10:13לקבל את הרגע הזה, רוצה להיות שם, תחושת חיסרון, בחירה חופשית, שינוי חוויה, לשנות את החוויה, להפסיק לסבול
מה המשמעות של "לקבל את הרגע כמו שהוא" לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מסביר שהרעיון של "לקבל את הרגע הזה כמו שהוא" משמעותו להסכים למציאות הנוכחית ללא רצון לשנות אותה. האדם אומר "אני רוצה לקבל את המציאות כמו שהיא", ואליעד בודק איתו היכן בדיוק הוא לא מקבל את המציאות. האדם מתאר שהוא מרגיש שאולי יכול להיות טוב יותר, משהו פנימי, רוחני יותר, ובגלל זה הוא מתקשה לקבל את המצב הנוכחי. אליעד מבהיר לו שכאשר הוא חושב על משהו טוב יותר, בעצם הוא לא מקבל את הרגע הזה, כי יש תחושה של חיסרון ותחושת חוסר קבלה של מה שיש ברגע הנוכחי.
מדוע אנשים רוצים חוויה אחרת מזו שיש להם כרגע?
אליעד כהן מסביר שהסיבה לרצון של האדם בחוויה אחרת היא בגלל זיכרון של חוויות שהיו טובות יותר בעבר. האדם משווה את המצב הנוכחי למה שהוא זוכר שהיה טוב יותר, ומכך נוצר הרצון לשינוי החוויה. אליעד מדגים זאת דרך מישהו שהיה לו קשר משפחתי חזק, וכאשר בני משפחתו נפטרו, הוא הרגיש שלא יכול להמשיך לחיות בלעדיהם. אם החוויה הקודמת הייתה באמת כל כך מושלמת וטובה, אז ברגע שהיא הפסיקה להתקיים, האדם כביכול היה צריך "להיעלם" יחד איתה. אך האדם המשיך לחיות גם לאחר שהחוויה הזו נעלמה, ולכן כנראה שהחוויה עצמה לא הייתה מושלמת כפי שהוא זוכר.
מה המשמעות של חוסר בחירה לפי אליעד כהן?
אליעד מסביר שבסופו של דבר, האדם לא באמת שולט בחוויותיו. הוא אומר שהחוויות אינן תלויות באדם עצמו. האדם רוצה להרגיש טוב, אך בסופו של דבר, ההרגשה לא באמת תלויה בו, ולכן אין טעם לנסות לשלוט ברגשות או בחוויות. הוא מדגים זאת דרך אמירה ששמע מאדם אחר שהביאה אותו להבנה רוחנית עמוקה: "החוויות אינן תלויות באדם". אליעד מדגיש שאם החוויות אינן תלויות בך, אז גם הרצון לשנות אותן אינו מועיל, כי זו בדיוק כמו להגיד לקיר לזוז.
מהי הדרך של אליעד להתמודד עם הרצון לשנות את המציאות?
אליעד כהן מציג שתי אפשרויות להתמודד עם הרצון לשנות את המציאות:
האם יש בעיה עם השקר, לפי אליעד כהן?
אליעד מתייחס גם לנושא של אמת ושקר. הוא מציין שלמעשה אין בעיה מהותית בכך שאדם לא תמיד אומר את האמת. לדבריו, אדם לא חייב כל הזמן להיות אמיתי לחלוטין, כי גם מושג האמת והשקר הוא סובייקטיבי ואינו מוחלט. הוא מזכיר שיש פרק בספר "להיות אלוהים" שמדבר על "שקר בשגגה" לעומת "שקר במזיד", וטוען שבעצם האדם תמיד פועל על בסיס האמת שהוא מכיר באותו רגע, ולכן אין ממש משמעות לשאלה אם הוא משקר או לא.
מדוע לפי אליעד כהן, הרצון לשנות את החוויה הוא חסר משמעות?
אליעד מסכם את התפיסה שלו בכך שהחוויה שהאדם עובר אינה תלויה בו, ולכן הרצון לשנות אותה חסר משמעות לחלוטין. לדבריו, אין הבדל בין הרצון לשנות חוויה לבין לומר לקיר "זוז". כמו שהקיר לא יזוז גם אם תגיד לו אלף פעמים, כך גם המציאות לא תשתנה רק כי האדם רוצה שהיא תשתנה. הוא מסביר שכאשר האדם מבין את זה לעומק, הוא מגיע למצב שבו הוא מפסיק לרצות כל דבר, משום שהוא מבין שהכל קורה מעצמו ואינו בשליטתו.
מהי הדרך היחידה להפסיק לסבול, לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מדגיש שהדרך היחידה להפסיק לסבול היא לקבל את המצב כפי שהוא, ללא ניסיון לשנות אותו. הוא טוען שכאשר האדם באמת מבין שכל החוויות אינן בשליטתו ואינן תלויות בו, אין שום טעם לסבול או להתנגד למציאות. לדבריו, רק כאשר האדם מפסיק לרצות דברים מסוימים ולקוות שחוויות מסוימות יקרו או לא יקרו, רק אז הוא באמת משתחרר מהסבל באופן מוחלט.
