תיקון הכללי, שמירת הברית, תיקון הברית, פגם הברית, רבי נחמן מברסלב, מהו תיקון הכללי? שמירת מצוות, תיקון המחשבה, יהדות, קריאת תהילים, גיהנום, גן עדן, שכר ועונשתיקון הכללי, שמירת הברית, תיקון הברית, פגם הברית, רבי נחמן מברסלב, מהו תיקון הכללי? שמירת מצוות, תיקון המחשבה, יהדות, קריאת תהילים, גיהנום, גן עדן, שכר ועונש מהו תיקון הכללי לפי רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר את מושג התיקון הכללי, שנקשר בשמו של רבי נחמן מברסלב. לפי הפשט המקובל, התיקון הכללי הוא דרך לתקן את מה שמכונה פגם הברית. ברובד הפשוט, מסבירים שכאשר אדם פוגם בברית, כביכול אין לכך תיקון לפי ספר הזוהר, אבל רבי נחמן אמר שלדבר הזה יש דווקא פתרון והוא נקרא התיקון הכללי. התיקון כולל קריאה של עשרה פרקי תהילים מסוימים, מתן צדקה, ופעולות פשוטות נוספות. בפשטות, זהו פתרון קצר, נוח, ופשוט לתיקון עבירות, במיוחד בתחום פגם הברית. למה אנשים זלזלו בתיקון הכללי של רבי נחמן? אליעד מסביר שכאשר אנשים הגיעו לרבי נחמן לקבל תיקון לעבירות שעשו, הם היו מצפים לתיקונים מורכבים, כגון צום ממושך, תעניות, ייסורים קשים וסיגופים רבים. דווקא כאשר רבי נחמן הציע תיקון פשוט של קריאת תהילים או נתינת צדקה והמליץ להיות בשמחה, האנשים זלזלו ולא האמינו ביכולת של תיקון כה פשוט למחוק עבירות חמורות. רבי נחמן הבין את הקושי שלהם להאמין שתיקון פשוט יכול באמת לתקן אותם, ולכן הוא הציע את התיקון הכללי כחלק מרחמנותו עליהם, במטרה לעזור להם להתמודד עם הפרנויות שהיו בראשם לגבי עונשים, גיהנום, וגנאי לעולם הבא. הוא אף התייחס לחוסר האמונה שלהם בפשטות הזו כבעיה העיקרית - כחטא נוסף בפני עצמו. מה המשמעות העמוקה של התיקון הכללי לפי ליקוטי מוהרן תורה כט? אליעד מדגיש כי אם רוצים להבין לעומק את המשמעות האמיתית של התיקון הכללי, צריך לפנות לתורה כט חלק א בספר ליקוטי מוהרן של רבי נחמן. שם הוא מסביר שהתיקון הכללי האמיתי הוא בעצם תיקון המחשבה. לפי תורה זו, כל הבעיות של האדם נובעות מכך שהוא חושב באופן מוטעה. תיקון הברית הוא רק דוגמה פרטית לבעיה כללית הרבה יותר: חוסר איזון במחשבה, כאשר האדם אינו מחובר לאמת ולא מסוגל לראות שהכל אחד, ושהחיסרון והיתרון הם למעשה אותו דבר. התיקון האמיתי, לפי רבי נחמן, הוא להבין שאין הבדל אמיתי בין טוב ורע, בין חיסרון ליתרון, ולראות את המציאות כולה כדבר אחד. הוא מסביר שכיוון שהאדם תמיד עסוק בהפרדות, הוא יוצר לעצמו חסרונות רבים וסובל מהם. התיקון הכללי האמיתי הוא תיקון המחשבה - להבין שהכל אחד, להיצמד לאמת, ולהפסיק להבדיל בין יתרון לחיסרון. ברגע שהאדם מגיע להבנה הזאת, הוא מתקן ... בכל זאת נתן רבי נחמן את עשרת פרקי התהילים? אליעד מסביר שרבי נחמן ראה שאנשים אינם יכולים להתחיל מיד בתיקון המורכב של תיקון המחשבה, כי זה דבר שקשה מאוד להגיע אליו מיידית. לכן, מתוך רחמנות על אנשים, הוא נתן להם את תיקון הכללי ברמה הפרקטית: לקרוא עשרה פרקי תהילים. הוא הבין שבלי זה, אנשים ירגישו מיואשים לגמרי ולא יתחילו בכלל את תהליך התיקון. כלומר, התיקון הכללי באמצעות קריאת תהילים הוא מעין פתרון ראשוני, שמטרתו בעיקר לתת לאנשים תחושת הקלה, להרגיע אותם, ולתת להם מוטיבציה להמשיך הלאה בתהליך תיקון המחשבה האמיתי. הקריאה של עשרה פרקים אלו מיועדת בעיקר לחזק את האמונה שלהם שאפשר לתקן עבירות חמורות בצורה פשוטה. ... שהקריאה עצמה פותרת את כל הבעיות באופן מוחלט, אלא שהקריאה עוזרת לאדם להירגע, להתחזק, ולהתחיל את התהליך הפנימי של תיקון המחשבה. כיצד בפועל מתבצע התיקון הכללי? לפי ההסבר של אליעד, התיקון הכללי בפועל מתבצע כך: האדם קורא עשרה פרקי תהילים מסוימים שרבי נחמן קבע. מוסיף לצד הקריאה מתן צדקה ופעולות נוספות פשוטות וקלות. בכך האדם מרגיש שהוא החל בתהליך של תיקון, מפחית מעצמו את תחושת החרדה והייאוש, ומוכן כעת להתקדם לתהליך עמוק יותר של תיקון המחשבה. לסיכום, מהו תיקון הכללי לפי רבי נחמן באמת? לסיכום, אליעד כהן מציג את תיקון הכללי בשני רבדים מרכזיים: ברובד הפשוט - תיקון חיצוני ופשוט באמצעות קריאת עשרה פרקי תהילים ופעולות קלות נוספות, כדי לעודד את האדם להתחיל לתקן. ברובד העמוק - תיקון פנימי של המחשבה, הבנה שהכל אחד, ושאין הבדל אמיתי בין חיסרון ליתרון, כפי שמתואר בליקוטי מוהרן תורה כט. מהו התיקון הכללי? איך מתקנים את פגם הברית? תיקון המחשבה לפי רבי נחמן תיקון הכללי עשרה פרקי תהילים מהי תורה כט ...