42:57מנהיגות, שקרים של מנהיגים, שינוי דעה של מנהיג, אינטרסים של מנהיג, בחירות פוליטיות, החלטות פוליטיות, מלחמה בטרור, דברים שרואים מכאן לא רואים משם, מניפולציות פוליטיות
למה מנהיגים משנים דעה לאחר שהם נבחרים לשלטון?
אליעד כהן מסביר כי לעיתים קרובות מנהיגים פוליטיים מציגים עמדות מסוימות במהלך קמפיין הבחירות, אך לאחר שנבחרו הם משנים את עמדתם ומתנהגים באופן שונה. השינוי הזה בדרך כלל מוסבר בטענה ש"דברים שרואים מכאן לא רואים משם", כלומר, שהמנהיג כביכול ראה מידע חדש שלא היה ידוע לו לפני שנבחר לתפקיד. אבל אליעד מסביר שזו אינה הסיבה האמיתית: הסיבה האמיתית היא שהמנהיג תמיד פועל על פי האינטרס האישי שלו, ולא על פי האינטרס של הציבור או של אלו שבחרו בו.
מה באמת מניע מנהיגים פוליטיים לקבל החלטות?
לפי אליעד כהן, המנהיגים תמיד מונעים מתוך אינטרס אישי שלהם, וכל פעולה שלהם נועדה בראש ובראשונה לשרת את עצמם ואת המשך אחיזתם בשלטון. אליעד מדגים זאת עם דוגמאות ספציפיות, כמו מנהיגים שמחליטים ללכת לכיוון האמצע לאחר שהם עולים לשלטון, כי כך הם מאמינים שיהיה להם קל יותר לשמור על כוחם. הוא מדגים כיצד פעמים רבות שינוי העמדה הפתאומי של המנהיג מתרחש דווקא כאשר הוא נמצא במצב אישי קשה, כגון חקירה או משבר פוליטי המאיים על מקומו.
האם מנהיגים באמת דואגים לטובת הציבור?
אליעד מדגיש שהמנהיג תמיד יציג את עצמו כדואג לטובת הציבור, והוא גם מעוניין שהציבור יאמין בכך. הציבור מצדו מעדיף להאמין שהמנהיג דואג לו, משום שזה נותן לו תחושת ביטחון. אולם בפועל, המנהיג לעולם אינו פועל רק לטובת הציבור, אלא לטובת עצמו. אפילו אם נראה שהמנהיג דואג לציבור, זה קורה רק משום שאינטרס הציבור במקרה מתאים לאינטרס שלו.
מה המשמעות של "דברים שרואים מכאן לא רואים משם"?
אליעד מנתח את המשפט הנפוץ הזה, שמשמש מנהיגים כדי להסביר למה שינו את דעתם. לדבריו, המשפט הזה הוא מניפולציה שמטרתה לגרום לבוחר לקבל את השינוי בעמדת המנהיג בלי לשאול שאלות קשות. כאשר הבוחר בכל זאת מבקש הסברים, המנהיג אומר לו "אתה לא יכול להבין", וכך נמנע מלתת תשובות אמיתיות.
האם המנהיג באמת לא יכול להסביר את השינוי בעמדתו?
אליעד טוען כי אם המנהיג אינו יכול להסביר בצורה מנומקת את השינוי שחל בעמדתו, הדבר מעיד כי הוא משקר. מנהיג שאינו מסוגל להסביר במדויק מה המידע החדש שנחשף בפניו ומדוע הוא מצדיק שינוי קיצוני בעמדותיו הוא מנהיג שמסתיר את האמת. לכן הוא אומר שלפעמים הסיבה האמיתית לשינוי היא פשוט הרצון לשמור על הכוח וההשפעה שלו.
מדוע מנהיגים אינם מחסלים באמת את הטרור?
בהמשך, אליעד עוסק בשאלה מדוע מנהיגים לא פועלים באופן מוחלט לחיסול הטרור. הוא נותן דוגמה ממאבקי ישראל בחמאס וטוען שמנהיגי ישראל לא באמת מנסים לחסל לחלוטין את הטרור, אלא מבצעים פעולות מוגבלות בכוונה תחילה. הוא מסביר כי ראשי ממשלה אינם באמת רוצים לחסל את האויב לחלוטין, אלא מעדיפים "להכות בו שבעתיים" - מושג של אליעד כהן לתאר פעולות תגובה מוגבלות שאינן פותרות את הבעיה באופן קבוע, אלא רק מאריכות את הסכסוך.
