🖨פחד קהל, פחד במה, חרדת קהל, חרדה חברתית, דיבור מול קהל, חרדת במה, התמודדות עם חרדה חברתיתובו יתבאר, מהו פחד קהל / פחד במה? כיצד הוא קשור לחרדה חברתית כללית? וכיצד להתמודד בהצלחה עם פחד של דיבור מול קהל וכיו"ב? ועוד.
ופחד קהל, הוא הפחד שיש לאדם להופיע לפני קהל. כגון לדוגמה אדם שצריך לתת איזה נאום, או אדם שצריך לעשות איזו מצגת בעבודה מול שאר חבריו לעבודה וכיו"ב. שלפעמים יש לאדם חרדת קהל כל כך גדולה, עד כדי כך, שרק ברגע שהוא חושב על האפשרות שהוא ידבר לפני קהל וכיו"ב, מיד הוא חווה חרדה כללית והתקפי חרדה. עד כדי כך, שיש כאלו שמופיעים אצלם תסמינים של חרדה, רק מהמחשבה שהם צריכים לדבר מול קהל וכיו"ב. וזה נקרא פחד קהל.
וחרדת קהל, היא תת חרדה של חרדה חברתית. כי יש דבר שנקרא חרדה חברתית כללית. וחרדה חברתית פירושה, שהאדם מפחד ונמצא בחרדה כללית, מהתגובה האפשרית של החברה, כלפיו וכלפי ההתנהגות שלו. שהאדם מפחד מהתגובה האפשרית של האנשים, כלפיו וכלפי ההתנהגות שלו. וזאת נקראת חרדה חברתית כללית. ואחד מהביטויים שלה, הוא פחד מפני קהל שיש לאדם.
וכפי שכבר ביארתי, חרדת קהל, היא דבר מחויב. ז"א מחויב שיהיה לאדם פחד קהל, כאשר הוא מופיע לפני קהל וכיו"ב. ולמה? כי כל חרדה נובעת מרצון כלשהו. והחרדה של האדם מהקהל, נובעת מכך שיש לאדם רצון שהקהל יסכים איתו ויאהב אותו. כי האדם הולך לדבר בפני קהל, כדי לשכנע אותם באיזה מסר כלשהו. והאדם לא מדבר עם קירות דוממים, אלא עם בני אדם. והאדם לא סובל מחרדת קהל, כאשר הוא מדבר עם הקירות, אלא רק כאשר הוא מדבר עם בני אדם. וזה משום המשמעות שהאדם מייחס לבני האדם שאליהם הוא מדבר.
ובפשיטות, האדם מופיע בפני קהל, משום שיש לו רצון להשיג דבר כלשהו מהדיבור שלו בפני אותו קהל. כי אם לא היה לאדם שום רצון להשיג, הרי שהוא לא היה מדבר עם אותו קהל. ובפרט כאשר האדם עובד קשה כדי להכין איזו מצגת, או מתאמץ להכין הרצאה טובה, או מתאמץ באופן כללי, שההופעה שלו לפני הקהל תהיה הופעה טובה, הרי שהדבר הזה רק מחזק אצל האדם את הרצון שלו, להצליח לעמוד לפני הקהל, ולהשיג את המטרות שלו מהדיבור איתם.
וככל שיש לאדם רצון יותר חזק להשיג איזה דבר, כך יש לו חרדה יותר גדולה מכך שהוא אולי לא ישיג את אותו הדבר. ומי שממש חשוב לו שחבריו בעבודה יאהבו אותו ויחשבו עליו דברים טובים, הוא נכנס להתקף חרדה, מכך שהוא צריך להופיע בפני חבריו לעבודה וכיו"ב. כי הוא מפחד מכך שאולי הוא לא יצליח להרשים אותם, ואולי הם לא יאהבו אותו, כפי מה שהוא רוצה.
