4:08פסיכיאטריה, סכיזופרניה, מחלות נפשיות, הפרעות נפשיות, פסיכולוגיה, פסיכיאטריה, טיפול תרופתי, טיפול קוגניטיבי, טיפול התנהגותי, טיפול נפשי, טיפול בהפרעה נפשית, שסעת, בריאות הנפש, חלק 2
למה אנשים מפחדים ללמוד על מחלות נפש?
אליעד כהן מסביר שהסיבה שאנשים מפחדים ללמוד על מחלות נפש היא שהם חוששים להידבק במחלה בעצמם, או לחשוף בתוכם משהו שכבר קיים אך מודחק. לדוגמה, כאשר אדם לומד על סכיזופרניה או הפרעה נפשית אחרת, הוא עלול לחשוב שאולי גם הוא סובל מההפרעה הזו, או שהיא עשויה להתפרץ אצלו אם רק יחשוב עליה. אליעד מתאר שזו למעשה תגובה של הכחשה. אדם שלא רוצה להכיר במחלה נפשית או בחולשה נפשית שלו, יחוש פחד גדול ללמוד על הנושא מחשש שהמחלה תתגלה בו.
לדבריו, אם האדם באמת היה בריא נפשית לחלוטין, לא הייתה לו שום בעיה ללמוד על כל מחלת נפש או אפילו להיכנס למוסד פסיכיאטרי. אולם, מאחר ובאופן כלשהו כל אדם נושא בתוכו היבטים של מחלת נפש מודחקת, הוא מפחד שהלימוד על המחלה יחשוף את אותה המחלה שכבר קיימת בו בפוטנציאל.
כיצד סיפורו של רבי נחמן מדגים את הפחד ממחלת נפש?
אליעד מביא כדוגמה את סיפורו של רבי נחמן, המספר על מדינה שבה התושבים היו בטוחים שהם חיים חיים טובים ומאושרים. רבי נחמן אמר להם שאם באמת טוב להם, הם יוכלו לעזור למדינה אחרת של אנשים משוגעים שרע להם. כשהם התחילו לעזור לאנשים במדינה של המשוגעים, הם הבינו שגם להם רע, וגם הם בעצם סובלים. מדוע זה קרה? מכיוון שהסבל היה קיים אצלם בצורה מודחקת, והניסיון לעזור לאחרים פשוט הציף את המצוקה שלהם אל פני השטח. בצורה דומה, אדם שלומד על מחלות נפש עלול לחשוף בתוכו מחלה נפשית שהייתה קיימת בו בהדחקה.
מה הקשר בין שלמות נפשית למחלת נפש?
אליעד מסביר שהמושג "מושלם" משמעותו הכל. כדי להיות באמת מושלם, אדם צריך להכיל בתוכו את כל הצדדים, כולל הצדדים ה"חולים". אדם שמחשיב את עצמו כמושלם חייב להכיר בעובדה שהוא מכיל בתוכו גם בריאות נפשית וגם מחלה נפשית, גם פתרונות וגם חסרונות. מי שחושב שהוא רק בריא או רק מושלם ללא מחלה, נמצא בהכחשה עצמית ואינו מושלם באמת. דווקא היכולת להודות שיש בתוכך גם צדדים חולים, הופכת אותך למושלם באמת, מפני שמושלם זו אחדות שמכילה את כל ההיבטים.
לדוגמה, הוא מתייחס לדו - שיח שבו נאמר שמישהי לפעמים מרגישה מושלמת ולפעמים חולת נפש. כאשר היא נשאלה איך זה מסתדר, היא אמרה שזה בזמנים שונים. אליעד ציין שזו התשובה הלא נכונה, מפני שמושלמות אמיתית חייבת להכיל את שני ההיבטים האלה בו - זמנית.
האם ללמוד על סכיזופרניה עלול לגרום לאדם להשתגע?
