10:16לשאול שאלות - איך להתפתח רוחנית - מה לשאול?
איך לשאול שאלות כדי להתפתח רוחנית ותודעתית?
אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת איך האדם יכול להתפתח מבחינה רוחנית, תודעתית ואישית באמצעות העמקת ההבנה ושאלת שאלות. לדבריו, השיטה היעילה ביותר להתקדמות תודעתית היא להגדיל את רמת ההבנה של המציאות, מפני שככל שהאדם מבין יותר לעומק את מה שקורה סביבו, כך הוא גם מרגיש וחווה את הדברים באופן משמעותי יותר.
למה לא מספיק לדעת, אלא צריך גם להרגיש את מה שאתה מבין?
לדברי אליעד כהן, רבים מבינים דברים באופן שכלי, אך אינם מרגישים וחווים אותם באופן מוחשי. למשל, אנשים יודעים שכאשר זורקים אבן היא נופלת למטה בגלל כוח המשיכה, אך לא מרגישים זאת ברמה עמוקה באמת. אליעד מציין שהמפתח לתחושה אמיתית של הבנה עמוקה הוא לשאול שאלות עמוקות יותר על המידע שכבר יש לנו.
איך לשאול שאלות כדי להבין את המציאות טוב יותר?
אליעד מציע לאדם להתחיל ממה שהוא כבר יודע. למשל, אדם יודע שיש כוח משיכה, אבל הוא צריך לשאול לא רק מהו הכוח הזה, אלא למה הוא קיים, למה הוא פועל דווקא בצורה הזאת, ולמה דווקא כך ולא אחרת. כשמגיעה תשובה, יש להמשיך לשאול גם עליה - מה הסיבה לתשובה הזאת? ולמה היא דווקא כזאת? ככל ששואלים שאלות יותר עמוקות ויותר מפורטות, כך מגיעים להבנה מדויקת יותר של המציאות.
מהי המשמעות של חקירת הכוח שמניע את המציאות?
אליעד מדגיש שהכוח שגורם לאבן ליפול או לעלה לעוף ברוח הוא אותו הכוח שמניע גם את שאר התהליכים במציאות, כמו זריחת השמש או סבל של אדם. לטענתו, על האדם לנסות להבין מהי מהותו של אותו כוח שמניע הכל - למה הכוח הזה מניע בכלל את העולם, למה בצורה כזו ולא אחרת, ואפילו למה בכלל יש רצון או סיבות. לדבריו, רק כאשר האדם יחקור עד הסוף, עד השורש הראשון של הכוח, הוא יוכל להגיע להבנה מוחלטת של המציאות.
איך לשאול שאלות שמטילות ספק באמונות הקיימות?
אחת העצות המרכזיות שאליעד נותן היא לערער באופן מתמיד על כל האמונות ותפיסות העולם הקיימות של האדם. על האדם לשאול את עצמו בכל פעם מחדש: "מי אמר שזה נכון?", "אולי ההפך נכון?", "אולי הדבר שאני מאמין בו כלל לא נכון?". אליעד מציין שהטלת ספק כזו מובילה לתהליך של חקירה אינסופית ומעמיקה.
איך שאלת שאלות קשורה לחוכמה ואושר?
אליעד כהן מציין את ההבדל בין חכם לטיפש בכך שהחכם שואל שאלות ומתבונן בתכלית ובמטרה של כל דבר, בעוד הטיפש עושה פעולות ללא התבוננות מעמיקה. לכן, כדי להיות חכם וכדי לחנך ילדים לחוכמה, צריך לעודד אותם לשאול שאלות על כל דבר שהם רואים או שומעים. מי שמרבה לשאול שאלות, מגיע לתובנות עמוקות יותר לגבי החיים ולגבי המציאות, וככל שמבינים יותר לעומק, כך האדם מרגיש מאושר יותר, מכיוון שההבנה מסירה את חוסר הוודאות.
כיצד לשאול שאלות על דברים שכבר יודעים?
אליעד מסביר שכדי למצוא שאלות חדשות, לא חייבים בהכרח לחפש דברים חדשים לשאול עליהם, אלא אפשר לקחת כל דבר שכבר יודעים ולהפוך אותו לשאלות ותשובות. לדוגמה, האדם יודע שהוא קיים, או שהשמש זורחת - ועל זה אפשר לשאול: למה דווקא ככה ולא אחרת? מה בדיוק גורם לכך? מה בדיוק שונה ממצב אחר אפשרי? חקירה פנימית כזאת תוביל לשאלות חדשות ולרעיונות חדשים שאולי לא היו ידועים לאדם קודם לכן.
מדוע חקירה של שאלות עמוקות מובילה להיעלמות השאלות?