האם מנהיגים באמת מוכנים להקריב את ביטחונם האישי?
אליעד כהן מסביר כי מנהיגים אינם מוכנים לסכן את עצמם באמת, וכאשר ביטחונם האישי או ביטחון משפחתם עומד בסכנה, התגובה שלהם תהיה אחרת לחלוטין. הוא מדגים את הטענה באמירה של מנהיגים מסוימים כי אם ילדיהם היו בסכנה ממשית, לא היו פועלים באותו אופן סבלני ומחושב כפי שהם פועלים כעת כלפי אויבים חיצוניים. כאשר המנהיג אינו מרגיש איום אישי מיידי, הוא לא ממהר לפתור בעיות שהציבור הרחב סובל מהן.
מדוע הציבור מעדיף להאמין למנהיג למרות הכל?
אליעד אומר כי בסופו של דבר הציבור מעדיף להאמין למנהיג, כי זה נוח לו. כאשר המצב מורכב מדי או קשה מדי לפתרון, נוח לאנשים להאמין למנהיג, אפילו אם הם יודעים שהוא משקר להם. הם מעדיפים לחשוב שיש למנהיג פתרון לבעיה, מאשר להתמודד עם האפשרות שהמנהיג אינו יודע או אינו מסוגל לפתור אותה באמת.
מה מניע מנהיגים לעשות מניפולציות פוליטיות?
אליעד כהן מדגיש שהמנהיגים עושים מניפולציות פוליטיות משום שהן משרתות את האינטרס האישי שלהם. הוא אומר שמנהיג יגיד כל דבר לפני הבחירות אם זה יעזור לו להיבחר, אבל ברגע שייבחר, יעשה רק מה שמשרת את האינטרס שלו - בין אם זה שמירת השלטון, פרנסה, מעמד או אינטרס אישי אחר.
אליעד כהן מסביר כי לעיתים קרובות מנהיגים פוליטיים מציגים עמדות מסוימות במהלך קמפיין הבחירות, אך לאחר שנבחרו הם משנים את עמדתם ומתנהגים באופן שונה. השינוי הזה בדרך כלל מוסבר בטענה ש"דברים שרואים מכאן לא רואים משם", כלומר, שהמנהיג כביכול ראה מידע חדש שלא היה ידוע לו לפני שנבחר לתפקיד. אבל אליעד מסביר שזו אינה הסיבה האמיתית: הסיבה האמיתית היא שהמנהיג תמיד פועל על פי האינטרס האישי שלו, ולא על פי האינטרס של הציבור או של אלו שבחרו בו.
מה באמת מניע מנהיגים פוליטיים לקבל החלטות?
לפי אליעד כהן, המנהיגים תמיד מונעים מתוך אינטרס אישי שלהם, וכל פעולה שלהם נועדה בראש ובראשונה לשרת את עצמם ואת המשך אחיזתם בשלטון. אליעד מדגים זאת עם דוגמאות ספציפיות, כמו מנהיגים שמחליטים ללכת לכיוון האמצע לאחר שהם עולים לשלטון, כי כך הם מאמינים שיהיה להם קל יותר לשמור על כוחם. הוא מדגים כיצד פעמים רבות שינוי העמדה הפתאומי של המנהיג מתרחש דווקא כאשר הוא נמצא במצב אישי קשה, כגון חקירה או משבר פוליטי המאיים על מקומו.
האם מנהיגים באמת דואגים לטובת הציבור?
אליעד מדגיש שהמנהיג תמיד יציג את עצמו כדואג לטובת הציבור, והוא גם מעוניין שהציבור יאמין בכך. הציבור מצדו מעדיף להאמין שהמנהיג דואג לו, משום שזה נותן לו תחושת ביטחון. אולם בפועל, המנהיג לעולם אינו פועל רק לטובת הציבור, אלא לטובת עצמו. אפילו אם נראה שהמנהיג דואג לציבור, זה קורה רק משום שאינטרס הציבור במקרה מתאים לאינטרס שלו.
