9:20מושגים בקבלה, מה זה סתימאה? השכל של אלוהים, החוכמה של אלוהים, עולם האצילות, ארבעת העולמות, עשר הספירות, ספירת החוכמה, ספירת הכתר, מה זה EIP? מוחא סתימאה, עתיקא סתימאה, חכמה סתימאה, עילאה סתימאה
מה זה סתימאה?
ההסבר על המושג "סתימאה" מתחיל עם ההבנה של המילה בעולמות הקבלה. באופן כללי, "סתימאה" מקורה במילה "סתום" בעברית, אולם לא מדובר ב"סתום" במובן של חוסר בהירות או חוסר ידע. אלא, סתימאה מתארת מצב שבו משהו נמצא במצב של הסתתרות מוחלטת, שאין לגשת אליו או להבין אותו.
מהו מוחא סתימאה?
"מוחא סתימאה" הוא מושג חשוב בקבלה, שמזוהה עם עקרונות רוחניים גבוהים. המושג הזה מתאר את הספירה הגבוהה ביותר של חוכמה בעולם האצילות, שהיא החכמה שבכתר. ה"ספירה" הזאת אינה ניתנת להבנה אנושית, שכן היא אינה נגלית בפני נבראים. על פי תורת האר"י, זו הספירה שנמצאת בפרצוף "אריך אנפין", כלומר, הממד העליון ביותר של הבריאה.
מהו עולם האצילות?
עולם האצילות, שמוכר כאחד מארבעת העולמות בקבלה (אצילות, בריאה, יצירה ועשייה), נחשב לעולם הגבוה ביותר. בעולם הזה, החוכמה וההוויה אלוקית נמצאים במצב כמעט בלתי נגיש לאדם, והשפעתו על הנבראים מאוד מצומצמת. עיקר עולמו של האצילות הוא עולם הרוחניות והאור האלוקי, וממנו נגזרות יתר הספירות בעולם.
ההבדל בין חוכמת האצילות לחוכמה שלנו
חוכמת האצילות, שנקראת גם "חכמה עילאה", היא חכמה רוחנית גבוהה שנמצאת בעולם האצילות. עם זאת, מדובר בחוכמה שלא ניתנת להבנה מלאה על ידי בני האדם. הספירה הזו אינה באה לידי גילוי עבור הנבראים, כלומר, לא ניתן להגיע אליה בצורה ישירה. היא בעצם החוכמה העליונה של הקב"ה, שמבחינת בני האדם היא בלתי ניתנת להכלה.
ההסבר על סתימאה בחיים הרוחניים
המילה "סתימאה" מציינת את הרעיון של משהו שהוסתר בכוונה ולא נגיש להבנה או גילוי. על פי הקבלה, מושג זה מתאר את המוח האלוקי שבו כל הדברים מתחילים, אך אינם ניתנים להגעה או הבנה ישירה. "סתימאה" מתארת את האי - יכולת להבין את האלוקות כפי שהיא נמצאת במדרגת החוכמה הגבוהה ביותר. לכן, החכמה הזו נחשבת לסתומה, כלומר, לא ניתן לגשת אליה או להבין אותה בצורה ישירה.
האם כל אדם יכול להבין את הקבלה?
אליעד כהן מסביר כי אף אחד לא יכול להבין את המושגים הללו בצורה ישירה או בקלות, כי זהו תהליך רוחני עמוק ומורכב. הוא מתאר את המצב שבו האדם מנסה להבין את האלוקות דרך מדרגות גבוהות, ושם נמצא הקושי להבין את המשמעות של הדברים. אליעד מבצע השוואה בין האדם שמנסה להבין את קבלת האצילות לבין איש רוחני שמנסה להבין את האמת האמיתית, כשכל ניסיון כזה נתקל בקירות של סתימאה שאין דרך לעבור אותם.
מהם המושגים הקשורים לקבלה? מיהו ה"מורה הרוחני"?
