לא לשקר, אל תאמר דבר שאינך בטוח בו, בכל אמת יש שקר ובכל שקר יש אמת
למה אסור להגיד דברים שאתה לא בטוח בהם?
אליעד כהן מדגיש לאורך ההרצאה עיקרון בסיסי וחשוב מאוד: לעולם אל תגיד משהו שאתה לא בטוח בו. הסיבה העיקרית לכך היא שכל אמירה מוחלטת שמישהו אומר מבלי להיות בטוח בה, היא בעצמה כבר שקר. אליעד מסביר שלא משנה על איזה נושא מדובר, ברגע שאדם אומר משפט כמו "בכל אמת יש שקר ובכל שקר יש אמת", הוא חייב לוודא שהוא באמת בטוח בדברים הללו, אחרת עדיף לא להגיד אותם כלל. אליעד מתריע מפני השימוש באמירות מוחלטות מכיוון שעצם הביטחון המוחלט בדבר כלשהו הוא כבר שקר.
מדוע עצם הביטחון באמירה מוחלטת הוא שקר?
אליעד מסביר שהסיבה לכך פשוטה: האדם לא באמת יכול להיות בטוח לחלוטין בשום דבר. ברגע שאתה אומר "אני בטוח שכל אמת מכילה שקר", אתה למעשה משקר כבר בנקודת ההתחלה, כי אינך יכול לדעת זאת בוודאות מוחלטת. אליעד מבהיר נקודה קריטית - כל אדם שטוען שהוא בטוח לחלוטין במשהו, בהכרח משקר לעצמו או לאחרים. הטענה לכך היא שהביטחון המוחלט אינו אפשרי, כי תמיד ייתכן מצב של טעות או אי - דיוק. לכן, כל אמירה חד - משמעית ללא הסתייגות הופכת מיד לשקר.
איך יכול להיות שבכל אמת יש שקר ובכל שקר יש אמת?
אליעד כהן מסביר את המשפט המורכב הזה באמצעות הסתייגות חשובה: הוא מדגיש שמצד אחד, בכל טענה אמיתית אפשר למצוא גם נקודת שקר, משום שהמציאות מורכבת ואינה חד - משמעית. מצד שני, בכל שקר אפשר למצוא נקודה של אמת, כי גם השקר מבוסס על נקודת מבט שיש לה קשר כלשהו למציאות. כלומר, אין מציאות שהיא רק אמת מוחלטת ואין מציאות שהיא שקר מוחלט. הכל נמצא באיזון בין האמת לשקר. הדגש שלו הוא שההכרה בעובדה שיש שילוב בין אמת לשקר בכל דבר חייבת להיות מלווה בזהירות ובצניעות, ולא באמירות מוחלטות, אשר מטעות ומסלפות את המציאות.
מדוע כל שאלה וכל תשובה הן בעצם שקר?
אליעד כהן מסביר שכל שאלה שאנחנו שואלים מבוססת על הנחות יסוד מסוימות. כל הנחת יסוד היא בעצמה סוג של שקר, מאחר והיא מבטאת תובנה חלקית או מוגבלת של המציאות. לכן, כל שאלה, כשהיא נשאלת מנקודת מבט מסוימת ומוגבלת, כבר מכילה בתוכה שקר כלשהו. באופן דומה, כל תשובה שניתנת היא בעצמה מבוססת על נקודת מבט מוגבלת ועל כן גם היא אינה יכולה להיות אמת מוחלטת. גם אם התשובה נכונה ברובד מסוים, תמיד ניתן למצוא נקודת מבט אחרת שתחשוף בה טעות או חוסר דיוק.
האם חיפוש האמת הוא בעצם יצירת שקר?
אליעד כהן מסביר נקודה חשובה נוספת: מי שמחפש את האמת, מנסה להימנע משקר. אך בעצם עצם חיפוש האמת כרוך בהנחה שהאדם כרגע לא יודע את האמת. ההנחה הזו, שהאדם אינו יודע, יוצרת בעצמה מצב של שקר - כי אולי האדם כן יודע את האמת אבל מסרב להכיר בכך. מצד שני, מי שמחפש אמת יוצר, בעצם החיפוש, אשליה של הפרדה בין אמת לשקר, ולכן יוצר מעגל שבו השקר מתערבב שוב עם האמת. אליעד מדגיש שעצם חיפוש האמת גורם להסתבכות פרדוקסלית שבה אתה מייצר שקר במטרה להגיע אל האמת.
