אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תורה ✔האם אלוהים קיים? איפה אלוהים נמצא? מה זה אלוהים? האם יש אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? מי ברא את העולם? הקיום של אלוהים, מציאות הבורא, מציאות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
האם אלוהים קיים? איפה אלוהים נמצא? מה זה אלוהים? האם יש אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? מי ברא את העולם? הקיום של אלוהים, מציאות הבורא, מציאות השם יתברך, החלל הפנוי, תורת הצמצום, מרחב המקום והזמן, מימד הזמן, המפץ הגדול, היקום
האם אלוהים קיים? מהו אלוהים?

שאלת קיומו של אלוהים היא אחת השאלות הפילוסופיות הגדולות ביותר. השאלה אינה פשוטה, שכן כדי להבין אם אלוהים קיים או לא, יש צורך להגדיר את המשמעות של המילה "אלוהים". אליעד מציין כי כאשר שואלים האם אלוהים קיים, חשוב להבין מה בדיוק מתכוונים בשאלה זו. עבור רוב האנשים, מדובר בשאלה אם יש ישות מסוימת שהיא אלוהים, אך השאלה עצמה אינה ברורה אם לא מבינים מהו אותו "אלוהים".

הגדרת השאלה

לשם הבהרה, שאלה כמו "האם יש חתול על היד שלי?" היא שאלה פשוטה, שכן ישנה הבנה אוניברסלית מהו חתול ומהו יד. אולם כאשר שואלים "האם אלוהים קיים?", זו שאלה מורכבת יותר, שכן אין הסכמה מוחלטת על מהות האלוהים. אנשים שונים עשויים להתייחס לאלוהים בצורה שונה: יש שמדברים על אלוהים כישות מימית, אחרים ככוח אינסופי חסר צורה, ויש המציעים לראות את אלוהים כמייצג של "המציאות" עצמה.

האם אלוהים מוגדר במושגים של מקום וזמן?

אליעד מציין כי כל דבר בעולם, בין אם מדובר בחפץ פיזי כמו יד, כדור הארץ או רעיון, קיים במקום ובזמן. כאשר שואלים אם אלוהים קיים, השאלה היא האם הכוונה לאלוהים שנמצא במקום פיזי, בזמן מסוים (כמו אלוהים בשמיים), או האם מדובר בישות שמחוץ למקום ולזמן, כפי שתיארוה בחלק מהתפיסות הדתיות והפילוסופיות.

האם אלוהים מוגבל או אינסופי?

אם אלוהים מוגדר כישות הנמצאת בתוך מקום וזמן, הרי שמדובר בישות מוגבלת. כלומר, אם אלוהים מוגבל למקום וזמן, הוא לא שונה מהותית מכל ישות אחרת בעולם, ובכך לא ניתן להתייחס אליו כאל "אלוהים" במובן העמוק של המילה. למעשה, כל ישות מוגבלת במרחב ובזמן היא רק עוד חלק מהיקום, ואינה יכולה להיות אלוהית במובן של כוח אינסופי וחסר גבול.

האם אלוהים קיים מחוץ למקום ולזמן?

אם נטען שאלוהים קיים מחוץ למקום ולזמן, עלינו להבין מה משמעות הדבר. במונחים של התפיסה האנושית, כל דבר שמקיים מקום וזמן נחשב לקיים, אך כאשר מדברים על דבר שמחוץ למקום ולזמן, קשה מאוד להגדיר אותו כ"יש". הדבר יוצר את הקושי להביע את קיום אלוהים, שכן אם הוא לא נמצא במקום ולא נמצא בזמן, קשה להבין כיצד ניתן לומר שהוא "קיים".

האם מציאות היא אלוהים?

בהמשך לכך, אליעד מציע גישה המראה כי המציאות עצמה עשויה להתפרש כאלוהים. כאשר אנו מדברים על "המציאות", אנו מתייחסים לסך כל מה שקיים. כל דבר בעולם, בין אם מדובר במשהו מוחשי או רעיוני, הוא חלק מהמציאות. המציאות קיימת לא משנה אם אנו רוצים להגדיר אותה או לא, ויש המציעים לראות את המציאות כישות האינסופית המקיפה את כל הדברים הקיימים.

האם אלוהים הוא סך כל מה שקיים?

אליעד מציין כי לא ניתן לחשוב על "אין מציאות". כל דמיון על "אין כלום" הוא בעצם דמיון שמתרחש בתוך המציאות עצמה. אם נבחן את המציאות כולה, ניתן לראות בה את אותה "אלוהות" או "כוח אינסופי" שמקיף את הכל. לכן, אלוהים יכול להתפרש כמציאות עצמה - לא ישות נפרדת, אלא מהות כל הקיום.

האם אלוהים קיים בכל מקום ובכל זמן?

עוד פרספקטיבה מציגה את אלוהים כישות שנמצאת בכל מקום ובכל זמן, אך כשנבדוק את זה לעומק, נגלה שמדובר בפרדוקס. אם משהו קיים בכל מקום ובכל זמן, אז כיצד אפשר יהיה להבחין בין "אני" לבין "הוא"? אם הכל אחד, איך אנו מייחסים לעצמנו זהות נפרדת? שאלות אלו מצביעות על הקושי בהבנת קיום של ישות כאלוהים שהיא נוכחת בכל מקום ובכל זמן.

האם אפשר להוכיח קיומו של אלוהים?

לסיכום, אליעד מציין כי אם אנחנו שואלים אם אלוהים קיים, השאלה תלויה בהגדרת "אלוהים". אם מדובר בישות מוגבלת בזמן ובמקום, אז אלוהים לא שונה מישות אחרת ביקום. אך אם מדובר בישות אינסופית, חסרת גבול, שמקיפה את כל המציאות, אז יש לה קיום שאין צורך להוכיח, שכן המציאות כולה קיימת באופן ברור.
למה בכלל שואלים אם אלוהים קיים?

האם אנשים שואלים "האם אלוהים קיים?" מתוך סקרנות? מתוך רצון למצוא הוכחה? אולי יש כאלה שיטענו שאי אפשר להוכיח, אבל הם בוחרים להאמין בכל זאת. אחרים יטענו שהם ממש לא משוכנעים בקיומו. יש גם שיספרו שהוכחות לאלוהים הן ברורות מאוד, או בדיוק להיפך - שהוכחות לאי - קיומו נמצאות בכל פינה. אבל מתחת לכל הטענות והשאלות האלו מסתתרת נקודה חשובה אחת: כשאנחנו אומרים "אלוהים" - למה אנחנו מתכוונים?

שאלה דומה אנחנו מבינים מיד באופן פשוט, כמו: "האם יש חתול על היד שלי עכשיו?". כולם יודעים מה זה חתול, וכולם יודעים מה זו יד. אם אומרים "אין חתול על היד", פשוט ברור שלא יושב על היד חתול. אבל "האם אלוהים קיים?" - כאן זה כבר לא ברור כל כך. מה זה אלוהים? באיזו צורה הוא קיים, אם בכלל? איזה תכונות יש לו? בלי להבין את השאלה עצמה, קשה מאוד לענות עליה.

למה חשוב להגדיר מהו 'אלוהים'?

כדי שנוכל להחליט אם יש או אין אלוהים, עלינו לברר תחילה למה הכוונה במונח "אלוהים". יש הבדל בין מישהו ששואל על ישות שמימית שיושבת בשמיים לבין מישהו ששואל על כוח אינסופי חסר גבולות, שאין לו שום צורה, או מישהו ששואל על "המציאות" עצמה. הנה כמה שאלות שמעסיקות אנשים:
  • האם אלוהים נתן את התורה או לא?
  • האם יש לאלוהים מטרה מסוימת בעולם?
  • האם אלוהים אוהב דווקא עם מסוים, כמו עם ישראל, או שאוהב את כולם באותה מידה?
  • האם אלוהים טוב או רע?
  • האם יש לאדם בחירה חופשית או שהכל ידוע מראש?
כל השאלות האלו מעניינות, אבל הן רלוונטיות רק אם כבר הוחלט שיש אלוהים. אם אין אלוהים בכלל, אז מובן שכל השאלות הנלוות מאבדות חשיבות. לכן קודם כל דנים בשאלה הבסיסית: "האם אלוהים קיים?".

