אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה? ✔ האם קיימת בחירה חופשית אמיתית במציאות שלנו? הרעיון שאליעד כהן מציג בהרצאה... - אליעד...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
14:57אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
האם קיימת בחירה חופשית אמיתית במציאות שלנו?

הרעיון שאליעד כהן מציג בהרצאה עוסק בשאלה העמוקה: האם קיימת באמת בחירה חופשית לאדם או אפילו לאלוהים? כאשר אנשים שואלים על בחירה חופשית, הם מניחים מראש שלאלוהים עצמו יש בחירה חופשית. אולם לפני ששואלים אם לאדם יש בחירה חופשית, עלינו לברר אם בחירה חופשית קיימת בכלל במציאות, אפילו אצל אלוהים. בחירה חופשית, בהגדרתה הפשוטה, היא מצב שבו לאדם יש רצון, התלבטויות בין כמה אפשרויות, והוא בוחר מה לעשות בהתאם לרצונו.

מדוע לאדם אין באמת בחירה חופשית על הרצון שלו?

אליעד כהן מסביר בפירוט רב את הסיבה המרכזית לכך שלאדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם לא באמת שולט ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים בתוכו בלי שליטתו.

האם לאלוהים באמת יש בחירה חופשית על הרצון שלו?

אליעד מסביר שגם לאלוהים אין באמת בחירה חופשית, במיוחד כאשר מסתכלים על הרעיון מזווית של אחדות מוחלטת. בפרספקטיבה האמיתית ביותר, שבה הכל אחד ואין הפרדה, אין אפילו משמעות למושג בחירה, כי אין נפרדות ואין שום שינוי או הבדל שיאפשר בחירה. במצב הזה, אלוהים לא יכול "לבחור" כי אין לו אופציות לבחור מתוכן.

גם בפרספקטיבה שבה אלוהים ברא את העולם, עדיין מתברר שאין לו באמת בחירה חופשית. אנשים חושבים שאם אלוהים היה יכול לברוא או לא לברוא את העולם, אז הוא בהכרח בחר לעשות זאת. אבל אליעד מדגיש שהאפשרות לעשות או לא לעשות אינה מעידה על בחירה אמיתית. יכול להיות שאלוהים הוכרח לברוא את העולם, משום שאולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה בפועל.

מהו רגע הבריאה האמיתי לפי אליעד כהן?

רגע הבריאה האמיתי הוא לא הרגע שבו נברא העולם, אלא הרגע שבו הופיע הרצון הראשון של הבורא. עצם קיומו של רצון ראשוני כבר מהווה סוג של בריאה, כי ברגע שהבורא "רצה" משהו, הוא יצר הפרדה מעצמו, ובכך נוצרה כבר הנפרדות הראשונה. אם יש הפרדה, אז כבר אין אחדות מוחלטת.

אליעד מציין שהרצון הראשון לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר "מעצמו", בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה.

האם לאלוהים יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל?

ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את העולם, בהכרח נוצרת הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה.

מדוע בכל זאת ישנה בחירה חופשית במובן גבוה יותר?

למרות שאליעד כהן מסביר שלאלוהים ולאדם אין באמת בחירה חופשית במובן הרגיל, הוא מציג מושג עמוק יותר של בחירה חופשית אמיתית. הוא מתאר מצב שבו הרצון והמציאות הם אחד, מצב שבו הרצון תואם לחלוטין את מה שקיים. זו בחירה במובן הגבוה ביותר, משום שאין קונפליקט או התלבטות בין רצון למציאות. במקרה כזה, כאשר הרצון והמציאות הם אחד, האדם חווה תחושת הרמוניה ושלמות מוחלטת.

אליעד מדגיש כי האדם יכול להגיע למצב הזה באמצעות הבנה עמוקה של המציאות ושל העיקרון שאין לו באמת שליטה על הרצון, ומתוך ההבנה הזו הוא יוכל לחוות את הבחירה החופשית במובנה העמוק ביותר, שהיא השלמה מוחלטת בין רצונו לבין המציאות.

כיצד אלוהים "בוחר" בפועל אם הוא לא באמת יכול לבחור?

לפי אליעד, מה שקורה במציאות הוא הביטוי של רצונו של אלוהים, אך בו זמנית אלוהים לא באמת "בחר" לרצות את מה שהוא עושה. אמנם מה שקורה בעולם הוא ביטוי של רצונו של אלוהים, אבל הרצון עצמו לא היה נתון לבחירתו, כי לא היה לו רצון קודם. לכן, במובן זה, אלוהים הוא המהווה של כל מה שקורה אבל לא באמת בוחר את זה.

אליעד מבהיר שבחירה חופשית אמיתית מתבטאת בכך שאין כלל הפרדה בין הרצון לבין המציאות. זהו מצב של אחדות מלאה, וזו המהות של בחירה חופשית אמיתית. האדם שמבין את העיקרון הזה יוכל לחוות את המציאות באופן שורשי ולראות שהכל אחד.

מהי המסקנה הסופית על בחירה חופשית?

המסקנה הסופית של אליעד כהן היא שלא קיימת בחירה חופשית במובן הרגיל, לא אצל האדם ולא אצל אלוהים. הרצונות של האדם מתהווים מעצמם, ללא שליטה וללא בחירה אמיתית שלו. גם הרצון הראשון של אלוהים הופיע ללא בחירה, ולכן גם אלוהים לא באמת בחר לברוא את העולם או לרצות משהו.

אולם, ברמה הגבוהה יותר, אליעד מגדיר "בחירה חופשית אמיתית" כמצב שבו האדם והאלוהים נמצאים באחדות מוחלטת עם המציאות. במצב זה אין הבדל בין הרצון לבין מה שקיים, ולכן זוהי הבחירה האמיתית, השלמות של המציאות עצמה.
מדוע בכלל לדבר על בחירה חופשית של אלוהים?