ולכן, שום טיפים להופעה מול קהל, לא באמת יכולים לעזור לאדם בשלמות. כי הרצון של האדם להצליח לעמוד מול הקהל, הוא זה שאחראי לעוצמת חרדת הקהל שיש לאדם. ופחד הבמה שיש לאדם, נובע רק מכך שיש לאדם רצון להופיע על הבמה ולהצליח להשיג שם איזו מטרה כלשהי. והרצון, הוא האחראי הבלעדי לחרדה של האדם.
ומי שמחפש טיפים להופעה מול קהל, עליו להבין, שהטיפ הטוב ביותר שהוא יכול לקבל, זה לשחרר לחץ, מהרצון שלו להצליח בהופעה שלו מול קהל. כי ככל שהאדם רוצה יותר להצליח, כך הוא רק מעצים את חרדת הקהל שיש לו.
וכפי שכבר ביארתי כבר באופן כללי יותר, הדרך להתמודד עם חרדה חברתית כללית, היא רק על ידי התבוננות פנימית. שהאדם מוצא בתוכו את נקודת המבט, שממנה בכלל לא אכפת לו מה יקרה ומה יחשבו עליו. ובלי נקודת המבט הזאת, מחויב שתהיה חרדה חברתית בעוצמה כזו או אחרת.
והדרך של האדם להשתחרר מהחרדה החברתית שלו ומהפחד קהל שלו, היא על ידי התבוננות פנימית של האדם אל תוכו. ועל האדם...
שתיקה / דיבור - שלמות השתיקה והדיבור - דיבור מתוך שתיקהשתיקה / דיבור - שלמות השתיקה והדיבור - דיבור מתוך שתיקה שתיקה ודיבור. מי שיתבונן בעניין יראה, כי מהותה של השתיקה הפוכה ממהותו של הדיבור. מהותה של השתיקה היא חוסר הגדרה. ומהותו של הדיבור היא הגדרה. כדי לדבר על משהו, לשם כך צריך להגדיר אותו. כל מילה של דיבור, היא הגדרה של דבר אחר. ההגדרות יוצרות את המשמעות של הדיבור. אי אפשר לדבר על משהו שאי אפשר להגדיר אותו. וכל מהותו של הדיבור, הוא להגדיר דברים. והדיבור מבטא את השונות ואת הנפרדות שיש בין הדברים השונים. והשתיקה לעומת זאת, היא מבטאת חוסר הגדרה. כאשר לא יודעים ... הוא נמצא בהרמוניה מוחלטת עם המציאות ועם הדברים כפי מה שהם. ומי שיתבונן בעניין יראה, שהשלמות היא החיבור של הדיבור ושל השתיקה. כי במציאות שלנו, יש גם דיבור וגם שתיקה. ואם הייתה במציאות רק שתיקה, הרי שכל הדברים היו דוממים. וכאשר הכל דומם ושותק, הרי שזה סוג ... כל שהוא. וגם הרוח משמיעה קול. רק בגלל שהוא לא מוגדר והאדם לא מבין אותו, לכן הוא לא נחשב לדיבור, אלא לשתיקה. וכל שינוי שיש בעולם, הוא סוג של דיבור. וכאשר המים מכבים את האש, הרי שזה סוג של דיבור. כי המים יוצרים הגדרה חדשה. הם מכבים את האש, ומגדירים דבר חדש ומשנים את המציאות. וכל שינוי שיש בעולם הוא סוג של דיבור. וכל רגעי הזמן, הם נפרדים זה מזה, והם סוג של דיבור. ואילו הייתה בעולם רק שתיקה, הרי