אליעד מדגיש שבמובן מסוים הפחד הזה מוצדק, מכיוון שהאופן שבו אדם תופס את המציאות הוא תמיד יחסי ולא מוחלט. התפיסה של המציאות אצל בני אדם מבוססת על אמונה ולא על ידיעה מוחלטת. לכן, אם אדם נמצא בסביבה שבה אנשים רבים טוענים שרודפים אחריהם, הוא עלול עם הזמן להתחיל להאמין שאכן רודפים אחריו, כיוון שאין לו ודאות מוחלטת שלא כך הדבר.
במילים אחרות, מה שנחשב ל"בריא" או ל"חולה" זו בסופו של דבר רק אמונה ולא משהו מוחלט. אם האדם יהיה מוקף באנשים עם חשיבה חריגה או עקומה לדעתו, הוא עלול לאמץ את החשיבה הזו. מצד שני, הדרך היחידה להגן על עצמך מפני הידרדרות נפשית כזו היא לפקפק ולשאול כל הזמן "מה האמת?", וכך לא ליפול בצורה מוחלטת לשום סוג של אמונה, לא לחיוב ולא לשלילה.
יחד עם זאת, אליעד מזהיר כי לפעמים אם אדם הולך רחוק מדי עם הספקנות והחיפוש אחרי האמת, הוא עלול לאבד לחלוטין את האמונה אפילו בתפיסות הבסיסיות של עצמו, וכך להיקלע לבלבול ואובדן מוחלט של אמונה בכל דבר.
מדוע אדם חושש ש"ידביקו" אותו במחלת נפש?
הפחד להידבק ממחלת נפש נובע למעשה מחוסר ההכרה שהמחלה כבר קיימת באופן מסוים בתוך האדם. כאשר אדם מאמין שהוא נורמלי לחלוטין, הוא מפחד שיחשפו אצלו את ההפרעה הנפשית שקיימת בו בצורה מוסתרת. אם הוא היה מודע לכך שההפרעה כבר נמצאת אצלו, לא היה לו ממה לפחד. הפחד הגדול ביותר הוא לא לגלות מחלה חדשה, אלא לגלות שהמחלה הזו כבר נמצאת בתוכך ופשוט הייתה מודחקת עד כה.
לסיכום: איך להתמודד עם הפחד ממחלות נפש?
ההתמודדות שאליעד מציע לפחד הזה היא להכיר באמת: שאין אדם שהוא לחלוטין נורמלי או לחלוטין חולה נפש. לכל אדם יש את כל ההיבטים בתוכו. ברגע שהאדם מבין זאת לעומק, הוא מאבד את הפחד ש"יגלו" אצלו משהו נסתר, כי הוא כבר יודע שהכל נמצא בתוכו מלכתחילה. כך, הוא כבר לא מאוים מלימוד על מחלות נפש, ולא מפחד "להידבק" מהן.
אליעד כהן מסביר שהסיבה שאנשים מפחדים ללמוד על מחלות נפש היא שהם חוששים להידבק במחלה בעצמם, או לחשוף בתוכם משהו שכבר קיים אך מודחק. לדוגמה, כאשר אדם לומד על סכיזופרניה או הפרעה נפשית אחרת, הוא עלול לחשוב שאולי גם הוא סובל מההפרעה הזו, או שהיא עשויה להתפרץ אצלו אם רק יחשוב עליה. אליעד מתאר שזו למעשה תגובה של הכחשה. אדם שלא רוצה להכיר במחלה נפשית או בחולשה נפשית שלו, יחוש פחד גדול ללמוד על הנושא מחשש שהמחלה תתגלה בו.
לדבריו, אם האדם באמת היה בריא נפשית לחלוטין, לא הייתה לו שום בעיה ללמוד על כל מחלת נפש או אפילו להיכנס למוסד פסיכיאטרי. אולם, מאחר ובאופן כלשהו כל אדם נושא בתוכו היבטים של מחלת נפש מודחקת, הוא מפחד שהלימוד על המחלה יחשוף את אותה המחלה שכבר קיימת בו בפוטנציאל.
כיצד סיפורו של רבי נחמן מדגים את הפחד ממחלת נפש?