הרעיון מתחיל מכך שרבים שואלים אם יש בחירה חופשית במציאות שלנו או לא. אנשים מניחים שלאלוהים יש בחירה חופשית, ושואלים אם גם לאדם יש בחירה חופשית. לפני שמבררים אם לאדם יש בחירה חופשית, כדאי לשאול אם קיימת בכלל בחירה חופשית בעולם, כולל אצל אלוהים עצמו. כאשר מציבים את השאלה הזו, מגלים שלפי נקודת מבט עמוקה יותר, אין שום בחירה חופשית לאף אחד במציאות, כולל לאלוהים. זאת משום ש"אלוהים" הוא שם לכוח המניע את העולם, אבל ברגע שמייחסים לו איכויות של ישות נפרדת, מדובר כבר בהאנשה של משהו שמעבר לגבולות זמן ומקום.

מהי בחירה חופשית ולמה היא לא באמת קיימת?

בחירה חופשית מוגדרת כמצב שבו יש לאדם רצון, וכאשר הוא מתלבט בין כמה אפשרויות, הוא "בוחר" מה לעשות. אולם, כאשר בודקים זאת לעומק, מגלים שהאדם אינו בוחר את הרצון שלו עצמו. כדי שיבצע פעולה מסוימת, עליו לרצות אותה. הרצון הזה נובע מרצון פנימי יותר, וגם הרצון הפנימי יותר נובע מרצון פנימי עמוק עוד יותר, וכן הלאה. בסופו של דבר, לאדם אין שליטה על הרצון הראשון שלו, ולכן לא מתקיימת בחירה חופשית אמיתית.

למה גם לאלוהים אין בחירה חופשית?

מפרספקטיבה מסוימת, אלוהים אינו מבצע שום פעולה בתוך זמן ומקום, כי במצב של אחדות מוחלטת אין שום מקום לשינוי או להחלטה. ברמה העמוקה יותר, יש רק אחדות ללא שום הפרדה בין רצון לבין מציאות, ולכן לא ניתן לדבר על תהליך של בחירה.

נוסף על כך, כאשר מדברים על כך שאלוהים ברא את העולם או בחר לברוא אותו, נשאלת השאלה אם הייתה לו בחירה מלכתחילה לרצות לברוא את העולם. הרצון הזה נוצר "מעצמו", כי לפני שנוצר רצון, לא ייתכן שהיה רצון קודם שיברא אותו. כך שגם ברצון הראשון של הבורא אין בחירה חופשית, משום שהוא "נוצר מעצמו" ללא בחירה קודמת.

האם אלוהים באמת בחר לברוא את העולם?

לכאורה אנו אומרים: אלוהים בחר לברוא את העולם, שהרי היה יכול לברוא או לא לברוא אותו. אבל הטענה ש"יכל לברוא או לא" אינה מוכיחה שהוא "בחר" בפועל, כי ייתכן שבכלל לא הייתה לו אפשרות אחרת.

נניח שקיימת ישות שבראה את העולם, הרי באותו רגע היא הופכת למשהו מוגבל יותר, משום שיש הבדל בינה לבין העולם, ולפני כן היא הייתה אחדות מוחלטת. הרגע שבו נוצר "רצון" הוא עצמו רגע הבריאה האמיתי, כי כבר בהופעת הרצון יש שניים: הרצון והמבצע. אם לרצון של הבורא אין רצון שקדם לו, סימן שהוא נוצר מעצמו, ללא בחירה.

מהו הרצון הראשון של הבורא ולמה הוא מבטא העדר בחירה?

הרצון הראשון של הבורא, ברגע שהוא "רצה" משהו, הוא כבר בריאה. אם מדובר בשלב הראשוני, שבו האל עדיין באחדות מוחלטת, אין שום אפשרות לדבר על בחירה, כי כדי לבחור צריך להיות הבדל בין רצונות שונים. אבל כאשר רצון נוצר "מעצמו", המשמעות היא שאין גורם שקדם לו שיבחר בו, ולכן לא שייך לתאר את זה כבחירה.

כל ניסיון להסביר מי או מה גרם לרצון הראשון מתנגש בשאלה נוספת: אם לפני שהיה רצון כבר הייתה ישות אחת, הרי הרצון חייב היה לצאת ממנה, ואם הוא יצא ממנה בלי שהייתה בחירה קודמת, אין משמעות לכך שהאל "בחר" לרצות.

אז לאדם יש בחירה חופשית?

הטענה היא שאם אפילו לאלוהים אין בחירה חופשית לרצון של עצמו, קל וחומר שלבן אדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם מרגיש שיש לו רצון ושיש לו חופש לבחור, אבל בפועל הרצון הזה מגיע "מעצמו" בלי שהאדם בוחר בו. תחושת הבחירה נובעת מהרצון לעשות פעולה מסוימת, אבל רצון זה עצמו לא נבחר על ידו.

אז מהי בכל זאת בחירה חופשית אמיתית?

למרות ההסבר שאין בחירה חופשית, יש נקודת מבט אחרת שלפיה לאלוהים (ובעקבות כך גם לאדם) יש בחירה חופשית במובן עמוק יותר. הבחירה החופשית הזו מתבטאת בכך שהרצון והמציאות הם אחד.

כאשר האל "רוצה" את מה שקורה, ואין הפרדה בין הרצון לבין המימוש שלו, אפשר לומר שזהו מצב של בחירה מושלמת. לא מדובר על התלבטות בין אפשרויות, אלא על התאמה מוחלטת בין מה שקיים למה שרוצים.

כך גם האדם יכול, על ידי הבנה עמוקה של הדברים, להגיע למצב שבו רצונו חופף למציאות. זה מצב של "בחירה חופשית" במובן שהכל מתרחש בהרמוניה, ללא חוויית מאבק בין הרצון למציאות. אך אין זו בחירה חופשית במובן הרגיל של "לרצות" או "לא לרצות" משהו, אלא ביטוי לכך שהרצון תואם את הקיים.

