19:25מטרת הלימוד אצל אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, השכל של אליעד כהן, לבחור כמו אלוהים, הבחירה של אלוהים, לגלות שאתה אלוהים, להיות אלוהים, לדעת שאתה אלוהים, לבחור להיות קיים, לבחור לרצות
מהי מטרת הלימוד אצל אליעד כהן?
מטרת הלימוד אצל אליעד כהן איננה לגרום לאדם להאמין בדבר מסוים, או לשכנע אותו לעשות דבר כלשהו באופן ספציפי. אליעד מדגיש שוב ושוב שמטרת הלימוד שלו היא להגיע למצב שבו האדם יכול לבחור באופן חופשי ואמיתי, לחוות את עצמו כבוחר באמת ובתמים בכל דבר שהוא עושה, חושב או מרגיש. הלימוד מכוון לכך שהאדם יוכל להגיע למצב שבו הוא מסוגל לבחור לרצות או לא לרצות דבר כלשהו בלב שלם, ללא כפייה פנימית או חיצונית. זהו מצב שבו האדם חווה באופן ממשי את היותו חופשי לחלוטין בהחלטותיו, כולל ההחלטה להיות קיים או לא, ולחוות קיום או חוסר קיום.
מה המשמעות של "לבחור כמו אלוהים" לפי אליעד כהן?
"לבחור כמו אלוהים" זו האפשרות האולטימטיבית של בחירה חופשית מוחלטת, אשר אינה מותנית בשום גורם חיצוני או פנימי. אליעד מסביר ש"להיות אלוהים" או "לבחור כמו אלוהים" משמעו להגיע למצב תודעתי שבו האדם לא מרגיש כפוף לשום דבר - אפילו לא לתחושות או לחושים שלו. במצב זה, האדם יכול לחוש רעב, למשל, ולשאול את עצמו, "מי אמר שאני רעב?", ואז להחליט באופן חופשי לחלוטין אם הוא באמת מרגיש רעב או שהוא בוחר להרגיש כך. האדם אינו חייב להאמין למוחו או לחושיו, והוא תמיד יכול לבחור אחרת.
מה פירוש "לבחור להיות קיים" ו"לבחור לרצות" לפי אליעד כהן?
אליעד מסביר שהמטרה היא להגיע למצב שבו האדם יכול לבחור באופן מלא האם הוא בכלל רוצה להיות קיים או לא. כלומר, החוויה הבסיסית ביותר של האדם - עצם הקיום - הופכת לבחירה מודעת, ולא לדבר שנכפה עליו. באותה מידה, כל רצון שיש לאדם הופך גם הוא לבחירה מודעת. האדם אינו נתון עוד לשום תחושה של חובה, אלא הוא מבין ומרגיש שכל דבר שהוא עושה, חושב או מרגיש הוא בחירה שלו.
כיצד אדם יכול להשתחרר מכפיית התחושות והחושים לפי אליעד כהן?
אליעד מדגים זאת באמצעות דוגמאות שונות, למשל דרך תחושת הרעב. הוא מסביר שאם אדם רעב, הוא יכול לשאול את עצמו מי קבע שהוא באמת רעב. בדרך כלל האדם מניח שהרעב נכפה עליו, אך לפי אליעד, האדם יכול להגיע למצב שהוא מבין וחש שהרעב הוא רק בחירה שלו. הוא יכול לבחור לחוש רעב או לבחור שלא לחוש רעב. אם האדם מוכן לחקור לעומק את השאלה מי באמת החליט שהוא רעב, הוא יגיע להבנה שהוא זה שבוחר את תחושותיו ואת תחושת הקיום שלו.
כיצד אליעד כהן מסביר את הרעיון של מחיקת הקיום וחזרה אליו?
אליעד מתאר מצב תודעתי מתקדם יותר, שבו האדם מסוגל "למחוק" את קיומו, להגיע למצב תודעתי שבו הוא לא יודע דבר - לא שהוא קיים, לא שהוא רעב, לא שהוא חושב. במצב זה האדם חווה היעדר מוחלט של תחושה עצמית ושל ידע. אך מנקודה זו, לפי אליעד, האדם יכול לחזור לקיום באופן מודע לחלוטין. הוא יודע בוודאות שכל קיומו זו בחירה מודעת שלו, שהוא יכול בכל רגע להחליט להפסיק להיות קיים ולחזור להיות קיים לפי רצונו בלבד.
מה המשמעות של "לקחת אחריות על כל המציאות" לפי אליעד כהן?
