🖨פחד קהל, פחד במה, חרדת קהל, חרדה חברתית, דיבור מול קהל, חרדת במה, התמודדות עם חרדה חברתיתובו יתבאר, מהו פחד קהל / פחד במה? כיצד הוא קשור לחרדה חברתית כללית? וכיצד להתמודד בהצלחה עם פחד של דיבור מול קהל וכיו"ב? ועוד.
ופחד קהל, הוא הפחד שיש לאדם להופיע לפני קהל. כגון לדוגמה אדם שצריך לתת איזה נאום, או אדם שצריך לעשות איזו מצגת בעבודה מול שאר חבריו לעבודה וכיו"ב. שלפעמים יש לאדם חרדת קהל כל כך גדולה, עד כדי כך, שרק ברגע שהוא חושב על האפשרות שהוא ידבר לפני קהל וכיו"ב, מיד הוא חווה חרדה כללית והתקפי חרדה. עד כדי כך, שיש כאלו שמופיעים אצלם תסמינים של חרדה, רק מהמחשבה שהם צריכים לדבר מול קהל וכיו"ב. וזה נקרא פחד קהל.
וחרדת קהל, היא תת חרדה של חרדה חברתית. כי יש דבר שנקרא חרדה חברתית כללית. וחרדה חברתית פירושה, שהאדם מפחד ונמצא בחרדה כללית, מהתגובה האפשרית של החברה, כלפיו וכלפי ההתנהגות שלו. שהאדם מפחד מהתגובה האפשרית של האנשים, כלפיו וכלפי ההתנהגות שלו. וזאת נקראת חרדה חברתית כללית. ואחד מהביטויים שלה, הוא פחד מפני קהל שיש לאדם.
וכפי שכבר ביארתי, חרדת קהל, היא דבר מחויב. ז"א מחויב שיהיה לאדם פחד קהל, כאשר הוא מופיע לפני קהל וכיו"ב. ולמה? כי כל חרדה נובעת מרצון כלשהו. והחרדה של האדם מהקהל, נובעת מכך שיש לאדם רצון שהקהל יסכים איתו ויאהב אותו. כי האדם הולך לדבר בפני קהל, כדי לשכנע אותם באיזה מסר כלשהו. והאדם לא מדבר עם קירות דוממים, אלא עם בני אדם. והאדם לא סובל מחרדת קהל, כאשר הוא מדבר עם הקירות, אלא רק כאשר הוא מדבר עם בני אדם. וזה משום המשמעות שהאדם מייחס לבני האדם שאליהם הוא מדבר.
ובפשיטות, האדם מופיע בפני קהל, משום שיש לו רצון להשיג דבר כלשהו מהדיבור שלו בפני אותו קהל. כי אם לא היה לאדם שום רצון להשיג, הרי שהוא לא היה מדבר עם אותו קהל. ובפרט כאשר האדם עובד קשה כדי להכין איזו מצגת, או מתאמץ להכין הרצאה טובה, או מתאמץ באופן כללי, שההופעה שלו לפני הקהל תהיה הופעה טובה, הרי שהדבר הזה רק מחזק אצל האדם את הרצון שלו, להצליח לעמוד לפני הקהל, ולהשיג את המטרות שלו מהדיבור איתם.
וככל שיש לאדם רצון יותר חזק להשיג איזה דבר, כך יש לו חרדה יותר גדולה מכך שהוא אולי לא ישיג את אותו הדבר. ומי שממש חשוב לו שחבריו בעבודה יאהבו אותו ויחשבו עליו דברים טובים, הוא נכנס להתקף חרדה, מכך שהוא צריך להופיע בפני חבריו לעבודה וכיו"ב. כי הוא מפחד מכך שאולי הוא לא יצליח להרשים אותם, ואולי הם לא יאהבו אותו, כפי מה שהוא רוצה.
ולכן, שום טיפים להופעה מול קהל, לא באמת יכולים לעזור לאדם בשלמות. כי הרצון של האדם להצליח לעמוד מול הקהל, הוא זה שאחראי לעוצמת חרדת הקהל שיש לאדם. ופחד הבמה שיש לאדם, נובע רק מכך שיש לאדם רצון להופיע על הבמה ולהצליח להשיג שם איזו מטרה כלשהי. והרצון, הוא האחראי הבלעדי לחרדה של האדם.