האם אנחנו מדברים על משהו במרחב ובזמן?

כשאנחנו שואלים "האם אלוהים קיים?", למעשה אנחנו בודקים אם ישנה ישות מסוימת, בעלת הגדרה כלשהי, שאפשר לומר עליה שהיא "ישנה" או "איננה". אבל בכל פעם ששואלים "האם דבר מסוים קיים?", כמו למשל "האם חתול קיים?" או "האם יש מפלצת ספגטי מעופפת אי שם?", מתעוררת השאלה הבאה:
  • האם מחפשים ישות שנמצאת בתוך המקום והזמן המוכרים לנו?
  • האם מחפשים משהו שנמצא מחוץ למקום ולזמן?
  • או שמא מחפשים משהו שלא שייך בכלל למושגים של מקום או זמן?
הסיבה שזה חשוב היא שכל דבר שאנחנו מכירים - בני אדם, כדור הארץ, רגשות, רצונות, רעיונות - כולם מתקיימים באיזשהו מרחב וזמן.

לדמיין דברים בתוך ומחוץ למקום ולזמן

היד שלנו, למשל, קיימת כרגע במקום מוגדר ובזמן מסוים. כדור הארץ סובב סביב עצמו וסביב השמש, וגם הוא תמיד תופס מקום כלשהו ומשתנה בזמן כלשהו. אפילו מחשבה - כשאדם חושב על פיל, המחשבה הזו תופסת את מוחו בזמן נתון, ולא מאפשרת לחשוב על תרנגול באותו הרגע בדיוק (לפחות בתפיסה הפשוטה). הכל תופס מקום וזמן כלשהו, גם אם זה מקום רוחני או רעיוני.

מכאן, כששואלים "האם אלוהים קיים?", צריך להבין אם מתכוונים:
  • לאלוהים שנמצא איפה שהוא, בתוך היקום, במקום פיזי ובזמן מסוים (למשל, אלוהים שיושב בשמיים). במקרה כזה, הוא בעצם מוגבל כמו כל דבר אחר שנמצא בעולם, כי הוא קיים במקום כלשהו בזמן מסוים.
  • לאלוהים שקיים מחוץ למקום ולזמן. אבל מה המשמעות של "קיים מחוץ למקום ולזמן"?
  • למשהו אחר לחלוטין, שלא אפשרי לתפוס אותו במושגים של יש או אין.
נניח שמישהו טוען "אלוהים קיים בשמיים". זה אומר שהוא תופס איזשהו אזור בשמיים, בזמן כלשהו, אולי באיזו נקודה ביקום. אבל אז, במה הוא שונה מכל ישות אחרת שיש לה גבולות ומיקום?

אלוהים כמוגבל בתוך היקום

למה ייתכן שאלוהים מוגבל? כי אם הוא באמת נמצא במקום אחד מסוים, אז הוא לא בלתי מוגבל. הוא דומה לישות גדולה או קטנה בתוך העולם, ובכך הוא עלול להפוך לפחות "אלוהי" ויותר "ישות אחת מבין רבים". אם זאת המשמעות של "אלוהים" - מישהו גדול שיושב באיזו פינה קוסמית - אז גם אם הוא קיים, זה לא בהכרח משנה הרבה לאנשים שחיים כאן. הוא עוד ישות בין רבות, ואולי אין טעם להשתחוות לו יותר מאשר להשתחוות לשמש או לירח.

יש גם אפשרות שמישהו ידמיין אלוהים כזה שברא את העולם בבוקר אחד, כתב חוקים מסוימים והנחילם, אבל עדיין הוא בתוך מערכות המקום והזמן. אם כן, זה מציב אותו כבעל הגבלה מסוימת - שהרי הוא לא מקיף את הכל באופן מוחלט, אלא חי בתוך החוקיות הכללית.

אלוהים מחוץ למקום ולזמן - האם זה אומר שהוא לא קיים?

יש מי שיגיד: "טוב, אז אלוהים לא נמצא במקום ובזמן, אלא מחוץ להם". לכאורה, אם הוא מעבר לכל מושג של מקום וזמן, אז ייתכן שמדובר בכוח עצום וחסר גבול. אבל אז עולה השאלה: "האם יש בכלל משמעות להגיד על משהו שהוא 'קיים' אבל אין לו שום מקום ושום זמן?".

במוח האנושי, המושג "קיים" קשור בקיום בזמן ובמקום. כשאומרים על חפץ שהוא "לא קיים", המשמעות היא שאין לו מקום ואין לו זמן. לפי הלוגיקה הזו, משהו שמחוץ לזמן ולמקום דומה למשהו "שאינו קיים". וכשהשכל לא יכול לדמיין אותו, אנחנו עומדים מול קושי לשייך לו את המילה "ישנו".

המציאות עצמה כ"אלוהים"

אז מה כן יש מחוץ למקום ולזמן? אם נבחן, נראה שהדבר היחיד ש"נמצא" שם הוא "המציאות" בכללותה, או "הכלום" לפי צורת ביטוי מסוימת. למה הכוונה? אפשר לומר:
  • המציאות היא סך כל מה שקיים.
  • המציאות היא גם זו שנמצאת מעבר לכל הגדרה של זמן ומקום, כי היא כוללת את הזמן והמקום בתוכה.
  • אי אפשר להכחיש שיש מציאות. גם אם נאמר "אין כלום", עדיין יש "מציאות" של "אין כלום".
כלומר, קשה לתפוס מצב שבו "אין מציאות" בכלל. ברגע שיש משהו, גם אם זה "כלום", הוא קיים באופן כלשהו במציאות. לכן, יש שרואים במציאות כולה את אותה "אלוהות" או "מקיף" שחושבים עליו לפעמים כאלוהים.

אז האם אפשר להגיד שהמציאות היא אלוהים?

יש תפיסה שאומרת: "אלוהים = מחויב המציאות", כלומר, דבר שאי אפשר לדמיין שאינו קיים. ומה אי אפשר לדמיין שאינו קיים? המציאות עצמה. כי כל דמיון של 'אין מציאות' הוא עדיין דמיון המתרחש בתוך מציאות כלשהי. לפי התפיסה הזו, אלוהים הוא המציאות האינסופית שמכילה בתוכה את הכל. היא לא מוגדרת בזמן אחד או במקום אחד, כי היא הזמן והמקום עצמם.

מצד שני, זו מציאות לא מוגדרת. היא לא "דתית", לא "חילונית", לא "טובה" ולא "רעה" - היא פשוט הכל. היא המקיפה את כל האפשרויות. בהסתכלות כזו, אין צורך להוכיח אם המציאות קיימת - זה ברור לנו. ואם אנחנו אומרים "המציאות היא אלוהים", אז במובן הזה בוודאי שיש אלוהים, כי המציאות קיימת.

האם אלוהים נמצא בכל מקום ובכל זמן בו - זמנית?

יש גם גישה שמאמינה שאלוהים הוא ישות הנמצאת בכל מקום ובכל זמן. אז נשאלת השאלה: אם הוא קיים בכל מקום ובכל זמן, האם קיומנו הנפרד גם אפשרי בכלל? שהרי אם אין אף נקודה בזמן או במרחב שהוא לא נמצא בה, איפה המקום לכל שאר הדברים להיות קיימים? איך מתיישבת העובדה שאני מרגיש את עצמי כנפרד ממנו?

אם הכל באמת אלוהים, אז אולי אין הבדל בין "אני" לבין "הוא", והכל אחד. אבל ברגע שאנחנו מדברים על תחושה נפרדת של "אני" ו"הוא", המשמעות היא שיש גבול מסוים שמפריד בינינו. קו הגבול הזה כבר מחזיר אותנו לתפיסה שיש כאן שני דברים שונים, ובכך מעלה התלבטות לגבי הרעיון שאלוהים ממלא הכל.

