10:00שורש הרצון העצמי - למה קשה להבין מהו שורש הרצון העצמי?
למה כל כך קשה להבין מה באמת רוצים?
אליעד כהן מסביר בהרצאה באופן מפורט למה לאדם כל כך קשה להבין מהו שורש הרצון העצמי שלו, כלומר, מה באמת הוא רוצה. הוא פותח בשאלה המרכזית: איך יכול להיות שאדם חי את חייו ופועל להשגת מטרות, מבלי להבין באמת מה הוא רוצה? אדם הגיוני ובריא בנפשו אמור לדעת ולהבין מה הרצונות שלו, כי אחרת לא ברור למה הוא בכלל מתאמץ. עם זאת, כאשר האדם מתבונן פנימה ומתחיל לשאול את עצמו מה הוא באמת רוצה, הוא נתקל בקושי עצום ובסתירות פנימיות רבות.
מדוע חקירת הרצון מובילה לפרדוקס?
אליעד מדגים את התהליך שהאדם עובר כאשר הוא מנסה להבין את הרצון שלו. למשל, אם האדם מגיע להבנה שהוא רוצה להרגיש טוב, מיד עולה השאלה: למה בכלל הוא רוצה להרגיש טוב? הוא עונה לעצמו שאולי הוא רוצה להרגיש הנאה או אושר, אך מיד שוב שואל: למה דווקא את ההנאה הזו ולא אחרת? למה בכלל יש לו רצון להרגיש טוב ולא רע? ככל שהאדם שואל "למה", הוא מגיע למצב שבו הוא רואה שאין שום סיבה אמיתית, מחויבת, לכך שהוא רוצה דווקא את מה שהוא רוצה. כך הוא מגיע להבנה הפרדוקסלית שאין לו בעצם מושג למה הוא רוצה את מה שהוא רוצה, ועדיין הוא יודע בוודאות שהוא רוצה משהו מסוים ולא משהו אחר.
מהי החשיבות של הבנת "האני" והמציאות?
אליעד מסביר לעומק שכדי להבין את הרצונות, האדם חייב להבין תחילה את המהות של ה"אני" שלו. הרי כל הרצונות נובעים מה"אני" הזה. אבל ה"אני" עצמו קיים בתוך מציאות גדולה יותר. לכן, כדי להבין את ה"אני", האדם חייב להבין קודם כל את המציאות. אם לא יבין מהי המציאות שבתוכה ה"אני" מתקיים, הוא לעולם לא יצליח להבין באמת את עצמו ואת הרצונות שלו.
מהו הפרדוקס המרכזי בין אחדות לנפרדות?
שורש הקושי הוא הפרדוקס של האחדות והנפרדות. אליעד מסביר שיש שתי פרספקטיבות עיקריות: מצד אחד ישנה האחדות, כלומר, מציאות אחת שבה הכל אותו דבר, ללא הבדל בין טוב ורע או בין "אני" ל"לא - אני". מצד שני קיימת הפרספקטיבה של הנפרדות, שבה האדם חווה את עצמו כנפרד, עם רצונות והעדפות ברורים, כמו רצון להרגיש טוב ולא רע. האדם לא מצליח להבין איך זה יכול להיות שבמציאות שבה הכל אחד ואין הבדל מהותי בין הדברים, הוא בכל זאת רוצה דבר אחד ולא דבר אחר. זוהי סתירה פנימית עמוקה, ולכן האדם מתקשה להבין את מה שהוא רוצה.
למה השכל מתקשה להכיל את ההפכים?
אליעד מדגיש שההבנה האמיתית נמצאת בשכל שמסוגל להכיל בתוכו את ההפכים. כלומר, להבין שבו - זמנית יש אחדות מוחלטת שבה שום דבר לא משנה באמת, ובמקביל יש גם נפרדות מוחלטת שבה כל דבר חשוב, והרצונות השונים הם בעלי משמעות אמיתית עבור האדם. היכולת להכיל את ההפכים האלה היא המפתח לאושר אמיתי, כי רק אז האדם יוכל לחוות שלמות שבה כל דבר מכיל בתוכו גם את כל הדברים האחרים.
כיצד חקירת הרצונות מובילה לאושר?
