... יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת
הרצון והקיום העצמי, חלק 5 האם יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית? ההרצאה עוסקת בנושאים מורכבים של בחירה חופשית, חופש
הרצון והקיום העצמי, תוך שמירה על גישה פילוסופית מעמיקה שמחייבת הבנה של כמה רבדים במציאות ובקיום האנושי. ... מדגיש את הבעיה בניסיון להרגיש שליטה על
הרצונות והמחשבות שלנו, בעוד שמציאות זו בעצם מכילה אותנו בתוכה. בכדי להבין את המהות של הזמן והמקום, מציע ... בחיים את השאלה האם כל פעולה, מחשבה או
רצון הם מחויבים או אפשריים. האם באמת חייבים את כל מה שנראה לנו כל כך טבעי? זהו תהליך של חקירה והבנה שהזמן ... את כל מה שמזוהה כמציאות. כחלק מההסברים על
רצון, אליעד מציין את המושג של מהות מול צורה. דוגמאות רבות מובאות למען המחשת רעיון זה, כמו למשל שהאדם לא
רוצה אוכל, אלא את המהות שמאחורי
הרצון לאכול - תחושת השובע. אם האדם לא מבין
שהרצון לאוכל הוא רק צורה של
רצון עמוק יותר לשינוי, הוא לא יוכל להבין את משמעות כל פעולה שהוא מבצע. בהמשך, אליעד מציע למי שמתעניין לעבור ... שאין לו באמת שליטה על כל דבר, אפילו לא על
הרצון שלו. בשלב מאוחר יותר, יתברר לו שהזמן, המקום והקיום הם כולם תוצאה של משהו אחר, וכך גם
רצונו וההוויה שהוא חווה - כולם רק ביטויים של משהו שממלא את הכל. בהיבט האישי, כל אדם חווה זאת בצורה ... דבר, אין לו יכולת שליטה אמיתית על הקיום,
והרצונות הפנימיים שלו עשויים להוביל אותו לפחדים חדשים. מהם השלבים בהבנה של בחירה חופשית? לאדם שמבין את ... אך בהמשך הוא יכול להבין שאין שום שליטה על
הרצון שלו, על הזמן והמקום, עד שהוא מגיע להבנה של אין בחירה. בשלב זה, ההבנה שהכל רק תוצאה של מערכת רחבה יותר ... מציין כי ככל שהאדם שואל יותר שאלות על מהות
רצונותיו ומעשיו, הוא מתקרב להבנה עמוקה יותר של מציאותו. כשאדם שואל על כל פעולה למה הוא עושה אותה ומה ... מהי חוויית ביטול הבחירה? איך להבין את
הרצון שלי? מהי שלמות בהבנה פילוסופית? נמשיך בעמוד 171 בחלק ראשון. הסברנו שאם המקום נמצא בכל מקום, והזמן נמצא ... שקופים שמניעים לו את הגוף, וכן את המחשבות,
הרצונות, התחושות וכו, הוא היה חווה שאין לו בחירה חופשית. למה האדם חווה שיש לו בחירה חופשית? כי הוא לא ... אתה לא מבין את זה עד הסוף? כי אתה אומר שאתה
רוצה את זה. אבל גם את
הרצון שלך היא מקיפה, וגם את המחשבות שלך היא מקיפה, היא מקיפה את הכל. יש מקיף, שהוא מקיף אותך ואת המחשבות שלך ואת
הרצונות שלך, והוא זה שמחליט מה תעשה, מה תחשוב וכו. האם האדם לא קולט שהמציאות היא שמניעה אותו? וכשהאדם ... פחות מדי, אתה כמו כולם. בהתחלה האדם מבין
שהרצון שלו מתהווה ממשהו אחר (משהו גורם לו לקרות), אחר הוא מבין שהישות שלו מתהווה ממשהו אחר. זה שאתה קיים, משהו ... מדבר אחר, ועכשיו הוא מבין שכול מה שישנו
(הרצון, הקיום, הזמן והמקום) מתהווה מדבר אחר. אז למעשה כל מה שיש הוא תוצאה של משהו אחר. במילה יש נכללים כל ... האם זה מחויב שזה יהיה ככה או לא? למה אני
רוצה את זה, האם זה מחויב או אפשרי? מה המהות? בסוף תביני שגם הזמן והמקום זה צורה. אם למשל לאדם כואב הראש, ... הכאב ראש, אלא זה שכואב לו, זה צורה שהוא לא
רוצה את המציאות, אז אם את זה הוא שוכח, איך הוא יזכור שהזמן והמקום זה צורה של המציאות? כמו שאם האדם שוכח ... הוא יזכור שהעץ הוא גם רק צורה? אם למשל האדם
רוצה לאכול, והוא שוכח שזה רק צורה שהוא
רוצה לשנות את המציאות, אז איך הוא יזכור
שהרצון הוא צורה של האני, והאני הוא צורה של זמן ומקום? לכן ביום יום, כל דבר שקורה לך, תשאל, למה אני
רוצה את זה? מה המהות של זה? מה הסיבה של זה? לדוגמא, האדם מבקש אוכל, אז מישהו מביא לו אוכל מפלסטיק, אז תשאל ... אז תגיד לו, זה שרציתי אוכל, זה רק לבוש
לרצון שלי להיות שבע. זאת דוגמא שהאדם לא נאחז בצורה, אלא זוכר שהוא תמיד
רוצה להיות שבע שזאת המהות, ולכן שמביאים לו אוכל מפלסטיק זה לא מספק אותו כי זה לא יכול לבטל את תחושת הרעב. אם ... ביום יום, למה אני עושה פעולה מסוימת? מה אני
רוצה להשיג? כי אם את לא זוכרת את זה, אז איך תזכרי למה אלוהים ברא את העולם? כשאת אוכלת, האם את במודעות למה את ...