אליעד מביא כדוגמה את סיפורו של רבי נחמן, המספר על מדינה שבה התושבים היו בטוחים שהם חיים חיים טובים ומאושרים. רבי נחמן אמר להם שאם באמת טוב להם, הם יוכלו לעזור למדינה אחרת של אנשים משוגעים שרע להם. כשהם התחילו לעזור לאנשים במדינה של המשוגעים, הם הבינו שגם להם רע, וגם הם בעצם סובלים. מדוע זה קרה? מכיוון שהסבל היה קיים אצלם בצורה מודחקת, והניסיון לעזור לאחרים פשוט הציף את המצוקה שלהם אל פני השטח. בצורה דומה, אדם שלומד על מחלות נפש עלול לחשוף בתוכו מחלה נפשית שהייתה קיימת בו בהדחקה.
מה הקשר בין שלמות נפשית למחלת נפש?
אליעד מסביר שהמושג "מושלם" משמעותו הכל. כדי להיות באמת מושלם, אדם צריך להכיל בתוכו את כל הצדדים, כולל הצדדים ה"חולים". אדם שמחשיב את עצמו כמושלם חייב להכיר בעובדה שהוא מכיל בתוכו גם בריאות נפשית וגם מחלה נפשית, גם פתרונות וגם חסרונות. מי שחושב שהוא רק בריא או רק מושלם ללא מחלה, נמצא בהכחשה עצמית ואינו מושלם באמת. דווקא היכולת להודות שיש בתוכך גם צדדים חולים, הופכת אותך למושלם באמת, מפני שמושלם זו אחדות שמכילה את כל ההיבטים.
לדוגמה, הוא מתייחס לדו - שיח שבו נאמר שמישהי לפעמים מרגישה מושלמת ולפעמים חולת נפש. כאשר היא נשאלה איך זה מסתדר, היא אמרה שזה בזמנים שונים. אליעד ציין שזו התשובה הלא נכונה, מפני שמושלמות אמיתית חייבת להכיל את שני ההיבטים האלה בו - זמנית.
האם ללמוד על סכיזופרניה עלול לגרום לאדם להשתגע?
אליעד מדגיש שבמובן מסוים הפחד הזה מוצדק, מכיוון שהאופן שבו אדם תופס את המציאות הוא תמיד יחסי ולא מוחלט. התפיסה של המציאות אצל בני אדם מבוססת על אמונה ולא על ידיעה מוחלטת. לכן, אם אדם נמצא בסביבה שבה אנשים רבים טוענים שרודפים אחריהם, הוא עלול עם הזמן להתחיל להאמין שאכן רודפים אחריו, כיוון שאין לו ודאות מוחלטת שלא כך הדבר.
במילים אחרות, מה שנחשב ל"בריא" או ל"חולה" זו בסופו של דבר רק אמונה ולא משהו מוחלט. אם האדם יהיה מוקף באנשים עם חשיבה חריגה או עקומה לדעתו, הוא עלול לאמץ את החשיבה הזו. מצד שני, הדרך היחידה להגן על עצמך מפני הידרדרות נפשית כזו היא לפקפק ולשאול כל הזמן "מה האמת?", וכך לא ליפול בצורה מוחלטת לשום סוג של אמונה, לא לחיוב ולא לשלילה.
יחד עם זאת, אליעד מזהיר כי לפעמים אם אדם הולך רחוק מדי עם הספקנות והחיפוש אחרי האמת, הוא עלול לאבד לחלוטין את האמונה אפילו בתפיסות הבסיסיות של עצמו, וכך להיקלע לבלבול ואובדן מוחלט של אמונה בכל דבר.
מדוע אדם חושש ש"ידביקו" אותו במחלת נפש?
הפחד להידבק ממחלת נפש נובע למעשה מחוסר ההכרה שהמחלה כבר קיימת באופן מסוים בתוך האדם. כאשר אדם מאמין שהוא נורמלי לחלוטין, הוא מפחד שיחשפו אצלו את ההפרעה הנפשית שקיימת בו בצורה מוסתרת. אם הוא היה מודע לכך שההפרעה כבר נמצאת אצלו, לא היה לו ממה לפחד. הפחד הגדול ביותר הוא לא לגלות מחלה חדשה, אלא לגלות שהמחלה הזו כבר נמצאת בתוכך ופשוט הייתה מודחקת עד כה.