אליעד מציע דרך מעשית לפתרון הבעיה: על האדם לחקור בעומק את רצונותיו, לשאול את עצמו שוב ושוב למה הוא רוצה דווקא את הדבר הזה ולא דבר אחר. הפעולה הזאת, של התבוננות עמוקה ברצונות, מאפשרת לאדם לראות בבירור את הפרדוקס של האחדות והנפרדות, ולפתח את השכל שמסוגל להכיל את הפרדוקס הזה. ברגע שהאדם יצליח לפצח את הפרדוקס ולהבין את המהות האמיתית של הרצון שלו, הוא יחווה אושר ושלמות פנימית.
סיכום: מה מוביל להבנת הרצון ולאושר אמיתי?
לסיכום, אליעד מבהיר שהקושי להבין מה באמת רוצים הוא תוצאה של פרדוקס פנימי בין האחדות לנפרדות. כאשר האדם מצליח להכיל את הסתירה הזאת, הוא מגיע להבנת המציאות, להבנת עצמו, ולהבנת הרצונות שלו. עצם הניסיון להבין מה באמת רוצים הוא תהליך מעמיק שמוביל לפיתוח שכלי, ובעקבותיו לאושר פנימי אמיתי. אליעד מסכם ומדגיש שהבנת הרצון העצמי היא הפעולה החשובה ביותר לאדם ששואף לאושר אמיתי.
אליעד כהן מסביר בהרצאה באופן מפורט למה לאדם כל כך קשה להבין מהו שורש הרצון העצמי שלו, כלומר, מה באמת הוא רוצה. הוא פותח בשאלה המרכזית: איך יכול להיות שאדם חי את חייו ופועל להשגת מטרות, מבלי להבין באמת מה הוא רוצה? אדם הגיוני ובריא בנפשו אמור לדעת ולהבין מה הרצונות שלו, כי אחרת לא ברור למה הוא בכלל מתאמץ. עם זאת, כאשר האדם מתבונן פנימה ומתחיל לשאול את עצמו מה הוא באמת רוצה, הוא נתקל בקושי עצום ובסתירות פנימיות רבות.
מדוע חקירת הרצון מובילה לפרדוקס?
אליעד מדגים את התהליך שהאדם עובר כאשר הוא מנסה להבין את הרצון שלו. למשל, אם האדם מגיע להבנה שהוא רוצה להרגיש טוב, מיד עולה השאלה: למה בכלל הוא רוצה להרגיש טוב? הוא עונה לעצמו שאולי הוא רוצה להרגיש הנאה או אושר, אך מיד שוב שואל: למה דווקא את ההנאה הזו ולא אחרת? למה בכלל יש לו רצון להרגיש טוב ולא רע? ככל שהאדם שואל "למה", הוא מגיע למצב שבו הוא רואה שאין שום סיבה אמיתית, מחויבת, לכך שהוא רוצה דווקא את מה שהוא רוצה. כך הוא מגיע להבנה הפרדוקסלית שאין לו בעצם מושג למה הוא רוצה את מה שהוא רוצה, ועדיין הוא יודע בוודאות שהוא רוצה משהו מסוים ולא משהו אחר.
מהי החשיבות של הבנת "האני" והמציאות?
אליעד מסביר לעומק שכדי להבין את הרצונות, האדם חייב להבין תחילה את המהות של ה"אני" שלו. הרי כל הרצונות נובעים מה"אני" הזה. אבל ה"אני" עצמו קיים בתוך מציאות גדולה יותר. לכן, כדי להבין את ה"אני", האדם חייב להבין קודם כל את המציאות. אם לא יבין מהי המציאות שבתוכה ה"אני" מתקיים, הוא לעולם לא יצליח להבין באמת את עצמו ואת הרצונות שלו.
מהו הפרדוקס המרכזי בין אחדות לנפרדות?
שורש הקושי הוא הפרדוקס של האחדות והנפרדות. אליעד מסביר שיש שתי פרספקטיבות עיקריות: מצד אחד ישנה האחדות, כלומר, מציאות אחת שבה הכל אותו דבר, ללא הבדל בין טוב ורע או בין "אני" ל"לא - אני". מצד שני קיימת הפרספקטיבה של הנפרדות, שבה האדם חווה את עצמו כנפרד, עם רצונות והעדפות ברורים, כמו רצון להרגיש טוב ולא רע. האדם לא מצליח להבין איך זה יכול להיות שבמציאות שבה הכל אחד ואין הבדל מהותי בין הדברים, הוא בכל זאת רוצה דבר אחד ולא דבר אחר. זוהי סתירה פנימית עמוקה, ולכן האדם מתקשה להבין את מה שהוא רוצה.