אלוהים שהוא לא בתוך הזמן, לא מחוץ לזמן ולא קשור לזמן

יש גישה נוספת: אולי אלוהים לא קשור בכלל לממדים של מקום וזמן. הוא לא בפנים ולא בחוץ - אלה פשוט לא מושגים שרלוונטיים לגביו. במקרה כזה, שוב אין משמעות לשאלה "האם הוא קיים?", כי מושג הקיום הרגיל שלנו מבוסס כולו על זמן ומקום. אם המושג "קיים" הוא תוצר של חשיבה המבוססת זמן - מקום, אז מה הטעם לומר שאלוהים "קיים" או "לא קיים" במובן הזה?

השורה התחתונה - על מה באמת מדובר?

אנשים שתוהים אם יש אלוהים, צריכים לשאול את עצמם: "לאיזה אלוהים אני מתכוון?". האם הכוונה לישות גדולה שמסתתרת איפשהו ביקום המוכר לנו? האם הכוונה למשהו אינסופי שעוטף את הכל? האם הכוונה לדבר מה שמעבר לחלוטין להגדרות?

יש שיגידו:
  • אולי אנחנו חיים בתוך סימולציה, כמו מטריקס.
  • אולי מישהו "ברא" את הכל, אבל בעצמו נברא על ידי משהו אחר.
  • אולי יש אינסוף עולמות ואינסוף מימדים, ואלוהים הוא רק חלק מהם.
אבל גם אם אחד התרחישים הללו נכון, צריך לבדוק מה המשמעות שלו עבור חיינו. אם מדובר ב"אלוהים" שדומה לישות מוגבלת, הוא לא באמת "אלוהי" במובן האינסופי. אם מדובר במשהו אינסופי, אז שאלת הקיום שלו וההוכחה הופכת להיות מופשטת יותר ויותר, עד כדי טשטוש הגבולות בין "כן קיים" ל"לא קיים".

אלוהים כמציאות מחויבת

יש תפיסה שטוענת: "אלוהים הוא מחויב המציאות" - כלומר, אי אפשר לדמיין שהוא לא קיים. וזההו בדיוק ההסבר לכך שאלוהים והמציאות חד הם. המציאות היא הדבר היחיד שלא ניתן לדמיין אי - קיומו, שכן גם אם ננסה לדמיין 'אין כלום', אז יש 'מציאות' שמכילה 'אין כלום'.

מכאן, יש מי שיאמר: "אם כך, אלוהים הוא המציאות עצמה". אבל המציאות לא מבדילה בין יהודים ללא - יהודים, בין צדיקים לרשעים, בין עבר לבין עתיד - היא פשוט מאפשרת את הכל. במובן הזה, מי שחוקר את הנושא לעומק עשוי להגיע למסקנה שאם קוראים לכל המציאות "אלוהים", אז אלוהים אכן קיים, אבל הוא לא ישות נפרדת.

על הבריאה והעולם

מישהו עשוי לשאול: "מה לגבי הטענה שאלוהים 'ברא את העולם יש מאין'?". הכוונה ב"יש מאין" היא לומר שהיקום לא תמיד היה, אלא הגיע מנקודה טרנסצנדנטית לחלוטין שמחוץ למקום ולזמן. אבל אז חוזרת השאלה: מה שונה ההגדרה הזו מהגדרת המציאות האינסופית? אם הכלום שמחוץ למקום ולזמן ברא את הכל, כיצד כלום הופך למשהו?

ייתכן שאנשים יתארו אלוהים כ"כלום" שנמצא מחוץ לכל הגדרה, אבל אז יגידו שה"כלום" הזה בכל זאת ברא "יש". וכאן נכנסים למושגים מורכבים כמו "החלל הפנוי" או "סוד הצמצום" - הרעיון שלפיו אלוהים כביכול צמצם את עצמו כדי ליצור מקום לעולם. מי שמתעמק בזה מגלה עוד ועוד רבדים לשאלה על עצם קיומה של המציאות, אבל מגיע בסופו של דבר לקושי לתאר את ה"כלום" או את ה"משהו" האין - סופי באופן שכלי פשוט.

הרחבה ואפשרויות לחקירה נוספת

כדי לא להסתפק רק בקריאת התיאורים כאן, אפשר להמשיך לחקור בנושאים כמו:
  • האם העולם נברא, ואם כן על ידי מי?
  • מה המשמעות של אלוהים בתוך או מחוץ לזמן ולמקום?
  • האם אפשר להיות אלוהים במובן של להזדהות עם המציאות כולה?
  • האם יש לנו בחירה חופשית, או שהכל קבוע מראש?
יש אנשים שכתבו ספרים שלמים כדי להסביר איך להגיע לתודעה של "אני הוא המציאות". למשל, ספר הקרוי "להיות אלוהים" מרחיב בפרטים על האפשרות שהאדם יבין שהוא והמציאות הם אחד. מי שרוצה, מוזמן להעמיק בכל אחת מהנקודות שהוזכרו.

לסיכום - מה באמת עונים למי ששואל אם אלוהים קיים?

אפשר להשיב בשאלה נגדית: "לאיזה אלוהים אתה מתכוון?". כי אם הכוונה לאל שנמצא בשמיים בזמן כלשהו - גם אם הוא קיים או לא, ייתכן שזה פשוט לא משנה. אם הכוונה היא לאינסוף, אז אולי באמת אין דרך 'להוכיח' את קיומו בשכל הרגיל שלנו, כי הוא לא מוגבל למרחב מוגדר. ואם הכוונה למציאות עצמה כמכלול - היא בוודאות קיימת, כי אי אפשר להעלות על הדעת שהיא איננה.

יש אינסוף כיוונים להעמיק: מי שבטוח שהיקום נברא צריך לשאול ממה בדיוק נברא, מי שחושד שזה הכל מטריקס יכול להמשיך ולחקור מי כתב את הקוד של המטריקס, ומי ששואל על הגדרות המקום והזמן עשוי למצוא עוד פילוסופיות שלמות שדנות בשאלות האלה.

סיכום סופי והמלצה

השאלה "האם אלוהים קיים?" מתנקזת בסופו של דבר להגדרה: "על איזה סוג של אלוהים מדובר?". ייתכן בהחלט שמאחורי המילה "אלוהים" עומד פשוט הרעיון של "המציאות" על כל גווניה, ואז בטוח שהיא קיימת. אבל אם מחפשים ישות ספציפית בתוך הזמן והמקום, או שמחוץ להם אבל עדיין מוגדרת כמשהו נפרד, הסיפור מסתבך או הופך ללא ברור.

כי בכל פעם שננסה להגדיר ולומר: "אלוהים הוא X", אנו עלולים להגביל אותו ולהפוך אותו למשהו שבתוך עולם ההגדרות של מוחנו. ומנגד, אם ננסה להגיד: "אין בכלל אלוהים" במובן האינסופי, ניתקל בקושי להסביר איך בכלל העולם קיים ללא בסיס כלשהו שמקיף אותו.