לסיכום: איך להתמודד עם הפחד ממחלות נפש?
ההתמודדות שאליעד מציע לפחד הזה היא להכיר באמת: שאין אדם שהוא לחלוטין נורמלי או לחלוטין חולה נפש. לכל אדם יש את כל ההיבטים בתוכו. ברגע שהאדם מבין זאת לעומק, הוא מאבד את הפחד ש"יגלו" אצלו משהו נסתר, כי הוא כבר יודע שהכל נמצא בתוכו מלכתחילה. כך, הוא כבר לא מאוים מלימוד על מחלות נפש, ולא מפחד "להידבק" מהן.
- האם אפשר להידבק ממחלות נפש?
- האם לימוד על סכיזופרניה גורם להשתגע?
- איך להתמודד עם פחד ממחלות נפש?
- האם אני חולת נפש?
- מה הקשר בין שלמות למחלת נפש?
- איך לא להידבק בהפרעה נפשית?
את אומרת שכשאת למדת על מחלות נפש אז יש אחד הדברים שאנשים מפחדים שאם הם ילמדו את זה הם ידבקו בזה נכון?
ש: זה אני פחדתי שאני אדבק.
אליעד: אבל מה האמת אז למה לא נדבקת בזה או שאולי את עכשיו בתהליכי הדבקות.
ש: האמת היא שקצת נדבקתי.
אליעד: כן אני קולט עליך משהו כזה. מה האמת? אז התשובה פשוטה התשובה אם אתה מתכחש לכך שאתה חולה נפש אז אתה מת מפחד לגלות שאתה גם חולה נפש ואז אתה אומר "עזוב לא רוצה ללמוד לא רוצה שהמחלה תתפרץ" אבל אם אתה באמת בריא מה אכפת לך ללמוד על מחלת נפש, אם אתה באמת בריא מה אכפת לך להיכנס לבית חולים.
אלא מה שיש בתוכך מחלות מודחקות ואתה אומר "עכשיו הם יחשפו את המחלות המודחקות" או במילים אחרות אתה חולה נפש מודחק ואתה מפחד שהם יראו לך שגם אתה חולה נפש. מה מסופר ברבי נחמן? שהייתה מדינה שאמרו שיש להם חיים טובים ואז הוא אמר להם "אם יש לכם חיים טובים נראה אתכם עוזרים למדינה של המשוגעים אלה שרע להם" איך שהם רק ניסו לעזור להם יש גם הם גילו שגם הם רע להם.
"רגע אבל אם יש לך חיים כל כך טובים איך יכול להיות שהוא שבכה עשה לך רע? אז החיים שלך לא כל כך טובים אתה פשוט היית בהדחקה והוא בסך הכל הקפיץ לך את המחלה החוצה" את מבינה. עכשיו מה אני אומר אותו דבר לגבי מחלת נפש אם אתה בהכחשה "אני בריא" כי אתה כל כך מאמין במשהו מסוים ואתה חושב שאתה בריא ואז אתה מפחד שמישהו יחשוף אותך שגם אתה חולה נפש אבל אם אתה יודע את האמת שמהיבט מסוים כל צורות המחשבה נמצאות בתוכך אז מה יכול להיות אז אתה כבר יודע כאילו אתה כבר יודע את זה זה לא מאיים עליך כי אתה יודע שאתה גם כזה.
ש: אוקי אבל כרגע זה כן מאיים עלי אבל כרגע אני במצב שאני.
אליעד: למה כי את חושבת שאת נורמלית, את חושבת שאת מושלמת?
ש: אם כן למה לא.
אליעד: אוקי כשאת לומדת את זה את חושבת שאת מושלמת?
ש: לא כי אני מפחדת.
אליעד: את חושבת שאת חולת נפש?
ש: לפעמים.
אליעד: ואת חושבת שאת מושלמת?
ש: לפעמים.