הנקודה הסופית בתהליך השאלות, לפי אליעד, היא נקודה שבה האדם מגיע להבנה כה עמוקה, עד שאין יותר שאלות כלל. כלומר, לאחר תהליך אינטנסיבי של חקירה, האדם מגיע לשכל כל כך גבוה שמבחינה פנימית כבר אין לו צורך לשאול שאלות, מפני שהוא תופס את המציאות באופן מושלם כפי שהיא. במצב הזה האדם כבר לא זקוק לתשובות, משום שגם השאלות אינן קיימות עוד.
אליעד מדגיש שבתחילת התהליך, האדם יכול להרגיש בלבול או חוסר הבנה, אך דווקא ההכרה בכך שאינך מבין היא זו שתאפשר לך להגיע להבנה עמוקה יותר בהמשך. ככל שתשאל יותר שאלות, כך תגיע להכרה מעמיקה יותר של המציאות, ומתוך כך תחווה יותר אושר ושלווה פנימית.
אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת איך האדם יכול להתפתח מבחינה רוחנית, תודעתית ואישית באמצעות העמקת ההבנה ושאלת שאלות. לדבריו, השיטה היעילה ביותר להתקדמות תודעתית היא להגדיל את רמת ההבנה של המציאות, מפני שככל שהאדם מבין יותר לעומק את מה שקורה סביבו, כך הוא גם מרגיש וחווה את הדברים באופן משמעותי יותר.
למה לא מספיק לדעת, אלא צריך גם להרגיש את מה שאתה מבין?
לדברי אליעד כהן, רבים מבינים דברים באופן שכלי, אך אינם מרגישים וחווים אותם באופן מוחשי. למשל, אנשים יודעים שכאשר זורקים אבן היא נופלת למטה בגלל כוח המשיכה, אך לא מרגישים זאת ברמה עמוקה באמת. אליעד מציין שהמפתח לתחושה אמיתית של הבנה עמוקה הוא לשאול שאלות עמוקות יותר על המידע שכבר יש לנו.
איך לשאול שאלות כדי להבין את המציאות טוב יותר?
אליעד מציע לאדם להתחיל ממה שהוא כבר יודע. למשל, אדם יודע שיש כוח משיכה, אבל הוא צריך לשאול לא רק מהו הכוח הזה, אלא למה הוא קיים, למה הוא פועל דווקא בצורה הזאת, ולמה דווקא כך ולא אחרת. כשמגיעה תשובה, יש להמשיך לשאול גם עליה - מה הסיבה לתשובה הזאת? ולמה היא דווקא כזאת? ככל ששואלים שאלות יותר עמוקות ויותר מפורטות, כך מגיעים להבנה מדויקת יותר של המציאות.
מהי המשמעות של חקירת הכוח שמניע את המציאות?
אליעד מדגיש שהכוח שגורם לאבן ליפול או לעלה לעוף ברוח הוא אותו הכוח שמניע גם את שאר התהליכים במציאות, כמו זריחת השמש או סבל של אדם. לטענתו, על האדם לנסות להבין מהי מהותו של אותו כוח שמניע הכל - למה הכוח הזה מניע בכלל את העולם, למה בצורה כזו ולא אחרת, ואפילו למה בכלל יש רצון או סיבות. לדבריו, רק כאשר האדם יחקור עד הסוף, עד השורש הראשון של הכוח, הוא יוכל להגיע להבנה מוחלטת של המציאות.
איך לשאול שאלות שמטילות ספק באמונות הקיימות?
אחת העצות המרכזיות שאליעד נותן היא לערער באופן מתמיד על כל האמונות ותפיסות העולם הקיימות של האדם. על האדם לשאול את עצמו בכל פעם מחדש: "מי אמר שזה נכון?", "אולי ההפך נכון?", "אולי הדבר שאני מאמין בו כלל לא נכון?". אליעד מציין שהטלת ספק כזו מובילה לתהליך של חקירה אינסופית ומעמיקה.
איך שאלת שאלות קשורה לחוכמה ואושר?
אליעד כהן מציין את ההבדל בין חכם לטיפש בכך שהחכם שואל שאלות ומתבונן בתכלית ובמטרה של כל דבר, בעוד הטיפש עושה פעולות ללא התבוננות מעמיקה. לכן, כדי להיות חכם וכדי לחנך ילדים לחוכמה, צריך לעודד אותם לשאול שאלות על כל דבר שהם רואים או שומעים. מי שמרבה לשאול שאלות, מגיע לתובנות עמוקות יותר לגבי החיים ולגבי המציאות, וככל שמבינים יותר לעומק, כך האדם מרגיש מאושר יותר, מכיוון שההבנה מסירה את חוסר הוודאות.
