא לא נקרא נס, אלא הוא נקרא דרך הטבע. אבל כאשר קורה לאדם איזה דבר, שנראה לו לאדם שהדבר הזה הוא לא עפ דרך הטבע, אז האדם קורה לדבר הזה נס . ומי שיפקח קצת את עיניו יבין מיד, כי נס, הוא בסך הכל ביטוי לכך שהאדם לא מבין את המציאות. כי המציאות כולה, פועלת עפ חוקיות אחת. ויש שכל אחד, שהוא מפעיל את כל האירועים כולם, עפ אותו השכל תמיד. כי השכל של אלוהים, לא משתנה אף פעם, ורק הביטוי של השכל שלו משתנה. ואולי למציאות אין שכל כלל, והכל אקראי? אלא שאז הכל אקראי תמיד, ללא שום שכל כלל. ואולי גם, יש שכל אחר, שבו הסיבתיות והאקראיות הם אחד. והנה, יש רק אחת משתי אפשרויות. והאפשרות הראשונה היא, שהאדם מבין את השכל ואת החוקיות ... את השכל ואת החוקיות שלפיה מתנהג העולם שלנו תמיד, הוא נחשב לחכם אמיתי, ואצלו כמובן, לא יכולים לקרות באמת שום ניסים כלל, אלא רק דברים שנראים כניסים, למי שלא מבין את ההיגיון שלהם. כי כאשר האדם מבין תמיד את השכל ... ממילא שום אירוע לא נראה בעיניו, כחריג יותר או פחות משאר האירועים, כמו שעבור המציאות עצמה, שום דבר לא נראה לה נס, מנקודת המבט שלה. וממילא לא שייך שהוא יחשוב שיש ניסים כלשהם. כי הכל פועל תמיד לפי אותה החוקיות. אבל כאשר האדם הוא טועה וחושב שהוא מבין את חוקי העולם שלנו, למרות שהוא לא באמת מבין את החוק הראשי, שכל החוקים הם ביטוי שלו, אדם כזה עלולים לקרות לו ניסים. דהיינו, שעלולים לקרות לו אירועים, שהוא לא יבין את החוקיות שלהם. ולא זו אף זו, אלא שיראה לו כאילו קרה משהו, שהוא שונה מהחוקיות הרגילה שלפיה מתרחשים האירועים. והאדם לא מבין, שאם קורה לו נס, דהיינו, אירוע שהוא לא מסוגל להסביר את החוקיות שלפיה הוא קרה, הרי שזה אומר שהוא חסר הבנה. ואולי ... יש פחות דברים שהוא מבין, וממילא כך יותר דברים נראים בעיניו כניסים, למרות שיש להם הסבר הגיוני. ובסיכומו של דבר, ניסים קורים רק למי שלא מבין את כל המציאות באמת. כי מי שהוא איש אמת, הוא מבין את כל המציאות תמיד, וממילא לא קורים לו שום ניסים כלל. ואפילו מי שהוא איש אמת קצת, גם הוא לא קורים לו ניסים כלל. משום שהוא מבין, שהוא לא מבין את החוקיות של המציאות, ואז ממילא שום דבר לא נראה לו, יותר או ...
מיסטיקה, רבי נחמן מברסלב, מיסטיקנים, ברסלב, מפורסמים של שקר, ניסים
מיסטיקה, רבי נחמן מברסלב, מיסטיקנים, ברסלב, מפורסמים של שקר, ניסים
... רבי נחמן מברסלב, מיסטיקנים, ברסלב, מפורסמים של שקר, ניסים מהם הרעיונות המרכזיים בשיחה על מיסטיקה, רבי נחמן מברסלב והניסים? בשיחה הזו, אליעד כהן עוסק במספר נושאים מרכזיים בתחום המיסטיקה, מתמקד בפרסומים ובתפיסות סביב רבי נחמן ... או בעלי ערך רוחני אמיתי. הכוונה כאן היא לפעמים לתופעות שיכולות להיראות כקסמים או ניסים, אך אין בהן בהכרח קשר אמיתי לאמונה. הדבר הראשון שמדובר עליו הוא האמונה בניסים. הוא מציין שהרבה אנשים כיום מאמינים בניסים, וזה נהפך להיות סוג של תחרות בין רבנים ואנשים המאמינים בעבודת ניסים. ככל שמישהו עושה יותר ניסים, כך הוא נחשב ליותר רוחני או בעל יכולת רוחנית חזקה יותר. בנוגע לרבי נחמן מברסלב, אליעד מציין כי רבי נחמן היה מאוד מודע לכך שעשיית ניסים אינה בהכרח סימן לאמונה אמיתית או לכוח רוחני עליון. הוא טוען כי אנשים שמבצעים ניסים פשוט מאמינים בהם בצורה כנה, אך זה לא בהכרח אומר שהם בעלי יכולות רוחניות עליונות. בהמשך, אליעד כהן מדבר על הכסף והרווח האישי שעשוי להיות קשור באנשים שמבצעים ניסים. לדבריו, אנשים מסוימים עשויים להיות בעלי מראה של מקובלים שמבצעים ניסים, אך למעשה הם מנצלים את האמונה של אחרים לצורך אישי או רווח פיננסי. הדיבור על ניסים עובר לפיה שתופעה זו עשויה להיות לא יותר מאמונה פשוטה או אשליה, שמסבירה את ההתפשטות של רעיונות כאלו, גם אם הם לא מבוססים על עקרונות אמיתיים. לבסוף, ... מבהיר שברוב המקרים מדובר בהשליה או טעויות תפיסתיות, שבהן אנשים מאמינים שהם חווים ניסים או מצבים רוחניים מדהימים, אך למעשה מדובר בתופעות שאין להם שום קשר לאמת הרוחנית או לרוחניות אמיתית. מיסטיקה? רבי נחמן מברסלב ניסים תפיסת הניסים של רבי נחמן האמונה בניסים מיסטיקנים מזויפים האם ניסים אמיתיים? ...