יש במקביל ביקורת כלפי מורים רוחניים שנראים כחוזרים על רעיונות מבלי להבין אותם באמת, או שמציעים פתרונות שמטשטשים את הדרך האמיתית להגשמה רוחנית. אליעד כהן מציע כי הדרך האמיתית להגיע להבנה רוחנית אינה בעזרת אחרים ש"תומכים" בתפיסותיהם, אלא באמצעות חוויה אישית וישירה, של חיפוש אחרי הפנמה פנימית של המידע הרוחני.
ההבהרה לגבי חוכמת "סתימאה"
חוכמת סתימאה היא לא חכמה שהאדם יכול ללמוד בקלות או להבין ישירות. היא כזאת שאין לגשת אליה בתודעה רגילה, ולכן האדם שרוצה להתקרב אליה צריך להימנע מהשפעות חיצוניות. כל הניסיון להבין את המוח האלוקי, את עקרונות הקבלה, עשוי להיתקל במכשולים וסתימות שמונעות הבנה של הדבר על פניו.
ההסבר על המושג "סתימאה" מתחיל עם ההבנה של המילה בעולמות הקבלה. באופן כללי, "סתימאה" מקורה במילה "סתום" בעברית, אולם לא מדובר ב"סתום" במובן של חוסר בהירות או חוסר ידע. אלא, סתימאה מתארת מצב שבו משהו נמצא במצב של הסתתרות מוחלטת, שאין לגשת אליו או להבין אותו.
מהו מוחא סתימאה?
"מוחא סתימאה" הוא מושג חשוב בקבלה, שמזוהה עם עקרונות רוחניים גבוהים. המושג הזה מתאר את הספירה הגבוהה ביותר של חוכמה בעולם האצילות, שהיא החכמה שבכתר. ה"ספירה" הזאת אינה ניתנת להבנה אנושית, שכן היא אינה נגלית בפני נבראים. על פי תורת האר"י, זו הספירה שנמצאת בפרצוף "אריך אנפין", כלומר, הממד העליון ביותר של הבריאה.
מהו עולם האצילות?
עולם האצילות, שמוכר כאחד מארבעת העולמות בקבלה (אצילות, בריאה, יצירה ועשייה), נחשב לעולם הגבוה ביותר. בעולם הזה, החוכמה וההוויה אלוקית נמצאים במצב כמעט בלתי נגיש לאדם, והשפעתו על הנבראים מאוד מצומצמת. עיקר עולמו של האצילות הוא עולם הרוחניות והאור האלוקי, וממנו נגזרות יתר הספירות בעולם.
ההבדל בין חוכמת האצילות לחוכמה שלנו
חוכמת האצילות, שנקראת גם "חכמה עילאה", היא חכמה רוחנית גבוהה שנמצאת בעולם האצילות. עם זאת, מדובר בחוכמה שלא ניתנת להבנה מלאה על ידי בני האדם. הספירה הזו אינה באה לידי גילוי עבור הנבראים, כלומר, לא ניתן להגיע אליה בצורה ישירה. היא בעצם החוכמה העליונה של הקב"ה, שמבחינת בני האדם היא בלתי ניתנת להכלה.
ההסבר על סתימאה בחיים הרוחניים
המילה "סתימאה" מציינת את הרעיון של משהו שהוסתר בכוונה ולא נגיש להבנה או גילוי. על פי הקבלה, מושג זה מתאר את המוח האלוקי שבו כל הדברים מתחילים, אך אינם ניתנים להגעה או הבנה ישירה. "סתימאה" מתארת את האי - יכולת להבין את האלוקות כפי שהיא נמצאת במדרגת החוכמה הגבוהה ביותר. לכן, החכמה הזו נחשבת לסתומה, כלומר, לא ניתן לגשת אליה או להבין אותה בצורה ישירה.
האם כל אדם יכול להבין את הקבלה?
אליעד כהן מסביר כי אף אחד לא יכול להבין את המושגים הללו בצורה ישירה או בקלות, כי זהו תהליך רוחני עמוק ומורכב. הוא מתאר את המצב שבו האדם מנסה להבין את האלוקות דרך מדרגות גבוהות, ושם נמצא הקושי להבין את המשמעות של הדברים. אליעד מבצע השוואה בין האדם שמנסה להבין את קבלת האצילות לבין איש רוחני שמנסה להבין את האמת האמיתית, כשכל ניסיון כזה נתקל בקירות של סתימאה שאין דרך לעבור אותם.