אפשר לחקור עוד ועוד, לקרוא על רעיונות כמו "החלל הפנוי", "צמצום אלוהי", "איך נוצר העולם", "האם הזמן והמרחב אינסופיים" ועוד המון נושאים מרתקים. לכל מי שמעוניין - יש מגוון עצום של מקורות ואפשרויות התבוננות, וכל אחד מוזמן להעמיק לפי סקרנותו ורצונו להבין את המציאות.
קיום מחוץ למקום ולזמן, הוכחות שיש אלוהים, מה זה קיים? ההגדרה של קיים, ההגדרה של לא קיים, מה לא קיים? אלוהים קיים בכל מקום ובכל זמן, אין עוד מלבדו, אלוהים קיים בכל מקום וזמן, אלוהים קיים מחוץ למקום ולזמן, אלוהים קיים מעבר למקום ולזמן, אלוהים קיים בלי מקום וזמן, מה זה כלום? מה זה משהו? ההגדרה של כלום, ההגדרה של משהו, מה זה מציאות? מה זה מהות? האם המציאות קיימת? האם המהות קיימת? אלוהים זה כלום, המהות זה כלום, המציאות זה כלום, מה קיים מחוץ למקום ולזמן? מה קיים מעבר למקום ולזמן? בריאת העולם, הוכחות לקיום אלוהים, איך לדעת אם יש אלוהים?
אלוהים הוא יש החלטיות להחליט יהדות תורה מצוות אלוהים צריך לשאול פרספקטיבות האין סוף יהדות תורת הצמצום להיות קיים הבנה איפה אלוהים איפה אלוהים נמצא אלוהות אלוהים אלוהים לא קיים אלוהים נמצא בורא בורא עולם בריאת העולם האם אין אלוהים האם אלוהים קיים האם יש אלוהים הבורא הגדרה הגדרה של אלוהים הגדרות הוכחה לאי מציאות הבורא הוכחה לאלוהים הוכחה לכך שאין אלוהים הוכחה לכך שיש אלוהים הוכחה למציאות הבורא הוכחה לקיום אלוהים הוכחה לקיום האל הוכחה לקיומו של אלוהים הוכחה שאין אלוהים הוכחה שאלוהים לא קיים הוכחה שאלוהים קיים הוכחה שיש אלוהים הוכחות לאי מציאות הבורא הוכחות לאלוהים הוכחות לכך שאין אלוהים הוכחות לכך שיש אלוהים הוכחות למציאות הבורא הוכחות לקיום אלוהים הוכחות לקיום האל הוכחות לקיומו של אלוהים הוכחות שאין אלוהים הוכחות שאלוהים לא קיים הוכחות שאלוהים קיים הוכחות שיש אלוהים הוכחת אי מציאות הבורא הוכחת מציאות הבורא הוכחת קיום אלוהים הוכחת קיומו של אלוהים הזמן הזמן והמקום החלל הפנוי היקום המפץ המפץ הגדול המקום המקום והזמן העולם הצמצום הקיום הקיום של אלוהים השם יתברך זמן זמן בלי מקום זמן ומקום זמן ללא מקום זמן מקום חלל הפנוי חלל פנוי יהדות תורה מצוות אלוהים יש אלוהים מה ההגדרה של אלוהים מה זה אלוהים מי ברא את העולם מימד מימד הזמן מימד המקום מימדים מציאות מציאות האלוהים מציאות הבורא מציאות השם מציאות השם יתברך מקום בלי זמן מקום וזמן מקום זמן מקום ללא זמן מרחב מרחב הזמן מרחב המקום מרחב המקום והזמן עולם ציר הזמן ציר המקום צמצום קיום קיומו של אלוהים תורה תורת הצמצום
לימוד גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל
לימוד גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל
... גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל האם לימוד גמרא באמת מפתח את השכל? הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו הוא השאלה האם לימוד גמרא ותורה אכן מפתח את השכל, והאם הוא משפר את החשיבה הלוגית ואת היכולת לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טובה יותר. לדעת אליעד, התשובה לשאלה זו אינה חד - משמעית, אלא תלויה באופי הלימוד ובדרך שבה ... בפיתוח השכל באמצעות לימוד תורה? ראשית, חשוב להבין מה הכוונה בביטוי פיתוח השכל. אם הכוונה היא להעשיר את הידע בשפות, אזי ברור שלימוד גמרא מפתח את השכל מכיוון שהיא כתובה בארמית, ולימודה משפר את כישורי ... החשיבה? לעומת זאת, לא כל לימוד תורה או גמרא אכן תורם לשיפור יכולות החשיבה. לדוגמה, כאשר האדם לומד גמרא אך ורק כדי לזכור את הטקסטים בעל - פה, הוא אינו מפתח את החשיבה הלוגית אלא רק את הזיכרון שלו. אדם יכול ... לכך שלימוד גמרא או תורה יכול לפעמים אפילו לגרום לנזקים לחשיבה. הוא מסביר שישנם אנשים הלומדים תורה מתוך גישה אידיאולוגית, מבלי לערוך שום חקירה או ביקורת עצמית, ומקבלים הנחות לא בדוקות כדברים מוחלטים. לימוד כזה עלול לגרום לבלבול, אי - בהירות והפרעות חשיבה שונות, ובמקרים ... שלעיתים, אנשים שמשלבים לימוד תורה עם סמים או עם מצבים נפשיים קשים, עשויים לזרז בכך את הפרעות החשיבה שלהם. איך להבטיח שלימוד תורה או גמרא יפתח את החשיבה הלוגית? אליעד מדגיש שההבדל החשוב הוא לא במה שאתה לומד, אלא באיך אתה לומד. אם אתה מתאמץ לחקור ולבדוק את ההיגיון שבכל טענה וטענה, מתאמץ להבין למה ... לחשיבה סיבות ותוצאות בלימוד תורה הפרעות נפשיות ולימוד תורה האם לימוד גמרא מפתח את השכל או לא? האם לימוד גמרא או לימוד תורה בכלל באמת מפתח את השכל? ישנה טענה לפיה מי שלומד גמרא הוא יותר חכם ומפחית את יכולת החשיבה, אך השאלה המרכזית היא: האם לימוד תורה משפר את כושר החשיבה הלוגי והיכולת להסיק מסקנות? התשובה לא חד משמעית ותלויה בפרטים של הלימוד. ראשית, צריך להבין מה הכוונה בפיתוח השכל. אם הכוונה היא לשיפור הכישורים בשפות, ... שלו. עם זאת, לא כל לימוד תורה בהכרח תורם לפיתוח החשיבה. ישנם חלקים בלימוד תורה ובפרט בלימוד הגמרא שעוסקים בהבנת אגדות ואמונות שאינן בהכרח קשורות לפיתוח חשיבה לוגית. לדוגמה, אם אדם לומד גמרא על פי אגדות דתיות ללא ניסיון להבין את השאלות והסיבות שמאחורי ... את הזיכרון. במקביל, בלימוד תורה ישנם גם מרכיבים שיכולים להוביל לפיתוח חשיבה בצורה לא חיובית. לימוד שלא מתמקד בניתוח סיבתיות ובניית טיעונים מדויקים עשוי להוביל לדעות לא מבוססות ולגישה אידיאולוגית שאינה ... לחשיבה סיבות ותוצאות בלימוד תורה הפרעות נפשיות ולימוד תורה ...
נעשה ונשמע, שמירת תורה, קבלת התורה, מתן תורה, עם ישראל, היכן היה אלוהים בשואה? חטא העגל, יציאת מצרים, יהדות, תורה מול מדע, תורה ומדע, יהדות, התבוללות, תורת הגזע הנאצית, גזענות
... ונשמע, שמירת תורה, קבלת התורה, מתן תורה, עם ישראל, היכן היה אלוהים בשואה? חטא העגל, יציאת מצרים, יהדות, תורה מול מדע, תורה ומדע, יהדות, התבוללות, תורת הגזע הנאצית, גזענות מה המשמעות של נעשה ונשמע בתורה? הביטוי נעשה ונשמע מופיע בתורה בהקשר של מתן תורה בהר סיני. לפי ההסבר של אליעד, הפירוש הפשוט של הביטוי הוא שאלוהים שאל את בני ישראל אם הם מוכנים לקבל את התורה, והם השיבו: נעשה ונשמע. המשמעות היא שהם התחייבו מראש לבצע את מה שאלוהים יאמר להם, ורק לאחר מכן לשמוע את תוכן הדברים עצמם. אליעד מתייחס לגישה זו ואומר שיש בה היגיון ... השורשים של הגזענות הנאצית נמצאים ביהדות עצמה. המושג של עם נבחר הוא למעשה תורת גזע שהתחילה כבר ביהדות. אליעד מציין שבתנך עצמו בני ישראל הורגים אנשים מבני עמם (בחטא העגל, לדוגמה) רק משום שחטאו והלכו אחרי פסל. לדבריו, משה רבנו היה היטלר הראשון, ... באמת. מה המשמעות של נעשה ונשמע? מדוע הדת מעכבת את הקדמה? מה הקשר בין היהדות לתורת הגזע הנאצית? האם ההתבוללות יכלה למנוע את השואה? האם נעשה ונשמע זו חשיבה פרימיטיבית? תורה ומדע - סותרים או משלימים? מדוע כל הדתות ייעלמו בעתיד? ...
ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?
ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?
... מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה? האם מתן תורה אכן התרחש במציאות? הוויכוח סביב השאלה האם מתן תורה ויציאת מצרים התרחשו במציאות מתנהל בין אלו שטוענים שהסיפורים הללו אכן התרחשו, לבין אלו שמכחישים אותם וטוענים שהם לא התרחשו. לכאורה, משמעות הוויכוח פשוטה: אם מתן תורה באמת קרה, אז יש אלוהים ויש מצוות ... כל הזמן מנסים להוכיח את קיומו של אלוהים דרך הניסים, בטענה שאם מתרחשת תופעה בלתי מוסברת, היא מוכרחה להיות פעולה של אלוהים. מתן תורה מתואר כאירוע מלא אותות ומופתים ... - הרגע בו הכל התהווה מאפס מוחלט. אם אדם מבין שבכל רגע ורגע מתרחש למעשה נס הבריאה מחדש, הוא כבר לא מתרגש מנס ספציפי שקרה בעבר כמו מתן תורה או יציאת מצרים. כל דבר שקורה, אפילו ... הוא חווה תחושה של שלמות ואחדות עם המציאות, כי הוא מבין שכל מה שמתרחש הוא ביטוי של אותו כוח אינסופי בדיוק, בכל רגע ורגע מחדש. מתן תורה ומשמעותו יציאת מצרים והניסים ... האלוהות ככוח אחד הרצון האקראי של אלוהים התהוות המציאות בכל רגע המפץ הגדול כנס הגדול ביותר בחירה חופשית אל מול הכל בידי שמים האם מתן תורה התרחש באמת? הסיפור על מתן תורה מעורר ויכוח בין אלו שטוענים שהאירוע התרחש, לבין אלו המכחישים וטוענים שהוא לא קרה. יש הטוענים כי אם אכן התקיים מתן תורה, הרי שיש אלוהים ומצוות, ואז האדם מחויב לקבל זאת. מאידך, אם מתן תורה לא היה, אין מחויבות לקיים מצוות. עולה ... והנפלאות? הדתיים משתמשים ברעיון הנס כהוכחה לקיומו של אלוהים: אם קורה אירוע בלתי מוסבר, הם מייחסים אותו לאלוהים. לפי גישה זו, מתן תורה היה מלווה בניסים ונפלאות, ועל כן משמש ... העולם, הם לפי הטענה כופרים ברעיון האלוהי האמיתי, כי הם מציירים אותו כישות נפרדת וזקוקה להוכחות. אז מה הטעם לבדוק אם אירוע כמו מתן תורה היה או לא? אם מבינים שהמציאות כולה היא אלוהים, אז לא משנה אם היה נס מסוים או מתן תורה היסטורי. הנס האמיתי הוא עצם קיומה של המציאות. כל רגע שבו האדם מדבר או פועל הוא נס לכשעצמו. לכן נטען כאן שאין שוני מהותי בין התופעות הגדולות של הניסים בתורה לבין הדברים היומיומיים, הכל מגיע ... מאותו כוח אחד. אם אדם תופש שחוויית המציאות היא חוויה של התחדשות תמידית, הופך חסר משמעות הוויכוח אם היה אירוע מסוים אי פעם, כמו מתן תורה או יציאת מצרים, כי ההתרחשות עצמה לא ... ובהתייחסות למאורעות מסוימים כאל הוכחה לאלוהים. במקום זאת, האדם חווה את ההתגלות בכל רגע, וחי בתחושה של שלמות ואחדות עם המציאות. מתן תורה ומשמעותו יציאת מצרים והניסים ... הרצון האקראי של אלוהים התהוות המציאות בכל רגע המפץ הגדול כנס הגדול ביותר בחירה חופשית אל מול הכל בידי שמים הפעם אני רוצה לדבר על מתן תורה. היה או לא היה, ויש כאלו שטוענים שהיה אחרים טוענים שלא היה, יציאת מצרים וכו. האם הסיפורים היו, או לא היו, ובעצם מה שנעשה, נסביר. אלו שאומרים שסיפורי מצרים לא היו, ומתן תורה לא היה, והם אומרים זאת כי אם היה כן מתן תורה, אז יש אלוהים ויש מצוות ואז כביכול ... את זה זה כנראה נס, ואם זה נס והם ל יודעים להסביר את זה אז כנראה שאלוהים עשה את זה. כי מי יכול לעשות משהו שאי אפשר להסביר? ומתן תורה, היו שם הרבה ניסים ונפלאות, ומשה אמר, ... זה, נכון! אבל אלוהים עשה את זה עדיין נשאר אקראי, לכן אין משמעות מי עשה את זה אם זה נשאר אקראי. ועכשיו ניתן נקודת מבט נוספת, על מתן תורה, האם התרחש, האם הניסים קרו או לא. ... כמו כל דבר אחר שמתהווה מאותו כח. היתה יציאת מצרים או לא וכו, מה זה משנה, מי שמבין, זה לא משנה אם היה או לא היה מה זה שונה מתן תורה מזה שאני מדבר עכשיו? הנס הכי גדול שהיה זה בריאת העולם. האירוע המשמעותי ביותר שהיה אי פעם, זה המפץ הגדול. ומה שייך אז, מה המשמעות, אם היה מתן תורה או לא. וגם אם אלוהים ידבר עכשיו ... משנה? הרי הכל אחד! כל מה שקורה זה מאלוהים. אם הדתיים היו חווים את ההתגלות של אלוהים כל רגע מחדש, אז אין משמעות לשאול מי עשה את מתן תורה, כי מי שעשה את מתן תורה עושה לאנשים לנסוע בשבת. הכל זה כוח ... הוא חווה כל רגע את המפץ הגדול, את הפלא הגדול ביותר. וכל מה שקורה זה הנס הגדול ביותר, ושאם אדם מבין את זה אז אין משמעות אם היה מתן תורה או לא היה, ואז אדם חי חיים טובים ...
גיל העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה
גיל העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה
... העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה איך ניתן להבין את השוני בין המדע לבין התפיסות הדתיות והפילוסופיות על גיל העולם? הדיון על גיל העולם נוגע לתפיסות שונות אשר ... את הזמן האינסופי לפניו. ההבנה היא שהתשובות הן תלויות בהגדרות, ותלוי על מה אנחנו מדברים - הזמן של היקום, או הזמן של כל הקיום שמקיף אותו. היקום והמפץ הגדול מדע מול תורה הקיום של העולם האם העולם תמיד היה קיים? היווצרות היקום תפיסות פילוסופיות על הזמן ההבדל בין זמן אינסופי לזמן פיזי איך אפשר ... היקום כפי שהוא נתפס אחרי המפץ הגדול. כל אלו מצביעים על כך שניתן לראות את הדברים מזוויות שונות, שכל אחת מהן נכונה במסגרת הפרספקטיבה שלה. היקום והמפץ הגדול מדע מול תורה הקיום של העולם האם העולם תמיד היה קיים? היווצרות היקום תפיסות פילוסופיות על הזמן ההבדל בין זמן אינסופי לזמן פיזי ש: הבהרה ...
קורונה ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים
קורונה ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים
... ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים האם לימוד תורה ותפילה יכולים להגן עלינו מקורונה? בהרצאה, אליעד כהן עוסק בקשר בין אמונה, תפילה ולימוד תורה לבין התפשטות מחלת הקורונה, תוך התמקדות בהשפעתם של הגורמים הללו על חיי אנשים חרדיים. הוא מציג שאלה מרכזית: האם לימוד תורה ותפילה יכולים לשמש מגן בפני המגפה, או שמא מדובר באמונה שגויה? הדוגמה הראשונה שנבחנת היא המקרה של חרדים שהתפללו ולמדו תורה, אך עדיין נדבקו בקורונה. אליעד מציין את ההתמודדות עם סתירה לכאורה: כיצד יתכן שדווקא אלו שקדושים בתפילה ולימוד תורה, וחשבו כי הם מוגנים בזכות חייהם הדתיים, נדבקו במחלה? הוא מתחיל בשאלה אם זוהי הוכחה לכך שהתפילה לא עוזרת, או שהתורה לא מונעת את המחלה. אליעד מציין כי לא ניתן להסיק מכך כי לימוד תורה לא שומר על האדם, זאת משום שהקורונה לא נגרמת בהכרח בשל התפילה או לימוד התורה, אלא עשויה להיות תוצאה של משתנים אחרים. הוא מציין כי כל אדם שנכנס לבית כנסת ולמד תורה לא בהכרח יידבק בקורונה. לאחר מכן, הוא מסביר את ההשגחה הפרטית וההבנה הפנימית בנוגע לרוחניות והקשר עם אלוהים. אליעד טוען כי אלוהים הוא המחליט ... להדגיש את ההשגחה האלוהית כגורם שמוביל לתוצאה, ולא את הפעולות החיצוניות של לימוד תורה ותפילה בלבד. אליעד מתאר סיטואציה בה חייל חמוש ייתקל במחבל. הוא מציין כי למרות שהחייל מצויד בנשק, אם אלוהים לא יגן עליו, הוא לא יצליח להינצל. על אותו משקל, גם אם אדם מתפלל ולומד תורה, זה לא בהכרח יימנע ממנו להידבק בקורונה, כי הכל תלוי בהחלטות אלוהיות. ההסבר החשוב שאליעד מספק הוא כי גם אם אדם לומד תורה ומקיים מצוות, אם הוא לא עושה זאת בכוונה אמיתית ובתשומת לב, אין זה בהכרח יעניק לו את ההגנה המצופה. הוא מציין שייתכן והאדם למד תורה אך לא התרכז במטרת הלימוד, וכך התפילה לא יכלה להגן עליו כמו שהיא אמורה. לסיכום, אליעד טוען כי אין להוכיח שהתפילה והתורה לא עוזרות. המגיפה לא בהכרח היא תוצאה של לימוד התורה או התפילה, אלא עשויה להיות תוצאה של ניסיונות אלוהים שבאמצעותם הוא בודק את אמונת האדם. כל אדם שמאמין באלוהים יכול למצוא בתפילה ובמצוות ... באלוהים, קורונה והשגחה פרטית, קורונה ושמירת מצוות, קורונה ואמונת חכמים, תורה מגנא ומצלא, שלוחי מצוה אינן ניזוקין, כוחה של תפילה, איפה היה אלוהים בשואה? מי שמאמין לא מפחד? ...
סנפיר וקשקשת, דג עם קשקשת ללא סנפיר, מי כתב את התורה? הוכחות לאמיתות התורה, טענות של מחזירים בתשובה, מי ברא את העולם? שמירת מצוות, חזרה בתשובה, תורה ומדע, תורה מול מדע, נבואות התורה, תורה מהשמים
... וקשקשת, דג עם קשקשת ללא סנפיר, מי כתב את התורה? הוכחות לאמיתות התורה, טענות של מחזירים בתשובה, מי ברא את העולם? שמירת מצוות, חזרה בתשובה, תורה ומדע, תורה מול מדע, נבואות התורה, תורה מהשמים האם הוכחת סנפיר וקשקשת מוכיחה שהתורה אמת? אליעד כהן מסביר על טענת הוכחת סנפיר וקשקשת לאמיתות התורה, שמובאת פעמים רבות על ידי מחזירים בתשובה. הטענה אומרת שכל דג שיש לו קשקשים בהכרח יש לו גם סנפירים, ולכן, לפי הטענה, מי שכתב את התורה ידע עובדה מדעית שלא היה אפשר לדעת בזמן שנכתבה, ומכאן שהתורה נכתבה על ידי בורא העולם. אליעד מדגיש כמה הנחות יסוד בטענה זו ומפריך אותן בהרחבה: מה באמת כתוב בתורה על דגים טהורים? בתורה (ויקרא יא, ט) נאמר שכל דג עם סנפיר וקשקשת מותר לאכילה. אליעד מבהיר שבתורה עצמה לא כתוב במפורש שכל דג עם קשקשים בהכרח יש לו סנפירים, אלא זו מסקנה מאוחרת של חזל (מסכת נידה דף נא). אליעד טוען שבמקור התנכי לא כתובה ... מסביר שגם אם כיום לא נמצא דג כזה, אין שום הוכחה שאי אפשר למצוא בעתיד, ולכן ההתחייבות איננה ודאית מבחינה לוגית ומדעית. האם העובדה שכתוב בתורה דבר אמיתי הופך אותה לאלוהית? אליעד נותן דוגמה להמחשה: אם מישהו מנבא תוצאות משחקי ספורט באופן מדויק, זה לא בהכרח אומר שיש לו כוחות אלוהיים או על - טבעיים, אלא אולי מדובר בניחוש מוצלח, או במידע קודם שהוא נחשף אליו. גם אם בתורה היו כתובות תחזיות מדויקות שהתגשמו, זה עדיין לא היה מוכיח בוודאות שהתורה נכתבה על ידי אלוהים. זה יכול להוכיח רק שלמי שכתב את התורה הייתה יכולת או מידע מסוים. האם חזל ידעו דברים שאחרים לא ידעו בתקופתם? אליעד מסביר שאנשים רבים חושבים שחזל כתבו ידע נסתר שלא היה אפשר לדעת ... היוונים, המצרים ועמים נוספים. מכאן, אין שום הכרח להניח שחזל קיבלו ידע אלוהי, אלא הם יכלו פשוט ללמוד אותו מתרבויות אחרות. האם תגליות מדעיות בתורה מוכיחות שהיא משמיים? אפילו אם נניח שבתורה אכן כתובות עובדות מדעיות מדויקות ומרשימות, זה עדיין לא מוכיח שהיא נכתבה על ידי אלוהים. אולי מדובר בחוצנים או ביישויות אחרות עם ידע מתקדם. ... אמונות שקריות (כגון עבודה זרה)? אם אנחנו מוכנים להכיר בזה שהורים בעבר שיקרו לילדיהם בנוגע לאלים ועבודת אלילים, למה שנאמין שהפעם, במקרה של התורה, דווקא לא הייתה טעות או הטעיה? איך נוצרו כל כך הרבה מחלוקות בהלכה אם הכל עבר במסורת מדויקת? אליעד כהן מדגיש שבעולם היהדות יש אינסוף מחלוקות על ההלכות. אם התורה נמסרה על ידי אלוהים בצורה ברורה ומדויקת, איך ייתכן שיש מחלוקות כל כך רבות בין רבנים, החל בתקופת חזל ועד היום? מדוע הרמבם כתב דברים שהיו ... הידע עבר באופן מדויק מאב לבן, לא היו צריכות להיות כל כך הרבה מחלוקות. האם היכולת לחזות עתידות מוכיחה אלוהות? גם אילו הוכחנו בוודאות שכותב התורה הצליח לחזות דברים בעתיד, עדיין זה לא מוכיח שהוא בורא עולם. כפי שאליעד מסביר, אם קוף מצליח לנחש נכון מניות או תוצאות משחקי ספורט, זה לא הופך ... באופן עיוור לכל מה שכתב. הרמבם לא היה היחיד שחקר את הדברים האלה, ובתקופתו היו רבים אחרים שהגיעו למסקנות אחרות לחלוטין. מדוע הידע המדעי בתורה איננו מדויק? אליעד מצביע על עובדה פשוטה נוספת: התורה אינה מכילה מידע מדעי אמיתי על כדור הארץ, על הגלקסיות ועל השמש. מדוע אין בתורה מידע מדויק על כוכבים או על מערכת השמש, שהיום ברור לנו שאינו נכון? מדוע המדע בתורה מתאר דברים באופן שגוי, כמו תפיסת העולם הפרימיטיבית לגבי זריחת ושקיעת השמש? סיכום טענות ההפרכה של אליעד כהן: בתורה עצמה לא כתובה ההתחייבות שכל דג עם קשקשת יש לו סנפיר. גם אם המשפט הזה היה כתוב במפורש, הוא לא מוכיח מי כתב את התורה. ידע מתקדם יכול להגיע ממקורות שונים, לאו דווקא מבורא עולם. המסורת היהודית מלאה במחלוקות וספקות, מה שמערער על אמינות ההעברה. אפילו אם התורה מכילה ידע נכון, אין זה מוכיח שהיא נכתבה על ידי אלוהים. אליעד מסכם ואומר שכל ההוכחות הללו, שנראות לכאורה מדעיות או לוגיות, למעשה מתפרקות תחת בדיקה מדוקדקת. כל ניסיון להוכיח את אמיתות התורה באמצעות מדע או נבואות הוא בסופו של דבר חסר בסיס אמיתי, כי הוא מתבסס על הנחות רבות מדי ולא ודאיות. האם סנפיר וקשקשת מוכיחים את אמיתות התורה? מי כתב את ה