איך אפשר להתמודד עם המציאות שבה הכל שקר ואמת מעורבבים?
אליעד כהן ממליץ לאנשים להכיר במציאות המורכבת שבה שום דבר אינו ודאי לחלוטין. במקום לומר אמירות מוחלטות, הוא מציע תמיד להוסיף הסתייגויות כגון "אולי", "ייתכן" או "אינני בטוח לחלוטין". הוא לא אומר להימנע מאמירת דברים אלא להכיר בכך שהמציאות אינה פשוטה ושאסור להציג ביטחון מלא במה שאתה אומר. גישה זו מאפשרת לאדם להיות כנה ואמין יותר, גם כלפי עצמו וגם כלפי אחרים, ולהימנע מליפול למלכודת של שקרים שהוא עצמו יצר בשל אמירות מוחלטות.
כיצד עלינו להתנהל בחיי היום - יום לאור הרעיונות הללו?
אליעד ממליץ על התנהלות זהירה וצנועה, תוך הבנה שכל אמירה היא מוגבלת. הוא מציע לאנשים לקחת אחריות על הדברים שהם אומרים, לבדוק היטב במה הם בטוחים ובמה הם לא, ולהימנע באופן מודע מאמירת שקרים מוסווים בתוך אמירות מוחלטות. הרעיון המרכזי הוא להתייחס למציאות מתוך הכרה באי - הוודאות הטמונה בה, ולתקשר עם אחרים בצורה שקופה וברורה, בלי להטעות אותם עם ביטחון מדומה. כך, לטענתו, ניתן להפחית את כמות השקרים שבהם אנו חיים ולהתקרב אל חוויית המציאות כפי שהיא באמת - מורכבת, מלאה באמיתות ובשקרים גם יחד.
אליעד כהן מדגיש לאורך ההרצאה עיקרון בסיסי וחשוב מאוד: לעולם אל תגיד משהו שאתה לא בטוח בו. הסיבה העיקרית לכך היא שכל אמירה מוחלטת שמישהו אומר מבלי להיות בטוח בה, היא בעצמה כבר שקר. אליעד מסביר שלא משנה על איזה נושא מדובר, ברגע שאדם אומר משפט כמו "בכל אמת יש שקר ובכל שקר יש אמת", הוא חייב לוודא שהוא באמת בטוח בדברים הללו, אחרת עדיף לא להגיד אותם כלל. אליעד מתריע מפני השימוש באמירות מוחלטות מכיוון שעצם הביטחון המוחלט בדבר כלשהו הוא כבר שקר.
מדוע עצם הביטחון באמירה מוחלטת הוא שקר?
אליעד מסביר שהסיבה לכך פשוטה: האדם לא באמת יכול להיות בטוח לחלוטין בשום דבר. ברגע שאתה אומר "אני בטוח שכל אמת מכילה שקר", אתה למעשה משקר כבר בנקודת ההתחלה, כי אינך יכול לדעת זאת בוודאות מוחלטת. אליעד מבהיר נקודה קריטית - כל אדם שטוען שהוא בטוח לחלוטין במשהו, בהכרח משקר לעצמו או לאחרים. הטענה לכך היא שהביטחון המוחלט אינו אפשרי, כי תמיד ייתכן מצב של טעות או אי - דיוק. לכן, כל אמירה חד - משמעית ללא הסתייגות הופכת מיד לשקר.
איך יכול להיות שבכל אמת יש שקר ובכל שקר יש אמת?