שהיקום כולו לא היה קיים כלל. כי המהות של העולם שלנו, הוא השינויים ... היו קיימים, והרי שכל המקומות השונים שיש במרחב המקום היו אחד, וממילא לא היה מרחב המקום קיים כלל. כך שהדיבור הוא הכרחי לצורך קיום העולם. ואם שום דבר לא היה מוגדר, אז לא הייתה בעולם שום ישות שנפרדת מישות אחרת, ואז אפילו ציר הזמן ומרחב המקום היו מתחברים, ואז לא היה קיום לשום דבר. והדיבור הכרחי לצורך קיום העולם. ומצד שני, גם השתיקה הכרחית לצורך קיום העולם. כי אם הכל ישתנה כל הזמן, הרי ... הרי שזה סוג של שתיקה. וכאשר השמש זורחת בכל בוקר באותה צורה, הרי שזה סוג של שתיקה. כך שגם הדיבור וגם השתיקה הכרחיים לצורך קיום העולם. והשלמות של כל הדברים, הוא החיבור של ההפכים. ושלמות השתיקה, היא הדיבור שיוצא ממנה. ושלמות הדיבור, הוא כאשר הוא יוצא מתוך שתיקה. ושלמות הדיבור, הוא כאשר הוא מבטא שתיקה וכאשר הוא כולו שתיקה. והפירוש הוא, שהיופי של השתיקה, היא כאשר היא ככ חזקה, ... רע שהוא בכלל יהיה טוב. ושלמות אמיתית, היא כאשר הדבר מכיל את ההפך שלו. שאז הוא שלם באמת. ושלמות הדיבור, הוא כאשר הוא נובע מתוך שתיקה. לדוגמה: כאשר האדם שמח בחלקו שזה סוג של שתיקה, ותוך כדי זה הוא רוצה להתקדם בחיים שזה סוג של דיבור, הרי שזו שלמות השתיקה והדיבור. כי כאשר האדם שמח בחלקו ומתוך זה הוא רוצה להתקדם בחיים, כדרך לבטא את זה שהוא שמח בחלקו, וכאשר ... ותוך כדי זה הוא מכיל בתוכו גם את הרגש השני של להיות שמח בחלקו, הרי שזה סוג של אחדות הדיבור והשתיקה. והחכם האמיתי, הוא תמיד שותק. וכל הדיבורים שלו, הם שתיקה. כי השורש של כל הדברים, היא השתיקה. כי כל הדברים בשורשם הם אחד. וכאשר הכל אחד, ... בכל דבר נפרד, את האחדות ואת השתיקה שיש בו. וכאשר החכם מדבר ועושה את מעשיו שגם זה סוג של דיבור, הרי שהוא תמיד מדבר על השתיקה. דהיינו, כי כל הרעיונות שהוא אומר, וכל הדיבורים שהוא מדבר, כולם מובילים אל הנקודה של השתיקה. ובכל דיבור שלו, יש את השכל של השתיקה. כי מי שלא יודע שהכל אחד, אז הדיבור שלו הוא כולו נפרדות. כי כל דיבור של מי שאינו יודע את האחדות, הרי שהדיבור שלו הוא מגדיר ומפריד את הדברים אחד מהשני. אבל החכם האמיתי שיודע שהכל אחד, הדיבורים שלו הם מאחדים את כל הדברים, והם ביטוי של שתיקה באמצעות הדיבור. וכאשר האדם עושה משהו וחושב משהו ואומר משהו, ותוך כדי זה הוא מכיל בתוכו גם את כל שאר הדברים, זו שלמות הדיבור והשתיקה.