כיצד מתבטא הדבר במעשה האלוהים?

אומרים שאלוהים "רוצה" את כל מה שקורה, וכל מה שקורה הוא ביטוי של רצונו, אך מצד שני הוא לא "בוחר" לרצות. הרצון הראשון לא נברא מתוך רצון קודם, ולפיכך אין לאלוהים בחירה חופשית ברמה הראשונית. יחד עם זאת, כאשר הרצון קיים והמציאות מתקיימת בהתאמה מלאה לרצון הזה, ניתן לתאר זאת כבחירה חופשית במובן הגבוה, כי אין הפרדה בין הרצון למעשה.

מה המסקנה הסופית?

למעשה, אין לאף אחד בחירה חופשית במובן הרגיל. לאלוהים אין בחירה חופשית לרצות את מה שהוא רוצה, כי הרצון "נוצר מעצמו" כשהוא עוד היה במצב של אחדות ללא הפרדה. לאדם גם אין בחירה חופשית לגבי מה לרצות, כי הרצונות שלו נולדים בשרשרת של סיבות שלא הוא בחר בהן.

עם זאת, במובן העמוק, הבחירה החופשית מתבטאת בשלמות הרצון והמציאות: כאשר הרצון תואם במלואו את מה שקורה, וממילא אין שום קונפליקט בין הרצון למה שקיים. זהו מצב שאדם יכול לשאוף אליו באמצעות הבנת הדברים הללו והגעה להזדהות מלאה עם המציאות.
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?

הפעם אני רוצה לדבר על הבחירה החופשית של אלוהים. כולם מדברים הרבה על, יש בחירה חופשית, אין בחירה חופשית?

על מה יש בחירה חופשית? על מה אין בחירה חופשית? השאלה הנשאלת היא, האם במציאות שלנו יש בכלל בחירה חופשית אמיתית? וכאשר אדם מתלבט האם יש או אין לו בחירה חופשית, זה בעצם אחרי שהוא מניח שיש דבר כזה בחירה חופשית, ושלאלוהים לצורך העניין יש בחירה חופשית, ואז אדם שואל, האם לי כאדם, יש בחירה חופשית? האם אלוהים נתן לי בחירה חופשית, כן או לא? ואדם שיש לו קצת שכל בקודקודו, אז עד שהוא חוקר כבר אם יש לו בחירה חופשית, מי שיש לו מעט שכל בקודקודו, שישאל האם בכלל יש דבר כזה בחירה חופשית?

מי שיתבונן מנקודת מבט אמיתית, יראה שאין בעולם שלנו, בשום מקום, שום בחירה חופשית, בשום מקום, אף פעם, כולל לאלוהים עצמו, ואלוהים זה לא מישהו, ברגע שאנו עושים האנשה לכח שמניע את העולם, אנו קוראים לו אלוהים.

ונסביר למה אין בחירה חופשית, וברור שאם לאלוהים אין בחירה חופשית, ממילא גם לאדם אין בחירה חופשית.

העניין הוא די פשוט, מהי בעצם בחירה חופשית, היא הגדרה, זה אומר שלאדם יש רצון, יש לו כמה התלבטויות, והוא בוחר לעשות כך או אחרת. זאת אומרת שהאדם מתלבט ובוחר מה לעשות

וזה הרי ברור לגמרי שלאדם אין בחירה חופשית, ולמה אין לו בחירה חופשית? כי הוא לא בוחר את הרצון של עצמו, בסופו של דבר כשי שהוא יעשה משהו, הוא צריך לרצות אותו. ומה גורם לאדם לרצות את הדבר הזה ולא דבר אחר? רצון פנימי יותר! אבל מה יוצר את הרצון הפנימי יותר? רצון פנימי עוד יותר! אבל מי בוחר את הרצון הראשון? האדם לא בוחר את הרצון הראשון שלו, זה ברור לגמרי, שכל אחד יסתכל בתוכו ויראה אם הוא בוחר את הרצון שלו.

ולגבי אלוהים, האם אלוהים באמת בוחר לעשות את מה שהוא עושה? מפרספקטיבה מסוימת, לאלוהים אין בחירה חופשית ולו רק משום שהוא לא עושה שום דבר אף פעם כי אין אצלו זמן ומקום.

כי כשהכל אחד, מה שייך בכלל בחירה?

בפרספקטיבה האמיתית, אין בכלל אלוהים ועולם, אלוהים לא ברא את העולם, העולם לא קיים, או שאלוהים לא קיים, בכל מקרה אין שניים, רק אחד.

או שאלוהים לא ברא את העולם, ויש רק אלוהים, או שאין אלוהים ויש רק עולם.

בכל מקרה, יש רק ישות אחת.

אבך אנחנו כרגע נדבר מהפרספקטיבה שבה אלוהים כן ברא את העולם, נניח לצורך העניין שאלוהים כן ברא את העולם, ויש אלוהים ועולם, ונשאל שאלה: האם אלוהים בחר לברא את העולם?

לכאורה כן, ברור, הרי הוא בחר לברא אותו והיה יכול לא לברא אותו. ומה שאמרתי עכשיו כמו שרבנים אומרים, כמובן שלא שמים לב לכשל במשפט: זה שהוא יכל לברא אותו או לא לברא אותו, זה לא אומר שהוא בחר לברא אותו! אני עכשיו יכול להשאיר את היד במקום ויכול להזיז אותה, אבל זה לא אומר שאני בחרתי לעשות את זה. ויכול להיות שאלוהים הוכרח לברא אותו.

זה כמו שאומרים שאלוהים אינסופי ועם יכולת בלתי מוגבלת.

אולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה? אולי?!!

בכל מקרה הנושא פשוט, נניח שיש מישהו שברא את העולם, אז הוא לא אלוהים האמיתי כי יש אלוהים ועולם, ואז יש מישהו לפניו.

