התחדשות רגשית, התחדשות שכלית, חוויה, שינוי הבנה, מחוץ לשכל, השגת האין סוף, התחדשות אין סופית, מעל השכל האנושי
מהי הסיבה שהוספת ידע לא מובילה לחוויית טרנספורמציה?
הוספה של ידע בפני עצמה לא מביאה לטרנספורמציה מהותית, אלא מובילה לתחושה של סיבוב במעגלים. הסיבה לכך היא שהידע שנוסף אינו משנה את הבנת הבסיס, אלא רק מרחיב את ההבנה באותו מישור קיים. אליעד מסביר שכדי לחוות שינוי ממשי, טרנספורמציה אמיתית, צריך לשנות את ההבנה מהיסוד, "מקצה לקצה". לא מספיק ללמוד דברים חדשים במישור האופקי (לרוחב), אלא יש צורך לשנות את המישור האנכי של ההבנה - לרדת לעומק ולחקור מחדש את ההנחות הבסיסיות ביותר.
לדוגמה, אם אדם בטוח שרצפה היא מוצקה, עליו לא רק להוסיף ידע על תכונות של רצפה או חומר אלא להטיל ספק יסודי בעצם הקיום של הרצפה כפי שהוא מבין אותה. ככל שאדם יותר פתוח להטיל ספק בנחות הבסיסיות שלו, כך גדלה היכולת שלו לחוות שינוי עמוק.
מה הקשר בין הבנה לבין החוויה הרגשית?
אליעד מבהיר שקיים קשר ישיר בין ההבנה השכלית לבין החוויה הרגשית של האדם. אם אדם מבין יותר ב - 2%, החוויה שלו משתנה בהתאם ב - 2%. מכאן, שכדי לחוות שינוי מהפכני בחוויה הרגשית, חייב להתרחש שינוי מהפכני בהבנה השכלית. כלומר, לא ניתן לשנות חוויה רגשית מבלי לשנות את ההבנה שמובילה אליה.
לדוגמה, אדם הרואה קיר משעמם אותו כי הוא חושב שהוא מבין את הקיר לגמרי - צבע אחד, פשוט ומוכר. אך אם אותו אדם יחקור באמת את הקיר, יגלה משהו חדש שלא הבין קודם, ויראה אותו בצורה אחרת לחלוטין, החוויה שלו תשתנה. הקיר יפסיק להיות משעמם ויחווה התחדשות רגשית ואינטלקטואלית כלפיו.
כיצד ניתן להגיע לחוויית התחדשות אין סופית?
כדי להגיע להתחדשות אין סופית, אליעד מציע להעמיק באופן קיצוני בהבנת דברים, עד כדי הגעה ל"שורש ההבנה". הוא נותן דוגמה באמצעות שאלה פשוטה - למה יש פה כיסא? כששואלים זאת עד הסוף, מגיעים למצב שבו ההיגיון מפסיק לתפקד. פתאום מתברר שהאדם לא באמת מבין למה יש פה כיסא, ולמעשה הוא אינו מבין דבר וחצי דבר על המציאות. זוהי בדיוק הנקודה שבה מתאפשרת ההתחדשות.
ההתחדשות נובעת מכך שהאדם מתקרב ל"גבול ההבנה", למקום שבו השכל אינו מסוגל לתפוס את המציאות. המקום הזה נקרא "מעל השכל האנושי" או "מחוץ לשכל". כיוון שהשכל האנושי מוגבל ואינו יכול להבין הכל, תמיד נשאר מרחב בלתי ידוע שמאפשר לאדם להתחדש ללא סוף. אליעד מדגיש שדווקא ההגעה אל הלא - ידוע מאפשרת חוויה חדשה וטרייה תמיד, לעומת חוויית הידע הרגיל שמתיישן ומאבד מהקסם שלו עם הזמן.
מהו המנגנון של חוויית ההתחדשות לפי רבי נחמן ואליעד?
אליעד מצטט את רבי נחמן (מתוך תורה כ"ד בליקוטי מוהר"ן), שם מתואר תהליך שבו השכל נתקל במחסום בלתי עביר כאשר הוא מנסה לתפוס את ה"אין סוף". ההיתקלות במחסום זה, וההתעקשות של השכל להבין בכל זאת, יוצרת מעין "שקעים" או "כלים" המאפשרים לאור אין סוף לחדור פנימה. זוהי בעצם חוויה פרדוקסלית שבה מצד אחד האדם אינו מסוגל לתפוס את האין סוף במלואו, אך מצד שני הוא מצליח לטעום משהו ממנו.
לדוגמה, כמו ילד ברחם המנסה לצאת לעולם שמחוץ לרחם ואינו מסוגל, כך השכל מנסה להבין מה יש מעבר לו....
