לפי רבי נחמן מברסלב, ארץ ישראל אינה רק מקום פיזי, אלא מושג בעל משמעות רוחנית. הוא מסביר שלארץ ישראל יש "טעם", בדומה לכך שכאשר שותים משהו יש טעם מסוים, גם לארץ ישראל יש טעם ייחודי, והטעם הזה, לדבריו, הוא טעם של שכל. לפי רבי נחמן, "נפתחו השמיים ויראה מראות אלוהים" הוא ביטוי שמשמעותו לראות את המציאות דרך השכל האלוהי.
לדוגמה, כאשר יחזקאל הנביא התנ"כי מתאר שהוא ראה מישהו יושב על כיסא בשמיים, רבי נחמן מתאר אותו כמי שהיה "פנטזיונר". יחזקאל, כמו אברהם אבינו וכמו משה רבנו, חשבו שאלוהים הוא יישות נפרדת שנמצאת בשמיים או במקום מסוים. משה רבנו, למשל, האמין שאלוהים הוא זה שעשה את עשר המכות במצרים, אך רבי נחמן מסביר שהראייה הזו היא טעות של תפיסת הנפרדות. לפי ההסבר הזה, לאלוהים האמיתי אין הפרדה מן המציאות, ולכן לא ניתן להפריד בין אלוהים לבין שום דבר שקורה. הכל הוא בעצם אלוהים, היד של האדם היא אלוהים, הדיבור של האדם הוא אלוהים, והעולם כולו הוא אלוהים.
מדוע תפיסת הנפרדות נחשבת ל"טעות" על פי רבי נחמן?
לפי רבי נחמן, תפיסת הנפרדות היא טעות משום שהיא יוצרת הבחנה מלאכותית בין האלוהים לבין המציאות. אדם שמאמין שאלוהים עושה רק דברים מסוימים כמו עשר המכות, אך לא את הכל, הוא למעשה "אתאיסט" (או עטאיסט במובן המוסבר בהרצאה), כלומר, אדם שמאמין בהפרדה בין אלוהים לבין המציאות. אליעד כהן מדגיש שלמעשה רק מי שלא מבין את האחדות הזו, הוא זה שיתלהב מניסים ומאירועים שנראים חריגים, משום שלשיטתו רק אירועים חריגים מגיעים מאלוהים. מי שמבין באמת שהכל אלוהים לא יתלהב באופן מיוחד, כי כל אירוע הוא ביטוי של האלוהות.
הוא נותן דוגמה לכך שאדם "אתאיסט" תמיד מתפעל מאירועים שהוא תופס כ"ניסים", למשל כשהוא אומר "תראה איזה נס קרה לי!", לעומת האדם שמבין שכל רגע ורגע הוא למעשה ביטוי של אלוהים ואין צורך בנס מיוחד כדי להוכיח את הנוכחות האלוהית.
מה ההבדל בין האלוהים של היהודים לבין האלוהים האמיתי?
אליעד כהן מסביר שהאלוהים של היהודים, כפי שנתפס באופן מסורתי, הוא מוגבל. הוא אחראי רק על חלקים מסוימים במציאות, כמו עשר המכות או התורה שניתנה ליהודים. האלוהים הזה לא אחראי על הכל. לכן, כשהאלוהים של היהודים מתערב, זה נתפס כמשהו מיוחד או חריג, כמו בעשרת המכות במצרים.
לעומת זאת, האלוהים האמיתי, לפי התפיסה שמוצגת בהרצאה, הוא אינסופי ואחראי על הכל באופן מוחלט. הכל קורה על ידו, אין דבר שאינו תחת שליטתו ואחריותו. אליעד מציין שהאלוהים הזה הוא למעשה "האלוהים שברא את האלוהים של היהודים". כלומר, התפיסה המצומצמת של היהדות המסורתית היא חלק מתפיסה רחבה יותר של האלוהים האינסופי.
למה משה רבנו לא נכנס לארץ ישראל לפי רבי נחמן?
רבי נחמן מברסלב טוען שמשה רבנו לא הגיע לארץ ישראל משום שהוא לא הבין את האחדות השלמה בין אלוהים לבין המציאות. לפי רבי נחמן, ארץ ישראל היא סמל להבנת האחדות, ולכן מי שמגיע לארץ ישראל הרוחנית חייב להבין שהכל אחד. משה רבנו, לדבריו, עדיין היה בקונספט של נפרדות, ולכן נשאר בגדר "עטאיסט", אחד שרואה הפרדה בין אלוהים למציאות.
לפי ההסבר הזה, מי שרוצה להיות יהודי אמיתי, במובן הרוחני של רבי נחמן, חייב להגיע להבנה של אחדות שלמה, כלומר, חייב להגיע לארץ ישראל הרוחנית. משה רבנו, לפי ההסבר הזה, לא הגיע להבנה הזו ולכן לא הגיע לארץ ישראל, ולכן, במובן הרוחני - עמוק הזה, לא היה יהודי שלם.
אליעד כהן מדגיש בסוף שהמחויבות שלו היא לא לאמירות של רבי נחמן באופן עיוור, אלא לאמת עצמה. לדבריו, גם אם רבי נחמן היה טוען אחרת ממנו, הוא היה ממשיך לטעון את מה שהוא מאמין בו, ואם הוא עצמו טועה, הוא מקבל זאת, כי האמת תמיד נכונה, כולל ההפך של מה שאומרים.
- מה זה ארץ ישראל לפי רבי נחמן?
- למה משה לא נכנס לארץ ישראל?
- מה ההבדל בין אלוהים האמיתי לאלוהים של היהודים?
- מה זה תפיסת הנפרדות?
- מי הוא יהודי אמיתי לפי רבי נחמן?