כיצד לשאול שאלות על דברים שכבר יודעים?
אליעד מסביר שכדי למצוא שאלות חדשות, לא חייבים בהכרח לחפש דברים חדשים לשאול עליהם, אלא אפשר לקחת כל דבר שכבר יודעים ולהפוך אותו לשאלות ותשובות. לדוגמה, האדם יודע שהוא קיים, או שהשמש זורחת - ועל זה אפשר לשאול: למה דווקא ככה ולא אחרת? מה בדיוק גורם לכך? מה בדיוק שונה ממצב אחר אפשרי? חקירה פנימית כזאת תוביל לשאלות חדשות ולרעיונות חדשים שאולי לא היו ידועים לאדם קודם לכן.
מדוע חקירה של שאלות עמוקות מובילה להיעלמות השאלות?
הנקודה הסופית בתהליך השאלות, לפי אליעד, היא נקודה שבה האדם מגיע להבנה כה עמוקה, עד שאין יותר שאלות כלל. כלומר, לאחר תהליך אינטנסיבי של חקירה, האדם מגיע לשכל כל כך גבוה שמבחינה פנימית כבר אין לו צורך לשאול שאלות, מפני שהוא תופס את המציאות באופן מושלם כפי שהיא. במצב הזה האדם כבר לא זקוק לתשובות, משום שגם השאלות אינן קיימות עוד.
אליעד מדגיש שבתחילת התהליך, האדם יכול להרגיש בלבול או חוסר הבנה, אך דווקא ההכרה בכך שאינך מבין היא זו שתאפשר לך להגיע להבנה עמוקה יותר בהמשך. ככל שתשאל יותר שאלות, כך תגיע להכרה מעמיקה יותר של המציאות, ומתוך כך תחווה יותר אושר ושלווה פנימית.
- איך לשאול שאלות להתפתחות רוחנית?
- מה זה כוח המשיכה באמת?
- כיצד להגיע להבנה עמוקה של המציאות?
- איך להטיל ספק באמונות שלך?
- מה ההבדל בין חכם לטיפש?
- איך להרגיש את מה שאני יודע?
הפעם אני רוצה לדבר על איך האדם יכול להתקדם תודעתית, רוחנית, אישית
ויש הרבה עצות בנושא זה, והפעם אני אדבר על הנושא של שאלת שאלות, לשאול שאלות
וכל המרבה הרי זה משובח
וככל שאדם יבין, כך הוא ירגיש את מה שהוא יודע, כי אדם מבין דברים
והוא אומר אני מבין, אבל לא מרגיש את מה שאני מבין
וככל שהאדם יבין את הדבר, הוא ירגיש אותו, כמו נושא כוח המשיכה, זורקים אבן למעלה, והיא נופלת למטה, והאדם מבין את נושא כוח המשיכה, אבל הוא צריך להבין מה זה כוח המשיכה ממש, למה זה קורה ככה, ולא רק להגיד שזה כוח משיכה, ומי שיבין יותר דברים, ויחקור כל דבר
מה הסיבה? מה הסיבה של הכוח המניע את הדברים, מה הוא אותו כוח שמניע את העולם בצורה כזו ולא אחרת, ולמה בכלל הוא מניע את הדברים, ולמה בכלל הוא מניע?
בהנחה שיש מה שמניע אם זה אנרגיה או כל דבר, וככל שהאדם יבין את המציאות
כך הוא יהיה מאושר יותר, מעצם הבנתו את הכוח המניע.
ובעולם יש המון תהליכים, הכל תהליכים, וגם הטוב וגם הרע, וגם הלא נורא
וכל דבר ודבר זה רק תהליכים, ויש תהליך כזה ותהליך כזה, ותהליך שעלה נופל ברוח
זה אותו מקור, אותו כוח שגורם לעלה ליפול, או לגרגיר אבק הרוח, הוא אותו הכוח שגורם לאדם לסבול, אותו הכוח שגורם לשמש לזרוח.
ועל האדם להבין את מקור הזמן, המקום, מה גורם להם לפעול, להבין את סיבת האירועים את תכלית האירועים, לנסות להבין מפרספקטיבה של מחוץ לזמן
מה גורם לו לאדם להיות קיים? מה זה האני הזה, מי זה שאומר אני?