ומי שמחפש טיפים להופעה מול קהל, עליו להבין, שהטיפ הטוב ביותר שהוא יכול לקבל, זה לשחרר לחץ, מהרצון שלו להצליח בהופעה שלו מול קהל. כי ככל שהאדם רוצה יותר להצליח, כך הוא רק מעצים את חרדת הקהל שיש לו.
וכפי שכבר ביארתי כבר באופן כללי יותר, הדרך להתמודד עם חרדה חברתית כללית, היא רק על ידי התבוננות פנימית. שהאדם מוצא בתוכו את נקודת המבט, שממנה בכלל לא אכפת לו מה יקרה ומה יחשבו עליו. ובלי נקודת המבט הזאת, מחויב שתהיה חרדה חברתית בעוצמה כזו או אחרת.
והדרך של האדם להשתחרר מהחרדה החברתית שלו ומהפחד קהל שלו, היא על ידי התבוננות פנימית של האדם אל תוכו. ועל האדם...
שתיקה / דיבור - שלמות השתיקה והדיבור - דיבור מתוך שתיקה... דיבור - שלמות השתיקה והדיבור - דיבור מתוך שתיקה שתיקה ודיבור. מי שיתבונן בעניין יראה, כי מהותה של השתיקה הפוכה ממהותו של הדיבור. מהותה של השתיקה היא חוסר הגדרה. ומהותו של הדיבור היא הגדרה. כדי לדבר על משהו, לשם כך צריך להגדיר אותו. כל מילה של דיבור, היא הגדרה של דבר אחר. ההגדרות יוצרות את המשמעות של הדיבור. אי אפשר לדבר על משהו שאי אפשר להגדיר אותו. וכל מהותו של הדיבור, הוא להגדיר דברים. והדיבור מבטא את השונות ואת הנפרדות שיש בין הדברים השונים. והשתיקה לעומת זאת, היא מבטאת חוסר הגדרה. כאשר לא יודעים ... (וגם האושר). השתיקה פירושו, שהאדם לא מגדיר שום דבר, אלא הוא נמצא בהרמוניה מוחלטת עם המציאות ועם הדברים כפי מה שהם. ומי שיתבונן בעניין יראה, שהשלמות היא החיבור של הדיבור ושל השתיקה. כי במציאות שלנו, יש גם דיבור וגם שתיקה. ואם הייתה במציאות רק שתיקה, הרי שכל הדברים היו דוממים. וכאשר הכל דומם ושותק, הרי שזה סוג של מוות. ... מוחלט. כי אפילו הדומם לא שותק. כאשר האבן נופלת על האדמה, היא משמיעה קול כל שהוא. וגם הרוח משמיעה קול. רק בגלל שהוא לא מוגדר והאדם לא מבין אותו, לכן הוא לא נחשב לדיבור, אלא לשתיקה. וכל שינוי שיש בעולם, הוא סוג של דיבור. וכאשר המים מכבים את האש, הרי שזה סוג של דיבור. כי המים יוצרים הגדרה חדשה. הם מכבים את האש, ומגדירים דבר חדש ומשנים את המציאות. וכל שינוי שיש בעולם הוא סוג של דיבור. וכל רגעי הזמן, הם נפרדים זה מזה, והם סוג של דיבור. ואילו הייתה בעולם רק שתיקה, הרי שהיקום כולו לא היה קיים כלל. כי המהות של העולם שלנו, הוא השינויים שבתוכו. ... היה חסר הגדרה והייתה שתיקה מוחלטת, הרי שרגעי הזמן השונים לא היו קיימים, והרי שכל המקומות השונים שיש במרחב המקום היו אחד, וממילא לא היה מרחב המקום קיים כלל. כך שהדיבור הוא הכרחי לצורך קיום העולם. ואם שום דבר לא היה מוגדר, אז לא הייתה בעולם שום ישות שנפרדת מישות אחרת, ואז אפילו ציר הזמן ומרחב המקום היו מתחברים, ואז לא היה קיום לשום דבר. והדיבור הכרחי לצורך קיום העולם. ומצד שני, גם השתיקה הכרחית לצורך קיום העולם. כי אם הכל ישתנה כל הזמן, הרי שגם אז לא תהיה משמעות לעולם. וכאשר הבית עומד במקומו ולא זז, הרי שזה סוג של שתיקה. וכאשר השמש זורחת בכל בוקר באותה צורה, הרי שזה סוג של שתיקה. כך שגם הדיבור וגם השתיקה הכרחיים לצורך קיום העולם. והשלמות של כל הדברים, הוא החיבור של ההפכים. ושלמות השתיקה, היא