מתן תורה היה או לא היה, מעמד הר סיני קרה או לא קרה, מי נתן את התורה? האם יציאת מצרים קרתה? האם באמת קרה מתן תורה? האם באמת בני ישראל יצאו ממצרים? האם אלוהים נתן את התורה? האם באמת נקרע ים סוף? אמונה באלוהים, שמירת מצוות
... תורה היה או לא היה, מעמד הר סיני קרה או לא קרה, מי נתן את התורה? האם יציאת מצרים קרתה? האם באמת קרה מתן תורה? האם באמת בני ישראל יצאו ממצרים? האם אלוהים נתן את התורה? האם באמת נקרע ים סוף? אמונה באלוהים, שמירת מצוות האם מתן תורה היה או לא היה? הרצאה זו עוסקת בשאלות על האמיתות ההיסטוריות והאמוניות הקשורות לאירועים המקראיים, ובעיקר על מתן תורה, יציאת מצרים ומעמד הר סיני. אליעד כהן מציג את השאלות המרכזיות, האם אלו היו אירועים היסטוריים אמיתיים או רק סיפור מיתי? האם היה מתן תורה, האם בני ישראל יצאו ממצרים, האם קריעת ים סוף אכן קרתה, ואפילו האם יש או אין אלוהים? האם זה משנה אם זה קרה או לא קרה? האם העובדה אם ... הללו קרו, האם יש לכך השפעה על חיינו היום? הדתיים טוענים כי אם זה קרה, אז אנחנו מחויבים לשמור את התורה והמצוות. מנגד, אתאיסטים טוענים שזה רק סיפור ולא יותר מזה. הוא מציין שאלה אחת חשובה: האם באמת יש הוכחות חותכות לכך שזה קרה או לא קרה? ... מחלת נפש קשה, בין אם מדובר באמונה שיש אלוהים ובין אם מדובר באמונה שאין אלוהים. האם זה משנה אם היה מתן תורה עכשיו? לגבי השאלה האם היה משנה אם מתן תורה היה קורה עכשיו, אליעד מציין שכאשר אדם לא באמת מאמין, גם אם יראה את כל הניסים בעיניו, הוא עדיין לא ישנה את עמדתו. הוא שואל את השאלה ... על מצוות לא נובעת מתוך רצון לעבוד את אלוהים, אלא מתוך רצון להרגיש טוב ולהשיג תוצאה מסוימת בחיים. מתן תורה יציאת מצרים האמונה באלוהים הדברים שקרו בתנך הוכחות למתן תורה אמונה אתאיסטית האם אלוהים קיים? מעמד הר סיני היה או לא היה, האם באמת קרו ניסים? אמונה של אתאיסטים, אמונה אתאיסטית, למה זה לא משנה אם זה קרה או לא קרה? שאלות על אלוהים, שאלות על מתן תורה, התגלות אלוהים במתן תורה, התגלות אלוהים במעמד הר סיני, הוכחות שיש אלוהים, הוכחות שאין אלוהים, האם ניתן להוכיח שיש אלוהים? האם יש אלוהים? האם יציאת מצרים קרתה באמת? האם מתן תורה קרה באמת? האם מעמד הר סיני קרה באמת? האם הייתה יציאת מצרים? האם בני ישראל יצאו ממצרים? האם צריך לשמור מצוות? למה מכבדים דתיים? למה ... את הדת? למה לאתאיסטים יש ספקות? למה חילונים צמים ביום כיפור? האם באמת קרתה יציאת מצרים? הוכחות למתן תורה, הוכחות ליציאת מצרים, הוכחות למעמד הר סיני, מי באמת נתן את התורה? האם אלוהים נתן את התורה?
הוכחות למתן תורה, הוכחות לאמיתות התורה, מי נתן את התורה? עדויות למתן תורה, מי כתב את התורה? שמירת מצוות, מעמד הר סיני, איש מפי איש, האם לשמור מצוות? קיום מצוות
הוכחות למתן תורה, הוכחות לאמיתות התורה, מי נתן את התורה? עדויות למתן תורה, מי כתב את התורה? שמירת מצוות, מעמד הר סיני, איש מפי איש, האם לשמור מצוות? קיום מצוות
... למתן תורה, הוכחות לאמיתות התורה, מי נתן את התורה? עדויות למתן תורה, מי כתב את התורה? שמירת מצוות, מעמד הר סיני, איש מפי איש, האם לשמור מצוות? קיום מצוות האם ניתן להוכיח את אמיתות התורה באמצעות עדויות היסטוריות? אליעד כהן מסביר בהרצאה את הנושא המורכב של הוכחות לאמיתות התורה, ומתייחס באופן מפורט למושגים כמו מתן תורה, מעמד הר סיני, מי כתב את התורה? ושמירת מצוות. אחת השאלות המרכזיות שהוא מציג היא: איך ניתן לדעת בוודאות שאירוע היסטורי, כמו מתן תורה, אכן התרחש? הטענה המרכזית שאליעד מציג היא שהעדות החזקה ביותר לקיום אירוע כמו מתן תורה, היא העובדה שיש אנשים שמקיימים מצוות באופן שיטתי לאורך דורות. הוא מסביר שהמצוות עצמן משמשות כתיעוד לאירוע ההיסטורי: מכיוון שהמצוות הן ... ברית המילה: מדוע אנשים היו מוכנים לבצע פעולה קשה וכואבת בילדים שלהם לאורך דורות אם לא הייתה להם סיבה טובה מאוד להאמין שזה אמיתי? איך נוצרו המחלוקות בפרשנות התורה אם הכל עבר איש מפי איש? אליעד כהן מתייחס גם לנקודת המחלוקות בפרשנות התורה. הוא טוען שהעובדה שיש מחלוקות רבות בתורה היא הוכחה לכך שהתיעוד לא באמת עבר באופן מוחלט ומדויק מדור לדור. אם באמת כל המצוות וכל הפירושים עברו בצורה מושלמת מאב לבן ללא שינויים, לא היו צריכים להיות כל כך הרבה מחלוקות. הוא מסביר שלדברים בסיסיים כמו לא לקפוץ לכביש אין מחלוקות, כי ההנחיה ברורה. לעומת זאת, המצוות בתורה מלאות מחלוקות, ומכך הוא מסיק שהתיעוד אינו מושלם. האם אירוע מתן תורה הוא קונספירציה? אליעד מתייחס גם לטענה שמתן תורה יכול להיות קונספירציה. הוא מדגים את זה דרך דוגמה של הורה שמנסה להכריח את הילד שלו להאמין במשהו שלא באמת קרה על ידי איומים או אלימות. ... להאמין באירועים מסוימים ולא באחרים? אליעד מציג דוגמה נוספת: אנשים מאמינים שנפוליאון היה קיים אף על פי שאין להם תיעוד ישיר (כמו וידאו), אך הם מתקשים להאמין למתן תורה. הוא מסביר שזה קשור לתיעוד היסטורי ולמורכבות של המידע: אנשים מוכנים להאמין בקלות יחסית לאירועים שאין להם השפעה ישירה על חייהם, אך מתקשים ... דוגמה של חוקי תנועה: אנשים מקיימים חוקי תנועה אף שלא תמיד יש להם עדות מוחלטת שהחוקים נכונים, פשוט משום שהם חוששים מעונש. האם אפשר להיות בטוח בוודאות באמיתות התורה? לקראת סיום, אליעד מדגיש שגם אם יש תיעוד כלשהו, אי אפשר להיות בטוח ב - 100% שהכל נכון. הוא מדגיש שהאדם חייב להחליט בסופו של דבר לפי הסתברות: גם אם יש רק סיכוי קטן שמתן תורה התרחש, אולי שווה לקיים את המצוות מתוך החשש שאכן מדובר באמת מוחלטת. עם זאת, הוא גם מדגיש שזה עדיין לא הוכחה מוחלטת. הנקודה המרכזית בהרצאה היא שהאמונה במתן תורה מבוססת על תיעוד של מעשים (מצוות) שעברו לאורך דורות. אליעד לא טוען שיש הוכחה מוחלטת, אך הוא מנסה להראות למה סביר להניח שהאירוע אמיתי. האם מתן תורה היה אירוע היסטורי? איך מוכיחים את אמיתות התורה? מי כתב את התורה? האם אפשר להוכיח את מעמד הר סיני? למה אנשים מאמינים בתורה? איך נוצרו מחלוקות ביהדות? האם חייבים לשמור מצוות? ...