ונניח שרצה לברא את העולם וברא אותו, צריך לזכור שבריאת העולם האמיתית לא התרחשה ברגע יצירת היש, ברגע יצירת העולם שלנו. אלא ברגע בריאתו של הרצון של הבורא! ברגע שהבורא רצה משהו, זה עצמו בריאת העולם, ז"א גם אם הבורא היה רוצה לא לברא את העולם, זה היה כבר כמו בריאת העולם, עצם הרצון זה כבר בריאת העולם. עצם המחשבה האם לברא או לא, זזה עצמו כבר בריאה.

זה כבר נקרא צמצום, כי בשורש הראשון, אין הבדל בין הבורא לבין רצונו, ובשורש הראשון אין בכלל שום שינוי, אין שניים, וברגע שאומרים הבורא רצה או חשב, או אומרים משהו על הבורא, בעצם זה הפחתנו אותו ממה שאומרים עליו וזו כבר בריאה.

השאלה האמיתית שנשאלת האם הבורא בחר את הבריאה הראשונה, העולם הראשון. הבריאה הראשונה, זה הרצון שלו, העולם הראשון, זו הבחירה של הבורא, העולם הראשון זה מידת הטוב, או מידת הרע של הבורא, זו היכולת של הבורא להשתנות, והשאלה האם הוא ברא את הרצון של עצמו מתוך בחירה או מתוך בחירה? ושתי התשובות נכונות, כי לא היתה לו עוד בחירה, הוא לא בחר לברא את הרצון והבחירה של עצמו, לכן הרצון נברא מעצמו, לכן כל התהליך הוא לא הרצון של הבורא, לכן כל מה שאחרי זה היא לא הבחירה של הבורא! כי הוא לא יכול לברא את הרצון של עצמו, ולכן איך שלא נסובב את זה, אם קיים עולם, אז לא הבורא בחר אותו, הוא נוצר מעצמו, ולמה מעצמו? כי הרצון נוצר מעצמו! עוד לא היו שניים, אז איך נוצרה הנפרדות הראשונה, הבורא לא צמצם את עצמו, מישהו צמצם את הבורא ונתן לו אפשרות לצמצם את עצמו! מי צמצם? הוא עצמו צמצם את עצמו, זה לא מסתדר, כי אח"כ נשאל מי ברא את הרצון של זה שרצה לצמצם אותו?

כל התהליכים בעצם מתחילים בהעדר בחירה, כי עדיין אין רצון, והרצון הראשון לא יכול להיווצר מרצון קודם, ואם הרצון של לברא את העולם נוצר מעצמו, אז מה שייך להגיד שהבורא בחר לברא את העולם אם הבורא בכלל לא רצה לברא את העולם.

כיוצא בזה בבני אדם, אף אחד לא מתווכח עם זה שיש לבני האדם תחושה שהם בוחרים!

השאלה היא האם באמת אתה בוחר? כי אפילו אלוהים אין לו בחירה לרצון של עצמו, אז אם הוא לא בוחר, איך אתה בוחר את הרצון של עצמך?

הרי הרצון נבחר מעצמו, אז מה שייך להגיד שאתה בחרת אותו?

ועכשיו, בחירה חופשית כפשוטו, אין דבר כזה בכלל. משהו חייב להכניס לך את הרצון.

מסקנה שאין בעולם לאף אחד, גם לאלוהים אין בחירה חופשית כלל וכלל, גם אלוהים לא בחר לבחור או לרצות, כי הוא לא רצה.

מאחדות מוחלטת, לנפרדות.

ויש לזכור שהנפרדות הראשונה היא לא יצירת העולם, אלא יצירת הרצון.

עכשיו נסביר למה כן יש לו בחירה חופשית אפילו יותר גדולה, למרות שאנו אומרים שאין לו בחירה חופשית ושהרצון שלו נוצר מעצמו, מעצמו תרתי משמע, גם מהעצמיות שלו וגם ללא רצון שלו, מעצמו אומר גם בלי שהוא ירצה, וגם הכוונה מהמהות שלו, ויש פה שאלה, מצד אחד הבורא לא רצה לברא את הרצון שלו, ומצד שני, איך נוצר הרצון שלו? מעצמו, כן, אבל רק הוא היה!

מצד אחד מוכרח לאמר שהוא זה שיצר את הרצון של עצמו, מצד שני מה נגיד? לא, הוא לא יצר את הרצון של עצמו, הרצון הראשון של אלוהים, נוצר מכלום!

בסדר, זה אלוהים!

הדבר היחיד שהיה קיים לפני שאלוהים רצה לברא את העולם, הדבר היחיד לפני כן, זה רק אלוהים! ז"א שאם יש רצון לאלוהים, הוא היה חייב להיווצר מאלוהים עצמו!

הרעיון הוא, שהבחירה החופשית של אלוהים היא אחת, היא באה לידי ביטוי בכך, שרצונו והמציאות הם אחד!

כאשר הוא רוצה את מה שקורה, ומה שקורה זה מה שהוא רוצה, זה נקרא בחירה!

זה לא מצב של התלבטות שאתה בוחר את הרצון שלך, אף אחד לא בוחר את הרצון של עצמו, כי גם אלוהים לא בחר את הרצון של עצמו, כי עוד לא היה לו רצון.

בחירה חופשית אמיתית שאליה יכול כל אדם להגיע, על ידי הבנת הדברים האלו כמובן, בחירה חופשית אמיתית מהותו, שהאדם רוצה תמיד את המציאות, שיש השתקפות מוחלטת, כאשר הרצון של האדם הוא שקוף, כאשר אין הבדל בין הרצון של האדם למציאות, בדיוק כשם שאין הבדל בין הרצון של הבורא לבין המציאות, אז זה נקרא בחירה חופשית אמיתית.

להגיד שאלוהים בוחר בחר את מעשיו, פירושו שהוא מהווה אותם, אבל הוא לא באמת בוחר אותם!!