אליעד מסביר כי להגיע לבחירה אמיתית פירושו לקחת אחריות מלאה ומוחלטת על כל דבר שהאדם חווה או מרגיש. זה כולל את כל החוויות החושיות, הרגשות, המחשבות, ואף את החוויה הבסיסית של עצם הקיום. אליעד מדגיש שכדי להיות חופשי באמת, על האדם לא להסיר מעצמו אחריות, לא להטיל אותה על גורם חיצוני (כמו "אלוהים" או "גורל"), אלא להכיר בכך שהוא עצמו אלוהים, שהוא עצמו היוצר והבוחר בכל היבט של המציאות שלו.
מה ההבדל בין "לחוות" לבין "לדעת" לפי אליעד כהן?
אליעד מדגיש את ההבדל בין ידיעה שכלית לבין חוויה ממשית. לפי אליעד, אדם יכול לדעת אינטלקטואלית שהוא יכול לבחור כל דבר, אך זה לא מספיק. המטרה של הלימוד היא להגיע לחוויה ממשית שבה האדם מרגיש באופן מוחלט שהוא באמת בוחר הכל. זו אינה רק תובנה פילוסופית, אלא מצב תודעה שלם שבו האדם מרגיש באמת את חופש הבחירה המוחלט שלו.
מדוע אליעד כהן אומר שהמטרה היא "לפני הרצון" ו"לפני הקיים"?
אליעד משתמש בביטוי "לפני הרצון" ו"לפני הקיים" כדי להסביר מצב שבו האדם מסוגל לבחור לא רק בין רצונות שונים, אלא לבחור בעצם הרצון עצמו. האדם יכול להחליט אם הוא רוצה לרצות או לא רוצה לרצות דבר כלשהו. באותה מידה, הוא יכול לבחור בקיום או בחוסר קיום. היכולת הזאת מביאה את האדם למצב שבו הוא נמצא "לפני" כל הגדרה, בחופש מוחלט ובלתי תלוי בשום דבר.
כיצד מגיעים לשלב הסופי של חוויית החופש לפי אליעד כהן?
השלב הסופי שאליעד מתאר הוא כאשר האדם מבין באמת שכל דבר שקורה לו הוא בחירה שלו, ללא יוצא מן הכלל. בשלב זה האדם כבר לא שואל למה משהו קורה לו, משום שהוא יודע בוודאות שהוא בחר את זה. הוא כבר לא מחפש תשובות מחוץ לעצמו, אלא מבין שהוא מקור הכל, שהוא אלוהים היוצר את כל חוויותיו.
מטרת הלימוד אצל אליעד כהן איננה לגרום לאדם להאמין בדבר מסוים, או לשכנע אותו לעשות דבר כלשהו באופן ספציפי. אליעד מדגיש שוב ושוב שמטרת הלימוד שלו היא להגיע למצב שבו האדם יכול לבחור באופן חופשי ואמיתי, לחוות את עצמו כבוחר באמת ובתמים בכל דבר שהוא עושה, חושב או מרגיש. הלימוד מכוון לכך שהאדם יוכל להגיע למצב שבו הוא מסוגל לבחור לרצות או לא לרצות דבר כלשהו בלב שלם, ללא כפייה פנימית או חיצונית. זהו מצב שבו האדם חווה באופן ממשי את היותו חופשי לחלוטין בהחלטותיו, כולל ההחלטה להיות קיים או לא, ולחוות קיום או חוסר קיום.
מה המשמעות של "לבחור כמו אלוהים" לפי אליעד כהן?
"לבחור כמו אלוהים" זו האפשרות האולטימטיבית של בחירה חופשית מוחלטת, אשר אינה מותנית בשום גורם חיצוני או פנימי. אליעד מסביר ש"להיות אלוהים" או "לבחור כמו אלוהים" משמעו להגיע למצב תודעתי שבו האדם לא מרגיש כפוף לשום דבר - אפילו לא לתחושות או לחושים שלו. במצב זה, האדם יכול לחוש רעב, למשל, ולשאול את עצמו, "מי אמר שאני רעב?", ואז להחליט באופן חופשי לחלוטין אם הוא באמת מרגיש רעב או שהוא בוחר להרגיש כך. האדם אינו חייב להאמין למוחו או לחושיו, והוא תמיד יכול לבחור אחרת.
מה פירוש "לבחור להיות קיים" ו"לבחור לרצות" לפי אליעד כהן?
אליעד מסביר שהמטרה היא להגיע למצב שבו האדם יכול לבחור באופן מלא האם הוא בכלל רוצה להיות קיים או לא. כלומר, החוויה הבסיסית ביותר של האדם - עצם הקיום - הופכת לבחירה מודעת, ולא לדבר שנכפה עליו. באותה מידה, כל רצון שיש לאדם הופך גם הוא לבחירה מודעת. האדם אינו נתון עוד לשום תחושה של חובה, אלא הוא מבין ומרגיש שכל דבר שהוא עושה, חושב או מרגיש הוא בחירה שלו.
