7:12ליקוטי מוהרן ח"ב י, ישוב הדעת, למה אנשים רחוקים מהשם יתברך? איך להיות אלוהים? איך להתקרב להשם יתברך? רצון אין סוף, להיכלל ברצון אין סוף, מהי תכלית החיים? מהי תכלית הרצון? רבי נחמן מברסלב
מהי הסיבה שאנשים רחוקים מהשם יתברך לפי רבי נחמן?
אליעד כהן מסביר את דבריו של רבי נחמן מברסלב כפי שמובאים בליקוטי מוהרן חלק שני, תורה י'. לפי רבי נחמן, הסיבה העיקרית לכך שאנשים רחוקים מהשם יתברך ואינם מצליחים להתקרב אליו היא חוסר "יישוב הדעת". רבי נחמן טוען שהסיבה הזו היא פשוטה: אנשים לא עוצרים לחשוב לעומק על חייהם ועל תכלית כל הרצונות שלהם. במקום זה, הם עסוקים בלרדוף אחרי תאוות וענייני העולם, מבלי לשאול את עצמם "מה התכלית?", "מה יוצא לי מזה?", ו"לאן כל זה מוביל?".
איך חוסר יישוב הדעת גורם לריחוק מהשם?
אליעד כהן מסביר לעומק את דבריו של רבי נחמן: כשהדעת אינה מיושבת, האדם לא מתבונן ולא בוחן את התאוות והרצונות שלו. אנשים רצים אחרי דברים בעולם הזה כמו כסף, כבוד, הצלחה גשמית ותענוגות מבלי לבדוק האם יש לכך ערך אמיתי או תכלית עמוקה. לדבריו של אליעד כהן, לו היו אנשים מתבוננים ברצינות ובאופן ממושך בתאוות שלהם, הם היו מבינים שכל אלו לא מובילים לשום מקום ממשי, והיו מתחילים לחפש אחר משהו עמוק ויציב יותר, משהו רוחני ואלוהי באמת.
מה המשמעות של "לשאול מה התכלית מכל התאוות"?
אליעד כהן מרחיב על כך שהשאלה "מה התכלית מכל התאוות?" משמעותה שהאדם צריך לחקור את עצמו לעומק, לבדוק כל רצון וכל תאווה עד הסוף, ולשאול למה הוא בכלל רוצה דברים מסוימים, מה יוצא לו מהם, ולאיזה מצב זה באמת מביא אותו. הוא מסביר שאדם שמבצע את הבירור הזה מספיק זמן ובעומק הנכון יגיע באופן בלתי נמנע למסקנה שכל תאווה או רצון שיש לו הם רק אמצעים זמניים ולא מספקים בפני עצמם, והדבר היחיד שיכול למלא אותו באמת הוא הרצון האינסופי, כלומר, הרצון לאלוהים, הרצון לשלמות מוחלטת.
איך האדם יכול להתקרב לרצון אין סוף?
לפי אליעד כהן, האדם מתקרב לרצון אין סוף (רצון אלוהי אינסופי) בכך שהוא חוקר את כל רצונותיו עד היסוד ומבין שכל רצון מוגבל בעולם לא יכול לספק אותו באמת. החקירה הזו תוביל אותו באופן טבעי לשאוף לרצון אינסופי, שהוא הרצון האמיתי והעמוק ביותר. הרצון האינסופי הוא המקום שבו האדם מתחבר לאלוהים, משום שהוא המקום היחיד שבו אין עוד חוסר או מגבלה. אליעד מדגיש שזו הדרך היחידה להתקרב לאלוהים באופן אמיתי ועמוק.
מהו רצון אינסוף ומה הקשר לאלוהים?
אליעד כהן מסביר את מושג הרצון אינסוף כרצון הגבוה והעמוק ביותר שיש לאדם. זהו הרצון שאין לו גבול או סוף, רצון שהוא שלמות מוחלטת. מי שמגיע לרצון הזה למעשה מתאחד עם האלוהות, משום שהאלוהות היא המקום היחיד שבו אין שום מגבלה, שום חיסרון, ושום תאווה חיצונית. ההגעה לרצון אינסופי, לפי אליעד, היא גם ההגעה למצב של להיות אלוהים ממש, להיות כלול בתוך האלוהות.
מה גורם לאנשים לא לבדוק את הרצונות שלהם?