צריך לזכור שגם כאשר אלוהים רוצה את מה שהוא עושה, אף על פי כן הוא לא רוצה את הרצון שלו לעשות מה שהוא עושה, זה נכון שמה שקורה זה ביטוי של הרצון שלו, אבל הביטוי שלו זה לא הרצון שלו, כי עדיין אין לו רצון, ומי שיתעמק בדברים האלו הוא יבין את המציאות ואז יחווה את הדברים האלו בשורשם!!

הפעם אני רוצה לדבר על הבחירה החופשית של אלוהים. כולם מדברים הרבה על, יש בחירה חופשית, אין בחירה חופשית?

על מה יש בחירה חופשית? על מה אין בחירה חופשית? השאלה הנשאלת היא, האם במציאות שלנו יש בכלל בחירה חופשית אמיתית? וכאשר אדם מתלבט האם יש או אין לו בחירה חופשית, זה בעצם אחרי שהוא מניח שיש דבר כזה בחירה חופשית, ושלאלוהים לצורך העניין יש בחירה חופשית, ואז אדם שואל, האם לי כאדם, יש בחירה חופשית? האם אלוהים נתן לי בחירה חופשית, כן או לא? ואדם שיש לו קצת שכל בקודקודו, אז עד שהוא חוקר כבר אם יש לו בחירה חופשית, מי שיש לו מעט שכל בקודקודו, שישאל האם בכלל יש דבר כזה בחירה חופשית?

מי שיתבונן מנקודת מבט אמיתית, יראה שאין בעולם שלנו, בשום מקום, שום בחירה חופשית, בשום מקום, אף פעם, כולל לאלוהים עצמו, ואלוהים זה לא מישהו, ברגע שאנו עושים האנשה לכח שמניע את העולם, אנו קוראים לו אלוהים.

ונסביר למה אין בחירה חופשית, וברור שאם לאלוהים אין בחירה חופשית, ממילא גם לאדם אין בחירה חופשית.

העניין הוא די פשוט, מהי בעצם בחירה חופשית, היא הגדרה, זה אומר שלאדם יש רצון, יש לו כמה התלבטויות, והוא בוחר לעשות כך או אחרת. זאת אומרת שהאדם מתלבט ובוחר מה לעשות

וזה הרי ברור לגמרי שלאדם אין בחירה חופשית, ולמה אין לו בחירה חופשית? כי הוא לא בוחר את הרצון של עצמו, בסופו של דבר כשי שהוא יעשה משהו, הוא צריך לרצות אותו. ומה גורם לאדם לרצות את הדבר הזה ולא דבר אחר? רצון פנימי יותר! אבל מה יוצר את הרצון הפנימי יותר? רצון פנימי עוד יותר! אבל מי בוחר את הרצון הראשון? האדם לא בוחר את הרצון הראשון שלו, זה ברור לגמרי, שכל אחד יסתכל בתוכו ויראה אם הוא בוחר את הרצון שלו.

ולגבי אלוהים, האם אלוהים באמת בוחר לעשות את מה שהוא עושה? מפרספקטיבה מסוימת, לאלוהים אין בחירה חופשית ולו רק משום שהוא לא עושה שום דבר אף פעם כי אין אצלו זמן ומקום.

כי כשהכל אחד, מה שייך בכלל בחירה?

בפרספקטיבה האמיתית, אין בכלל אלוהים ועולם, אלוהים לא ברא את העולם, העולם לא קיים, או שאלוהים לא קיים, בכל מקרה אין שניים, רק אחד.

או שאלוהים לא ברא את העולם, ויש רק אלוהים, או שאין אלוהים ויש רק עולם.

בכל מקרה, יש רק ישות אחת.

אבך אנחנו כרגע נדבר מהפרספקטיבה שבה אלוהים כן ברא את העולם, נניח לצורך העניין שאלוהים כן ברא את העולם, ויש אלוהים ועולם, ונשאל שאלה: האם אלוהים בחר לברא את העולם?

לכאורה כן, ברור, הרי הוא בחר לברא אותו והיה יכול לא לברא אותו. ומה שאמרתי עכשיו כמו שרבנים אומרים, כמובן שלא שמים לב לכשל במשפט: זה שהוא יכל לברא אותו או לא לברא אותו, זה לא אומר שהוא בחר לברא אותו! אני עכשיו יכול להשאיר את היד במקום ויכול להזיז אותה, אבל זה לא אומר שאני בחרתי לעשות את זה. ויכול להיות שאלוהים הוכרח לברא אותו.

זה כמו שאומרים שאלוהים אינסופי ועם יכולת בלתי מוגבלת.

אולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה? אולי?!!

בכל מקרה הנושא פשוט, נניח שיש מישהו שברא את העולם, אז הוא לא אלוהים האמיתי כי יש אלוהים ועולם, ואז יש מישהו לפניו.

ונניח שרצה לברא את העולם וברא אותו, צריך לזכור שבריאת העולם האמיתית לא התרחשה ברגע יצירת היש, ברגע יצירת העולם שלנו. אלא ברגע בריאתו של הרצון של הבורא! ברגע שהבורא רצה משהו, זה עצמו בריאת העולם, ז"א גם אם הבורא היה רוצה לא לברא את העולם, זה היה כבר כמו בריאת העולם, עצם הרצון זה כבר בריאת העולם. עצם המחשבה האם לברא או לא, זזה עצמו כבר בריאה.

זה כבר נקרא צמצום, כי בשורש הראשון, אין הבדל בין הבורא לבין רצונו, ובשורש הראשון אין בכלל שום שינוי, אין שניים, וברגע שאומרים הבורא רצה או חשב, או אומרים משהו על הבורא, בעצם זה הפחתנו אותו ממה שאומרים עליו וזו כבר בריאה.