ומי שמסתפק בתיאוריות לא ברורות, הוא סובל, הוא חי ברמה לא ברורה ולכן הוא סובל
ועל האדם לעבור על כל האמונות, לעבור על כל התפישות שלו ולחקור אותן
לבדוק אולי ההפך הוא נכון, אולי לא, ולשאול מה שיותר שאלות, החכם יש לו הרבה שאלות
יש לו יותר התבוננות, והטיפש לא שואל שאלות, גם בחינוך ילדים, לחנך ילד לחכמה
ללמד אותו לשאול מה שיותר שאלות
ואיך לשאול שאלות, תיקח דבר שאתה יודע, לשאול למה הדבר הזה הוא ככה ולא אחרת
לנסות להבין למה הדבר הזה עובד בצורה כזו ולא אחרת, ולחקור פנימה ופנימה יותר, ו
כשיש תשובה, תשאל על התשובה למה היא ככה, ולא אחרת?
כי בעולם הזה שום דבר לא מחויב, ותמיד ההפך גם יכול להיות נכון ואפשרי
ותשאל עוד שאלות על גבי שאלות, תחקור, מי אמר שככה? מי אמר שאני צודק?
ומי שישאל מספיק, לא תהיה לו שום תשובה לשום שאלה, וגם יהיה לו שכל כל כך גדול
שלא יהיו יותר שאלות
וככל שתשאל שאלות, אתה תבין גם שאתה בהתחלה לא מבין, ואחר כך תבין
ותגיע למקום שאין שום שאלה כלל.
ויש הרבה עצות בנושא זה, והפעם אני אדבר על הנושא של שאלת שאלות, לשאול שאלות
וכל המרבה הרי זה משובח
וככל שאדם יבין, כך הוא ירגיש את מה שהוא יודע, כי אדם מבין דברים
והוא אומר אני מבין, אבל לא מרגיש את מה שאני מבין
וככל שהאדם יבין את הדבר, הוא ירגיש אותו, כמו נושא כוח המשיכה, זורקים אבן למעלה, והיא נופלת למטה, והאדם מבין את נושא כוח המשיכה, אבל הוא צריך להבין מה זה כוח המשיכה ממש, למה זה קורה ככה, ולא רק להגיד שזה כוח משיכה, ומי שיבין יותר דברים, ויחקור כל דבר
מה הסיבה? מה הסיבה של הכוח המניע את הדברים, מה הוא אותו כוח שמניע את העולם בצורה כזו ולא אחרת, ולמה בכלל הוא מניע את הדברים, ולמה בכלל הוא מניע?
בהנחה שיש מה שמניע אם זה אנרגיה או כל דבר, וככל שהאדם יבין את המציאות
כך הוא יהיה מאושר יותר, מעצם הבנתו את הכוח המניע.
ובעולם יש המון תהליכים, הכל תהליכים, וגם הטוב וגם הרע, וגם הלא נורא
וכל דבר ודבר זה רק תהליכים, ויש תהליך כזה ותהליך כזה, ותהליך שעלה נופל ברוח
זה אותו מקור, אותו כוח שגורם לעלה ליפול, או לגרגיר אבק הרוח, הוא אותו הכוח שגורם לאדם לסבול, אותו הכוח שגורם לשמש לזרוח.
ועל האדם להבין את מקור הזמן, המקום, מה גורם להם לפעול, להבין את סיבת האירועים את תכלית האירועים, לנסות להבין מפרספקטיבה של מחוץ לזמן
מה גורם לו לאדם להיות קיים? מה זה האני הזה, מי זה שאומר אני?
ומי שמסתפק בתיאוריות לא ברורות, הוא סובל, הוא חי ברמה לא ברורה ולכן הוא סובל
ועל האדם לעבור על כל האמונות, לעבור על כל התפישות שלו ולחקור אותן
לבדוק אולי ההפך הוא נכון, אולי לא, ולשאול מה שיותר שאלות, החכם יש לו הרבה שאלות
יש לו יותר התבוננות, והטיפש לא שואל שאלות, גם בחינוך ילדים, לחנך ילד לחכמה
ללמד אותו לשאול מה שיותר שאלות
ואיך לשאול שאלות, תיקח דבר שאתה יודע, לשאול למה הדבר הזה הוא ככה ולא אחרת
לנסות להבין למה הדבר הזה עובד בצורה כזו ולא אחרת, ולחקור פנימה ופנימה יותר, ו
כשיש תשובה, תשאל על התשובה למה היא ככה, ולא אחרת?
כי בעולם הזה שום דבר לא מחויב, ותמיד ההפך גם יכול להיות נכון ואפשרי
ותשאל עוד שאלות על גבי שאלות, תחקור, מי אמר שככה? מי אמר שאני צודק?
ומי שישאל מספיק, לא תהיה לו שום תשובה לשום שאלה, וגם יהיה לו שכל כל כך גדול
שלא יהיו יותר שאלות
וככל שתשאל שאלות, אתה תבין גם שאתה בהתחלה לא מבין, ואחר כך תבין
ותגיע למקום שאין שום שאלה כלל.