אליעד: איך זה מסתדר או שזה בשני זמנים שונים?
ש: בזמנים שונים.
אליעד: יפה זאת התשובה הלא נכונה, תסתכלי בשביל להיות מושלם אתה צריך להיות גם חולה נפש מישהו שהוא לא גם חולה נפש הוא לא יכול להיות מושלם כי מושלם זה הכל השלם בשלם יש הכל, מושלם זה מישהו שהוא גם חולה נפש. עכשיו הסיבה שבן אדם מפחד מללמוד על מחלות נפש זה כי הוא לא חושב שהוא מושלם כי מושלם אמיתי מישהו שהכל "אני גם זה וגם זה" הכל ביחד גם בריאות נפשית גם מחלה נפשית גם פתרון גם חיסרון הכל ביחד.
השאלה איך זה מתבטא בפועל בסוף אבל אם אתה בא בגישה שאתה הכל אז מה יכול להיות שמה יגידו לך שאתה הכל? אתה כבר יודע שאתה הכל. ואף על פי כן למה מה שהיא אומרת מהיבט מסוים זה נכון, למה אם אתה לומד על מחלות נפש זה יכול לגרום לך להשתגע למה מה השכל שבדבר למה זה גם נכון? כי בסופו של דבר תפיסת המציאות שלך היא יחסית ולא מוחלטת ובסופו של דבר תפיסת המציאות שלך היא אמונה ואם אתה תלך עם יותר מדי אנשים שיגידו לך "תקשיב רודפים אחרינו" אתה מסוגל להאמין שרודפים אחריך.
למה? כי אתה לא באמת יודע שלא רודפים אחריך זה רק עניין של אמונה כי המוח של הבן אדם למרות שהוא בטוח שמשהו נכון בסופו של דבר זה רק אמונה ואם יותר מדי אנשים ישבו לך על הראש ויגידו לך "תקשיב המציאות היא כזאת" אתה באמת יכול להתחיל לחשוב את זה. אבל מה? בסדר אז תחשוב את זה, איך אתה יכול להגן על עצמך ממחלת נפש? על זה שאתה מטיל ספק אתה אומר "רגע מה האמת מה האמת" אבל אם אתה תדע ולפעמים אתה תלך יותר מדי עם האמת אתה גם תפסיק להאמין לעצמך בכלל כאילו לאמת שלך.
בקיצור מהיבט מסוים גם מה שאת אומרת זה נכון כי אם אתה יותר מדי תחשוב בצורת חשיבה עקומה אז זה לא אומר שהיא באמת עקומה אבל זה אומר שאתה כבר יכול להתחיל להאמין לזה כי גם מה שאתה חושב שזה לא עקום גם זה לא באמת מחויב. הבנו?
ש: זה אני פחדתי שאני אדבק.
אליעד: אבל מה האמת אז למה לא נדבקת בזה או שאולי את עכשיו בתהליכי הדבקות.
ש: האמת היא שקצת נדבקתי.
אליעד: כן אני קולט עליך משהו כזה. מה האמת? אז התשובה פשוטה התשובה אם אתה מתכחש לכך שאתה חולה נפש אז אתה מת מפחד לגלות שאתה גם חולה נפש ואז אתה אומר "עזוב לא רוצה ללמוד לא רוצה שהמחלה תתפרץ" אבל אם אתה באמת בריא מה אכפת לך ללמוד על מחלת נפש, אם אתה באמת בריא מה אכפת לך להיכנס לבית חולים.
אלא מה שיש בתוכך מחלות מודחקות ואתה אומר "עכשיו הם יחשפו את המחלות המודחקות" או במילים אחרות אתה חולה נפש מודחק ואתה מפחד שהם יראו לך שגם אתה חולה נפש. מה מסופר ברבי נחמן? שהייתה מדינה שאמרו שיש להם חיים טובים ואז הוא אמר להם "אם יש לכם חיים טובים נראה אתכם עוזרים למדינה של המשוגעים אלה שרע להם" איך שהם רק ניסו לעזור להם יש גם הם גילו שגם הם רע להם.