השאלה האמיתית שנשאלת האם הבורא בחר את הבריאה הראשונה, העולם הראשון. הבריאה הראשונה, זה הרצון שלו, העולם הראשון, זו הבחירה של הבורא, העולם הראשון זה מידת הטוב, או מידת הרע של הבורא, זו היכולת של הבורא להשתנות, והשאלה האם הוא ברא את הרצון של עצמו מתוך בחירה או מתוך בחירה? ושתי התשובות נכונות, כי לא היתה לו עוד בחירה, הוא לא בחר לברא את הרצון והבחירה של עצמו, לכן הרצון נברא מעצמו, לכן כל התהליך הוא לא הרצון של הבורא, לכן כל מה שאחרי זה היא לא הבחירה של הבורא! כי הוא לא יכול לברא את הרצון של עצמו, ולכן איך שלא נסובב את זה, אם קיים עולם, אז לא הבורא בחר אותו, הוא נוצר מעצמו, ולמה מעצמו? כי הרצון נוצר מעצמו! עוד לא היו שניים, אז איך נוצרה הנפרדות הראשונה, הבורא לא צמצם את עצמו, מישהו צמצם את הבורא ונתן לו אפשרות לצמצם את עצמו! מי צמצם? הוא עצמו צמצם את עצמו, זה לא מסתדר, כי אח"כ נשאל מי ברא את הרצון של זה שרצה לצמצם אותו?

כל התהליכים בעצם מתחילים בהעדר בחירה, כי עדיין אין רצון, והרצון הראשון לא יכול להיווצר מרצון קודם, ואם הרצון של לברא את העולם נוצר מעצמו, אז מה שייך להגיד שהבורא בחר לברא את העולם אם הבורא בכלל לא רצה לברא את העולם.

כיוצא בזה בבני אדם, אף אחד לא מתווכח עם זה שיש לבני האדם תחושה שהם בוחרים!

השאלה היא האם באמת אתה בוחר? כי אפילו אלוהים אין לו בחירה לרצון של עצמו, אז אם הוא לא בוחר, איך אתה בוחר את הרצון של עצמך?

הרי הרצון נבחר מעצמו, אז מה שייך להגיד שאתה בחרת אותו?

ועכשיו, בחירה חופשית כפשוטו, אין דבר כזה בכלל. משהו חייב להכניס לך את הרצון.

מסקנה שאין בעולם לאף אחד, גם לאלוהים אין בחירה חופשית כלל וכלל, גם אלוהים לא בחר לבחור או לרצות, כי הוא לא רצה.

מאחדות מוחלטת, לנפרדות.

ויש לזכור שהנפרדות הראשונה היא לא יצירת העולם, אלא יצירת הרצון.

עכשיו נסביר למה כן יש לו בחירה חופשית אפילו יותר גדולה, למרות שאנו אומרים שאין לו בחירה חופשית ושהרצון שלו נוצר מעצמו, מעצמו תרתי משמע, גם מהעצמיות שלו וגם ללא רצון שלו, מעצמו אומר גם בלי שהוא ירצה, וגם הכוונה מהמהות שלו, ויש פה שאלה, מצד אחד הבורא לא רצה לברא את הרצון שלו, ומצד שני, איך נוצר הרצון שלו? מעצמו, כן, אבל רק הוא היה!

מצד אחד מוכרח לאמר שהוא זה שיצר את הרצון של עצמו, מצד שני מה נגיד? לא, הוא לא יצר את הרצון של עצמו, הרצון הראשון של אלוהים, נוצר מכלום!

בסדר, זה אלוהים!

הדבר היחיד שהיה קיים לפני שאלוהים רצה לברא את העולם, הדבר היחיד לפני כן, זה רק אלוהים! ז"א שאם יש רצון לאלוהים, הוא היה חייב להיווצר מאלוהים עצמו!

הרעיון הוא, שהבחירה החופשית של אלוהים היא אחת, היא באה לידי ביטוי בכך, שרצונו והמציאות הם אחד!

כאשר הוא רוצה את מה שקורה, ומה שקורה זה מה שהוא רוצה, זה נקרא בחירה!

זה לא מצב של התלבטות שאתה בוחר את הרצון שלך, אף אחד לא בוחר את הרצון של עצמו, כי גם אלוהים לא בחר את הרצון של עצמו, כי עוד לא היה לו רצון.

בחירה חופשית אמיתית שאליה יכול כל אדם להגיע, על ידי הבנת הדברים האלו כמובן, בחירה חופשית אמיתית מהותו, שהאדם רוצה תמיד את המציאות, שיש השתקפות מוחלטת, כאשר הרצון של האדם הוא שקוף, כאשר אין הבדל בין הרצון של האדם למציאות, בדיוק כשם שאין הבדל בין הרצון של הבורא לבין המציאות, אז זה נקרא בחירה חופשית אמיתית.

להגיד שאלוהים בוחר בחר את מעשיו, פירושו שהוא מהווה אותם, אבל הוא לא באמת בוחר אותם!!