למה השכל מתקשה להכיל את ההפכים?
אליעד מדגיש שההבנה האמיתית נמצאת בשכל שמסוגל להכיל בתוכו את ההפכים. כלומר, להבין שבו - זמנית יש אחדות מוחלטת שבה שום דבר לא משנה באמת, ובמקביל יש גם נפרדות מוחלטת שבה כל דבר חשוב, והרצונות השונים הם בעלי משמעות אמיתית עבור האדם. היכולת להכיל את ההפכים האלה היא המפתח לאושר אמיתי, כי רק אז האדם יוכל לחוות שלמות שבה כל דבר מכיל בתוכו גם את כל הדברים האחרים.
כיצד חקירת הרצונות מובילה לאושר?
אליעד מציע דרך מעשית לפתרון הבעיה: על האדם לחקור בעומק את רצונותיו, לשאול את עצמו שוב ושוב למה הוא רוצה דווקא את הדבר הזה ולא דבר אחר. הפעולה הזאת, של התבוננות עמוקה ברצונות, מאפשרת לאדם לראות בבירור את הפרדוקס של האחדות והנפרדות, ולפתח את השכל שמסוגל להכיל את הפרדוקס הזה. ברגע שהאדם יצליח לפצח את הפרדוקס ולהבין את המהות האמיתית של הרצון שלו, הוא יחווה אושר ושלמות פנימית.
סיכום: מה מוביל להבנת הרצון ולאושר אמיתי?
לסיכום, אליעד מבהיר שהקושי להבין מה באמת רוצים הוא תוצאה של פרדוקס פנימי בין האחדות לנפרדות. כאשר האדם מצליח להכיל את הסתירה הזאת, הוא מגיע להבנת המציאות, להבנת עצמו, ולהבנת הרצונות שלו. עצם הניסיון להבין מה באמת רוצים הוא תהליך מעמיק שמוביל לפיתוח שכלי, ובעקבותיו לאושר פנימי אמיתי. אליעד מסכם ומדגיש שהבנת הרצון העצמי היא הפעולה החשובה ביותר לאדם ששואף לאושר אמיתי.
- מהו שורש הרצון?
- איך להבין את הרצונות שלי?
- למה קשה לי להחליט מה אני רוצה?
- מהו פרדוקס האחדות והנפרדות?
- כיצד להכיל הפכים באושר?
- איך חקירת הרצון מובילה לאושר?
- למה חשוב להבין את מהות האני?
שורש הרצון העצמי - למה קשה להבין מהו שורש הרצון העצמי?
הפעם אני רוצה להשיב על השאלה, למה האדם, לא יכול להבין מה הוא באמת רוצה מעצמו?
ויותר מפעם אחת הסברתי שאם אדם רוצה להיות מאושר, הוא חייב להבין מה הוא באמת רוצה מעצמו? איך אפשר שלא תבין מה אתה באמת רוצה?
וכל דבר שהאדם רוצה, שישאל את השאלה ולמה אתה רוצה את זה? ולמה אתה רוצה את מה שאתה רוצה? וכן הלאה!
ובן אדם לא מבין מה הוא באמת רוצה, הוא לא מצליח להבין את הרצון האמיתי, השורשי שלו.
וכדי שאדם יבין מה הוא רוצה, הוא צריך להבין את המהות שלו, להבין מה זה האני הזה שרוצה.
וזה תלוי בדבר הרבה יותר פנימי ועמוק ומהותי, וכדי להבין את האני צריך להבין את המציאות
כי אם לא תבין את המציאות, לא תבין את, האני כי האני קיים בתוך המציאות, ואם לא תבין את המציאות איך תבין מהיכן נובע הרצון הראשוני שלך?
תבדוק, מה זה אני? מה זה מציאות? תחקור עד הסוף, ותבין מה אתה רוצה.
ויש בעצם בהבנה, פרדוקס רציני, כי אם תפצח את הפרדוקס, אז החיים שלך ישתנו לגמרי
ותבין את הכל ממילא.