מה המשמעות של "דברים שרואים מכאן לא רואים משם"?
אליעד מנתח את המשפט הנפוץ הזה, שמשמש מנהיגים כדי להסביר למה שינו את דעתם. לדבריו, המשפט הזה הוא מניפולציה שמטרתה לגרום לבוחר לקבל את השינוי בעמדת המנהיג בלי לשאול שאלות קשות. כאשר הבוחר בכל זאת מבקש הסברים, המנהיג אומר לו "אתה לא יכול להבין", וכך נמנע מלתת תשובות אמיתיות.
האם המנהיג באמת לא יכול להסביר את השינוי בעמדתו?
אליעד טוען כי אם המנהיג אינו יכול להסביר בצורה מנומקת את השינוי שחל בעמדתו, הדבר מעיד כי הוא משקר. מנהיג שאינו מסוגל להסביר במדויק מה המידע החדש שנחשף בפניו ומדוע הוא מצדיק שינוי קיצוני בעמדותיו הוא מנהיג שמסתיר את האמת. לכן הוא אומר שלפעמים הסיבה האמיתית לשינוי היא פשוט הרצון לשמור על הכוח וההשפעה שלו.
מדוע מנהיגים אינם מחסלים באמת את הטרור?
בהמשך, אליעד עוסק בשאלה מדוע מנהיגים לא פועלים באופן מוחלט לחיסול הטרור. הוא נותן דוגמה ממאבקי ישראל בחמאס וטוען שמנהיגי ישראל לא באמת מנסים לחסל לחלוטין את הטרור, אלא מבצעים פעולות מוגבלות בכוונה תחילה. הוא מסביר כי ראשי ממשלה אינם באמת רוצים לחסל את האויב לחלוטין, אלא מעדיפים "להכות בו שבעתיים" - מושג של אליעד כהן לתאר פעולות תגובה מוגבלות שאינן פותרות את הבעיה באופן קבוע, אלא רק מאריכות את הסכסוך.
האם מנהיגים באמת מוכנים להקריב את ביטחונם האישי?
אליעד כהן מסביר כי מנהיגים אינם מוכנים לסכן את עצמם באמת, וכאשר ביטחונם האישי או ביטחון משפחתם עומד בסכנה, התגובה שלהם תהיה אחרת לחלוטין. הוא מדגים את הטענה באמירה של מנהיגים מסוימים כי אם ילדיהם היו בסכנה ממשית, לא היו פועלים באותו אופן סבלני ומחושב כפי שהם פועלים כעת כלפי אויבים חיצוניים. כאשר המנהיג אינו מרגיש איום אישי מיידי, הוא לא ממהר לפתור בעיות שהציבור הרחב סובל מהן.
מדוע הציבור מעדיף להאמין למנהיג למרות הכל?
אליעד אומר כי בסופו של דבר הציבור מעדיף להאמין למנהיג, כי זה נוח לו. כאשר המצב מורכב מדי או קשה מדי לפתרון, נוח לאנשים להאמין למנהיג, אפילו אם הם יודעים שהוא משקר להם. הם מעדיפים לחשוב שיש למנהיג פתרון לבעיה, מאשר להתמודד עם האפשרות שהמנהיג אינו יודע או אינו מסוגל לפתור אותה באמת.
מה מניע מנהיגים לעשות מניפולציות פוליטיות?
אליעד כהן מדגיש שהמנהיגים עושים מניפולציות פוליטיות משום שהן משרתות את האינטרס האישי שלהם. הוא אומר שמנהיג יגיד כל דבר לפני הבחירות אם זה יעזור לו להיבחר, אבל ברגע שייבחר, יעשה רק מה שמשרת את האינטרס שלו - בין אם זה שמירת השלטון, פרנסה, מעמד או אינטרס אישי אחר.
- מדוע מנהיגים משקרים לציבור?
- האם מנהיגים פוליטיים דואגים רק לאינטרסים שלהם?
- למה מנהיגים לא פותרים את בעיית הטרור?
- האם "דברים שרואים מכאן לא רואים משם" הוא תירוץ?
- איך מנהיגים עושים מניפולציות פוליטיות?
- מה גורם לציבור להאמין למנהיגים?
- למה מנהיגים משנים את דעתם אחרי הבחירות?