כוחות על טבעיים, מעשי ניסים, שרלטנים, מפורסמים של שקר, רבי נחמן מברסלב, מתקשרים, ועשית ככל אשר יורוך, רבנים, מיסטיקנים, כישופים, מכשפים, שרלטנות, שכר מנהלים, תיאום אינטרסים
... על טבעיים, מעשי ניסים, שרלטנים, מפורסמים של שקר, רבי נחמן מברסלב, מתקשרים, ועשית ככל אשר יורוך, רבנים, מיסטיקנים, כישופים, מכשפים, שרלטנות, ... העל טבעיים והמיסטיקה שהוזכרו בהרצאה? ההרצאה עוסקת בכוחות העל טבעיים, מעשי ניסים ושרלטנות. אחד מהנושאים המרכזיים שנדונים בה הוא הקיום של כוחות על טבעיים שמקורם במיסטיקה ובכישופים, כמו היכולת לשלוט במציאות באמצעות מחשבות או לגרום לתופעות טבעיות להתרחש. ... אדם יכול להטעות אחרים לחשוב שהוא גורם לתופעה, כאשר למעשה הוא רק גרם להם להאמין בכך, והגשם לא נגרם על ידי כוחו המיוחד. זהו סוג של מניפולציה מנטלית שבה משתמשים לעיתים רבות אנשים המתחזים כבעלי כוחות על טבעיים. האם רבי נחמן מברסלב התנגד לפופולריות של ניסים? במהלך ההרצאה הוזכר גם רבי נחמן מברסלב, שהיה בקיא בניסים ובמהותם. אליעד מציין כי רבי נחמן עמד מול המיסטיקה של אותם ימים, וייחס חשיבות רבה להבדל בין ניסים אמיתיים לניסים שנעשו על ידי שרלטנים. רבי נחמן התריע מפני אנשים שנפלו בפח של מניפולציות, ודיבר על החכמה שביצוע ניסים מבלי לקבל עליהם קרדיט ציבורי. הוא לא ראה את הניסים כאמצעי להשגת תהילה או כוח, אלא דווקא כדבר שמסתיר את מקורם האמיתי. רבי נחמן עצמו, כך נטען בהרצאה, ידע לבצע ניסים אבל לא לקח עליהם קרדיט, אלא שמר את הזכות הזאת לאחרים. המוטיב המרכזי בהבנתו היה שלא תמיד צריך להראות לכולם מה עשית, ... במקרים רבים, המיסטיקנים משתמשים בתרמיות פסיכולוגיות כדי לגרום לאנשים להאמין שהם יכולים לשלוט בכוחות על טבעיים, אך הם בעצם מסתמכים על הטעיית מחשבות ועל מניפולציות רגשיות. בין אם מדובר ביכולת ... אחרים או לשלוט במזג האוויר, המתקשרים משתמשים בכוחותיהם המובילים אנשים להאמין שהם בעלי כוחות קסומים. ישנן דוגמאות רבות לכך ששרלטנים מצליחים להשפיע על קהל גדול של אנשים וליצור תחושת עליונות על ... לפוליטיקה. אחד מההיבטים הנדונים הוא התיאום בין אינטרסים אישיים לבין האמונה בכוחות על טבעיים. ישנה הבנה שבעולם הפוליטי, לא פעם יש שימוש במיסטיקה כדי להשפיע על הציבור ולמנף את הכוחות הללו לטובת השגת מטרות פוליטיות או כלכליות. המסקנה הכללית היא שיש סוג של שקר שמקבל תוקף בעיני הציבור, והשקר הזה הופך לאמת מבלי שנבדוק את מקורותיו האמיתיים. בהרצאה מתוארת גם ... מושפעים משקרים אלו? ההרצאה מציעה למי שמפוקפק לגבי אמיתות כוחות על טבעיים או ניסים, לשאול תמיד שאלות, כמו: מי מאשר את הדברים? האם מדובר במישהו שיכול להוכיח את טענותיו או שמא מדובר בשקר שטמון במניפולציה של אחרים? הדוגמה שניתנת כאן היא השאלה על רבנים שמועצמים בגלל השפעתם הציבורית, ומופיעה השאלה מי מאשר? - כלומר, האם יש אישור חיצוני או הוכחה לכוחותיהם. כיצד קשור המנהיג הכלכלי לכוחות על טבעיים? באחד החלקים נדונה גם השאלה כיצד המנהיגים הכלכליים והפוליטיים ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על צירופי מקרים, ניסים, ספר תהילים, השגחה פרטית, אמונה באלוהים, להאמין באלוהים, אקראיות, סיבתיות, ספרי קודש, ספר תורה לא נשרף, הוכחות לקיום אלוהים, הוכחות שיש אלוהים, השגחה כללית
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להיות מאושר ושמח? איך לקבל החלטות? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם גירושין? איך להעביר ביקורת בונה? איך למצוא זוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לא להישחק בעבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בזוגיות? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפרש חלומות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך ליצור אהבה? איך לחנך ילדים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? דיכאון? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם אפשר לדעת הכל? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם הכל אפשרי? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם המציאות היא טובה או רעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם באמת הכל לטובה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? איך להיות מאושר? מה המשמעות של החיים? האם יש או אין אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי למנהלים, מומלץ, מאמן אישי לחיים ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.0781 שניות - עכשיו 23_06_2025 השעה 21:27:46 - wesi1