6:21הכל יחסי בחיים, הכל סובייקטיבי, סובייקטיביות, אובייקטיביות, מוחלט או יחסי, יחסי או מוחלט, אחדות ההפכים, חשיבה מוחלטת, חשיבה יחסית, אמת מוחלטת, אמת יחסית
מהו הקשר בין סובייקטיביות לאובייקטיביות?
ההרצאה של אליעד כהן מתמקדת בהבנת מושגים של סובייקטיביות ואובייקטיביות בחיים, תוך התמודדות עם השאלה האם כל דבר בעולם הוא יחסי או שמא ישנם עקרונות מוחלטים. כל התפיסה של אליעד נובעת מהשאלה הפילוסופית של האם ישנם מצבים או עקרונות שמוגדרים באופן מוחלט, או האם כל דבר נתון להסתכלות ופרשנות סובייקטיבית.
הוא מתחיל בהסבר על המושג של סובייקטיביות, כאשר הוא טוען כי כל דבר בעולם נתון לפירוש אישי של כל אחד, כלומר, הכל תלוי בפרספקטיבה של הצופה. בתשובה לשאלה הזו, אליעד מציע שהמושג "הכל יחסי" יכול להיתפס כמוחלט, במובן שבסיס כל התפיסה הוא זה, כלומר, יש משהו מוחלט - כל הדברים הם יחסיים.
האם ניתן להבחין בין מוחלט ויחסי?
בהמשך, אליעד מתאר איך התפיסה של "הכל יחסי" מביאה לדילמה פילוסופית: אם הכל יחסי, אז האם יכול להיות משהו מוחלט? למעשה, אם אנו מקבלים את התפיסה שהכל יחסי, אז כל המונחים של "יחסי" ו"מוחלט" מאבדים את משמעותם. באופן אבסורדי, "הכל יחסי" הופך להיות כמעט מוחלט, כי הוא מגדיר את כל התפיסה ככזו.
במהלך ההרצאה, הוא מציין דוגמה פילוסופית על אדם שמאוד נאמן לאמת. הוא מציין את ההבדל בין אדם ששקר לו באופן כללי, לבין אדם ששקר לו באופן מוחלט, כלומר, האדם הראשון יאמר את האמת לפעמים, בעוד האדם השני תמיד יאמר את האמת.
מה המשמעות של "הכל יחסי"? האם אנחנו יכולים להחליט על משהו מוחלט?
אליעד מציין ש"הכל יחסי" לא רק שולל את המוחלט, אלא גם מקשה להבין מהו מוחלט. כשאדם אומר שהכל יחסי, הוא בעצם לא יכול לתפוס שום דבר כלא - יחסי. "הכל יחסי" עד כדי כך, שאדם לא יכול לדמיין מצב שבו יש משהו שהוא מעבר ליחסיות. המשמעות כאן היא שכל דבר בעולם הופך להיות תלוי בהשקפת עולמו של האדם ובמה שהוא בוחר לראות או להאמין בו.
בסופו של דבר, ההרצאה מעלה את השאלה האם יש מקום למציאות מוחלטת בעולם שמבוסס על תפיסות שונות, או שבסופו של דבר הכל מתמוסס ונתון לפרשנות.
ההרצאה של אליעד כהן מתמקדת בהבנת מושגים של סובייקטיביות ואובייקטיביות בחיים, תוך התמודדות עם השאלה האם כל דבר בעולם הוא יחסי או שמא ישנם עקרונות מוחלטים. כל התפיסה של אליעד נובעת מהשאלה הפילוסופית של האם ישנם מצבים או עקרונות שמוגדרים באופן מוחלט, או האם כל דבר נתון להסתכלות ופרשנות סובייקטיבית.
הוא מתחיל בהסבר על המושג של סובייקטיביות, כאשר הוא טוען כי כל דבר בעולם נתון לפירוש אישי של כל אחד, כלומר, הכל תלוי בפרספקטיבה של הצופה. בתשובה לשאלה הזו, אליעד מציע שהמושג "הכל יחסי" יכול להיתפס כמוחלט, במובן שבסיס כל התפיסה הוא זה, כלומר, יש משהו מוחלט - כל הדברים הם יחסיים.
האם ניתן להבחין בין מוחלט ויחסי?
בהמשך, אליעד מתאר איך התפיסה של "הכל יחסי" מביאה לדילמה פילוסופית: אם הכל יחסי, אז האם יכול להיות משהו מוחלט? למעשה, אם אנו מקבלים את התפיסה שהכל יחסי, אז כל המונחים של "יחסי" ו"מוחלט" מאבדים את משמעותם. באופן אבסורדי, "הכל יחסי" הופך להיות כמעט מוחלט, כי הוא מגדיר את כל התפיסה ככזו.
במהלך ההרצאה, הוא מציין דוגמה פילוסופית על אדם שמאוד נאמן לאמת. הוא מציין את ההבדל בין אדם ששקר לו באופן כללי, לבין אדם ששקר לו באופן מוחלט, כלומר, האדם הראשון יאמר את האמת לפעמים, בעוד האדם השני תמיד יאמר את האמת.
מה המשמעות של "הכל יחסי"? האם אנחנו יכולים להחליט על משהו מוחלט?
אליעד מציין ש"הכל יחסי" לא רק שולל את המוחלט, אלא גם מקשה להבין מהו מוחלט. כשאדם אומר שהכל יחסי, הוא בעצם לא יכול לתפוס שום דבר כלא - יחסי. "הכל יחסי" עד כדי כך, שאדם לא יכול לדמיין מצב שבו יש משהו שהוא מעבר ליחסיות. המשמעות כאן היא שכל דבר בעולם הופך להיות תלוי בהשקפת עולמו של האדם ובמה שהוא בוחר לראות או להאמין בו.
בסופו של דבר, ההרצאה מעלה את השאלה האם יש מקום למציאות מוחלטת בעולם שמבוסס על תפיסות שונות, או שבסופו של דבר הכל מתמוסס ונתון לפרשנות.
- סובייקטיביות ואובייקטיביות
- האם הכל יחסי?
- ההבדל בין מוחלט ליחסי
- האם יש אמת מוחלטת?
- פילוסופיה של ההשקפות השונות
- הסובייקטיביות של כל תפיסה