אליעד כהן מסביר את המשפט המורכב הזה באמצעות הסתייגות חשובה: הוא מדגיש שמצד אחד, בכל טענה אמיתית אפשר למצוא גם נקודת שקר, משום שהמציאות מורכבת ואינה חד - משמעית. מצד שני, בכל שקר אפשר למצוא נקודה של אמת, כי גם השקר מבוסס על נקודת מבט שיש לה קשר כלשהו למציאות. כלומר, אין מציאות שהיא רק אמת מוחלטת ואין מציאות שהיא שקר מוחלט. הכל נמצא באיזון בין האמת לשקר. הדגש שלו הוא שההכרה בעובדה שיש שילוב בין אמת לשקר בכל דבר חייבת להיות מלווה בזהירות ובצניעות, ולא באמירות מוחלטות, אשר מטעות ומסלפות את המציאות.
מדוע כל שאלה וכל תשובה הן בעצם שקר?
אליעד כהן מסביר שכל שאלה שאנחנו שואלים מבוססת על הנחות יסוד מסוימות. כל הנחת יסוד היא בעצמה סוג של שקר, מאחר והיא מבטאת תובנה חלקית או מוגבלת של המציאות. לכן, כל שאלה, כשהיא נשאלת מנקודת מבט מסוימת ומוגבלת, כבר מכילה בתוכה שקר כלשהו. באופן דומה, כל תשובה שניתנת היא בעצמה מבוססת על נקודת מבט מוגבלת ועל כן גם היא אינה יכולה להיות אמת מוחלטת. גם אם התשובה נכונה ברובד מסוים, תמיד ניתן למצוא נקודת מבט אחרת שתחשוף בה טעות או חוסר דיוק.
האם חיפוש האמת הוא בעצם יצירת שקר?
אליעד כהן מסביר נקודה חשובה נוספת: מי שמחפש את האמת, מנסה להימנע משקר. אך בעצם עצם חיפוש האמת כרוך בהנחה שהאדם כרגע לא יודע את האמת. ההנחה הזו, שהאדם אינו יודע, יוצרת בעצמה מצב של שקר - כי אולי האדם כן יודע את האמת אבל מסרב להכיר בכך. מצד שני, מי שמחפש אמת יוצר, בעצם החיפוש, אשליה של הפרדה בין אמת לשקר, ולכן יוצר מעגל שבו השקר מתערבב שוב עם האמת. אליעד מדגיש שעצם חיפוש האמת גורם להסתבכות פרדוקסלית שבה אתה מייצר שקר במטרה להגיע אל האמת.
איך אפשר להתמודד עם המציאות שבה הכל שקר ואמת מעורבבים?
אליעד כהן ממליץ לאנשים להכיר במציאות המורכבת שבה שום דבר אינו ודאי לחלוטין. במקום לומר אמירות מוחלטות, הוא מציע תמיד להוסיף הסתייגויות כגון "אולי", "ייתכן" או "אינני בטוח לחלוטין". הוא לא אומר להימנע מאמירת דברים אלא להכיר בכך שהמציאות אינה פשוטה ושאסור להציג ביטחון מלא במה שאתה אומר. גישה זו מאפשרת לאדם להיות כנה ואמין יותר, גם כלפי עצמו וגם כלפי אחרים, ולהימנע מליפול למלכודת של שקרים שהוא עצמו יצר בשל אמירות מוחלטות.
כיצד עלינו להתנהל בחיי היום - יום לאור הרעיונות הללו?
אליעד ממליץ על התנהלות זהירה וצנועה, תוך הבנה שכל אמירה היא מוגבלת. הוא מציע לאנשים לקחת אחריות על הדברים שהם אומרים, לבדוק היטב במה הם בטוחים ובמה הם לא, ולהימנע באופן מודע מאמירת שקרים מוסווים בתוך אמירות מוחלטות. הרעיון המרכזי הוא להתייחס למציאות מתוך הכרה באי - הוודאות הטמונה בה, ולתקשר עם אחרים בצורה שקופה וברורה, בלי להטעות אותם עם ביטחון מדומה. כך, לטענתו, ניתן להפחית את כמות השקרים שבהם אנו חיים ולהתקרב אל חוויית המציאות כפי שהיא באמת - מורכבת, מלאה באמיתות ובשקרים גם יחד.
- למה לא כדאי לשקר?
- איך לדעת אם אתה בטוח במשהו?
- האם אפשר להיות בטוח לחלוטין במשהו?
- האם חיפוש האמת מוביל לשקר?
- איך להפסיק לשקר לעצמי?