מראית עין, לשתות דם, שיעור תורה, חשש מראית עין, אפילו בחדרי חדרים אסור, חילול השם, שיעור בהלכה, לימוד תורה, לימוד הלכות, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אליעד כהן דתי
מראית עין, לשתות דם, שיעור תורה, חשש מראית עין, אפילו בחדרי חדרים אסור, חילול השם, שיעור בהלכה, לימוד תורה, לימוד הלכות, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אליעד כהן דתי
... עין, לשתות דם, שיעור תורה, חשש מראית עין, אפילו בחדרי חדרים אסור, חילול השם, שיעור בהלכה, לימוד תורה, לימוד הלכות, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אליעד כהן דתי מה זה מראית עין ... מתייחס לאיסור לבצע מעשה שאחרים עלולים לטעות בו ולחשוב שהאדם עושה דבר אסור. אליעד מביא דוגמה של איסור שתיית דם בהמה וחיה, בעוד ששתיית דם דגים מותרת על פי התורה. למרות שמותר לשתות דם דגים, חזל אסרו זאת מדרבנן אם אין סימן ברור שזה דם דגים, כדי ... הלימוד היא לא רק להבין את ההלכות או הרעיונות עצמם, אלא ללמוד כיצד האדם עצמו יכול להשתמש ברעיונות האלה כדי לפתח את יכולת החשיבה וההבנה שלו. כלומר, התכלית של לימוד תורה לפי אליעד היא להפוך את האדם למודע יותר לתהליכי החשיבה שלו, להפסיק לפעול על פי ...
חוכמת חזל, אסטרונומיה, אומנות הויכוח, רטוריקה, מספר הכוכבים, הנחות יסוד, האם התורה אמת? הוכחות לאמיתות התורה, האסטרונומיה של חזל, תורה ומדע, מדע או תורה, מי כתב את התורה? חלק 2
חוכמת חזל, אסטרונומיה, אומנות הויכוח, רטוריקה, מספר הכוכבים, הנחות יסוד, האם התורה אמת? הוכחות לאמיתות התורה, האסטרונומיה של חזל, תורה ומדע, מדע או תורה, מי כתב את התורה? חלק 2
... חזל, אסטרונומיה, אומנות הויכוח, רטוריקה, מספר הכוכבים, הנחות יסוד, האם התורה אמת? הוכחות לאמיתות התורה, האסטרונומיה של חזל, תורה ומדע, מדע או תורה, מי כתב את התורה? חלק 2 האם חזל באמת ידעו את מספר הכוכבים ביקום? אליעד כהן דן בשאלה האם חזל ידעו באמת את מספר הכוכבים ביקום, והאם טענה זו יכולה לשמש כהוכחה לאמיתות התורה. הוא פותח את הנושא בדיון על עצם האפשרות לספור כוכבים ביקום האינסופי. אליעד מציג טענה נפוצה נגד התורה האומרת כי בלתי אפשרי לספור כוכבים ביקום אינסופי, ולכן ... היא שהוא אינסופי. אליעד מפריך את הטענה על ידי הבהרה כי לא בטוח כלל שהיקום אכן אינסופי. הוא מציע לבחון את הדברים בצורה לוגית: אם התורה מציינת מספר מוגדר וסופי, אז ברור כי היא התייחסה ליקום ... או על היקום הידוע? אליעד ממשיך להסביר שאם נבין שחזל דיברו על היקום הידוע, הטענה שלהם הופכת להגיונית ומדויקת. לדבריו, המתנגדים לתורה בכוח מנסים בכוונה לפרש את דברי חזל בצורה הכי פחות ... המפץ הגדול, אין בעיה עקרונית לספור את הכוכבים שבו, לפחות ברמה התיאורטית. לפיכך, אם חזל ידעו מספר מדויק, אין זה בהכרח מוכיח כי התורה היא אלוהית, אבל בהחלט מראה שהם ידעו משהו שהאנושות לא ידעה באותה תקופה. כיצד יש לנהל ויכוח אפקטיבי עם מתנגדי התורה? אליעד כהן ממשיך ומדגים באמצעות אומנות הרטוריקה כיצד ... והחוזק של הטענות שלך ושל הצד השני, ולבחור את הטענות בהתאם לאדם שאתה מנסה לשכנע. אליעד מציין כי אם מטרתך היא לשכנע אדם שמתנגד לתורה, אין טעם להשתמש בטענה חלשה כמו המדע טועה, כי אז הצד ... שהן מוטעות, ואז להראות שגם תחת ההנחות שלו, אתה עדיין יכול להפריך את המסקנה שאליה הוא הגיע. לדוגמה, אם אדם טוען כי המדע מפריך את התורה, אליעד ממליץ להראות שגם אם המדע נכון, זה עדיין לא מפריך את התורה אלא רק אומר שהטענה שהתורה היא מדעית אינה בהכרח נכונה, ושהתורה יכולה להיות נכונה מסיבות אחרות לחלוטין. מהן הנחות ... הטיעונים, אלא גם בהבנה של נקודות המבט של היריב ובבחירת טיעונים באופן מותאם ליכולת ההבנה שלו. האם חזל ידעו כמה כוכבים יש בשמים? תורה ומדע - מי צודק? איך לנהל ויכוח בצורה נכונה? מה זה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על האם אלוהים קיים? איפה אלוהים נמצא? מה זה אלוהים? האם יש אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? מי ברא את העולם? הקיום של אלוהים, מציאות הבורא, מציאות השם יתברך, החלל הפנוי, תורת הצמצום, מרחב המקום והזמן, מימד הזמן, המפץ הגדול, היקום
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: תורה, איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? דיכאון ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תורה, איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך ליצור אהבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך למצוא זוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם גירושין? איך להעריך את עצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיגמל מהימורים? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לקבל החלטות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לנהל את הזמן? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפרש חלומות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשנות תכונות אופי? איך להיות מאושר ושמח? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש או אין אלוהים? האם המציאות היא טובה או רעה? מי ברא את אלוהים? מה המשמעות של החיים? למה העולם קיים? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם הכל אפשרי? למה יש רע בעולם? אולי אנחנו במטריקס? איך להיות מאושר? למה יש רע וסבל בעולם? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים? האם באמת הכל לטובה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש משמעות לחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה לא להתאבד? איך להיות הכי חכם בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי קשב וריכוז, מאמן למציאת עבודה, מנטורינג בנושאי תורה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3594 שניות - עכשיו 16_07_2025 השעה 06:41:53 - wesi1