אליעד כהן מסביר שהרבה אנשים פשוט לא עוצרים לבדוק את הרצונות שלהם מתוך טיפשות או מתוך הרגל. הם ממשיכים ללכת אחרי הרצונות החולפים שלהם כמו הצלחות גשמיות, כבוד, הנאות זמניות וכדומה, בלי לחשוב ברצינות על המשמעות או התכלית האמיתית של כל זה. לדבריו, זו בדיוק הסיבה שהאנשים הללו נותרים רחוקים מהשם יתברך - משום שהם עסוקים כל כך במרדף אחר תאוות שהם אף פעם לא באמת חוקרים אותן עד הסוף.
מה התועלת בבדיקה עצמית של הרצונות?
התועלת המרכזית, לפי אליעד כהן, בבדיקה עצמית כזו היא שהאדם מפסיק ללכת אחרי רצונות אקראיים ושטחיים ומתחיל לחפש אחרי משהו אמיתי ויציב יותר. ככל שאדם יחקור את רצונותיו באופן מעמיק יותר, כך הוא יגלה שכל רצון שיש לו הוא זמני ולא מסוגל למלא אותו באמת. בעקבות ההכרה הזו, האדם יגיע לרצון האינסופי ויתקרב באמת לאלוהים. כלומר, תועלת הבדיקה היא בהתקרבות אל המהות האמיתית של החיים - הרצון לאלוהים, הרצון לשלמות מוחלטת.
כיצד לדעת אליעד כהן אדם יכול להיות אלוהים ממש?
אליעד כהן טוען שאדם יכול להיות אלוהים ממש על ידי כך שהוא מגיע לתכלית ולשיא של החקירה העצמית שלו. ברגע שהאדם חוקר את כל רצונותיו, מבין שאין רצון גשמי או תאווה חיצונית שמספקת אותו באמת, הוא באופן טבעי מגיע לרצון האינסופי שהוא אלוהים עצמו. לפי אליעד, במצב זה האדם מתאחד לגמרי עם האלוהות והופך לאלוהי ממש.
איך תכלית הרצון קשורה לתכלית החיים?
לפי אליעד כהן, תכלית הרצון של האדם היא גם תכלית החיים שלו. הרצון הוא הכוח שמניע את כל פעולות האדם, ולכן מי שמבין מהי תכלית הרצון שלו, מבין גם את תכלית חייו. תכלית הרצון היא להגיע לרצון האינסופי, לאלוהים, משום שזה הרצון היחיד שיכול באמת לספק ולמלא את האדם באופן מוחלט. כך שתכלית החיים ותכלית הרצון הן דבר אחד ויחיד - להגיע למצב של רצון אינסופי והתאחדות עם האלוהות.
אליעד כהן מסביר את דבריו של רבי נחמן מברסלב כפי שמובאים בליקוטי מוהרן חלק שני, תורה י'. לפי רבי נחמן, הסיבה העיקרית לכך שאנשים רחוקים מהשם יתברך ואינם מצליחים להתקרב אליו היא חוסר "יישוב הדעת". רבי נחמן טוען שהסיבה הזו היא פשוטה: אנשים לא עוצרים לחשוב לעומק על חייהם ועל תכלית כל הרצונות שלהם. במקום זה, הם עסוקים בלרדוף אחרי תאוות וענייני העולם, מבלי לשאול את עצמם "מה התכלית?", "מה יוצא לי מזה?", ו"לאן כל זה מוביל?".
איך חוסר יישוב הדעת גורם לריחוק מהשם?
אליעד כהן מסביר לעומק את דבריו של רבי נחמן: כשהדעת אינה מיושבת, האדם לא מתבונן ולא בוחן את התאוות והרצונות שלו. אנשים רצים אחרי דברים בעולם הזה כמו כסף, כבוד, הצלחה גשמית ותענוגות מבלי לבדוק האם יש לכך ערך אמיתי או תכלית עמוקה. לדבריו של אליעד כהן, לו היו אנשים מתבוננים ברצינות ובאופן ממושך בתאוות שלהם, הם היו מבינים שכל אלו לא מובילים לשום מקום ממשי, והיו מתחילים לחפש אחר משהו עמוק ויציב יותר, משהו רוחני ואלוהי באמת.
מה המשמעות של "לשאול מה התכלית מכל התאוות"?
אליעד כהן מרחיב על כך שהשאלה "מה התכלית מכל התאוות?" משמעותה שהאדם צריך לחקור את עצמו לעומק, לבדוק כל רצון וכל תאווה עד הסוף, ולשאול למה הוא בכלל רוצה דברים מסוימים, מה יוצא לו מהם, ולאיזה מצב זה באמת מביא אותו. הוא מסביר שאדם שמבצע את הבירור הזה מספיק זמן ובעומק הנכון יגיע באופן בלתי נמנע למסקנה שכל תאווה או רצון שיש לו הם רק אמצעים זמניים ולא מספקים בפני עצמם, והדבר היחיד שיכול למלא אותו באמת הוא הרצון האינסופי, כלומר, הרצון לאלוהים, הרצון לשלמות מוחלטת.