הכל דיבורים - על מה כולם מדברים? איך להבין ומי מבין את כל הדיבורים?הכל דיבורים - על מה כולם מדברים? איך להבין ומי מבין את כל הדיבורים? אם נתבונן על עניין הדיבורים של העולם, נראה שכל העולם כולו מלא בדיבורים שונים על נושאים שונים. ורוב הדיבורים שבעולם, נראים כשונים זה מזה. דהיינו, כלפי חוץ אפשר לראות שרוב הדיבורים של העולם, עוסקים בנושאים שונים זה מזה. וכאשר אנחנו אומרים דיבורים, הכוונה היא גם לדיבורים ממש, אך גם לשירים, וגם לספרים, וגם לכל סוגי התקשורת, וגם לאומן שיוצר יצירת אומנות, שדרכה הוא מדבר. ואפילו המחשבות של האדם לעצמו, גם הן סוג של דיבור אישי של האדם עם עצמו. והעולם כולו מלא בדיבורים שונים כל הזמן. ומי שיסתכל בעין אמיתית על פנימיות הדיבורים שיש בעולם, הוא יגלה שכל הדיבורים של העולם, כולם עוסקים באותו הנושא. ולא רק שכולם עוסקים באותו הנושא, אלא שכולם אומרים את אותו הדבר בצורות שונות. וגם כאשר שני בני אדם מתווכחים אחד עם השני, וכל אחד אומר אחרת מחברו, הרי ששניהם אומרים את אותו הדבר, רק שהם לא מבינים מספיק טוב את עצמם, ולכן נדמה להם שהם לא ... עם זה. והדבר דומה לילד קטן, שעדיין הוא לא יודע לדבר היטב והוא עדיין לא מכיר היטב את שפת הדיבור, שהוא יכול לומר דבר אחד, למרות שבפועל הוא מתכוון לדבר אחר. והילד הקטן יכול לומר שכואבת לו היד, כאשר ... מבין היטב את משמעות המילים שהוא מדבר, על ידי זה הוא יכול לומר דבר אחד, ולהתכוון לדבר אחר. וכל הדיבורים של כל בני האדם בעולם, וכל הפעולות של כל בני האדם בעולם, הם כולם דיבור וביטוי של הנקודה הפנימית שיש בתוך כל אדם. כי בתוך כל אדם בעולם יש נקודה פנימית כלשהי, שהיא זו שמניעה את האדם, ושמתוכה האדם פועל. וכל פעולה ופעולה של האדם, וכל דיבור וכל מחשבה של האדם, זה הכל נובע מהנקודה הפנימית ביותר שיש לאדם. וכאשר האדם מדבר על כל נושא, וכאשר ... זה ביטויים שונים של הפנימיות של האדם. ומי שהוא מודע לנקודה הפנימית ביותר שלו, הוא מבין היטב את משמעות הדיבור שלו, וכאשר הוא אומר משהו, הוא מחובר לשורש הפנימי שלו. אבל, רוב בני האדם בעולם, למרות שהם מונעים ופועלים ... מודע ונקודת שורש הרצונות ושורש המחשבות, רוב בני האדם בעולם, לא מודעים לנקודה הפנימית שלהם. וכאשר האדם אומר איזה דיבור, בפועל הוא מבטא את הנקודה הפנימית שלו, שהיא לעולם לא משתנה. וכלפי חוץ נדמה לאדם שבכל פעם הוא אומר משהו אחר, למרות שבאמת כל הדיבורים של האדם, הם ביטוי של אותו הרעיון הפנימי שלפיו פועל האדם. והדבר דומה לאדם חולה שנאנח מכאבים. שהוא משמיע ... פעולות שמהותן היא לבטא את הלחץ. וכל אדם בתוך תוכו רוצה דבר מסוים. והדבר הזה בא לידי ביטוי בכל הדיבורים השונים של כל בני האדם בעולם. וכל הרצונות של כל בני האדם בעולם, כולם נובעים מצורת הסתכלות מסוימת על העולם. כי אם בני האדם בעולם היו חווים את המציאות אחרת, הרי שגם הדיבורים שלהם היו שונים. וכל הדיבורים שבעולם, הם ביטוי לצורת התפישה של בני האדם את המציאות. ולכל צורת מחשבה בעולם יש שורש. וגם התפישה של ... יש שורש. כי יש אמת אחת. שחלק ממנה בא לידי ביטוי בצורת התפישה של בני האדם את המציאות. וכל הדיבורים שיש בעולם, וכל המחשבות והרעיונות שיש בעולם, הם כולם ביטויים שונים, של אותה האמת האחת של המציאות. ומי שיודע את האמת הפנימית ביותר של המציאות, הוא שומע ומבין היטב את הדיבורים שיש בעולם. כי הוא רואה את השורש של הדברים, ואת הצורה החיצונית והסופית שלהם, שנראית כנפרדת זו מזו. וכלפי חוץ הדברים נראים שונים. אבל מי שהוא חכם אמיתי שמבין את פנימיות הדיבורים שבעולם, הוא מבין שכל הדיבורים בעולם, כולם מדברים על אותו הדבר. וכאשר האדם רואה את פנימיות הדיבורים שיש בעולם, על ידי זה הוא חווה תחושה של שלום אמיתי. כי כאשר האדם מבין את פנימיות הדיבורים שיש בעולם, על ידי זה הוא חי בעולם שבו כולם מסכימים עם כולם, עולם של טוב אמיתי, שבו יש רק אמת ורק הסכמה על הכל. ומי שלא מבין את פנימיות הדיבורים, דהיינו, מי שלא יודע את השכל הראשון שממנו נובעות כל המחשבות שבעולם וכל הדיבורים שבעולם, על ידי זה נדמה לו שהעולם שלנו הוא שדה קרב כמו הגהנום, שבו כולם רבים כל הזמן וכולי. ...