"רגע אבל אם יש לך חיים כל כך טובים איך יכול להיות שהוא שבכה עשה לך רע? אז החיים שלך לא כל כך טובים אתה פשוט היית בהדחקה והוא בסך הכל הקפיץ לך את המחלה החוצה" את מבינה. עכשיו מה אני אומר אותו דבר לגבי מחלת נפש אם אתה בהכחשה "אני בריא" כי אתה כל כך מאמין במשהו מסוים ואתה חושב שאתה בריא ואז אתה מפחד שמישהו יחשוף אותך שגם אתה חולה נפש אבל אם אתה יודע את האמת שמהיבט מסוים כל צורות המחשבה נמצאות בתוכך אז מה יכול להיות אז אתה כבר יודע כאילו אתה כבר יודע את זה זה לא מאיים עליך כי אתה יודע שאתה גם כזה.
ש: אוקי אבל כרגע זה כן מאיים עלי אבל כרגע אני במצב שאני.
אליעד: למה כי את חושבת שאת נורמלית, את חושבת שאת מושלמת?
ש: אם כן למה לא.
אליעד: אוקי כשאת לומדת את זה את חושבת שאת מושלמת?
ש: לא כי אני מפחדת.
אליעד: את חושבת שאת חולת נפש?
ש: לפעמים.
אליעד: ואת חושבת שאת מושלמת?
ש: לפעמים.
אליעד: איך זה מסתדר או שזה בשני זמנים שונים?
ש: בזמנים שונים.
אליעד: יפה זאת התשובה הלא נכונה, תסתכלי בשביל להיות מושלם אתה צריך להיות גם חולה נפש מישהו שהוא לא גם חולה נפש הוא לא יכול להיות מושלם כי מושלם זה הכל השלם בשלם יש הכל, מושלם זה מישהו שהוא גם חולה נפש. עכשיו הסיבה שבן אדם מפחד מללמוד על מחלות נפש זה כי הוא לא חושב שהוא מושלם כי מושלם אמיתי מישהו שהכל "אני גם זה וגם זה" הכל ביחד גם בריאות נפשית גם מחלה נפשית גם פתרון גם חיסרון הכל ביחד.
השאלה איך זה מתבטא בפועל בסוף אבל אם אתה בא בגישה שאתה הכל אז מה יכול להיות שמה יגידו לך שאתה הכל? אתה כבר יודע שאתה הכל. ואף על פי כן למה מה שהיא אומרת מהיבט מסוים זה נכון, למה אם אתה לומד על מחלות נפש זה יכול לגרום לך להשתגע למה מה השכל שבדבר למה זה גם נכון? כי בסופו של דבר תפיסת המציאות שלך היא יחסית ולא מוחלטת ובסופו של דבר תפיסת המציאות שלך היא אמונה ואם אתה תלך עם יותר מדי אנשים שיגידו לך "תקשיב רודפים אחרינו" אתה מסוגל להאמין שרודפים אחריך.
למה? כי אתה לא באמת יודע שלא רודפים אחריך זה רק עניין של אמונה כי המוח של הבן אדם למרות שהוא בטוח שמשהו נכון בסופו של דבר זה רק אמונה ואם יותר מדי אנשים ישבו לך על הראש ויגידו לך "תקשיב המציאות היא כזאת" אתה באמת יכול להתחיל לחשוב את זה. אבל מה? בסדר אז תחשוב את זה, איך אתה יכול להגן על עצמך ממחלת נפש? על זה שאתה מטיל ספק אתה אומר "רגע מה האמת מה האמת" אבל אם אתה תדע ולפעמים אתה תלך יותר מדי עם האמת אתה גם תפסיק להאמין לעצמך בכלל כאילו לאמת שלך.
בקיצור מהיבט מסוים גם מה שאת אומרת זה נכון כי אם אתה יותר מדי תחשוב בצורת חשיבה עקומה אז זה לא אומר שהיא באמת עקומה אבל זה אומר שאתה כבר יכול להתחיל להאמין לזה כי גם מה שאתה חושב שזה לא עקום גם זה לא באמת מחויב. הבנו?