איך האדם יכול להתקרב לרצון אין סוף?
לפי אליעד כהן, האדם מתקרב לרצון אין סוף (רצון אלוהי אינסופי) בכך שהוא חוקר את כל רצונותיו עד היסוד ומבין שכל רצון מוגבל בעולם לא יכול לספק אותו באמת. החקירה הזו תוביל אותו באופן טבעי לשאוף לרצון אינסופי, שהוא הרצון האמיתי והעמוק ביותר. הרצון האינסופי הוא המקום שבו האדם מתחבר לאלוהים, משום שהוא המקום היחיד שבו אין עוד חוסר או מגבלה. אליעד מדגיש שזו הדרך היחידה להתקרב לאלוהים באופן אמיתי ועמוק.
מהו רצון אינסוף ומה הקשר לאלוהים?
אליעד כהן מסביר את מושג הרצון אינסוף כרצון הגבוה והעמוק ביותר שיש לאדם. זהו הרצון שאין לו גבול או סוף, רצון שהוא שלמות מוחלטת. מי שמגיע לרצון הזה למעשה מתאחד עם האלוהות, משום שהאלוהות היא המקום היחיד שבו אין שום מגבלה, שום חיסרון, ושום תאווה חיצונית. ההגעה לרצון אינסופי, לפי אליעד, היא גם ההגעה למצב של להיות אלוהים ממש, להיות כלול בתוך האלוהות.
מה גורם לאנשים לא לבדוק את הרצונות שלהם?
אליעד כהן מסביר שהרבה אנשים פשוט לא עוצרים לבדוק את הרצונות שלהם מתוך טיפשות או מתוך הרגל. הם ממשיכים ללכת אחרי הרצונות החולפים שלהם כמו הצלחות גשמיות, כבוד, הנאות זמניות וכדומה, בלי לחשוב ברצינות על המשמעות או התכלית האמיתית של כל זה. לדבריו, זו בדיוק הסיבה שהאנשים הללו נותרים רחוקים מהשם יתברך - משום שהם עסוקים כל כך במרדף אחר תאוות שהם אף פעם לא באמת חוקרים אותן עד הסוף.
מה התועלת בבדיקה עצמית של הרצונות?
התועלת המרכזית, לפי אליעד כהן, בבדיקה עצמית כזו היא שהאדם מפסיק ללכת אחרי רצונות אקראיים ושטחיים ומתחיל לחפש אחרי משהו אמיתי ויציב יותר. ככל שאדם יחקור את רצונותיו באופן מעמיק יותר, כך הוא יגלה שכל רצון שיש לו הוא זמני ולא מסוגל למלא אותו באמת. בעקבות ההכרה הזו, האדם יגיע לרצון האינסופי ויתקרב באמת לאלוהים. כלומר, תועלת הבדיקה היא בהתקרבות אל המהות האמיתית של החיים - הרצון לאלוהים, הרצון לשלמות מוחלטת.
כיצד לדעת אליעד כהן אדם יכול להיות אלוהים ממש?
אליעד כהן טוען שאדם יכול להיות אלוהים ממש על ידי כך שהוא מגיע לתכלית ולשיא של החקירה העצמית שלו. ברגע שהאדם חוקר את כל רצונותיו, מבין שאין רצון גשמי או תאווה חיצונית שמספקת אותו באמת, הוא באופן טבעי מגיע לרצון האינסופי שהוא אלוהים עצמו. לפי אליעד, במצב זה האדם מתאחד לגמרי עם האלוהות והופך לאלוהי ממש.
איך תכלית הרצון קשורה לתכלית החיים?
לפי אליעד כהן, תכלית הרצון של האדם היא גם תכלית החיים שלו. הרצון הוא הכוח שמניע את כל פעולות האדם, ולכן מי שמבין מהי תכלית הרצון שלו, מבין גם את תכלית חייו. תכלית הרצון היא להגיע לרצון האינסופי, לאלוהים, משום שזה הרצון היחיד שיכול באמת לספק ולמלא את האדם באופן מוחלט. כך שתכלית החיים ותכלית הרצון הן דבר אחד ויחיד - להגיע למצב של רצון אינסופי והתאחדות עם האלוהות.
- איך להתקרב להשם יתברך?
- למה אנשים רחוקים מאלוהים?
- מהו רצון אינסופי?
- מה התכלית של החיים?
- למה חשוב לבדוק את הרצונות שלנו?
- איך להיות אלוהים לפי רבי נחמן?