נקודות מבט שונות בתוך האדם, ששומעות את דיבורי החכם האמתנקודות מבט שונות בתוך האדם, ששומעות את דיבורי החכם האמת מי שיתבונן יראה, כי כאשר האדם סובל, יש רמות עומק שונות לסבל שלו, ובו זמנית, הסבל הוא ... האדם לדעת, שמצד האמת האמיתית באמת, הנפרדות והאחדות, הן אחד ממש. ולכן גם מצד האחדות האמיתית, כן אפשר לדבר דיבורים של נפרדות, ואעפכ הכל אחד ממש. ומצד האדם שעושה הפרדה בין אחדות לנפרדות, עליו להבין שאכן מנקודת המבט הזו, שמפרידה בין נפרדות לאחדות, מנקודת המבט הזו, דיבורי הנפרדות של החכם, הם אכן מנוגדים לנקודת המבט של האחדות. וזה כמובן, רק אם נאמר, שהנפרדות, היא נפרדת מהאחדות. ... לנקודת האחדות שיש באדם. והחכם האמיתי מדבר בשפת הנפרדות, אל נקודות הנפרדות שיש בתוך האדם, כדי להחזיר אותן בתשובה, ולחבר גם אותן אל נקודת האחדות של המציאות. וכאשר האדם שומע את החכם האמת, לפעמים הוא מרגיש בלבול וחוסר הבנה, ... לנסות להתבונן, על הסיבה ועל השכל, שבגללו החכם האמת, אומר לו את דבריו. והחכם האמת, מוכרח לדבר עם האדם דיבור של נפרדות, כדי לגלות לו את האחדות. כי כל דיבור, הוא נפרדות. והאדם, שומע תמיד מהחכם האמת, דיבורים שנשמעים לו כנפרדות. כי האדם עצמו, עדיין לא חווה, שאחדות ונפרדות הם אחד. ועל האדם לזכור תמיד, שכל דיבורי החכם האמת, אלו רק הקדמות אל שכל אחר של אחדות אמיתית, שהוא מכיל בתוכו תמיד, גם את ההפך של ... ועל ידי זה שהאדם תמיד מחפש רק דבר אחד ויחיד, שהוא להבין מהי האמת באמת, על ידי זה האדם מתחבר יותר ויותר אל ההבנה, שהכל אחד ממש, ואז נשלמים כל החסרונות וכולי.