הדיבור שיוצא ממנה. ושלמות הדיבור, הוא כאשר הוא יוצא מתוך שתיקה. ושלמות הדיבור, הוא כאשר הוא מבטא שתיקה וכאשר הוא כולו שתיקה. והפירוש הוא, שהיופי של השתיקה, היא כאשר היא ככ חזקה, עד שאפשר ... נשאר אחד באחדות מלאה. והטוב של המציאות כל כך גדול, עד שיכול להיות רע שהוא בכלל יהיה טוב. ושלמות אמיתית, היא כאשר הדבר מכיל את ההפך שלו. שאז הוא שלם באמת. ושלמות הדיבור, הוא כאשר הוא נובע מתוך שתיקה. לדוגמה: כאשר האדם שמח בחלקו שזה סוג של שתיקה, ותוך כדי זה הוא רוצה להתקדם בחיים שזה סוג של דיבור, הרי שזו שלמות השתיקה והדיבור. כי כאשר האדם שמח בחלקו ומתוך זה הוא רוצה להתקדם בחיים, כדרך לבטא את זה שהוא שמח בחלקו, וכאשר האדם רוצה להתקדם בחיים, ותוך כדי זה הוא מכיל בתוכו גם את הרגש השני של להיות שמח בחלקו, הרי שזה סוג של אחדות הדיבור והשתיקה. והחכם האמיתי, הוא תמיד שותק. וכל הדיבורים שלו, הם שתיקה. כי השורש של כל הדברים, היא השתיקה. כי כל הדברים בשורשם הם אחד. וכאשר הכל אחד, אין שום הגדרה ... והוא גם יודע כיצד מהשתיקה הזאת נוצרו הדברים השונים שיש בעולם. והוא גם רואה בכל דבר נפרד, את האחדות ואת השתיקה שיש בו. וכאשר החכם מדבר ועושה את מעשיו שגם זה סוג של דיבור, הרי שהוא תמיד מדבר על השתיקה. דהיינו, כי כל הרעיונות שהוא אומר, וכל הדיבורים שהוא מדבר, כולם מובילים אל הנקודה של השתיקה. ובכל
הכל דיבורים - על מה כולם מדברים? איך להבין ומי מבין את כל הדיבורים?... דיבורים - על מה כולם מדברים? איך להבין ומי מבין את כל הדיבורים? אם נתבונן על עניין הדיבורים של העולם, נראה שכל העולם כולו מלא בדיבורים שונים על נושאים שונים. ורוב הדיבורים שבעולם, נראים כשונים זה מזה. דהיינו, כלפי חוץ אפשר לראות שרוב הדיבורים של העולם, עוסקים בנושאים שונים זה מזה. וכאשר אנחנו אומרים דיבורים, הכוונה היא גם לדיבורים ממש, אך גם לשירים, וגם לספרים, וגם לכל סוגי התקשורת, וגם לאומן שיוצר יצירת אומנות, שדרכה הוא מדבר. ואפילו המחשבות של האדם לעצמו, גם הן סוג של דיבור אישי של האדם עם עצמו. והעולם כולו מלא בדיבורים שונים כל הזמן. ומי שיסתכל בעין אמיתית על פנימיות הדיבורים שיש בעולם, הוא יגלה שכל הדיבורים של העולם, כולם עוסקים באותו ... באותו הנושא, אלא שכולם אומרים את אותו הדבר בצורות שונות. וגם כאשר שני בני אדם מתווכחים אחד עם השני, וכל אחד אומר אחרת מחברו, הרי ששניהם אומרים את אותו ... נדמה להם שהם לא מסכימים זה עם זה. והדבר דומה לילד קטן, שעדיין הוא לא יודע לדבר היטב והוא עדיין לא מכיר היטב את שפת הדיבור, שהוא יכול לומר דבר אחד, למרות ... וכיוב. והילד הקטן שלא מבין היטב את משמעות המילים שהוא מדבר, על ידי זה הוא יכול לומר דבר אחד, ולהתכוון לדבר אחר. וכל הדיבורים של כל בני האדם בעולם, וכל הפעולות של כל בני האדם בעולם, הם כולם דיבור וביטוי של הנקודה הפנימית שיש ... כי בתוך כל אדם בעולם יש נקודה פנימית כלשהי, שהיא זו שמניעה את האדם, ושמתוכה האדם פועל. וכל פעולה ופעולה של האדם, וכל דיבור וכל מחשבה של האדם, זה הכל נובע ... כל דבר ודבר, הכל זה ביטויים שונים של הפנימיות של האדם. ומי שהוא מודע לנקודה הפנימית