מהם המושגים הקשורים לקבלה? מיהו ה"מורה הרוחני"?
יש במקביל ביקורת כלפי מורים רוחניים שנראים כחוזרים על רעיונות מבלי להבין אותם באמת, או שמציעים פתרונות שמטשטשים את הדרך האמיתית להגשמה רוחנית. אליעד כהן מציע כי הדרך האמיתית להגיע להבנה רוחנית אינה בעזרת אחרים ש"תומכים" בתפיסותיהם, אלא באמצעות חוויה אישית וישירה, של חיפוש אחרי הפנמה פנימית של המידע הרוחני.
ההבהרה לגבי חוכמת "סתימאה"
חוכמת סתימאה היא לא חכמה שהאדם יכול ללמוד בקלות או להבין ישירות. היא כזאת שאין לגשת אליה בתודעה רגילה, ולכן האדם שרוצה להתקרב אליה צריך להימנע מהשפעות חיצוניות. כל הניסיון להבין את המוח האלוקי, את עקרונות הקבלה, עשוי להיתקל במכשולים וסתימות שמונעות הבנה של הדבר על פניו.
- מה זה סתימאה?
- מהו מוחא סתימאה?
- מהו עולם האצילות?
- ההבדל בין חוכמת האצילות לחוכמה שלנו?
- האם כל אדם יכול להבין את הקבלה?
לא יראני האדם וחי, שקרים של מורים רוחניים, למה לא להאמין למורים רוחניים?
מוחא סתימאה
מוחא סתימאה (והיא לשון הזהר? ובר"ת: מו"ס, ובכתבי האר"י ז"ל נקרא ג' רישין דאריך אנפין ובר"ת: ג"ר דא"א) היא בחינה גבוהה באלוקות, שהיא המקור לספירת החכמה הנגלית שבעולם האצילות. מבואר שהיא ספירת החכמה שבכתר, שהיא ספירת החכמה של פרצוף אריך אנפין.
ענינו
על ספירת החכמה של עולם האצילות שהיא חכמה עילאה נאמר כי היא "חכים ולא בחכמה ידיעא" שאין ספירת החכמה של עולם האצילות באה בבחינת גילוי לנבראים. אולם, אף חכמה עילאה נחשבת כעשיה גשמית לפני הקב"ה, כמו שנאמר "כולם בחכמה - עשית". ומובן שאף לחכמה עילאה יש שורש שממנו נמשכה בכתר של עולם האצילות. ובחינת זו נקראת בשם "מוחא סתימאה", ונקראת בשם "מוח" אלא שאינה באה כלל לידי גילוי, ולכן נקראת בשם "סתימאה". ומבואר כי זהו ספירת החכמה של אריך אנפין.
מוחא סתימאה
מוחא סתימאה (והיא לשון הזהר? ובר"ת: מו"ס, ובכתבי האר"י ז"ל נקרא ג' רישין דאריך אנפין ובר"ת: ג"ר דא"א) היא בחינה גבוהה באלוקות, שהיא המקור לספירת החכמה הנגלית שבעולם האצילות. מבואר שהיא ספירת החכמה שבכתר, שהיא ספירת החכמה של פרצוף אריך אנפין.
ענינו
על ספירת החכמה של עולם האצילות שהיא חכמה עילאה נאמר כי היא "חכים ולא בחכמה ידיעא" שאין ספירת החכמה של עולם האצילות באה בבחינת גילוי לנבראים. אולם, אף חכמה עילאה נחשבת כעשיה גשמית לפני הקב"ה, כמו שנאמר "כולם בחכמה - עשית". ומובן שאף לחכמה עילאה יש שורש שממנו נמשכה בכתר של עולם האצילות. ובחינת זו נקראת בשם "מוחא סתימאה", ונקראת בשם "מוח" אלא שאינה באה כלל לידי גילוי, ולכן נקראת בשם "סתימאה". ומבואר כי זהו ספירת החכמה של אריך אנפין.