כיצד אדם יכול להשתחרר מכפיית התחושות והחושים לפי אליעד כהן?
אליעד מדגים זאת באמצעות דוגמאות שונות, למשל דרך תחושת הרעב. הוא מסביר שאם אדם רעב, הוא יכול לשאול את עצמו מי קבע שהוא באמת רעב. בדרך כלל האדם מניח שהרעב נכפה עליו, אך לפי אליעד, האדם יכול להגיע למצב שהוא מבין וחש שהרעב הוא רק בחירה שלו. הוא יכול לבחור לחוש רעב או לבחור שלא לחוש רעב. אם האדם מוכן לחקור לעומק את השאלה מי באמת החליט שהוא רעב, הוא יגיע להבנה שהוא זה שבוחר את תחושותיו ואת תחושת הקיום שלו.
כיצד אליעד כהן מסביר את הרעיון של מחיקת הקיום וחזרה אליו?
אליעד מתאר מצב תודעתי מתקדם יותר, שבו האדם מסוגל "למחוק" את קיומו, להגיע למצב תודעתי שבו הוא לא יודע דבר - לא שהוא קיים, לא שהוא רעב, לא שהוא חושב. במצב זה האדם חווה היעדר מוחלט של תחושה עצמית ושל ידע. אך מנקודה זו, לפי אליעד, האדם יכול לחזור לקיום באופן מודע לחלוטין. הוא יודע בוודאות שכל קיומו זו בחירה מודעת שלו, שהוא יכול בכל רגע להחליט להפסיק להיות קיים ולחזור להיות קיים לפי רצונו בלבד.
מה המשמעות של "לקחת אחריות על כל המציאות" לפי אליעד כהן?
אליעד מסביר כי להגיע לבחירה אמיתית פירושו לקחת אחריות מלאה ומוחלטת על כל דבר שהאדם חווה או מרגיש. זה כולל את כל החוויות החושיות, הרגשות, המחשבות, ואף את החוויה הבסיסית של עצם הקיום. אליעד מדגיש שכדי להיות חופשי באמת, על האדם לא להסיר מעצמו אחריות, לא להטיל אותה על גורם חיצוני (כמו "אלוהים" או "גורל"), אלא להכיר בכך שהוא עצמו אלוהים, שהוא עצמו היוצר והבוחר בכל היבט של המציאות שלו.
מה ההבדל בין "לחוות" לבין "לדעת" לפי אליעד כהן?
אליעד מדגיש את ההבדל בין ידיעה שכלית לבין חוויה ממשית. לפי אליעד, אדם יכול לדעת אינטלקטואלית שהוא יכול לבחור כל דבר, אך זה לא מספיק. המטרה של הלימוד היא להגיע לחוויה ממשית שבה האדם מרגיש באופן מוחלט שהוא באמת בוחר הכל. זו אינה רק תובנה פילוסופית, אלא מצב תודעה שלם שבו האדם מרגיש באמת את חופש הבחירה המוחלט שלו.
מדוע אליעד כהן אומר שהמטרה היא "לפני הרצון" ו"לפני הקיים"?
אליעד משתמש בביטוי "לפני הרצון" ו"לפני הקיים" כדי להסביר מצב שבו האדם מסוגל לבחור לא רק בין רצונות שונים, אלא לבחור בעצם הרצון עצמו. האדם יכול להחליט אם הוא רוצה לרצות או לא רוצה לרצות דבר כלשהו. באותה מידה, הוא יכול לבחור בקיום או בחוסר קיום. היכולת הזאת מביאה את האדם למצב שבו הוא נמצא "לפני" כל הגדרה, בחופש מוחלט ובלתי תלוי בשום דבר.
כיצד מגיעים לשלב הסופי של חוויית החופש לפי אליעד כהן?
השלב הסופי שאליעד מתאר הוא כאשר האדם מבין באמת שכל דבר שקורה לו הוא בחירה שלו, ללא יוצא מן הכלל. בשלב זה האדם כבר לא שואל למה משהו קורה לו, משום שהוא יודע בוודאות שהוא בחר את זה. הוא כבר לא מחפש תשובות מחוץ לעצמו, אלא מבין שהוא מקור הכל, שהוא אלוהים היוצר את כל חוויותיו.
- איך לבחור כמו אלוהים?
- כיצד להגיע לבחירה חופשית מוחלטת?
- מהי מטרת הלימוד אצל אליעד כהן?
- האם אפשר לבחור את תחושת הרעב?
- מה פירוש לבחור להיות קיים?
- כיצד להגיע למצב של לפני הרצון?