לומר את האמת, שלמות הדיבור, ליקוטי מוהרן ח"א סו, העולם הבא, שקר עצמי, ביאת המשיח, לעתיד לבוא, ימות המשיח, רבי נחמן מברסלב, תלות רגשית, חיפוש האמתלומר את האמת, שלמות הדיבור, ליקוטי מוהרן ח"א סו, העולם הבא, שקר עצמי, ביאת המשיח, לעתיד לבוא, ימות המשיח, רבי נחמן מברסלב, תלות רגשית, חיפוש האמתלומר את האמת, שלמות הדיבור, ליקוטי מוהרן חא סו, העולם הבא, שקר עצמי, ביאת המשיח, לעתיד לבוא, ימות המשיח, רבי נחמן מברסלב, תלות רגשית, חיפוש האמת מהי שלמות הדיבור לפי רבי נחמן? רבי נחמן מברסלב מסביר את הרעיון של שלמות הדיבור באמצעות מושגים עמוקים ויסודיים מהתורה שלו. הוא מלמד שהמטרה של האדם היא להוציא מכוח אל הפועל את הפוטנציאל האינסופי ... שנדרש ממנו הוא להביא לידי ביטוי את האלוהות שבתוכו. הדרך להשגת מצב זה, כך הוא מסביר, היא דרך שלמות הדיבור. מה פירוש להוציא מכוח אל הפועל לפי רבי נחמן? רבי נחמן מפרט כי להוציא מכוח אל הפועל פירושו לממש ... פי רבי נחמן, הוא אלוהים עצמו בהיבט מסוים, אך אלוהות זו נמצאת בו במצב של פוטנציאל בלבד. על ידי דיבור שלם, האדם הופך את האלוהות הזו מפוטנציאל למציאות מוחשית וממשית. כיצד מגיעים לשלמות הדיבור? רבי נחמן קובע כי שלמות הדיבור תלויה ביכולת האדם לראות דברים מנקודת מבט מוחלטת. כיום, לדבריו, הדיבור שלנו חסר כי איננו מדברים מנקודת מבט של האחדות האלוהית המוחלטת. בעתיד, כך מובטח, אפילו מי שלא האמין קודם לכן יכיר במציאות האלוהית וידבר בדיבור שלם. במצב הנוכחי, האדם נוטה לדבר מתוך פרספקטיבה מצומצמת, שוכח את האחדות האלוהית ומדבר במושגים של פירוד. בעתיד לבוא, כולם יכירו באחדות המציאות ולכן הדיבור יהיה שלם. מדוע הדיבור כיום חסר ולא שלם? הסיבה לחוסר שלמות הדיבור כיום, לפי רבי נחמן, היא שהאדם אינו זוכר שכל העולם אחד ושהכל אחדות מוחלטת. הדיבור שלנו כיום מבטא פרספקטיבה של נפרדות, ולכן הוא חסר ולא שלם. לעתיד לבוא, כשכולם יכירו במציאות האלוהית באופן שלם, הדיבור יהיה ביטוי ישיר של האמת המוחלטת ולכן יהיה שלם. מהו התהליך של להפיל את הרשעים? רבי נחמן מציג רעיון נוסף וחשוב: תהליך ההגעה לדיבור שלם כולל את מפלת הרשעים. הרשעים לפי תפיסתו הם הרעיונות השקריים שהאדם מחזיק בראשו. על האדם לזהות ולהפיל את כל אותם רעיונות מוטעים, רעיונות שקריים, שבדרך כלל מסתירים ממנו את האמת. ככל שהאדם יפיל יותר ויותר שקרים, כך הדיבור שלו יהפוך יותר שלם ומדויק, והוא יוכל לזהות בבירור את האמת המוחלטת. כיצד האדם יכול להפיל את השקר ולהגיע ... יהיה מחויב יותר לאמת, כך הוא יזהה את השקרים בחייו ויוכל להשליך אותם. אמת מוחלטת זו היא מהותית לשלמות הדיבור. מהו שקר עצמי ואיך הוא בא לידי ביטוי? רבי נחמן מתאר בפרוטרוט כיצד אנשים משקרים לעצמם, לפעמים אפילו מתוך רצון להיראות אמיתיים. הוא נותן דוגמאות למקרים שבהם האדם, מתוך תלות רגשית וצורך באישור חברתי או כבוד, משנה את התנהגותו ואת דיבורו בהתאם למה שיחשבו עליו אחרים. לדבריו, כל תלות בבני אדם אחרים, אפילו הצורך שיאהבו אותך, מעידה שאתה לא באמת ... להסתיר או לעטוף אותה בשקרים עדינים או בהגזמות. ככל שתכיר את עצמך יותר ותגיד את האמת יותר בפשטות, כך הדיבור שלך יתקרב לשלמות. מהי חשיבות החיפוש אחר האמת לפי רבי נחמן? החיפוש אחר האמת, לפי רבי נחמן, הוא הבסיס ... היסוד של הכל, ורק כאשר האדם מחויב באמת מוחלטת הוא יכול להגיע למימוש הפוטנציאל האלוהי שבו ולהשיג את שלמות הדיבור. מהי שלמות הדיבור? איך להוציא מכוח אל הפועל? מה זה שקר עצמי? כיצד להימנע מתלות רגשית? מה יקרה לעתיד לבוא? מהי האמת ...