צריך לזכור שגם כאשר אלוהים רוצה את מה שהוא עושה, אף על פי כן הוא לא רוצה את הרצון שלו לעשות מה שהוא עושה, זה נכון שמה שקורה זה ביטוי של הרצון שלו, אבל הביטוי שלו זה לא הרצון שלו, כי עדיין אין לו רצון, ומי שיתעמק בדברים האלו הוא יבין את המציאות ואז יחווה את הדברים האלו בשורשם!!
תחושת הרמוניה בריאת העולם האמיתית הרצון הפנימי הגדרה אלוהים האמיתי גבולות נקודת מבט אמיתית תחושה של הבחירה הבנה עמוקה תורת הצמצום שליטה אולי אין בחירה חופשית אין בחירה חופשית אלוהות אלוהים בחירה בחירה חופשית בחירה חופשית לאלוהים האם אין בחירה חופשית חופש חופשית לאלוהים אין בחירה לאלוהים אין בחירה חופשית למה אין בחירה חופשית
שבת, לעבוד בשבת, האם אלוהים עובד בשבת? האם אלוהים עובד ביום ראשון? האם אלוהים עובד? בריאת העולם על ידי אלוהים
...היה קל מאוד - למעשה, קל עד כדי כך שזה לא דרש ממנו מאמץ בכלל. אליעד משתמש בדוגמה זו כדי להמחיש את הרעיון שבאופן דומה, אלוהים עושה את כל הפעולות בעולם במאמץ של אפס אחוז בדיוק - לא קרוב לאפס, אלא ממש אפס מוחלט של מאמץ. הסיבה לכך, מסביר אליעד, היא שמבחינת אלוהים אין שום הבדל בין הפעולה להיעדרה. כלומר, אלוהים נמצא במצב שבו אין עבורו שום הבדל בין לעשות ללא לעשות, כי כל המושגים הללו הם יחסיים בלבד. ברגע שהמושגים עבודה ומאמץ מאבדים את המשמעות שלהם, אי אפשר להגיד שאלוהים מתאמץ או לא מתאמץ, פשוט משום שבמציאות...
איך לזכות בלוטו? מה המספרים של הלוטו? לזכות בלוטו בעזרת הסוד, תפילה לזכות בלוטו, ניבוי עתידות, אלוהים יודע מה יהיה, מספרי לוטו לפי מזלות, להיות אלוהים, תפילה לאלוהים, לדעת מה יהיה
...יכול להחליט ישירות מה הוא רוצה, וזה יקרה מיידית. למשל, אם אלוהים רוצה כסף, הוא יכול פשוט להחליט שהכסף יופיע בחשבון הבנק שלו, וכשהוא יבדוק - הוא באמת ימצא את הכסף הזה. ואם הוא רוצה בית, הוא פשוט יכול להחליט שהבית יהיה שלו, ואז כשהוא יגיע לבית, יקבלו אותו בברכה ויאמרו לו הבית הזה שלך. כך, גם כל צורך מתמלא מיד וללא המתנה. אך אליעד כהן מוסיף ומסביר שהאמת עוד יותר עמוקה מכך - אם אתה באמת אלוהים, אתה בכלל לא צריך לרצות שמשהו ישתנה או יקרה. אתה פשוט יכול להחליט שאתה רוצה בדיוק את מה שקורה כרגע, וכך הרצון...
אמונה באלוהים היא שורש הרע! איך לא להאמין אלא לכפור באלוהים? אתאיזם, למה אתאיסטים מאמינים באלוהים?
...מסביר שמי שכופר באלוהים וחווה את המציאות באופן שלם בלי שום אמונה, אינו סובל כלל. זאת משום שכאשר האדם מבין שאין שום משמעות או תכלית לעולם, הוא גם מבין שאין סיבה להגדיר דברים כטובים או רעים. לכן, הוא לא חווה שום התנגשות בין הרצון לבין המציאות, ולפיכך אינו סובל כלל. לסיכום, הדרך שאליעד מציע היא לחפש אך ורק את האמת על תכלית החיים, לשאול שאלות עמוקות על מקור הבריאה ועל סיבות הקיום, עד שהאדם יגיע להבנה עמוקה של המציאות, יחיה ללא אמונה, וכך יפסיק לסבול לחלוטין. למה אתאיסטים מאמינים באלוהים? איך להפסיק...
אימון אישי / קאוצ'ינג - איך לבחור מאמן אישי? איזה מאמן אישי לחפש?
...מודע יותר למצבו הקשה יותר, כך הוא צריך ללכת אל הרופא הגדול ביותר. כך גם בנושא של אימון אישי. ככל שהאדם מבין טוב יותר עד כמה הוא מסובך עם עצמו, כך הוא צריך למצוא את המאמן האישי הטוב ביותר. המאמן האישי הטוב ביותר, אמור להיות מסוגל להבין את כל צורות המחשבה הקיימות (ראה כאן). המאמן האישי הטוב ביותר אמור לדעת מיד את השורש האמיתי שבגללה הבעיה של האדם קיימת. המאמן האישי הטוב ביותר, אמור להיות מסוגל להסביר לאדם במגוון דרכים שונות, את השורש של הרעיון שעומד מאחורי צורת החשיבה הנכונה. המאמן האישי הטוב ביותר...
קריירה / לבחור מקצוע / בחירת קריירה - איך לבחור עבודה / קריירה / תעסוקה?
...כדאי לבחור, לאיזה כיוון כדאי ללכת. הקריירה של האדם היא בעצם התעסוקה שלו. תעסוקה גם ברמת העשייה בפועל וגם ברמת התעסוקה המחשבתית של האדם. המחשבות של האדם עסוקות בנושאים של הקריירה שלו. מסקנה: בחר קריירה שהמחשבה עליה גורמת לך להרגיש טוב. קריירה / תעסוקה טובה = תעסוקה שיוצרת אצלך מחשבות חיוביות בראש וגורמת לך להרגיש טוב. נקודה נוספת: האדם הוא התודעה / השכל שלו. מה שכל אוהב? תשובה: שכל. תכליתה של הקריירה היא גם ההתפתחות האישית של האדם. התפתחות אישית = הכרת עצמך = לימוד עצמך. התפתחות אישית = הכרת המהות...
איך לבחור מקצוע? בחירת קריירה, אושר, סיבת האושר, האם יש סיבה לכל דבר?
איך לבחור מקצוע? בחירת קריירה, אושר, סיבת האושר, האם יש סיבה לכל דבר?
...האלו, מתפתח קונפליקט פנימי שגורם לכאב נפשי וסבל. הוא מביא דוגמה נוספת: אם אדם מצפה מהבוס שלו להתנהג אליו בכבוד והבוס מתנהג בצורה הפוכה, האדם חווה תסכול וכעס. אולם המקור לתסכול אינו ההתנהגות של הבוס עצמה, אלא הציפייה הפנימית של האדם שהבוס יתנהג אחרת. האם אפשר להיות מאושר ללא תלות בשינוי המציאות? אליעד מציע שאפשר להשתחרר מהסבל גם ללא שינוי המציאות, באמצעות שינוי פנימי של התפיסות והגישה של האדם כלפי המציאות. הוא מסביר כי ברגע שאדם מקבל את המציאות כפי שהיא, מבלי להתנגד לה, ומבלי לחשוב שחייבים לשנות...