ביותר שלו, הוא מבין היטב את משמעות הדיבור שלו, וכאשר הוא אומר משהו, הוא ... התת מודע ונקודת שורש הרצונות ושורש המחשבות, רוב בני האדם בעולם, לא מודעים לנקודה הפנימית שלהם. וכאשר האדם אומר איזה דיבור, בפועל הוא מבטא את הנקודה הפנימית שלו, שהיא לעולם לא משתנה. וכלפי חוץ נדמה לאדם שבכל פעם הוא אומר משהו אחר, למרות שבאמת כל הדיבורים של האדם, הם ביטוי של אותו ... הוא כל הפעולות שלו הן פעולות שמהותן היא לבטא את הלחץ. וכל אדם בתוך תוכו רוצה דבר מסוים. והדבר הזה בא לידי ביטוי בכל הדיבורים השונים של כל בני האדם בעולם. ... כל בני האדם בעולם, כולם נובעים מצורת הסתכלות מסוימת על העולם. כי אם בני האדם בעולם היו חווים את המציאות אחרת, הרי שגם הדיבורים שלהם היו שונים. וכל הדיבורים שבעולם, הם ביטוי לצורת התפישה ... של בני האדם את המציאות, גם לה יש שורש. כי יש אמת אחת. שחלק ממנה בא לידי ביטוי בצורת התפישה של בני האדם את המציאות. וכל הדיבורים שיש בעולם, וכל המחשבות ... כולם ביטויים שונים, של אותה האמת האחת של המציאות. ומי שיודע את האמת הפנימית ביותר של המציאות, הוא שומע ומבין היטב את הדיבורים שיש בעולם. כי הוא רואה את ... החיצונית והסופית שלהם, שנראית כנפרדת זו מזו. וכלפי חוץ הדברים נראים שונים. אבל מי שהוא חכם אמיתי שמבין את פנימיות הדיבורים שבעולם, הוא מבין שכל הדיבורים בעולם, כולם מדברים על אותו הדבר. וכאשר האדם רואה את פנימיות הדיבורים שיש בעולם, על ידי זה הוא חווה תחושה של שלום אמיתי. כי כאשר האדם מבין את פנימיות הדיבורים שיש בעולם, על ידי זה הוא חי בעולם שבו כולם מסכימים עם כולם, עולם של טוב אמיתי, שבו יש רק אמת ורק הסכמה על הכל. ומי שלא מבין את פנימיות הדיבורים, דהיינו, מי שלא יודע את השכל ...
נקודות מבט שונות בתוך האדם, ששומעות את דיבורי החכם האמת... מבט שונות בתוך האדם, ששומעות את דיבורי החכם האמת מי שיתבונן יראה, כי כאשר האדם ... וראשית כל, על האדם לדעת, שמצד האמת האמיתית באמת, הנפרדות והאחדות, הן אחד ממש. ולכן גם מצד האחדות האמיתית, כן אפשר לדבר דיבורים של נפרדות, ואעפכ הכל אחד ממש. ומצד האדם שעושה הפרדה בין אחדות לנפרדות, עליו להבין שאכן מנקודת המבט הזו, שמפרידה בין נפרדות לאחדות, מנקודת המבט הזו, דיבורי הנפרדות של החכם, הם אכן מנוגדים לנקודת ... מחוברות לנקודת האחדות שיש באדם. והחכם האמיתי מדבר בשפת הנפרדות, אל נקודות הנפרדות שיש בתוך האדם, כדי להחזיר אותן בתשובה, ולחבר גם אותן אל נקודת האחדות של המציאות. וכאשר ... את החכם האמת, על האדם לנסות להתבונן, על הסיבה ועל השכל, שבגללו החכם האמת, אומר לו את דבריו. והחכם האמת, מוכרח לדבר עם האדם דיבור של נפרדות, כדי לגלות לו את האחדות. כי כל דיבור, הוא נפרדות. והאדם, שומע תמיד מהחכם האמת, דיבורים שנשמעים לו כנפרדות. כי האדם עצמו, עדיין לא חווה, שאחדות ונפרדות הם אחד. ועל האדם לזכור תמיד, שכל דיבורי החכם האמת, אלו רק הקדמות אל שכל אחר של ... לנסות להבין ולראות, מהי האמת באמת. ועל ידי זה שהאדם תמיד מחפש רק דבר אחד ויחיד, שהוא להבין מהי האמת באמת, על ידי זה האדם מתחבר יותר ויותר אל ההבנה, שהכל אחד ממש, ואז ...