הוספה של ידע בפני עצמה לא מביאה לטרנספורמציה מהותית, אלא מובילה לתחושה של סיבוב במעגלים. הסיבה לכך היא שהידע שנוסף אינו משנה את הבנת הבסיס, אלא רק מרחיב את ההבנה באותו מישור קיים. אליעד מסביר שכדי לחוות שינוי ממשי, טרנספורמציה אמיתית, צריך לשנות את ההבנה מהיסוד, "מקצה לקצה". לא מספיק ללמוד דברים חדשים במישור האופקי (לרוחב), אלא יש צורך לשנות את המישור האנכי של ההבנה - לרדת לעומק ולחקור מחדש את ההנחות הבסיסיות ביותר.
לדוגמה, אם אדם בטוח שרצפה היא מוצקה, עליו לא רק להוסיף ידע על תכונות של רצפה או חומר אלא להטיל ספק יסודי בעצם הקיום של הרצפה כפי שהוא מבין אותה. ככל שאדם יותר פתוח להטיל ספק בנחות הבסיסיות שלו, כך גדלה היכולת שלו לחוות שינוי עמוק.
מה הקשר בין הבנה לבין החוויה הרגשית?
אליעד מבהיר שקיים קשר ישיר בין ההבנה השכלית לבין החוויה הרגשית של האדם. אם אדם מבין יותר ב - 2%, החוויה שלו משתנה בהתאם ב - 2%. מכאן, שכדי לחוות שינוי מהפכני בחוויה הרגשית, חייב להתרחש שינוי מהפכני בהבנה השכלית. כלומר, לא ניתן לשנות חוויה רגשית מבלי לשנות את ההבנה שמובילה אליה.
לדוגמה, אדם הרואה קיר משעמם אותו כי הוא חושב שהוא מבין את הקיר לגמרי - צבע אחד, פשוט ומוכר. אך אם אותו אדם יחקור באמת את הקיר, יגלה משהו חדש שלא הבין קודם, ויראה אותו בצורה אחרת לחלוטין, החוויה שלו תשתנה. הקיר יפסיק להיות משעמם ויחווה התחדשות רגשית ואינטלקטואלית כלפיו.
כיצד ניתן להגיע לחוויית התחדשות אין סופית?
כדי להגיע להתחדשות אין סופית, אליעד מציע להעמיק באופן קיצוני בהבנת דברים, עד כדי הגעה ל"שורש ההבנה". הוא נותן דוגמה באמצעות שאלה פשוטה - למה יש פה כיסא? כששואלים זאת עד הסוף, מגיעים למצב שבו ההיגיון מפסיק לתפקד. פתאום מתברר שהאדם לא באמת מבין למה יש פה כיסא, ולמעשה הוא אינו מבין דבר וחצי דבר על המציאות. זוהי בדיוק הנקודה שבה מתאפשרת ההתחדשות.
ההתחדשות נובעת מכך שהאדם מתקרב ל"גבול ההבנה", למקום שבו השכל אינו מסוגל לתפוס את המציאות. המקום הזה נקרא "מעל השכל האנושי" או "מחוץ לשכל". כיוון שהשכל האנושי מוגבל ואינו יכול להבין הכל, תמיד נשאר מרחב בלתי ידוע שמאפשר לאדם להתחדש ללא סוף. אליעד מדגיש שדווקא ההגעה אל הלא - ידוע מאפשרת חוויה חדשה וטרייה תמיד, לעומת חוויית הידע הרגיל שמתיישן ומאבד מהקסם שלו עם הזמן.
מהו המנגנון של חוויית ההתחדשות לפי רבי נחמן ואליעד?
אליעד מצטט את רבי נחמן (מתוך תורה כ"ד בליקוטי מוהר"ן), שם מתואר תהליך שבו השכל נתקל במחסום בלתי עביר כאשר הוא מנסה לתפוס את ה"אין סוף". ההיתקלות במחסום זה, וההתעקשות של השכל להבין בכל זאת, יוצרת מעין "שקעים" או "כלים" המאפשרים לאור אין סוף לחדור פנימה. זוהי בעצם חוויה פרדוקסלית שבה מצד אחד האדם אינו מסוגל לתפוס את האין סוף במלואו, אך מצד שני הוא מצליח לטעום משהו ממנו.
לדוגמה, כמו ילד ברחם המנסה לצאת לעולם שמחוץ לרחם ואינו מסוגל, כך השכל מנסה להבין מה יש מעבר לו....
- איך להגיע להתחדשות רגשית?
- מה זה מעל השכל האנושי?
- איך חווים טרנספורמציה בחיים?
- מה הסוד להתחדשות שכלית?
- איך לצאת מתחושת שעמום?
- איך לחוות את האין סוף?