אליעד כהן מסביר שהרעיון של "לקבל את הרגע הזה כמו שהוא" משמעותו להסכים למציאות הנוכחית ללא רצון לשנות אותה. האדם אומר "אני רוצה לקבל את המציאות כמו שהיא", ואליעד בודק איתו היכן בדיוק הוא לא מקבל את המציאות. האדם מתאר שהוא מרגיש שאולי יכול להיות טוב יותר, משהו פנימי, רוחני יותר, ובגלל זה הוא מתקשה לקבל את המצב הנוכחי. אליעד מבהיר לו שכאשר הוא חושב על משהו טוב יותר, בעצם הוא לא מקבל את הרגע הזה, כי יש תחושה של חיסרון ותחושת חוסר קבלה של מה שיש ברגע הנוכחי.
מדוע אנשים רוצים חוויה אחרת מזו שיש להם כרגע?
אליעד כהן מסביר שהסיבה לרצון של האדם בחוויה אחרת היא בגלל זיכרון של חוויות שהיו טובות יותר בעבר. האדם משווה את המצב הנוכחי למה שהוא זוכר שהיה טוב יותר, ומכך נוצר הרצון לשינוי החוויה. אליעד מדגים זאת דרך מישהו שהיה לו קשר משפחתי חזק, וכאשר בני משפחתו נפטרו, הוא הרגיש שלא יכול להמשיך לחיות בלעדיהם. אם החוויה הקודמת הייתה באמת כל כך מושלמת וטובה, אז ברגע שהיא הפסיקה להתקיים, האדם כביכול היה צריך "להיעלם" יחד איתה. אך האדם המשיך לחיות גם לאחר שהחוויה הזו נעלמה, ולכן כנראה שהחוויה עצמה לא הייתה מושלמת כפי שהוא זוכר.
מה המשמעות של חוסר בחירה לפי אליעד כהן?
אליעד מסביר שבסופו של דבר, האדם לא באמת שולט בחוויותיו. הוא אומר שהחוויות אינן תלויות באדם עצמו. האדם רוצה להרגיש טוב, אך בסופו של דבר, ההרגשה לא באמת תלויה בו, ולכן אין טעם לנסות לשלוט ברגשות או בחוויות. הוא מדגים זאת דרך אמירה ששמע מאדם אחר שהביאה אותו להבנה רוחנית עמוקה: "החוויות אינן תלויות באדם". אליעד מדגיש שאם החוויות אינן תלויות בך, אז גם הרצון לשנות אותן אינו מועיל, כי זו בדיוק כמו להגיד לקיר לזוז.
מהי הדרך של אליעד להתמודד עם הרצון לשנות את המציאות?
אליעד כהן מציג שתי אפשרויות להתמודד עם הרצון לשנות את המציאות:
- לקבל שהחוויה אינה תלויה בך, ואז אין טעם לנסות לשנות אותה.
- להניח שהחוויה כן תלויה בך, אבל אז נוצרת בעיה חדשה, כי גם אם החוויה תלויה בך ואתה לא מצליח לשנות אותה, אתה מרגיש חוסר אונים ותסכול.
האם יש בעיה עם השקר, לפי אליעד כהן?
אליעד מתייחס גם לנושא של אמת ושקר. הוא מציין שלמעשה אין בעיה מהותית בכך שאדם לא תמיד אומר את האמת. לדבריו, אדם לא חייב כל הזמן להיות אמיתי לחלוטין, כי גם מושג האמת והשקר הוא סובייקטיבי ואינו מוחלט. הוא מזכיר שיש פרק בספר "להיות אלוהים" שמדבר על "שקר בשגגה" לעומת "שקר במזיד", וטוען שבעצם האדם תמיד פועל על בסיס האמת שהוא מכיר באותו רגע, ולכן אין ממש משמעות לשאלה אם הוא משקר או לא.
מדוע לפי אליעד כהן, הרצון לשנות את החוויה הוא חסר משמעות?
אליעד מסכם את התפיסה שלו בכך שהחוויה שהאדם עובר אינה תלויה בו, ולכן הרצון לשנות אותה חסר משמעות לחלוטין. לדבריו, אין הבדל בין הרצון לשנות חוויה לבין לומר לקיר "זוז". כמו שהקיר לא יזוז גם אם תגיד לו אלף פעמים, כך גם המציאות לא תשתנה רק כי האדם רוצה שהיא תשתנה. הוא מסביר שכאשר האדם מבין את זה לעומק, הוא מגיע למצב שבו הוא מפסיק לרצות כל דבר, משום שהוא מבין שהכל קורה מעצמו ואינו בשליטתו.
מהי הדרך היחידה להפסיק לסבול, לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מדגיש שהדרך היחידה להפסיק לסבול היא לקבל את המצב כפי שהוא, ללא ניסיון לשנות אותו. הוא טוען שכאשר האדם באמת מבין שכל החוויות אינן בשליטתו ואינן תלויות בו, אין שום טעם לסבול או להתנגד למציאות. לדבריו, רק כאשר האדם מפסיק לרצות דברים מסוימים ולקוות שחוויות מסוימות יקרו או לא יקרו, רק אז הוא באמת משתחרר מהסבל באופן מוחלט.
- איך לקבל את המציאות כמו שהיא?
- האם יש לנו שליטה על החוויות שלנו?
- מדוע אנו רוצים לשנות את החוויה?
- איך להפסיק לסבול?
- האם החוויה תלויה באדם?