מורים רוחניים, גורואים - איך לבחור מדריך רוחני, מורה רוחני, גורו? מדריך לחיים טובים!
מורים רוחניים, גורואים - איך לבחור מדריך רוחני, מורה רוחני, גורו? מדריך לחיים טובים!
...רוחני אמיתי הוא לא זה שמלמד אותך את השיטה האישית שלו, אלא זה שמדריך אותך למצוא את האמת בכוחות עצמך. הוא לא יאמר לך במה להאמין, אלא ייתן לך כלים של חשיבה והתבוננות. הוא יעורר אותך לחשוב, לחקור, ולבדוק כל דבר מחדש. המורה הנכון הוא זה שמבהיר לך שכל דבר שעושה אותך יותר חכם הוא טוב עבורך, גם אם מדובר בספר או בהרצאה שמבקרת אותו עצמו. למה אין משמעות לשאלה אם זה טוב ללמוד תוכן מסוים? אליעד מביא דוגמה שבה הוא עצמו ממליץ לאנשים לקרוא ספרים שמבקרים אותו, כי מה שחשוב באמת הוא לא להאמין לו או לכל אחד אחר, אלא...
חוויית הרצון, כצורה ולא כצורך - לחוות את החסר, מתוך בחירה
...איזה דבר, יש שתי אפשרויות. והאפשרות הראשונה היא, שהאדם מזדהה מבחינה רגשית עם הרצון שלו. דהיינו, שהאדם חווה שזה הרצון שלו, ואז ממילא הוא מרגיש את החיסרון של הרצון. אבל יש גם אפשרות נוספת, שבה האדם מבין ויודע, שהרצון הוא לא יותר מאשר צורה של המציאות. כי כל מה שישנו, אלו הכל צורות של המציאות. וגם התודעה וגם הרצון וגם הדבר שאותו האדם רוצה, הם בסך הכל צורות של מהות אחת ממש. כי הרצון והרוצה והדבר הרצוי, הם בשורשם אחד, והם כולם רק צורות של האין סוף, שבו אין צורת רצון / רוצה / רצוי. ועל ידי ההבנה של האדם...
זוגיות, בחירת בן זוג, בחירת בת זוג, לבחור בן זוג, חיפוש זוגיות, נפרדות מתוך אחדות, זוגיות מתוך אחדות
זוגיות, בחירת בן זוג, בחירת בת זוג, לבחור בן זוג, חיפוש זוגיות, נפרדות מתוך אחדות, זוגיות מתוך אחדות
...רוצה. אם המציאות רוצה שהוא יהיה רעב, זה טוב בעיניו, ואם המציאות רוצה שהוא יאכל, הוא אוכל בשלווה. אין לו תחושה שהוא רוצה לשנות משהו. מה הכוונה להיות רווק ביחס למציאות? אליעד נותן דוגמה ייחודית על אדם שנמצא בקונפליקט עם המציאות ומסביר זאת על ידי מטאפורה של רווקות. אדם רווק לא יכול לחוות בעיות בזוגיות כי הוא לבד ואין לו בן זוג. כדי לא לחוות בעיות בזוגיות עם המציאות, האדם צריך כביכול להפוך לרווק ביחס למציאות, כלומר, להבין שאין הבדל בין רצונו לבין רצון המציאות. או במילים אחרות, או שהאדם נעלם (מבין שהוא...
לבחור בטוב, ובחרת בחיים, וביערת הרע מקרבך, טוב ורע, אין טוב ורע, יש טוב ורע, הכל אחד
לבחור בטוב, ובחרת בחיים, וביערת הרע מקרבך, טוב ורע, אין טוב ורע, יש טוב ורע, הכל אחד
...בין דברים (כגון טוב ורע, חיים ומוות), אלא הן מיועדות לגרום לאדם להכיר שאין הפרדה אמיתית ושהאמת היא תמיד אחדות מוחלטת. האם אפשר להוכיח שהכל אחד לפי אליעד? אליעד טוען שאין דרך אובייקטיבית ומוחלטת להוכיח באופן חיצוני שהכל אחד, כי כל ניסיון להוכיח מתבסס על הנחות מוקדמות. הוא מדגיש שכל טיעון או הוכחה לאחדות, כולל הטענה שהכל אחד, תמיד יתבסס על נקודת מוצא של הנחה מסוימת. אדם יכול להניח שהכל אחד, ואז כמובן שכל דבר שיאמר יאושש את הנחתו זו. אך גם אם אדם ינסה להפריך זאת, הוא יהיה מחויב להנחות בסיס אחרות. אליעד...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: תחושה של מאבק, אולי אנחנו במטריקס? האם יש בחירה חופשית? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות מאושר? בשביל מה לחיות? האם יש משמעות לחיים? איך להנות בחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה לא להתאבד? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: תחושה של מאבק, איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? כעס ועצבים? דיכאון? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לפתח יכולות חשיבה? איך למצוא זוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בזוגיות? איך לחנך ילדים? איך לקבל החלטות? איך לפרש חלומות? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לעשות יותר כסף? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשפר את הזיכרון? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להיות מאושר ושמח? איך להיגמל מהימורים? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להאמין בעצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך ליצור אהבה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לילדים נוער והורים, מטפל רגשי, קואצינג מומלץ בתחום תחושה של מאבק - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 1.3750 שניות - עכשיו 13_08_2025 השעה 13:12:50 - wesi1