הקושי בהבנה, זה בגלל הפרדוקס של האחדות והנפרדות.
כי אם מישהו יסתכל פנימה, הוא יבין שלבסוף באמת לא משנה לו מה טוב יותר, הוא לא באמת רוצה את זה ולא את זה, הוא מבין שזה לא משנה אם זה טוב או רע
והפרדוקס שאף על פי כן שאין הבדל בין דבר אחד לשני, עדיין האדם רוצה להרגיש טוב ולא רע.
וזו סתירה.
מצד אחד, בלי המילה אני, יש מהות, מציאות שהכל ישות אחת שם, שם יש איחוד של כל הדברים כולם, ואז אין שום רצון עצמי כי אין קיום עצמאי.
ויחד עם זאת יש את הפרספקטיבה של הנפרדות, של אני רוצה, ולא ברור לו לאדם איך זה שיש נפרדות, ומה השכל של נפרדות מתוך האחדות.
וההבנה האמיתית היא דבר והיפוכו, היא פרדוכסלית, האמת היא שבו בזמן שהכל אחד וזה לא משנה, בו בזמן ממש יש נפרדות ויש רצון עצמי שאתה רוצה את הדבר הזה ולא אחר.
ויש הבנה, יש שכל שמכיל את ההפכים, והחיבור של ההפכים הוא שיביא לחיים טובים
להבנת הרצון של האדם באופן שלם באמת.
הפעם אני רוצה להשיב על השאלה, למה האדם, לא יכול להבין מה הוא באמת רוצה מעצמו?
ויותר מפעם אחת הסברתי שאם אדם רוצה להיות מאושר, הוא חייב להבין מה הוא באמת רוצה מעצמו? איך אפשר שלא תבין מה אתה באמת רוצה?
וכל דבר שהאדם רוצה, שישאל את השאלה ולמה אתה רוצה את זה? ולמה אתה רוצה את מה שאתה רוצה? וכן הלאה!
ובן אדם לא מבין מה הוא באמת רוצה, הוא לא מצליח להבין את הרצון האמיתי, השורשי שלו.
וכדי שאדם יבין מה הוא רוצה, הוא צריך להבין את המהות שלו, להבין מה זה האני הזה שרוצה.
וזה תלוי בדבר הרבה יותר פנימי ועמוק ומהותי, וכדי להבין את האני צריך להבין את המציאות
כי אם לא תבין את המציאות, לא תבין את, האני כי האני קיים בתוך המציאות, ואם לא תבין את המציאות איך תבין מהיכן נובע הרצון הראשוני שלך?
תבדוק, מה זה אני? מה זה מציאות? תחקור עד הסוף, ותבין מה אתה רוצה.
ויש בעצם בהבנה, פרדוקס רציני, כי אם תפצח את הפרדוקס, אז החיים שלך ישתנו לגמרי
ותבין את הכל ממילא.
הקושי בהבנה, זה בגלל הפרדוקס של האחדות והנפרדות.
כי אם מישהו יסתכל פנימה, הוא יבין שלבסוף באמת לא משנה לו מה טוב יותר, הוא לא באמת רוצה את זה ולא את זה, הוא מבין שזה לא משנה אם זה טוב או רע
והפרדוקס שאף על פי כן שאין הבדל בין דבר אחד לשני, עדיין האדם רוצה להרגיש טוב ולא רע.
וזו סתירה.
מצד אחד, בלי המילה אני, יש מהות, מציאות שהכל ישות אחת שם, שם יש איחוד של כל הדברים כולם, ואז אין שום רצון עצמי כי אין קיום עצמאי.
ויחד עם זאת יש את הפרספקטיבה של הנפרדות, של אני רוצה, ולא ברור לו לאדם איך זה שיש נפרדות, ומה השכל של נפרדות מתוך האחדות.
וההבנה האמיתית היא דבר והיפוכו, היא פרדוכסלית, האמת היא שבו בזמן שהכל אחד וזה לא משנה, בו בזמן ממש יש נפרדות ויש רצון עצמי שאתה רוצה את הדבר הזה ולא אחר.
ויש הבנה, יש שכל שמכיל את ההפכים, והחיבור של ההפכים הוא שיביא לחיים טובים
להבנת הרצון של האדם באופן שלם באמת.