ישמע בזיונו ידום וישתוק, להיות חיריק, שתיקה ודיבור, שתיקה מחשבתית, דיבור מתוך שתיקה, לדבר מתוך שתיקה, להשתיק את המחשבה, עשייה באי עשייהישמע בזיונו ידום וישתוק, להיות חיריק, שתיקה ודיבור, שתיקה מחשבתית, דיבור מתוך שתיקה, לדבר מתוך שתיקה, להשתיק את המחשבה, עשייה באי עשייהישמע בזיונו ידום וישתוק, להיות חיריק, שתיקה ודיבור, שתיקה מחשבתית, דיבור מתוך שתיקה, לדבר מתוך שתיקה, להשתיק את המחשבה, עשייה באי עשייה מה המשמעות של להיות חיריק? להיות חיריק, לפי ... לדעתו, אדם שרוצה להגיע לעולם המחשבה הגבוה, חייב להפסיק לדבר אפילו עם עצמו. אליעד טוען כי כל סוג של דיבור, בין אם מדובר בשיחה חיצונית ובין אם מדובר בדיבור פנימי, הוא בעצם ניסיון של האדם לשלוט במציאות ולכוון אותה לפי רצונותיו. לדבריו, השתיקה הנכונה מגיעה לבד, היא תוצאה ... הסברו, כשמישהו מרגיש שהוא מושפל, התגובה המיידית היא לדבר, אפילו אם רק עם עצמו. אולם לדבריו, תגובה זו יוצרת דיבור פנימי שגורם לכאב גדול יותר. במקום זאת, האדם צריך להגיע למצב של שתיקה אמיתית, בו הוא אינו מגיב, לא ... לא יכולה להיות פעולה יזומה או מכוונת באופן אקטיבי, כיוון שכל ניסיון לשתוק בצורה אקטיבית הוא בעצם סוג של דיבור. אם אדם מנסה באופן אקטיבי להשתיק את עצמו, הוא עדיין פועל מתוך מחשבה ורצון לשלוט במצב, ולכן זו לא ... מסוים על פני דבר אחר, מתרחשת שתיקה פנימית טבעית. מה המשמעות של לדבר מתוך שתיקה? אליעד מתייחס לרעיון של דיבור מתוך שתיקה, ומסביר שכאשר האדם מגיע למצב של שתיקה אמיתית, הוא יכול לדבר בלי שהדיבור יהיה מתוך רצון לשנות את המציאות. הדיבור מתוך שתיקה הוא דיבור טבעי, ספונטני וחופשי מרצונות סותרים. לדבר מתוך שתיקה פירושו לפעול בעולם בצורה חופשית, בלי תחושת מאבק או רצון לשלוט. הדיבור במקרה זה אינו מנוגד לשתיקה, אלא מבטא את השתיקה הפנימית בצורה פעילה בעולם. למה אליעד טוען שכל דבר הוא סוג של דיבור? אליעד מסביר שכל פעולה, מחשבה או רצון, הם בעצם צורה של דיבור, משום שכל פעולה או מחשבה הם ביטוי לרצון לשנות את המצב הקיים. הוא מביא דוגמה פשוטה של סידור שמיכה: אם אדם מוטרד מהצורה בה השמיכה מסודרת, זהו דיבור פנימי שאומר אני רוצה שזה יהיה אחרת. לעומת זאת, אם הוא כלל לא מוטרד מכך, המשמעות היא שאין דיבור פנימי המביע רצון לשנות. כך הוא ממחיש שכל דבר בחיים, אפילו הפעולה הזעירה ביותר, הוא ביטוי של דיבור פנימי או חיצוני. כיצד אליעד כהן מציע להתמודד עם המאבק בין שתיקה לדיבור בחיי היום - יום? אליעד מציע גישה מעשית: לא להתאמץ לשתוק באופן מלאכותי, אלא להמשיך ולחקור כל מחשבה ורצון ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...