לומר את האמת, שלמות הדיבור, ליקוטי מוהרן ח"א סו, העולם הבא, שקר עצמי, ביאת המשיח, לעתיד לבוא, ימות המשיח, רבי נחמן מברסלב, תלות רגשית, חיפוש האמתלומר את האמת, שלמות הדיבור, ליקוטי מוהרן ח"א סו, העולם הבא, שקר עצמי, ביאת המשיח, לעתיד לבוא, ימות המשיח, רבי נחמן מברסלב, תלות רגשית, חיפוש האמת... את האמת, שלמות הדיבור, ליקוטי מוהרן חא סו, העולם הבא, שקר עצמי, ביאת המשיח, לעתיד לבוא, ימות ... תלות רגשית, חיפוש האמת מהי שלמות הדיבור לפי רבי נחמן? רבי נחמן מברסלב מסביר את הרעיון של שלמות הדיבור באמצעות מושגים עמוקים ויסודיים מהתורה שלו. הוא מלמד שהמטרה של האדם היא ... מצב זה, כך הוא מסביר, היא דרך שלמות הדיבור. מה פירוש להוציא מכוח אל הפועל לפי רבי נחמן? רבי נחמן מפרט כי להוציא מכוח אל ... בו במצב של פוטנציאל בלבד. על ידי דיבור שלם, האדם הופך את האלוהות הזו מפוטנציאל למציאות מוחשית וממשית. כיצד מגיעים לשלמות הדיבור? רבי נחמן קובע כי שלמות הדיבור תלויה ביכולת האדם לראות דברים מנקודת מבט מוחלטת. כיום, לדבריו, הדיבור שלנו חסר כי איננו מדברים מנקודת מבט של האחדות האלוהית המוחלטת. בעתיד, כך ... קודם לכן יכיר במציאות האלוהית וידבר בדיבור שלם. במצב הנוכחי, האדם נוטה לדבר מתוך פרספקטיבה מצומצמת, שוכח את האחדות ... כולם יכירו באחדות המציאות ולכן הדיבור יהיה שלם. מדוע הדיבור כיום חסר ולא שלם? הסיבה לחוסר שלמות הדיבור כיום, לפי רבי נחמן, היא שהאדם אינו זוכר שכל העולם אחד ושהכל אחדות מוחלטת. הדיבור שלנו כיום מבטא פרספקטיבה של נפרדות, ולכן הוא חסר ולא שלם. לעתיד לבוא, כשכולם יכירו במציאות האלוהית באופן שלם, הדיבור יהיה ביטוי ישיר של האמת המוחלטת ולכן יהיה שלם. מהו התהליך של להפיל את ... מציג רעיון נוסף וחשוב: תהליך ההגעה לדיבור שלם כולל את מפלת הרשעים. הרשעים לפי תפיסתו הם הרעיונות השקריים שהאדם מחזיק ... ככל שהאדם יפיל יותר ויותר שקרים, כך הדיבור שלו יהפוך יותר שלם ומדויק, והוא יוכל לזהות בבירור את האמת המוחלטת. כיצד האדם ... אמת מוחלטת זו היא מהותית לשלמות הדיבור. מהו שקר עצמי ואיך הוא בא לידי ביטוי? רבי נחמן מתאר בפרוטרוט כיצד אנשים ... האדם, מתוך תלות רגשית וצורך באישור חברתי או כבוד, משנה את התנהגותו ואת דיבורו בהתאם למה שיחשבו עליו אחרים. לדבריו, כל תלות בבני אדם אחרים, אפילו הצורך ... יותר ותגיד את האמת יותר בפשטות, כך הדיבור שלך יתקרב לשלמות. מהי חשיבות החיפוש אחר האמת לפי רבי נחמן? החיפוש אחר האמת, ... האלוהי שבו ולהשיג את שלמות הדיבור. מהי שלמות הדיבור? איך להוציא מכוח אל הפועל? מה זה שקר עצמי? כיצד להימנע מתלות רגשית? מה יקרה ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?